abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juli 2021 @ 17:08:16 #226
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_200396189
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 16:51 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ik heb van de week met m'n broertje eens horloges en apps vergeleken. Wat er weergegeven wordt in de Garmin Connect app hangt af van welk horloge je hebt! Zijn horloge doet om een of andere reden geen VO2max inschatting en het mijne wel. Hij heeft wel de inschatting van training status, en ik niet. (Hij heeft de Garmin Instinct Solar, ik heb de Forerunner 45.)
[..]

Dat is het verschil tussen een smartwatch en een dedicated sporthorloge. Ik heb ze een keer met elkaar vergeleken om te kijken welke ik eventueel zou willen hebben.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_200397291
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 17:04 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dat is zo, maar ik weet ook wel dat mijn hardloopniveau bovengemiddeld is ;) in ieder geval op regionaal niveau.
Het gaat me niet om het absolute niveau, maar meer om de snelle daling. Blijft normaal gesproken vrij stabiel, wisselt eens een puntje omhoog of omlaag maar de laatste maanden was het gestaag gestegen van 63 naar 65. En nu in 1-2 weken naar 59, een waarde die ik eigenlijk 2 jaar niet gezien heb of zo, dat lijkt me toch geen goed teken. Maar goed ik gooi het voorlopig op nog niet helemaal hitte-geadapteerd zijn..
Dat is zo, maar ik weet ook wel dat ik op regionaal niveau g
Of ze hebben met de laatste update het algoritme wat veranderd. Neemt hij misschien meer laag intensief mee en dat is minder voorspellend. Etc. Zou me niet te druk maken over dat horloge als je je niet anders voelt of je prestaties/ vermoeidheid bij de zelfde inspanning ook echt anders is.

Heb je ook hrv meting? Als die snel daalt kan dat ook wel wijzen op vermoeidheid, overtraining, een griepje oid, of minder goed herstel in het algemeen. En als ook je rusthartslag hoger is, dan is het we tijd voor even rust.

Ik zie dat op mijn Apple dinges beter terug in hrv dan vo2max.
Whatever...
  vrijdag 16 juli 2021 @ 18:55:00 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200397594
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 08:47 schreef La_Tramposa het volgende:
Eén marathontraining uit mijn schema gedaan (slechts 11km), 1 blauwe teennagel.. ik hoop niet dat het zich in dit ritme voortzet :P

Overigens is mijn vo2max de laatste 2 weken volgens mijn horloge van 65 naar 59 gezakt :x Zonder dat ik verder ergens last van heb. Hoop dat het alleen de invloed van het weer en hogere hartslag is, misschien dat de hartslagmeter gewoon even een tijdje af gaat..
Whut? Mijn Fitbit zegt dat Sara Hall een VO2max van 63 heeft, en dat dat een uitzonderlijk hoge score is omdat zij professioneel atlete is en fulltime aan haar conditie werkt.

:?.

Edit: oh wacht, jij bent misschien piepjong?
KuikenGuppy
pi_200397781
@La_Tramposa zegt hij bij jou ook je fitnessleeftijd erbij? Mijne zegt dat ik 20 ben bij een VO2max van 52. Bij een VO2max van 59, ben je dan 13 of zo? :P
pi_200398729
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 19:04 schreef Tele6 het volgende:
@:La_Tramposa zegt hij bij jou ook je fitnessleeftijd erbij? Mijne zegt dat ik 20 ben bij een VO2max van 52. Bij een VO2max van 59, ben je dan 13 of zo? :P
Mijne is ook 20, bij een VO2max van 39/40, dus lager gaat Garmin niet denk ik ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_200401466
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 18:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Whut? Mijn Fitbit zegt dat Sara Hall een VO2max van 63 heeft, en dat dat een uitzonderlijk hoge score is omdat zij professioneel atlete is en fulltime aan haar conditie werkt.

Top wielrenners hebben zo tegen de 85-95 ofzo (tour de France winners). Nouja, duursport legendes. Froome, Jornet, indurain, lemond, Armstrong. Al dan niet met hulp van epo.

voor vrouwen is het 75-80.

https://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm

Zijn niet allemaal heel succesvol trouwens. Er zijn nog andere factoren van belang gelukkig.
Whatever...
pi_200404283
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 18:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat Spanky zegt, 63 is niet heel hoog voor een topsporter, maar sommige topsporters halen de top ook met een lagere vo2max omdat ze op andere vlakken heel goed scoren.
Overigens zijn de schattingen van Garmin wel erg optimistisch. De absolute waarde zegt me dus ook niet zoveel maar de daling verbaasde me wel erg. Maar het zou inderdaad ook door een verandering aan de software kunnen komen of zo.

Mijn horloge is niet zo geadvanceerd, hij meet alleen dit en hersteltijd, die was ook wel hoog. Maar goed ik blijf goed naar mijn gevoel luisteren en zal mjin rustpols wat beter monitoren.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200404910
Mijn VO2max is ook langzaam aan het stijgen de laatste tijd. Gaat momenteel erg lekker. En gisteren bevestigde de sportmasseur dat ook nog een keer. Die had echt maar een klein beetje onderhoud te doen. Ze voelden zoals ze moesten, zei hij. Gewoon fijn dat zo iemand ook je eigen gevoel nog eens bevestigt.
Nieuwe afspraak pas over twee maanden weer :)
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  zaterdag 17 juli 2021 @ 13:58:51 #234
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_200408288
Mijn ervaring met de vo2max van Garmin is dat het vooral hartslag gerelateerd is. Trainingen met hetzelfde tempo en een (over wat langere termijn) lagere hartslag zorgen voor een hoger vo2max score. Stijgt je hartslag globaal om wat voor reden dan ook, bij mij nu vooral de warmte, dan daalt de score langzaam. Een sneller tempo bij een gelijke hartslag ten opzichte van soortgelijke trainingen zorgen ook voor een betere vo2max score. Dit zie je ook terug als je de training details bekijkt onder prestatieconditie.

Mijn score Is nu twee punten gedaald van 59 naar 57. Deels door een weekje rustig aan te doen en ook deels door de wat hogere temperaturen. Je ziet ook in de Connect app bij de analyse van de training dat de prestatiecondities negatief worden richting het einde van de training bij hogere temperaturen / hogere hartslag.

Dat klopt deels wel natuurlijk maar ook weer niet gezien de temperatuursinvloed. Aan de andere kant stijgt de score straks weer lekker in het najaar bij een gelijke trainingsbelasting ;)
  zaterdag 17 juli 2021 @ 19:22:08 #235
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_200412272
Mijn eerste officiele halve marathon sinds tijden morgen gaat gewoon door! Wordt wel een warme editie. Ben benieuwd.

[ Bericht 20% gewijzigd door SEMTEX op 17-07-2021 19:32:53 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_200412926
In Helmond? Ik ga daar 's middagsde 10km lopen, dan is het nog iets warmer.
pi_200420513
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 19:11 schreef Ariza het volgende:

[..]

Goed bezig!! *O* Wij gebruiken het zelfde programma en zijn ongeveer even ver! Ik las op het forum van die app, dat de laatste les van week 5 nogal berucht is. Je gaat dan van 8 - 8 minuten naar 20 minuten.
Kleine vertraging door een vaccinatie tussendoor, maar ook de 20 minuten zijn in de pocket! *O*
Is het jou ook gelukt?
  zondag 18 juli 2021 @ 11:30:45 #238
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_200420771
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 19:22 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn eerste officiele halve marathon sinds tijden morgen gaat gewoon door! Wordt wel een warme editie. Ben benieuwd.
Succes en veel plezier! Hopelijk valt het enigszins mee met de hitte.

Vanochtend vroeg zelf een rustige halve marathon gelopen als training en vond het al goed warm. Was blij dat ik een liter drinken had meegenomen. Hartslag was wel redelijk hoog vanwege de warmte dus weer een puntje eraf van m'n vo2max...
  zondag 18 juli 2021 @ 12:22:07 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200421286
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 11:09 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Kleine vertraging door een vaccinatie tussendoor, maar ook de 20 minuten zijn in de pocket! *O*
Is het jou ook gelukt?
Knap hoor!
Lijkt het programma een beetje op Start2run? Is het met muziek?
KuikenGuppy
  zondag 18 juli 2021 @ 16:46:32 #240
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_200425414
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 11:30 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Succes en veel plezier! Hopelijk valt het enigszins mee met de hitte.
Bij de start wel, maar naarmate het later werd, ook flink warmer en zwaarder. Bekenden die ik tegenkwam haakten af na 10,5 km (het waren twee rondjes) of zijn niet eens gestart. Ik heb me staande gehouden met elke waterpost (om de 2,5km) en heel veel particuliere sproeiers. Tot mijn verbazing gefinisht in 2:09. Had met veel blessureleed en de warmte veel trager verwacht.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_200429763
quote:
1s.gif Op zondag 18 juli 2021 12:22 schreef Burdie het volgende:

[..]

Knap hoor!
Lijkt het programma een beetje op Start2run? Is het met muziek?
Nee, geen muziek, maar dat vind ik eigenlijk wel fijn. Enkel een signaal wanneer je van lopen naar joggen gaat, en andersom. Qua opbouw is het denk ik wel vergelijkbaar.
pi_200430108
Ik heb de 10km in 50:17 minuten gelopen, ging ondanks de warmte niet verkeerd!

[ Bericht 7% gewijzigd door En1gma op 19-07-2021 13:33:38 ]
pi_200435989
Lekker bezig Ruud en Semtex!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_200446619
Nog een keer over de onzinnigheid van die prestatieaanduiding in Garmin. Gister na m'n duurloopje vond hij dat ik niet productief bezig zou zijn. En nu, na de training van vanavond, zou ik pieken en zo snel mogelijk een wedstrijdje moeten lopen.

Kortom: het is nogal hapsnap en zegt niet zo veel.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  dinsdag 20 juli 2021 @ 12:03:05 #245
476281 Butjekef
Put met keren
pi_200453464
Ik volgde Pfitzinger voor mijn marathon training en mijn 945 klaagde alleen over mijn recovery runs omdat ik die simpelweg vaak te intens doe. Verder geen gekke dingen gemerkt.
pi_200454347
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 12:03 schreef Butjekef het volgende:
Ik volgde Pfitzinger voor mijn marathon training en mijn 945 klaagde alleen over mijn recovery runs omdat ik die simpelweg vaak te intens doe. Verder geen gekke dingen gemerkt.
Nog nooit van gehoord, maar toen googlede ik het en zag ik dat boek, dat heb ik wel vaker gezien. Op de wikipediapagina staat echter een soort van vergelijking met andere bekende marathonschema's en er staat dat deze eigenlijk alleen geschikt is voor elite lopers en dat het boek geschreven is voor snellere lopers dan sub3 op de marathon :o Ben je zo'n snelle?

En hoe bevalt het trainen via een vast schema uit een boek? Loop je niet bij een loopgroep of zo?
pi_200458069
Warm, maar niet benauwd vandaag. 9km gelopen beetje te hard gegaan maar wel lekker, ondanks wat vermoeidheid van dectraining gisterenavond. Uiteindelijk 47m onderweg geweest.

Binnenkort nog maar eens een timetrial doen.
Whatever...
  woensdag 21 juli 2021 @ 01:52:09 #248
476281 Butjekef
Put met keren
pi_200465340
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 13:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord, maar toen googlede ik het en zag ik dat boek, dat heb ik wel vaker gezien. Op de wikipediapagina staat echter een soort van vergelijking met andere bekende marathonschema's en er staat dat deze eigenlijk alleen geschikt is voor elite lopers en dat het boek geschreven is voor snellere lopers dan sub3 op de marathon :o Ben je zo'n snelle?

En hoe bevalt het trainen via een vast schema uit een boek? Loop je niet bij een loopgroep of zo?
Ik train in mijn eentje: weinig mensen die om 4 uur 's ochtends op willen staan. Toen ik besloot een marathon te gaan doen kwam ik op mijn Google tocht die naam vaak tegen, dus heb ik die maar gekozen :+ Ik ben zeker niet snel en ben allang blij dat ik finishte. Voor de volgende marathon in 2022 zal ik waarschijnlijk een ander programma kiezen want met Pfitzinger loop je erg vaak per week en ik val niet bepaald in de doelgroep. Deze site lijkt handig: https://fellrnr.com/wiki/A_Comparison_of_Marathon_Training_Plans
  woensdag 21 juli 2021 @ 06:54:42 #249
221912 minilot
Nancy boy
pi_200465900
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 01:52 schreef Butjekef het volgende:
Ik train in mijn eentje: weinig mensen die om 4 uur 's ochtends op willen staan.
Vroegeochtendloperboks! :W O+ Ik had het er vanmorgen om 05:15 alweer opzitten :7

Zelf de afgelopen maanden qua duurloop tot ruimschoots halve marathon gekomen tot eind mei een keer 32km, daarna een plotseling hiaat van zes weken wegens daverende hooikoorts waarin ik alleen heel sporadisch een half uurtje heb ge-fartlekt. Ben nu eindelijk weer begonnen en moet duidelijk weer wat opbouwen }:| Begin volgend jaar minstens een marathonafstand lijkt me wel tof, verder vooralsnog niet van plan een heel strikt schema aan te houden, gewoon één keer per week intervallen (een uur), één keer per week temporun 5km en één keer per week rustige duurloop in kalmpjes toenemende lengte - ging me het afgelopen jaar ook goed af van niks (nul conditie) naar ruim dertig kilometer :)

Ik ga er nu wel eiiiindelijk krachttraining bij doen wegens heus heel nuttig bij hardlopen. Ik neem het me al maanden voor maar elke poging tot thuis wat eraan doen strandt bij een halfslachtige poging met YouTube op een maandagochtend en dan vergeet ik het weer wekenlang :')

Ik zet morgen dus maar voor het eerst ooit voet in een sportschool :X Helemaal het tegenovergestelde van mijn gebruikelijke ambiance maar het moet maar even. Ik ga een paar sessies onder begeleiding aan de slag en ik ben toegewezen aan een grote Italiaanse spierbonk die Vittorio heet en die zelf ook marathons rent bovenop het zware dingen tillen. :+ Ik heb inmiddels al een paar keer bijna afgebeld wegens toenemende weerstand maar ik ga toch maar. Denk ik. 8-)
Let me see you stripped down to the bone
pi_200467317
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 01:52 schreef Butjekef het volgende:

[..]

Ik train in mijn eentje: weinig mensen die om 4 uur 's ochtends op willen staan. Toen ik besloot een marathon te gaan doen kwam ik op mijn Google tocht die naam vaak tegen, dus heb ik die maar gekozen :+ Ik ben zeker niet snel en ben allang blij dat ik finishte. Voor de volgende marathon in 2022 zal ik waarschijnlijk een ander programma kiezen want met Pfitzinger loop je erg vaak per week en ik val niet bepaald in de doelgroep. Deze site lijkt handig: https://fellrnr.com/wiki/A_Comparison_of_Marathon_Training_Plans
Ja, op die site kwam ik ook uit.
Volgens mij is het wel allemaal redelijk Amerikaans ingestoken, ik ken in ieder geval niet veel Nederlanders die hiermee lopen..
Knap hoor, zo vroeg al opstaan om te lopen. Ik moet voor mijn lange marathontrainingen altijd wel minstens 2 uur van tevoren ontbeten hebben, dus dan zet ik om 6 uur een wekker om te eten en ga ik op zijn vroegst om 8 uur :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')