abonnement Unibet Coolblue
pi_199636806
Na het mislukte project van de Vogelaarwijken doen de burgemeesters van grote steden een beroep op het aanstaande kabinet om geld vrij te maken voor de leefbaarheid van de achterstandswijken. De armste wijken moeten andermaal worden aangepakt.
De leefbaarheid in sommige wijken is een drama. Hoewel in diverse volksbuurten de bewoners vakantie vieren op de stoep, met de eetkamerstoelen op straat en een kopje groentesoep, of met een pak karnemelk en biscuitjes aan de rand van de vijver, is het beeld in andere straten minder romantisch. De junks en tippelaarsters van de jaren ‘80 en ‘90 zijn vrijwel verdwenen, maar huiselijk geweld, schulden en alcoholisme zijn er wel degelijk.
De burgemeesters vragen om geld. Naar mijn idee verdwijnt een groot deel van dat geld in creatieve marketing, opgezette bureautjes die decadent brainstormen en het sponsoren van een buurthuis waar een pinkstergemeente, een financieel onzelfstandig strijkensemble en een multicultureel heimweecafé ijveren voor een lagere zaalhuur. Het welzijns- en opbouwwerk balanceert tussen ‘redden’ en ‘erkennen’ van de onderklasse in deze buurten.

Geld alleen helpt dus niet. Hoe pakken we het wel aan?

Mijn idee: iedereen die hulp wil, moet die accepteren, inclusief alle gevolgen. Schuldsanering prima, maar dan naast een budgetcoach ook een boodschappencoach. Verantwoording over alle uitgaven. Zero tolerance als het gaat om huiselijk geweld. Netheid belonen, asociaal gedrag bestraffen.

Meer ideeën?
  donderdag 27 mei 2021 @ 00:08:32 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199636922
Ik denk dat gemengder bouwen een heel stuk gaat schelen. Als je opgroeit tussen allemaal losers dan is de kans dat je zelf een loser wordt een stuk groter. Meestal zijn in wijken waar dit gebeurt vaak grote concentraties mensen van de laagste inkomensgroepen.
pi_199636949
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat gemengder bouwen een heel stuk gaat schelen. Als je opgroeit tussen allemaal losers dan is de kans dat je zelf een loser wordt een stuk groter. Meestal zijn in wijken waar dit gebeurt vaak grote concentraties mensen van de laagste inkomensgroepen.
Dat is een deel van de oplossing, maar wat te doen in de al bestaande wijken?
  donderdag 27 mei 2021 @ 00:16:35 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199636972
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Dat is een deel van de oplossing, maar wat te doen in de al bestaande wijken?
Ik denk die dus ook deels afbreken en daar koophuizen voor in de plaats zetten. Evenals ook degenen die daar dan weggaan ergens betaalbare woningen in een buurt met ook duurdere huizen te laten wonen.

Verder is overigens het steken van geld in een actieve cohesie in een buurt. Door een florerend buurthuis en een actieve buurtpreventie etc. ook zeer nuttig.
pi_199637194
quote:
1s.gif Op woensdag 26 mei 2021 23:56 schreef Magister_Artium het volgende:
Mijn idee: iedereen die hulp wil, moet die accepteren, inclusief alle gevolgen. Schuldsanering prima, maar dan naast een budgetcoach ook een boodschappencoach. Verantwoording over alle uitgaven. Zero tolerance als het gaat om huiselijk geweld. Netheid belonen, asociaal gedrag bestraffen.
Iets minder dan een eeuw geleden is dat al in de praktijk gebracht in de woonscholen. Je kan waarschijnlijk al raden waarom dat idee het niet overleefd heeft.
pi_199637398
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Dat is een deel van de oplossing, maar wat te doen in de al bestaande wijken?
Niet zelden staan in deze wijken vrij gewilde jaren 30 woningen etc. Op een mooie afstand van de stadscentra. Daar valt best een mouw aan te passen. Wat mij meer tegenstaat is dat we mensen 'dwingen' ergens te wonen. Flauwekul zou ik zeggen. Beter besteden we veel meer aandacht aan onderwijs en daarmee kansen voor de toekomst in die wijken. En een leerplicht tot in elk geval 18 jaar. Dat soort dingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2021 07:02:03 ]
pi_199637414
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 06:59 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Niet zelden staan in deze wijken vrij gewilde jaren 30 woningen etc. Op een mooie afstand van de stadscentra. Daar valt best een mouw aan te passen. Wat mij meer tegenstaat is dat we mensen 'dwingen' ergens te wonen. Flauwekul zou ik zeggen. Beter besteden we veel meer aandacht aan onderwijs en daarmee kansen voor de toekomst in die wijken. En een leerplicht tot in elk geval 18 jaar. Dat soort dingen.
dwingen ergens te gaan wonen? Gewoon veel gemengde wijken realiseren en zorgen dat de bestaande tokkie wijken ook steeds wat meer gefortuneerde bewoners krijgen.

Het gaat er juist om dat tokkies zien dat er meer is als bijstand te trekken en in de tuin schultenbrua te drinken. Dat gebeurt niet als we deze mensen in hun getto laten zitten.

Leerplicht tot 18 is er toch allang alleen het het kwalificatieplicht. :D
  donderdag 27 mei 2021 @ 07:15:08 #8
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_199637424
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk die dus ook deels afbreken en daar koophuizen voor in de plaats zetten. Evenals ook degenen die daar dan weggaan ergens betaalbare woningen in een buurt met ook duurdere huizen te laten wonen.

Verder is overigens het steken van geld in een actieve cohesie in een buurt. Door een florerend buurthuis en een actieve buurtpreventie etc. ook zeer nuttig.
En daar zijn de mensen die in duurdere huizen wonen blij mee? Grote kans op een hoop overlast. De afwezigheid van huurwoningen in een wijk is voor mij één van de criteria bij de aanschaf van een huis.
  donderdag 27 mei 2021 @ 07:25:43 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199637457
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 07:15 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

En daar zijn de mensen die in duurdere huizen wonen blij mee? Grote kans op een hoop overlast. De afwezigheid van huurwoningen in een wijk is voor mij één van de criteria bij de aanschaf van een huis.
Het zal grotendeels in nieuwe wijken moeten komen. Er is toch voldoende bouwopgave.

Maar het aantal wijken met enkel koopwoningen is nu al vrij beperkt. Dan heb je weinig keuze in huizen.
  donderdag 27 mei 2021 @ 07:36:50 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199637485
Probleem blijft dat er een groep ouderen en jongeren zijn die niet willen deelnemen aan de maatschappij. En voor wie criminaliteit normaal is. En dat ga je met meer geld nooit oplossen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_199637625
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 07:36 schreef Megumi het volgende:
Probleem blijft dat er een groep ouderen en jongeren zijn die niet willen deelnemen aan de maatschappij. En voor wie criminaliteit normaal is. En dat ga je met meer geld nooit oplossen.
Misschien. Maar zijn er natuurlijk in die wijk veel kinderen en jongeren bij wie het binnen niet te harden is (door mishandeling, alcoholisme etc). Die gaan de straat op en worden daar opgevoed. Als ze niet-tokkie buren hebben, zien ze dus ook dat het anders kan.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:14:29 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199637648
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:10 schreef Zusje123 het volgende:

[..]

Misschien. Maar zijn er natuurlijk in die wijk veel kinderen en jongeren bij wie het binnen niet te harden is (door mishandeling, alcoholisme etc). Die gaan de straat op en worden daar opgevoed. Als ze niet-tokkie buren hebben, zien ze dus ook dat het anders kan.
Ik heb een club van dit soort jongeren moeten werken neem van mij aan die hebben hier geen boodschap aan helaas. Er is een groep jongeren en ouderen die niet zijn aan te pakken. En vaak boven problemen met inkomen en werk ook een geestelijke beperking hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:23:26 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199637688
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik heb een club van dit soort jongeren moeten werken neem van mij aan die hebben hier geen boodschap aan helaas. Er is een groep jongeren en ouderen die niet zijn aan te pakken. En vaak boven problemen met inkomen en werk ook een geestelijke beperking hebben.
Helemaal naar nul ga je het niet krijgen natuurlijk. Maar er is nog wle verbetering haalbaar.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:25:19 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199637696
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Helemaal naar nul ga je het niet krijgen natuurlijk. Maar er is nog wle verbetering haalbaar.
Ik denk dat er hulpverleners zijn die niet durven toe te geven dat er een grote groep in de bevolking is die niet te helpen zijn en maar door blijven aanmodderen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_199637860
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 07:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

dwingen ergens te gaan wonen? Gewoon veel gemengde wijken realiseren en zorgen dat de bestaande tokkie wijken ook steeds wat meer gefortuneerde bewoners krijgen.

Het gaat er juist om dat tokkies zien dat er meer is als bijstand te trekken en in de tuin schultenbrua te drinken. Dat gebeurt niet als we deze mensen in hun getto laten zitten.

Leerplicht tot 18 is er toch allang alleen het het kwalificatieplicht. :D
21 jaar dan. Je snapt mijn punt hopelijk wel. Vermengen is lastig, in potentie ongrondwettelijk en duurt lang. Er zijn denk ik betere oplossingen
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:51:53 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199637904
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:25 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat er hulpverleners zijn die niet durven toe te geven dat er een grote groep in de bevolking is die niet te helpen zijn en maar door blijven aanmodderen.
Volgens mij is die groep die echt hardnekkig is niet zo heel groot.

Maar in dat geval is het voor die hulpverleners vooral zaak om enorme uitwassen te voorkomen.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:53:14 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199637913
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 07:36 schreef Megumi het volgende:
Probleem blijft dat er een groep ouderen en jongeren zijn die niet willen deelnemen aan de maatschappij. En voor wie criminaliteit normaal is. En dat ga je met meer geld nooit oplossen.
Er is altijd een groep die je niet kan redden. Maar uiteindelijk wordt niemand overdwars geboren, veel van die onwil komt voort uit omgeving en uit gebrek aan mogelijkheden om er iets anders van te maken.

Verplichte woonwijkintegratie lijkt me trouwens een weinig haalbare kaart voor zover dat bestaande wijken betreft. Met nieuwbouwprojecten liggen er wel opties.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:54:50 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199637922
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Volgens mij is die groep die echt hardnekkig is niet zo heel groot.

Maar in dat geval is het voor die hulpverleners vooral zaak om enorme uitwassen te voorkomen.
Kan kloppen maar de overlast is groot. Denk maar aan de steek en schietpartijen in Amsterdam Zuid Oost.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:55:54 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199637930
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is altijd een groep die je niet kan redden. Maar uiteindelijk wordt niemand overdwars geboren, veel van die onwil komt voort uit omgeving en uit gebrek aan mogelijkheden om er iets anders van te maken.
Of het ook niet willen maar dat is niet politiek correct.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 27 mei 2021 @ 08:56:18 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199637932
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Of het ook niet willen maar dat is niet politiek correct.
Oh, wordt het zo'n topic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199640163
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk die dus ook deels afbreken en daar koophuizen voor in de plaats zetten. Evenals ook degenen die daar dan weggaan ergens betaalbare woningen in een buurt met ook duurdere huizen te laten wonen.

Verder is overigens het steken van geld in een actieve cohesie in een buurt. Door een florerend buurthuis en een actieve buurtpreventie etc. ook zeer nuttig.
Ik heb mijn twijfels over deze opzet. Mijn ervaring is dat dit leidt tot gentrificatie, de vroegere bewoners trekken weg door stijgende woonlasten, en de wijk veryupt. De oude en nieuwe bewoners leven ook langs elkaar heen, in andere werelden. Het gevolg, de problemen verschuiven van de kwetsbare stadswijken naar omliggende kleinere gemeenten.

Ik denk dat veel meer winst is te halen via het onderwijs en kinderopvang. Zorg voor veel betere lerarenopleidingen, maak het werk interessanter, verbeter het aanzien en beloning van het vak. Zorg voor studieplekken buiten schooluren voor kinderen in achterstandswijken, en houd ze actief binnenboord.
pi_199640420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:25 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat er hulpverleners zijn die niet durven toe te geven dat er een grote groep in de bevolking is die niet te helpen zijn en maar door blijven aanmodderen.
Die groep is er en dat geef je natuurlijk nooit toe, want dan ben je je baan kwijt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199640483
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 08:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh, wordt het zo'n topic?
Kijk en zo is er over 50 jaar nog niets veranderd...

[ Bericht 0% gewijzigd door ReplaR op 27-05-2021 12:57:37 ]
pi_199640618
quote:
1s.gif Op woensdag 26 mei 2021 23:56 schreef Magister_Artium het volgende:
maar huiselijk geweld, schulden en alcoholisme zijn er wel degelijk.
ofwel, die mensen uit die wijken hebben bepaalde persoonlijke problemen?

waarom zou het een taak van de overheid moeten zijn om slechte levensgewoontes van zulke mensen op basis van wijkbeleid of 'leefbaarheidsbeleid' te gaan aanpakken?
als het strafbare zaken zijn (mishandeling, geweld e.d.) moeten ze gewoon aangepakt worden, maar niet vanwege 'wijkbeleid'.

De overheid kan en hoeft er ook niets aan te doen dat het welaartsnieau in arme wijken duidelijk lager is en dat mensen die in zulke wijken wonen vaak ook een 'andere' leenswijze aanhouden of bepaalde persoonlijke problemen hebben.

laat die mensn zelf hun problemen oplossen en niet de overheid.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199640694
Het is de kwaliteit van de mensen die de leefbaarheid van wijken voor het grootste gedeelte bepaald. Daar zal je dus op moeten inzetten.
  donderdag 27 mei 2021 @ 13:06:07 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199640941
quote:
1s.gif Op woensdag 26 mei 2021 23:56 schreef Magister_Artium het volgende:

Meer ideeën?
Het geld aan mensen geven ipv aan clubs en verenigingen en bureaus en denktanks, commissies, actiegroepen, adviesraden, ambtenaren, comité's, werkgroepen, ...
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 mei 2021 @ 13:06:40 #27
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199640950
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat gemengder bouwen een heel stuk gaat schelen. Als je opgroeit tussen allemaal losers dan is de kans dat je zelf een loser wordt een stuk groter. Meestal zijn in wijken waar dit gebeurt vaak grote concentraties mensen van de laagste inkomensgroepen.
Uit onderzoek is gebleken dat de verschillende groepen in dezelfde straat nauwelijks mengen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_199641212
quote:
7s.gif Op donderdag 27 mei 2021 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Uit onderzoek is gebleken dat de verschillende groepen in dezelfde straat nauwelijks mengen.
Dat niet alleen, ik denk zelfs dat mensen bewust een leefomgeving zoeken waar veel mensen te vinden zijn uit dezelfde sociale klasse. Kortom, wat Hexagon oppert klinkt misschien lekker utopisch in de oren, maar meer ook niet. Wat dat betreft denk ik dat Havermout2 het meer realistisch benadert. Zo heb ik het zelf ook ervaring op de basis-en middelbare school. Kinderen en jongeren uit allerlei achtergronden die samenkomen.
  donderdag 27 mei 2021 @ 13:42:47 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199641533
Punt is dat als een wijk vol zit met alleen maar onderklasse dat zo'n basisschool ook alleen maar kinderen daaruit heeft. Dan is het wel onbegonnen werk om daar als leraar de slechte gewoonten nog uit te krijgen. Als er ook ouders en kinderen rondlopen die het beter doen dan heeft dat ook invloed op het wereldbeeld.

Ik ben zelf in een wijk opgegroeid waar zowel sociale huurflats en villa's op enkele honderden meters van elkaar waren en ook alles daar tussenin aanwezig was. Al die mensen gingen naar hetzelfde winkelcentrum, kinderen zaten bij elkaar op school en ook de sporthal was voor de hele wijk.

Daar zag je dat kinderen van uitkeringstrekkers het in veel gevallen best goed deden omdat ze zich eerder gingen spiegelen aan klasgenoten dan aan hun ouders. Bovendien was het aantal probleemgevallen ook te klein om een broeinest te worden van dat soort problemen.

Dat is niet iets utopisch. Dat bestaat op veel plekken gewoon. Het gaat vooral mis wanneer je kansarme gevallen in grote aantallen bij elkaar stopt.
  donderdag 27 mei 2021 @ 13:43:20 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199641542
quote:
7s.gif Op donderdag 27 mei 2021 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het geld aan mensen geven ipv aan clubs en verenigingen en bureaus en denktanks, commissies, actiegroepen, adviesraden, ambtenaren, comité's, werkgroepen, ...
Jij bent er ook altijd om voor gratis geld te pleiten he :')
  donderdag 27 mei 2021 @ 13:54:40 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199641715
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 13:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij bent er ook altijd om voor gratis geld te pleiten he :')
Onderzoek heeft uitgewezen dat dat prima werkt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 mei 2021 @ 14:57:01 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_199642558
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat gemengder bouwen een heel stuk gaat schelen. Als je opgroeit tussen allemaal losers dan is de kans dat je zelf een loser wordt een stuk groter. Meestal zijn in wijken waar dit gebeurt vaak grote concentraties mensen van de laagste inkomensgroepen.
Het schijnt in Ijburg iig niet helemaal gelukt te zijn. Daar is bewust koop en huur door elkaar geprobeerd.

Een beetje alsof je olie en water probeert te mengen.

(Huh, ik had even niet door dat ik in POL zat te posten, lees gewoonlijk alleen maar. Middagdip, zeker.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Eightyone op 27-05-2021 15:02:50 ]
pi_199642752
Wie bepaald eigenlijk wat leefbaar is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199642927
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Punt is dat als een wijk vol zit met alleen maar onderklasse dat zo'n basisschool ook alleen maar kinderen daaruit heeft. Dan is het wel onbegonnen werk om daar als leraar de slechte gewoonten nog uit te krijgen. Als er ook ouders en kinderen rondlopen die het beter doen dan heeft dat ook invloed op het wereldbeeld.

Ik ben zelf in een wijk opgegroeid waar zowel sociale huurflats en villa's op enkele honderden meters van elkaar waren en ook alles daar tussenin aanwezig was. Al die mensen gingen naar hetzelfde winkelcentrum, kinderen zaten bij elkaar op school en ook de sporthal was voor de hele wijk.

Daar zag je dat kinderen van uitkeringstrekkers het in veel gevallen best goed deden omdat ze zich eerder gingen spiegelen aan klasgenoten dan aan hun ouders. Bovendien was het aantal probleemgevallen ook te klein om een broeinest te worden van dat soort problemen.

Dat is niet iets utopisch. Dat bestaat op veel plekken gewoon. Het gaat vooral mis wanneer je kansarme gevallen in grote aantallen bij elkaar stopt.
Dat is ook decennia beleid geweest en dat heeft ook uitstekend gewerkt tegen sociale immobiliteit. Ik vind het als kind ook heel erg prettig en heb er veel van geleerd. De kinderen uit 'zwakkere' gezinnen waren toch meestal wat vroeger wijs en dat je dan daar maar margarine op je broed moest tolereren omdat inkomensverschillen niet benoemd mochten worden moest dan maar.

De algehele mentale verrechtsing heeft natuurlijk niet geholpen, maar het werkt natuurlijk niet als moslimouders niet willen dat moslimkinderen bij andere kinderen spelen, laat staan dat kinderen bij moslims zouden mogen spelen. Als er zoveel kinderen uit zwakke gezinnen in een klas zijn dat ze de andere kinderen omlaag trekken ipv omhoog getrokken worden dan gaan sterkere gezinnen die scholen mijden. Als jongens en meisjes niet normaal met elkaar om kunnen gaan, als ouders niet normaal met elkaar kunnen communiceren en als kinderen elkaar lastigvallen met religieuze normen dan zijn dat een paar hobbels teveel, teveel dingen die nog eens bovenop klasse komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 27 mei 2021 @ 15:34:13 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199642997
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 14:57 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Het schijnt in Ijburg iig niet helemaal gelukt te zijn. Daar is bewust koop en huur door elkaar geprobeerd.

Een beetje alsof je olie en water probeert te mengen.

(Huh, ik had even niet door dat ik in POL zat te posten, lees gewoonlijk alleen maar. Middagdip, zeker.)
Er zijn genoeg plaatsen waar het zo werkt. Veel grote vinexwijken zijn ook als zodanig opgezet zoals de Reeshof in Tilburg of Meerhoven in Eindhoven
pi_199643334
Als we dertig jaar terug gaan werkte het genoemde mengen van wijken beter maar de omstandigheden zijn veranderd. Kinderen met verschillende achtergronden komen elkaar niet meer tegen op straat of op school.

De kinderen van de sociaal zwakkeren gaan naar de basisschool in de wijk. De kinderen van de hoger opgeleiden worden dagelijks met de auto naar de betere scholen in de stad gebracht, die vaak ook aan de poort selecteren met ouderbijdragen voor activiteiten. Kinderen van hoger opgeleiden spelen niet meer op straat, die worden voorzien van een activiteitenagenda met clubs en verenigingen waar ze ook alleen kinderen met gelijke achtergronden tegen komen.

Zo ontstaat er segregatie langs sociaal-economische lijnen, iedereen in zijn eigen bubbel.
  donderdag 27 mei 2021 @ 16:54:19 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199644084
Er zijn vast van die yuppen die zo in het leven staan. Maar dat is natuurlijk lang niet voor iedereen.

Ik de wijk waar ik woon gaat dat ook prima. Loop ik 5 minuten dan sta ik tussen de sociale huurwoningen. Ga ik een bruggetje over dan kom ik bij vrijstaande kasten. Het gaat grotendeels allemaal naar dezelfde twee scholen.

Er is dan ook geen sprake van ongezonde concentraties onderklasse.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:31:42 #38
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199645303
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die groep is er en dat geef je natuurlijk nooit toe, want dan ben je je baan kwijt.
Of zelfs wellicht je leven. Bij veel organisaties is het vaak de beveiliging die in hun eentje de zaken zonder een hulp moeten regelen. In de nacht en dan kun je zaken rapporteren maar de dag ploeg van de gemeente/zorg doet daar vaak geen moer mee. Tot dat er echt met een mes wordt gewerkt. Daarom bel ik altijd gelijk de politie als ik bij zo een club werk. Als het echt fout gaat. Maar in 99% van de gevallen regelen met wat subtiele wapens van je zelf en welbespraakt zijn want het duurt wel even voor dat de politie er is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Megumi op 27-05-2021 18:40:48 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_199645898
Woningmengen is de naïefst mogelijke, kunstmatigste oplossing die alleen werkt in de hooggeschoolde bubbel van sociologen. Voor een ander iets bepalen is makkelijk, tot je met je eigen ellende te maken krijgt.
Soort zoekt soort, en daar is niks mis mee. Sterker nog, welke pauper wil geen buurman waar 'ie lekker mee kan zuipen en Hazes draaien? Heerlijk leven toch?

Het geld zal wel weer op de slechtst mogelijke manier besteed worden, dus aan clubjes die vooral goed voor de PR zijn, maar niemand in de probleemwijk ooit van heeft gehoord of iets aan heeft.

Waar ik wel in geloof is het opwaarderen van de omgeving, geleid door buurtbewoners (dus vraaggestuurd en zonder al te veel bemoeienis). Het is gewoon 1 grote desolate treurnis in een wijk als Overvecht, vind je het gek dat je daar depressief en gewelddadig van wordt. Teken aan de wand zijn de bordjes met huisregels en treurige afbeeldingen op de muren om het op de goedkoopst mogelijke manier "op te fleuren". Pure minachting voor de medemens, gewoon slopen die martelwijken. Lees anders wat studies over de effecten van een mooie, verzorgde omgeving op gedrag.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  donderdag 27 mei 2021 @ 22:36:19 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199649270
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 19:16 schreef puddingman het volgende:
Woningmengen is de naïefst mogelijke, kunstmatigste oplossing die alleen werkt in de hooggeschoolde bubbel van sociologen. Voor een ander iets bepalen is makkelijk, tot je met je eigen ellende te maken krijgt.
Soort zoekt soort, en daar is niks mis mee. Sterker nog, welke pauper wil geen buurman waar 'ie lekker mee kan zuipen en Hazes draaien? Heerlijk leven toch?

Wat is precies naief aan de oplossing die al lang bestaat?
  vrijdag 28 mei 2021 @ 08:19:15 #41
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199651462
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat is precies naief aan de oplossing die al lang bestaat?
Dit is een mooi compleet document dat het een en ander toelicht: https://pure.uva.nl/ws/files/4484272/83531_thesis_klein.pdf
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
pi_199651990
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 14:57 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Het schijnt in Ijburg iig niet helemaal gelukt te zijn. Daar is bewust koop en huur door elkaar geprobeerd.

Een beetje alsof je olie en water probeert te mengen.

(Huh, ik had even niet door dat ik in POL zat te posten, lees gewoonlijk alleen maar. Middagdip, zeker.)
Er is een of ander xenofobe angsthaas die een blog bijhoudt. Daarop afgaande is IJburg een no-go area, vol misdaad. Mijn 10 jaar in de wijk gaven een ander beeld, want prima wijk, prima wonen met wel hier en daar problemen die elke stadswijk heeft.
pi_199677227
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 09:15 schreef Bugno3 het volgende:

[..]

Er is een of ander xenofobe angsthaas die een blog bijhoudt. Daarop afgaande is IJburg een no-go area, vol misdaad. Mijn 10 jaar in de wijk gaven een ander beeld, want prima wijk, prima wonen met wel hier en daar problemen die elke stadswijk heeft.
Ik heb ook niet het idee dat in IJburg de onderkant van de samenleving samenklontert. Als je in Amsterdam problemen wil oplossen, kan je beter beginnen in Noord. Je kan natuurlijk de Bijlmer aanpakken, maar dat lijkt me te hoog gegrepen.

In mijn Groningse jaren heb ik een korte tijd in Beijum gewoond. Een wijk die in 1978-1985 is gebouwd. De goedkope flats aan het einde van de wijk zijn het domein van eenoudergezinnen, gevallen Antillianen en mensen die aan lagerwal zijn geraakt en alleen daar nog een woning kunnen huren. ‘s Avonds scooterraces, vernielingen en onveilige situaties in portieken. Door pappen en nathouden is die buurt nog altijd berucht. Vrijwillig ga je er niet wonen, zelfs als je tot de minima behoort.
In een westelijke wijk waar studievrienden woonden, was het winkelcentrum verloederd. Dat hebben ze rond 2010 grondig opgeknapt. Vorig jaar tijdens een rondje door het noorden kwam ik er nog langs en zag het er nog steeds fatsoenlijk uit. Op een zaterdagmiddag leefde het, geen gehang, gewoon zoals het in een sobere wijk moet zijn. Dat noem ik leefbaar.
pi_199689765
Het zijn allemaal mooie plannen van mensen die zelf niet in die achterstandswijken wonen; die vinden dan dat er veel geld, tijd en aandacht moet worden geboden om de boel wat leefbaarder te maken.
Het resultaat, zo dat er al is/komt, zal altijd van korte duur zijn.
Allemaal weggegooid geld.

Want de belangrijkste vraag vergeet men meestal: willen de mensen in die wijken zelf dat de wijk leefbaarder wordt?
En: zijn zij bereid daar zelf ook iets voor te doen c.q. te laten?
pi_199690306
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 00:08 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat gemengder bouwen een heel stuk gaat schelen. Als je opgroeit tussen allemaal losers dan is de kans dat je zelf een loser wordt een stuk groter. Meestal zijn in wijken waar dit gebeurt vaak grote concentraties mensen van de laagste inkomensgroepen.
Hell fuckin no, sterke wijken opofferen voor zwakke wijken. Dan heb je echt de empathie van een garnaal ten opzichte van alles wat richting modaal gaat en alles daar boven.
pi_199690313
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Punt is dat als een wijk vol zit met alleen maar onderklasse dat zo'n basisschool ook alleen maar kinderen daaruit heeft. Dan is het wel onbegonnen werk om daar als leraar de slechte gewoonten nog uit te krijgen. Als er ook ouders en kinderen rondlopen die het beter doen dan heeft dat ook invloed op het wereldbeeld.

Ik ben zelf in een wijk opgegroeid waar zowel sociale huurflats en villa's op enkele honderden meters van elkaar waren en ook alles daar tussenin aanwezig was. Al die mensen gingen naar hetzelfde winkelcentrum, kinderen zaten bij elkaar op school en ook de sporthal was voor de hele wijk.

Daar zag je dat kinderen van uitkeringstrekkers het in veel gevallen best goed deden omdat ze zich eerder gingen spiegelen aan klasgenoten dan aan hun ouders. Bovendien was het aantal probleemgevallen ook te klein om een broeinest te worden van dat soort problemen.

Dat is niet iets utopisch. Dat bestaat op veel plekken gewoon. Het gaat vooral mis wanneer je kansarme gevallen in grote aantallen bij elkaar stopt.
Leuk voor de kansarmen, niet leuk voor de kansrijken, en het is behoorlijk asociaal dat je daar niet aan denkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alpha0 op 31-05-2021 06:06:18 ]
  maandag 31 mei 2021 @ 09:19:24 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199691187
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 05:44 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

Hell fuckin no, sterke wijken opofferen voor zwakke wijken. Dan heb je echt de empathie van een garnaal ten opzichte van alles wat richting modaal gaat en alles daar boven.
Tja het is leuk er een Familie Flodder karikatuur van te maken. maar in werkelijkheid bestaat het gewoon dat diverse klassen door elkaar leven. In de wat meer organisch opgebouwde wijken of in kleinere plaatsen. En daar lopen de hogere inkomen niet sneeuwvlokje te doen.

Het gaat vooral mis in massaal opgezette wijken met enorme concentraties van lage inkomens. Je ziet ook in wijken waar delen gesloopt zijn en vervangen door duurdere woningen, het beter gaat.
pi_199692230
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 09:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja het is leuk er een Familie Flodder karikatuur van te maken. maar in werkelijkheid bestaat het gewoon dat diverse klassen door elkaar leven. In de wat meer organisch opgebouwde wijken of in kleinere plaatsen. En daar lopen de hogere inkomen niet sneeuwvlokje te doen.

Het gaat vooral mis in massaal opgezette wijken met enorme concentraties van lage inkomens. Je ziet ook in wijken waar delen gesloopt zijn en vervangen door duurdere woningen, het beter gaat.
Ja en ik zeg dus dat ik dat een onwelkome oplossing vind. Je zet maar extra politie in, zet er een extra welzijnswerker op, maar niet sterke mooie wijken afvallen ten faveure van maatschappelijk zwakkeren. Zo bestuur je toch geen land.
  maandag 31 mei 2021 @ 11:16:01 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199692310
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:09 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

Ja en ik zeg dus dat ik dat een onwelkome oplossing vind. Je zet maar extra politie in, zet er een extra welzijnswerker op, maar niet sterke mooie wijken afvallen ten faveure van maatschappelijk zwakkeren. Zo bestuur je toch geen land.
Dat doen we ook niet. Het gaat vooral om de opzet van nieuwe wijken. Dat daar wat meer koop en sociale huur bij elkaar zit.

Maar kennelijk vind jij een heel groot deel van Nederland waar het zo al is slecht ofzo
pi_199692398
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat doen we ook niet. Het gaat vooral om de opzet van nieuwe wijken. Dat daar wat meer koop en sociale huur bij elkaar zit.

Maar kennelijk vind jij een heel groot deel van Nederland waar het zo al is slecht ofzo
Er valt wat voor te zeggen om een beetje te mengen zo af en toe. Zolang er nog maar voldoende pure middenklasse wijken en pure villa wijken overblijven. Blijf de kern van het idee wat je hier verdedigt niet goed vinden echter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')