abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199593905
Hoi. Net begonnen met rijlessen. Heb een pakket gekocht bij een lokale rijschool. De rijschool heeft blokuren voor me ingepland. De rij-instructeur laat me na ongeveer 1 uur en een kwartier stoppen en houdt dan 10 minuten pauze. Hij neemt dan een bakje koffie en rookt een sigaret. Hij bood me ook wat te drinken aan en zei erbij dat we wel pauze moeten houden omdat het anders niet vol te houden is zo lang. Ik weet niet of hij daarmee mij of zichzelf bedoelde.

Nu vraag ik me af wat ik hiervan moet denken. In hun voorwaarden staat niks over pauzes. Ik weet ook niet of er officiële regels zijn. De eerste rijlessen zijn natuurlijk wel inspannend en op zich vind ik 10 minuten pauze niet erg. Ik kon me daarna ook wel weer beter concentreren. Maar ja, ik betaal er natuurlijk wel voor, want na precies 2 uur sta ik weer bij mij voor de deur.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_199594049
Als je betaalt voor 2 uur, dan heb je recht op 2 uur. Als hij pauze wil nemen, dan moet hij dat doen tussen de verschillende lessen door en ze niet back 2 back inplannen.

Bij een les van meer dan 2 uur zou een pauze niet zo gek zijn.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_199594105
Ik zou het dan wel zo normaal vinden dat hij dan 10 minuten langer les geeft. Of met 5 zou ik ook tevreden zijn.
pi_199594156
ik zou 'm minder geven, je betaalt voor de les en niet voor de pauze.
  maandag 24 mei 2021 @ 11:44:24 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199594493
Hoe lang duurt volgens hun informatie 1 les? Want het is niet ongebruikelijk dat een les 45 of 50 minuten duurt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199594568
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 11:44 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang duurt volgens hun informatie 1 les? Want het is niet ongebruikelijk dat een les 45 of 50 minuten duurt.
Nou, op hun website staat dat "60 minuten" 49 euro kost. Ik heb een pakket gekocht van 40 rijlessen voor 1800 euro. Bij dit pakket staat geen duur vermeld, alleen "40 lessen". Ik ga dus wel uit van 40x 60 minuten. De rijles wordt ook ingepland voor bijvoorbeeld 15 tot 17 uur. In de algemene voorwaarden staat dat de afgesproken duur van de rijles ook volledig wordt gebruikt voor de les.

Ik ben alleen wel bang om de instructeur tegen me in het harnas te jagen. Over het algemeen natuurlijk ook niet bevorderlijk en dan zou het me zomaar meer kunnen gaan kosten uiteindelijk.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_199594696
Bij lessen van 2 uur had ik ook pauzes. Meestal een paar minuten, soms wat langer als de instructeur iets moest doen (plassen, bellen, iets halen). Vond de pauzes zelf ook wel prettig.

Als ik de laatste was gingen we ook wel eens wat langer door. En ik kreeg een keer een gratis nieuwe les toen we door omstandigheden 20 minuten hadden stil gestaan. Dus ik voelde me niet genaaid.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  maandag 24 mei 2021 @ 12:05:46 #8
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199594792
Tja, je zou erop kunnen staan dat die pauze niet meegerekend wordt. Maar je zou ook even kunnen ontspannen zodat alles beter gaat.

Je zit best wel lange tijd met elkaar opgescheept, als die ‘relatie’ goed is en de boog niet altijd gespannen is werkt het beter naar mijn mening.
Bij zowel mijn auto als motor lessen was het naast goede les ook gewoon best gezellig. Heb zelfs puppy’s gekeken met mijn auto leraar in mijn lestijd. Ben vlotjes en in 1 keer geslaagd terwijl vrienden van me die strak op les gericht waren langer les hadden en vaak iig twee keer moesten.
Ik kan natuurlijk zeggen dat ik oh zo goed ben en ondanks afleiding het toch even deed. Maar ik denk dat goede les in combinatie met wat ontspanning beter werkte dan een te grote focus op moet me concentreren.

Als je aanmerkingen hebt op de lessen of je minder goed voelt met dat persoon zou ik er wel wat mee doen, maar is verder alles goed, neem die ontspanning dan. Daar heb jij dan ook baat bij.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 24 mei 2021 @ 12:23:18 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199595042
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 12:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Je zit best wel lange tijd met elkaar opgescheept, als die ‘relatie’ goed is en de boog niet altijd gespannen is werkt het beter naar mijn mening.
Precies! Reden des te meer voor de rijschoolhouder om dit netjes op te lossen toch?
quote:
Bij zowel mijn auto als motor lessen was het naast goede les ook gewoon best gezellig. Heb zelfs puppy’s gekeken met mijn auto leraar in mijn lestijd.
Wie doet dat nou weer...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199595843
Een pauze in een rijperiode van 2 uur is niet zo raar voor een beginnende coureur. Voor een ervaren bestuurder is het advies al 2 uur dan 15 min rust. Laat staan bij een onervaren chauffeur die nog maximaal klooit en bij wie het meer energie kost.

Verstandig van de instructeur. Dan heb je de laatste periode van je les tenminste ook nog iets aan de instructie.
pi_199595906
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:20 schreef investeerdertje het volgende:
Een pauze in een rijperiode van 2 uur is niet zo raar voor een beginnende coureur. Voor een ervaren bestuurder is het advies al 2 uur dan 15 min rust. Laat staan bij een onervaren chauffeur die nog maximaal klooit en bij wie het meer energie kost.

Verstandig van de instructeur. Dan heb je de laatste periode van je les tenminste ook nog iets aan de instructie.
Hij zou ook wat theorie les kunnen geven in die 10min bv. Leer alles onder de motorkap, verkeersborden of tips voor rijexamen.
pi_199596225
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hij zou ook wat theorie les kunnen geven in die 10min bv. Leer alles onder de motorkap, verkeersborden of tips voor rijexamen.
Feedback over het 1e deel van de les, dan kan je dat even verwerken.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_199596286
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Klinkt niet echt als rust hé?
pi_199596395
Zachtgekookte eitjes tegenwoordig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199596400
Halve informatie, misschien eens vragen aan de rijschoolhouder hoe het precies zit? want de TS weet niet of die 60 minuten ook geld voor dit pakket.. dus is en blijft het gissen! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_199596451
Tering jantjes, als er niet wat mensen gaan posten in dit topic met: "Stel je niet aan" moet ik allicht toch weer mijn visie over mijn medemens wat bijstellen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Redactie Frontpage maandag 24 mei 2021 @ 14:05:22 #17
38148 crew  Innisdemon
pi_199596477
Is het een idee ipv blokuren, gewoon telkens 1 uur te plannen?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_199597998
quote:
5s.gif Op maandag 24 mei 2021 11:11 schreef JohnDDD het volgende:
Hoi. Net begonnen met rijlessen. Heb een pakket gekocht bij een lokale rijschool. De rijschool heeft blokuren voor me ingepland. De rij-instructeur laat me na ongeveer 1 uur en een kwartier stoppen en houdt dan 10 minuten pauze. Hij neemt dan een bakje koffie en rookt een sigaret. Hij bood me ook wat te drinken aan en zei erbij dat we wel pauze moeten houden omdat het anders niet vol te houden is zo lang. Ik weet niet of hij daarmee mij of zichzelf bedoelde.

Nu vraag ik me af wat ik hiervan moet denken. In hun voorwaarden staat niks over pauzes. Ik weet ook niet of er officiële regels zijn. De eerste rijlessen zijn natuurlijk wel inspannend en op zich vind ik 10 minuten pauze niet erg. Ik kon me daarna ook wel weer beter concentreren. Maar ja, ik betaal er natuurlijk wel voor, want na precies 2 uur sta ik weer bij mij voor de deur.
Toen ik ooit rijlessen nam deed ik dat soms ook in blokuren. Dan ging die ouwe rijinstructeur inderdaad een kwartier pauze houden of gingen we ergens iets drinken. Ik maakte daar een opmerking van dat ik wel voor dat kwartiertje betaal. Toen kreeg ik een kwartier korting op het bedrag dat ik voor een blokuur moest betalen.
pi_199598318
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 14:03 schreef ludovico het volgende:
Tering jantjes, als er niet wat mensen gaan posten in dit topic met: "Stel je niet aan" moet ik allicht toch weer mijn visie over mijn medemens wat bijstellen.
Got your back bro!

Stel je niet aan man, die 10 minuutjes en 2 uur achter elkaar is ook best lang, je wil niet dat zo'n instructeur zijn aandacht verliest hij is immers juridisch de lul als het fout gaat.
  maandag 24 mei 2021 @ 17:08:57 #20
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199599556
50 jaar geleden deed mijn instructeur allerlei klusjes, ergens iets afgeven, ophalen, tanken, even kletsen met een kennis etc. Je was niet voortdurend aan het rijden maar dit maakt wel deel uit van je leven, je moet op gekke plekken parkeren, opletten weer bij wegrijden etc. Je bent tochniet continu aan het rondjes draaien. 10 lessen en ik was geslaagd met heel veel praktische tips die ik een hoop mensen nogsteeds niet goed zie doen. Dus ik heb er geen schade van gehad
pi_199601068
Gewoon op je gevoel afgaan. Als jij de pauzes nutteloos vindt kan je dat op een rustige manier aangeven dat je liever wil blijven rijden. Als er iemand naar het toilet moet is het natuurlijk normaal dat je ergens stopt. Ikzelf heb elke keer gewoon 2 uur lang gereden wat gewoon perfect doenbaar is. Als je echt denkt time is money dan is het op 40 lessen toch meer dan 6uur dat je pauze neemt. Gewoon 10 minuutjes langer doorgaan is niet meer dan normaal
pi_199601148
Een les van twee uur lijkt mij lang, veel te lang om nog iets te kunnen leren. Even pauze is dan niet verkeerd. Alternatief is dat je gedurende de les een rustig stukje polderweg gaat rijden. De pauze is ws meer voor de leerling dan voor de instructeur lijkt mij.

Ik geef zelf sportles van meestal twee uur of zelfs langer. Als ik er geen pauze in doe dan in ieder geval een rustig stuk zonder informatie.
  maandag 24 mei 2021 @ 23:09:39 #23
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_199606125
Mijn instructeur had de gewoonte om 2 x 1 uur les te geven.
Waarbij hij altijd 2 leerlingen in de auto had en ieder 1 uur betaalde.
De ene reed 1 uur, de andere keek mee en met alle drie werd het rijden, foute en goede handelingen van bestuurder en andere besproken. En na het uur draaiden we het om.

Hij heeft wel een keer met 3 leerlingen in de auto gezeten.
Zij wilden een dagje Amsterdam doen (rijles was onder Rotterdam) en boekten ieder 2 uur rijles bij hem.
Vond hij ook een leuk idee en ze hebben inderdaad allemaal 2 uur gereden en hij is ook een paar uur Amsterdam in gegaan. :D
  dinsdag 25 mei 2021 @ 08:55:48 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_199607802
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 15:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Got your back bro!

Stel je niet aan man, die 10 minuutjes en 2 uur achter elkaar is ook best lang, je wil niet dat zo'n instructeur zijn aandacht verliest hij is immers juridisch de lul als het fout gaat.
Dat lijkt me meer een argument voor de instructeur dan voor TS ('je').
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 25 mei 2021 @ 09:40:56 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199608218
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 12:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Precies! Reden des te meer voor de rijschoolhouder om dit netjes op te lossen toch?
[..]

Wie doet dat nou weer...
Nou ja, als de ts er echt zo mee zit zou het idd aan moeten kaarten. Eens vragen hoe het zit en het evt anders regelen met de rijschool.
Het enige wat ik zeg ik dat even een kleine pauze tussendoor lang zo slecht niet is.

En hoezo wie doet dat nou weer? Je zit met elkaar, je praat met elkaar. Ik zat dik in de hondentraining e.d. toen, deed puppytesten bv. Hij had eerste keuze uit een nestje en daar heb ik hem mee geholpen. Kon ik gelijk even smalle boerenweggetjes oefenen waar grote landbouwmachines rondreden.
Moet wel zeggen dat hij toen niet echt op de klok gekeken heeft.

De rijleraar waarvan ik motor les heb gehad kom ik nog regelmatig tegen, maken een praatje, toen de terrassen afgelopen zomer nog open waren zelfs nog een biertje met hem en zijn vrouw gedronken.
Je weet wel, gewoon normaal sociaal contact dus. Heb iig beide keren behalve echt goede les het ook gezellig gehad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_199608245
Als je geen ruzie met je instructeur wilt, kun je ook heel laf anoniem bellen naar de rijschool. Dat je overweegt daar te gaan lessen, maar via via gehoord hebt dat er in zo'n blokuur uitgebreid (?) gepauzeerd wordt. En dat je er nog even over nadenkt.
Dikke kans dat alle instructeurs nog even te horen krijgen dat dat niet de bedoeling is.
pi_199609978
Hoewel ik ergens wel snap dat je met 2 uur les een pauze nodig hebt, is die 10 minuten relatief natuurlijk wel veel. Gooi je 10% van je lesgeld weg.

Daarnaast als argument is je kan niet 2 uur rijden, dan moeten ze geen 2 uur les geven. Ik had altijd mijn lessen in 1,5uur blokken.

Dus TS, je kan evt. ook je lessen inplannen per uur.
Eerst denken, dan typen
  dinsdag 25 mei 2021 @ 13:25:33 #28
51385 baskick
Juist ja!
pi_199611282
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 12:14 schreef Piger het volgende:
Hoewel ik ergens wel snap dat je met 2 uur les een pauze nodig hebt, is die 10 minuten relatief natuurlijk wel veel. Gooi je 10% ~8% van je lesgeld weg.

Daarnaast als argument is je kan niet 2 uur rijden, dan moeten ze geen 2 uur les geven. Ik had altijd mijn lessen in 1,5uur blokken.
Verder heb je wel een punt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199612560
Dit deed mijn rij-instructeur 10 jaar geleden ook.
Elke les was een blokuur en halverwege gingen we dan langs het CBR.
Dan ging hij even roken, plassen, koffie halen en kletsen met collega's en daarna weer door.
Toen nooit echt bij stilgestaan, nu ik erover nadenk eigenlijk wel raar.
pi_199612675
quote:
5s.gif Op maandag 24 mei 2021 11:11 schreef JohnDDD het volgende:

Ik heb nooit blokuren gehad, maar ik kan mij goed voorstellen dat de "pauze" jou laat leren om zo af en toe zelf pauze te nemen als je je rijbewijs hebt. Dit omdat, zoals je zelf al aangeeft, je echt merkt dat je dan wat uitgeruster bent en ook weer beter dingen ziet. (Vooruit kijken, achteruit kijken, enz.)
  dinsdag 25 mei 2021 @ 15:17:33 #31
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_199612787
pauzes in de rijlessen? :D issie niet lekker ofzo?

je betaalt er godverdomme toch voor om les te krijgen?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 15:27:53 #32
51385 baskick
Juist ja!
pi_199612952
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 15:10 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ik heb nooit blokuren gehad, maar ik kan mij goed voorstellen dat de "pauze" jou laat leren om zo af en toe zelf pauze te nemen als je je rijbewijs hebt. Dit omdat, zoals je zelf al aangeeft, je echt merkt dat je dan wat uitgeruster bent en ook weer beter dingen ziet. (Vooruit kijken, achteruit kijken, enz.)
Ja, want eenmaal in bezit van een rijbewijs houdt iedereen elk uur een minuut of 10 pauze, dus kan je dat maar beter vroeg aanleren.
pi_199613125
2 uur les is wmb sowieso al te lang, na een tijdje neem je als leerling(e) niks meer op en ga je fouten maken wat dan weer slecht is voor het zelfvertrouwen.
Zelf gaf ik nooit lessen langer dan 1,5 uur, dat was toch wel de max om bovengenoemde reden.
10 minuten pauze hoef je niet te pikken, je betaalt een klein kapitaal aan de rijschool en dat betaal je niet om niks te doen.
Ik nam ook af en toe een korte pauze, met nadruk op kort, om een peukje te roken oid. Maar die tijd gebruikte ik om dingen onder de motorkap aan te wijzen en te bespreken en om het 1e gedeelte van de les te evalueren. Daar heb je als leerling recht op, je betaalt er voor en dan moet de tijd ook nuttig besteed worden.
De instructeur is er voor jou, niet andersom.
Ik raad je aan om dit bespreekbaar te maken met je instructeur. Er is zelfs kans dat hij dit doet om jou even een rustmomentje te gunnen maar daar zul je nooit achter komen als je er niet over praat.
Veel succes met het behalen van je rbw trouwens! ^O^
pi_199614331
Ik heb zelf vroeger rijlessen genomen voordat ik medisch werd afgekeurd, en ook tijdens een les van 1 uur zei de beste man wel eens 'kom we gaan tanken'. Tanken duurt ook makkelijk 10 minuten en in die 10 minuten rijd je niet. Soms moest meneer ook even bij het tankstation om te gaan pissen, dan is die na een minuutje of 2 alweer terug dus daar doe ik dan niet moeilijk over. Bij het tanken zei ik gewoon 'mag ik dan op zn minst tanken dan weet ik ook hoe dat moet' en dat mocht, dus dat viel allemaal ook wel mee.

Maar 10 minuten pauze voor een sigaretje vind ik wel erg gortig. Nu mag die man natuurlijk niet zelf in zijn eigen lesauto roken waarschijnlijk vanwege allerlei regeltjes in Nederland maar als het een zelfstandige was zou ik zeggen 'joh doe gewoon het raam open als je moet roken ik rook zelf ook, ik overleef dat wel'.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199616174
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 15:27 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, want eenmaal in bezit van een rijbewijs houdt iedereen elk uur een minuut of 10 pauze, dus kan je dat maar beter vroeg aanleren.
Ja, want een kleuter op een driewieler kan ook meteen 2 uur op zijn driewieler fietsen. :Y)

Geleidelijk opbouwen is heel normaal. Omdat alles voor hem nieuw is, kost het eenmaal meer energie in vergelijking van iemand die 60.000 km per jaar rijdt.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 20:14:54 #36
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_199617648
Ach mijn instructeur stuurde me eens de mcdrive in :)
Zo weet je ook hoe dat moet zei die. Kon er wel om lachen.
Ach nu maak jeje druk straks boeit je het niet na 10 lessen ben je er wel klaar mee vond er geen zak aan dus een extra pauze kan dan geen kwaad.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 20:19:49 #37
51385 baskick
Juist ja!
pi_199617720
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2021 18:56 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ja, want een kleuter op een driewieler kan ook meteen 2 uur op zijn driewieler fietsen. :Y)

Geleidelijk opbouwen is heel normaal. Omdat alles voor hem nieuw is, kost het eenmaal meer energie in vergelijking van iemand die 60.000 km per jaar rijdt.
Het klinkt als iets wat structureel gebeurd, niet als alleen bij de eerste 2 lessen.
pi_199617745
Stacey leerde in de pauze schakelen
pi_199617762
Tijdens blokuren had ik ook altijd een korte pauze. Zeker in het begin zijn rijlessen behoorlijk intensief en heb je die pauze ook wel nodig om in het tweede deel van het blokuur nog wat op te steken.

In de pauze dronk de rijinstructeur meestal een bakkie koffie en bood dan ook een drankje aan mij aan. Tijdens het drankje nam hij dan wel altijd door wat er in het eerste uur fout of juist goed ging. Of wat theorie. Of 'zet eens de motorkap open en wijs maar aan waar je de olie moet peilen of de ruitensproeier vloeistof moet bijvullen'.
Ofwel: ook de pauze was onderdeel van de les.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 21:18:56 #40
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_199618856
Aangezien er staat dat die minuten ook echt aan rijles besteed worden vind ik hier iets van.

Ik had vroeger in mijn blokuur ook altijd een koffiepauze, maar die werd besteed aan situaties doorspreken die voorgevallen waren, tips over beter schakelen bijvoorbeeld en hoe je nou eigenlijk die spiegels het beste af kan stellen.

Dan is zo'n pauze wat mij betreft prima,
maar als die pauze opgaat aan alleen koffie drinken en jij hebt die niet nodig dan zou ik niet de instructeur er op aanspreken, maar het bedrijf, want het bedrijf heeft jou het pakket met voorwaarden verkocht, de instructeur voert enkel uit. En die krijgt waarschijnlijk zelfs de opdracht op die momenten pauze te houden.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  woensdag 26 mei 2021 @ 13:17:21 #41
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_199626106
Had ik niet.

Ik kon het zelf aangeven en dan was er een korte pauze als het moest (nooit gedaan) en neem aan dan iets langer les. Ik had zelfs langer les als we in de file terecht kwamen of de brug stond open. O+ eenmanszaakje.
pi_199667371
Mijn instructeur zei juist dat als ik geen 2u vol zou kunnen houden, ik ook niet geschikt ben om te rijden.

Zou het gewoon aangeven. Mijn instructeur vroeg wel eens of het goed was om de motorkap tussendoor te wassen of te tanken. Een 2e keer heb ik ook gezegd dat ik dat liever niet heb tijdens de les of dat we iets langer door zouden gaan. Dat begreep mijn instructeur ook wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')