Nederland komt als doorvoerland altijd als 1 van de laatsten uit een crisis. Daar doet kabinetsbeleid weinig tegen. Daarom is het ook zo goed dat ze nu een crisis hebben voorkomen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:13 schreef -XOR- het volgende: [..] Nee, die bezuinigingen hebben de crisis langer doen aanhouden en Nederland pas als laatste land uit de crisis gehaald. Verder worden burgerrechten geschonden (ver voor corona al), kent Nederland nog altijd een schulden- en huizenmarktcrisis en is de ongelijkheid nergens zoveel toegenomen als in Nederland.
Dit is we logisch wat je zegt, maar wat dan met de ongelijkheid, 10 jaar Rutte heeft die naar mijn idee wel doen toenemen, het ontstaan van voedselbanken is daar een voorbeeld van, zoiets zou in principe niet nodig moeten zijn in een land als Nederland, naar mijn idee worden de rijken rijker en de armen armer onder de kabinetten Rutte. Neem alleen maar de belastingverhoging op de gangbare boodschappen die komen bij de minder bedeelde harder aan als bij de welgesteldequote:Op woensdag 12 mei 2021 09:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland komt als doorvoerland altijd als 1 van de laatsten uit een crisis. Daar doet kabinetsbeleid weinig tegen. Daarom is het ook zo goed dat ze nu een crisis hebben voorkomen.
En die zogenaamde schuldencrisis waar men steeds over praat, dat zeggen echt alleen mensen die geen economie hebben gestudeerd. Mensen die wel naar schulden kijken, maar niet naar bezittingen. Een schuld van 200.000 voor iemand met een modaal inkomen klinkt erg, maar als daar een huis van 250.000 tegenover staat is er natuurlijk niks aan de hand. Maar zelfs al zou je wel een punt hebben met de schuldencrisis: dat heeft Rutte II nou juist opgelost. Door het verplichte aflossen van hypotheken verdwijnt een hele berg aan schulden. Je praat over een probleem waarvan de oplossing al is ingevoerd. Dat is juist 1 van de goede oplossingen van Rutte II.
Hey wat leuk, Wim Voermans die wat zegt in een krant.quote:
Ja, de ongelijkheid lijkt inderdaad toegenomen. Niet zo zeer door die BTW verhoging, maar wel in het algemeen. Vooral ook door de economische crisis en door robotisering, waardoor de lager opgeleiden lastiger een baan krijgen. Maar tegelijk is de armoede flink afgenomen in de laatste 30 jaar.quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:44 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit is we logisch wat je zegt, maar wat dan met de ongelijkheid, 10 jaar Rutte heeft die naar mijn idee wel doen toenemen, het ontstaan van voedselbanken is daar een voorbeeld van, zoiets zou in principe niet nodig moeten zijn in een land als Nederland, naar mijn idee worden de rijken rijker en de armen armer onder de kabinetten Rutte. Neem alleen maar de belastingverhoging op de gangbare boodschappen die komen bij de minder bedeelde harder aan als bij de welgestelde
Stel Rutte sms't zoiets van: Hoe zullen we het presenteren? Het ziet er slecht uit maar we moeten het volk niet bang maken. Ik zeg maar iets.quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hey wat leuk, Wim Voermans die wat zegt in een krant.
Ik sta niet automatisch negatief tegenover het WOB-verzoek van de Volkskrant, maar met welk doel WOB'en ze precies? En als die sms'jes meningen bevatten, gaan ze die dan alsnog publiceren als ze vrijgegeven worden of niet?
wat wil de vroem vroem partij nu weer gaan doenquote:Op woensdag 12 mei 2021 09:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de ongelijkheid lijkt inderdaad toegenomen. Niet zo zeer door die BTW verhoging, maar wel in het algemeen. Vooral ook door de economische crisis en door robotisering, waardoor de lager opgeleiden lastiger een baan krijgen. Maar tegelijk is de armoede flink afgenomen in de laatste 30 jaar.
https://www.ad.nl/economi(...)olgens-cbs~a4babae7/
En ook in de het tijdperk Rutte: https://nos.nl/artikel/23(...)oen-nederlanders-arm
Het netto besteedbaar inkomen groeit de afgelopen 30 jaar ook gewoon mee met het BBP.
Dat de voedselbanken bestaan in Nederland is trouwens geen probleem. Eten wat anders weg wordt gegooid weggeven aan de armsten is altijd een goed idee. Ook als de armsten het eten wel zelf kunnen betalen. Het probleem is de afhankelijkheid van de voedselbank van een deel van de mensen, niet het bestaan van die voedselbanken zelf.
Het tegelijkertijd hamert men op privacy, waar de misdaad dan weer welig bij tiert. Ook dat is doorgeslagen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:01 schreef Hanca het volgende:
Ja, de hang naar transparantie schiet nu wel door. Relevante stukken moeten tijdig aan de kamer worden verstrekt, signalen moeten op tijd worden doorgegeven. Maar met alles transparant maken, schiet je de verkeerde kant op. Dan wordt het onwerkbaar. De Volkskrant doet hij redactie-overleg ook niet live op youtube. Dat kan gewoon niet.
Voedselbanken bestonden voor 2010 al. Die worden trouwens ontzettend misbruikt als toonbeeld voor armoede.quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:44 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit is we logisch wat je zegt, maar wat dan met de ongelijkheid, 10 jaar Rutte heeft die naar mijn idee wel doen toenemen, het ontstaan van voedselbanken is daar een voorbeeld van, zoiets zou in principe niet nodig moeten zijn in een land als Nederland, naar mijn idee worden de rijken rijker en de armen armer onder de kabinetten Rutte. Neem alleen maar de belastingverhoging op de gangbare boodschappen die komen bij de minder bedeelde harder aan als bij de welgestelde
Dank je wel voor je inhoudelijke reactie , je hebt gelijk de armoede is inderdaad afgenomen de laatste 30 jaar, het is inderdaad lastig om aan een baan te komen met een lage opleiding maar als je dan een baan krijgt dan is het salaris ook vaak nog laag. Ik zelf ben niet laag opgeleid maar ben chronisch ziek en probeer wel te werken, zo werkte ik bij post nl en dan krijg je netto net iets meer dan 10 euro per uur ik vind dat eerlijk gezegd schandalige bedragen, werk zou beter beloond moeten worden!quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de ongelijkheid lijkt inderdaad toegenomen. Niet zo zeer door die BTW verhoging, maar wel in het algemeen. Vooral ook door de economische crisis en door robotisering, waardoor de lager opgeleiden lastiger een baan krijgen. Maar tegelijk is de armoede flink afgenomen in de laatste 30 jaar.
https://www.ad.nl/economi(...)olgens-cbs~a4babae7/
En ook in de het tijdperk Rutte: https://nos.nl/artikel/23(...)oen-nederlanders-arm
Het netto besteedbaar inkomen groeit de afgelopen 30 jaar ook gewoon mee met het BBP.
Dat de voedselbanken bestaan in Nederland is trouwens geen probleem. Eten wat anders weg wordt gegooid weggeven aan de armsten is altijd een goed idee. Ook als de armsten het eten wel zelf kunnen betalen. Het probleem is de afhankelijkheid van de voedselbank van een deel van de mensen, niet het bestaan van die voedselbanken zelf.
Het langzame Nederlandse herstel van de vorige crisis wordt weldegelijk deels toegeschreven aan het gebrek aan consumptieve uitgaven, die hadden best van overheidswege aangejaagd kunnen worden.quote:Op woensdag 12 mei 2021 09:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland komt als doorvoerland altijd als 1 van de laatsten uit een crisis. Daar doet kabinetsbeleid weinig tegen. Daarom is het ook zo goed dat ze nu een crisis hebben voorkomen.
En die zogenaamde schuldencrisis waar men steeds over praat, dat zeggen echt alleen mensen die geen economie hebben gestudeerd. Mensen die wel naar schulden kijken, maar niet naar bezittingen. Een schuld van 200.000 voor iemand met een modaal inkomen klinkt erg, maar als daar een huis van 250.000 tegenover staat is er natuurlijk niks aan de hand. Maar zelfs al zou je wel een punt hebben met de schuldencrisis: dat heeft Rutte II nou juist opgelost. Door het verplichte aflossen van hypotheken verdwijnt een hele berg aan schulden. Je praat over een probleem waarvan de oplossing al is ingevoerd. Dat is juist 1 van de goede oplossingen van Rutte II.
Ik wist niet dat voedselbanken er al zo lang waren, en je hebt gelijk je komt erg gemakkelijk in de schulden ik weet er zelf alles van want ik heb er ook in gezeten, ben er nu al een tijd uit en ga er nooit meer in komen, het gaat veel te gemakkelijk!!quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:08 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Voedselbanken bestonden voor 2010 al. Die worden trouwens ontzettend misbruikt als toonbeeld voor armoede.
In sommige gemeenten kom je alleen in aanmerking voor de voedselbank als je problematische schulden hebt. Vergeet niet dat postorderbedrijven en andere afbetalingsregelingen daar een aanzienlijk deel van vormen, gevolgd door een (noodgedwongen) verkeerd verkocht huis of bij vergissing verkeerd aangevraagde toeslagen. Schulden bij verhuurder of energiebedrijven zijn er vooral door die andere schulden.
De groep van mensen met schulden neemt wel toe. We hebben nu eenmaal vrije wil en niemand houdt je tegen als je tegen woekerrente wat geld leent. Niemand houdt je tegen als je die schuld tot voorbij je jaarsalaris laat oplopen. En niemand houdt je tegen als je die schuld met een nieuwe schuld aflost.
Ik heb als ook chronisch zieke ook PostNL en Sandd geprobeerd (maar zelfs dat ging niet, helaas). Je hebt gelijk dat die salarissen daar belachelijk zijn. Maar dat heeft ook meer te maken met die specifieke bedrijfstak. Een wijk waar je 4 uur voor krijgt doe je gewoon incl het op volgorde leggen minstens 6 uur over bij sandd, bijvoorbeeld. Ik denk niet dat je dat voorbeeld over de hele maatschappij moet leggen, dat zijn echt specifieke problemen in de postbezorging, zowel pakketpost als gewone post.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dank je wel voor je inhoudelijke reactie , je hebt gelijk de armoede is inderdaad afgenomen de laatste 30 jaar, het is inderdaad lastig om aan een baan te komen met een lage opleiding maar als je dan een baan krijgt dan is het salaris ook vaak nog laag. Ik zelf ben niet laag opgeleid maar ben chronisch ziek en probeer wel te werken, zo werkte ik bij post nl en dan krijg je netto net iets meer dan 10 euro per uur ik vind dat eerlijk gezegd schandalige bedragen, werk zou beter beloond moeten worden!
Maar het is geen regel dus hij kan het wel vinden maar heeft geen basis.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:28 schreef Hanca het volgende:
Ik heb weinig met ze, maar Wilders en Eerdmans hebben best een punt dat ze best even met zijn allen bij elkaar hadden kunnen zitten voor er een naam werd gekozen. Dat was anders geweest als HTW wel partijen had genoemd die samen verder moeten gaan overleggen.
Natuurlijk, maar als je aankondigt een ander bestuurscultuur wil hebben met meer ruimte voor dialoog is het apart dat je in eerste 10 seconden van je toespraak al zegt een motie in te dienen met een naam en dat tweede partij daar ook akkoord mee is.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:34 schreef Raw85 het volgende:
Er wordt toch zo vaak van tevoren met anderen overlegd over moties?
Klopt. Dat is ook logisch. In dit geval is het ook logisch dat er een naam bekend is voor het debat, zou nogal raar zijn als Hamer voor dit debat niet zou zijn gevraagd. Maar dat had wel via een overleg met alle partijen kunnen zijn gebeurd, wat mij betreft.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:34 schreef Raw85 het volgende:
Er wordt toch zo vaak van tevoren met anderen overlegd over moties?
En daar zou ik het liefst de oplossing in zoeken. Zet me weg als deuger, maar ik heb in mijn studiejaren en ook toen ik al werkte, een paar keer mijn hulp aangeboden. Gewoon bij de voedselbank naar binnen stappen en vragen wat ik kon doen. Intussen zie en hoor je dan wat de oorzaken en de werkelijke problemen zijn.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik wist niet dat voedselbanken er al zo lang waren, en je hebt gelijk je komt erg gemakkelijk in de schulden ik weet er zelf alles van want ik heb er ook in gezeten, ben er nu al een tijd uit en ga er nooit meer in komen, het gaat veel te gemakkelijk!!
Die man deugt niet.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Oei zeg. Iedereen die weerwoord geeft is volgens jou een walgelijk figuur.
Er is natuurlijk gewoon al een meerderheid voor Hamer, dat is duidelijk. Is ook een prima keus. Het is alleen wat vreemd dat een aantal lijsttrekkers dat weten en een aantal dat via de pers moeten vernemen. Dat was logisch geweest als HTW een groep partijen had genoemd, dan hadden andere partijen dan die 4/5 er niet veel mee te maken.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:41 schreef archito het volgende:
Het staat de andere partijen vrij om een motie in te dienen met een andere naam toch?
Juist dit debat en het indienen van de motie is het moment om met de andere partijen te debatteren. Ik snap het verwijt van iets doordrukken en de rest van de kamer negeren niet zo.
Daar heb je gelijk in inderdaad, als je bij partijen gaat peilen of er steun is kun je dat misschien beter kamerbreed doen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is natuurlijk gewoon al een meerderheid voor Hamer, dat is duidelijk. Is ook een prima keus. Het is alleen wat vreemd dat een aantal lijsttrekkers dat weten en een aantal dat via de pers moeten vernemen. Dat was logisch geweest als HTW een groep partijen had genoemd, dan hadden andere partijen dan die 4/5 er niet veel mee te maken.
Erg vermoeiend ja.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:46 schreef archito het volgende:
Het gaat gewoon weer hetzelfde riedeltje worden van PVV, FvD, SP, JA21 en Denk. Geen enkele constructieve inbreng in het debat en in de formatie. Roepen vanaf de zijlijn is zo makkelijk.
Nee inderdaad. Dan had ie beter kunnen beginnen over de 'radicale' ideeën van Rutte bij Nieuwsuurquote:Op woensdag 12 mei 2021 10:52 schreef Hanca het volgende:
Om nou steeds die "functie elders" er bij te slepen, dat voegt toch gewoon niks toe aan dit debat?
gaat bergkamp over, blijkbaar vindt zij dit okquote:Op woensdag 12 mei 2021 10:54 schreef Mondkapje het volgende:
Zou er niets iets moeten gebeuren aan de hoeveelheid spreektijd? Toch van de zotte dat Wilders hier een kwartier over door kan gaan?
Dit is in de spreektijd van Rutte.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:54 schreef Mondkapje het volgende:
Zou er niets iets moeten gebeuren aan de hoeveelheid spreektijd? Toch van de zotte dat Wilders hier een kwartier over door kan gaan?
Staat in die motie, horen we dus pas van Kaag.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:55 schreef VoMy het volgende:
Gaan ze mevrouw Hamer ook een opdracht meegeven en zo ja, welke? Dat is wat me vandaag belangrijk lijkt.
Dat zijn vijanden het slecht vonden, zegt niet zoveel.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:55 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders heeft wel een punt over het ontbreken van een gedegen zelfreflectie bij Teflon. Hij vond zelfs zijn eigen optreden bij Nieuwsuur sterk, dan weet je wel dat er wat mis is.
"plezierig interview"quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:55 schreef Koffieplanter het volgende:
Wilders heeft wel een punt over het ontbreken van een gedegen zelfreflectie bij Teflon. Hij vond zelfs zijn eigen optreden bij Nieuwsuur sterk, dan weet je wel dat er wat mis is.
Jij bent een leuke rubriek. Kan ik straks mijn kop koffie bij jou declareren?quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:56 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dat zijn vijanden het slecht vinden, zegt niet zoveel.
Als Azarkan bij Nieuwsuur zit, vind jij het geweldig.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:56 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Jij bent een leuke rubriek. Kan ik straks mijn kop koffie bij jou declareren?
Dat klopt, net als dat ik het leuk vindt als Teflon bij Nieuwsuur zit, daar hij afging als een gieter.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:57 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Als Azarkan bij Nieuwsuur zit, vind jij het geweldig.
Ik zie Baudet er wel bij staan voor de FvD?quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:58 schreef Hanca het volgende:
FvD schittert trouwens weer door afwezigheid volgens de sprekerslijst?
Ah, ik had een versie van een uur geleden, hij is blijkbaar net aangepast. Klopt.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:59 schreef archito het volgende:
[..]
Ik zie Baudet er wel bij staan voor de FvD?
Edit: als 8e spreker
Wat maakt het uit wat we ervan vinden. Je bent het per definitie oneens.quote:Op woensdag 12 mei 2021 10:59 schreef Mondkapje het volgende:
Dat iedereen het oneens is over personen is wel duidelijk maar is dit een TK die in staat is om iets op te bouwen? Ik heb er een hard hoofd in.
Zie jij iets constructiefs gebeuren in deze TK?quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat maakt het uit wat we ervan vinden. Je bent het per definitie oneens.
Ik niet, daar het kabinet vrolijk kamerbreed aangenomen moties en amendementen naast zich neerlegt en niet uitvoert.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:01 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Zie jij iets constructiefs gebeuren in deze TK?
Ja, dagelijks. Moet je alleen niet de lijsttrekkersdebatten die vooral gaan om het halen van het nieuws kijken. De andere debatten, met de commissies, zijn veel constructiever. En dan zijn ook SP en Denk gewoon regelmatig constructief.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:01 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen maar dan denk ik dat Rutte en Kaag in eerste plaats moeten stoppen met achterkamertjespolitiek en hun voorstellen als eerste gaan voorleggen aan gehele Kamer en dus hun ideeën al dan niet per mail aan iedere partij stuurt of het in een debat verkondigt.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:01 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dat laatste is niet het geval, er is geen kamerbreed amendement dat wordt genegeerd. Er is nu sprake van twee amendementen die het kabinet niet wil uitvoeren, maar die zijn met 1 stem meerderheid aangenomen (niet kamerbreed) en de procedure van de wet intrekken en teruggaan naar de kamer met het wetsvoorstel is gewoon de juiste. Elk kamerlid kan dan ook exact hetzelfde amendement weer proberen aan te laten nemen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:03 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik niet, daar het kabinet vrolijk kamerbreed aangenomen moties en amendementen naast zich neerlegt en niet uitvoert.
Ze zouden hem beter kunnen refurbishen.quote:
Oppositie: "Rutte, oprotten."quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:20 schreef Drekkoning het volgende:
Oppositie: Rutte, je moet veranderen en met nieuwe plannen komen
Rutte: Noemt nieuwe plannen
Marijnissen: Hoe geloofwaardig is het dat je nu opeens met nieuwe plannen komt??
Denk dat weinig kiezers moeite hebben met deze nieuwe plannen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Oppositie: "Rutte, oprotten."
Rutte: "Nee, ik ben gekozen, de kiezers willen mijn plannen."
Oppositie: "Wij pruimen je niet"
Rutte: "Ok, dan maak ik nieuwe plannen."
Hij moet een werkbare coalitie kunnen vormen en daarvoor heeft hij vertrouwen nodig.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Denk dat weinig kiezers moeite hebben met deze nieuwe plannen.
Verder heeft hij natuurlijk helemaal gelijk. Heeft de meeste stemmen van iedereen daar. Beetje raar om te eisen dat hij “oprot”.
Nogal wiedes als het plannen zijn waar halve Kamer al jaren om vraagt. De plannen waar hij zelf op heeft bezuinigd of negeert en het nu opeens wel wil.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Denk dat weinig kiezers moeite hebben met deze nieuwe plannen.
Verder heeft hij natuurlijk helemaal gelijk. Heeft de meeste stemmen van iedereen daar. Beetje raar om te eisen dat hij “oprot”.
Aan de andere kant heb je 17 fracties... dat loopt qua tijd/aantal interrupties in potentie razendsnel op of af met 1 interruptie meer of minder (17 × 16).quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:24 schreef Hanca het volgende:
Die 3 interrupties is wel heel erg weinig, trouwens. Marijnissen mag nu niks meer vragen aan Kaag en Hoekstra. Wilders en Azarkan hebben er denk ik 2 gehad. Zo sla je straks het debat dood en krijg je alleen monologen.
Dat is alweer iets anders als “oprotten”quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij moet een werkbare coalitie kunnen vormen en daarvoor heeft hij vertrouwen nodig.
Klopt. Het is een middenweg. Maar dit pakt straks wel heel slecht uit, we krijgen straks een hele rij monologen.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je 17 fracties... dat loopt qua tijd/aantal interrupties in potentie razendsnel op met 1 interruptie meer of minder.
Volgens mij 3 interrupties per sprekerquote:Op woensdag 12 mei 2021 11:24 schreef Hanca het volgende:
Die 3 interrupties is wel heel erg weinig, trouwens. Marijnissen mag nu niks meer vragen aan Kaag en Hoekstra. Wilders en Azarkan hebben er denk ik 2 gehad. Zo sla je straks het debat dood en krijg je alleen monologen.
Nee, zo werkt het nooit.quote:Op woensdag 12 mei 2021 11:32 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Volgens mij 3 interrupties per spreker
Rutte zet daar het standaard neoliberale riedeltje tegenover: het moet effectiever, dan kan het goedkoper.quote:
Per termijn, anders zijn we wel Ff bezigquote:Op woensdag 12 mei 2021 11:32 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Volgens mij 3 interrupties per spreker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |