SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Nur im Westen, oder?quote:
Als de atmosfeer nou ook eens 1200 keer ontploft was. Maar nee, net een spatje regen gehad en dat was het.quote:
Wow!quote:
In ieder geval ramkoers op mijquote:Op zondag 9 mei 2021 20:46 schreef Adrie072 het volgende:
Het lijkt allemaal net langs de kust te schampen.
Onweer in de verte klinkt heerlijk jaquote:Op zondag 9 mei 2021 21:04 schreef Revanches het volgende:
Jammer dat het onweer alleen in het westen zit. Maar ik gun het de liefhebbers aldaar. Vanochtend wel wat gerommel gehoord, heerlijk geluid.
Onweer in de bergen is toch het mooiste onweerquote:
Over een half uur komt er onweer in Bergen.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Onweer in de bergen is toch het mooiste onweer
Ik vind het makkelijker dan hier.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:49 schreef Dagoduck het volgende:
Ah, gaan we in cijfers praten?
Het begint te spetteren in 0223.
0182 meldt onweer knallen.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:49 schreef Dagoduck het volgende:
Ah, gaan we in cijfers praten?
Het begint te spetteren in 0223.
Je woont op de afsluitdijk?quote:Op zondag 9 mei 2021 22:12 schreef Ivy_Mike het volgende:
Het bliksemt en het dondert flink nu in Breezand
Nee da's Breezanddijk. Breezand ligt in de Kop van Noord Hollandquote:Je woont op de afsluitdijk?
Woon jij daar?quote:Op zondag 9 mei 2021 21:10 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Over een half uur komt er onweer in Bergen.
En ook nog in Zeeland volgens mij.quote:Op zondag 9 mei 2021 22:16 schreef Ivy_Mike het volgende:
[..]
Nee da's Breezanddijk. Breezand ligt in de Kop van Noord Holland
Vandaag toch?quote:Op zondag 9 mei 2021 23:14 schreef ieniminimuis het volgende:
Zeg een vraagje. Krijgen we verder nog temperaturen die richting de 20 gaan of blijf het van het kwakkelweer van rond de 15 met een beetje regen?
Wel fijn dat de natuur dan enigszins op adem kan komen na 3 veel te droge jaren. Heeft iemand van jullie toevallig al ergens een artikel o.i.d. gevonden om te duiden hoe gunstig dit type voorjaar is voor de natuur en grondwaterstanden etc?quote:Op maandag 10 mei 2021 10:44 schreef dick_laurent het volgende:
Nou het gaat geen droog voorjaar worden als ik de nieuwe neerslagpluim* zo bekijk. Ook geen warm voorjaar, maar dat wisten we ondertussen al![]()
*behalve in het zuidoosten want daar regent het uiteraard nauwelijks
Wel apart dat we met weken aan kloteweer nog steeds rond de mediaan zitten, had verwacht dat we daar wel wat verder vandaan zouden zitten.quote:Op maandag 10 mei 2021 12:24 schreef archito het volgende:
[..]
Wel fijn dat de natuur dan enigszins op adem kan komen na 3 veel te droge jaren. Heeft iemand van jullie toevallig al ergens een artikel o.i.d. gevonden om te duiden hoe gunstig dit type voorjaar is voor de natuur en grondwaterstanden etc?
[ afbeelding ]
Volgens het KNMI is die lucht niet noordpoollucht maar polaire lucht, in feite poolcirkellucht.quote:Op maandag 10 mei 2021 13:17 schreef dick_laurent het volgende:
Wel interessant, ik kijk soms eens op deze site om de windrichting een beetje te checken. Je ziet gewoon dat de fucking noordpool nog steeds aan het leeglopen is naar beneden kwa windrichting.
Wij hebben hier in NW Europa nu ff de mazzel dat het afbuigt naar Ierland en door die depressie wij nu in de ZW wind zitten. Maar het geeft wel aan dat de setting fragiel is en wij met het grootste gemak weer een lading noordpoolkou over ons heen kunnen krijgen.
quote:Op maandag 10 mei 2021 18:30 schreef neurd het volgende:
manman ff gras maaien, ik zweet me helemaal leeg![]()
zo super benauwd!
Niet gewoon in T-shirt? Heerlijk man!quote:Op maandag 10 mei 2021 15:48 schreef Pisces29 het volgende:
In m’n zomerjas op de fiets.![]()
Jammer van de hoeveelheid wolken.
laten we inderdaad hopen dat de herfst niet zo snel weer terug zal keren. Is net een paar dagen weg, dus dat mag zo blijven t/m half oktober. Edoch, kans dat het weer kouder gaat worden is er welquote:Op maandag 10 mei 2021 13:17 schreef dick_laurent het volgende:
Wel interessant, ik kijk soms eens op deze site om de windrichting een beetje te checken. Je ziet gewoon dat de fucking noordpool nog steeds aan het leeglopen is naar beneden kwa windrichting.
Wij hebben hier in NW Europa nu ff de mazzel dat het afbuigt naar Ierland en door die depressie wij nu in de ZW wind zitten. Maar het geeft wel aan dat de setting fragiel is en wij met het grootste gemak weer een lading noordpoolkou over ons heen kunnen krijgen.
Tot straks bij aanvang van de zomer de eeuwige, ijzige noordpoolwalmen plaats maken voor eeuwige, schroeiende saharawalmen. Van het ene extreem zo het andere extreem in, van bibberend bij de kachel naar drijvend in je bed, van bevroren gewassen naar bosbranden. Van geen weer om iets te doen buiten naar nog steeds geen weer om iets te doen buiten.quote:Op maandag 10 mei 2021 20:10 schreef dick_laurent het volgende:
Pfff ja hoor, daar komen de blauwe kaarten weer met wind en regen.
2021 het jaar van de eeuwige herfstwinter. Om moedeloos van te worden
quote:Op maandag 10 mei 2021 20:10 schreef dick_laurent het volgende:
Pfff ja hoor, daar komen de blauwe kaarten weer met wind en regen.
2021 het jaar van de eeuwige herfstwinter. Om moedeloos van te worden
quote:Op maandag 10 mei 2021 20:26 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Tot straks bij aanvang van de zomer de eeuwige, ijzige noordpoolwalmen plaats maken voor eeuwige, schroeiende saharawalmen. Van het ene extreem zo het andere extreem in, van bibberend bij de kachel naar drijvend in je bed, van bevroren gewassen naar bosbranden. Van geen weer om iets te doen buiten naar nog steeds geen weer om iets te doen buiten.
Zoiets...
Als het aan de control ligt is die 14 graden zelfs nog véél te hoog gegrepen op het eind. Lekker weer naar 10 graden of zelfs nog lager. Misschien wat natte sneeuw begin Juni? Lekker hoorquote:Op dinsdag 11 mei 2021 08:31 schreef INViCTuS het volgende:
Vooruitzichten zijn met 14-17 graden de komende 10 dagen wel bijzonder karig. Ook vrij wisselvallig. Misschien een enkele keer 18 graden. Jammer deze "lente"
Voor de zomer, die over drie weken begintquote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:42 schreef ieniminimuis het volgende:
Dit is toch treurig? Waarom heb ik überhaupt nog een zomer garderobe?
Dat moet ik eerst zien en voelen voordat ik het geloof.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:43 schreef Dven het volgende:
[..]
Voor de zomer, die over drie weken begint
Hier vind je daar meer uitgebreide informatie overquote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:48 schreef Salina het volgende:
Ik keek net de vooruitzichten voor hier, en het ziet er goed uit. 22-23 graden!![]()
Begin-half juni.![]()
Kan uiteraard nog veranderen.
Even andere vraag. Iemand een korte uitleg hoe je die weergrafiekjes moet lezen, de rode, blauwe, groene lijnen? Of kun je dat vinden op de weersite zelf (weerplaza)?
quote:Na het maken van de verwachting met een rekenmodel met hoge resolutie (ROOD), de 'operationele verwachting', wordt de berekening 51 maal herhaald. Dit gebeurt met een model met lagere resolutie om rekentijd te besparen. De eerste herhaling gebeurt met dezelfde uitgangstoestand als de 'run' met het hoge resolutie-model die de operationele verwachting opleverde. Deze zogenoemde controle-run (BLAUW) biedt de mogelijkheid het effect van de verlaagde resolutie te bekijken door vergelijking met de operationele run. Bij de overige herhalingen (GROEN) is zowel de begintoestand als de modelfysica verstoord t.o.v. de beide eerste runs; dit om de effecten van onzekerheden in die begintoestand en modelfysica te simuleren.
De 51 verwachtingen samen geven de onzekerheid in de verwachting weer. Net als een rookpluim waaiert de verwachting uit: hoe meer de 51 verwachtingen uit elkaar lopen, des te onzekerder de verwachting.
Ik heb vorige week mijn koudste verjaardag in 34 jaar gevierd.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:50 schreef Elan het volgende:
Zijn redelijk gemiddelde temperaturen voor half mei. Dit soort gedrag krijg je dus als je de kinderen teveel verwend.
Dat was vorige weekquote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb vorige week mijn koudste verjaardag in 34 jaar gevierd.
Wanneer was dat dan wel niet want bevrijdingsdag 2017 en 2019 was het kouder dan dit jaar.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb vorige week mijn koudste verjaardag in 34 jaar gevierd.
Dat is 5 mei. Nu is het 11 mei. 11-7 =/= 5quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Wanneer was dat dan wel niet want bevrijdingsdag 2017 en 2019 was het kouder dan dit jaar.
Arme Wim.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:59 schreef Dven het volgende:
Blijft overigens wel mooi, die frustraties die achter opmerkingen als "Nederland, land van de eeuwige herfst" schuilt terwijl je net een reeks extreem warme lentes en zomers achter elkaar hebt gehad
Er staat vorige week niet exact een week geleden. En dan nog was 2019 kouder, snil op de Vaalserbergquote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is 5 mei. Nu is het 11 mei. 11-7 =/= 5
Er moet en zal gezeurd worden.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:59 schreef Dven het volgende:
Blijft overigens wel mooi, die frustraties die achter opmerkingen als "Nederland, land van de eeuwige herfst" schuilt terwijl je net een reeks extreem warme lentes en zomers achter elkaar hebt gehad
Mijn bed is lekker zacht maar daar hoef ik overdag ook niet in te liggen.quote:
In het bredere plaatje hebben we het de afgelopen jaren niet slecht gehad inderdaad. Nu is het even wat minder.quote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:59 schreef Dven het volgende:
Geen 32 met zon nee?quote:Op dinsdag 11 mei 2021 11:06 schreef Felagund het volgende:
Wat een snertweer trouwens. Normaal gesproken is het nu al 25 graden met zon. Nog een paar maanden kwakkelen en dan begint de herfst alweer.
Ik draag al jaren nauwelijks zomerkleding. Zolang de 'i' nog in de maand zit, draag ik gewoon nog een winterjas. Eventueel aangevuld met shawlquote:Op dinsdag 11 mei 2021 10:42 schreef ieniminimuis het volgende:
Dit is toch treurig? Waarom heb ik überhaupt nog een zomer garderobe?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |