abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 mei 2021 @ 11:38:26 #126
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199244176
De waarheid ligt in het midden, altijd en ook in dit geval. Iedereen zal altijd vanuit zijn positie zijn eigen opinie erdoor willen drukken, en daar wordt zo nodig mee overdreven. Zo'n bangmakerij artikel als deze doet me denken aan een stel virologen dat aan het roer van ons land stond. Tuurlijk doen ze wat vanuit hun vakgebied het beste lijkt, maar verstand van alle andere relevante aspecten hebben ze niet.

Totdat er daadwerkelijk hard bewijs is dat het gebied verandert in een dorre vlakte, neem ik dit niet serieus.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 2 mei 2021 @ 11:41:43 #127
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199244221
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:38 schreef Nattekat het volgende:
De waarheid ligt in het midden, altijd en ook in dit geval. Iedereen zal altijd vanuit zijn positie zijn eigen opinie erdoor willen drukken, en daar wordt zo nodig mee overdreven. Zo'n bangmakerij artikel als deze doet me denken aan een stel virologen dat aan het roer van ons land stond. Tuurlijk doen ze wat vanuit hun vakgebied het beste lijkt, maar verstand van alle andere relevante aspecten hebben ze niet.

Totdat er daadwerkelijk hard bewijs is dat het gebied verandert in een dorre vlakte, neem ik dit niet serieus.
De wetenschap ontkennen, doet het altijd goed.
  zondag 2 mei 2021 @ 11:44:01 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199244251
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:33 schreef KareldeStoute het volgende:

Oh, dat is prima hoor. Maar buiten Friesland is het vaak erg goed te merken dat de natuur is veranderd en veel voedselrijker is geworden. Is ook geen nieuwe trend maar al decennia goed gedocumenteerd.
Ik kom ook al jarenlang op de Veluwe (drie keer raden waar de meeste oefenterreinen van defensie te vinden zijn) om daar voor de zoveelste keer weer deel te nemen aan een geheel verzorgde kampeerweek in het veld... Vroeger kon je ongestraft nog wel eens een vuilniszak buiten laten hangen. Tegenwoordig word je bivak dan overvallen door allerlei beesten... Zo heel slecht gaat het niet op de Veluwe. Maar goed, idd anekdotisch bewijs zoals @probeer al zegt.

Grappig feitje, de oefenterreinen van defensie doen het juist het best. Zal eens zoeken of ik dat artikel terug kan vinden.
  zondag 2 mei 2021 @ 11:46:13 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199244276
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:34 schreef Fugue het volgende:

Al die wetenschappers zouden eens naar jou moeten luisteren. Dan was er niks aan de hand en konden we gewoon weer normaal doen met zn allen. Bah, door de linkse boomknuffelaars verzonnen klimaatflauwekul :r
Niveautje hoor! Chapeau!
pi_199244281
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kom ook al jarenlang op de Veluwe (drie keer raden waar de meeste oefenterreinen van defensie te vinden zijn) om daar voor de zoveelste keer weer deel te nemen aan een geheel verzorgde kampeerweek in het veld... Vroeger kon je ongestraft nog wel eens een vuilniszak buiten laten hangen. Tegenwoordig word je bivak dan overvallen door allerlei beesten... Zo heel slecht gaat het niet op de Veluwe. Maar goed, idd anekdotisch bewijs zoals @:probeer al zegt.

Grappig feitje, de oefenterreinen van defensie doen het juist het best. Zal eens zoeken of ik dat artikel terug kan vinden.
Al die hippies van defensie zijn natuurlijk stiekem plantjes aan het verzorgen tussen al het pang-pang! roepen door ;)
"Pools are perfect for holding water"
pi_199244289
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Als je die productie verplaatst naar een gebied waar het niet op een heel klein stukje land hoeft, dan hoeft alles ook niet zo intensief. Dus het is dan niet het 1 op 1 verplaatsen van de situatie. Nederland is simpelweg niet de meest geschikte plek om voedsel voor tientallen miljoenen te produceren.
Het is veel efficienter om de natuur te verplaatsen naar gebieden waar alles niet op een klein stukje hoeft.

Het is een illusie om te denken dat we terug kunnen naar een systeem van "leven van het land" zodat de veluwe intact kan blijven. Je kunt wel terug willen naar het jaar 1800 maar dan worden we allemaal weer zo arm als kerkratten en is er hier plaats genoeg voor ongeveer 2 miljoen inwoners i.p.v. 17 miljoen.
En op wereldschaal geldt hetzelfde. Er zijn 10x meer mensen dan waar plaats voor is bij een terug naar de natuur situatie.
-
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 mei 2021 @ 11:47:22 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199244298
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

De wetenschap ontkennen, doet het altijd goed.
Welke wetenschap? Ik zie een opiniestuk waar totaal vergeten wordt dat we een kurkdroge zomer hebben gehad in 2018 waarvan de gevolgen nog tot vorig jaar te merken waren. Iemand die dan even langer dan 5 seconden nadenkt, trekt dan hele andere conclusies dan het stikstofgezeik.

Er wordt al 20 jaar geroepen dat stikstof echt een groot probleem is, maar voorlopig zie ik nog gewoon een groot gezond bos. Er zal vast wel wat veranderen in de biodiversiteit, dat is ook hoe de natuur werkt, maar het is niet zo dat er binnen 20 jaar niks anders meer groeit dan gras.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_199244355
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niveautje hoor! Chapeau!
Ja in een discussie waarin wetenschap wordt ontkend verzand ik nog weleens in flauwe stropopredenaties.
  zondag 2 mei 2021 @ 11:52:11 #134
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199244372
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:46 schreef quo_ het volgende:

Het is veel efficienter om de natuur te verplaatsen naar gebieden waar alles niet op een klein stukje hoeft.
En Nederland maar gewoon blijven volpompen met stikstof, bedoel je?

quote:
Het is een illusie om te denken dat we terug kunnen naar een systeem van "leven van het land" zodat de veluwe intact kan blijven.
Wie zegt dat dan? Al ons voedsel wordt geimporteerd. De Nederlandse boeren vergiftigen ons land alleen maar voor de export en dus voor persoonlijk financieel gewin. Laat ze dat maar lekker ergens anders gaan doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 2 mei 2021 @ 11:53:11 #135
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199244385
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Welke wetenschap? Ik zie een opiniestuk waar totaal vergeten wordt dat we een kurkdroge zomer hebben gehad in 2018 waarvan de gevolgen nog tot vorig jaar te merken waren. Iemand die dan even langer dan 5 seconden nadenkt, trekt dan hele andere conclusies dan het stikstofgezeik.

Er wordt al 20 jaar geroepen dat stikstof echt een groot probleem is, maar voorlopig zie ik nog gewoon een groot gezond bos. Er zal vast wel wat veranderen in de biodiversiteit, dat is ook hoe de natuur werkt, maar het is niet zo dat er binnen 20 jaar niks anders meer groeit dan gras.
Lees je eens in in de materie zou ik zeggen. Vermesting en verzuring van de natuur zijn gewoon al decennialang een probleem.
  zondag 2 mei 2021 @ 11:54:25 #136
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199244405
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:47 schreef Nattekat het volgende:

Ah, ik zie het al. 'Boeren'verstand. :')

quote:
Er wordt al 20 jaar geroepen dat stikstof echt een groot probleem is, maar voorlopig zie ik nog gewoon een groot gezond bos.
Dat is meetbaar. En je bent klaarblijkelijk blind.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 mei 2021 @ 11:55:18 #137
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199244421
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Lees je eens in in de materie zou ik zeggen. Vermesting en verzuring van de natuur zijn gewoon al decennialang een probleem.
Leuk. Ik zie nog steeds een groot gezond bos dat volgens al deze logica allang dood had moeten zijn zo midden in een dichtbevolkt land als Nederland.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 2 mei 2021 @ 11:55:59 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199244431
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Leuk. Ik zie nog steeds een groot gezond bos dat volgens al deze logica allang dood had moeten zijn zo midden in een dichtbevolkt land als Nederland.
Goh, ik wist niet dat je bioloog was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 2 mei 2021 @ 11:59:03 #139
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_199244473
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:11 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Psycho gespot.
Niet doen
Laffe huichelaar
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 mei 2021 @ 11:59:22 #140
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199244481
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Goh, ik wist niet dat je bioloog was.
Nee, maar ik heb wel ogen. Dat het stikstof een negatieve impact heeft op bestaande flora zal vast, maar zo dramatisch en destructief als dit opiniestuk het brengt echt totaal niet. En ook in de echte natuur verandert de biodiversiteit continu, dat krampachtig vasthouden aan bestaande flora en fauna is juist kunstmatig.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 2 mei 2021 @ 11:59:27 #141
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199244484
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kom ook al jarenlang op de Veluwe (drie keer raden waar de meeste oefenterreinen van defensie te vinden zijn) om daar voor de zoveelste keer weer deel te nemen aan een geheel verzorgde kampeerweek in het veld... Vroeger kon je ongestraft nog wel eens een vuilniszak buiten laten hangen. Tegenwoordig word je bivak dan overvallen door allerlei beesten... Zo heel slecht gaat het niet op de Veluwe. Maar goed, idd anekdotisch bewijs zoals @:probeer al zegt.

Dat oefenterreinen het relatief goed doen geloof ik direct. Zijn vaak grote aaneengesloten gebieden waar buiten de militairen vaak maar weinig mensen welkom zijn. En als een gebied zo nu en dan eens goed omgeploegd wordt door oefenen met groot materieel is dat voor bepaalde natuurtypen ook lang niet verkeerd.

Overigens zien ook de terreinbeheerders van defensie de gevolgen van de stikstofuitstoot op hun gebieden https://www.bij12.nl/nieuws/pas-op-militair-oefenterrein/
  zondag 2 mei 2021 @ 12:00:50 #142
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199244496
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Bijzonder goed hoeft niet hè, "goed genoeg" does the trick in termen van natuurlijk selectie. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is "beter dan de rest".
Bijzonder goed is juist het probleem: daardoor is 'goed genoeg' voor concurrerende soorten niet meer.. ehh.. goed genoeg.

quote:
In de OP zie ik niet staan dat eiken het slecht doen door stikstof maar wel dat calcium daardoor minder goed opgenomen wordt. Zegt mij verder niets, maar betekent dus niet dat eiken of andere bomen het zelf slecht doen op stikstof.
Het gaat inderdaad niet alleen om extra voedingsstoffen, maar ook om de verzuring van de bodem. Bij veel planten groeien er schimmels op de wortels die essentieel zijn voor opname van voedingsstoffen, en die schimmels zijn redelijk gevoelig voor verzuring. In de OP wordt een mooi voorbeeld gegeven van hoe een verstoorde opname van elementen kan doorwerken in de hele keten.

quote:
Het zwaar bemesten van grond met een overmaat aan voeding doen boeren natuurlijk ook niet omdat gewassen het daar slecht op doen.
Het zijn doorgaans de snelgroeiende planten zoals grassen (graangewassen, mais, tarwe, etc, zijn grassen) die goed gedijen bij veel voedingsstoffen. Dat gewassen het goed doen bij veel bemesting betekent natuurlijk niet dat het een goede zaak is om gigantische hoeveelheden voedingsstoffen in een biotoop te introduceren.

quote:
https://nl.m.wikipedia.or(...)p_voedselrijke_grond Hier de plantengemeenschap van voedselrijke, droge tot matig natte grond. Weet niet of dit precies is wat op de Veluwe zou groeien maar zit er van de plantengemeenschappen denk ik het dichtste bij. Zeer soortenrijk.
De Limburgse hellingbossen zijn zo'n biotoop, en laten die nu (onder andere) ook te lijden hebben onder de instroom van nutriënten.
Huilen dan.
  zondag 2 mei 2021 @ 12:00:58 #143
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199244499
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je snapt er dus helaas niets van. Jammer.
pi_199244503
Snel klimaatlockdowns invoeren.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zondag 2 mei 2021 @ 12:02:18 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199244523
quote:
12s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:46 schreef probeer het volgende:

Al die hippies van defensie zijn natuurlijk stiekem plantjes aan het verzorgen tussen al het pang-pang! roepen door ;)
quote:
Topnatuur

Maar liefst tweederde van de 30.000 hectare grond van het ministerie van Defensie is beschermd natuurgebied. ‘Topnatuur’, zo typeert Joost van Munster, expert Natuur bij het Rijksvastgoedbedrijf, deze natuurgebieden. Het Rijksvastgoedbedrijf beheert de terreinen van Defensie en monitort de natuurkwaliteit. Door het bijzondere gebruik van de terreinen zijn ze vaak niet toegankelijk voor het publiek en dat biedt extra kansen voor de natuur. ‘Goede voorbeelden daarvan zijn het infanterieschietkamp bij Harskamp en artillerieschietkamp bij Oldenbroek op de Veluwe. Hier komen planten en dieren voor die je uitsluitend of voornamelijk op terreinen van Defensie aantreft. Denk aan het zeldzame valkruid of de kleine wrattenbijter, een sprinkhaan. Maar ook op militaire terreinen die wel open zijn voor publiek zoals de Edesche heide is veel bijzondere natuur te vinden.’

Woeste gronden

De terreinen van Defensie liggen vooral in gebieden waar historische gezien weinig ander nut voor was, de zogenaamde woeste gronden. De bodem was hier zo voedselarm dat landbouw er niet mogelijk was. Deze gebieden die onder meer dankzij Defensie behouden zijn gebleven, hebben veel last van de vermestende en verzurende effecten van stikstofdepositie. Om deze negatieve effecten tegen te gaan, worden naast het reguliere beheer PAS-herstelmaatregelen ingezet om de natuurwaarden te behouden en waar mogelijk te herstellen. ‘In het Natura 2000-gebied Witterveld in Drenthe vindt eerst een grootschalig hydrologisch onderzoek plaats’, vertelt Van Munster. ‘Samen met de provincie zijn we bezig om de stroming van het grondwater in het gebied in kaart te brengen. Als dat is afgerond, kunnen we bepalen welke herstelmaatregelen genomen kunnen worden om de verdroging tegen te gaan.’
quote:
Omstandigheden oefenterreinen goed voor natuur

Ongeveer 2/3 van het Defensieterrein heeft de status van beschermd natuurgebied.
De terreinen zijn meestal niet toegankelijk voor het publiek.
De terreinen krijgen veel rust als er geen oefeningen zijn.
De oefeningen zelf maken bijzondere natuur mogelijk. Zo legt de zandhagedis juist graag eieren in net omgeploegde aarde.

Bijzondere natuur op Defensieterrein

Op Defensieterreinen is veel bijzondere natuur. Bijvoorbeeld kruikmos, valkruid, kleinere broedvogels en de kleine wrattenbijter (een sprinkhaan). Door de bijzondere omstandigheden op oefenterreinen komen deze soorten daar juist voor.

Natuurbehoud door Defensie

Defensie werkt actief mee aan natuurbehoud op Defensieterreinen. Zo houdt Defensie bijvoorbeeld in de bedrijfsrichtlijnen rekening met de natuur. Ecologen in dienst van Defensie brengen in kaart welke flora en fauna waar voorkomt. En adviseren over beheer en onderhoud.
Doet de natuur het nou zo goed omdat er relatief weinig mensen doorheen banjeren? Of houdt de stikstofdepositie zich aan de grenzen van de militaire oefengebieden?
  zondag 2 mei 2021 @ 12:05:29 #146
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199244562
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 12:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

[..]

Doet de natuur het nou zo goed omdat er relatief weinig mensen doorheen banjeren? Of houdt de stikstofdepositie zich aan de grenzen van de militaire oefengebieden?
Zoals je zelf al quote ;).
quote:
Deze gebieden die onder meer dankzij Defensie behouden zijn gebleven, hebben veel last van de vermestende en verzurende effecten van stikstofdepositie.
pi_199244583
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 08:12 schreef Mike-The-Situation het volgende:
De boeren moeten gewoon een halt toegeroepen worden. Op alle fronten is dit niet meer houdbaar in Nederland. Wat mij betreft worden alle boeren uitgekocht, wordt het land gebruikt voor huisvesting én natuurbehoud/opbouw en kunnen we eindelijk als land weer gaan kijken naar het herstel van onze kostbare natuur.
Huisvesting en natuurbehoud gaan niet samen. Daarom is het ook zo grappig dat het massaal hierheen halen van kansenparels een linkse hobby is. Linkse partijen die vol inzetten op terugdringing van klimaatverandering zouden een kritische houding aan moeten nemen t.o.v. immigratie. Over een aantal jaar hebben we miljoenen meer mensen in dit land wonen. Wat gaat dit betekenen voor de uitstoot en consumptie? Ieder mens brengt weer een grote ecologische voetafdruk met zich mee. Het is hypocrisie ten top.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zondag 2 mei 2021 @ 12:07:19 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199244593
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb wel ogen. Dat het stikstof een negatieve impact heeft op bestaande flora zal vast, maar zo dramatisch en destructief als dit opiniestuk het brengt echt totaal niet.
Niet? Vertel! Nattekat ziet nog groen dus er is niks aan de hand?
quote:
En ook in de echte natuur verandert de biodiversiteit continu, dat krampachtig vasthouden aan bestaande flora en fauna is juist kunstmatig.
Jezus wat een drogreden. Er is nogal een verschil tussen 'krampachtig vasthouden aan bestaande flora en fauna' en het prima vinden dat, bijvoorbeeld, de duinen veranderen in één groot vogelkersstruweel.
Huilen dan.
  zondag 2 mei 2021 @ 12:11:36 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199244651
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 12:05 schreef KareldeStoute het volgende:

Zoals je zelf al quote ;).
Dat had ik gezien maar toch doen ze het beter dan de rest. Hoe komt dat? Houdt de depositie zich strak aan de grenzen van de terreinen of komt het doordat er allerlei volk doorheen banjert?
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 mei 2021 @ 12:12:36 #150
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_199244664
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 12:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Niet? Vertel! Nattekat ziet nog groen dus er is niks aan de hand?
[..]

Jezus wat een drogreden. Er is nogal een verschil tussen 'krampachtig vasthouden aan bestaande flora en fauna' en het prima vinden dat, bijvoorbeeld, de duinen veranderen in één groot vogelkersstruweel.
Ik zie groen, ik zie dezelfde dichtheid als 10 jaar geleden (wat sowieso vrij droevig is voor een 'bos'), ik zie dezelfde oppervlakte. Dus nee, ik kan niet echt zeggen dat het bos veel te lijden heeft. Dat gebied is in de middeleeuwen al om zeep geholpen en het mag een godswonder heten dat er überhaupt een bos nog kan groeien. Maar nu is het een heel groot probleem als de bodem vruchtbaarder wordt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')