Daarom is dit bij uitstek ook een probleem waar de Europese unie zich mee bezig moet houden. Het is simpelweg onlogisch dat Nederland met haar beperkte land de grond en natuur schade aan doet terwijl wij bij onze buurlanden ,die klimaattechnisch lijken op Nederland, geen gebruik maken van de aanwezige grond, althans, niet optimaal. Daarom pleit ik ook voor het delen van kennis, het gezamenlijk aanvliegen van dit probleem en de voordelen spreiden over alle Europese landen.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
De nederlandse agrarische sector zorgt voor het voedsel van 10-tallen miljoenen mensen.
Dat lukt op zo'n klein stukje grond ligt alleen maar aan het gebruik van zeer intensieve methodes waarvan je je moet afvragen of dat goed is voor men, dier en millieu.
Verplaatsen van die productie is echter ook verplaatsen van het probleem. Het is voor mij 100% zeker dat de planeet er juist slechter van wordt als diezelfde hoeveelheid voedsel elders geproduceerd moet worden.
quote:Op zondag 2 mei 2021 09:36 schreef Banaanvragen het volgende:
Je verplaatst het dus wel en daarmee los je geen enkel globaal probleem op.
Als je die productie verplaatst naar een gebied waar het niet op een heel klein stukje land hoeft, dan hoeft alles ook niet zo intensief. Dus het is dan niet het 1 op 1 verplaatsen van de situatie. Nederland is simpelweg niet de meest geschikte plek om voedsel voor tientallen miljoenen te produceren.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:35 schreef quo_ het volgende:
De nederlandse agrarische sector zorgt voor het voedsel van 10-tallen miljoenen mensen.
Dat lukt op zo'n klein stukje grond ligt alleen maar aan het gebruik van zeer intensieve methodes waarvan je je moet afvragen of dat goed is voor men, dier en millieu.
Verplaatsen van die productie is echter ook verplaatsen van het probleem. Het is voor mij 100% zeker dat de planeet er juist slechter van wordt als diezelfde hoeveelheid voedsel elders geproduceerd moet worden.
Kinderen worden oud hebben een huis nodig gaat idd vlees eten van de boer gaat auto rijden.. En zijn zussen en broers ook waardoor alles nog veel sneller geproduceerd moet worden.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kinderen produceren teveel stikstof? Ik dacht dat het de boeren waren. Moet dan fake news geweest zijn.
Klok en klepel.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:41 schreef Geerd het volgende:
Veluwedie paar kut boompjes..meer dan de helft is al gekapt en weer opnieuw gepland..
En dan in het midden een grote zandverstuiving
Goed punt. We hoeven alleen maar op te houden met leven om het stikstofprobleem op te lossen. Ik stel voor dat jij begint om het goede voorbeeld te geven.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:41 schreef hoechst het volgende:
Kinderen worden oud hebben een huis nodig gaat idd vlees eten van de boer gaat auto rijden.. En zijn zussen en broers ook waardoor alles nog veel sneller geproduceerd moet worden.
Ik had altijd begrepen dat we qua landbouw efficiėntie bij de wereldtop behoren onder andere ook aangedreven door onze wereldberoemde landbouw universiteit in wageningen. Waarop is het 15 jaar achter lopen op gebaseerd en ten opzichte van wie lopen we achter?quote:Op zondag 2 mei 2021 09:12 schreef HSG het volgende:
Nederlandse boeren lopen gewoon ver achter met innovatie, vergroening en verduurzaming. Gemiddeld 15 jaar zelfs.
Niet ophouden. Kan jij niet lezen?quote:Op zondag 2 mei 2021 09:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Goed punt. We hoeven alleen maar op te houden met leven om het stikstofprobleem op te lossen. Ik stel voor dat jij begint om het goede voorbeeld te geven.
Veredeld stadspark.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:41 schreef Geerd het volgende:
Veluwedie paar kut boompjes..meer dan de helft is al gekapt en weer opnieuw gepland..
En dan in het midden een grote zandverstuiving
Zeker wel. Minister van Nieuwenhuizen van de VVD (wie anders) maakte zich er zo druk om dat ze het had over een list verzinnen om zich zo niet aan de uitspraak van de hoogste bestuursrechter te houden, nadat die een streep trok door de laatste list in een reeks van vele.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:35 schreef Fugue het volgende:
[..]
Denken dat de politieke agenda zich druk maakt om het stikstofprobleem. Dat is wel alu hoedje next level hoor.
Nutteloos.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:45 schreef Dejannn het volgende:
Agrarische sector minimaal halveren, vleestax introduceren en mensen actief stimuleren veganistisch te worden. Vrijgekomen grond gebruiken voor zonneweides, windmolenparken en bouw van huizen. En als men dan toch actief nieuwe huizen bouwt is er ook ruimte voor nog meer kansarme pareltjes.
Ik denk zo dat dit wel een oplossing is die sommige ongeruste boomknuffelaars zal aanspreken.
Het is de vraag nog maar op het opheffen van grootschalige geconcentreerde veeteelt en overschakelen naar kleinschalige lokale veeteelt het verplaatsen van het probleem is, als de totale stikstofuitstoot daarmee al gelijk blijft zijn de concentraties verdeeld over de gebieden die nu bediend worden waarschijnlijk zo laag dat er geen schade veroorzaakt wordt.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:19 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
verplaatsen van het probleem is niet het oplossen van het probleem
Idd net als die Oostvaardersplassenquote:
Minister van Nieuwenhuizen van de VVD had toevallig last van kortdurende alzheimer toen hier vragen over werden gesteld zekerquote:Op zondag 2 mei 2021 09:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zeker wel. Minister van Nieuwenhuizen van de VVD (wie anders) maakte zich er zo druk om dat ze het had over een list verzinnen om zich zo niet aan de uitspraak van de hoogste bestuursrechter te houden, nadat die een streep trok door de laatste list in een reeks van vele.
Eens kijken wat er gebeurt wanneer ik listen ga verzinnen om gerechtelijke uitspraken naast me neer te kunnen leggen.
Ik kan heel goed lezen en ik herken oogkleppenredenaties van verre.quote:
Die dieren eten niet?quote:Op zondag 2 mei 2021 08:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Het is natuurlijk wel dubbel, maar varkensflats/megastallen met een gesloten ecosysteem zijn eerder een oplossing lijkt me.
Dan hebben we ook geen uitgestrekte weilanden vol bemesting nodig.
Eiken kunnen redelijk goed tegen droogte. Best wel hardnekkige bomen die eiken. Kunnen een hoop hebben, koud of warm, vochtig of redelijk droog.quote:Op zondag 2 mei 2021 08:48 schreef PzKpfw het volgende:
Eiken die afsterven... het is ook helemaal niet zo dat we een aantal bizar droge jaren achter de rug hebben ofzo
Die populatie is niet echt toegenomen. Dat ze bij jou in de buurt nestelen is een ander verhaal.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De lucht ruikt nog hetzelfde als pakweg tien jaar geleden. Ik zie de vogels nestjes in bomen maken.
Het enige wat wel is veranderd, is het aantal kraaien en kraaiachtigen dat een opmars heeft gemaakt.
Er is toch een huizentekort? Een huizentekort is een politiek vraagstuk.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:35 schreef Fugue het volgende:
[..]
Denken dat de politieke agenda zich druk maakt om het stikstofprobleem. Dat is wel alu hoedje next level hoor.
Je zou als Europa ook eens kunnen stoppen met binnenhalen van mensen...ohw wacht dat mag je niet zeggenquote:Op zondag 2 mei 2021 10:22 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Er is toch een huizentekort? Een huizentekort is een politiek vraagstuk.
'Hoe en waar zorgen we dat er meer huizen gebouwd worden.'
Kijk, boeren hebben land. Op land kun je bouwen.
Hoe zorgen we ervoor dat de boeren weggaan? Door ze ergens de schuld van te geven.
Wat stoten koeien uit? Stikstof. En zijn veel koeien, dus relatief veel stikstof.
Et voila, de zogeheten 'stikstofproblematiek'.
En dus, is het 'stikstofprobleem' wel degelijk een standpunt in de politieke agenda.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |