abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199249351
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 16:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is zoals al eerder gezegd door @:Sjorsie1982 een wereldwijd probleem en niet alleen van Nederland.

De oorzaak is trouwens onbekend.
De oorzaak is niet onbekend, alleen zijn er meerdere oorzaken. In natuurgebieden worden concentraties van insecticide gevonden, de stikstofuitstoot is al jarenlang hoog, natuurgebieden zijn versnipperd geraakt. Het is een optelsom van factoren en inderdaad over de hele wereld zichtbaar.

Wat dat betreft snap ik mensen als een Greta Thunberg wel. Eigenlijk vreemd dat haar generatie het probleem wel als heel belangrijk (misschien wel het meest belangrijke) beschouwd en mijn generatie niet (ik ben begin 30), terwijl juist mijn generatie het verschil met eigen ogen heeft gezien.
pi_199249395
Het is altijd wel interessant om te zien hoe de progressievelingen omtrent dit soort onderwerpen veelal conservatief zijn, en conservatievelingen juist vrij progressief.
pi_199249414
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:03 schreef Dejannn het volgende:
Het is altijd wel interessant om te zien hoe de progressievelingen omtrent dit soort onderwerpen veelal conservatief zijn, en conservatievelingen juist vrij progressief.
Gedisst worden interessant noemen.
pi_199249427
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:05 schreef hoechst het volgende:

[..]

Gedisst worden interessant noemen.
Ik zie niemand die hier gedist wordt eigenlijk.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:10:13 #255
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199249488
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 16:42 schreef Isdatzo het volgende:

Niet (per se), maar jij had het erover dat na een initiële periode van eentonige begroeiing je weer een toename in diversiteit ziet. Nu is De Peel een mooi voorbeeld omdat daar de stikstoflast al vele tientallen jaren consequent heel hoog is (weinig plekken in Nederland kunnen eraan tippen) en van die toename in diversiteit is nog maar weinig te merken.
Een hoop varkensboeren in die omgeving... Misschien moet daar dan eens naar gekeken worden (wat voor soort agrarische activiteit) ipv boeren in het algemeen. Ik ken de Peel overigens vrij goed, ik heb daar een jaar of 12 gezeten maar ben het maar deels met je eens. Wat is er precies mis met bv. de Ballonzuilbossen?

quote:
Oh, zeker hoor. Natuurlijk is het vastleggen van CO2 belangrijk, maar maximale CO2-opslag gaat niet altijd hand in hand met een toevoeging van ecologische waarde. Ik ben absoluut niet voor het dogmatisch 'behouden wat we hebben', of 'creëren wat we hadden', maar als unieke gebieden met bijzondere soorten verloren dreigen te gaan dan vind ik dat toch een beetje jammer. En laten we wel wezen: afwisseling in biotopen is ook wenselijk.
Maar dat is vwb de Veluwe nou net het punt. Als je wat verder teruggaat in de tijd (voor de middeleeuwen) bestond de Veluwe uit bos. Waarom mag dat nu niet meer en moet het met alle geweld een grote zandverstuiving met hier en daar heide worden?

Daarnaast is het natuurlijk heel bijzonder dat iedereen loopt te brullen om Co2 reductie maar op het moment dat over N2K gebieden gaat dat hele concept net zo makkelijk overboord gegooid wordt want "natuur"... Nou even hoor, een bos of grasveld neemt ruim meer Co2 op dan de eerste de beste zandverstuiving.

quote:
Wat je nu ziet is dat de biodiversiteit zo'n beetje over de gehele linie onder druk staat, en dat is absoluut niet alleen door stikstofdepositie maar dat speelt wel een rol.
Eens. Maar laten we niet net doen alsof het alleen maar de schuld van de boeren is... De enige reden waarom er nu zoveel anti-boer berichtgeving is (noem het trouwens maar propaganda) is omdat er plaats gemaakt moet worden voor huizen, zonnepanelen, windmolens en data-/ distributiecentra... De boeren zitten gewoon in de weg want die hebben het land in bezit.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 02-05-2021 17:18:28 ]
  zondag 2 mei 2021 @ 17:11:05 #256
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199249513
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:03 schreef Dejannn het volgende:
Zwak geleuter om door te kunnen gaan met vervuilen is voor jou progressief?
pi_199249536
Belachelijk doemverhaal. Ben regelmatig in de heide gebieden en de natuur staat er beter voor dan in tijden.
Meer roofvogels, herten, wilde zwijnen e.d.
Water is schoner dan eerder.
Het is helemaal niet zo zwart als ze zeggen.

Maar heide gaat het slecht mee ja, als je alles vol heide wilt. Heide is helemaal niet de oorspronkelijke begroeiing.
Dat is een overblijfsel van eeuwen geleden na plaggenstekers.
Dat domme gelul dat er heide MOET zijn. Plant gewoon geschikte bomen.

En korhoender :')
Die horen hier helemaal niet die Poolse kippen.
Vakman pur sang
pi_199249589
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Zwak geleuter om door te kunnen gaan met vervuilen is voor jou progressief?
Een veranderende flora & fauna op de Veluwe geen probleem vinden is in principe progressief. Dat jij dit "vervuilen" noemt is een ander verhaal.
pi_199249669
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Belachelijk doemverhaal. Ben regelmatig in de heide gebieden en de natuur staat er beter voor dan in tijden.
Meer roofvogels, herten, wilde zwijnen e.d.
Water is schoner dan eerder.
Het is helemaal niet zo zwart als ze zeggen.

Maar heide gaat het slecht mee ja, als je alles vol heide wilt. Heide is helemaal niet de oorspronkelijke begroeiing.
Dat is een overblijfsel van eeuwen geleden na plaggenstekers.
Dat domme gelul dat er heide MOET zijn. Plant gewoon geschikte bomen.

En korhoender :')
Die horen hier helemaal niet die Poolse kippen.
Met de wolvenroedels die nu op de Veluwe actief zijn zouden er sowieso weinig korhoenders overblijven. Die wolven houden wel van een paar drumsticks.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:25:58 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199249859
quote:
6s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:18 schreef Dejannn het volgende:

Met de wolvenroedels die nu op de Veluwe actief zijn zouden er sowieso weinig korhoenders overblijven. Die wolven houden wel van een paar drumsticks.
Vorig jaar was de terugkomst van de wolf nog een "compliment" voor de Veluwse natuur...

quote:
Ecologische meerwaarde

Ecologisch gezien is de terugkeer van dit roofdier een compliment voor de rust en ruimte van de Veluwse natuur.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:43:15 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250266
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:00 schreef Ed1234 het volgende:

De oorzaak is niet onbekend, alleen zijn er meerdere oorzaken. In natuurgebieden worden concentraties van insecticide gevonden, de stikstofuitstoot is al jarenlang hoog, natuurgebieden zijn versnipperd geraakt. Het is een optelsom van factoren en inderdaad over de hele wereld zichtbaar.
Daar zijn de meningen wel een beetje over verdeeld natuurlijk:

quote:
Onderzoek: Afname van aantal insecten minder zorgwekkend dan gedacht

Er is weinig bekend over de oorzaak van de afname. Mogelijk speelt het verdwijnen van het leefgebied van insecten door onder meer verstedelijking en landbouw een rol.
Nee, nog meer bouwen!!! En let vooral op het woordje "mogelijk"... Ergo, ze weten het niet.

Daarnaast hebben ze het ook over lichtvervuiling

quote:
Lichtvervuiling is een belangrijke oorzaak van insecten sterfte. Dat blijkt uit een review van 150 wetenschappelijke studies over de afname van de insectenpopulatie. Lichtvervuiling tegengaan kan dan ook een effectieve methode zijn om de afname te remmen.
Zelfs windmolens worden genoemd:

quote:
Windmolenparken spelen een grote rol in de insectensterfte. Bovendien leiden resten van dode insecten op de rotorbladen tot een afname van de efficiëntie van de molens. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum DLR.
quote:
Wat dat betreft snap ik mensen als een Greta Thunberg wel. Eigenlijk vreemd dat haar generatie het probleem wel als heel belangrijk (misschien wel het meest belangrijke) beschouwd en mijn generatie niet (ik ben begin 30), terwijl juist mijn generatie het verschil met eigen ogen heeft gezien.
"Het verschil gezien"....

Ik ben nog net een tandje ouder en het verschil wat ik zie is dat het juist beter gaat... Kijk bv. naar de waterkwaliteit. Ik kan op de Kûfurd nu de bodem op sommige stukken weer zien dat heb ik in mijn leven nog nooit meegemaakt, mijn vader heeft dat voor het laatst in de jaren '50/'60 gezien...

Hier in de omgeving broeden nu nb. vis- en zeearenden... Er zwemmen otters in de Friese wateren, er worden bevers gespot in Lelystad. Hoezo gaat het slecht?
  zondag 2 mei 2021 @ 17:46:18 #262
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199250352
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vorig jaar was de terugkomst van de wolf nog een "compliment" voor de Veluwse natuur...
[..]

Voor de rust en ruimte. Niet voor de biodiversiteit.

Van de normale prooi van wolven is juist weer een overschot.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 17:48:02 #263
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250389
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Voor de rust en ruimte. Niet voor de biodiversiteit.
"Ecologisch gezien"...

Maar goed, daar kun je meerdere kanten mee op idd.

quote:
Van de normale prooi van wolven is juist weer een overschot.
Maar zonder een leefbare omgeving zou er weer geen prooi zijn...
  zondag 2 mei 2021 @ 17:52:01 #264
pi_199250471
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen wel een beetje over verdeeld natuurlijk:
[..]

Nee, nog meer bouwen!!! En let vooral op het woordje "mogelijk"... Ergo, ze weten het niet.

Daarnaast hebben ze het ook over lichtvervuiling
[..]

Zelfs windmolens worden genoemd:
[..]

Een som van factoren wordt er toch gezegd? :?

Dat er hier en daar een beest is uitgezet dat niet gelijk weer doodgaat is mooi, maar betekent niet dat alles goed gaat. De insecten en kleine vogels hebben het bijvoorbeeld gewoon zwaar en dat verhelp je niet met een otter in Friesland.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 17:55:51 #265
pi_199250542
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ecologisch gezien"...

Maar goed, daar kun je meerdere kanten mee op idd.
[..]

Maar zonder een leefbare omgeving zou er weer geen prooi zijn...
Een leefbare omgeving voor een ree hoeft dat niet ook te zijn voor een koolmees of gentiaanblauwtje. Die bevinden zich in verschillende ecologische niches en hebben dus verschillende behoeftes. Ze zijn ook niet onderling afhankelijk.

Groot wild doet het vooral (te) lekker wegens ontbreken van natuurlijke roofdieren. Het zijn ook generalisten qua voedsel dus minder gevoelig voor verandering in voedselaanbod.
pi_199250550
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:14 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Een veranderende flora & fauna op de Veluwe geen probleem vinden is in principe progressief. Dat jij dit "vervuilen" noemt is een ander verhaal.
:') :') :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:00:45 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250670
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een som van factoren wordt er toch gezegd? :?

Dat er hier en daar een beest is uitgezet dat niet gelijk weer doodgaat is mooi, maar betekent niet dat alles goed gaat. De insecten en kleine vogels hebben het bijvoorbeeld gewoon zwaar en dat verhelp je niet met een otter in Friesland.
Wat er aan de ene kant bijgeplust wordt wordt aan de andere kant weer opgegeten. Als de roofvogelstand beter wordt dan gaat het lager in de voedselketen automatisch slechter. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld om te begrijpen?

En en en gaat gewoon niet. We willen nu een soort natuur forceren want die natuur "heurt zo" volgens europa maar dan moet je niet vreemd gaan opkijken dat er aan de andere kant weer ietst verdwijnt. Maar dat mag dan ook weer niet...

In het verlengde daarvan, in de jaren '80 vingen we in Friesland snoekbaars bij de vleet want het water zat vanwege de fosfaten in de wasmiddelen zo vol met algen dat je nog geen 10 cm diep kon kijken. Typisch een water waarin de snoekbaars goed gedijt. Nu is het water knettertje helder en wordt er amper nog snoekbaars gevangen. Maar wel weer veel snoek en baars want die hebben baat bij helder water. Wat je nu ziet is dat mensen klagen over de snoekbaarsstand... :') Je kunt niet en en hebben en dat vergeten mensen nog wel eens.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:05:55 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250780
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een leefbare omgeving voor een ree hoeft dat niet ook te zijn voor een koolmees of gentiaanblauwtje. Die bevinden zich in verschillende ecologische niches en hebben dus verschillende behoeftes. Ze zijn ook niet onderling afhankelijk.

Groot wild doet het vooral (te) lekker wegens ontbreken van natuurlijke roofdieren. Het zijn ook generalisten qua voedsel dus minder gevoelig voor verandering in voedselaanbod.
Dat zal allemaal wel maar als je een soort natuur gaat afdwingen (heide, zandverstuivingen etc.) moet je niet vreemd opkijken dat ergens iets verdwijnt. Als ik al mijn gras uit de tuin ga trekken en vol ga planten met heide gaat er iets veranderen in de biotoop.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:25:46 #269
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251178
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:14 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Oh, je verzint weer je eigen bizarre definities. Dat verklaart _O-
pi_199251273
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:10 schreef AchJa het volgende:
[..]

Eens. Maar laten we niet net doen alsof het alleen maar de schuld van de boeren is... De enige reden waarom er nu zoveel anti-boer berichtgeving is (noem het trouwens maar propaganda) is omdat er plaats gemaakt moet worden voor huizen, zonnepanelen, windmolens en data-/ distributiecentra... De boeren zitten gewoon in de weg want die hebben het land in bezit.
Yep. Bij de vorige haatcampagne steeg het aantal zelfmoorden onder boeren al alarmerend*. Ik ben benieuwd wat het komende kabinet gaat doen, op de eerste pagina van dit topic lees ik al de gewenste richting van progressief Nederland. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de samenlevingen buiten de randstad.

*https://www.melkveebedrij(...)ctor-luidt-noodklok/
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sector-komt-in-actie

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 18:32:35 ]
pi_199251318
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Oh, je verzint weer je eigen bizarre definities. Dat verklaart _O-
Welke definities heb je het over?
  zondag 2 mei 2021 @ 18:36:55 #272
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251347
quote:
11s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:35 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Welke definities heb je het over?
De waarde van bepaalde types natuur is vrij uitgebreid beschreven. Brandnetels en Amerikaanse vogelkers zien als topnatuur heeft natuurlijk weinig met progressief zijn te maken _O-
  zondag 2 mei 2021 @ 18:37:36 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251357
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:31 schreef DarkwingDuck het volgende:
Yep. Bij de vorige haatcampagne steeg het aantal zelfmoorden onder boeren al alarmerend*. Ik ben benieuwd wat het komende kabinet gaat doen, op de eerste pagina van dit topic lees ik al de gewenste richting van progressief Nederland. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de samenlevingen buiten de randstad.
Tsja. En iedereen is van mening dat het de leefbaarheid ten goede komt als we alles maar volbouwen... Want dan is er plotseling wel plaats voor natuur ofzo... :')
  zondag 2 mei 2021 @ 18:38:08 #274
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251369
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

*https://www.melkveebedrij(...)ctor-luidt-noodklok/
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sector-komt-in-actie
Tja, wat zal de politiek uiteindelijk verkiezen, meer woningen en bedrijven of meer intensieve vleesfabrieken?
  zondag 2 mei 2021 @ 18:38:26 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251375
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:36 schreef KareldeStoute het volgende:
De waarde van bepaalde types natuur is vrij uitgebreid beschreven. Brandnetels en Amerikaanse vogelkers zien als topnatuur heeft natuurlijk weinig met progressief zijn te maken _O-
Een kale zandvlakte is natuurlijk wel "topnatuur" welke verschrikkelijk veel toevoegt... :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')