abonnement Unibet Coolblue
pi_199249351
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 16:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is zoals al eerder gezegd door @:Sjorsie1982 een wereldwijd probleem en niet alleen van Nederland.

De oorzaak is trouwens onbekend.
De oorzaak is niet onbekend, alleen zijn er meerdere oorzaken. In natuurgebieden worden concentraties van insecticide gevonden, de stikstofuitstoot is al jarenlang hoog, natuurgebieden zijn versnipperd geraakt. Het is een optelsom van factoren en inderdaad over de hele wereld zichtbaar.

Wat dat betreft snap ik mensen als een Greta Thunberg wel. Eigenlijk vreemd dat haar generatie het probleem wel als heel belangrijk (misschien wel het meest belangrijke) beschouwd en mijn generatie niet (ik ben begin 30), terwijl juist mijn generatie het verschil met eigen ogen heeft gezien.
pi_199249395
Het is altijd wel interessant om te zien hoe de progressievelingen omtrent dit soort onderwerpen veelal conservatief zijn, en conservatievelingen juist vrij progressief.
pi_199249414
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:03 schreef Dejannn het volgende:
Het is altijd wel interessant om te zien hoe de progressievelingen omtrent dit soort onderwerpen veelal conservatief zijn, en conservatievelingen juist vrij progressief.
Gedisst worden interessant noemen.
pi_199249427
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:05 schreef hoechst het volgende:

[..]

Gedisst worden interessant noemen.
Ik zie niemand die hier gedist wordt eigenlijk.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:10:13 #255
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199249488
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 16:42 schreef Isdatzo het volgende:

Niet (per se), maar jij had het erover dat na een initiële periode van eentonige begroeiing je weer een toename in diversiteit ziet. Nu is De Peel een mooi voorbeeld omdat daar de stikstoflast al vele tientallen jaren consequent heel hoog is (weinig plekken in Nederland kunnen eraan tippen) en van die toename in diversiteit is nog maar weinig te merken.
Een hoop varkensboeren in die omgeving... Misschien moet daar dan eens naar gekeken worden (wat voor soort agrarische activiteit) ipv boeren in het algemeen. Ik ken de Peel overigens vrij goed, ik heb daar een jaar of 12 gezeten maar ben het maar deels met je eens. Wat is er precies mis met bv. de Ballonzuilbossen?

quote:
Oh, zeker hoor. Natuurlijk is het vastleggen van CO2 belangrijk, maar maximale CO2-opslag gaat niet altijd hand in hand met een toevoeging van ecologische waarde. Ik ben absoluut niet voor het dogmatisch 'behouden wat we hebben', of 'creëren wat we hadden', maar als unieke gebieden met bijzondere soorten verloren dreigen te gaan dan vind ik dat toch een beetje jammer. En laten we wel wezen: afwisseling in biotopen is ook wenselijk.
Maar dat is vwb de Veluwe nou net het punt. Als je wat verder teruggaat in de tijd (voor de middeleeuwen) bestond de Veluwe uit bos. Waarom mag dat nu niet meer en moet het met alle geweld een grote zandverstuiving met hier en daar heide worden?

Daarnaast is het natuurlijk heel bijzonder dat iedereen loopt te brullen om Co2 reductie maar op het moment dat over N2K gebieden gaat dat hele concept net zo makkelijk overboord gegooid wordt want "natuur"... Nou even hoor, een bos of grasveld neemt ruim meer Co2 op dan de eerste de beste zandverstuiving.

quote:
Wat je nu ziet is dat de biodiversiteit zo'n beetje over de gehele linie onder druk staat, en dat is absoluut niet alleen door stikstofdepositie maar dat speelt wel een rol.
Eens. Maar laten we niet net doen alsof het alleen maar de schuld van de boeren is... De enige reden waarom er nu zoveel anti-boer berichtgeving is (noem het trouwens maar propaganda) is omdat er plaats gemaakt moet worden voor huizen, zonnepanelen, windmolens en data-/ distributiecentra... De boeren zitten gewoon in de weg want die hebben het land in bezit.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 02-05-2021 17:18:28 ]
  zondag 2 mei 2021 @ 17:11:05 #256
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199249513
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:03 schreef Dejannn het volgende:
Het is altijd wel interessant om te zien hoe de progressievelingen omtrent dit soort onderwerpen veelal conservatief zijn, en conservatievelingen juist vrij progressief.
Zwak geleuter om door te kunnen gaan met vervuilen is voor jou progressief?
pi_199249536
Belachelijk doemverhaal. Ben regelmatig in de heide gebieden en de natuur staat er beter voor dan in tijden.
Meer roofvogels, herten, wilde zwijnen e.d.
Water is schoner dan eerder.
Het is helemaal niet zo zwart als ze zeggen.

Maar heide gaat het slecht mee ja, als je alles vol heide wilt. Heide is helemaal niet de oorspronkelijke begroeiing.
Dat is een overblijfsel van eeuwen geleden na plaggenstekers.
Dat domme gelul dat er heide MOET zijn. Plant gewoon geschikte bomen.

En korhoender :')
Die horen hier helemaal niet die Poolse kippen.
Vakman pur sang
pi_199249589
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Zwak geleuter om door te kunnen gaan met vervuilen is voor jou progressief?
Een veranderende flora & fauna op de Veluwe geen probleem vinden is in principe progressief. Dat jij dit "vervuilen" noemt is een ander verhaal.
pi_199249669
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Belachelijk doemverhaal. Ben regelmatig in de heide gebieden en de natuur staat er beter voor dan in tijden.
Meer roofvogels, herten, wilde zwijnen e.d.
Water is schoner dan eerder.
Het is helemaal niet zo zwart als ze zeggen.

Maar heide gaat het slecht mee ja, als je alles vol heide wilt. Heide is helemaal niet de oorspronkelijke begroeiing.
Dat is een overblijfsel van eeuwen geleden na plaggenstekers.
Dat domme gelul dat er heide MOET zijn. Plant gewoon geschikte bomen.

En korhoender :')
Die horen hier helemaal niet die Poolse kippen.
Met de wolvenroedels die nu op de Veluwe actief zijn zouden er sowieso weinig korhoenders overblijven. Die wolven houden wel van een paar drumsticks.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:25:58 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199249859
quote:
6s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:18 schreef Dejannn het volgende:

Met de wolvenroedels die nu op de Veluwe actief zijn zouden er sowieso weinig korhoenders overblijven. Die wolven houden wel van een paar drumsticks.
Vorig jaar was de terugkomst van de wolf nog een "compliment" voor de Veluwse natuur...

quote:
Ecologische meerwaarde

Ecologisch gezien is de terugkeer van dit roofdier een compliment voor de rust en ruimte van de Veluwse natuur.
  zondag 2 mei 2021 @ 17:43:15 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250266
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:00 schreef Ed1234 het volgende:

De oorzaak is niet onbekend, alleen zijn er meerdere oorzaken. In natuurgebieden worden concentraties van insecticide gevonden, de stikstofuitstoot is al jarenlang hoog, natuurgebieden zijn versnipperd geraakt. Het is een optelsom van factoren en inderdaad over de hele wereld zichtbaar.
Daar zijn de meningen wel een beetje over verdeeld natuurlijk:

quote:
Onderzoek: Afname van aantal insecten minder zorgwekkend dan gedacht

Er is weinig bekend over de oorzaak van de afname. Mogelijk speelt het verdwijnen van het leefgebied van insecten door onder meer verstedelijking en landbouw een rol.
Nee, nog meer bouwen!!! En let vooral op het woordje "mogelijk"... Ergo, ze weten het niet.

Daarnaast hebben ze het ook over lichtvervuiling

quote:
Lichtvervuiling is een belangrijke oorzaak van insecten sterfte. Dat blijkt uit een review van 150 wetenschappelijke studies over de afname van de insectenpopulatie. Lichtvervuiling tegengaan kan dan ook een effectieve methode zijn om de afname te remmen.
Zelfs windmolens worden genoemd:

quote:
Windmolenparken spelen een grote rol in de insectensterfte. Bovendien leiden resten van dode insecten op de rotorbladen tot een afname van de efficiëntie van de molens. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum DLR.
quote:
Wat dat betreft snap ik mensen als een Greta Thunberg wel. Eigenlijk vreemd dat haar generatie het probleem wel als heel belangrijk (misschien wel het meest belangrijke) beschouwd en mijn generatie niet (ik ben begin 30), terwijl juist mijn generatie het verschil met eigen ogen heeft gezien.
"Het verschil gezien"....

Ik ben nog net een tandje ouder en het verschil wat ik zie is dat het juist beter gaat... Kijk bv. naar de waterkwaliteit. Ik kan op de Kûfurd nu de bodem op sommige stukken weer zien dat heb ik in mijn leven nog nooit meegemaakt, mijn vader heeft dat voor het laatst in de jaren '50/'60 gezien...

Hier in de omgeving broeden nu nb. vis- en zeearenden... Er zwemmen otters in de Friese wateren, er worden bevers gespot in Lelystad. Hoezo gaat het slecht?
  zondag 2 mei 2021 @ 17:46:18 #262
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199250352
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vorig jaar was de terugkomst van de wolf nog een "compliment" voor de Veluwse natuur...
[..]

Voor de rust en ruimte. Niet voor de biodiversiteit.

Van de normale prooi van wolven is juist weer een overschot.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 17:48:02 #263
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250389
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Voor de rust en ruimte. Niet voor de biodiversiteit.
"Ecologisch gezien"...

Maar goed, daar kun je meerdere kanten mee op idd.

quote:
Van de normale prooi van wolven is juist weer een overschot.
Maar zonder een leefbare omgeving zou er weer geen prooi zijn...
  zondag 2 mei 2021 @ 17:52:01 #264
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199250471
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen wel een beetje over verdeeld natuurlijk:
[..]

Nee, nog meer bouwen!!! En let vooral op het woordje "mogelijk"... Ergo, ze weten het niet.

Daarnaast hebben ze het ook over lichtvervuiling
[..]

Zelfs windmolens worden genoemd:
[..]

Een som van factoren wordt er toch gezegd? :?

Dat er hier en daar een beest is uitgezet dat niet gelijk weer doodgaat is mooi, maar betekent niet dat alles goed gaat. De insecten en kleine vogels hebben het bijvoorbeeld gewoon zwaar en dat verhelp je niet met een otter in Friesland.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 17:55:51 #265
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199250542
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ecologisch gezien"...

Maar goed, daar kun je meerdere kanten mee op idd.
[..]

Maar zonder een leefbare omgeving zou er weer geen prooi zijn...
Een leefbare omgeving voor een ree hoeft dat niet ook te zijn voor een koolmees of gentiaanblauwtje. Die bevinden zich in verschillende ecologische niches en hebben dus verschillende behoeftes. Ze zijn ook niet onderling afhankelijk.

Groot wild doet het vooral (te) lekker wegens ontbreken van natuurlijke roofdieren. Het zijn ook generalisten qua voedsel dus minder gevoelig voor verandering in voedselaanbod.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_199250550
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:14 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Een veranderende flora & fauna op de Veluwe geen probleem vinden is in principe progressief. Dat jij dit "vervuilen" noemt is een ander verhaal.
:') :') :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:00:45 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250670
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een som van factoren wordt er toch gezegd? :?

Dat er hier en daar een beest is uitgezet dat niet gelijk weer doodgaat is mooi, maar betekent niet dat alles goed gaat. De insecten en kleine vogels hebben het bijvoorbeeld gewoon zwaar en dat verhelp je niet met een otter in Friesland.
Wat er aan de ene kant bijgeplust wordt wordt aan de andere kant weer opgegeten. Als de roofvogelstand beter wordt dan gaat het lager in de voedselketen automatisch slechter. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld om te begrijpen?

En en en gaat gewoon niet. We willen nu een soort natuur forceren want die natuur "heurt zo" volgens europa maar dan moet je niet vreemd gaan opkijken dat er aan de andere kant weer ietst verdwijnt. Maar dat mag dan ook weer niet...

In het verlengde daarvan, in de jaren '80 vingen we in Friesland snoekbaars bij de vleet want het water zat vanwege de fosfaten in de wasmiddelen zo vol met algen dat je nog geen 10 cm diep kon kijken. Typisch een water waarin de snoekbaars goed gedijt. Nu is het water knettertje helder en wordt er amper nog snoekbaars gevangen. Maar wel weer veel snoek en baars want die hebben baat bij helder water. Wat je nu ziet is dat mensen klagen over de snoekbaarsstand... :') Je kunt niet en en hebben en dat vergeten mensen nog wel eens.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:05:55 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199250780
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een leefbare omgeving voor een ree hoeft dat niet ook te zijn voor een koolmees of gentiaanblauwtje. Die bevinden zich in verschillende ecologische niches en hebben dus verschillende behoeftes. Ze zijn ook niet onderling afhankelijk.

Groot wild doet het vooral (te) lekker wegens ontbreken van natuurlijke roofdieren. Het zijn ook generalisten qua voedsel dus minder gevoelig voor verandering in voedselaanbod.
Dat zal allemaal wel maar als je een soort natuur gaat afdwingen (heide, zandverstuivingen etc.) moet je niet vreemd opkijken dat ergens iets verdwijnt. Als ik al mijn gras uit de tuin ga trekken en vol ga planten met heide gaat er iets veranderen in de biotoop.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:25:46 #269
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251178
quote:
7s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:14 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Een veranderende flora & fauna op de Veluwe geen probleem vinden is in principe progressief. Dat jij dit "vervuilen" noemt is een ander verhaal.
Oh, je verzint weer je eigen bizarre definities. Dat verklaart _O-
pi_199251273
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 17:10 schreef AchJa het volgende:
[..]

Eens. Maar laten we niet net doen alsof het alleen maar de schuld van de boeren is... De enige reden waarom er nu zoveel anti-boer berichtgeving is (noem het trouwens maar propaganda) is omdat er plaats gemaakt moet worden voor huizen, zonnepanelen, windmolens en data-/ distributiecentra... De boeren zitten gewoon in de weg want die hebben het land in bezit.
Yep. Bij de vorige haatcampagne steeg het aantal zelfmoorden onder boeren al alarmerend*. Ik ben benieuwd wat het komende kabinet gaat doen, op de eerste pagina van dit topic lees ik al de gewenste richting van progressief Nederland. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de samenlevingen buiten de randstad.

*https://www.melkveebedrij(...)ctor-luidt-noodklok/
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sector-komt-in-actie

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 18:32:35 ]
pi_199251318
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Oh, je verzint weer je eigen bizarre definities. Dat verklaart _O-
Welke definities heb je het over?
  zondag 2 mei 2021 @ 18:36:55 #272
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251347
quote:
11s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:35 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Welke definities heb je het over?
De waarde van bepaalde types natuur is vrij uitgebreid beschreven. Brandnetels en Amerikaanse vogelkers zien als topnatuur heeft natuurlijk weinig met progressief zijn te maken _O-
  zondag 2 mei 2021 @ 18:37:36 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251357
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:31 schreef DarkwingDuck het volgende:
Yep. Bij de vorige haatcampagne steeg het aantal zelfmoorden onder boeren al alarmerend*. Ik ben benieuwd wat het komende kabinet gaat doen, op de eerste pagina van dit topic lees ik al de gewenste richting van progressief Nederland. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de samenlevingen buiten de randstad.
Tsja. En iedereen is van mening dat het de leefbaarheid ten goede komt als we alles maar volbouwen... Want dan is er plotseling wel plaats voor natuur ofzo... :')
  zondag 2 mei 2021 @ 18:38:08 #274
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251369
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Yep. Bij de vorige haatcampagne steeg het aantal zelfmoorden onder boeren al alarmerend*. Ik ben benieuwd wat het komende kabinet gaat doen, op de eerste pagina van dit topic lees ik al de gewenste richting van progressief Nederland. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de samenlevingen buiten de randstad.

*https://www.melkveebedrij(...)ctor-luidt-noodklok/
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sector-komt-in-actie
Tja, wat zal de politiek uiteindelijk verkiezen, meer woningen en bedrijven of meer intensieve vleesfabrieken?
  zondag 2 mei 2021 @ 18:38:26 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251375
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:36 schreef KareldeStoute het volgende:
De waarde van bepaalde types natuur is vrij uitgebreid beschreven. Brandnetels en Amerikaanse vogelkers zien als topnatuur heeft natuurlijk weinig met progressief zijn te maken _O-
Een kale zandvlakte is natuurlijk wel "topnatuur" welke verschrikkelijk veel toevoegt... :')
pi_199251381
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel maar als je een soort natuur gaat afdwingen (heide, zandverstuivingen etc.) moet je niet vreemd opkijken dat ergens iets verdwijnt. Als ik al mijn gras uit de tuin ga trekken en vol ga planten met heide gaat er iets veranderen in de biotoop.
Klopt. Maar in Nederland willen we alles. En en. En we willen meer weidevogels en we willen meer zonneweiden, windmolens, nieuwbouwwijken, datacenters, bossen en minder boeren.
En als het dan niet blijkt te werken dan moeten we daar iemand van de schuld geven.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:39:52 #277
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251398
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een kale zandvlakte is natuurlijk wel "topnatuur" welke verschrikkelijk veel toevoegt... :')
Dat voegt inderdaad meer toe qua natuurwaarde.
  Beste debater 2022 zondag 2 mei 2021 @ 18:40:02 #278
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_199251402
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:38 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Klopt. Maar in Nederland willen we alles. En en. En we willen meer weidevogels en we willen meer zonneweiden, windmolens, nieuwbouwwijken, datacenters, bossen en minder boeren.
En als het dan niet blijkt te werken dan moeten we daar iemand van de schuld geven.
Decadentie vooral, en een totale desinteresse in alles wat niet direct het eigen ego betreft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 2 mei 2021 @ 18:41:44 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 2 mei 2021 @ 18:45:04 #280
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_199251481
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Leg even uit wat precies de meerwaarde is dan? Behalve omdat het volgens de EU "zo heurt"...
Mijn ecologische kennis is daar te beperkt voor. Maar met de EU heeft het natuurlijk niets te maken.
  zondag 2 mei 2021 @ 18:45:59 #281
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251493
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Klopt. Maar in Nederland willen we alles. En en. En we willen meer weidevogels en we willen meer zonneweiden, windmolens, nieuwbouwwijken, datacenters, bossen en minder boeren.
En als het dan niet blijkt te werken dan moeten we daar iemand van de schuld geven.
Behalve jezelf natuurlijk. De eigen tuin moet wel van voor tot achter betegeld worden want gvd grasmaaien! Nu kan er om de twee weken tenminste lekker makkelijk round-up overheen, de erfafscheiding doen we het liefst met betonplaten en er mag maximaal 2 meter gelopen worden naar de auto om binnen 300 meter op de snelweg te zitten... Ondertussen wordt Aliexpress leeggekocht en gaan we drie keer per jaar met het vliegtuig naar eoa derde wereldland. Maar die kutboeren en hun weilanden!!! :(
  zondag 2 mei 2021 @ 18:46:49 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251499
quote:
10s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:45 schreef KareldeStoute het volgende:
Mijn ecologische kennis is daar te beperkt voor. Maar met de EU heeft het natuurlijk niets te maken.
Nou ja, ik heb volgens mij al een paar links gepost dat de Veluwe vroeger uit bos bestond... Dus om daar nou een grote zandverstuiving van te maken omdat de EU vindt dat dat zo heurt...

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 02-05-2021 18:53:03 ]
pi_199251546
Typisch Nederland. Loop geregeld door een bos waar de stichting ook bezig is met 'verjonging' van het bos. Dat is een mooie term voor flink tekeer gaan met bomen kappen :')
Inmiddels is er ook horeca bijgekomen en zijn er meerdere MTB trails aangelegd zodat de stichting naast de houtverkoop nog inkomsten heeft. Met de subsidie van het rijk kan men niet overleven.
Je ziet inderdaad steeds minder insecten en steeds meer dezelfde soort planten vergeleken met 20 jaar terug.
pi_199251616
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:50 schreef appeleibanaan het volgende:
Typisch Nederland. Loop geregeld door een bos waar de stichting ook bezig is met 'verjonging' van het bos. Dat is een mooie term voor flink tekeer gaan met bomen kappen :')
Inmiddels is er ook horeca bijgekomen en zijn er meerdere MTB trails aangelegd zodat de stichting naast de houtverkoop nog inkomsten heeft. Met de subsidie van het rijk kan men niet overleven.
Je ziet inderdaad steeds minder insecten en steeds meer dezelfde soort planten vergeleken met 20 jaar terug.
Dat is zonde.
Ik maak graag een wandelrondje in een vrij rustig Natura 2000 gebied met mijn camera. Vorig jaar heeft Overijssel er flink huisgehouden. Terugbrengen in de oorspronkelijke staat oid (wat dat dan ook mag zijn). Het zal vast wel mooi worden maar het heeft heel wat bomen gekost. Die zullen wel mooi gebrand hebben in de biomassacentrales als 'snoeiafval'. Gelukkig komt er geen MTB route of horeca. Wel zou ik graag willen dat ze er weer snel een observatie hut neerzetten.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 18:56:09 ]
  zondag 2 mei 2021 @ 18:58:52 #285
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199251654
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat er aan de ene kant bijgeplust wordt wordt aan de andere kant weer opgegeten. Als de roofvogelstand beter wordt dan gaat het lager in de voedselketen automatisch slechter. Dat is toch niet zo heel ingewikkeld om te begrijpen?

En en en gaat gewoon niet. We willen nu een soort natuur forceren want die natuur "heurt zo" volgens europa maar dan moet je niet vreemd gaan opkijken dat er aan de andere kant weer ietst verdwijnt. Maar dat mag dan ook weer niet...

In het verlengde daarvan, in de jaren '80 vingen we in Friesland snoekbaars bij de vleet want het water zat vanwege de fosfaten in de wasmiddelen zo vol met algen dat je nog geen 10 cm diep kon kijken. Typisch een water waarin de snoekbaars goed gedijt. Nu is het water knettertje helder en wordt er amper nog snoekbaars gevangen. Maar wel weer veel snoek en baars want die hebben baat bij helder water. Wat je nu ziet is dat mensen klagen over de snoekbaarsstand... :') Je kunt niet en en hebben en dat vergeten mensen nog wel eens.
Het kan natuurlijk best goed gaan met otters en ook met de zandhagedis. Dat bijt elkaar niet.

Ik ontken verder helemaal niet dat een leefgebied niet elke voorkomende soort in Nederland kan huivesten. Maar daar ging het niet om. Wat jij noemde was ten eerste dat er meerdere factoren zijn die de insectenstand bedreigen, wat niemand ontkent, en ten tweede dat het hartstikke goed gaat want otters en bevers. Is idd leuk en het gaat ook niet met elk dier in Nederland slecht, maar dit heeft werkelijk niets te maken met insectenpopulaties. De impact is ook gewoon totaal anders.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_199251655
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:50 schreef appeleibanaan het volgende:
Typisch Nederland. Loop geregeld door een bos waar de stichting ook bezig is met 'verjonging' van het bos. Dat is een mooie term voor flink tekeer gaan met bomen kappen :')
Inmiddels is er ook horeca bijgekomen en zijn er meerdere MTB trails aangelegd zodat de stichting naast de houtverkoop nog inkomsten heeft. Met de subsidie van het rijk kan men niet overleven.
Je ziet inderdaad steeds minder insecten en steeds meer dezelfde soort planten vergeleken met 20 jaar terug.
Horeca in het bos is ook echt een verschrikking. Ik wil naar bos voor mijn rust. Nou snap ik dat Nederland overbevolkt is, en dat dat ook tot uiting komt in de natuur waar je geen minuut kan lopen zonder anderen tegen te komen, maar met horeca wordt het nóg drukker. ;(
  zondag 2 mei 2021 @ 19:01:38 #287
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199251685
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel maar als je een soort natuur gaat afdwingen (heide, zandverstuivingen etc.) moet je niet vreemd opkijken dat ergens iets verdwijnt. Als ik al mijn gras uit de tuin ga trekken en vol ga planten met heide gaat er iets veranderen in de biotoop.
Ik heb het ook over de nationale stand hè. Hoe ik denk over heide en zandverstuivingen kun je elders in dit topic teruglezen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 19:02:03 #288
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_199251688
De Veluwe is heel veel maar ik zou het geen natuurgebied noemen. Sterker nog, als je het mij vraagt heeft Nederland geen echte natuur. Noem het "natuurbeheer" gewoon wat het is: houtproductie met een mooi marketingverhaal.

quote:
Maar met de grootschalige kap hebben critici wel een punt, vindt ook Staatsbosbeheer. ,,Vanaf 2010 hebben we meer aandacht voor de verjonging van het bos. Daarom is enkele jaren iets meer dan de gebruikelijke 1 procent van de oppervlakte per jaar verjongd.’’ Daarbij werden vlaktes van soms meer dan 2 hectare compleet kaalgekapt. Daar is Staatsbosbeheer op teruggekomen. ,,Ook wij vinden dat te groot en kappen nu alleen nog een halve hectare of minder. Soms doen we zelfs boomsgewijze kap.’’ Gisteren pleitten zestig natuurorganisaties, waaronder Natuurmonumenten, voor een verbod op grootschalige kap.

Ik heb het gevoel dat er sindsdien pas op de plaats wordt gemaakt met de bomenkap. Maar lang niet alle plannen zijn stopgezet

Maar of beheerders grootschalig kappen of per boom, de totale hoeveelheid bos neemt in ons land al jarenlang duidelijk af. Sinds 2013 gemiddeld met 1.350 hectare per jaar tot ruim 364.000. Dat becijferde bosbouwkundige onderzoeker Eric Arets van de Wageningen Universiteit in 2017. In percentages gezien is daarmee de ontbossing in Nederland groter dan in het Amazone-gebied, het tropisch regenwoud waarover de hele wereld zich grote zorgen maakt. Veel ophef in de media en de politiek was het gevolg. ,,Ik heb het gevoel dat er sindsdien pas op de plaats wordt gemaakt met de bomenkap. Maar lang niet alle plannen zijn stopgezet’’, zegt Arets nu.

Zeker niet in Gelderland. Daar wordt de komende jaren 366 hectare bos geveld, weten ze op het provinciehuis in Arnhem. Daarvoor komt slechts 242 hectare aan jonge aanplant terug, een verlies van 124 hectare. Omgerekend zo'n 180 voetbalvelden aan bos. Op nationaal niveau houdt niemand toezicht op de kap- en aanplantplannen, zo toonde onlangs tv-programma De Monitor aan. En ook bij de meeste provincies, die een belangrijke rol spelen bij natuurbeheer, ontbreekt een goed beeld.
https://www.gelderlander.(...)ewoon-niet~ac9020f5/
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_199251741
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat is zonde.
Ik maak graag een wandelrondje in een vrij rustig Natura 2000 gebied met mijn camera. Vorig jaar heeft Overijssel er flink huisgehouden. Terugbrengen in de oorspronkelijke staat oid (wat dat dan ook mag zijn). Het zal vast wel mooi worden maar het heeft heel wat bomen gekost. Die zullen wel mooi gebrand hebben in de biomassacentrales als 'snoeiafval'. Gelukkig komt er geen MTB route of horeca. Wel zou ik graag willen dat ze er weer snel een observatie hut neerzetten.
Ja jammer is dat he. Planten ze daar ook nieuwe bomen voor terug? Bij het terugplanten valt mij op dat het kaartje van de leverancier er meestal nog aan zit :D , de indeling minder 'natuurlijk' is geworden en al het levende spul in de buurt verdwenen is wat onder de bomen leeft. Ze vegen toch een klein ecosysteempje weg en het duurt best een tijdje voordat alle mosjes, insecten en noem maar op weer terug komen.
  zondag 2 mei 2021 @ 19:08:50 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251767
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
Dat is zonde.
Ik maak graag een wandelrondje in een vrij rustig Natura 2000 gebied met mijn camera. Vorig jaar heeft Overijssel er flink huisgehouden. Terugbrengen in de oorspronkelijke staat oid (wat dat dan ook mag zijn). Het zal vast wel mooi worden maar het heeft heel wat bomen gekost. Die zullen wel mooi gebrand hebben in de biomassacentrales als 'snoeiafval'. Gelukkig komt er geen MTB route of horeca. Wel zou ik graag willen dat ze er weer snel een observatie hut neerzetten.
Of de Schoorlse Duinen, ook zo'n briljant iets...

quote:
Gewraakte bomenkap Schoorlse Duinen niet meer te stoppen

SCHOORL - Niets kan de bomenkap in de Schoorlse Duinen meer tegenhouden. Maandag begint Staatsbosbeheer met het kappen van enkele hectares met dennenbomen in het Dr. Van Steijnbos. Pogingen van de stichting Duinbes eerder deze maand om de bomenkap met bezwaarprocedures en bestuursrechters tegen te houden, strandden in de rechtszaal.

De bestuursrechter oordeelde dat het beroep ongegrond was en de werkzaamheden niet worden tegengehouden, meldt mediapartner Duinstreek Centraal. Staatsbosbeheer laat weten dat er de komende zes tot acht weken wordt gezaagd in het Van Steijnbos.

Vrachtwagens voeren de stammen later af naar de houtverwerkende industrie in Nederland, België en Duitsland, om er kisten, pallets, MDF en spaanplaat van te maken. Met het tak- en tophout wordt de biocentrale in Purmerend gestookt. De boomstronken blijven nog in de grond tot volgend najaar.

Advocaat Anneke Wezel van stichting Duinbes is erg teleurgesteld over het oordeel van de rechter. Ze denkt nog na over een mogelijk hoger beroep. "Voordat de bossen er stonden, was Schoorl bijna onbewoonbaar door de harde wind en het stuifzand. Jammer dat er bijna niemand meer leeft die zich dat nog kan herinneren."

Het kappen van een deel van het Van Steijnbos is een maatregel uit het Natura 2000 beheerplan voor de Schoorlse Duinen. De provincie Noord-Holland wil er de biodiversiteit bevorderen, wat betekent dat de verscheidenheid van soorten planten en dieren moet toenemen.

De rechter schaart zich achter adviseurs die vinden dat het bos geen grote cultuurhistorische of monumentale waarde heeft, en dat voldoende is aangetoond dat de biodiversiteit in de duinen door de maatregelen zal verbeteren.

pi_199251775
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:05 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]

Ja jammer is dat he. Planten ze daar ook nieuwe bomen voor terug? Bij het terugplanten valt mij op dat het kaartje van de leverancier er meestal nog aan zit :D , de indeling minder 'natuurlijk' is geworden en al het levende spul in de buurt verdwenen is wat onder de bomen leeft. Ze vegen toch een klein ecosysteempje weg en het duurt best een tijdje voordat alle mosjes, insecten en noem maar op weer terug komen.
Nope, het moet een drassig gebied worden oid.
En ja, met gigantische machines hebben ze die bomen gekapt en afgevoerd. De sporen zijn nu, meer dan een half jaar later nog te zien. Reken maar dat er heel wat dierlijk leven de nek om is gedraaid in het proces.

twitter

twitter


[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 19:11:29 ]
pi_199251811
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Horeca in het bos is ook echt een verschrikking. Ik wil naar bos voor mijn rust. Nou snap ik dat Nederland overbevolkt is, en dat dat ook tot uiting komt in de natuur waar je geen minuut kan lopen zonder anderen tegen te komen, maar met horeca wordt het nóg drukker. ;(
Ja klopt met mooi weer is het druk en haal zelf soms ook wat :P
Het is zo'n houten kar waar je koffie, koek en broodjes worst kan halen. De meeste mensen ruimen wel netjes hun zooi op trouwens.
pi_199251822
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 08:16 schreef Hexagon het volgende:
Snel halveren die veestapel. En als die FDF boeren gewoon met knetterharde repressie aanpakken.
Wat is dat toch met die extremisten die publiekelijk nog bijval krijgen ook
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 2 mei 2021 @ 19:19:19 #294
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251870
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 18:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het kan natuurlijk best goed gaan met otters en ook met de zandhagedis. Dat bijt elkaar niet.

Ik ontken verder helemaal niet dat een leefgebied niet elke voorkomende soort in Nederland kan huivesten. Maar daar ging het niet om. Wat jij noemde was ten eerste dat er meerdere factoren zijn die de insectenstand bedreigen, wat niemand ontkent, en ten tweede dat het hartstikke goed gaat want otters en bevers. Is idd leuk en het gaat ook niet met elk dier in Nederland slecht, maar dit heeft werkelijk niets te maken met insectenpopulaties. De impact is ook gewoon totaal anders.
Nou, ik zei dat men niet direct een oorzaak weet aan te wijzen waarom de instectenpopulatie afneemt. Men heeft een aantal theorieen maar dat is allemaal niet zeker.

Wat ik ermee bedoel is dat het een het ander niet uitsluit. Als je het IJsselmeer en de Waddenzee zou inpolderen heb je ook geen insectenplaag meer op de Afsluitdijk. Als je dus een bepaald soort natuur gaat afdwingen zullen bepaalde insecten ook verdwijnen of zich melden (plus overige beesten). Dat is wat ik bedoel.
  zondag 2 mei 2021 @ 19:22:08 #295
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199251900
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Of de Schoorlse Duinen, ook zo'n briljant iets...
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu zijn naaldbossen wel wat minder interessant qua biodiversiteit geloof ik.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 19:27:10 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199251978
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Nu zijn naaldbossen wel wat minder interessant qua biodiversiteit geloof ik.
Er zijn juist bomen geplant in het verleden om de verstuiving tegen te gaan zodat de mensen daar konden blijven wonen. Nog even en helmgras wordt verboden verklaard en laten we de duinen gewoon wegwaaien...
  zondag 2 mei 2021 @ 19:28:25 #297
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199252001
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou, ik zei dat men niet direct een oorzaak weet aan te wijzen waarom de instectenpopulatie afneemt. Men heeft een aantal theorieen maar dat is allemaal niet zeker.
Sommige theorieën zijn natuurlijk wel logischer en waarschijnlijker dan anderen. Wat betreft het gebruik van insecticiden en monocultuur in de landbouw is het wel duidelijk dat dat een negatief effect heeft. Van stikstof is het effect op heidegebieden bijvoorbeeld wel bekend, maar zoals je zei kan de verandering in dat landschap ook weer andere soorten meebrengen.

quote:
Wat ik ermee bedoel is dat het een het ander niet uitsluit. Als je het IJsselmeer en de Waddenzee zou inpolderen heb je ook geen insectenplaag meer op de Afsluitdijk. Als je dus een bepaald soort natuur gaat afdwingen zullen bepaalde insecten ook verdwijnen of zich melden (plus overige beesten). Dat is wat ik bedoel.
Oké, daar kan ik wel in meegaan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 19:29:48 #298
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199252024
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er zijn juist bomen geplant in het verleden om de verstuiving tegen te gaan zodat de mensen daar konden blijven wonen. Nog even en helmgras wordt verboden verklaard en laten we de duinen gewoon wegwaaien...
Prima, maar dat heeft toch niets te maken met wat ik zeg?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 2 mei 2021 @ 19:31:10 #299
446989 hertogjan_lekkerman
ik hou van bier
pi_199252047
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 07:58 schreef Hamzoef het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)en-op-de-veluwe.html
[..]

Hier wordt je toch intens verdrietig van? Nederland is al zo schraal qua natuur, en dan wordt de Veluwe ook nog verpest. Zoals in het artikel te lezen valt gaan zowel flora áls fauna hier kapot aan. Maar laten we vooral doorgaan met intensieve veehouderij die grotendeels voor de export is, en waar maar relatief weinig Nederlanders van profiteren. In Brabant zie je hetzelfde gebeuren, bijvoorbeeld op de kampina. Daar worden gewoon megastallen aan de randen van natuurgebieden gebouwd. Vrijwel de gehele bevolking is tegen, maar de lobby van de varkensbaronnen is sterk.
klopt nog meer bouwen, nog meer mensen binnenlaten
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  zondag 2 mei 2021 @ 19:34:01 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199252091
quote:
5s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Prima, maar dat heeft toch niets te maken met wat ik zeg?
Nee, maar die bomen zijn daar niet geplant omdat het zo leuk stond. Ze staan daar met een reden en dan vind ik de eventuele biodiversiteit even van ondergeschikt belang voor zover je diversiteit kunt hebben in een zandlandschap. Helmgras wordt ook bewust geplant om het verstuiven van de duinen tegen te gaan, daar zeggen we toch ook niet van dat het maar weg moet vanwege de diversiteit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')