Een Afghaan is heel pragmatisch. Als de Taliban zijn stad omsingeld heeft dan staat hij aan de kant van de Taliban. Daarom stort het nu ook zo verbazingwekkend snel in elkaar. Het is ook niet zo dat de Taliban een vreemde macht is die van buiten is gekomen in het land is gaan zitten. Die vreemde macht dat waren wij.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:46 schreef Momo het volgende:
Hoe denkt de bevolking daar er eigenlijk over? Hoeveel procent van de Afghanen staan aan de kant van de taliban?
Als een te groot gedeelte van de bevolking achter de Taliban staat of de Taliban "ok" vind. Dan ga je hier niks aan doen, kun je wel weer allemaal legermachten gaan sturen... Dit is wat anders bijvoorbeeld Nederland waar in de WO2 de nazi's natuurlijk de vreemde macht waren. Al verwacht ik wel dat veel jonge Afghanen wel af willen van een controlerende en conservatieve macht als de Taliban.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een Afghaan is heel pragmatisch. Als de Taliban zijn stad omsingeld heeft dan staat hij aan de kant van de Taliban. Daarom stort het nu ook zo verbazingwekkend snel in elkaar. Het is ook niet zo dat de Taliban een vreemde macht is die van buiten is gekomen in het land is gaan zitten. Die vreemde macht dat waren wij.
De taliban zijn grotendeels jonge Afghanen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:56 schreef Momo het volgende:
gaan zitten. Die vreemde macht dat waren wij.
Als een te groot gedeelte van
Verbaasd me wel weer dan eigenlijk dat jonge Afghanen terug willen naar de "oude tijd" met een conservatieve samenleving.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
De taliban zijn grotendeels jonge Afghanen.
De jonge Afghanen van het platteland weten ook neit beter. En ze zien de regering als marionetten van de VS. Het is ook wat nationale trots. Als ze straks heel Afghanistan hebben zullen ze onderling wel weer gaan vechten. Sowieso moeten we niet gaan denken om onze normen en waarden daar op te gaan leggen of het met onze bril te bekijken.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Verbaasd me wel weer dan eigenlijk dat jonge Afghanen terug willen naar de "oude tijd" met een conservatieve samenleving.
Als jonge afghanen alleen naar extremistische madras scholen gefinancierd door Saudi-Arabië kunnen gaan verbaasd mij dat totaal niet.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Verbaasd me wel weer dan eigenlijk dat jonge Afghanen terug willen naar de "oude tijd" met een conservatieve samenleving.
Ik denk dat je jezelf verkijkt op de complexiteit van Afghanistan.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 19:20 schreef Confetti het volgende:
Ik lees wel over zogenaamde 'heftige' gevechten maar hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat alles zo snel in elkaar stort. Ik denk eerder dat het Afghaanse leger door en door corrupt is. Niemand wil vechten voor de Afghaanse regering en trekt zich daarom terug in plaats van door te vechten tot de dood.
Het Afghaanse volk zelf is wat mij betreft de hoofdschuldige. De Taliban kán nooit zoveel grondgebied veroveren zonder steun van de bevolking.
Wat had moeten gebeuren de afgelopen twintig jaar is dat dissidenten van de Afghaanse regering werden geëxecuteerd. Het zijn die dissidenten die nu de wapens op de regering richten. Ontzettend naief om te denken dat je met dat soort volk zou kunnen praten over democratie en het delen van macht.
De Taliban komen uit de pasjtoen-meerderheid, er is volgens mij geen andere groep die Afghanistan zal domineren. En zodra de militaire backing van de regering wegvalt kunnen ze de Taliban-pasjtoen dominantie niet meer aan. Of je blijft tot in oneindige de door het Westen opgezette regering militair steunen of je accepteert dat zodra je die steun intrekt ze het afleggen. Dat laatste is voor gekozen, en de Taliban heeft gewoon redelijke onderhoudingen met niet-Westerse landen/machten als Pakistan, China en Qatar en Saudie Arabië. Als ze geen internationaal terrorisme steunen zal niemand er echt snachts wakker van liggen. Die rode lijn zal de VS ze echt wel meegeven herhaaldelijk.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:52 schreef LXIV het volgende:
Een Afghaan is heel pragmatisch. Als de Taliban zijn stad omsingeld heeft dan staat hij aan de kant van de Taliban. Daarom stort het nu ook zo verbazingwekkend snel in elkaar. Het is ook niet zo dat de Taliban een vreemde macht is die van buiten is gekomen in het land is gaan zitten. Die vreemde macht dat waren wij.
Onze waarden kan je gewoon niet projecteren op mensen daar. Als de Taliban wat stabiliteit brengt en je daarin je handeltje kan verkopen om je gezin te voeden dan is dat voor de gemiddelde Afghaan al acceptabel. De rest van hoe wij naar ideale samenlevingen kijken is niet aan de orde. Zo een proces moet van binnenuit komen, niet bovenaf opgelegd. Zolang ze geen genocides uitvoeren, geen jezidi-soort-achtinge-minderheden tot slaaf maken, en geen internationaal terrorisme steunen: niet ons probleem.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:31 schreef Basp1 het volgende:
Als jonge afghanen alleen naar extremistische madras scholen gefinancierd door Saudi-Arabië kunnen gaan verbaasd mij dat totaal niet.
https://foreignpolicy.com(...)mic-state-influence/
En Kunduz, de vijfde stad, die ook al in Talibanhanden gevallen is..quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 00:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
tien provinciale hoofdsteden inclusief 2e en 3e stad van het land, in 1 week_!
Wat ik me kan voorstellen is dat er toch een soort tegenactie gaat komen vanuit het westen als ze alle vliegvelden in handen hebben...quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:52 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Onze waarden kan je gewoon niet projecteren op mensen daar. Als de Taliban wat stabiliteit brengt en je daarin je handeltje kan verkopen om je gezin te voeden dan is dat voor de gemiddelde Afghaan al acceptabel. De rest van hoe wij naar ideale samenlevingen kijken is niet aan de orde. Zo een proces moet van binnenuit komen, niet bovenaf opgelegd. Zolang ze geen genocides uitvoeren, geen jezidi-soort-achtinge-minderheden tot slaaf maken, en geen internationaal terrorisme steunen: niet ons probleem.
Van binnenuit ja dan zou Saudi-Arabië ook nooit de afgelopen 20 jaar financiering van de extremistische scholen mogen hebben doen die het wahabisme prediken .quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:52 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Onze waarden kan je gewoon niet projecteren op mensen daar. Als de Taliban wat stabiliteit brengt en je daarin je handeltje kan verkopen om je gezin te voeden dan is dat voor de gemiddelde Afghaan al acceptabel. De rest van hoe wij naar ideale samenlevingen kijken is niet aan de orde. Zo een proces moet van binnenuit komen, niet bovenaf opgelegd. Zolang ze geen genocides uitvoeren, geen jezidi-soort-achtinge-minderheden tot slaaf maken, en geen internationaal terrorisme steunen: niet ons probleem.
Precies, die lui zitten al dik 50 jaar in de overlevingsstand.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:52 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het beste si de betrekkingen zo snel mogelijk te normaliseren. Vooral voor de bevolking aldaar.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:48 schreef Aloulu het volgende:
[..]
De Taliban komen uit de pasjtoen-meerderheid, er is volgens mij geen andere groep die Afghanistan zal domineren. En zodra de militaire backing van de regering wegvalt kunnen ze de Taliban-pasjtoen dominantie niet meer aan. Of je blijft tot in oneindige de door het Westen opgezette regering militair steunen of je accepteert dat zodra je die steun intrekt ze het afleggen. Dat laatste is voor gekozen, en de Taliban heeft gewoon redelijke onderhoudingen met niet-Westerse landen/machten als Pakistan, China en Qatar en Saudie Arabië. Als ze geen internationaal terrorisme steunen zal niemand er echt snachts wakker van liggen. Die rode lijn zal de VS ze echt wel meegeven herhaaldelijk.
Wat heeft dat nog voor zin?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat ik me kan voorstellen is dat er toch een soort tegenactie gaat komen vanuit het westen als ze alle vliegvelden in handen hebben...
De invloed van Saoedi-Arabië in Afghanistan wordt schromelijk overdreven. Het Saoedische regime gaat in eigen land juist meer richting liberalisering dan talibanisering.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Van binnenuit ja dan zou Saudi-Arabië ook nooit de afgelopen 20 jaar financiering van de extremistische scholen mogen hebben doen die het wahabisme prediken .
Vrouwen tot slaaf maken door de achterlijke interpretatie van de koran moeten we dan maar wel toestaan. Maar als er christelijke achtige minderheden tot slaaf gemaakt worden moeten we wel wat doen. Dat vind ik dan maar een vreemde logica.
Ik geef die stad 12 uur. Kaboel zal wel met rust gelaten worden, dat is een geografische nachtmerrie.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:53 schreef Idisrom het volgende:
Naast Kaboel is alleen Mazar-i-Sharif (4e stad) nog in regeringshanden Die laatste stad ligt in het Noorden en is deze week volledig ingesloten geraakt.
Hier kun je zien dat de Taliban 'salafisten' oppakt en hen dwingt om het op te geven.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:30 schreef Rambolin het volgende:
De invloed van Saoedi-Arabië in Afghanistan wordt schromelijk overdreven. Het Saoedische regime gaat in eigen land juist meer richting liberalisering dan talibanisering.
De Taliban zijn geen Saoedische wahabieten/salafisten, ze zijn hanafieten en hebben hun eigen strenge leerschool "lokale versie van het wahhabisme" genaamd het deobandisme (vernoemd naar de geboorteplek daarvan in Deoband, India).
Taliban's Ban On Poppy A Success, U.S. Aides Sayquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:03 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Precies, die lui zitten al dik 50 jaar in de overlevingsstand.
Taliban is in die tijd de meest stabiele factor gebleken, hoe raar dat voor ons ook klinkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |