abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 28 april 2021 @ 17:38:39 #1
545 dop
:copyright: dop
pi_199194860
Oorspronkelijke OP:

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 20:56 schreef Dullahan het volgende: Soms vraag ik me af of God bestaat. Want ik weet dat soms veel mensen steun halen uit God, als ze problemen hebben zeggen ze dat ze in God vertrouwen. Maar hoe ga je God eigenlijk zoeken? ik ben opgegroeid in een huishouden dat niet religieus was, dus ik kan alles kiezen maar je zou niet gauw ervoor kiezen om moslim te worden omdat je niet veel met moslims omgaat of hindu omdat die er bijna niet in je buurt zijn. Hoe zoek je eigenlijk naar God?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 28 april 2021 @ 17:43:28 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_199194915
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 14:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat Ismaël geofferd moest worden.
God geeft alleen aan dat ook het nageslacht van Ismaël talrijk zal zijn.
Maar volgens mij hebben ze juist wel het gebied ingenomen tot aan de Eufraat.

Zie hier, salomo heerste over het gehele gebied, en zoals je weet was salomo 1 van de koningen van Israël.
Dus hebben zij het gebied veroverd lijkt mij.

1 Koningen 4:20 Juda en Israël waren met velen, zo talrijk als het zand dat aan de zee is. Zij aten en dronken en waren blij.
21. Salomo heerste over alle koninkrijken van de rivier de Eufraat tot het land van de Filistijnen en tot aan de grens van Egypte. Zij brachten geschenken en dienden Salomo al de dagen van zijn leven.

Dat Ismaël zou geofferd moest zijn, staat niet bij naam vermeld in de koran, dus voor het zelfde geld ging/ gaat dat ook over Izak en niet over Ismaël zoals beschreven staat in de bijbel en thora.
Ook weer geen enkele moeite gedaan om het verder te onderzoeken.
Volgens mij weet je donders goed dat Salomo nooit over dat gebied geheerst heeft en dat het Verenigd Koninkrijk Israël veel kleiner was.
Je bent vooral erg je best aan het doen om de bijbel kloppend te houden, tegen beter weten in.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 29 april 2021 @ 11:06:10 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199203273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 14:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik lees nergens dat Ismaël geofferd moest worden.
Nee dat moest er nog bijkomen zeg... Een god die je opdraagt je eigen zoon te offeren.

Het allerergste dat je kunt bedenken moet je dus uitvoeren van God. Je eigen zoon met een mes de keel doorsnijden en daarna verbranden, dit allemaal ter ere van God.

Ter-ere-van-God!

Denk daar eens over na. En kom nu niet met de dooddoener : ja maar God heeft toch op het laatste moment... of nog erger: God wou Abraham op de proef stellen...

NEE!

Het feit alleen al dat God dit vraagt aan Abraham getuigt van de onvoorstelbaar wrede en onverschillige inborst van de God van de Bijbel. Ongeacht hoe het verhaal verder verloopt.
  donderdag 29 april 2021 @ 11:41:42 #4
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199203757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee dat moest er nog bijkomen zeg... Een god die je opdraagt je eigen zoon te offeren.

Het allerergste dat je kunt bedenken moet je dus uitvoeren van God. Je eigen zoon met een mes de keel doorsnijden en daarna verbranden, dit allemaal ter ere van God.

Ter-ere-van-God!

Denk daar eens over na. En kom nu niet met de dooddoener : ja maar God heeft toch op het laatste moment... of nog erger: God wou Abraham op de proef stellen...

NEE!

Het feit alleen al dat God dit vraagt aan Abraham getuigt van de onvoorstelbaar wrede en onverschillige inborst van de God van de Bijbel. Ongeacht hoe het verhaal verder verloopt.
Nou ja, je kunt het ook zien als een test in blind vertrouwen dat God uiteindelijk voor een goede afloop zal zorgen. Maar het verhaal "jeukt" inderdaad op meerdere niveaus. De blinde overgave dan wel kadaverdiscipline die wordt geëist, ook waar dat tegen natuurlijke instincten ingaat, vind ik een onplezierig trekje van de Abrahamitische religies.
pi_199205698
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 17:43 schreef dop het volgende:

[..]

Ook weer geen enkele moeite gedaan om het verder te onderzoeken.
Volgens mij weet je donders goed dat Salomo nooit over dat gebied geheerst heeft en dat het Verenigd Koninkrijk Israël veel kleiner was.
Je bent vooral erg je best aan het doen om de bijbel kloppend te houden, tegen beter weten in.
Heb jij bewijs dat het niet zo was dan, dat Salomo daar niet over geregeerd zou hebben?
Dat er weinig archeologisch bewijs voor salomo is zegt niet dat hij niet geleefd heeft of dat hij niet geregeerd heeft.
En daarbij is de eufraat een vrij lange rivier die tot ergens in noord Syrië loopt.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee dat moest er nog bijkomen zeg... Een god die je opdraagt je eigen zoon te offeren.

Het allerergste dat je kunt bedenken moet je dus uitvoeren van God. Je eigen zoon met een mes de keel doorsnijden en daarna verbranden, dit allemaal ter ere van God.

Ter-ere-van-God!

Denk daar eens over na. En kom nu niet met de dooddoener : ja maar God heeft toch op het laatste moment... of nog erger: God wou Abraham op de proef stellen...

NEE!

Het feit alleen al dat God dit vraagt aan Abraham getuigt van de onvoorstelbaar wrede en onverschillige inborst van de God van de Bijbel. Ongeacht hoe het verhaal verder verloopt.
Abraham had er ook niet in mee kunnen gaan, maar Abraham wilde in alles gehoorzaam blijven aan God.
Maar hij had dus ook gewoon nee kunnen zeggen en dat deed hij dus niet.

Het is niet alleen God dit of God dat, nee de mens heeft ook een eigen wil/ keuze.
Maar toch koos Abraham zelf er voor met zijn zoon naar de berg te gaan etc.
Abraham vertrouwde volledig op God, dat Hij eventueel voor een ander offer zou zorgen.

Daarnaast is dit dus ook een ver afspiegeling naar Jezus toe die het Grootste offer was wat God kon doen.

Maar ik zou zeggen zoek anders ook eens op google/ youtube naar informatie filmpjes hierover.
Of zoek een goed gemeente in je buurt of wat verder weg of kijk een livestream op de zondag.
Stel een vraag via een website van een gemeente om antwoorden te vinden over hoe het zit als je niks van mij wilt aannemen.
Of vraag het aan God zelf in gebed. ;)

Er zijne vele wegen om meer antwoorden te vinden.

Je zegt dan wel dat ik oogkleppen op heb, maar dan heb jij ze ook net zo goed op in dit geval.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 29 april 2021 @ 13:43:35 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199205805
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 13:36 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Heb jij bewijs dat het niet zo was dan, dat Salomo daar niet over geregeerd zou hebben?
Dat er weinig archeologisch bewijs voor salomo is zegt niet dat hij niet geleefd heeft of dat hij niet geregeerd heeft.
En daarbij is de eufraat een vrij lange rivier die tot ergens in noord Syrië loopt.
Weinig? Geen greintje zul je bedoelen. Maar dat deze oh zo grote en machtige koning geen enkel spoor nalaat vind jij niet vreemd. Welnee...het staat in de Bijbel en DUS is het waar moet het waar zijn.

Tsja.. :{
quote:
[..]

Abraham had er ook niet in mee kunnen gaan, maar Abraham wilde in alles gehoorzaam blijven aan God.
Maar hij had dus ook gewoon nee kunnen zeggen en dat deed hij dus niet.

Het is niet alleen God dit of God dat, nee de mens heeft ook een eigen wil/ keuze.
Maar toch koos Abraham zelf er voor met zijn zoon naar de berg te gaan etc.
Abraham vertrouwde volledig op God, dat Hij eventueel voor een ander offer zou zorgen.

Daarnaast is dit dus ook een ver afspiegeling naar Jezus toe die het Grootste offer was wat God kon doen.

Maar ik zou zeggen zoek anders ook eens op google/ youtube naar informatie filmpjes hierover.
Of zoek een goed gemeente in je buurt of wat verder weg of kijk een livestream op de zondag.
Stel een vraag via een website van een gemeente om antwoorden te vinden over hoe het zit als je niks van mij wilt aannemen.
Of vraag het aan God zelf in gebed. ;)

Er zijne vele wegen om meer antwoorden te vinden.

Je zegt dan wel dat ik oogkleppen op heb, maar dan heb jij ze ook net zo goed op in dit geval.
ja je hebt oogkleppen op want je gaat (bewust?) weer (en voor de zoveelste keer) 100 % volledig voorbij aan mijn punt. _O-

Hulde kerel, je verdient een bokaal in het wegdraaien en negeren. _O_
pi_199206555
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 13:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Weinig? Geen greintje zul je bedoelen. Maar dat deze oh zo grote en machtige koning geen enkel spoor nalaat vind jij niet vreemd. Welnee...het staat in de Bijbel en DUS is het waar moet het waar zijn.

Tsja.. :{
[..]

ja je hebt oogkleppen op want je gaat (bewust?) weer (en voor de zoveelste keer) 100 % volledig voorbij aan mijn punt. _O-

Hulde kerel, je verdient een bokaal in het wegdraaien en negeren. _O_
Ga jij anders even argeologie bedrijven op de tempel berg.
Maar helaas is dat verboden. Ik denk dat er dan wel zaken omtrent salomo gevonden kunnen worden.

En anders vraag je het aan de Joden of saolomo geleefd heeft. ;)

Hoezo ga ik voorbij aan jou punt, Jij beweert dat God alleen zogenaamd wreed en kwaadaardig is en ik beweer van niet.

Verder verdien jij net zo hard dan die bokaal.
Je kunt je in ieder geval niet verontschuldigen, mocht alles wat jij als sprookje beschouwd toch waarheid worden.
Ik heb je in ieder geval gewaarschuwd. :) ^O^
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 29 april 2021 @ 14:40:03 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199206662
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 14:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ga jij anders even argeologie bedrijven op de tempel berg.
Maar helaas is dat verboden.
Reken maar dat je dan met archusogen bekeken wordt ja.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 29 april 2021 @ 15:21:18 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199207275
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 14:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ga jij anders even argeologie bedrijven op de tempel berg.
Maar helaas is dat verboden. Ik denk dat er dan wel zaken omtrent salomo gevonden kunnen worden.
Ach wat jammer nou.... nee ik heb het meer over het feit dat deze enorme grote Salomo in ALLE omringende landen en mogendheden volstrekt onbekend is. En dat geldt ook voor zijn vader David. Terwijl veel mindere goden zoals bv Achab wèl uitgebreid beschreven zijn.
quote:
En anders vraag je het aan de Joden of saolomo geleefd heeft. ;)
Zijn joden ineens gezaghebbend? Wat vinden ze van Jezus?
quote:
Hoezo ga ik voorbij aan jou punt, Jij beweert dat God alleen zogenaamd wreed en kwaadaardig is en ik beweer van niet.
Het is onvoorstelbaar wreed aan een vader te vragen zijn zoon te doden en te offeren. Dat jij dat totaal niet inziet zegt veel over jou. En kom nu niet aan met, ja maar god heeft op het laatste moment bla bla bla. JHWH is een bloeddorstige god die mensenoffers accepteert dan wel niet afkeurt. Denk aan dit verhaal, maar ook aan de honderdduizenden doden in opdracht van JHWH, de dochter van Jefta en volgens christenen ook zijn eigen zoon Jezus C.
quote:
Verder verdien jij net zo hard dan die bokaal.
Je kunt je in ieder geval niet verontschuldigen, mocht alles wat jij als sprookje beschouwd toch waarheid worden.
Ik heb je in ieder geval gewaarschuwd. :) ^O^
Oh nou ik zal het onthouden hoor. Ik zal jouw naam noemen, krijg je extra punten. En kun jij je verkneukelen dat ik lekker in de hel zit. Oh nee, daar heb je dan geen herinnering aan, die neemt God weg. Dus heb je geen vrijheid van mening (censuur van God) en ojee is het dan nog allemaal wel zo leuk...?

btw: als God de herinneringen van hemelbewoners wegneemt (om te voorkomen dat ze verdriet of zo zouden hebben over familieleden en vrienden die in de hel zitten...) Maar geldt dat ook voor helbewoners? Hebben die ook geen herinneringen meer? Weten ze dan nog wel waarom ze in de hel zitten? Of heeft God die herinneringen (voor eeuwig he?)wel laten bestaan?

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 29-04-2021 15:32:55 ]
pi_199207561
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 13:36 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Heb jij bewijs dat het niet zo was dan, dat Salomo daar niet over geregeerd zou hebben?
Dat er weinig archeologisch bewijs voor salomo is zegt niet dat hij niet geleefd heeft of dat hij niet geregeerd heeft.
En daarbij is de eufraat een vrij lange rivier die tot ergens in noord Syrië loopt.
In de passage die je aanhaalde over Salomo staat dat hij regeerde van de Eufraat tot aan het land van de Filistijnen en de grens van Egypte, niet tot de Nijl, wat wel belooft is aan Abraham. Weet niet hoe accuraat deze kaart is (het is wel van een christelijke site), maar dit is het gebied dan ongeveer:



Dus ook met Salomo is de belofte niet uitgekomen. Het verbond is alleen uitgekomen als je kijkt naar het nageslacht van Ismaël, die al eeuwen tot op heden heersen van Marokko tot aan Irak, Libanon, Syrië, en dus blijvende heersers zijn gemaakt over de gehele Nijl in Egypte en over de gehele rivier Eufraat.
  donderdag 29 april 2021 @ 16:01:34 #11
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199207766
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 15:45 schreef Amfoor_ het volgende:

[..]

In de passage die je aanhaalde over Salomo staat dat hij regeerde van de Eufraat tot aan het land van de Filistijnen en de grens van Egypte, niet tot de Nijl, wat wel belooft is aan Abraham. Weet niet hoe accuraat deze kaart is (het is wel van een christelijke site), maar dit is het gebied dan ongeveer:

[ afbeelding ]

Dus ook met Salomo is de belofte niet uitgekomen. Het verbond is alleen uitgekomen als je kijkt naar het nageslacht van Ismaël, die al eeuwen tot op heden heersen van Marokko tot aan Irak, Libanon, Syrië, en dus blijvende heersers zijn gemaakt over de gehele Nijl in Egypte en over de gehele rivier Eufraat.
Het hele gebied? Nee één klein landje blijft dapper weerstand bieden enz. enz.

btw: Als God of Allah echt het beste met zijn volgelingen had voorgehad dan had hij ze de groene heuvels van Toscane beloofd of zo, niet die dorre landstreken van Noord Afrika of Kanaän.
pi_199208103
Ik ga mij niet zitten verkneukelen dat je in de hel zit of komt, in tegendeel Het evangelie is er voor om te zorgen dat niemand daar in terecht komt.
Maar als iemand het evangelie niet wil aannemen zijn dat wel de gevolgen.

Ik vind het verder gewoon fijn dat als we in de hemel zijn dat er geen pijn, verdriet, boosheid, haat etc meer is.
Maar alleen nog maar vreugde en blijdschap etc.

Zou jij dat niet fijn vinden dan als er geen dood en ziekte, pijn en haat en verdriet etc meer is?
Dit zijn toch allemaal narigheden wat je niet wilt meemaken eigenlijk?

En of die helbewoners herinneringen zullen hebben aan dingen weet ik zo niet.
Maar je kunt er ook voor zorgen dat je er niet terecht komt dan hoef je daar ook niet aan te denken.
Ik zou het geweldig vinden om ook jou/ jullie ooit eens als broeder of zuster in het geloof te mogen ontmoeten en sowieso tegen te komen in de hemel. :)
Dat heb ik liever dan dat jullie voor eeuwig verloren zullen gaan.

God wil niet dat ook maar iemand van jullie verloren gaat.
Zie de gelijkenis over het verloren schaap.

Mattheüs 18:11 Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken wat verloren is.
12. Wat denkt u: als iemand honderd schapen heeft, en een daarvan afgedwaald is, zal hij niet de negenennegentig andere achterlaten en in de bergen het afgedwaalde gaan zoeken?
13. En als het gebeurt dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u dat hij zich daarover meer verblijdt dan over de negenennegentig die niet afgedwaald waren.
14. Zo is het ook niet de wil van uw Vader, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren gaat.

Waarom lees jij/ jullie alleen die dingen in de bijbel, waarom kijk je niet naar het groter geheel waar het evangelie om draait? Jullie kijken alleen maar naar het O.T. waarom niet ook juist naar het N.T. ?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 29 april 2021 @ 16:50:44 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199208244
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 16:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik ga mij niet zitten verkneukelen dat je in de hel zit of komt, in tegendeel Het evangelie is er voor om te zorgen dat niemand daar in terecht komt.
Maar als iemand het evangelie niet wil aannemen zijn dat wel de gevolgen.

Ik vind het verder gewoon fijn dat als we in de hemel zijn dat er geen pijn, verdriet, boosheid, haat etc meer is.
Maar alleen nog maar vreugde en blijdschap etc.

Zou jij dat niet fijn vinden dan als er geen dood en ziekte, pijn en haat en verdriet etc meer is?
Dit zijn toch allemaal narigheden wat je niet wilt meemaken eigenlijk?

En of die helbewoners herinneringen zullen hebben aan dingen weet ik zo niet.
Maar je kunt er ook voor zorgen dat je er niet terecht komt dan hoef je daar ook niet aan te denken.
Ik zou het geweldig vinden om ook jou/ jullie ooit eens als broeder of zuster in het geloof te mogen ontmoeten en sowieso tegen te komen in de hemel. :)
Dat heb ik liever dan dat jullie voor eeuwig verloren zullen gaan.

God wil niet dat ook maar iemand van jullie verloren gaat.
Zie de gelijkenis over het verloren schaap.

Mattheüs 18:11 Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken wat verloren is.
12. Wat denkt u: als iemand honderd schapen heeft, en een daarvan afgedwaald is, zal hij niet de negenennegentig andere achterlaten en in de bergen het afgedwaalde gaan zoeken?
13. En als het gebeurt dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u dat hij zich daarover meer verblijdt dan over de negenennegentig die niet afgedwaald waren.
14. Zo is het ook niet de wil van uw Vader, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren gaat.

Waarom lees jij/ jullie alleen die dingen in de bijbel, waarom kijk je niet naar het groter geheel waar het evangelie om draait? Jullie kijken alleen maar naar het O.T. waarom niet ook juist naar het N.T. ?
Daar ging mijn post nu juist niet over, maar uiteraard reageer jij hier dan weer wel op. De hete brei wederom omzeilend.

Goed man. ^O^
pi_199209079
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het hele gebied? Nee één klein landje blijft dapper weerstand bieden enz. enz.

btw: Als God of Allah echt het beste met zijn volgelingen had voorgehad dan had hij ze de groene heuvels van Toscane beloofd of zo, niet die dorre landstreken van Noord Afrika of Kanaän.
Ik had het niet over het hele 'gebied'. Maar linksom of rechtsom het hele gebied is in handen van het nageslacht van Abraham, via zijn beide kinderen (joden en Arabieren). Ik had het specifiek over de rivieren de Nijl in Egypte en de Eufraat en een groot deel van het gebied daartussen wordt geregeerd door het nageslacht van Ismaël, en Palestina/Israël is ook eeuwen in hun handen geweest.

Dat gebied wordt anders wel de vruchtbare halvemaan genoemd, waar de beschaving is ontstaan (Mesopotamië en oude Egypte) en waar drie grote wereldreligies zijn geïnspireerd. Die volkeren komen uit die streek en het beste wat ze konden krijgen was in die streek, waar ook genoeg vruchtbare gebieden zijn en dat rijk is aan bodemschatten waar tegenwoordig om gevochten wordt, dus zo "dor" is het niet.
  donderdag 29 april 2021 @ 17:56:39 #15
545 dop
:copyright: dop
pi_199209087
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 13:36 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Heb jij bewijs dat het niet zo was dan, dat Salomo daar niet over geregeerd zou hebben?
Dat er weinig archeologisch bewijs voor salomo is zegt niet dat hij niet geleefd heeft of dat hij niet geregeerd heeft.
En daarbij is de eufraat een vrij lange rivier die tot ergens in noord Syrië loopt.

dude alle bewijs ontbreekt, wat wil je dat ik doe nog meer ontbrekend bewijs zoeken?
als je over z'n groot rijk zou hebben geregeerd in een gouden eeuw dan zouden we daar iets van moeten terug vinden. maar we vinden niets.

Jij kunt ook geen bewijs vinden dat Zweinstein niet bestaat, dus Harry Potter bestaat echt!

get real., je kunt de bijbel niet lezen als een geschiedenisboek!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 29 april 2021 @ 18:11:50 #16
545 dop
:copyright: dop
pi_199209294
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 17:56 schreef Amfoor_ het volgende:

[..]

Ik had het niet over het hele 'gebied'. Maar linksom of rechtsom het hele gebied is in handen van het nageslacht van Abraham, via zijn beide kinderen (joden en Arabieren). Ik had het specifiek over de rivieren de Nijl in Egypte en de Eufraat en een groot deel van het gebied daartussen wordt geregeerd door het nageslacht van Ismaël, en Palestina/Israël is ook eeuwen in hun handen geweest.

Dat gebied wordt anders wel de vruchtbare halvemaan genoemd, waar de beschaving is ontstaan (Mesopotamië en oude Egypte) en waar drie grote wereldreligies zijn geïnspireerd. Die volkeren komen uit die streek en het beste wat ze konden krijgen was in die streek, waar ook genoeg vruchtbare gebieden zijn en dat rijk is aan bodemschatten waar tegenwoordig om gevochten wordt, dus zo "dor" is het niet.
wordt erg lastig voor Sjoemie om het zo te zien. hij ziet de Islam vast en zeker als valse religie en dus duivels.
maar eerlijk is eerlijk ik vind je aanname een mooie plot twist en het beantwoord zeker een deel van de vraag.
zal helaas nog wel wat tijd over heen gaan voor joden christen en moslims als broeders naast elkaar leven.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199214722
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 18:11 schreef dop het volgende:

[..]

wordt erg lastig voor Sjoemie om het zo te zien. hij ziet de Islam vast en zeker als valse religie en dus duivels.
maar eerlijk is eerlijk ik vind je aanname een mooie plot twist en het beantwoord zeker een deel van de vraag.
zal helaas nog wel wat tijd over heen gaan voor joden christen en moslims als broeders naast elkaar leven.
Het zou niet lastig moeten zijn, want ik bekijk het niet vanuit een islamitisch perspectief, ik claim het gebied niet exclusief voor de Arabieren/moslims. In de Bijbel wordt ook positief gesproken over Ismaël en sjoemie kan ook blij zijn om het idee dat de belofte van God is uitkomen, of het nu via de lijn van Izaak of Ismaël (of beiden) is gebeurt zou niks moeten uitmaken.

Laten we het hopen. Het lukt hier ook wel aardig, dus waarom niet daar.
  zondag 2 mei 2021 @ 11:22:21 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199243946
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 14:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat Ismaël geofferd moest worden.
God geeft alleen aan dat ook het nageslacht van Ismaël talrijk zal zijn.
Maar volgens mij hebben ze juist wel het gebied ingenomen tot aan de Eufraat.

Zie hier, salomo heerste over het gehele gebied, en zoals je weet was salomo 1 van de koningen van Israël.
Dus hebben zij het gebied veroverd lijkt mij.

1 Koningen 4:20 Juda en Israël waren met velen, zo talrijk als het zand dat aan de zee is. Zij aten en dronken en waren blij.
21. Salomo heerste over alle koninkrijken van de rivier de Eufraat tot het land van de Filistijnen en tot aan de grens van Egypte. Zij brachten geschenken en dienden Salomo al de dagen van zijn leven.

Dat Ismaël zou geofferd moest zijn, staat niet bij naam vermeld in de koran, dus voor het zelfde geld ging/ gaat dat ook over Izak en niet over Ismaël zoals beschreven staat in de bijbel en thora.
Dat staat inderdaad niet in de Koran. Daarom zei ik ook volgens de islam.

Voor wat betreft die tekst over Salomo. Je kunt dan met wat gekronkel inderdaad stellen dat volgens de bijbel het verbond voor een gedeelte is vervuld. Een beetje alsof je je zoon een playstation 5 belooft en deze nooit geeft, maar in plaats daarvan steelt je zoon een playstation 4 uit de winkel.
En dat is dan uiteraard alleen nog maar volgens de bijbel. In werkelijkheid heeft Salomo natuurlijk nooit geleefd.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199275448
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:22 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat staat inderdaad niet in de Koran. Daarom zei ik ook volgens de islam.

Voor wat betreft die tekst over Salomo. Je kunt dan met wat gekronkel inderdaad stellen dat volgens de bijbel het verbond voor een gedeelte is vervuld. Een beetje alsof je je zoon een playstation 5 belooft en deze nooit geeft, maar in plaats daarvan steelt je zoon een playstation 4 uit de winkel.
En dat is dan uiteraard alleen nog maar volgens de bijbel. In werkelijkheid heeft Salomo natuurlijk nooit geleefd.
De vraag is kun je het hard maken dat salomo nooit geleefd heeft?
Dan is de koningin van s(h)eba dus ook nooit bij salomo geweest en kan er geen vermening van dna zijn ontstaan, wat schijnbaar wel is gebeurd.
zie deze 2 webpagina's. Waarin dus wordt beweerd dat er verminging is geweest van DNA.

https://www.scientias.nl/(...)n-koningin-van-seba/
https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 16:45:39 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_199276442
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 15:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De vraag is kun je het hard maken dat salomo nooit geleefd heeft?
Dan is de koningin van s(h)eba dus ook nooit bij salomo geweest en kan er geen vermening van dna zijn ontstaan, wat schijnbaar wel is gebeurd.
zie deze 2 webpagina's. Waarin dus wordt beweerd dat er verminging is geweest van DNA.

https://www.scientias.nl/(...)n-koningin-van-seba/
https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6
Ja keer het maar weer om, jij hebt geen enkel bewijs, dus moet Panterjonge maar bewijzen dat er nog minder bewijs is.

Is het voorkomen van Dna nu is eens wel voldoende bewijs. mooi dan staat bij deze dus ook vast dat we van Apen afstammen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199276812
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 16:45 schreef dop het volgende:

[..]

Ja keer het maar weer om, jij hebt geen enkel bewijs, dus moet Panterjonge maar bewijzen dat er nog minder bewijs is.

Is het voorkomen van Dna nu is eens wel voldoende bewijs. mooi dan staat bij deze dus ook vast dat we van Apen afstammen.
Eigenlijk zijn bijna alle dieren niet meer dan een soort wormen; een buis met een in- en uitgang waar wat accessoires aanhangen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 4 mei 2021 @ 18:14:42 #22
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199277506
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 15:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De vraag is kun je het hard maken dat salomo nooit geleefd heeft?
Dan is de koningin van s(h)eba dus ook nooit bij salomo geweest en kan er geen vermening van dna zijn ontstaan, wat schijnbaar wel is gebeurd.
zie deze 2 webpagina's. Waarin dus wordt beweerd dat er verminging is geweest van DNA.

https://www.scientias.nl/(...)n-koningin-van-seba/
https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6
Tja, nu ga je weer op een klein gedeelte van mijn reactie in. Beetje flauw hoor. Maar goed is het nu bij jou duidelijk dat het verbond tussen Abraham en God tot op heden niet vervuld is?

1 Link werkt niet. En die andere toon niet aan dat Seba ooit geleefd heeft, laat staan dat zij Salomo ooit heeft ontmoet. Het gaat slechts in op de overeenkomsten in DNA. Ik zie daar geen bewijs, zelfs geen aanwijzingen dat Salomo ooit geleefd heeft.

De talloze aanwijzingen dat de hemelbewoners uit de bijbel, incluis God, buitenaardse wezens zijn vind ik dan overtuigender. Niet dat die aanwijzingen gelden als harde bewijzen. Punt is dat jij je ogen daar voor sluit. Maar als er een artikel is over vergelijkbaar DNA dan is dat opeens bewijs dat Salomo ooit bestaan heeft. Wat een kersenplukker ben je toch ook he.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199299440
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 16:45 schreef dop het volgende:

[..]

Ja keer het maar weer om, jij hebt geen enkel bewijs, dus moet Panterjonge maar bewijzen dat er nog minder bewijs is.

Is het voorkomen van Dna nu is eens wel voldoende bewijs. mooi dan staat bij deze dus ook vast dat we van Apen afstammen.
Dat DNA heeft schijnbaar wel aangetoond dat er rond die tijd een kleine 3000 jaar geleden er een verstrengeling is gekomen tussen de Ethiopiërs en mensen uit het volk Israël.

En anders kun je ook stellen dat je gewoon geen enkele wetenschapper kunt vertrouwen.
Want nu stel jij dat je deze betreffende wetenschapper(s) die dat dna ontdekt hebben bij die Ethiopiërs niet kunt vertrouwen.
Maar als jij iets wetenschappelijks hier plaatst moet ik die wetenschapper wel vertrouwen?

Kortom wanneer is een "wetenschapper" te vertrouwen en wanneer niet?

Verder kun je dan ook stellen kwa dna betreft dat we van de varkens afstammen of welk ander dier dan ook.
Want het meeste dna wat voor de verschillen zorgt zit in de laat ik eht ruim aan houden 10% maar bij sommige dieren is het nog veel minder dan dat en hooguit 3 tot 4%.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_199300001
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Tja, nu ga je weer op een klein gedeelte van mijn reactie in. Beetje flauw hoor. Maar goed is het nu bij jou duidelijk dat het verbond tussen Abraham en God tot op heden niet vervuld is?

1 Link werkt niet. En die andere toon niet aan dat Seba ooit geleefd heeft, laat staan dat zij Salomo ooit heeft ontmoet. Het gaat slechts in op de overeenkomsten in DNA. Ik zie daar geen bewijs, zelfs geen aanwijzingen dat Salomo ooit geleefd heeft.

De talloze aanwijzingen dat de hemelbewoners uit de bijbel, incluis God, buitenaardse wezens zijn vind ik dan overtuigender. Niet dat die aanwijzingen gelden als harde bewijzen. Punt is dat jij je ogen daar voor sluit. Maar als er een artikel is over vergelijkbaar DNA dan is dat opeens bewijs dat Salomo ooit bestaan heeft. Wat een kersenplukker ben je toch ook he.
schijnbaar is een deel van de link niet als url gezien.
Maar bij deze nogmaals.

https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6

Wat betreft het verbond met abraham, in principe is dat nogal een wijd begrip.
Want er zijn meerdere verbonden gesloten.
Maar wat het land betreft heeft Israel het land Kanaän in bezit genomen.

Verder snap ik niet bepaald die vergelijking met het beloven van een ps5 aan je kind die uiteindelijk een ps4 steelt?
In hoeverre slaat dat op Salomo en Israël?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:49:09 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199300153
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

schijnbaar is een deel van de link niet als url gezien.
Maar bij deze nogmaals.

https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6

Stuk toont niets aan dus.

Het is klontjeklaar: van een koning als Salomo, zoals beschreven wordt in de Bijbel, is het godsonmogelijk dat er geen enkel spoor van terug te vinden is.

Er is trouwens ook geen hard bewijs dat de koningin van Sheba een historische figuur is geweest en of ze nu koningin van Ethiopië of Jemen was.

[ Bericht 7% gewijzigd door hoatzin op 06-05-2021 13:28:19 ]
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:50:18 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199300164


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 06-05-2021 11:50:28 ]
  donderdag 6 mei 2021 @ 12:19:37 #27
545 dop
:copyright: dop
pi_199300522
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 10:49 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat DNA heeft schijnbaar wel aangetoond dat er rond die tijd een kleine 3000 jaar geleden er een verstrengeling is gekomen tussen de Ethiopiërs en mensen uit het volk Israël.

En anders kun je ook stellen dat je gewoon geen enkele wetenschapper kunt vertrouwen.
Want nu stel jij dat je deze betreffende wetenschapper(s) die dat dna ontdekt hebben bij die Ethiopiërs niet kunt vertrouwen.
Maar als jij iets wetenschappelijks hier plaatst moet ik die wetenschapper wel vertrouwen?

Kortom wanneer is een "wetenschapper" te vertrouwen en wanneer niet?

Verder kun je dan ook stellen kwa dna betreft dat we van de varkens afstammen of welk ander dier dan ook.
Want het meeste dna wat voor de verschillen zorgt zit in de laat ik eht ruim aan houden 10% maar bij sommige dieren is het nog veel minder dan dat en hooguit 3 tot 4%.

het klopt dat we verwantschap hebben met het dieren rijk, net als het klopt dat er in ethiopie verwantschap is met het Midden-Oosten.

alleen jij gaat nog even verder en zegt dat het Salomon betreft dat is daar ontbreekt verder bewijs voor.

dat is een heel specifieke claim, zeer verbazend als je dan veel ruimere en minder specifieke claims betreffende Dna bewijs van de hand wijst omdat het even niet helemaal rijmt met de bijbel
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199302208
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:19 schreef dop het volgende:

[..]

het klopt dat we verwantschap hebben met het dieren rijk, net als het klopt dat er in ethiopie verwantschap is met het Midden-Oosten.

alleen jij gaat nog even verder en zegt dat het Salomon betreft dat is daar ontbreekt verder bewijs voor.

dat is een heel specifieke claim, zeer verbazend als je dan veel ruimere en minder specifieke claims betreffende Dna bewijs van de hand wijst omdat het even niet helemaal rijmt met de bijbel
Er is alleen 1 groot verschil tussen mensen en welk dier dan ook en dat is dat mensen een geest, ziel en lichaam hebben.
En dieren alleen een ziel en een lichaam.

Maar denk dat we er niet over uit zullen komen of salomo geleefd heeft of niet, ik denk niet eerder dan dat er archeologie gepleegd kan worden op en rond en onder de tempelberg.
Zolang dat sowieso niet kan is het denk ik jou woord tegen het mijne. :) en komen we er op dit moment niet uit.
En lijkt het mij onzinnig om daarover verder te discussieren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 6 mei 2021 @ 15:03:30 #29
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199302407
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Er is alleen 1 groot verschil tussen mensen en welk dier dan ook en dat is dat mensen een geest, ziel en lichaam hebben.
En dieren alleen een ziel en een lichaam.
Vertel, hoe kom je aan deze wijsheid?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 6 mei 2021 @ 15:23:39 #30
545 dop
:copyright: dop
pi_199302684
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Er is alleen 1 groot verschil tussen mensen en welk dier dan ook en dat is dat mensen een geest, ziel en lichaam hebben.

En dieren alleen een ziel en een lichaam.

Maar denk dat we er niet over uit zullen komen of salomo geleefd heeft of niet, ik denk niet eerder dan dat er archeologie gepleegd kan worden op en rond en onder de tempelberg.
Zolang dat sowieso niet kan is het denk ik jou woord tegen het mijne. :) en komen we er op dit moment niet uit.
En lijkt het mij onzinnig om daarover verder te discussieren.
het hele geest lichaam en ziel is een bijbelse claim die rammelt en niets af doet aan ons DNA.
Verandert dus ook niet dat we veel DNA delen van dierlijke voorouders

Wat archeologie betreft Israël onder Salomon zou veel grote zijn dan de tempelberg dus daar zou het niet om moeten hangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 06-05-2021 15:28:53 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199303457
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:03 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Vertel, hoe kom je aan deze wijsheid?
Omdat adam al de Geest in geblazen kreeg waardoor hij tot leven kwam.
Die Geest wordt in de grondtekst vaak aangeduid met het woord ruach dat zowel lucht beweging, adem of Geest betekent. Dat woord wordt alleen gebruikt als God de mens schept en hem dus de levens adem in blaast.
Of te wel de Geest dus, Die (Heilige) Geest zorgt er voor dat er communicatie mogelijk is tussen God en de mens. Het is de Geest van God die ook in genesis 1 over de aarde zweefde die Geest blies God bij adam naar binnen. En die hebben wij dus ook.
Die geest stierf toen adam en eva zondigden.
Dat wordt bedoelt met dat ze zouden sterven zodra ze van de verboden vrucht zouden eten.

Maar die geest of ruach etc wordt niet vernoemd als God de dieren schept.
Bij iemand die dus nog niet is wedergeboren of tot geloof is gekomen is die geest nog dood.
Pas bij het tot geloof komen maakt God's Geest de geest in de mens levend en komt God dus met zijn Geest in ons wonen waardoor wij de dingen van God kunnen gaan begrijpen/ zien.
En dus ook geestelijke zaken onderscheiden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_199303811
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:23 schreef dop het volgende:

[..]

het hele geest lichaam en ziel is een bijbelse claim die rammelt en niets af doet aan ons DNA.
Verandert dus ook niet dat we veel DNA delen van dierlijke voorouders

Wat archeologie betreft Israël onder Salomon zou veel grote zijn dan de tempelberg dus daar zou het niet om moeten hangen.
Zijn naam komt ook voor in de islam als zijn Suleimann o.i.d.
Maar van de tempelberg wordt gezegd dat daar de tempel van Salomo heeft gestaan.
De klaag muur zou een overblijfsel zijn van de stallen van Salomo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:28:22 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_199304007
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Zijn naam komt ook voor in de islam als zijn Suleimann o.i.d.
Maar van de tempelberg wordt gezegd dat daar de tempel van Salomo heeft gestaan.
De klaag muur zou een overblijfsel zijn van de stallen van Salomo.
Suleyman
Weet je ook hoe het komt dat de islam veel de zelfde personages kent?
Mohammed leerde daar over op de zelfde manier als de eerste christenen.

net als Musa, Dawud,Ibrahim,Isa,Yaqub,Yusuf,......
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199305180
@sjoemie1985 Het woord "roeach" wordt echter in Prediker 3:19 gebruikt als dat zoals mens als dier "roeach echad" hebben, eenzelfde "roeach". Dus ook dit klopt, zoals zoveel van je uitspraken, niet.

Volgens mij hoor je zoiets van een dominee o.i.d. zonder het dan zelf te checken. Je onvermogen om kritisch en onderbouwd uitspraken te doen maakt het voor mij persoonlijk lastig om je uitspraken serieus te nemen.
-
  donderdag 6 mei 2021 @ 19:17:09 #35
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199305332
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

schijnbaar is een deel van de link niet als url gezien.
Maar bij deze nogmaals.

https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6

Wat betreft het verbond met abraham, in principe is dat nogal een wijd begrip.
Want er zijn meerdere verbonden gesloten.
Maar wat het land betreft heeft Israel het land Kanaän in bezit genomen.

Verder snap ik niet bepaald die vergelijking met het beloven van een ps5 aan je kind die uiteindelijk een ps4 steelt?
In hoeverre slaat dat op Salomo en Israël?
Echt, soms denk ik 'ben je nu echt zo dom' of 'ben je aan het trollen'? Wees eens eerlijk, wil je hier antwoord op geven, dan is het voor ons duidelijk want meerdere users lopen hier bij gesprekken met jou tegenaan.

We hadden het over het verbond tussen God en Abraham. Dit verbond is dat God aan de nakomelingen land beloofd heeft van de rivier van Egypte tot de grote rivier de Eufraat. Volgens jou is dit verbond uitgekomen. Ik heb je meerdere keren aangetoond dat dit verbond niet is uitgekomen. Jij kwam toen met een tekst dat Salomo het land heeft veroverd. Ik zei je hierop dat je dan zou kunnen stellen dat het verbond deels is uitgekomen. Het land is namelijk niet door God gegeven maar het is door Salomo veroverd. Vandaar mijn vergelijking van een kind dat door zijn vader een Playstation beloofd krijgt, maar deze helemaal niet krijgt maar zelf jat. Omdat het land dat Salomo veroverde slechts een deel is van het land dat God aan Abraham beloofd heeft vulde ik de vergelijking aan met PS5 ten opzichte van PS4. Tja, misschien een beetje een slechte vergelijking. Als maar duidelijk is dat het verbond tussen God en Abraham nooit is vervuld. Dus even samengevat: Veroveren is iets anders dan krijgen & het veroverde land was veel minder dan het beloofde land.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 6 mei 2021 @ 19:18:19 #36
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199305349
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

schijnbaar is een deel van de link niet als url gezien.
Maar bij deze nogmaals.

https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(12)00271-6

Wat betreft het verbond met abraham, in principe is dat nogal een wijd begrip.
Want er zijn meerdere verbonden gesloten.
Maar wat het land betreft heeft Israel het land Kanaän in bezit genomen.

Verder snap ik niet bepaald die vergelijking met het beloven van een ps5 aan je kind die uiteindelijk een ps4 steelt?
In hoeverre slaat dat op Salomo en Israël?
En ook in deze link ontbreekt het bewijs naar Salomo.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 6 mei 2021 @ 19:30:42 #37
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199305507
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 16:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat adam al de Geest in geblazen kreeg waardoor hij tot leven kwam.
Die Geest wordt in de grondtekst vaak aangeduid met het woord ruach dat zowel lucht beweging, adem of Geest betekent. Dat woord wordt alleen gebruikt als God de mens schept en hem dus de levens adem in blaast.
Of te wel de Geest dus, Die (Heilige) Geest zorgt er voor dat er communicatie mogelijk is tussen God en de mens. Het is de Geest van God die ook in genesis 1 over de aarde zweefde die Geest blies God bij adam naar binnen. En die hebben wij dus ook.
Die geest stierf toen adam en eva zondigden.
Dat wordt bedoelt met dat ze zouden sterven zodra ze van de verboden vrucht zouden eten.

Maar die geest of ruach etc wordt niet vernoemd als God de dieren schept.
Bij iemand die dus nog niet is wedergeboren of tot geloof is gekomen is die geest nog dood.
Pas bij het tot geloof komen maakt God's Geest de geest in de mens levend en komt God dus met zijn Geest in ons wonen waardoor wij de dingen van God kunnen gaan begrijpen/ zien.
En dus ook geestelijke zaken onderscheiden.
Oh, uit de bijbel. Ja tuurlijk. Naja toch bedankt.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199330730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee dat moest er nog bijkomen zeg... Een god die je opdraagt je eigen zoon te offeren.

Het allerergste dat je kunt bedenken moet je dus uitvoeren van God. Je eigen zoon met een mes de keel doorsnijden en daarna verbranden, dit allemaal ter ere van God.

Ter-ere-van-God!

Denk daar eens over na. En kom nu niet met de dooddoener : ja maar God heeft toch op het laatste moment... of nog erger: God wou Abraham op de proef stellen...

NEE!

Het feit alleen al dat God dit vraagt aan Abraham getuigt van de onvoorstelbaar wrede en onverschillige inborst van de God van de Bijbel. Ongeacht hoe het verhaal verder verloopt.
Hoe denkt God over zonde? Het antwoord is Golgotha, want daar ziet u de PRIJS VAN ZONDE die God eist. Golgotha is voor mij het meest afschuwelijke en het meest overtuigende bewijs van de ernst van zonde. Zie wat het inhield om de straf op zonde te dragen. God haat zonde met een onbeschrijfelijke haat, en Golgotha onthult niet enkel Gods liefde voor de zondaar, maar ook Zijn haat tegen zonde. Die moet volledig afbetaald worden. En zo, bijna 2000 jaar geleden, zond God Zijn Zoon in de wereld, de Heer Jezus, om TE BETALEN VOOR ONZE ZONDEN. Golgotha is daarom méér dan een beeld van Gods liefde. Het is een beeld van zonde, want zonder zonde zou er nooit een Golgotha geweest zijn.Het enige waar Jezus bang voor was, was zonde, en dus vroeg Hij Zijn Vader: “Laat deze beker aan Mij voorbijgaan” (Mattheüs 26:39). “Moet ik dat verschrikkelijke ding drinken?” En God lijkt te antwoorden: “Nee, nee Mijn Zoon, U hoeft dat niet, maar als u dat niet doet, zullen al die anderen verloren gaan. De enige manier waarop zondaars kunnen gered worden is dat U hun zonden op Uzelf legt en ze draagt naar het Kruis, want met zonde moet afgerekend worden. Er is geen andere weg”.En zo, met het beeld van de verloren wereld voor Zijn ogen, en Zich realiserend wat zonde teweeg-gebracht had, drinkt Hij die stinkende, boordevolle beker van ’s werelds zonde, opdat wij zouden gered worden.Dit is een ontzagwekkend commentaar op de rechtvaardigheid van God, en de afschuwelijkheid van zonde.“Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?” (Romeinen 8:32).Wat een opmerkelijke uitspraak! Waarom kon God Zijn eigen Zoon niet sparen? Omdat deze Zoon onze zonden op Zichzelf had gelegd, en daarom kon God de Vader Zijn eigen Zoon niet sparen. Hoe erg moet God daarom zonde haten. Deze haat tegen zonde door een heilige God, wordt de noodzaak voor de verzoening door bloed. Zonde moet gestraft worden, ook al gaat het om Gods eigen Zoon, want “Hij werd zonde voor ons, Die geen zonde kende”.Zondaar, denkt u te kunnen ontsnappen? Hoe kan u verwachten dat God u zal sparen als u Gods verzoening weigert, en hoe kan u verwachten voor een heilige God te staan zonder dat uw zonde-schuld werd weggedaan door een ander!
pi_199330877
"Er was geen andere weg", de evangelische dooddoener O+

God knutselt een schepping in elkaar, overziet blijkbaar niet dat de mens er vervolgens een puinhoop van maakt, stuurt ze hun paradijs uit, verzuipt vervolgens de hele planeet minus Noach&co&zijn dierentuin, leeft vervolgens in een relatie met zijn volk waar menig bipolair Hollywoodhuwelijk nog een punt aan kan zuigen, en moet uiteindelijk zijn eigen Zoon/Zichzelf aan een kruis nagelen om Zijn volk tot zich te laten komen...want er was geen andere weg.

Hoe christenen dit toch kunnen geloven... :P
-
pi_199331202
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 19:17 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Echt, soms denk ik 'ben je nu echt zo dom' of 'ben je aan het trollen'? Wees eens eerlijk, wil je hier antwoord op geven, dan is het voor ons duidelijk want meerdere users lopen hier bij gesprekken met jou tegenaan.

We hadden het over het verbond tussen God en Abraham. Dit verbond is dat God aan de nakomelingen land beloofd heeft van de rivier van Egypte tot de grote rivier de Eufraat. Volgens jou is dit verbond uitgekomen. Ik heb je meerdere keren aangetoond dat dit verbond niet is uitgekomen. Jij kwam toen met een tekst dat Salomo het land heeft veroverd. Ik zei je hierop dat je dan zou kunnen stellen dat het verbond deels is uitgekomen. Het land is namelijk niet door God gegeven maar het is door Salomo veroverd. Vandaar mijn vergelijking van een kind dat door zijn vader een Playstation beloofd krijgt, maar deze helemaal niet krijgt maar zelf jat. Omdat het land dat Salomo veroverde slechts een deel is van het land dat God aan Abraham beloofd heeft vulde ik de vergelijking aan met PS5 ten opzichte van PS4. Tja, misschien een beetje een slechte vergelijking. Als maar duidelijk is dat het verbond tussen God en Abraham nooit is vervuld. Dus even samengevat: Veroveren is iets anders dan krijgen & het veroverde land was veel minder dan het beloofde land.
Om het te krijgen als het bezet is zal je het toch moeten veroveren. En hoe je het verkrijgt dat maakt niet uit en daar gaat het niet om. Het gaat erom dat wat God gezegd heeft uitkomt en dat is ook gebeurt.

2 Sam. 8:3 David sloeg ook Hadad-ézer, den zoon van Rechob, den koning van Zoba, toen hij heentoog om zijn hand te wenden naar de rivier Frath.

1 Kon. 4:21 En Sálomo was heersende over al de koninkrijken van de rivier tot het land der Filistijnen en tot aan de landpale van Egypte; die brachten geschenken en dienden Sálomo al de dagen zijns levens.

2 Kron. 9:26 En hij heerste over alle koningen, van de rivier tot aan het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte.
pi_199331324
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:36 schreef Haushofer het volgende:
"Er was geen andere weg", de evangelische dooddoener O+

God knutselt een schepping in elkaar, overziet blijkbaar niet dat de mens er vervolgens een puinhoop van maakt, stuurt ze hun paradijs uit, verzuipt vervolgens de hele planeet minus Noach&co&zijn dierentuin, leeft vervolgens in een relatie met zijn volk waar menig bipolair Hollywoodhuwelijk nog een punt aan kan zuigen, en moet uiteindelijk zijn eigen Zoon/Zichzelf aan een kruis nagelen om Zijn volk tot zich te laten komen...want er was geen andere weg.

Hoe christenen dit toch kunnen geloven... :P
God heeft de mens getest en wist dat ze gingen zondigen en laat het doorgaan ja en sindsdien haat God zondaars en de zonde met een ongelovige haat. En is zelf mens geworden heeft perfect geleefd om als offer te dienen om ons te redden. En als je niet gered wil worden door niks te willen geloven is dat jouw probleem want niemand heeft een excuus uiteindelijk. Zonder God geen leven en onze natuurwetten laten zien dat God bestaat en evolutie onmogelijk is. Uit het niets kan energie niet ontstaan (1ste wet van thermodynamica) en het kan er ook niet altijd geweest zijn want alles vergaat uiteindelijk (2de wet van thermodynamica) en dus hou je God over maar is iets bovennatuurlijks en niet wetenschappelijk en niet te meten en dat wil niet in die bovenkamer van atheïsten. En je hebt liever je eigen leven ipv doen wat God wil en is een keuze maar dan niet gaan jammeren hier dat het allemaal onzin is.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 16:33:01 #42
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199331843
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:55 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Om het te krijgen als het bezet is zal je het toch moeten veroveren. En hoe je het verkrijgt dat maakt niet uit en daar gaat het niet om. Het gaat erom dat wat God gezegd heeft uitkomt en dat is ook gebeurt.

2 Sam. 8:3 David sloeg ook Hadad-ézer, den zoon van Rechob, den koning van Zoba, toen hij heentoog om zijn hand te wenden naar de rivier Frath.

1 Kon. 4:21 En Sálomo was heersende over al de koninkrijken van de rivier tot het land der Filistijnen en tot aan de landpale van Egypte; die brachten geschenken en dienden Sálomo al de dagen zijns levens.

2 Kron. 9:26 En hij heerste over alle koningen, van de rivier tot aan het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte.
Reeds eerder heb ik aan Sjoemie aangekaart is dat dit bij lange na niet het gebied betreft dat door God aan Abraham volgens de bijbel beloofd is.

Hier een kaartje van de Eufraat:
https://nl.wikipedia.org/(...)_and_Syria_Dutch.svg

Hier een kaartje van het Verenigd Israel:
https://nl.wikipedia.org/(...)rael_1020_map-nl.svg

Dus wat dat betreft is het verbond tussen God en Abraham nog niet uitgekomen.

Voor wat betreft je opmerkingen over het veroveren. Om iemand je iets beloofd te geven is het natuurlijk kolder dat je het zelf moet veroveren. Als iemand jou een kado beloofd ga je het toch ook niet zelf stelen? Wat een kolder is dat zeg.

Dit alles even los van het feit dat zowel Abraham als Salomo nooit geleefd hebben en de Israelieten hun heilsgeschiedenis ten tijde van de ballingschap zelf verzonnen hebben.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 8 mei 2021 @ 16:44:58 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_199332048
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:04 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Zonder God geen leven en onze natuurwetten laten zien dat God bestaat en evolutie onmogelijk is. Uit het niets kan energie niet ontstaan (1ste wet van thermodynamica) en het kan er ook niet altijd geweest zijn want alles vergaat uiteindelijk (2de wet van thermodynamica) en dus hou je God over maar is iets bovennatuurlijks en niet wetenschappelijk en niet te meten en dat wil niet in die bovenkamer van atheïsten.
Als je natuurwetten niet een snapt probeer ze dan beter niet te gebruiken.
Je zet jezelf voor lul.
Samengevat, zeg je ik snap het niet dus god.
Als jij iets niet snapt of kunt verklaren is het antwoord niet automatisch god!
Dan zeg je dat weet ik niet of snap ik niet.

De wetten die jij aanhaalt gaan over een gesloten systeem.
Het universum kun je niet zien als je een gesloten systeem. Zelfs als het een gesloten systeem is, dan nog kunnen we niet bevatten hoe groot het is en hoeveel energie het bevat.
Los van ons universum lees eens iets over het ontstaan van scheikundige elementen, hoe en waar lichte en zware elementen worden gevormd in ons universum.
Het is niet dat het zo maar met een toverstaf is aangeraakt en dus god!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199332456
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:29 schreef Doedelzak77 het volgende:
-
Ik begrijp iets niet. Waarom bidden christenen nog om vergeving voor hun zonden als Jezus gestorven is voor onze zonden en ze op zichzelf heeft gelegd? Waarom wordt er dagelijks nog gebeden: "Vergeef ons onze schulden", waarom zei Jezus ná zijn kruisiging en herrijzenis: "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven.” (Joh 20:23)
pi_199333312
Ik heb je in het verleden uitgelegd waarom jouw natuurkunde als een tang op een varken slaat, @Doedelzak77. Diezelfde argumenten maar weer herhalen maakt ze nu niet opeens waar.

Daarbij, jij denkt(!) te weten wat "God wil". Ik denk dat dat flauwekul is. Ik wil best volgens de wil van God leven. Maar dan moet-Ie zich wel wat duidelijker openbaren.
-
  maandag 10 mei 2021 @ 08:19:21 #46
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199352949
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:04 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God heeft de mens getest en wist dat ze gingen zondigen en laat het doorgaan ja en sindsdien haat God zondaars en de zonde met een ongelovige haat. En is zelf mens geworden heeft perfect geleefd om als offer te dienen om ons te redden. En als je niet gered wil worden door niks te willen geloven is dat jouw probleem want niemand heeft een excuus uiteindelijk. Zonder God geen leven en onze natuurwetten laten zien dat God bestaat en evolutie onmogelijk is. Uit het niets kan energie niet ontstaan (1ste wet van thermodynamica) en het kan er ook niet altijd geweest zijn want alles vergaat uiteindelijk (2de wet van thermodynamica) en dus hou je God over maar is iets bovennatuurlijks en niet wetenschappelijk en niet te meten en dat wil niet in die bovenkamer van atheïsten. En je hebt liever je eigen leven ipv doen wat God wil en is een keuze maar dan niet gaan jammeren hier dat het allemaal onzin is.
Er is niets bovennatuurlijks aan de bijbelse God. Hoe kan hij anders mensen schapen naar zijn evenbeeld? Hoe kan hij anders een menselijke zoon op aarde zetten? Hoe kan hij er anders uitzien als een mens in zijn ruimteschip 'de Heerlijkheid des Heren'. De bijbelse God lijkt dan meer op een buitenaardse. En dit zeg ik als niet-atheist.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199359904
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 19:07 schreef Haushofer het volgende:
@:Sjoemie1985 Het woord "roeach" wordt echter in Prediker 3:19 gebruikt als dat zoals mens als dier "roeach echad" hebben, eenzelfde "roeach". Dus ook dit klopt, zoals zoveel van je uitspraken, niet.

Volgens mij hoor je zoiets van een dominee o.i.d. zonder het dan zelf te checken. Je onvermogen om kritisch en onderbouwd uitspraken te doen maakt het voor mij persoonlijk lastig om je uitspraken serieus te nemen.
Daar zit wel iets in en toch zit er een verschil tussen de dieren en de mensen.
En dat is dat mensen naar het evenbeeld van God zijn geschapen.
en alleen de mens is ooit in zonde gevallen, dat kan een dier niet.
De duivel verleide de mens door zich in een slang te huizen of zich voor te doen als een listige slang.
Maar een dier heeft geen zonde besef en dieren kunnen geen spirituele handelingen verrichten.
Dus ze hebben inderdaad misschien wel een geest of levens adem in geblazen gekregen die hun lichaam tot leven bracht waardoor ze kunnen bewegen enzo. Maar het blijft ook bij dat "leven".
Wij mensen hebben ook een echt Geestelijk leven en kunnen in contact zijn met God door dat we de Heilige Geest ontvangen die onze "dode" geest weer tot leven wekt.

Kort samen gevat betreffende dieren hebben die dus allee een adem gekregen wat hun dus lichamelijk doet leven en als dieren dus sterven blazen ze die "adem" ook weer uit. Dus de adem die wij mensen ook hebben waardoor ons lichaam in leven blijft.

Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om met God te communiceren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_199360950
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om met God te communiceren.
Dat staat er dus niet. Dat is een christelijke invulling.

Maar even voor de goede orde: ga je er nu mee akkoord dat je argument dat ik aanhaalde niet klopt?
-
  maandag 10 mei 2021 @ 17:41:20 #49
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_199361073
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 17:03 schreef Amfoor_ het volgende:

[..]

Ik begrijp iets niet. Waarom bidden christenen nog om vergeving voor hun zonden als Jezus gestorven is voor onze zonden en ze op zichzelf heeft gelegd? Waarom wordt er dagelijks nog gebeden: "Vergeef ons onze schulden", waarom zei Jezus ná zijn kruisiging en herrijzenis: "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven.” (Joh 20:23)
De katholieke kerk baseert mede op deze passage het sacrament van de biecht.
  maandag 10 mei 2021 @ 22:48:43 #50
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199365988
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Daar zit wel iets in en toch zit er een verschil tussen de dieren en de mensen.
En dat is dat mensen naar het evenbeeld van God zijn geschapen.
en alleen de mens is ooit in zonde gevallen, dat kan een dier niet.
De duivel verleide de mens door zich in een slang te huizen of zich voor te doen als een listige slang.
Maar een dier heeft geen zonde besef en dieren kunnen geen spirituele handelingen verrichten.
Dus ze hebben inderdaad misschien wel een geest of levens adem in geblazen gekregen die hun lichaam tot leven bracht waardoor ze kunnen bewegen enzo. Maar het blijft ook bij dat "leven".
Wij mensen hebben ook een echt Geestelijk leven en kunnen in contact zijn met God door dat we de Heilige Geest ontvangen die onze "dode" geest weer tot leven wekt.

Kort samen gevat betreffende dieren hebben die dus allee een adem gekregen wat hun dus lichamelijk doet leven en als dieren dus sterven blazen ze die "adem" ook weer uit. Dus de adem die wij mensen ook hebben waardoor ons lichaam in leven blijft.

Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om met God te communiceren.
Als je claimt zelf de heilige geest in je te hebben waarom kom je dan altijd met die onbijbelse bullshit aanzetten?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 11 mei 2021 @ 08:12:57 #51
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199367728
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:29 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Hoe denkt God over zonde? Het antwoord is Golgotha, want daar ziet u de PRIJS VAN ZONDE die God eist. Golgotha is voor mij het meest afschuwelijke en het meest overtuigende bewijs van de ernst van zonde. Zie wat het inhield om de straf op zonde te dragen. God haat zonde met een onbeschrijfelijke haat, en Golgotha onthult niet enkel Gods liefde voor de zondaar, maar ook Zijn haat tegen zonde. Die moet volledig afbetaald worden. En zo, bijna 2000 jaar geleden, zond God Zijn Zoon in de wereld, de Heer Jezus, om TE BETALEN VOOR ONZE ZONDEN. Golgotha is daarom méér dan een beeld van Gods liefde. Het is een beeld van zonde, want zonder zonde zou er nooit een Golgotha geweest zijn.Het enige waar Jezus bang voor was, was zonde, en dus vroeg Hij Zijn Vader: “Laat deze beker aan Mij voorbijgaan” (Mattheüs 26:39). “Moet ik dat verschrikkelijke ding drinken?” En God lijkt te antwoorden: “Nee, nee Mijn Zoon, U hoeft dat niet, maar als u dat niet doet, zullen al die anderen verloren gaan. De enige manier waarop zondaars kunnen gered worden is dat U hun zonden op Uzelf legt en ze draagt naar het Kruis, want met zonde moet afgerekend worden. Er is geen andere weg”.En zo, met het beeld van de verloren wereld voor Zijn ogen, en Zich realiserend wat zonde teweeg-gebracht had, drinkt Hij die stinkende, boordevolle beker van ’s werelds zonde, opdat wij zouden gered worden.Dit is een ontzagwekkend commentaar op de rechtvaardigheid van God, en de afschuwelijkheid van zonde.“Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?” (Romeinen 8:32).Wat een opmerkelijke uitspraak! Waarom kon God Zijn eigen Zoon niet sparen? Omdat deze Zoon onze zonden op Zichzelf had gelegd, en daarom kon God de Vader Zijn eigen Zoon niet sparen. Hoe erg moet God daarom zonde haten. Deze haat tegen zonde door een heilige God, wordt de noodzaak voor de verzoening door bloed. Zonde moet gestraft worden, ook al gaat het om Gods eigen Zoon, want “Hij werd zonde voor ons, Die geen zonde kende”.Zondaar, denkt u te kunnen ontsnappen? Hoe kan u verwachten dat God u zal sparen als u Gods verzoening weigert, en hoe kan u verwachten voor een heilige God te staan zonder dat uw zonde-schuld werd weggedaan door een ander!
Schuld, betalen, verzoening...jouw God kan blijkbaar niet normaal vergeven, zoals wij vergeven onze schuldenaren.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 08:17:29 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199367747
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:48 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Als je claimt zelf de heilige geest in je te hebben waarom kom je dan altijd met die onbijbelse bullshit aanzetten?
En deze bullshit zou ons moeten overtuigen. Rechtstreeks van de Heilige geest immers.
pi_199374386
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:48 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Als je claimt zelf de heilige geest in je te hebben waarom kom je dan altijd met die onbijbelse bullshit aanzetten?
Het is geen onbijbelse bullshit. Het staat OOK in de Bijbel, net als prediker.
De Bijbelse kent allerlei mensbeelden, maar naar hoe de cultuur was waar de schrijver van een boek vandaan kwam. Vandaar ook dat je in het jodendom verschillende stromingen kent. Zoals de farizeeers en de Schriftgeleerden. De ene geloofde in een ziel, en dat de mens anders was dan een dier, de andere geloofde dit niet.

Vandaar dat ik ook altijd moet lachen als atheïsten Prediker citeren en doen alsof het hebben van een ziel on-Bijbels zou zijn.
pi_199374452
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 16:04 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God heeft de mens getest en wist dat ze gingen zondigen en laat het doorgaan ja en sindsdien haat God zondaars en de zonde met een ongelovige haat. En is zelf mens geworden heeft perfect geleefd om als offer te dienen om ons te redden. En als je niet gered wil worden door niks te willen geloven is dat jouw probleem want niemand heeft een excuus uiteindelijk. Zonder God geen leven en onze natuurwetten laten zien dat God bestaat en evolutie onmogelijk is. Uit het niets kan energie niet ontstaan (1ste wet van thermodynamica) en het kan er ook niet altijd geweest zijn want alles vergaat uiteindelijk (2de wet van thermodynamica) en dus hou je God over maar is iets bovennatuurlijks en niet wetenschappelijk en niet te meten en dat wil niet in die bovenkamer van atheïsten. En je hebt liever je eigen leven ipv doen wat God wil en is een keuze maar dan niet gaan jammeren hier dat het allemaal onzin is.
Hoe kan God nou haten? Dat is zo menselijk. Hij schiep (volgens de Bijbel) de mens toch zelf, met diens gebreken (vrije wil)? Dan moet je niet datgene gaan haten, omdat het gebruik maakt van waar je het zelf mee geschapen hebt.
Jij haat toch ook geen kat, omdat die eens met een vogeltje thuiskomt? Zo is de kat nou eenmaal.

Haat is overigens ook een minderwaardig iets. Een God onwaardig.
pi_199374604
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 15:55 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Om het te krijgen als het bezet is zal je het toch moeten veroveren. En hoe je het verkrijgt dat maakt niet uit en daar gaat het niet om. Het gaat erom dat wat God gezegd heeft uitkomt en dat is ook gebeurt.

2 Sam. 8:3 David sloeg ook Hadad-ézer, den zoon van Rechob, den koning van Zoba, toen hij heentoog om zijn hand te wenden naar de rivier Frath.

1 Kon. 4:21 En Sálomo was heersende over al de koninkrijken van de rivier tot het land der Filistijnen en tot aan de landpale van Egypte; die brachten geschenken en dienden Sálomo al de dagen zijns levens.

2 Kron. 9:26 En hij heerste over alle koningen, van de rivier tot aan het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte.
Ik vind persoonlijk dat er weinig klopt van die verhalen. Ten eerste: ALS je de eeuwige God bent die alles gemaakt heeft, waarom geef je dan een stuk land aan jouw volk dat al door andere volkeren bewoond wordt? Waarom maak je niet van een stuk woestijn een oase?
Ten tweede: Waarom zoveel geweld in het OT? Allerlei volkeren worden uitgeroeid, vrouwen tot slavin gemaakt, ouderen van dagen vermoord. Als je niet ziet dat dit erg slecht is, en dat we blij mogen zijn dat het niet echt gebeurd is, wat overtuigd je dan wel van de slechtheid?
Ten derde: Waarom zie je niet in dat dit propaganda is? Zoals dat er over Mozes wordt gezegd dat hij de eenvoudigste en nederigste persoon die ooit leefde en nog gaat leven was. Of dat Salomo de wijste man was die ooit geleefd heeft of nog gaat leven.

Papier is geduldig, heb je dit spreekwoord al eens gehoord? Als je in RL niet sterk bent en machtig, dan wel op papier. Op papier is Feyenoord ook een topclub.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 17:25:20 #56
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199375277
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 16:41 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Het is geen onbijbelse bullshit. Het staat OOK in de Bijbel, net als prediker.
De Bijbelse kent allerlei mensbeelden, maar naar hoe de cultuur was waar de schrijver van een boek vandaan kwam. Vandaar ook dat je in het jodendom verschillende stromingen kent. Zoals de farizeeers en de Schriftgeleerden. De ene geloofde in een ziel, en dat de mens anders was dan een dier, de andere geloofde dit niet.

Vandaar dat ik ook altijd moet lachen als atheïsten Prediker citeren en doen alsof het hebben van een ziel on-Bijbels zou zijn.
Het ging mij om uitspraken van Sjoemie als:

'Pas bij het tot geloof komen maakt God's Geest de geest in de mens levend en komt God dus met zijn Geest in ons wonen waardoor wij de dingen van God kunnen gaan begrijpen/ zien.'

'Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om'

Dit lijkt mij onbijbelse-bullshit. Mocht ik ernaast zitten zou je dan bijbelteksten willen plaatsen waaruit blijkt dat ik ernaast zit?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199375354
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:25 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het ging mij om uitspraken van Sjoemie als:

'Pas bij het tot geloof komen maakt God's Geest de geest in de mens levend en komt God dus met zijn Geest in ons wonen waardoor wij de dingen van God kunnen gaan begrijpen/ zien.'

'Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om'

Dit lijkt mij onbijbelse-bullshit. Mocht ik ernaast zitten zou je dan bijbelteksten willen plaatsen waaruit blijkt dat ik ernaast zit?
Het nieuwe testament?

Ik ben het wel met je eens dat het onzin is, niet bijbelse onzin maar logische onzin. De eerste zin lijkt me een vicieuze cirkel. Als je eerst tot geloof moet komen om de heilige geest te krijgen die jou weer geloof geeft.
Sjoemie probeert hier Paulus te citeren, die zelf tegenstrijdige logica heeft.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 18:12:37 #58
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199376016
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 17:29 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Het nieuwe testament?

Ik ben het wel met je eens dat het onzin is, niet bijbelse onzin maar logische onzin. De eerste zin lijkt me een vicieuze cirkel. Als je eerst tot geloof moet komen om de heilige geest te krijgen die jou weer geloof geeft.
Sjoemie probeert hier Paulus te citeren, die zelf tegenstrijdige logica heeft.
Ik hou het voorlopig nog even op niet-bijbelse onzin. Ik kan namelijk geen enkele tekst vinden die tot onderbouwing van beide uitspraken zou kunnen leiden. Dus misschien kun je iets specifieker zijn.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199386343
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 18:12 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik hou het voorlopig nog even op niet-bijbelse onzin. Ik kan namelijk geen enkele tekst vinden die tot onderbouwing van beide uitspraken zou kunnen leiden. Dus misschien kun je iets specifieker zijn.
Het is Bijbelse onzin. Ik weet niet waarom je zou ontkennen dat in de bijbel iets staat over de HG die in je komt wonen en jou dingen uitlegt. Waarom moesten mensen gedoopt worden bijvoorbeeld?
Zoals die man uit Handelingen die door een apostel geleerd werd (een Ethiopier was dat). Die werd naderhand meteen gedoopt. Jezus werd zelfs gedoopt en een duif kwam op hem (het symbool van de HG)..
pi_199389750
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 17:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat staat er dus niet. Dat is een christelijke invulling.

Maar even voor de goede orde: ga je er nu mee akkoord dat je argument dat ik aanhaalde niet klopt?
Ja deels zat ik misschien fout.
Maar kun jij dan accepteren dat er in zekere zin verschil zit tussen mens en dier zit.
Mens geschapen naar God's evenbeeld en dieren niet?
God zei zelfs na het scheppen van de mens dat het zeer goed was en bij de dieren etc alleen dat het goed was.
Dus er moet iets speciaals zijn geweest toen Hij de mens schiep lijkt mij.

Zoals al aangehaald maakt God alleen contact met mensen, Hij maakt hooguit af en toe gebruik van een dier om iets te communiceren met mensen. Zoals in het verhaal van billeam en de ezel.
Ik dacht ik ben je eens een stapje voor, voordat je daar over begint. :P
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_199389796
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 22:48 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Als je claimt zelf de heilige geest in je te hebben waarom kom je dan altijd met die onbijbelse bullshit aanzetten?
Ligt er aan wat jij onbijbelse bullshit vindt?
En kun je dat aantonen met wel bijbelse uitleg?

Want heb jij ooit een dier zien en horen bidden tot God uit zichzelf zonder dat men het die hond geleerd heeft?
of een tijger of een muis of zo?
Ik niet.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 12 mei 2021 @ 16:15:52 #62
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199389832
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja deels zat ik misschien fout.
Maar kun jij dan accepteren dat er in zekere zin verschil zit tussen mens en dier zit.
Mens geschapen naar God's evenbeeld en dieren niet?
God zei zelfs na het scheppen van de mens dat het zeer goed was en bij de dieren etc alleen dat het goed was.
Dus er moet iets speciaals zijn geweest toen Hij de mens schiep lijkt mij.

Zoals al aangehaald maakt God alleen contact met mensen, Hij maakt hooguit af en toe gebruik van een dier om iets te communiceren met mensen. Zoals in het verhaal van billeam en de ezel.
Ik dacht ik ben je eens een stapje voor, voordat je daar over begint. :P
Mensen zijn dieren met een communicatieupgrade.

Al dat gelul van je over god voegt niets toe.

Laatst bij AXP ook weer een mooie insteek, een ex-gelovige die aanhaalde hoe vermoeiend het was om jaar in jaar uit alle bullshit van z’n geloof te moeten verdedigen / rechtlullen, en dat hij dat op een gegeven moment gewoon spuugzat was.

Kijk toch in wat voor onhoudbare posities jij je hier ook steeds weer moet wringen om je getuigenis vol te houden.

Zonder god is het leven niet anders. Hoop dat je daar achter komt. Ooit.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199390024
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ligt er aan wat jij onbijbelse bullshit vindt?
En kun je dat aantonen met wel bijbelse uitleg?

Want heb jij ooit een dier zien en horen bidden tot God uit zichzelf zonder dat men het die hond geleerd heeft?
of een tijger of een muis of zo?

Ik niet.
Heb je weleens een mens zien bidden uit zichzelf? Ik niet.
Voed een baby op zonder godsgeloof, en handen vouwen voor het eten zit er niet in.


Dit bijvoorbeeld is typisch aangeleerd gedrag. Afgekeken van zijn vader, weet zelf niet wat hij zegt.
pi_199390042
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja deels zat ik misschien fout.
Maar kun jij dan accepteren dat er in zekere zin verschil zit tussen mens en dier zit.
Mens geschapen naar God's evenbeeld en dieren niet?
God zei zelfs na het scheppen van de mens dat het zeer goed was en bij de dieren etc alleen dat het goed was.
Dus er moet iets speciaals zijn geweest toen Hij de mens schiep lijkt mij.
Als een mol de bijbel geschreven had zou de mol een speciale schepping van God zijn. Dat bewijst niks.
pi_199390171
Hier hebben we dus een topic over het wel of niet bestaan van God.
God bestaat zoals ook de duivel en zijn trawanten bestaan.
Zoals occultisme ook bestaat kun je ook wel nagaan dan er een God is.
Maargoed, het is niet alleen dat God bestaat maar dat God ook een plan heeft met de mens en aarde,
En euhhh.......................De Here Jezus keert terug, en wel in Jeruzalem.
Oorlog zal er komen en zijn in Jeruzalem zoals God dat ook aangeeft.
Maar ja, die oorlog is er wel vaker zegt men dan, En dat klopt.
Ga aub eens geloven in God en De Here Jezus nu het nog kan.
Als men eenmaal onderzoek doet over de bijbel dan gaan je ogen het ook zien hoop ik.
En we zien de gevolgen al van het meer en meer afwijzen van De Here Jezus in Nederland en vooral West Europa. U word dan overgenomen door een andere god/afgod met bijbehorende problemen. En dat is erg jammer voor uw kinderen of kleinkinderen.
pi_199390225
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja deels zat ik misschien fout.
Hoe bedoel je, "deels"? Volgens mij zat je gewoon fout. Je argument klopt niet.

quote:
Maar kun jij dan accepteren dat er in zekere zin verschil zit tussen mens en dier zit.
Mens geschapen naar God's evenbeeld en dieren niet?
Dat is geen kwestie van "accepteren". Ik zie er totaal geen reden voor om dit te geloven. Het is alsof je me vraagt te accepteren dat er onzichtbare kabouters 's nachts jouw tanden poetsen. Zou jij dat kunnen accepteren?

Ik neem de bijbel niet als authoriteit, zoals jij.
-
  woensdag 12 mei 2021 @ 17:46:49 #67
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199391038
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:40 schreef Remco2021 het volgende:
Hier hebben we dus een topic over het wel of niet bestaan van God.
God bestaat zoals ook de duivel en zijn trawanten bestaan.
Zoals occultisme ook bestaat kun je ook wel nagaan dan er een God is.
Maargoed, het is niet alleen dat God bestaat maar dat God ook een plan heeft met de mens en aarde,
En euhhh.......................De Here Jezus keert terug, en wel in Jeruzalem.
Oorlog zal er komen en zijn in Jeruzalem zoals God dat ook aangeeft.
Maar ja, die oorlog is er wel vaker zegt men dan, En dat klopt.
Ga aub eens geloven in God en De Here Jezus nu het nog kan.
Als men eenmaal onderzoek doet over de bijbel dan gaan je ogen het ook zien hoop ik.
En we zien de gevolgen al van het meer en meer afwijzen van De Here Jezus in Nederland en vooral West Europa. U word dan overgenomen door een andere god/afgod met bijbehorende problemen. En dat is erg jammer voor uw kinderen of kleinkinderen.
Bewijs eens dan, van die duivel en trabanten. Lijkt me echt fascinerend als dat allemaal echt waar zou zijn...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 12 mei 2021 @ 18:45:50 #68
224960 highender
Travellin' Light
pi_199391874
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 17:46 schreef Tyr80 het volgende:
Bewijs eens dan, van die duivel en trabanten. Lijkt me echt fascinerend als dat allemaal echt waar zou zijn...
Mij ook, wij speelden vroeger met een ouijabord om die zogenaamde geesten, demonen, klopgeesten, etc. uit hun interdimensionale tent te lokken, daarop volgde iedere keer weer een teleurstellende ervaring.
pi_199395928


[ Bericht 33% gewijzigd door Amfoor_ op 14-05-2021 15:41:16 ]
  donderdag 13 mei 2021 @ 09:03:16 #70
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199399606
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 12:02 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Het is Bijbelse onzin. Ik weet niet waarom je zou ontkennen dat in de bijbel iets staat over de HG die in je komt wonen en jou dingen uitlegt. Waarom moesten mensen gedoopt worden bijvoorbeeld?
Zoals die man uit Handelingen die door een apostel geleerd werd (een Ethiopier was dat). Die werd naderhand meteen gedoopt. Jezus werd zelfs gedoopt en een duif kwam op hem (het symbool van de HG)..
Dat ontken ik niet. Al is er nog wel wat te zeggen over je aanvulling dat de Heilige Geest dingen uit zou leggen. Maar dat is een andere discussie. We hadden het over Sjoemie’s opmerkingen en of deze vanuit de bijbel onderbouwt kunnen worden. Daar zie ik helaas nog geen antwoord op.

Kun je met bijbeltekssten aantonen dat:
Pas bij het tot geloof komen wordt de geest van de mens levend gemaakt?
En het is de Heilige Geest die de geest van de mens levend maakt.

Sjoemie’s opmerking impliceert nogal wat. Het komt er dan op neer dat alle mensen volgens de bijbel een geest hebben en dat deze geest bij iedereen dood is behalve bij de mensen die in die bijbelse-God geloven. Ik kan geen bijbeltekst hierover vinden hoor. Dus ik ben erg benieuwd.

Ik mis verder je reactie op wat Sjoemie over Adam meldde. Dus ook voor wat deze opmerking betreft graag een onderbouwing vanuit de bijbel. Dus: Kun je vanuit de bijbel onderbouwen dat Adam zowel adem als de Heilige Geest ingeblazen kreeg?

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 13-05-2021 09:22:41 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 13 mei 2021 @ 09:21:54 #71
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199399798
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 16:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ligt er aan wat jij onbijbelse bullshit vindt?
En kun je dat aantonen met wel bijbelse uitleg?

Want heb jij ooit een dier zien en horen bidden tot God uit zichzelf zonder dat men het die hond geleerd heeft?
of een tijger of een muis of zo?
Ik niet.
Dat heeft Haushofer toch al gedaan? Waarom zou ik zijn woorden herhalen. Het is ook nog eens zo dat ik reeds in eerdere gesprekken je uitleg gegeven heb over het begrip Roeach. En wat heeft je aanvulling over dieren daar allemaal mee te maken? Dat ontgaat me.

Als jij zaken beweert omdat je claimt de Heilige Geest in je te hebben die je wel allemaal eventjes duidelijk maakt wat er in de bijbel staat dan is het aan jou vanuit de bijbel je opmerkingen te onderbouwen.

Je opmerkingen waren:

'Pas bij het tot geloof komen maakt God's Geest de geest in de mens levend en komt God dus met zijn Geest in ons wonen waardoor wij de dingen van God kunnen gaan begrijpen/ zien.'

'Adam kreeg naast de adem voor het tot leven brengen van zijn lichaam ook de Heilige Geest in geblazen die hem in staat stond om'

Dus, kun je beide opmerkingen vanuit de bijbel onderbouwen? Kun je aantonen vanuit de bijbel dat alle mensen (op de mensen die in de bijbelse God geloven na) een dode geest hebben? Kun je aantonen vanuit de bijbel dat het de Heilige Geest is die deze dode geest levend maakt? Kun je vanuit de bijbel aantonen dat Adam naast adem ook de Heilige Geest ingeblazen werd?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199407675
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 09:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat ontken ik niet. Al is er nog wel wat te zeggen over je aanvulling dat de Heilige Geest dingen uit zou leggen. Maar dat is een andere discussie. We hadden het over Sjoemie’s opmerkingen en of deze vanuit de bijbel onderbouwt kunnen worden. Daar zie ik helaas nog geen antwoord op.

Kun je met bijbeltekssten aantonen dat:
Pas bij het tot geloof komen wordt de geest van de mens levend gemaakt?
En het is de Heilige Geest die de geest van de mens levend maakt.

Sjoemie’s opmerking impliceert nogal wat. Het komt er dan op neer dat alle mensen volgens de bijbel een geest hebben en dat deze geest bij iedereen dood is behalve bij de mensen die in die bijbelse-God geloven. Ik kan geen bijbeltekst hierover vinden hoor. Dus ik ben erg benieuwd.
Ik geloof niet dat jij de Bijbel gelezen hebt, als je niet kan vinden dat de Geest van God levend maakt volgens de Bijbel. Wat te denken van de opmerking die Jezus gemaakt zou hebben "laat de doden de doden begraven".. Of wat denk je van het OT, Ezechiel geloof ik waar Israel wordt vergeleken met lijken? Waar zelfs de huid van weg was, en wat enkel nog skelet was?

En dan nog: Johannes 6:36:
quote:
63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
De woorden van Jezus zelf, volgens de Bijbel.


quote:
Ik mis verder je reactie op wat Sjoemie over Adam meldde. Dus ook voor wat deze opmerking betreft graag een onderbouwing vanuit de bijbel. Dus: Kun je vanuit de bijbel onderbouwen dat Adam zowel adem als de Heilige Geest ingeblazen kreeg?
Dat laatste staat er ook niet. Dat is zijn interpretatie. In die tijd was het ook niet nodig, de geest was nog niet dood. De geest is pas doodgegaan toen de zonde de Wereld in kwam.

Vergeet ook niet dat men in die tijd vaker dacht dat zij die een andere mening hadden dood waren en de opstanding werd in die tijd ook vaak uitgelegd als levend worden in de visie die men had. Men had weer iets om voor te leven. Levende doden is een uitdrukking die men vaak gebruikte voor hen die een andere mening hadden.
  donderdag 13 mei 2021 @ 17:51:42 #73
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199408050
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 17:28 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat jij de Bijbel gelezen hebt, als je niet kan vinden dat de Geest van God levend maakt volgens de Bijbel. Wat te denken van de opmerking die Jezus gemaakt zou hebben "laat de doden de doden begraven".. Of wat denk je van het OT, Ezechiel geloof ik waar Israel wordt vergeleken met lijken? Waar zelfs de huid van weg was, en wat enkel nog skelet was?

En dan nog: Johannes 6:36:
[..]

De woorden van Jezus zelf, volgens de Bijbel.
Helaas zie ik nergens in je voorbeelden terug komen dat het God’s Geest is die de geest in de mens levend maakt.
Dan zou het er op neer komen dat de mens een lichaam heeft, een ziel heeft, een geest heeft (danwel dood, dan wel levend) en een (bij een tot geloof gekomen mens) heilige geest heeft. Dit is echt nieuw voor mij en is naar mijn idee toch echt onbijbels.

quote:
Dat laatste staat er ook niet. Dat is zijn interpretatie. In die tijd was het ook niet nodig, de geest was nog niet dood. De geest is pas doodgegaan toen de zonde de Wereld in kwam.

Vergeet ook niet dat men in die tijd vaker dacht dat zij die een andere mening hadden dood waren en de opstanding werd in die tijd ook vaak uitgelegd als levend worden in de visie die men had. Men had weer iets om voor te leven. Levende doden is een uitdrukking die men vaak gebruikte voor hen die een andere mening hadden.
Ja zijn interpretatie. Dus onbijbelse onzin.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_199408270
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 17:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Helaas zie ik nergens in je voorbeelden terug komen dat het God’s Geest is die de geest in de mens levend maakt.
Dan zou het er op neer komen dat de mens een lichaam heeft, een ziel heeft, een geest heeft (danwel dood, dan wel levend) en een (bij een tot geloof gekomen mens) heilige geest heeft. Dit is echt nieuw voor mij en is naar mijn idee toch echt onbijbels.
Ik ken jou al van een tijdje eerder op dit forum, toen met aton en dergelijke. En ik merk dat het nog precies hetzelfde is. alles moet jou echt netjes voorgekauwd worden, zelf onderzoek doen komt niet bij jou op?

Ik gaf toch al een citaat? Dat Jezus zei "de Geest maakt levend"? En hoe kom je er precies op dat dan je zowel een levende Geest als de Heilige Geest hebt? De Heilige Geest heeft niemand, die zweeft gewoon overal en nergens. Het is de heilige Geest die jouw geest wakker maakt, levend maakt. Tenminste, according to bible.

quote:
Ja zijn interpretatie. Dus onbijbelse onzin.
Ben jij iemand die alleen maar letterlijk naar de Bijbel kijkt? Je hebt allerlei interpretaties van teksten uit de Bijbel. Daar is niks onbijbels aan. Tevens snap ik niet dat jij, die niet gelooft, het hebt over bijbels en onbijbels. Wat boeit jou het precies dat sjoemie iets zegt dat onbijbels is? Als sjoemie de bijbel letterlijk zou citeren, zou het dan geen onzin zijn?

de wereldbeelden in de Bijbel zijn toch volslagen achterhaald? Zoals de geest, de ziel, de schepping (dus of volgens Genesis God de Heilige Geest bij Adam heeft ingeblazen doet toch niet ter zake?).
  donderdag 13 mei 2021 @ 19:04:51 #75
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_199408964
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 18:09 schreef Berjan3 het volgende:

[..]
Ik ken jou al van een tijdje eerder op dit forum, toen met aton en dergelijke. En ik merk dat het nog precies hetzelfde is. alles moet jou echt netjes voorgekauwd worden, zelf onderzoek doen komt niet bij jou op?
Ik vind jou wel veranderd. Een stuk meer volwassen. Alleen je zou nog iets kunnen doen aan het onjuist aannemen. Ik heb namelijk wel degelijk zelfonderzoek gedaan. En uit zelfonderzoek moet ik toch echt concluderen dat wat Sjoemie stelt onbijbels is.

quote:
Ik gaf toch al een citaat? Dat Jezus zei "de Geest maakt levend"?
Juist. En dat ben ik ook met je eens. Maar het ging om Sjoemie's opmerking dat het de Heilige Geest is die de geest in de mens levend maakt. Dit zie ik na zelfonderzoek en na jouw voorbeelden nog steeds niet in de bijbel staan. Ik zie wel in dat je dit zo zou kunnen interpreteren. Maar daar ging heel deze discussie niet over.

quote:
En hoe kom je er precies op dat dan je zowel een levende Geest als de Heilige Geest hebt?
Omdat Sjoemie van mening is dat de Heilige Geest in mensen woont. Wat je vanuit de bijbel zou kunnen stellen. Maar dat is wat anders dan wat de opmerking van Sjoemie impliceert, namelijk dat gelovigen zowel een geest als een heilige geest hebben.

quote:
De Heilige Geest heeft niemand, die zweeft gewoon overal en nergens. Het is de heilige Geest die jouw geest wakker maakt, levend maakt. Tenminste, according to bible.
Tja, dan zou ik als ik jou was toch wel de conclusie trekken dat jij degene bent die wat beter zelfonderzoek zou moeten doen. In de bijbel staat duidelijk dat het lichaam een tempel is van de heilige geest die mensen ontvangen en die in deze mensen woont.
Maar nergens staat dus dat het er dus dat het de heilige geest is die jouw geest wakker maakt. De heilige geest maakt wellicht mensen wakker, zet ze aan tot handelen, laat ze in tongen spreken of wat dan ook. Maar het blijft onmogelijk vanuit de bijbel te stellen dat het de heilige geest is die de geest in de mens wakker maakt. Mocht ik er naast zitten dan alsnog en wederom het verzoek een bijbeltekst te plaatsen waaruit blijkt dat ik ernaast zit.

quote:
Ben jij iemand die alleen maar letterlijk naar de Bijbel kijkt? Je hebt allerlei interpretaties van teksten uit de Bijbel. Daar is niks onbijbels aan.
Niet alleen. Maar ik kijk wel graag letterlijk naar de bijbel ja. Maar iedereen is vrij om de teksten te interpreteren. En uiteraard doe ik dat zelf ook. Maar als je zoals Sjoemie van mening bent dat alleen mensen zoals Sjoemie de bijbel begrijpen omdat de Heilige Geest in hen woont dan verwacht ik dat zij vanuit de bijbel uitleg kunnen geven aan hun stellingen. En helaas ontbreekt het daar bij Sjoemie dikwijls aan.

quote:
Tevens snap ik niet dat jij, die niet gelooft, het hebt over bijbels en onbijbels. Wat boeit jou het precies dat sjoemie iets zegt dat onbijbels is? Als sjoemie de bijbel letterlijk zou citeren, zou het dan geen onzin zijn?
Dit is ook een onjuiste aanname. Dat geeft verder niet hoor. Maar ik geloof wel.
En het geeft inderdaad niet hoe of wat Sjoemie de bijbel leest of interpreteert. Het is alleen maar fijn om te zien hoe andere mensen geloven. Het gaat mij vooral om zijn claim dat hij de bijbel als gelovige snapt omdat de Heilige Geest in hem woont en de rest het dus allemaal niet snapt.

quote:
de wereldbeelden in de Bijbel zijn toch volslagen achterhaald? Zoals de geest, de ziel, de schepping (dus of volgens Genesis God de Heilige Geest bij Adam heeft ingeblazen doet toch niet ter zake?).
Die zijn inderdaad achterhaald.

Maar nu heb je er van alles bij gehaald. En dat moet je allemaal zelf weten. Al denk ik niet dat ik constant op je in blijf gaan als je er van alles bij haalt. Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.

Maar nog steeds blijkt nergens uit dat het volgens de bijbel de Heilige Geest is die de geest in de mens levend maakt. En ook blijkt helaas nergens uit dat Adam volgens de bijbel zowel adem als de Heilige Geest kreeg ingeblazen. Dus ik concludeer na zelfonderzoek gesteund door jouw onderzoek alsnog dat beide opmerkingen behoren tot onbijbelse onzin.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')