abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 april 2021 @ 09:16:45 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199094769
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 07:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Als je pleit zo veel over het onderwerp te weten, dan weet je dat zon en wind niet haalbaar zijn, voor meer dan 20% vd opwekking.
Oja? Denemarken en Duitsland bewijzen het tegendeel.
quote:
Het valt me op dat mensen die erg tegen CO2 uitstoot ook tegen kernenergie zijn.
Wie zegt dat ik tegen kernenergie ben?

[ Bericht 4% gewijzigd door Isdatzo op 21-04-2021 09:24:57 ]
Huilen dan.
pi_199094882
En ook vervelend aan kernenergie is dat je deze centrales niet snel kan bij schakelen wat noodzakelijk gaat worden bij meer duurzame energiebronnen. :D
  woensdag 21 april 2021 @ 09:39:15 #203
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199094966
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 09:29 schreef Basp1 het volgende:
En ook vervelend aan kernenergie is dat je deze centrales niet snel kan bij schakelen wat noodzakelijk gaat worden bij meer duurzame energiebronnen. :D
Voor zover ik weet is dat bij de nieuwste generatie centrales niet zo'n issue meer. Kijk, ik ben dan ook niet principieel tegen kernenergie een enkele kerncentrale kán een goede aanvulling zijn in de transitiefase. Maar je moet 1) niet doen alsof het een super duurzame en schone manier van energieproductie is en 2) eerlijk zijn over het kostenplaatje.

Als je dat doet, dan denk ik dat er weinig argumenten overblijven voor de bouw van zo'n ding. Een gascentrale is dan niet heel veel meer vervuilend (zeker wanneer vooral gebruikt om bij te schakelen) en gigantisch veel goedkoper.
Huilen dan.
  woensdag 21 april 2021 @ 09:41:22 #204
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199094978
Snap ook niet zo goed waarom mensen zo tegen een duurzame energieopwekking zijn. Wat is daar nou weer mis mee :? .
Huilen dan.
pi_199095018
twitter

_O_
  woensdag 21 april 2021 @ 09:57:00 #206
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199095103
Ja, die bende is vast veroorzaakt door mensen die begaan zijn met de toestand van onze planeet :|W .
Huilen dan.
pi_199095927
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Jij :o ?
Is het toverwoord thorium al gevallen? _O-

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou het fantastisch vinden áls het ons lukt om een thoriumreactor te bouwen, maar ze zijn er al sinds jaren bezig en tot nu toe is het nog niemand gelukt. Dus er alles op inzetten zonder backupplan lijkt mij bijzonder riskant.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_199096002
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 07:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Als je pleit zo veel over het onderwerp te weten, dan weet je dat zon en wind niet haalbaar zijn, voor meer dan 20% vd opwekking.
Vreemd dat wij dan al in 2020 26% van onze elektriciteit uit zon en wind hebben gehaald.
quote:
Kwart meer duurzame energie in 2020
Nieuwsbericht | 22-12-2020 | 17:23

De hoeveelheid duurzame energie (stroom en warmte) groeide dit jaar met 24 procent. In energiehoeveelheid is dat 36 petajoule (PJ). Deze groei is vergelijkbaar met de energiebehoefte van 300.000 Nederlanders, ofwel de steden Nijmegen en Leeuwarden samen.

Ingezoomd op de stroomproductie steeg het aandeel hernieuwbare elektriciteit tot ruim 26 procent (2019: 18 procent).
Bron
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 21 april 2021 @ 13:49:46 #209
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199097879
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 11:13 schreef knoopie het volgende:

[..]

Vreemd dat wij dan al in 2020 26% van onze elektriciteit uit zon en wind hebben gehaald.
[..]

Bron
Inclusief biomassa, en daarover kunnen we discussiëren. Wat dat betreft doen Duitsland en Denemarken het een stuk beter. Maar goed, linksom of rechtsom blijft het gewoon een domme uitspraak.
Huilen dan.
pi_199098613
quote:
7s.gif Op woensdag 21 april 2021 09:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Oja? Denemarken en Duitsland bewijzen het tegendeel.
[..]

Wie zegt dat ik tegen kernenergie ben?
Het Duitse net kent momenteel grote problemen door fluctuaties in zon en wind, zonder aansluiting op het EU net lag Duitsland al plat.
Dat is wel het voorbeeld van het maximaal haalbare tot dusver op wind/zon. Er is tegenenergie nodig met grote krachten om de fluctuaties op te kunnen vangen.

Ik
Zeg trouwens niet dat jij tegen kern bent, maar veel mensen aan de duurzame kant van de discussie.

Gas is een mooi product voor de opwekking wat we zeker nog moeten opstoken vind ik.
Vakman pur sang
pi_199098773
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 11:13 schreef knoopie het volgende:

[..]

[..]

Bron
Dit is pertinent niet waar.
Nederland koopt wel veel “groene certificaten” uit het buitenland in. Maar de eigenopwekking is nog geen 14% wind/zon.

https://www.hier.nu/thema(...)n-nederland-opgewekt
Vakman pur sang
  woensdag 21 april 2021 @ 15:29:00 #212
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199099113
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 14:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Het Duitse net kent momenteel grote problemen door fluctuaties in zon en wind, zonder aansluiting op het EU net lag Duitsland al plat.
Dat is wel het voorbeeld van het maximaal haalbare tot dusver op wind/zon. Er is tegenenergie nodig met grote krachten om de fluctuaties op te kunnen vangen.
Ah ja, gaan we de vooruitgang laten tegenhouden door een verouderde infrastructuur? Hoog tijd om er eens goed over na te gaan denken hoe we dat Europese stroomnet beter kunnen inrichten met oog op de actuele en toekomstige ontwikkelingen.

Als we te beroerd waren om infrastructuur te vernieuwen wanneer dat nodig was dan reden we nu ook nog met onze bolderkar over knollenpaden. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn: de infrastructuur stimuleert vooruitgang, in plaats van de huidige situatie waarin het de boel belemmert. Dus nee, vind het niet zo'n sterk argument.

quote:
Ik
Zeg trouwens niet dat jij tegen kern bent, maar veel mensen aan de duurzame kant van de discussie.

Gas is een mooi product voor de opwekking wat we zeker nog moeten opstoken vind ik.
Opstoken om het opstoken? Nah, als het niet nodig is liever niet.
Huilen dan.
pi_199099127
Er komt geen deel 3 hoor
  woensdag 21 april 2021 @ 15:30:20 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199099129
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:30 schreef Fugue het volgende:
Er komt geen deel 3 hoor
Dat bepaal jij?
Huilen dan.
pi_199099693
quote:
15s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat bepaal jij?
Ja hoor
pi_199099934
quote:
7s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ah ja, gaan we de vooruitgang laten tegenhouden door een verouderde infrastructuur? Hoog tijd om er eens goed over na te gaan denken hoe we dat Europese stroomnet beter kunnen inrichten met oog op de actuele en toekomstige ontwikkelingen.

Als we te beroerd waren om infrastructuur te vernieuwen wanneer dat nodig was dan reden we nu ook nog met onze bolderkar over knollenpaden. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn: de infrastructuur stimuleert vooruitgang, in plaats van de huidige situatie waarin het de boel belemmert. Dus nee, vind het niet zo'n sterk argument.
[..]

Opstoken om het opstoken? Nah, als het niet nodig is liever niet.
Ik snap wat je probeert te zeggen.
Maar dit heeft niets (of niets, niet alles) te maken met de infrastructuur.
Ik zou uren met je moeten praten om daarover alle ins and outs uit te leggen. Maar jij hebt van de klimatologische kant veel meer kennis en ik van de technische kant.
Probeer zelf eens te kijken wat nu precies het probleem is in duitsland met de stabiliteit van het net.
Vakman pur sang
pi_199099944
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:30 schreef Fugue het volgende:
Er komt geen deel 3 hoor
Deel 3 waar van?
Vakman pur sang
  woensdag 21 april 2021 @ 17:06:49 #218
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199100427
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik snap wat je probeert te zeggen.
Maar dit heeft niets (of niets, niet alles) te maken met de infrastructuur.
Ik zou uren met je moeten praten om daarover alle ins and outs uit te leggen. Maar jij hebt van de klimatologische kant veel meer kennis en ik van de technische kant.
Probeer zelf eens te kijken wat nu precies het probleem is in duitsland met de stabiliteit van het net.
Volgens mij is het in Duitsland dat ze in het noorden veel meer produceren dan ze nodig hebben, in het zuiden en westen veel minder, en dat het energietransport naar die regio's die het het hardste nodig hebben (bijvoorbeeld om dat daar de industrie zit) problematisch is.

Als ik het fout heb hoor ik het graag hoor.
Huilen dan.
pi_199100846
quote:
7s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Volgens mij is het in Duitsland dat ze in het noorden veel meer produceren dan ze nodig hebben, in het zuiden en westen veel minder, en dat het energietransport naar die regio's die het het hardste nodig hebben (bijvoorbeeld om dat daar de industrie zit) problematisch is.

Dan gooien we in europa wat meer HVDC netten neer en het probleem is opgelost. Hoe meer duurzame energie we in de heel europa opwekken met een goed netwerk om het te verdelen hoe minder last we van de lokale windstilte of de lokale overproductie zullen hebben.
pi_199100988
quote:
7s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Excuseer de bron maar de man heeft wel verstand van de techniek.
quote:
Mythe 7: “De Energiewende zadelt het energienetwerk op met ernstige problemen” Het Duitse stroomnetwerk is zowat het meest betrouwbare in Europa. Een stabiel netwerk en grote hoeveelheden hernieuwbare energie kunnen dus perfect samengaan. Ook Spanje en Italië dreven hun hernieuwbare capaciteit sterk op en doen het steeds beter.

Ook hier geldt dat het eerste deel gewoon waar is. Het Duitse stroomnetwerk is zowat het meest betrouwbare in Europa. Op Nederland na dan. Moest de firma TenneT in 2003 nog drie keer ingrijpen in de netbalans van de stroom infrastructuur, in 2013 was dat 30.000 keer. Er moest 10.000 keer vaker ingegrepen worden om het stroomnet stabiel te houden dan 10 jaar terug. Greenpeace zal dat ongetwijfeld vertalen met; ‘ook dat zijn groene banen’.

De grens aan hetgeen een centrale energievoorziening kan opvangen aan wisselvallige hernieuwbare stroom is langzamerhand wel bereikt. In Duitsland ligt die grens op circa 30% wisselvallige hernieuwbare stroom, een percentage wat in 2016 wel ongeveer gehaald zal gaan worden.

De wisselvallige groene stroom die daarboven op het net geplaatst wordt, moet haar weg naar het buitenland vinden. Alleen hebben landen aan de Oostgrens van Duitsland inmiddels zogenaamde ‘stroom blockers’ geplaatst. Polen, maar ook Tsjechië sturen de wisselvallige stroom gewoon terug het Duitse net op. Die teruggestuurde stroom zoekt vanzelf een uitweg … of te wel Nederland.

De Energiewende zadelt niet alleen het Duitse stroomnetwerk op met een ernstig probleem. Het is veel ernstiger, zij zadelt haar buurlanden op met een ernstig probleem. Er is in Nederland nog wel wat ruimte op het stroomnet, maar niet bijzonder veel.

We kunnen dus wachten op een serieuze ‘black out’, waarbij de stroomvoorziening voor dagen – zo niet weken – op haar gat ligt. Niet morgen, maar bij ongewijzigd beleid, wel binnen een paar jaar.
Nederland betaald (nog) de rekening voor Duitsland door een groot deel van de “baseload” voor zijn rekening te nemen.
Lees ook;
https://www.forbes.com/si(...)ort/?sh=3a2dc1c38e48

[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 21-04-2021 18:24:22 ]
Vakman pur sang
pi_199101110
Om de situatie in Duitsland te redden:
quote:
What is required is a fundamental turn in energy policy.”

Among the radical changes required include building transmission lines eight times faster than they are currently being built, building new back-up power plants, and installing instruments to control electricity demand, all of which would drive electricity prices even higher.

“But it is also clear that the consequences of a blackout would be much higher,” warns McKinsey.

Alternatively, Germany could abandon its phase-out of nuclear energy, something the consultancy, like many others in the country, does not mention.
Vakman pur sang
  woensdag 21 april 2021 @ 18:38:23 #222
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199101190
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Moet Ixnay je eerst leren breien ofwa?
Ter info. Ik kan breien.
pi_199115190
Maar het gaat niet eens alleen om het netwerk, hoe betrouwbaar dat ook is. Het gaat ook om de consistentie van de energiebron. Die is met gas/kolen/kernenergie redelijk constant, maar 'groene' bronnen zijn te grillig.

Als je je producie niet afstemt op de afname, treden er na een tijdje allerlei veiligheden in werking. Als het bv ineens stopt met waaien, dan raakt het netwerk onderbelast. Dat is in eerste instantie nog geen probleem, omdat het wordt opgevangen door de frequentie. Ik weet niet meer precies wat de marges tegenwoordig zijn, maar toen ik nog in de centrale werkte was dat +/- 10% op de frequentie. Kwam je daarboven of daaronder als centrale, dan bam - dan schakelde die uit. En dus minder productie op het net tegen een wel gelijk blijvende afname resulteerde in een nog lagere frequentie, wat weer opgepikt werd door de volgende centrale, die daarop vanzelf uitschakelde, dan de volgende, dan de volgende enz.

De enige oplossing is dan snel bijschakelen, en dat lukt je met gas/kolen/kernenergie centrales niet. Daar gaat tijd overheen (met gas wel iets sneller).
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_199115241
Daar gaan we weer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')