SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag wel
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Die kunnen ze morgen weer afbellen.quote:
geloof jij dit echt?quote:Op zondag 11 april 2021 13:05 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Uiteindelijk zou het doel wel moeten zijn om terug te gaan naar februari 2020, maar dat gaat nog wel even duren.
quote:Jackson said she's turned the corner about 10 months after getting sick. While she is still not back to her former self, she is feeling better. She also said that her symptoms have calmed down noticeably after she got the Covid-19 vaccine. While the experts aren't yet certain about the science on why this could be happening or how long patients' improvement might last, other Covid longhaulers have also reported relief after getting inoculated.
Wat is volgens jou een blijvertje dan? Mondkapjes dragen? Thuiswerken? Anderhalve meter afstand houden?quote:
Ik voorspel dat het op zijn best nog een week of 5 duurt voordat we beetje ruimte op de IC's hebben.quote:Op zondag 11 april 2021 13:45 schreef deedeetee het volgende:
Er liggen volgende week na t prikken nog een kleine 800.000 vaccins in de vriezer. Dus nog veel méér afspraken maken en veel meer prikken. Kunnen de zhk opnames eindelijk weer omlaag gaan en de ic's weer wat ruimte krijgen.
jij bent geen draak maar een troll, beter besteed niemand meer aandacht aan jouquote:Op zondag 11 april 2021 13:45 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Alsof ze echt 400k mensen gaan vaccineren.Engeland zal al die vaccins toch wel opeisen.
Dus weer versoepelen vanaf 1 junoquote:Op zondag 11 april 2021 13:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik voorspel dat het op zijn best nog een week of 5 duurt voordat we beetje ruimte op de IC's hebben.
Ja, want wat zou er dan moeten blijven? Waarom? Voor wie? Wie heeft daar voordeel bij?quote:
Ik hoop ook heel hard dat dan het ergste achter de rug is. Het blijft nu wel hangen tegen de 800 en als ik op NICE kijk geeft dat geen blij gevoel.quote:Op zondag 11 april 2021 13:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik voorspel dat het op zijn best nog een week of 5 duurt voordat we beetje ruimte op de IC's hebben.
Heb je mijn grafiekjes gezien?quote:Op zondag 11 april 2021 13:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik hoop ook heel hard dat dan het ergste achter de rug is. Het blijft nu wel hangen tegen de 800 en als ik op NICE kijk geeft dat geen blij gevoel.
Even nuanceren: de helft daarvan is voor de tweede prik, dus 200k effectieve afspraken.quote:
Goh het is bijna alsof een systeem waarbij mensen zelf een afspraak kunnen maken beter werkt dan uitnodigingen uitsturen, daar fouten in maken, en dan maar wachten of mensen wel of niet op de uitnodiging gaan reageren voordat je nieuwe uitstuurt.quote:
quote:Op zondag 11 april 2021 13:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Er zit niemand op de redactie van een krant om mensen bang te maken om steun voor de maatregelen te behouden. Als je dat denkt ben je een eind van het padje.
Goed voorbeeld verder. Media die een complot tussen overheid en wetenschappers aan het licht brengt.
En hoe realistisch denk je dat jouw idee is?quote:Op zondag 11 april 2021 13:55 schreef junkiexp het volgende:
Heel benieuwd of er eventuele versoepelingen komen, wat mij betreft gooien ze de winkels (wel met max aantal mensen per winkel) en de terrassen gewoon open.
Ook dierentuinen en andere buitenactiviteiten open gooien.
Avondklok er ook af, die had toch al amper nut.
Het is mooi geweest nu.
Dat is niet de bedoeling.quote:Op zondag 11 april 2021 13:58 schreef junkiexp het volgende:
Waarom wordt er trouwens nog steeds het aantal positieve mensen gemeld en niet het percentage positief.
Want als er meer getest is dan een andere dag dan schep je toch een heel verkeerd beeld of zie ik dat verkeerd?
het is lekker makkelijk om een bevolking dat amper grafieken kan lezen of statistieken kan interpreteren gewoon wat random cijfers voor te schotelenquote:Op zondag 11 april 2021 13:58 schreef junkiexp het volgende:
Waarom wordt er trouwens nog steeds het aantal positieve mensen gemeld en niet het percentage positief.
Want als er meer getest is dan een andere dag dan schep je toch een heel verkeerd beeld of zie ik dat verkeerd?
Beide wordt gemeld.quote:Op zondag 11 april 2021 13:58 schreef junkiexp het volgende:
Best realistisch, je moet het gewoon doen.quote:Op zondag 11 april 2021 13:57 schreef capricia het volgende:
[..]
En hoe realistisch denk je dat jouw idee is?
Vergeet het maar. Jouw plan gaan ze niet doen. Met de huidige stand van zaken.quote:Op zondag 11 april 2021 14:00 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Best realistisch, je moet het gewoon doen.
Bij de slager gaat het ook prima, 5 mensen binnen bv. en de rest wacht even buiten.
Ondernemers doen er en moord voor om desnoods zelf bij de ingang te gaan staan om dit goed in de gaten te houden.
Als je doorzoekt wel, maar standaard hoor je op de radio en dergelijk alleen het aantal positieve mensen.quote:
En dat vind je goed?quote:Op zondag 11 april 2021 14:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Vergeet het maar. Jouw plan gaan ze niet doen. Met de huidige stand van zaken.
Je leest een ander topic dan ik zeker.quote:Op zondag 11 april 2021 14:00 schreef aTypisch het volgende:
hier in het topic lopen ze echter de polonaise
Ik ben er ook bang voor, ik denk dat het best moet kunnen.quote:Op zondag 11 april 2021 14:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Vergeet het maar. Jouw plan gaan ze niet doen. Met de huidige stand van zaken.
Doorzoeken vind ik echt wat overdreven, maar bij het nieuws wordt het inderdaad niet standaard gemeld. Dat zou inderdaad wel goed zijn om wel te doen, denk ik.quote:Op zondag 11 april 2021 14:01 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Als je doorzoekt wel, maar standaard hoor je op de radio en dergelijk alleen het aantal positieve mensen.
En dat hoeft niet altijd wat te zeggen.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAA bioscopen OPEN.quote:Op zondag 11 april 2021 14:02 schreef RipCity het volgende:
Conclusie Fieldlab-evenementen: ’1,5 meter afstand niet nodig in theater en bios’
Theaters, bioscopen en congreszalen kunnen met maatregelen open op 50 procent van hun normale capaciteit. En dat zonder anderhalve meter afstand te houden. Dat is de belangrijkste conclusie die Fieldlab Evenementen zondag presenteert op basis van de eerste onderzoeksresultaten. De vraag is echter of het OMT die mening deelt.
De maatregelen die de deuren zouden moeten openen, houden onder meer in dat gasten 24 uur voor het bezoek slagen voor een sneltest en een mondkapje dragen als ze zich door het gebouw bewegen. Ook moeten bezoekersstromen gescheiden worden en moet de ventilatie in het gebouw minstens voldoen aan het bouwbesluit. Dat zegt programmamanager Pieter Lubberts van Fieldlab Evenementen.
Dat presenteert zondag de resultaten van de eerste twee evenementen: een zakelijk congres en een theatershow in februari. „Wij zeggen niet: gooi nu alles open. Dat kan praktisch ook niet, in onze sector duurt het soms weken voor iets georganiseerd kan worden. Wij kijken niet naar de situatie nu”, aldus Lubberts, die vervolgt: „Wat wij doen, is aantonen dat het kan met de juiste maatregelen.”
Tijdens de eerste Fieldlab-evenementen blijkt dat bijna iedereen zich hield aan de mondkapjesinstructies en dat 80 procent van de bezoekers de Coronamelder-app had gedownload. Het aantal ’risicovolle contacten’, waarbij iemand langer dan een kwartier binnen anderhalve meter van een ander is, is beperkt. „Tijdens het zakelijk congres worden de meeste contacten opgedaan in de periode dat er wordt rondgelopen in de foyer”, aldus Fieldlab. De sneltesten aan de deur, die 10 procent van de bezoekers moesten ondergaan, bleken geen probleem en brachten geen besmettingen aan het licht.
Anderzijds is geen data verzameld over het effect van de mondkapjes of naar desinfectie. Ook reppen de resultaten niet over de testbereidheid achteraf, terwijl die bijvoorbeeld bij het congres 77 procent was. „De testen maakten dan ook geen deel uit van ons onderzoek, die waren puur een voorwaarde om dit te mogen organiseren”, aldus Lubberts.
Hij geeft aan dat de resultaten op de betrokken ministeries, zoals Volksgezondheid en Economische Zaken, ’met een positieve blik’ zijn ontvangen. Het is echter de vraag of het Outbreak Management Team (OMT) er ook zo naar kijkt. Dat is gevraagd om een advies gebaseerd op de data, en komt daar vermoedelijk in de komende dagen mee. Vaak bepaalt dat advies ook de koers van het kabinet.
Er zijn echter signalen dat het OMT moeite heeft om te zien hoe op basis van de data er echt weer dingen mogelijk zijn. OMT-lid Marc Bonten gaf vrijdag al aan dat de events ’extreem veel veiligheidsvoorzieningen en controles hadden’. „Als je dat op grote schaal gaat doen, gaat het mis”, voorzag de arts-microbioloog van het UMC Utrecht met de blik naar de pilot-events van de overheid.
Die staan echter los van Fieldlab, benadrukt Lubberts. Het belangrijkste verschil: bij Fieldlab Evenementen is de anderhalve meter geen must.
De komende weken levert Fieldlab ook de data van andere evenementen aan het OMT. De data van onder meer voetbalwedstrijden met publiek, en outdoor- en indoor-dancefeesten en concerten, zijn dus nog niet bekend gemaakt of meegenomen. Bij deze evenementen waren meer mensen aanwezig, die bovendien zich te buiten konden gaan aan alcohol, konden dansen en joelen. Bij deze evenementen vonden, in tegenstelling tot bij het congres en de theatershow, dan ook wel besmettingen plaats. In totaal raakten vermoedelijk 20 bezoekers van Fieldlab besmet.
Denk dat bioscopen nog maar 10% bezoekers overhouden als je elke keer voordat je naar film gaat stokkie in neus moet doen. Gratis of niet.quote:Op zondag 11 april 2021 14:09 schreef Cynicio het volgende:
Het idee om dit testen bij bioscopen en theaters toe te passen is het meest achterlijke idee dat ik ooit heb gehoord. Bioscopen kunnen makkelijk open zoals ze vorig jaar open waren. Mondkapjes in de gang en spreiden van publiek. That's it. In wat voor wereld leven deze mensen? Het idee van Fieldlab is al radicaal en dan zou het OMT zelfs dat nog te soft vinden? Bioscopen, theaters, musea en noem ze maar op zouden ten onder gaan.
Precies. Een bioscoopbezoek hoort laagdrempelig te zijn.quote:Op zondag 11 april 2021 14:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Denk dat bioscopen nog maar 10% bezoekers overhouden als je elke keer voordat je naar film gaat stokkie in neus moet doen. Gratis of niet.
Eerst stok in je neus douwen en dan lekker zen ontspannen.quote:Op zondag 11 april 2021 14:10 schreef Noek het volgende:
Er zijn ook yoga/sportscholen die meedoen. Dan spoor je niet, hoor. Ga weg met die bullshit.
Vraag me af welke sector niet. Denk dat het mensen ook heel snel gaat vervelen. De eerste keer weer wat doen is misschien leuk, maar daarna? Ga je echt een test nemen om eens te kunnen uit eten? Om naar het eiersnijdermuseum te mogen? Om weer eens een uurtje met je kinderen te zwemmen op de zaterdagochtend?quote:Op zondag 11 april 2021 14:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Denk dat bioscopen nog maar 10% bezoekers overhouden als je elke keer voordat je naar film gaat stokkie in neus moet doen. Gratis of niet.
Hoeveel procent van de stoeltjes zou je kunnen gebruiken als je aan alle kanten 1,5 meter afstand moet houden?quote:Op zondag 11 april 2021 14:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Het meest bizarre is dat als je gevaccineerd bent, je ook een test moet doenquote:Op zondag 11 april 2021 14:18 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Vraag me af welke sector niet. Denk dat het mensen ook heel snel gaat vervelen. De eerste keer weer wat doen is misschien leuk, maar daarna? Ga je echt een test nemen om eens te kunnen uit eten? Om naar het eiersnijdermuseum te mogen? Om weer eens een uurtje met je kinderen te zwemmen op de zaterdagochtend?
Kan het me amper voorstellen.
Zonder maximaal aantal bezoekers? Hangt af van de zaal natuurlijk, maar komt uiteindelijk uit rond 25-30% dacht ik.quote:Op zondag 11 april 2021 14:18 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de stoeltjes zou je kunnen gebruiken als je aan alle kanten 1,5 meter afstand moet houden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |