1,5??? Wij zijn met een zelfde soort klus bezig en we hebben moeite om binnen de 2,5 te blijven.quote:Op vrijdag 16 april 2021 10:18 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Daar moet minimaal een anderhalf ton in. Wel veel potentie natuurlijk, maar je moet er echt zin in hebben..
Bijzonder stellig. Zo stellig waren de meeste 'deskundigen' ook in 2006-2007. Ook toen was er een groeiend woningtekort.quote:
In 2006-2007 werd mij op Fok ook verteld dat het absoluut niet verstandig was om een huis te kopen... ik ben blij daar nooit naar geluisterd te hebben... ondanks de crash doe volgde.quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijzonder stellig. Zo stellig waren de meeste 'deskundigen' ook in 2006-2007. Ook toen was er een groeiend woningtekort.
Zolang wij nog met wachtlijsten zitten van 5 tot 10 jaar bij huurwoningen en bij koopwoningen ook flink moet overbieden maak ik mij daar geen zorgen over.quote:Op vrijdag 16 april 2021 21:22 schreef tstile het volgende:
Mag ik iedereen wel even herinneren dat we niet teveel woningen moeten bouwen.
Want anders krijgen we leegstand in de toekomst.
Aldus het CBS in 2014.
'Nieuwbouw moet niet vanzelfsprekend zijn'
Dat het achteraf nog altijd goed bevalt dat je toen ingestapt bent, doet natuurlijk niets af aan de uitspraak waar ik op reageerde.quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:27 schreef zatoichi het volgende:
[..]
In 2006-2007 werd mij op Fok ook verteld dat het absoluut niet verstandig was om een huis te kopen... ik ben blij daar nooit naar geluisterd te hebben... ondanks de crash doe volgde.
Goed punt, het aan kunnen gaan van de lening was inderdaad een van de belangrijkste zaken.quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat het achteraf nog altijd goed bevalt dat je toen ingestapt bent, doet natuurlijk niets af aan de uitspraak waar ik op reageerde.
Jij hebt waarschijnlijk niet (gedwongen) hoeven verkopen tijdens de dip. Waardoor je dus gewoon al die jaren fijn gewoond hebt en inmiddels wel de nodige overwaarde hebt.
Een dip in verkoopprijzen merk je immers alléén iets van wanneer je moet verkopen en verlies moet nemen. Dan is het vervelend.
Maar wat die dip (een echte crash was het zeker niet!) mij geleerd heeft, is dat niet zozeer de grootte van het woningtekort de prijzen bepaalt. Maar vooral de mate waarin men financiering kan krijgen. De leen-normen werden strenger en een deel van de mensen kon moeilijker een hypotheek krijgen vanwege baanverlies en/of het niet krijgen van een vast contract.
Een periode met grote baan-onzekerheid zal vast ooit wel weer komen. Als dat dan ook nog gepaard gaat met wat rente stijging waardoor het maximaal te lenen bedrag bij een bepaald inkomen omlaag gaat, dan is daar de prijsdruk voor de woningmarkt weer terug. Mijn glazen bol zegt niet wanneer dat zal zijn. Wel zegt mijn glazen bol dat ook de volgende dip niet eeuwig zal aanhouden en niet het einde van de wereld betekent.
En dat het vooral niet moet laten om te kopen wanneer je een fijn huis binnen je budget tegenkomt, waar je jezelf nog jarenlang ziet wonen.
Lol - de situatie is nu echt anders. Het is de grootste woningcrisis sinds WO2. Daarnaast de rente historisch lag.quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijzonder stellig. Zo stellig waren de meeste 'deskundigen' ook in 2006-2007. Ook toen was er een groeiend woningtekort.
Waar haal je dat nou weer vandaan?quote:Op zaterdag 17 april 2021 12:10 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Lol - de situatie is nu echt anders. Het is de grootste woningcrisis sinds WO2
Zucht, en dit is precies het probleem met aankoopmakelaars. Ze gunnen elkaar de huizen, pushen de prijs zo nog wat extra op en uiteindelijk stijgt alleen de kosten koper.quote:Op zaterdag 17 april 2021 10:10 schreef Chocoladesoes het volgende:
Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht. We waren scheefhuurders dus daardoor veel kunnen sparen en dus veel kunnen overbieden. Toch geluk gehad want het was het eerste huis dat we bezichtigd hadden. We stonden er wel van te kijken hoe het ging met het bieden, voor ons was het allemaal nieuw. Aankoopmakelaar die de verkoopmakelaar twee keer belde voor sluitingstijd (1 uur van tevoren om even te peilen of er al biedingen binnen waren en zo ja, welke prijzen) en 5 minuten van tevoren om het nog een keer te proberen. Verkoopmakelaar heeft een bod van een particulier aan onze aankoopmakelaar en dus aan ons doorgegeven (heel raar, kan ook bluf zijn maar je weet maar nooit). En onze aankoopmakelaar vertelde dat we sowieso veel kans zouden maken als we de enige bieder waren met aankoopmakelaar. Als dit niet het geval was, dan werd het lastiger.
Veel externe handen ingehuurd dan?quote:Op zaterdag 17 april 2021 07:36 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
1,5??? Wij zijn met een zelfde soort klus bezig en we hebben moeite om binnen de 2,5 te blijven.
En toch is die dip rete vervelend als je dan wel iets anders wil (zelfs als het niet gedwongen is :-P )quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat het achteraf nog altijd goed bevalt dat je toen ingestapt bent, doet natuurlijk niets af aan de uitspraak waar ik op reageerde.
Jij hebt waarschijnlijk niet (gedwongen) hoeven verkopen tijdens de dip. Waardoor je dus gewoon al die jaren fijn gewoond hebt en inmiddels wel de nodige overwaarde hebt.
Een dip in verkoopprijzen merk je immers alléén iets van wanneer je moet verkopen en verlies moet nemen. Dan is het vervelend.
Maar wat die dip (een echte crash was het zeker niet!) mij geleerd heeft, is dat niet zozeer de grootte van het woningtekort de prijzen bepaalt. Maar vooral de mate waarin men financiering kan krijgen. De leen-normen werden strenger en een deel van de mensen kon moeilijker een hypotheek krijgen vanwege baanverlies en/of het niet krijgen van een vast contract.
Een periode met grote baan-onzekerheid zal vast ooit wel weer komen. Als dat dan ook nog gepaard gaat met wat rente stijging waardoor het maximaal te lenen bedrag bij een bepaald inkomen omlaag gaat, dan is daar de prijsdruk voor de woningmarkt weer terug. Mijn glazen bol zegt niet wanneer dat zal zijn. Wel zegt mijn glazen bol dat ook de volgende dip niet eeuwig zal aanhouden en niet het einde van de wereld betekent.
En dat het vooral niet moet laten om te kopen wanneer je een fijn huis binnen je budget tegenkomt, waar je jezelf nog jarenlang ziet wonen.
Eens met jou, die rente zal wat omhoog gaan en dat gaat met lage rentestanden gewoon veel effect hebben op wat mensen willen betalen voor een woning.quote:Op zaterdag 17 april 2021 08:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of mensen gaan gewoon meer bijbetalen. Veel starters krijgen/kregen al hulp van (schoon)ouders. Of de overheid gaat het toestaan dat er meer geleend kan worden.quote:Op zaterdag 17 april 2021 14:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Eens met jou, die rente zal wat omhoog gaan en dat gaat met lage rentestanden gewoon veel effect hebben op wat mensen willen betalen voor een woning.
Dat is dan het stuk marktprijs wat flink zal dalen daarvan.
Nah, lineaire lijn omhoog is niet menselijk.quote:Op zaterdag 17 april 2021 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Of mensen gaan gewoon meer bijbetalen. Veel starters krijgen/kregen al hulp van (schoon)ouders. Of de overheid gaat het toestaan dat er meer geleend kan worden.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zaterdag 17 april 2021 17:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nah, lineaire lijn omhoog is niet menselijk.
Het zal altijd weer een keertje 10-20% naar beneden klappen, op het laagste moment kopen is niet een gegeven.quote:
Er is maar twee keer een echte terugval geweest. Met relatief grote tussenpozen tussen die neergaande markten.quote:Op zaterdag 17 april 2021 19:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het zal altijd weer een keertje 10-20% naar beneden klappen, op het laagste moment kopen is niet een gegeven.
Tjah mag je natuurlijk altijd denken. Maar de markt manipulaties nu spelen meer in op huizenmarkt tov aandelenmarkt dan bij die eerdere crashes.quote:Op zaterdag 17 april 2021 20:35 schreef Ericr het volgende:
[..]
Er is maar twee keer een echte terugval geweest. Met relatief grote tussenpozen tussen die neergaande markten.
Zou zomaar kunnen dat de volgende terugval pas over 15-20 jaar komt.
Valt me gelijk op dat de brexit niks doet.. Dus dit is wel in eigen valuta wss.quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:19 schreef Drekkoning het volgende:
[ afbeelding ]
We hebben nog wat in te halen
Precies. Huizen zijn hier nog steeds goedkoop. Ondanks mensen dit al bubbel vinden.quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:19 schreef Drekkoning het volgende:
[ afbeelding ]
In de jaren die niet op de grafiek staan is al wel een hoop ingehaald hoorquote:Op zaterdag 17 april 2021 21:19 schreef Drekkoning het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is eerder als je huis onder water staat..quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:44 schreef tstile het volgende:
Ik voorspel dat het aantal echtscheidingen fllink gaat teruglopen de komende jaren. Niemand kan het meer betalen :p
Of het wordt door de overwaarde juist interessant om te vertrekken.quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:44 schreef tstile het volgende:
Ik voorspel dat het aantal echtscheidingen fllink gaat teruglopen de komende jaren. Niemand kan het meer betalen :p
Welke manipulaties? QE en rente verlagingen zijn geen manipulatie in ieder geval.quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah mag je natuurlijk altijd denken. Maar de markt manipulaties nu spelen meer in op huizenmarkt tov aandelenmarkt dan bij die eerdere crashes.
Rente....
QE en rente laag houden zijn per definitie manipulaties. Immers, ze voeren er wat voor uit voor een bepaald doel.quote:Op zaterdag 17 april 2021 22:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Welke manipulaties? QE en rente verlagingen zijn geen manipulatie in ieder geval.
Ten tijde van de kredietcrisis waren er veel meer zwakheden in het systeem. Om nog maar niet te spreken over de tijden van extreme inflatie in de jaren 70, begin jaren 80 die leidde tot hoge rentestanden en dalende huizenprijzen.
Kan best zijn dat bij oplopende rente en inflatie een reactie komt op de huizenmarkt maar grote kans dat het shock effect klein is omdat de rente en inflatie voorlopig nog lijken te stagneren of licht dalen. Correcties van basispunten zullen hooguit in de tientallen basispunten lopen wat nog steeds leidt tot rentes die dicht liggen tegen de historische dieptepunten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |