Stream:quote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
ChristenUnie zal altijd mee willen doen als het CDA meedoet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:15 schreef maan_man het volgende:
[..]
D66 zie ik nog wel steun uitspreken, CDA betwijfel ik echt.... Maar dan ben je er nog niet. Wie gaat hier nog meer zijn vingers aan branden.
Daar zit wat in maar dat weekend ging het vooral nog over de voorzitter die opstapte vanwege de geleden nederlaag. De cijfers wat begeeft voorkeursstemmen waren er toen nog niet eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:12 schreef Claudia_x het volgende: [..] Nee, ze heeft zich gebaseerd op de vele krantenberichten in die dagen die over de instabiliteit in het CDA gingen. Dat valt niet op één dag toe te spitsen. Ze had het zelf ook al over het weekeinde. Het zijn anderen die haar vast proberen te pinnen op die maandag.
Ach, onzin. Ik zou zelf ook niet precies kunnen reproduceren op welke dag in welke krant ik welke kop heb gelezen. Het is dat iemand op Twitter bijdehand zit te doen.quote:
Exact! Des te raarder is het dan ook dat men het vervolgens krampachtig ging ontkennen door erover te liegen. En dan ook nog eens zo matig te liegen dat ze betrapt werden op de leugen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[ twitter ]
Dit is natuurlijk waar. Het zou daarom ongeloofwaardig zijn als zowel ambtelijk als politiek de positie van Omtzigt voor een nieuwe coalitie geen belangrijk punt is. In Den Haag gaat het er al maanden over dat dit voor de komende formatie een aandachtspunt is. Dat weet Hoekstra natuurlijk ook, naar verluid hebben CDA bewindspersonen zelfs in de mr over Omtzigt gepraat.
Ik zou het zelfs weinig professioneel hebben gevonden als het niet ter sprake was geweest. Alleen had dan je conclusie moeten zijn dat Omtzigt gekozen is als Kamerlid en dat als je met het CDA verder wilt als partner het aan het CDA is om te garanderen dat ze stabiel blijven en aan de overige partijen om te bepalen of ze het risico aan durven om te regeren met die partij. Hoe het CDA denkt dat te garanderen is aan hen.
In die zin heeft Hoekstra handig gebruik gemaakt van de chaos binnen het CDA. Waar het normaal leidt tot een verzwakte positie heeft hij het gebruikt om zijn huid duurder te verkopen. Ook omdat hij ook wel weet dat het hebben over poppetjes vrij gebruikelijk is.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, onzin. Ik zou zelf ook niet precies kunnen reproduceren op welke dag in welke krant ik welke kop heb gelezen. Het is dat iemand op Twitter bijdehand zit te doen.
Let wel: die persoon doet even snel een check en slingert het dan meteen via Twitter de wereld in, een medium dat bekend staat om ad hoc reageren. Ik mag hopen dat we ons niet op dit soort gedegen onderzoek gaan baseren.
Willen we meer of minder twitteraars?quote:
quote:
Sorry, ik kan iemand die van 'lijden' 'leiden' maakt niet serieus nemen. Da's nog moeilijker om me overheen te zetten dan 'nótulen'.quote:
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:21 schreef ijs. het volgende:
"Ik ben het helemaal kwijt "
Ergo, dit hebben we niet doorgesproken.
50 zelfsquote:
Toen Omtzigt in de kamer zat en niet dissideerde ondanks de behandeling van Koppejan en Ferrier.quote:
Ik ben over drie maand pas 40...quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:23 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Graag dit soort informatie voor jezelf houden. Ik voel me zonder al oud genoeg.
Ik quote jorritsmaquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:24 schreef Poison-Ivy het volgende:
[..]
Alles valt en jij noemt dat gewoon suf
Boomerquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben over drie maand pas 40...dus ik kan het argument ik ben geen 40 meer nog niet gebruiken
Het is twee kanten op raar. Het is raar dat blijkbaar iedereen in de gordijnen zit. En het is raar dat dezelfde mensen weten dat ze voor het theater in de gordijnen zitten en daarbij weten dat groot deel wat hier gezegd wordt niet klopt. Van Rutte tot Hoekstra tot Segers.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:17 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Exact! Des te raarder is het dan ook dat men het vervolgens krampachtig ging ontkennen door erover te liegen. En dan ook nog eens zo matig te liegen dat ze betrapt werden op de leugen.
Deventer is niet het platteland, hequote:Op vrijdag 2 april 2021 00:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kan die Carolien niet gewoon terug naar het platteland.
Sophie zit er achter?quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:26 schreef Tourniquet het volgende:
Caroline solliciteert naar het voorzitterschap?
Kinderachtig.. godverdommequote:
Kan zij niet informateur worden?quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:26 schreef Tourniquet het volgende:
Caroline solliciteert naar het voorzitterschap?
Wel 42 jaar ervaringquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:28 schreef Claudia_x het volgende:
Je hoopt altijd maar dat er politici zijn die geen doortimmerd verhaal hebben zodat ze enigszins spontaan en geloofwaardig zijn. En dan zie je Jorritsma. Jemig, die had zich wel wat beter mogen voorbereiden.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ben wel benieuwd wat V Ark en Koolmees te zeggen hebben
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“Wie haben nicht angerufen”.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ben benieuwd hoeveel er gevraagd mag wordenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Rutte, Hermans en Hoekstra en Kuik liepen ook gezamenlijk weg met een blik van wij gaan even overleggen.quote:
Niet aardig dat je Koolmees een varken noemt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Je eh nou eh natuurlijk hebben we het over eh het CDA gehad...quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:28 schreef Claudia_x het volgende:
Je hoopt altijd maar dat er politici zijn die geen doortimmerd verhaal hebben zodat ze enigszins spontaan en geloofwaardig zijn. En dan zie je Jorritsma. Jemig, die had zich wel wat beter mogen voorbereiden.
Huh maar ze had toch juist geen doorgetimmerd verhaal. Ging van hot naar her. Als ze zich beter had voorbereid had ze een doorgetimmerd verhaal maar was misschien wel geloofwaardiger.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:28 schreef Claudia_x het volgende:
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niet aardig dat je Koolmees een varken noemt.
Is het nieuwe roken he.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Moet arib ook niet even wandelen
Echt niet goed zo lang zitten
Kan twee kanten opwerken. Moeilijker je leugens op een rijtje te houden. Ook moeilijker gaten in een niet kloppend verhaal te prikken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Kunnen ze niet beter morgen weer verder gaan? Kan me niet voorstellen dat politici nu nog scherp zijn.
Oh, dan is het goed.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:32 schreef bamibij het volgende:
Volgens Jaap Jansen en PG Kroeger ban Betrouwbare Bronnen zaten twee ambtenaren bij de besprekingen. Bart van Poelgeest en Irene Jansen. Een van de twee heeft gelekt aan Rutte, dat moet toch haast wel. Tenzij Koolmees of Van Ark dadelijk bekent.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef maan_man het volgende:
Dit hele gebeuren plaatst de gebeurtenissen in Myanmar wel weer een beetje in perspectief.
Dat denk ik inderdaad ook. Maar onder die omstandigheden kan je het op twee manieren aanvliegen. Of je probeert (zo goed en zo kwaad mogelijk) een eerlijk beeld te geven van wat er gebeurt. Of je probeert je er onderuit te lullen en verschuilt je achter dingen die zogenaamd onmogelijk zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Daarbij, heel vaak gaan dingen in den haag ook gewoon knullig. De overheid die daadkrachtig en effectief is, dan moet je je echt zorgen gaan maken. Maar die knulligheid verklaart wel een beetje dat verkenners niet helemaal goed met de nieuwe verkenners overleggen en dat aantekeningen gevonden moeten worden en ingescand etc. Dat wordt echt niet allemaal dagelijks digitaal gearchiveerd ofzo.
Jaquote:
Dit.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Kan twee kanten opwerken. Moeilijker je leugens op een rijtje te houden. Ook moeilijker gaten in een niet kloppend verhaal te prikken.
Dat is precies wat ik bedoel. Ze was te laconiek, te 'uit de losse pols', te warrig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Huh maar ze had toch juist geen doorgetimmerd verhaal. Ging van hot naar her. Als ze zich beter had voorbereid had ze een doorgetimmerd verhaal maar was misschien wel geloofwaardiger.
Dit.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:34 schreef matthijst het volgende:
Blabla lulverhaal.
Heb je Rutte gebeld, nee? Next.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:35 schreef capricia het volgende:
Ik ga slapen.
Als Rutte en/of Kaag geen premier worden, drink ik mijn glas leeg..
Een fotograaf met een telelens.quote:
Ja. Het is gebruikelijk dat bij motie van wantrouwen er nog dat debat gestemd wordt. Meeste reguliere moties worden op vaste momenten afgedaan. En dan meteen dus een heleboel achter elkaar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:32 schreef svann het volgende:
Moet nu iedereen ergens in het gebouw aanwezig blijven omdat er mogelijk gestemd gaat worden?
monacoquote:
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:36 schreef Dutch_view het volgende:
Koolmees: "Dank voor de uitnodiging"
Eerste leugen is binnen.
Is iedereen in huis? Ander wordt dat helemaal drama. Want er is ook nog een D66 figuur niet beëdigd. Dus VVD-CDA-D66-GL tegen en de rest voor is aangenomen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:37 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja. Het is gebruikelijk dat bij motie van wantrouwen er nog dat debat gestemd wordt. Meeste reguliere moties worden op vaste momenten afgedaan. En dan meteen dus een heleboel achter elkaar.
Wilders vraagt in dit soort situaties vaak een hoofdelijke stemming aan. Dat had ik eerder vandaag ook wel verwacht maar twijfel nu een beetje.
Hadden die 840 mensen dat niet voor de verkiezingen kunnen bedenken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Peiling HvN: ruim 60 procent wil aftreden Rutte![]()
![]()
- De Tweede Kamer moet er nog over stemmen, maar voor een meerderheid van Nederland is het duidelijk: premier Mark Rutte moet aftreden vanwege zijn ’vergeten’ Omtzigt-gesprek. Dat meldt Hart van Nederland op basis van representatief onderzoek onder bijna 1400 mensen.
https://www.telegraaf.nl/(...)t-wil-aftreden-rutte
En levenslang beroepsverbod en rechtstreeks naar de gevangenis met dit stuk stront
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:38 schreef ijs. het volgende:
De Kool hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat zijn keppeltje ooit van zijn hoofd waait.
Ik vind 1400 veel te weinig voor een representatief onderzoek.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Peiling HvN: ruim 60 procent wil aftreden Rutte![]()
![]()
- De Tweede Kamer moet er nog over stemmen, maar voor een meerderheid van Nederland is het duidelijk: premier Mark Rutte moet aftreden vanwege zijn ’vergeten’ Omtzigt-gesprek. Dat meldt Hart van Nederland op basis van representatief onderzoek onder bijna 1400 mensen.
https://www.telegraaf.nl/(...)t-wil-aftreden-rutte
En levenslang beroepsverbod en rechtstreeks naar de gevangenis met dit stuk stront
Correctie, is 50/50.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is iedereen in huis? Ander wordt dat helemaal drama. Want er is ook nog een D66 figuur niet beëdigd. Dus VVD-CDA-D66-GL tegen en de rest voor is aangenomen.
Ik ben benieuwd of dit circus invloed heeft op die lui op het museumplein aankomend weekend weekend.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:31 schreef maan_man het volgende:
Dit hele gebeuren plaatst de gebeurtenissen in Myanmar wel weer een beetje in perspectief.
De VVD had 21% van de stemmen dus eh, een snelle rekensom leert ons dat veel meer dan 840 mensen dat voor de verkiezingen al bedacht haddenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hadden die 840 mensen dat niet voor de verkiezingen kunnen bedenken.
Wie niet dan? Dat is toch gedaan aan het begin van vandaag?quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is iedereen in huis? Ander wordt dat helemaal drama. Want er is ook nog een D66 figuur niet beëdigd. Dus VVD-CDA-D66-GL tegen en de rest voor is aangenomen.
Toen was hij nog wel te vertrouwenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Hadden die 840 mensen dat niet voor de verkiezingen kunnen bedenken.
Of Schouten.quote:
Nul invloed..quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:40 schreef BlackNero het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of dit circus invloed heeft op die lui op het museumplein aankomend weekend weekend.
quote:
Jorritsma is een VVD'er, Koolmees een D66'er. Wat had je verwachtquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:40 schreef Heph844 het volgende:
Wel een verademing dit, na die wanvertoning van Jorritsma
Als ie geen mp meer wordt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Weg van wat? De regering is al een tijdje demissioniar, hoor.
Wieke paulusma.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:40 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Wie niet dan? Dat is toch gedaan aan het begin van vandaag?
Hij spreekt ook minder wollig dan Ollongren en Kaag hoor. Veel meer to the point.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jorritsma is een VVD'er, Koolmees een D66'er. Wat had je verwacht
Klinkt plausibel.quote:
Like gegeven.quote:
Joh ze zijn ingesteld na een integriteitsissue van hun voorgangers.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:44 schreef Claudia_x het volgende:
Koolmees en Van Ark lijken zich erg bewust te zijn geweest van de noodzaak tot integriteit.
Inderdaad. En dat maakt hun verhaal alleen plausibeler.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Joh ze zijn ingesteld na een integriteitsissue van hun voorgangers.
Nee. Rutte wil 't niet zeggen en iedereen zegt dat ze 'm niet hebben gesproken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:46 schreef Shreyas het volgende:
Is nou nog steeds niet bekend van wie Rutte informatie heeft gekregen om 07:30 uur?
Nee.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:46 schreef Shreyas het volgende:
Is nou nog steeds niet bekend van wie Rutte informatie heeft gekregen om 07:30 uur?
Partner van Koolmees.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Die bron interesseert mij niks, maar Rutte zei via via. Dus iedereen kan makkelijk ontkennen direct met Rutte contact te hebben gehad, er zat nog minimaal 1 iemand tussen.
Dankquote:
Meestal worden de kamerleden wel standby behouden in of rondom de kamer ja. Dat er nog 1 d66'er niet beëdigd is wist ik niet. Daar wordt vaak wel een mouw aan gepast normaal gesproken bij ziekte ofzo.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren vrees ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik wil die motie in stemming en dan Rutte zien afdruipen door de uitgang![]()
![]()
Ik ook. Binnen een half uur klaar. Ik geloof dit gekonkel nu welquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
Baudet wil eerst half Den Haag uithoren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:51 schreef Vlinder het volgende:
[..]
Ik ook. Binnen een half uur klaar. Ik geloof dit gekonkel nu wel
Dat zit er echt al heel lang niet meer inquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
Eerste 2 uur waren het mooistequote:Op vrijdag 2 april 2021 00:51 schreef Vlinder het volgende:
[..]
Too much. Ik snap hem wel, maar het gaat vrees ik niet werken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:52 schreef BlackNero het volgende:
[..]
Baudet wil eerst half Den Haag uithoren.
Het is wel een dagje glashard liegen, woordspelletjes en elkaar murw praten ja.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:51 schreef Vlinder het volgende:
[..]
Balkenende is juist eens gevallen doordat hij wat liet ontglippen in een dergelijk eindeloos debat.quote:
Waarheid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Eerste 2 uur waren het mooiste
Ben wel benieuwd wie er voor gaan stemmen. Een SP bijvoorbeeld zou best willen mee-regeren, maar zou normaal gesproken zo'n motie steunenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:52 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat zit er echt al heel lang niet meer in
Het wordt nu weer Rutte schieten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Eerste 2 uur waren het mooiste
Dat klopt. Die hele motie is een papieren tijger, zeker omdat het kabinet ook al gevallen is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:54 schreef Shreyas het volgende:
Maar Rutte kan toch niet door de Tweede Kamer uit de kamer worden gestemd?
Hij heeft van alle Tweede Kamerleden de meeste stemmen gekregen.
Nee, dat kan ook niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:54 schreef Shreyas het volgende:
Die gaan de motie ook wel steunen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wie er voor gaan stemmen. Een SP bijvoorbeeld zou best willen mee-regeren, maar zou normaal gesproken zo'n motie steunen
De motie van wantrouwen is tegen hem als minister-president ingediend.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:54 schreef Shreyas het volgende:
Mits die motie wordt aangenomen moet hij wel direct stoppen als mp.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:55 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat klopt. Die hele motie is een papieren tijger, zeker omdat het kabinet ook al gevallen is.
Stel dat hij zou worden aangenomen (wat ik niet verwacht) is het eigenlijk niet meer mogelijk voor Rutte om premier te worden in een nieuw kabinet. Dan zou het vertrouwen al opgezegd zijn nog voordat hij goed en wel begonnen isquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:55 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat klopt. Die hele motie is een papieren tijger, zeker omdat het kabinet ook al gevallen is.
Maar volgens mij wel zijn functie als MP moeten opgeven.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:54 schreef Shreyas het volgende:
Maar hij is al afgetreden en demissionair. Dus...ja...quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De motie van wantrouwen is tegen hem als minister-president ingediend.
Maar dat is toch onzinnig? Rutte fungeert tijdens de verkenningsfase,informatie-en formatieronde als Kamerlid, niet als premier.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De motie van wantrouwen is tegen hem als minister-president ingediend.
Ja precies dat zag ik ookquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef gbm het volgende:
Rutte was niet heel blij met Kaag leek het... Zo van 'Ik ga het echt niet zeggen'
En je kan niet serieus meer met de VVD formeren als je hun fractievoorzitter niet vertrouwt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar volgens mij wel zijn functie als MP moeten opgeven.
En dan is De Jonge straks....uh...tijdelijk demissionair premier?quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dronkenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef nattermann het volgende:
Schakel net weer in. Koolmees gehuild? Met z'n rode oogjes
Bedankt voor deze informatie, welterusten en tot morgen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef Vlinder het volgende:
Ik ga mn tandenpoetsen en slapen. Tot morgen
Zal voor hemzelf het best uitkomen, die heeft al zo veel mensen geofferdquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Rutte geeft duidelijk aan kaag dat hij zijn bron niet gaat prijsgeven. Wordt nog interessant welke consequenties Kaag daar aan gaat verbinden. Maar ergens siert het Rutte wel dat hij zijn bron beschermt.
Motie van wantrouwen kan je in theorie naast je neerleggen. Tegen Verdonk is ook een motie van wantrouwen ingediend, die vervolgens ook vrolijk bleef zittenquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dan moet-ie wel z'n ontslag indienen bij de koning en wordt-ie vervangen als (demissionair) minister-president.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar hij is al afgetreden en demissionair. Dus...ja...
Die consequentie verwacht ik in dat geval ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Stel dat hij zou worden aangenomen (wat ik niet verwacht) is het eigenlijk niet meer mogelijk voor Rutte om premier te worden in een nieuw kabinet. Dan zou het vertrouwen al opgezegd zijn nog voordat hij goed en wel begonnen is
Hij is nog gewoon premier. Dus kun je het vertrouwen in hem in die rol opzeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Maar dat is toch onzinnig? Rutte fungeert tijdens de verkenningsfase,informatie-en formatieronde als Kamerlid, niet als premier.
Het is wel politiek waar we over praten en de zetels van de VVD vallen niet te negeren om een regering te kunnen vormen dus dat is geen optie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef BlackNero het volgende:
[..]
En je kan niet serieus meer met de VVD formeren als je hun fractievoorzitter niet vertrouwt.
Jorritsma had het over een webex meeting.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:40 schreef BlackLining het volgende:
Die zoom meeting hebben we net niks van gehoord toch?
Als het goed is komend die weer terug.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef trein2000 het volgende:
Volgende vraag in deze staatsrechtelijke spaghetti voor gevorderden. Komen de ex-verkenners nu weer terug of gaan we met een leeg Vak-K verder?
Ik ken de procedure;)quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als het goed is komend die weer terug.
Zometeen begint de tweede termijn van de kamer. De oude verkenners krijgen ook nog een tweede termijn in principe. Sowieso het geval in relatie kamer-kabinet. Maar ook nu zal er vast iemand van de Kamer wel een vraag hebben voor de verkenners die ze dan in tweede termijn kunnen beantwoorden. Heel uitzonderlijk komt er een derde termijn, maar dat gebeurt zelden.
Ook dat is politiek, je kan voor alles zo'n motie indienen, of je er een meerderheid voor krijgt is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dus als hij tegen zijn moeder zou zeggen dat hij om twaalf uur thuis komt, maar hij komt pas om half twee kun je een motie van wantrouwen tegen hem indienen als premier omdat hij de rol van zoon gelogen heeft
Van Haga en Freek zijn erbij.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:00 schreef Fok-it het volgende:
Wie stond daar naast Baudet in zijn witte blousje?
Met al dat geheugenverlies maak ik me zowieso zorgen, wat hebben we aan demente kabinetsleden? 🤭quote:
Dan gaat het hooguit langer duren. Formeren zonder de VVD is nog wel wat verder weg denk ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:56 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Stel dat hij zou worden aangenomen (wat ik niet verwacht) is het eigenlijk niet meer mogelijk voor Rutte om premier te worden in een nieuw kabinet. Dan zou het vertrouwen al opgezegd zijn nog voordat hij goed en wel begonnen is
En nu inkakken!quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:59 schreef Foshizzle79 het volgende:
Hoezo is het eigenlijk geschorst tot kwart over 1? Inkakken is bijpakken ofzo?
Dus heeft dat sujet bedacht dat hij nu meer macht heeftquote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef Tijger_m het volgende:
Dat verklaart waarom Hoekstra stond op een lange pauze.quote:
Als die wordt aangenomen zeggen, waarschijnlijk CDA en of d66, het vertrouwen op om ook in demissionaire status verder samen te werken. Dat kan wel.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan prima formeren zonder Rutte natuurlijk. Zet je lekker Wiegel als premier neer, of Harry Mensquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:02 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan gaat het hooguit langer duren. Formeren zonder de VVD is nog wel wat verder weg denk ik.
D66-CDA-PvdA-SP-GL-PvdD/CU/Volt?
Van mij mag het hoor, maar de kans dat D66 en CDA alsnog met enorme tegenzin overstag gaan lijkt me groter.
En ik las dat de motie van afkeuring voor Verdonk erin resulteerde dat haar takenpakket werd ingeperkt. Zoiets is dus ook nog mogelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als die wordt aangenomen zeggen, waarschijnlijk CDA en of d66, het vertrouwen op om ook in demissionaire status verder samen te werken. Dat kan wel.
Met die scheiding en dat snorretje? Freek Jansen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:00 schreef Fok-it het volgende:
Wie stond daar naast Baudet in zijn witte blousje?
Als hij wordt aangenomen, ik ga daar vooralsnog overigens niet vanuit, zie ik het eerder gebeuren dat de VVD een interim-premier ergens vandaan tovert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als die wordt aangenomen zeggen, waarschijnlijk CDA en of d66, het vertrouwen op om ook in demissionaire status verder samen te werken. Dat kan wel.
Inperking van de taken van de premier lijkt mij sterk. Accepteert de VVD echt niet. Dan wordt het splijting van kabinet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En ik las dat de motie van afkeuring voor Verdonk erin resulteerde dat haar takenpakket werd ingeperkt. Zoiets is dus ook nog mogelijk.
Sowieso, hoe moet dat werken, Algemene Zaken van hem afnemen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Inperking van de taken van de premier lijkt mij sterk. Accepteert de VVD echt niet. Dan wordt het splijting van kabinet.
Maar wie krijgen we dan? Hugo? 😬😬😬quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Die consequentie verwacht ik in dat geval ook.
Ze moeten wel, keuze is of Rutte of Pieter steunenquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:02 schreef Heph844 het volgende:
Als die de motie steunen is dat ook best een harde klap voor Rutte
Ik denk dat de VVD op dit moment dolblij mag zijn met een motie van afkeuring en dat bescheidenheid dan past.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Inperking van de taken van de premier lijkt mij sterk. Accepteert de VVD echt niet. Dan wordt het splijting van kabinet.
Stef Blok of Carola Schouten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:07 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Maar wie krijgen we dan? Hugo? 😬😬😬
Bovendien, wat valt er in te perken aan taken voor de premier? Koninklijk Huis nar BZK? Of de RVD? Die positie is vooral informele invloed en Europese raad. Dat is eigenlijk geen optie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dijkhoff ofzo? Maar dan kan de Kamer rook haast niet anders dan nieuwe verkiezingen organiseren. Er hebben toch twee miljoen mensen op Rutte gestemd. Die zal ongetwijfeld opstappen uit de kamer dan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als hij wordt aangenomen, ik ga daar vooralsnog overigens niet vanuit, zie ik het eerder gebeuren dat de VVD een interim-premier ergens vandaan tovert.
Alles maar dan ook werkelijk alles is geoorloofd om Rutte te laten opsodemieterenquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:03 schreef Jason22 het volgende:
FVD, PVV en BBB bedenken een plan, zo te zien.
Dat kan in theorie overigens wel. Een vakminister premier maken. Krijg je straks zo’n Van Nieuwenhuizen die het erbij doetquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sowieso, hoe moet dat werken, Algemene Zaken van hem afnemen?
Ja dat deed Hoekstra niet eens slecht vandaag. Je merkt wel dat het een consultant is en strak kan onderhandelen. Die debat stukjes deed hij ook goed.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:07 schreef Faraday01 het volgende:
Al met al heeft dit gedoe de positie van het cda eerder versterkt dan verzwakt en omtzigt is zo populair geworden dat als cda mee gaat regeren hij serieuze veranderingen af kan dwingen.
Eigenlijk past dat beter dan een motie van wantrouwen omdat dit gaat om het handelen van Rutte als fractievoorzitter.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD op dit moment dolblij mag zijn met een motie van afkeuring en dat bescheidenheid dan past.
Strafregels aan het schrijvenquote:
Nee, veel grijze haren. Type Henk Kamp/Stef blok.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dijkhoff ofzo? Maar dan kan de Kamer rook haast niet anders dan nieuwe verkiezingen organiseren. Er hebben toch twee miljoen mensen op Rutte gestemd. Die zal ongetwijfeld opstappen uit de kamer dan.
Wat ik las (bron):quote:
Rutte kan gewoon Kamerlid blijven, he? Tenzij hij er voor kiest om op te stappen als Kamerlid, niemand in Nederland stemt op een premier dus nieuwe verkiezingen is compleet onwaarschijnlijk, het is volgens mij al vrij vaak gebeurt dat een lijsttrekker na de verkiezingen opstapte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dijkhoff ofzo? Maar dan kan de Kamer rook haast niet anders dan nieuwe verkiezingen organiseren. Er hebben toch twee miljoen mensen op Rutte gestemd. Die zal ongetwijfeld opstappen uit de kamer dan.
Waar komt die Stef Blok suggestie eigenlijk vandaan? Ik heb die al een aantal keer genoemd zien worden maar heeft dat ook echt een basis?quote:
Rutte heeft wel een bijzondere positie natuurlijk. Is niet zomaar een lijsttrekker.quote:Op vrijdag 2 april 2021 01:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte kan gewoon Kamerlid blijven, he? Tenzij hij er voor kiest om op te stappen als Kamerlid, niemand in Nederland stemt op een premier dus nieuwe verkiezingen is compleet onwaarschijnlijk, het is volgens mij al vrij vaak gebeurt dat een lijsttrekker na de verkiezingen opstapte.
Ach, het is maar tijdelijkquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:11 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Waar komt die Stef Blok suggestie eigenlijk vandaan? Ik heb die al een aantal keer genoemd zien worden maar heeft dat ook echt een basis?
Zou wel een slechte ontwikkeling zijn.
De Jonge is eerst vice-premierquote:Op vrijdag 2 april 2021 01:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik las:
- Carola onwaarschijnlijk omdat haar partij te klein is.
- De Jonge onwaarschijnlijk omdat-ie te druk is met de coronacrisis.
- Ollongren en Van Ark onwaarschijnlijk omdat die betrokken zijn bij deze ophef.
- Blijven over: Stef Blok, Cora van Nieuwenhuizen, Sander Dekker, Bas van ’t Wout. Of eventueel iemand van buiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |