nog 2 tot 3 weken dus ong.quote:Op donderdag 15 april 2021 09:36 schreef Libris het volgende:
[ twitter ]
Volgens Elon wordt er volgende week gevlogen..
quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:07 schreef Tourniquet het volgende:
Dit bordje![]()
[ afbeelding ]
Dit is ook cool, je kunt inzoomen op SN15 en kijken waar alle onderdelen voor dienen:
https://www.easyzoom.com/(...)447f9f9a051df21b33fb
Verrassend! *not*quote:Op vrijdag 16 april 2021 21:47 schreef Asschen_sukar het volgende:
SpaceX heeft zowaar het HLS bid gewonnen met Starship
[ twitter ]
Nice! De VIPERquote:Op vrijdag 16 april 2021 23:07 schreef Jonmen het volgende:
En ook nog eens bekendgemaakt dat ze 2 rovers gaan zetten op de maan.
Een Falcon 9 en een Falcon Heavyzal worden gebruikt
En dat andere bedrijf wou 'negatieve energie' gebruiken ofzo, las ik?quote:
Ze wilden betaald worden voordat er iets geleverd was en voor elke vergadering terwijl dat vooraf al was verbodenquote:
Ja, ik vind het echt lachwekkend. Waarom doen ze dit? Zijn ze gewoon brutaal of hebben ze het niet goed gelezen(quote:Op zaterdag 17 april 2021 21:02 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze wilden betaald worden voordat er iets geleverd was en voor elke vergadering terwijl dat vooraf al was verboden
Ben wel blij dat SpaceX het is geworden, Musk zal natuurlijk regelmatig communiceren over de voortgang en en tientallen Youtube kanalen zullen daar weer mooie videos over maken. Zal allemaal niet gebeurd zijn met Blue Origin
En de goedkoopste. BO is 4x duurder en Dynetics 2x zo duur.quote:Op zaterdag 17 april 2021 19:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
En dat andere bedrijf wou 'negatieve energie' gebruiken ofzo, las ik?
Klinkt wel een beetje alsof spacex niet perse de beste was, maar gewoon de enige die kwalificeerde.
Die programma's staan in principe gewoon los van elkaar lijkt me.quote:Op zondag 18 april 2021 14:07 schreef iamredleader het volgende:
Maandag static fire, ergens in de loop van de week een vlucht, al weet ik niet of SpaceX even wil wachten tot na de lancering aanstaande donderdag van de Dragon Capsule naar het ISS.
Gezien de andere partijen in het national team, dan zou dit heel goed kunnen. Die hebben al tientallen jaren ervaring met dit soort praktijken. NASA trapt er niet meer inquote:Op zondag 18 april 2021 11:59 schreef Jonmen het volgende:
En bij SpaceX zullen ze vrijdag wel een hoop champagne flessen soldaat gemaakt.
Starship komt er sowieso, en dit zorgt voor een enorme kapitaalinjectie voor dat programma.
Denk dat BO gokten, dat ze bij NASA de verschillende projectdocumentatie niet volledig gingen nakijken, en dus met dit paragraafje ze een lekker 'dwangmiddel' hadden voor een soort van cost-plus contract.
Dit is er bewust ingezet. En met goedkeuring van meerdere verantwoordelijken in het bedrijf.
Op zich gelukkig dat congres heeft beslist dat NASA maar 1 miljard krijgt voor het programma te financieren (per jaar)
Daarmee konden ze uberhaupt nooit gaan voor BO, die waarschijnlijk bewust alle old school lievelingetjes van de staten heeft meegenomen in de bid, voor een gegarandeerde win![]()
![]()
![]()
quote:Op zondag 18 april 2021 14:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die programma's staan in principe gewoon los van elkaar lijkt me.
Zekerquote:Op zondag 18 april 2021 14:08 schreef heywoodu het volgende:
Die programma's staan in principe gewoon los van elkaar lijkt me.
4-20 4:20quote:Op maandag 19 april 2021 07:27 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Zekeren naar het uitziet dinsdag (4-20 op z'n Amerikaans) wellicht al een vlucht
quote:Op maandag 19 april 2021 08:40 schreef Asschen_sukar het volgende:
Static fire is uitgesteld naar dinsdag. Dus geen 4/20 flight
Yep. Astronauten worden met SLS+ Orion naar de lunar gateway gebracht. Starship Moon gaat pendelen tussen de lunar gateway en de maan pendelen.quote:Op maandag 19 april 2021 13:24 schreef slashdotter3 het volgende:
Begrijp ik het goed dat de SLS van NASA de astronauten naar een tussenstation brengt waar ze overstappen op een aangepaste Starship van SpaceX om op de maan te landen? En dat het eigenlijk overbodig is omdat ze zonder overstappen gelijk de hele trip via Starship kunnen maken?
MoonMoon, mooie naamquote:Op maandag 19 april 2021 14:38 schreef Starhopper het volgende:
Yep. Astronauten worden met SLS+ Orion naar de lunar gateway gebracht. Starship Moon gaat pendelen tussen de lunar gateway en de maan pendelen.
Hoe vaak willen ze wel niet pendelen om het de moeite waard te maken? Starship heeft 10x zoveel capaciteit dan waar NASA op gerekend had. Ze kunnen net zo goed die Lunar Gateway overslaan en gelijk 2 Starships van aarde naar de maan lanceren en dan zijn ze ook klaar.quote:Op maandag 19 april 2021 14:38 schreef Starhopper het volgende:
Yep. Astronauten worden met SLS+ Orion naar de lunar gateway gebracht. Starship Moon gaat pendelen tussen de lunar gateway en de maan pendelen.
Dan haal je het hele nut weg van SLSquote:Op maandag 19 april 2021 17:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe vaak willen ze wel niet pendelen om het de moeite waard te maken? Starship heeft 10x zoveel capaciteit dan waar NASA op gerekend had. Ze kunnen net zo goed die Lunar Gateway overslaan en gelijk 2 Starships van aarde naar de maan lanceren en dan zijn ze ook klaar.
Dit jaquote:
Ja, dat zou zonde zijn. Nu gaan we op de fiets naar een luchtballon, en pendelen met een TGV tussen de maan en die luchtballon, dat is toch gaaf!quote:
Is het niet het idee dat zulke tanks op de maan/mars komen te staan, gebouwd van gerecyclede starships die daar landen?quote:Op dinsdag 20 april 2021 10:04 schreef Coelho het volgende:
Benieuwd wat het voordeel is van de GSE tanks ten opzichte van de 'kant en klare' tanks zoals in tank farm 1 staan.
quote:Op dinsdag 20 april 2021 18:10 schreef heywoodu het volgende:
Crew-2 stond sowieso al voor donderdag gepland toch?
quote:Launch Schedule
April 22 Falcon 9 • Crew 2
Launch time: 10:11 GMT (6:11 a.m. EDT)
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch a Crew Dragon spacecraft on its second operational flight with astronauts on-board to the International Space Station. NASA astronauts Shane Kimbrough, Megan McArthur, Japanese astronaut Akihiko Hoshide, and European Space Agency astronaut Thomas Pesquet will launch on the Crew Dragon spacecraft. The Crew Dragon will return to a splashdown at sea. Delayed from March 30 and April 20. [March 5]
Dat zou mooi tijdens de lunchpauze zijnquote:
De show begint 4 uur eerder, hequote:Op dinsdag 20 april 2021 18:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat zou mooi tijdens de lunchpauze zijn
Liever een groot deel van de show missen (voor zover het een show is, ze lopen van A naar B en rijden van B naar C en lopen van C naar D en dan gaan ze zittenquote:
Das ook weer waarquote:Op woensdag 21 april 2021 09:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Liever een groot deel van de show missen (voor zover het een show is, ze lopen van A naar B en rijden van B naar C en lopen van C naar D en dan gaan ze zitten) dan de lancering missen
Dat ding is echt enormquote:Op woensdag 21 april 2021 19:18 schreef puzziepie het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is 'Kong'?
[ afbeelding ]
Dat komt dan weer precies kut uit met de lunchpauze en geplande overleggenquote:
Vrijdag komt mij beter uitquote:
Sowquote:Op donderdag 22 april 2021 00:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Eerste staal van de launch toren. mannetje voor schaal
[ afbeelding ]
Zou dit ook de toren zijn die gaat vangen?quote:Op donderdag 22 april 2021 00:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Eerste staal van de launch toren. mannetje voor schaal
[ afbeelding ]
Dat is mij ook niet bekend. Wel dat hij rond de 150 meter wordt dacht ik. Zou meteen het hoogste bouwwerk van Amsterdam zijn.quote:Op donderdag 22 april 2021 11:28 schreef Coelho het volgende:
[..]
Zou dit ook de toren zijn die gaat vangen?
Iemand al ergens bouwtekeningen gezien? Het lijkt er af en toe op alsof ze gewoon maar bouwen wat ze nodig hebben. Neem aan dat het daar ook ingediend moet worden bij de overheid en er goedkeuring verkregen moet worden voor ze iets mogen bijbouwen
Nee. In de meeste landen mag je gewoon bouwen wat je wilt als het grond hebt. Bestemmingsplannen bestaan gelukkig niet overal.quote:Op donderdag 22 april 2021 11:28 schreef Coelho het volgende:
Iemand al ergens bouwtekeningen gezien? Het lijkt er af en toe op alsof ze gewoon maar bouwen wat ze nodig hebben. Neem aan dat het daar ook ingediend moet worden bij de overheid en er goedkeuring verkregen moet worden voor ze iets mogen bijbouwen
Ik probeer een beetje op de hoogte te blijven door over SpaceX op het NSF forum te lezen, maar daar staat zoveel dat er geen beginnen aan is om het allemaal bij te houden.quote:Op donderdag 22 april 2021 12:20 schreef Starhopper het volgende:
Ze hebben vanwege de hoogte wel een aanvraag moeten indienen bij de FAA.
Zie ook: https://oeaaa.faa.gov/oea(...)ID=474570805&row=115quote:Op donderdag 22 april 2021 12:40 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik probeer een beetje op de hoogte te blijven door over SpaceX op het NSF forum te lezen, maar daar staat zoveel dat er geen beginnen aan is om het allemaal bij te houden.
Fijn dus als anderen de details er wel uitgepikt hebben.
Oh wauw! Dat wist ik nietquote:Op donderdag 22 april 2021 12:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zie ook: https://oeaaa.faa.gov/oea(...)ID=474570805&row=115
Dankzij de aanvraag bij de FAA weten we wat details over de toren
SpaceX is proposing a 469' tall launch tower with 10' lightning rod to lift its new rocket and booster on the launch mount, and to catch the super-heavy booster upon return from launch. The tower will be constructed out of structural steel trusses to allow the mechanical arms to lift vehicles.
Denk dat je gebieden bedoelt. Bijna elk land heeft wel grote steden met regels omtrent hoogtes. Zo ook New York bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 22 april 2021 11:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee. In de meeste landen mag je gewoon bouwen wat je wilt als het grond hebt. Bestemmingsplannen bestaan gelukkig niet overal.
Het ziet er best wel maf uitquote:Op donderdag 22 april 2021 16:38 schreef iamredleader het volgende:
Het lijkt wel een soort box voor een babymeer rechtop dan, maar voor de kleine neuscones een plek om te spelen
quote:Op donderdag 22 april 2021 19:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Meerdere Spots zijn gewoon een beetje aan het wandelen
[ twitter ]
Ik gok SN15quote:Op donderdag 22 april 2021 17:07 schreef puzziepie het volgende:
Later in de avond) nog 2e road closure , misschien een test met de SN15?
Of de nosecone?
Mocht ook wel een keerquote:Op donderdag 22 april 2021 20:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik gok SN15![]()
Beach+roadclosure dus ze gaan iig iets spannends doen
LP vertelde er een uur geleden over, ik kan het je niet navertellenquote:Op donderdag 22 april 2021 21:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar wat gaat het nou doen?
Ik snap nog steeds niet hoe dat ding getest kan worden zo. Ik zie wel een aantal scharnieren en bewegende delen zitten maar heb geen idee hoe daarmee getest kan worden.
Deze filmpjes worden ook steeds beter.quote:
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het vergelijkbaar met de "thrust ram" waarmee ze testen of de nieuwe versie van prototypes de krachten van de raptors aan kan.quote:Op donderdag 22 april 2021 21:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar wat gaat het nou doen?
Ik snap nog steeds niet hoe dat ding getest kan worden zo. Ik zie wel een aantal scharnieren en bewegende delen zitten maar heb geen idee hoe daarmee getest kan worden.
Ik zag vorige week ook een post van jou (tweet van RGV) met de SN15 +uitleg , was tof gedaanquote:Op donderdag 22 april 2021 22:34 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Deze filmpjes worden ook steeds beter.
[ afbeelding ]
@:Starhopper
Zoiets jaquote:Op donderdag 22 april 2021 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het vergelijkbaar met de "thrust ram" waarmee ze testen of de nieuwe versie van prototypes de krachten van de raptors aan kan.
Alleen oefenen ze met hydrauliek druk uit op het cargogedeelte(?) ipv de thrust puck. Wat ze precies willen testen, geen idee. Mogelijk het simuleren van de enorme krachten tijdens re-entry?
Dat kan goed kloppen, Max q is het moment tijdens de lancering dat een raket de maximale dynamische druk van de atmosfeer ervaart (wordt ook altijd afgeroepen tijdens de Falcon 9 lanceringen). Maar zal waarschijnlijk ook wel gebruikt worden bij terugkeer in de atmosfeer.quote:Op donderdag 22 april 2021 22:44 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Zoiets ja![]()
Vanmiddag had hij het ook over Max-q test. Of betekend dat hetzelfde?![]()
Geen idee verderik zeg het vast verkeerd
![]()
Toen ik hem er over hoorde vertellen heb ik meteen zitten googelenquote:Op donderdag 22 april 2021 23:01 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat kan goed kloppen, Max q is het moment tijdens de lancering dat een raket de maximale dynamische druk van de atmosfeer ervaart (wordt ook altijd afgeroepen tijdens de Falcon 9 lanceringen). Maar zal waarschijnlijk ook wel gebruikt worden bij terugkeer in de atmosfeer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_q
Dat ben ikquote:Op donderdag 22 april 2021 22:34 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Deze filmpjes worden ook steeds beter.
[ afbeelding ]
@:Starhopper
Wat is er gaande puzzie?quote:
Van die nose cone? Of wat is het?quote:
quote:Op vrijdag 23 april 2021 07:30 schreef Starhopper het volgende:
SpaceX/NASA is live![]()
![]()
![]()
![]()
Livestream NASAspaceflight:
Jaaaaquote:
Nopequote:Op vrijdag 23 april 2021 08:19 schreef Starhopper het volgende:
De vorige keren hadden ze geen koeling aangesloten tijdens hun wandeling naar de Tesla's, toch?
Is inmiddels ook weer afgesloten zag ik netquote:
quote:Op vrijdag 23 april 2021 09:51 schreef heywoodu het volgende:
Ze lopen die toren op en stappen bijna linea recta de capsule in, vorige keer duurde dat veel langer toch?
Jaquote:Op vrijdag 23 april 2021 11:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
oh??
Ah, ja ik zie full-screen zelf de manen!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |