quote:Debat over historische misser: dit staat de hoofdrolspelers te wachten.
Ex-verkenners Ollongren en Jorritsma gaan woensdag in debat met de Tweede Kamer - en hebben dan een ongekende dubbelrol.
De abrupt onderbroken verkenning leidt tot een nooit eerder vertoonde politieke situatie. Naar verwachting volgt woensdag een uniek debat met de opgestapte verkenners, die zich moeten verantwoorden voor omstreden informatie die per ongeluk uitlekte via een foto.
Annemarie Jorritsma (VVD) en Kajsa Ollongren (D66) zullen in de grote vergaderzaal letterlijk tegenover de andere spelers in de verkenning staan.
Vlak voor het debat zijn namelijk ook demissionair premier en VVD-leider Mark Rutte, vijf ministers en drie staatssecretarissen zelf beëdigd als Tweede Kamerlid.
Net als Rutte zijn twee ministers ook partijleider: Sigrid Kaag (D66) en Wopke Hoekstra (CDA). Net als de veertien andere gekozen lijsttrekkers zaten ze afgelopen week allemaal bij de verkenners aan tafel voor een eerste gesprek.
Deze tijdelijke dubbelrol van demissionair ministers is gebruikelijk en duurt tot een nieuw kabinet is gevormd. Deze bewindspersonen stemmen mee als Tweede Kamerlid en tegelijk moeten zij tegenover diezelfde Kamer hun beleid verdedigen. Normaliter behandelen beide Kamers in deze demissionaire periode dan ook geen politiek gevoelige zaken.
Rel over het noemen van Pieter Omtzigt
Door de geklapte verkenning is dat ditmaal volstrekt anders. Oud-verkenners Jorritsma en Ollongren zitten in het kabinetsvak en zullen op verzoek van de Kamer opheldering geven over hun uitgelekte aantekeningen.
Vooral de opmerking achter de naam van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt - functie elders - leidde tot grote verontwaardiging. Niet duidelijk is wie dit punt heeft ingebracht en waarom. Zowel Rutte, Kaag als Hoekstra ontkent.
Het punt over Omtzigt is pijnlijk, omdat hij momenteel overspannen thuiszit en volgens geruchten spanningen zou hebben met de partijtop van het CDA.
Ook vanuit het kabinet zouden eerder al pogingen zijn gedaan om de kritische Omtzigt "te temperen", meldde NRC-columnist Tom Jan Meeus eerder dit jaar. CDA-ministers Hugo de Jonge en Wopke Hoekstra, die tevens partijleider is, zouden hebben meegedaan aan die gesprekken volgens NRC.
De oude verkenners en hun opvolgers hebben al aangegeven dat het sowieso onjuist was om individuele Kamerleden in een verkenning te betrekken.
De hoofdrolspelers in de mislukte formatieverkenning kruisen komende week hoogstpersoonlijk de degens in de Tweede Kamer. Onder anderen Mark Rutte (VVD), Sigrid Kaag (D66), Wopke Hoekstra (CDA), Lilianne Ploumen (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) voeren zelf het woord namens hun partij in het door Geert Wilders (PVV) aangevraagde debat.
Nieuwe verkenners willen eerst het vertrouwen herstellen
Door het echec loopt de vorming van een nieuwe coalitie zeker anderhalve week vertraging op.
De nieuwe verkenners Tamara van Ark (VVD) en Wouter Koolmees (D66) gaan pas ná het debat weer met alle lijsttrekkers om tafel. Ze willen een hele nieuwe start maken, onder meer om het vertrouwen te herstellen.
Woensdag debat.quote:Aanstaande woensdag komen de ex-verkenners naar de Tweede Kamer om daar in een debat tekst en uitleg te geven. Van dat debat hangt af hoe de kabinetsformatie verder gaat.
Omdat Olllengren een enorm warhoofd is en ze loopt altijd zo te showen met stukken, kennelijk heeft ze dat nodig om te laten zien he druk ze isquote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:27 schreef daNpy het volgende:
Heeft er al iemand zich afgevraagd waarom ze met zulke losse papieren op straat liep?
Waarom zit het niet in een mapje, klembord en sowieso in een tas oid?
Niemand die zichzelf serieus neemt loopt met losse papieren op straat (wind/regen/kwijt raken). Laat staan met gevoelige informatie erop, een "blunder" van wereldformaat.
Wat dacht je van een simpel voorblad?quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:27 schreef daNpy het volgende:
Heeft er al iemand zich afgevraagd waarom ze met zulke losse papieren op straat liep?
Waarom zit het niet in een mapje, klembord en sowieso in een tas oid?
Niemand die zichzelf serieus neemt loopt met losse papieren op straat (wind/regen/kwijt raken). Laat staan met gevoelige informatie erop, een "blunder" van wereldformaat.
Dan moet ze niet zelf de schuld op zich nemen dat zou niet erg handig zijnquote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat dacht je van een simpel voorblad?
Dit is echt expres gedaan.
Ze heeft expres iedereen in haar gezicht laten hoesten om COVID te krijgen ja!quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, maar wel die documenten zo gedragen. Zo dom kan niemand zijn.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ze heeft expres iedereen in haar gezicht laten hoesten om COVID te krijgen ja!
Precies.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het expres is, gezien het haastige vertrek en loopje. Een goede foto maken is dan erg lastig. Het is vooral erg dom en geeft een kijkje in de walgelijke machtspolitiek die Rutte en Kaag voeren over de rug van wel integere bestuurders.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vond het er ook nogal dom uit zien dus heb ook overwogen dat het expres zou zijn. Maar wat zou het motief moeten zijn?
Goed. Kaag wil dus Ollongren niet onder de bus gooien en Lilian denkt dat er woensdag een antwoord komt.quote:
Nee, het vertrouwen wordt hersteld door een leugen die iedereen geloofd omdat kritisch zijn slecht is voor je carriere.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:45 schreef Richestorags het volgende:
Het vertrouwen wordt pas hersteld als duidelijk wordt wie Omtzigt weg wil (Rutte, 90 procent zeker) en de verantwoordelijke opstapt. Rutte had sowieso al geloosd moeten worden vanwege de toeslagenaffaire en het feit dat hij mensen maar voor de bus blijft gooien.
Net als ongeveer 78% van de kiezers.quote:
De afgelopen 10 jaar heb ik dat steeds vaker gehoord...quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:05 schreef Dutchguy het volgende:
Bizarre tijden. Kan me niet heugen dat zoiets eerder gebeurd is. Het wordt een explosief debat morgen.
Vrij dom inderdaad om als je geen klachten hebt je nog in te blijven zetten voor de maatschappij met mensen die je de tyfus wensen of je allerlei complotachtige meuk in de schoenen schuift.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..
Nu is ze wel vrij dom, aangezien ze na een test nog gaat werken.
Omdat ze niet op hem stemden? Volgens die logica wil 97% Omtzigt elders hebbenquote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Net als ongeveer 78% van de kiezers.
Wel grappig. De ene helft vind haar incompetent, de andere helft ziet een complot. Wel knap, als iemand zo incompetent is.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja het ziet er dom uit. Maar daarmee lijken jullie te impliceren dat dat niet mogelijk is. Het ziet er dom uit, het is ook heel dom maar Ollongren is dan ook volstrekt incompetent. Dat een incompetent persoon op zo'n positie domme dingen doet lijkt me dan weer in lijn der verwachting.
Dan ligt het misschien ook wel deels aan de mensen zelf. Qua referentiekader en wat ze elke keer weer de kamer instemmen.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De afgelopen 10 jaar heb ik dat steeds vaker gehoord...
kloptquote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat ze niet op hem stemden? Volgens die logica wil 97% Omtzigt elders hebben
Ik verwacht dat de toeslagenaffaire nog een (heel groot) staartje in de vorm van de parlementaire enquête gaat krijgen. Heb dus geduld.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 10:45 schreef Richestorags het volgende:
Het vertrouwen wordt pas hersteld als duidelijk wordt wie Omtzigt weg wil (Rutte, 90 procent zeker) en de verantwoordelijke opstapt. Rutte had sowieso al geloosd moeten worden vanwege de toeslagenaffaire en het feit dat hij mensen maar voor de bus blijft gooien.
Omtzigt is juist iemand die kan shinen in de Staten-Generaal. Ik zou hem juist niét in een kabinet willen zien.quote:
Hopelijk houdt hij het mentaal en fysiek vol de komende tijd.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:35 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Hahaha, wat een geweldig mondkapje.
Minister voor Ambtelijke Hervorming , in de Staten Generaal gaat zo een talent helemaal doodquote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omtzigt is juist iemand die kan shinen in de Staten-Generaal. Ik zou hem juist niét in een kabinet willen zien.
Als je omtzigt ergens buitenspel zet is het wel op een dergelijk ministerspost.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Minister voor Ambtelijke Hervorming , in de Staten Generaal gaat zo een talent helemaal dood
Want complotten maken stond in haar taakomschrijving? Het één hoeft hier het ander niet uit te sluiten.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Wel grappig. De ene helft vind haar incompetent, de andere helft ziet een complot. Wel knap, als iemand zo incompetent is.
Niet te hopen dat hij zaken nu gaat rushen, want het is vast geen toeval dat hij juist morgen terug komt.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:44 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hopelijk houdt hij het mentaal en fysiek vol de komende tijd.
Is alleen morgen even aanwezig:quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Niet te hopen dat hij zaken nu gaat rushen, want het is vast geen toeval dat hij juist morgen terug komt.
Zeker als het echt een burn-out is is het juist essentieel niet te snel weer gas te geven als je voelt dat het weer wat beter gaat.
Maar ik neem aan dat hij een hoop fijne mensen om zich heen heeft die hem goed in de gaten houden
Verstandigquote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:48 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Is alleen morgen even aanwezig:
[ twitter ]
Nou ja laat de man maar in de kamer zitten danquote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als je omtzigt ergens buitenspel zet is het wel op een dergelijk ministerspost.
Dat klopt dan toch ook?quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat ze niet op hem stemden? Volgens die logica wil 97% Omtzigt elders hebben
Nee, want dat is de keuze niet die je maakt.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat klopt dan toch ook?
97% wil hem in ieder geval niet als premier
Zeker, blijkbaar vinden ondanks alles de kiezers rutte een betere premier dan omtzigt.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan ligt het misschien ook wel deels aan de mensen zelf. Qua referentiekader en wat ze elke keer weer de kamer instemmen.
Uiteindelijk hebben meer mensen op Rutte gestemd dan op omtzigt. Dat praat zo'n toeslagenaffaire niet goed, maar dat stukje democratie lijkt wel verdween als je de media en Social media moet geloven.
Welke keuze maken kiezers dan?quote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:08 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, want dat is de keuze niet die je maakt.
Dat hangt af van rutte de tegenwerkers.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:44 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hopelijk houdt hij het mentaal en fysiek vol de komende tijd.
Precies, dus de kiezers wouden liever rutte dan omtzigt.quote:
Nee, de kiezers willen Rutte. Er is geen 'dan xxx'.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Precies, dus de kiezers wouden liever rutte dan omtzigt.
Jawel, dat zijn de andere namen op de enorme lijstquote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:13 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, de kiezers willen Rutte. Er is geen 'dan xxx'.
Maar die andere namen zijn geen overweging als je stemt op persoon X of Y.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jawel, dat zijn de andere namen op de enorme lijst
Waarom plaatst ie z'n onderbroek?quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:35 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Hahaha, wat een geweldig mondkapje.
het verslag van het overleg zal ze ongetwijfeld als laatste in de handen gedrukt gekregen hebben voor ze gehaast de deur uit liep en in de auto staptequote:Op dinsdag 30 maart 2021 12:44 schreef ootjekatootje het volgende:
Als ze in alle haast een stapel papier meeneemt zit het bovenste blad tegen haar buik...
Ik hoop het!! Anders kan ik de Kamer nooit meer serieus nemen (en dat meen ik).quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:05 schreef Dutchguy het volgende:
Bizarre tijden. Kan me niet heugen dat zoiets eerder gebeurd is. Het wordt een explosief debat morgen.
Apart, dan heeft ze geen klachten gehad. Anders had ze nog niet uit isolatie gemogen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 08:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)over-verkenning-doen
Ollongren test negatief.
Geldt voor een groot deel van de besmette mensen toch? Zo apart is dat niet.quote:Op woensdag 31 maart 2021 08:32 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Apart, dan heeft ze geen klachten gehad. Anders had ze nog niet uit isolatie gemogen.
Absoluut niet voor een groot deel. Een groot deel test positief op de 5e dag, maar ontwikkelt één of twee dagen na de test alsnog klachten (soms slechts licht). Die zijn dus op tijd opgespoord. Er is maar een klein deel dat asymptomatisch blijft.quote:Op woensdag 31 maart 2021 08:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Geldt voor een groot deel van de besmette mensen toch? Zo apart is dat niet.
Hoe het precies zit weet ik nu even niet, maar las ergens dat Geert Wilders om 13:50 het debat aanvraagt.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:22 schreef RamboDirk het volgende:
Hoelaat is dat debat? Overal hele nieuwsartikelen over dat er vandaag een debat is, maar geen van allen meld een tijd....
of ik ben scheel
Ze zegt dat het zelf gedicteerd heeft en dat het een slechts vaag idee was, dat ze ergens in de media heeft vernomen , niemand die Rutte de schuld gaat gevenquote:Op woensdag 31 maart 2021 08:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)over-verkenning-doen
Ollongren test negatief. Mooi, kan uit zij ter verantwoording worden geroepen. Ik mag hopen dat ze ook daadwerkelijk steekhoudende antwoorden gaat geven want de drie verklaringen gaven die niet. Iig geen wezenlijke antwoorden op vragen die er zijn.
Weten ze nog niet, legden ze net uit op radio 1. Eerst moet de nieuwe Kamer geïnstalleerd worden (rond 14.00) en pas daarna kan het debat aangevraagd worden. Mogelijk vindt het direct aansluitend plaats, maar dan is het in ieder geval niet voor 14.00.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:22 schreef RamboDirk het volgende:
Hoelaat is dat debat? Overal hele nieuwsartikelen over dat er vandaag een debat is, maar geen van allen meld een tijd....
of ik ben scheel
quote:Dader(s) gezocht: wie wilde Omtzigt eruit werken?
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 1 uur geleden
Gisteren, 21:51 in BINNENLAND
DEN HAAG - In de politieke thriller rondom de uitgelekte 'notitie van Ollongren' zijn woensdag alle ogen gericht op de hoofdrolspelers.
Aan het Binnenhof wordt vooral gekeken naar VVD-leider Mark Rutte en D66-leider Sigrid Kaag.
Inderdaad, volgens mij duurt het nog wel even allemaal: https://www.tweedekamer.n(...)21&todate=31-03-2021quote:Op woensdag 31 maart 2021 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Stream.
Volgens mij eerst een boel officiële onzin voor hét debat pas begint.
Volgens mij is het eerder rond de 100k, en als je dit ziek veel geld vindt, niets staat je in de weg om ook te gaan proberen in de TK te komen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:11 schreef Dimachaerus het volgende:
Er zit nu ook een 22-jarige in de tweede kamer toch? Die gaat nu lekker 200k pakken jaarlijks?
neuh ben over paar maandjes multi miljonair is de verwachtingquote:Op woensdag 31 maart 2021 13:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Volgens mij is het eerder rond de 100k, en als je dit ziek veel geld vindt, niets staat je in de weg om ook te gaan proberen in de TK te komen.
Eerdmans gespot.quote:Op woensdag 31 maart 2021 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Stream.
Volgens mij eerst een boel officiële onzin voor hét debat pas begint.
weer een believerquote:Op woensdag 31 maart 2021 13:15 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
neuh ben over paar maandjes multi miljonair is de verwachting
Die draagt nu een mondkapje met de Surinaamse vlag.quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:19 schreef Scrummie het volgende:
Ik kan niet wachten tot Simons een collega voor het eerst voor racist gaat uitmaken. Ik zie zelfs kansen dat dat zo bij de beëdiging al gebeurt.
Ik zag het net ja. Goed beginquote:Op woensdag 31 maart 2021 13:37 schreef superniger het volgende:
[..]
Die draagt nu een mondkapje met de Surinaamse vlag.
D66 komt gewoon in de regering. Heb je ooit een kritisch D66 kamerlid meegemaakt jegens een door D66 gesteunde regering?quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:45 schreef Scrummie het volgende:
Oh god ja, Sydney Smeets is er ook bij. Dit gaat mega vervelende debatten worden
Sydney Smeets hoeft niet kritisch te zijn om erg vervelend te doen. Zijn aanwezigheid doet voor mij al voldoendequote:Op woensdag 31 maart 2021 13:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
D66 komt gewoon in de regering. Heb je ooit een kritisch D66 kamerlid meegemaakt jegens een door D66 gesteunde regering?
Balkenende II met Lousewies van der Laan vergeten?quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
D66 komt gewoon in de regering. Heb je ooit een kritisch D66 kamerlid meegemaakt jegens een door D66 gesteunde regering?
Ja. Voorbeelden van de afgelopen 4 jaar?quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Balkenende II met Lousewies van der Laan vergeten?
Zometeen om 1415 debat over het gewenste profiel voor die functie en volgende week de verkiezing.quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Even tussendoor, wanneer wordt de Kamervoorzitter gekozen ?
Net was het nog "ooit"quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:55 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ja. Voorbeelden van de afgelopen 4 jaar?
Aaahwquote:
Hele document waar "functie elders" op staat en gespreksverslagen van de verkennersquote:Op woensdag 31 maart 2021 14:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Aaahw
Welke extra stukken heeft Wilders gevraagd?
quote:Op woensdag 31 maart 2021 14:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hele document waar "functie elders" op staat en gespreksverslagen van de verkenners
Ja, maar pas als alle beschikbare stukken hierover zijn gedeeld met de kamer en men de tijd heeft gehad deze te bestuderen. Geen idee dus wanneer.quote:
Huh, net zij ze van wel toch?quote:Op woensdag 31 maart 2021 14:55 schreef TheVulture het volgende:
Kaag steunt blijkbaar het openbaar maken van alle gespreksverslagen en CDA/VVD niet las ik net ergens op twitter... dat is wel apart
Oke mooi ik heb alle tijd dus ik zit alvast klaar.quote:Op woensdag 31 maart 2021 14:58 schreef verita het volgende:
[..]
Ja, maar pas als alle beschikbare stukken hierover zijn gedeeld met de kamer en men de tijd heeft gehad deze te bestuderen. Geen idee dus wanneer.
Kaag wel, maar CDA/VVD blijkbaar nietquote:
Oh foutje van mij. Ik las je zin verkeerd.quote:Op woensdag 31 maart 2021 15:00 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Kaag wel, maar CDA/VVD blijkbaar niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |