Zoals ik al eerder zei, gedoogbeleid?quote:Op zondag 28 maart 2021 21:57 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is er tijdens de brieving een soort van gedoogbeleid verkondigd voor iedereen. We kijken er niet naar tenzij....
Meerdere coureurs hebben het gebruikt.
Nee dat was het idee niet, er is duidelijk gezegd er wordt niet actief gemonitord. Dat is iets anders dan zullen we niet bij de eerste keer ingrijpen.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:38 schreef -XOR- het volgende:
Het idee was natuurlijk om de tracklimitsoverschrijdingen te gedogen als dat per ongeluk een enkel keertje gebeurde. Bij Hamilton kreeg ik eerder dit idee:
Hierboven ergens staat een tweetje. Afspraak was geen actieve monitoring op bocht 4. Iedereen was op de hoogte, ook max ook rb.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, gedoogbeleid?
Prima als je dingen gedoogd maar dan moeten ze niet gaan klagen als Red Bull het ook wil doen.
En eigenlijk wil je in sporten geen gedoogbeileig hebben maar jjusit harde regels.. voorkomen dat iemand voorgetrokken kan worden.,
Dan waren er dus geen tracklimits en dan is het heel raar dat die opeens wel zijn ingevoerd.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:39 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Nee dat was het idee niet, er is duidelijk gezegd er wordt niet actief gemonitord. Dat is iets anders dan zullen we niet bij de eerste keer ingrijpen.
Niet elektronisch monitoren zoals ze dat met de VT en Q deden.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:26 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Hoe naïef is die wedstrijdleiding om te denken dat de coureurs er met deze geboden ruimte niet mee aan de haal zouden gaan?![]()
Waarom creëer je bewust zo'n grijs gebied?
Dat wisten we al. Tijdens de race waren er geen track limits. Het betreft hier een artikel in het reglement waarin staat dat je inpricipe niet met 4 banden buiten de baan mag komen.quote:
Dat wil niet zeggen dat het mag. Alleen dat ze er niet zo streng (lees elektronisch) naar zouden kijken als in de VT en Q.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:40 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hierboven ergens staat een tweetje. Afspraak was geen actieve monitoring op bocht 4. Iedereen was op de hoogte, ook max ook rb.
Er werd niet actief (lees: elektronisch) gecontroleerd. Ze waren er echter wel.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan waren er dus geen tracklimits en dan is het heel raar dat die opeens wel zijn ingevoerd.
Neen geen actieve monitoring van artikel 23?? tenzij het de spuigaten uit zou lopen. Dat heeft niks te maken met track limits, wat iets anders is en apart beschreven in het reglement.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:47 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat het mag. Alleen dat ze er niet zo streng (lees elektronisch) naar zouden kijken als in de VT en Q.
Dat Mercedes er misbruik van maakte werd dus te laat geconstateerd.
Het is ook niet gedogen.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:39 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Nee dat was het idee niet, er is duidelijk gezegd er wordt niet actief gemonitord. Dat is iets anders dan zullen we niet bij de eerste keer ingrijpen.
Maar dan hadden ze het weer gewoon verder moeten toelaten en de regels niet aan moeten passen..quote:Op zondag 28 maart 2021 22:40 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hierboven ergens staat een tweetje. Afspraak was geen actieve monitoring op bocht 4. Iedereen was op de hoogte, ook max ook rb.
quote:Red Bull Racing-teambaas Christian Horner roept wedstrijdleider FIA op om meer duidelijkheid te geven rond tracklimits. Max Verstappen moest zondag zijn leidende positie bij de Grand Prix van Bahrein teruggeven aan Lewis Hamilton, nadat hij de Brit buiten het reguliere asfalt had ingehaald.
De tracklimits rond bocht 4 werden vrijdag na afloop van de eerste vrije training ingesteld, nadat in die sessie tal van coureurs tijdwinst pakten buiten het oorspronkelijke race-asfalt. De tracklimits golden alleen tijdens de daaropvolgende trainingen en kwalificatie, maar werden opvallend genoeg voor de race weer afgeschaft.
"Deze regels rond tracklimits zullen altijd omstreden blijven", zei Horner tegen The Race. "We moeten naar een eenduidige situatie toe. Je kan het niet zeggen dat het oké is om de tracklimits tijdens de race te overschrijden, maar dat het verboden is om daar in te halen. Wees duidelijk en zorg dat het wit of zwart is. Nu is het een grijs gebied."
Hamilton overschreed tijdens de eerste helft van de race in bijna alle rondes de tracklimits in bocht 4, terwijl Verstappen in diezelfde bocht wél met vier wielen op het asfalt bleef. Pas toen Red Bull over de boordradio tegen de Nederlander zei dat hij daar net als Hamilton geen rekening mee hoefde te houden, greep de wedstrijdleiding alsnog in.
Verstappen ging Hamilton in de slotfase van de race voorbij in de bewuste bocht 4, maar kwam bij zijn inhaalactie naast het reguliere asfalt terecht. De FIA sommeerde vervolgens Red Bull dat Verstappen zijn gewonnen plek moest teruggeven aan de zevenvoudig wereldkampioen.
"Het was duidelijk dat Max daar te wijd ging", erkende Horner. "Het is ons voor de race duidelijk gemaakt dat als iemand voordeel zou halen door wijd te gaan in die bocht, dat voordeel teruggegeven zou moeten worden."
"Maar daarvoor zagen we dat telkens als Hamilton aanzette, hij het extra asfalt in bocht 4 gebruikte. Toen hebben we aan de wedstrijdleiding gevraagd of dat geoorloofd was, want per ronde levert dat twee tienden tijdwinst op. Vervolgens zei de FIA tegen Mercedes dat Hamilton de tracklimits moest respecteren, anders zou hij een waarschuwingsvlag hebben gekregen."
Verstappen was nadat hij Hamilton voorbij had gelaten niet meer in staat om de Mercedes-coureur nog een keer aan te vallen. De Nederlander eindigde daardoor als tweede bij de eerste race van het seizoen.
Neen er zijn geen tracklimits daar tijdens de race.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:48 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Er werd niet actief (lees: elektronisch) gecontroleerd. Ze waren er echter wel.
Met eerlijk racen word je geen WK, stelletje naievelingen.quote:,,Als je die instructie krijgt, dan moet je plaatsmaken”, zei Horner. ,,Het gaat om echt, eerlijk racen. Max deed wat hij moest doen.”
Moet ik nog meer zeggen?quote:,,Wij kregen tijdens de race plotseling te horen dat de track limits weer van kracht waren”, zei Mercedes-teambaas Toto Wolff. ,,Dat leverde ons uiteindelijk de winst in de race op.”
Als Max op de baan was gebleven had Lewis hem geramd, want hij haalde de bocht maar net. Dan krijgt Lewis weer een straf die geen pijn doet en ligt Max eraf zonder punten.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:03 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Onzin inderdaad. Was gewoon een prima actie, was er al voorbij. Ging een fractie te vroeg op zijn gas waardoor hij naar buiten schoot. Actie was al gebeurd en hij had de bocht in principe al gehaald. Wachten had weinig uitgemaakt, want als het zo makkelijk was geweest had hij in de laatste drie ronden nog wel een poging kunnen doen.
Vergeet die aparte regels. Track limits zijn track limits, namelijk dat je buiten de baan komt.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:49 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Neen geen actieve monitoring van artikel 23?? tenzij het de spuigaten uit zou lopen. Dat heeft niks te maken met track limits, wat iets anders is en apart beschreven in het reglement.
Het is niet laat geconstateerd, ze hebben het beleid veranderd na die ordinaire call van RB
quote:Op zondag 28 maart 2021 22:52 schreef SiGNe het volgende:
Ah, Red Bull stelt ook vragen bij de FIA:
https://www.nu.nl/formule(...)is-grijs-gebied.html
[..]
29x = 5.8squote:"Maar daarvoor zagen we dat telkens als Hamilton aanzette, hij het extra asfalt in bocht 4 gebruikte. Toen hebben we aan de wedstrijdleiding gevraagd of dat geoorloofd was, want per ronde levert dat twee tienden tijdwinst op. Vervolgens zei de FIA tegen Mercedes dat Hamilton de tracklimits moest respecteren, anders zou hij een waarschuwingsvlag hebben gekregen."
Je gaat er aan voorbij dat je praat over twee verschillende dingen, twee verschillende regels en twee verschillende manieren van handhaving.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:54 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Vergeet die aparte regels. Track limits zijn track limits, namelijk dat je buiten de baan komt.
Dat werd in de race niet actief (electronisch) gemonitord (en in de Q en VT wel) en ze kwamen er dus pas achter dat er misbruik van gemaakt werd nadat RBR die call deed. Toen zijn ze er beter op gaan letten.
Ze kregen een waarschuwing. En dat leverde Max niet de winst op want buiten de baan inhalen mag sowieso niet. Wat dat betreft kletst Wolff uit zijn nek.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:54 schreef Zorro het volgende:
Dit stuk op ED
https://www.ed.nl/formule(...)-passeren~a3a3eee08/
[..]
Met eerlijk racen word je geen WK, stelletje naievelingen.
[..]
Moet ik nog meer zeggen?
Precies en dat is wat stewards in feite ook hebben gezegd.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:56 schreef Peterselieman het volgende:
De stewards hebben de deur opengezet voor misbruik en daar hebben een aantal handig gebruik van gemaakt. Zij hebben de instructie gekregen: gebruik het maar tot er gehandhaafd wordt.
Als Lewis het 30+1x doet : waarschuwingquote:Op zondag 28 maart 2021 22:52 schreef SiGNe het volgende:
Ah, Red Bull stelt ook vragen bij de FIA:
https://www.nu.nl/formule(...)is-grijs-gebied.html
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |