abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 april 2021 @ 19:32:22 #126
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199155404
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat er een linkse partij in een kabinet zit maakt dat kabinet nog niet gelijk links.
Andersom wel? Een rechtse partij in een kabinet maakt het kabinet rechts?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 25 april 2021 @ 19:33:32 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199155421
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De derde weg van de arbeiderspartijen? En als het een excuus zou moeten zijn dat rechts nooit een absolute meerderheid had: in geen van deze kabinetten had links een absolute meerderheid. Ze mochten mee doen met het uitvoeren van rechts beleid.
De VVD heeft ook nooit een absolute meerderheid gehad. Toch worden ze als de bedenkers/uitvoerders van het Nederlandse neoliberalisme gezien.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 25 april 2021 @ 19:39:31 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199155505
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Andersom wel? Een rechtse partij in een kabinet maakt het kabinet rechts?
Wel als er twee of drie rechtse partijen in het kabinet zitten.
We have always been at war with Eastasia.
pi_199155568
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Andersom wel? Een rechtse partij in een kabinet maakt het kabinet rechts?
Nee, dat is een combinatie van uiteraard. Echt (centrum-)rechtse kabinetten zijn die van VVD en CDA samen. Paars was natuurlijk qua partij samenstelling een centrumkabinet, al was het wel bij uitstek het kabinet van de privatisering. PvdA en CDA houden elkaar in dat opzicht ook altijd wel in balans.

Nederland heeft door het coalitiestelsel meestal wel redelijke centrumkabinetten, maar de balans slaat wel aardig door naar centrumrechts.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 25 april 2021 @ 20:31:27 #130
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199156319
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Wel als er twee of drie rechtse partijen in het kabinet zitten.
Ligt denk ik ook aan de zetelverdeling, de heersende communis opinio en de mate waarin huidige kabinetsleden in vorige kabinetten of coalities juist een linksere/rechtsere koers hebben gevaren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 25 april 2021 @ 20:33:30 #131
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199156367
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, dat is een combinatie van uiteraard. Echt (centrum-)rechtse kabinetten zijn die van VVD en CDA samen. Paars was natuurlijk qua partij samenstelling een centrumkabinet, al was het wel bij uitstek het kabinet van de privatisering. PvdA en CDA houden elkaar in dat opzicht ook altijd wel in balans.

Nederland heeft door het coalitiestelsel meestal wel redelijke centrumkabinetten, maar de balans slaat wel aardig door naar centrumrechts.
Ook dat zal liggen aan de koers en de heersende wind die waait. Je zou kunnen zeggen dat VVD/CDA anno 2021 een minder rechtse koers voorstaan dan de austerity-politiek van VVD/PvdA in 2010, maar ook dit blijft lastig te beoordelen omdat je zelden een objectieve links/rechtspositie kunt vaststellen. D66 was tussen '66 en '96 wellicht ook linkser dan nu, maar dat is een normale ontwikkeling van het electoraat en de maturiteit van de bestuurspartij.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 april 2021 @ 19:57:29 #132
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199168812
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is wel leuk, volgens jou heb ik dus geen geweten? En jij wel, uiteraard, want jij stemt op een partij die er ook niets aan gedaan heeft?

Maak je vast vrienden mee en krijg je ongetwijfeld veel bijval voor en draagvlak mee. Toch?
Stemmers op die partijen ontbreekt het niet per definitie aan een geweten. Want wanneer de wroeging wel aanwezig is dan het geweten uiteraard ook. En ook als die wroeging niet aanwezig is kan er toch sprake zijn van een geweten en is geen geweten hebben niet de enige optie. Op dat punt drukte ik mij te sterk uit. Want die eventuele wroeging kan namelijk ook gesust worden (coping-mechanisme?).
  maandag 26 april 2021 @ 20:11:28 #133
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199169082
Dat het neoliberalisme slecht is voor de economie en daarnaast ook desastreus uitpakt voor natuur en klimaat is zo onderhand wel algemeen bekend. Maar het neoliberalisme is ook schadelijk voor de mentale gezondheid van mensen.

quote:
De toename van angststoornissen: hoe meer vrijheid, hoe meer angst


Schrijver Daan Heerma van Voss heeft last van een angststoornis. En hij is niet de enige: sinds de jaren tachtig is het aantal klachten over onberedeneerde angsten sterk toegenomen. Heerma van Voss wijt dat aan de toegenomen druk op veel jonge mensen om te slagen in het leven.

Daan Heerma van Voss 21 april 2021, 13:06
quote:
Wat is er, afgezien van de officiële classificatie van angst als ziekte (en dus als individueel probleem) met ons gebeurd sinds de jaren tachtig? In het kort: sinds de intrede van het neoliberalisme als dominant systeem is er sprake geweest van een toename van verwachtingen en een afname in mogelijkheden.

De kern van dat neoliberalisme: minimale staatsinmenging, maximale vrijheid (en dus verantwoordelijkheid) bij het individu. Het nieuwe ideaal was een economie die werd gevormd door vrije mensen die elkaar beconcurreerden. Het belang van slagen in het leven weerklinkt eindeloos in reclameleuzen als ‘Impossible is nothing’, ‘Omdat je het waard bent’ en ‘Just do it’. Onderzoek van Twenge toont aan dat het aantal boeken met daarin de zinsnede ‘You can be anything’ tussen 1970 en 2008 vertwaalfvoudigd is.

De wetenschappelijke consensus van de afgelopen vijftien jaar wijst op een onverbiddelijke relatie tussen neoliberalisme en angstgevoelens. De Britse sociaal-epidemioloog Richard Wilkinson toonde aan dat neoliberaal geleide landen niet alleen kampen met relatief veel sociale problemen als geweld, drugsgebruik en tienerzwangerschappen, maar ook met veel grotere aantallen mensen met psychische problemen zoals angst. Hoe groter de ongelijkheid, des te meer iemand te winnen of te verliezen heeft, des te belangrijker het is om de concurrentie te verslaan en des te angstwekkender het is als blijkt dat dit niet zomaar valt af te dwingen.

De realiteit blijkt namelijk weerbarstig. Alle verwachtingen ten spijt staan de millennials en generatie-Z’ers er in vrijwel elk neoliberaal land, ook in Nederland, economisch aanzienlijk slechter voor dan de babyboomers en de generaties na hen op dezelfde leeftijd. Laat ik dit illustreren aan de hand van een van de meest concrete uitvloeisels van de marktsamenleving: het zelfstandig ondernemerschap. Nederland kent momenteel 1,1 miljoen zzp’ers, een aantal dat sinds 2003 is verdubbeld. Van de vele ‘vrije’, maar onbeschermde zzp’ers die ik ken, heeft vrijwel niemand financiële reserves. Dit wreekt zich bij tegenslag en kan een gevaarlijke negatieve spiraal in gang zetten die eindigt met een angstdiagnose.
  maandag 26 april 2021 @ 22:51:32 #134
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199172432
quote:
The idea the state has been shrinking for 40 years is a myth

Since 1980, government spending has held steady, and even risen slightly as a share of gross domestic product in the US, the UK and other developed economies. Deficits have gone from rare to routine, in good years and bad. Public debt in developed countries has soared — in the US to more than 120 per cent of GDP last year. Government is just as big and more interventionist than ever.

In developed nations, governments have rolled out more fiscal stimulus as a share of GDP in each successive crisis. In the US, fiscal stimulus reached a new post-second world war record of 4 per cent of GDP after the dotcom bust, 7 per cent after the financial crisis, and 13 per cent last year.

I calculate that last year combined fiscal and monetary stimulus reached a record 28 per cent of GDP in the US, and 40 per cent in developed economies on average.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 22:54:18 #135
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199172464
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 22:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Beetje een rare conclusie, stimulus maakt de overheid an sich niet groter, volgens mij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 26 april 2021 @ 22:55:55 #136
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199172488
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 22:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Beetje een rare conclusie, stimulus maakt de overheid an sich niet groter, volgens mij.
Niet? Stimulus gefund uit staatsschuld?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 22:56:50 #137
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199172505
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 22:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet? Stimulus gefund uit staatsschuld?
Maar dat maakt de overheid niet groter. Het maakt de staatsschuld groter maar de overheid zelf niet. Of zie ik dat nu verkeerd?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 26 april 2021 @ 23:11:44 #138
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199172679
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 22:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar dat maakt de overheid niet groter. Het maakt de staatsschuld groter maar de overheid zelf niet. Of zie ik dat nu verkeerd?
De enige manier voor de staatsschuld te laten toenemen is de assumptie dat de overheid in de toekomst groot genoeg is om het te kunnen betalen, niet? Idem voor bedrijven, ik kan me niet voorstellen dat een stijgende schuld van Apple mogelijk is als Apple niet verwacht dat de omzet stijgt en het bedrijf dominanter wordt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 23:14:12 #139
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199172709
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De enige manier voor de staatsschuld te laten toenemen is de assumptie dat de overheid in de toekomst groot genoeg is om het te kunnen betalen, niet? Idem voor bedrijven, ik kan me niet voorstellen dat een stijgende schuld van Apple mogelijk is als Apple niet verwacht dat de omzet stijgt en het bedrijf dominanter wordt.
Ik wel. Dat is bon ton de laatste jaren bij bedrijven, volgens mij, het volladen met schulden die niet door omzet gedekt worden is nu niet bepaald een zeldzaam fenomeen te noemen.

Sowieso gokt men tegenwoordig liever op toename van de aandelenprijs, dacht ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 26 april 2021 @ 23:20:09 #140
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199172778
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 23:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik wel. Dat is bon ton de laatste jaren bij bedrijven, volgens mij, het volladen met schulden die niet door omzet gedekt worden is nu niet bepaald een zeldzaam fenomeen te noemen.

Sowieso gokt men tegenwoordig liever op toename van de aandelenprijs, dacht ik.
Dat is speculatie en bij bedrijven anders dan bij overheden, omdat sommige overheden niet kunnen defaulten op hun schuld. Als bedrijven meer schuld tanken, mogen ze wat mij betreft failliet bij economische tegenwind. Dat dit niet is gebeurd komt mede door goedkoop geld, onder andere door centrale banken en overheden, die dit gedrag hebben aangemoedigd en grote bedrijven van fors goedkopere schuld voorzien dan 10-20 jaar geleden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 27 april 2021 @ 05:03:45 #141
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_199174012
De neoliberalen doen steeds meer moeite om de door hun aangemeten reputatie voor de publieke opinie overeind te houden. Dat zal wel hard nodig zijn zeker.
twitter
pi_199175792
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De enige manier voor de staatsschuld te laten toenemen is de assumptie dat de overheid in de toekomst groot genoeg is om het te kunnen betalen, niet? Idem voor bedrijven, ik kan me niet voorstellen dat een stijgende schuld van Apple mogelijk is als Apple niet verwacht dat de omzet stijgt en het bedrijf dominanter wordt.
die staatsschuld groeit nu sowieso door tegenvallende belastinginkomsten, b.v. omdat winkels fysiek dicht zijn.
  dinsdag 27 april 2021 @ 13:48:43 #143
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199178805
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De enige manier voor de staatsschuld te laten toenemen is de assumptie dat de overheid in de toekomst groot genoeg is om het te kunnen betalen, niet? Idem voor bedrijven, ik kan me niet voorstellen dat een stijgende schuld van Apple mogelijk is als Apple niet verwacht dat de omzet stijgt en het bedrijf dominanter wordt.
Je laat de staatsschuld stijgen met de verwachting dat het GDP harder stijgt.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:38:04 #144
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199179421
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Je laat de staatsschuld stijgen met de verwachting dat het GDP harder stijgt.
Waarbij de overheid dan een deel van die GDP-stijging kan afromen om de staatsschuld mee te servicen én nieuwe uitgaven te bekostigen, toch?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 14:42:07 #145
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199179481
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarbij de overheid dan een deel van die GDP-stijging kan afromen om de staatsschuld mee te servicen én nieuwe uitgaven te bekostigen, toch?
Ja maar dat maakt de overheid niet groter in de zin van groeien in omvang. Je kan zeggen dat de rol van de overheid groeit mischien maar aan de andere kant, we hebben nu niet te maken met een structureel maar met een incidenteel probleem.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:42:12 #146
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199179484
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:30 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

die staatsschuld groeit nu sowieso door tegenvallende belastinginkomsten, b.v. omdat winkels fysiek dicht zijn.
Dat is inderdaad een tijdelijk effect. De overheid kan anticyclisch zijn, met een stijgende staatsschuld als percentage van het GDP in een crisis, terwijl de overheid vaak hetzelfde kan blijven uitgeven maar in hoogconjunctuur alsnog de schuldenlast verlaagd, wederom uitgedrukt in percentage van het GDP.

Dit gaat volgens mij voorbij aan het artikel waar ik naar refereerde, die aangeeft dat de overheid in de totale economie sinds de jaren '80 gewoon is doorgegroeid. Hoogconjunctuur of laagconjunctuur, het is een misvatting dat de overheid zich heeft teruggetrokken of kleiner is geworden. We zien het vaak niet, want als de overheid 'taken overlaat aan de markt' dan staat dat op de voorpagina van de krant, maar als er 100 nieuwe medicijnen en behandelingen vergoed worden in de zorg hoor je daar niets van.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:43:56 #147
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199179510
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja maar dat maakt de overheid niet groter in de zin van groeien in omvang. Je kan zeggen dat de rol van de overheid groeit mischien maar aan de andere kant, we hebben nu niet te maken met een structureel maar met een incidenteel probleem.
Dat klopt, maar dit incidentele event gaat niet gecompenseerd worden als we even geen incidenten hebben.
Overheden (en burgers/bedrijven) willen in hoogconjunctuur eerst wat cadeautjes, als zoet ter beloning voor het zuur. Pas aan het einde van de economische hoogtijd komen zaken als 'schulden aflossen' ter sprake.

Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:55:01 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199179659
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarbij de overheid dan een deel van die GDP-stijging kan afromen om de staatsschuld mee te servicen én nieuwe uitgaven te bekostigen, toch?
Klopt, maar je gebruikt de term overheid nu als totum pro parte voor statelijke cashflow. Als het BNP door die input toeneemt kan er additioneel worden afgelost en contraheert de 'overheid' dus.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:57:30 #149
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_199179693
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Klopt, maar je gebruikt de term overheid nu als totum pro parte voor statelijke cashflow. Als het BNP door die input toeneemt kan er additioneel worden afgelost en contraheert de 'overheid' dus.
Dat klopt. Mede ook omdat 'gemakkelijke' terreinen voor economische groei over de afgelopen 70 jaar (bevolkingsgroei, groei van grondstofverbruik, CO2-intensieve sectoren) minder gemakkelijk lijken naar de toekomst toe. Blijft over; technologische groei.

Gelijktijdig wordt verondersteld dat de kansen voor overheden om belasting te heffen statisch zijn, in plaats van dynamisch. Wanneer gekeken wordt naar de belastingen voor arbeid, consumptie en vermogen dan is de aanname dat de wereld van morgen er ook bij 50% groei enigszins vergelijkbaar uitziet in belastinggrondslagen als de wereld van vandaag.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 28 april 2021 @ 12:05:47 #150
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199191177
quote:
quote:
De erfgenamen van Lee Kun-hee, de voorzitter van technologieconcern Samsung die in oktober stierf, zullen meer dan 12 biljoen won (ruim 8,9 miljard euro) aan successierechten betalen. Dat hebben ze in een verklaring bekendgemaakt. Het gaat om meer dan de helft van de waarde van de totale nalatenschap en komt volgens hen neer op drie tot vier keer de totale inkomstenbelasting van de Zuid-Koreaanse overheid in 2020.

Persbureau Yonhap meldt dat de belasting de hoogste ooit in de geschiedenis van Zuid-Korea zal zijn. De familie Lee zal het bedrag vanaf deze maand in zes termijnen over vijf jaar betalen. “Het is onze burgerplicht en verantwoordelijkheid om alle belastingen te betalen”, aldus de familie.
Kijk, dit lijkt er meer op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')