Cher - Believe 1998quote:Op vrijdag 26 maart 2021 05:39 schreef Eightyone het volgende:
Autotune. Dat was er voor eind jaren 00 nog niet veel; iig niet duidelijk hoorbaar. Daar is 35+ van origine dus niet mee opgegroeid.
Ikzelf heb er iig al vanaf dag 1 moeite mee gehad.
en die band bestaat inmiddels ook al 25 jaar hoor...quote:Op donderdag 25 maart 2021 22:07 schreef marc0871 het volgende:
Toch heb ik een aantal jaar geleden nog een nieuw genre ontdekt; symfonic metal.
Meer specifiek; Nightwish.
jij zal dan wel smullen van pareltjes als ditquote:Op vrijdag 26 maart 2021 07:27 schreef Beathoven het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk links laat liggen is de pauperrap en volksmuziek van Nederlandse bodem.
draai het grijsquote:Op vrijdag 26 maart 2021 07:30 schreef Tokus het volgende:
[..]
jij zal dan wel smullen van pareltjes als dit
Dat gaat nogal eens op als ik geen 'reguliere' muziek maar ook geen volledige stilte wil. Of gewoon om tot rust te komen. Niet recent btw, maar al ruim anderhalf decennium.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 08:07 schreef BertV het volgende:
Mijn smaak is veranderd, want ook dit is recent; Ambient en "Minimalist music" zoals dat in goed Nederlands heet.
spotify heeft ook wel een fijne ambient playlist.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 08:17 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat gaat nogal eens op als ik geen 'reguliere' muziek maar ook geen volledige stilte wil. Of gewoon om tot rust te komen. Niet recent btw, maar al ruim anderhalf decennium.
Zero Beat Zone (wel even een paar euro betalen om de stream-url van de reclamevrije premiumversie te krijgen) en Cryosleep zijn erg fijn.
Lang niet meer zo actief als vroeger.quote:-Volg je nog recente muziek?
Ik vind het soms wel leuk om bandjes te horen zoals The Editors of White Lies, die klinken precies als de bands waar ik 30+ jaar geleden naar luisterde. Maar ik probeer mijn horizon ook wat te verbreden, niet perse met nieuwe muziek. Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.quote:-Als je er nog voor open staat, zoek je dan zowat kopiën van muziek uit je jeugd, of ben je niet zo bij die geluiden blijven plakken?
Als je mijn Spotify lijst bekijkt zou je dat wel denkenquote:-Of lukt het je inmiddels niet meer om iets leuks van nu te vinden, en ben je eindeloos de verzameling jeugdfavorieten van twee/drie decennia terug aan het herhalen?
Ik luister regelmatig naar KinkFM, maar vind dat geen typische jongeren zender. Zo af en toe lijken ze ook in de jaren '90 te blijven plakken, zoals Radio Veronica in de jaren '80 is blijven hangen.quote:-Zijn de radiozenders die je op zet (voor zover je dat doet) nog een soort van 'jongerenzenders', of heeft Radio 10 oid het inmiddels overgenomen?
Je had in de jaren 90 een paar fm- of kabelzenders, MTV, TMF, tips uit de Hitkrant + Oor, en eventueel nog wat aanvulling dankzij volk uit je omgeving en/of de lokale platenzaak dat goed op de hoogte was.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 10:37 schreef Zwansen het volgende:
Het vervelende is dat je vroeger in de jaren 90 nog alles redelijk kon bijhouden. Je had de nieuwe muziek uit de nineties en verder kon je nog af en toe de 60s, 70s en 80s luisteren en zo nog vrij goed alles bijhouden.
Nu heb je diezelfde 60s tot en met de 90s, maar dan nog aangevuld met de 2000s, 2010s en dan nog eens alle nieuwe muziek. Het wordt te veel.
Ik ken het, al lag de grens wat jaren later - zo rond 1987. Gelukkig ben ook ik daar al lang van genezen.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 10:40 schreef Berkery het volgende:
Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.
Bij Kink werkt ook een ex-fokker die vrij actief was in 't verleden.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 10:40 schreef Berkery het volgende:
[..]
Lang niet meer zo actief als vroeger.
[..]
Ik vind het soms wel leuk om bandjes te horen zoals The Editors of White Lies, die klinken precies als de bands waar ik 30+ jaar geleden naar luisterde. Maar ik probeer mijn horizon ook wat te verbreden, niet perse met nieuwe muziek. Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.
[..]
Als je mijn Spotify lijst bekijkt zou je dat wel denken, maar ik probeer er wel steeds meer nieuw ontdekte nummers aan toe te voegen.
[..]
Ik luister regelmatig naar KinkFM, maar vind dat geen typische jongeren zender. Zo af en toe lijken ze ook in de jaren '90 te blijven plakken, zoals Radio Veronica in de jaren '80 is blijven hangen.
Mijn oma begon zo ooit eens met theezakjes drogen.quote:Op zondag 28 maart 2021 15:46 schreef DJ11 het volgende:
Ik luister wekelijks, structureel naar nieuwe muziek. Ik verzamel op Spotify zo'n 550-600 nummers waar ik kort (soms is 1 seconde genoeg) of langer naar luister.
Je moet ergens beginnen hèquote:Op zondag 28 maart 2021 15:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mijn oma begon zo ooit eens met theezakjes drogen.
Iets structureel doen is wat anders dan dwangmatig. En ik beoordeel niet alles op één seconde. Er zijn "nummers" bij (doorgaans de categorie ooraids) die ik na 1-2 seconden wel heb gehoord. Ik heb uiteraard geen tijd om 600 nummers volledig af te luisteren, simpel.quote:Op zondag 28 maart 2021 16:11 schreef Beathoven het volgende:
Het is meer dat ze met dat begin waarbij we al dachten 'is niet helemaal okee' uiteindelijk met alzheimer eindigde.
Waarom zou je dwangmatig iedere week grote hoeveelheden muziek voor jezelf doorscannen en op een seconde beoordelen?
Ik kom op vergelijkbare aantallen uitquote:Op zondag 28 maart 2021 16:44 schreef Eightyone het volgende:
Het totale aantal toevoegingen per maand (recente + oude; er is een gezonde balans) ligt meestal tussen de 25 en 35. Wat grotendeels een verzameling van goedgekeurde 'Shazampjes' is + dingen op sites/social media die potentieel interessant leken voor mij (en die dat ook bleken te zijn).
Genoeg om het gevoel van vers bloed te hebben, maar wel een hanteerbare hoeveelheid waar een band mee op te bouwen is.
Vooral op zondagen staat die vaak aan.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:49 schreef bartrid het volgende:
Qua radio staat hier 's ochtends BBC Radio 6 (hoewel die soms veel te veel in de britpop van de jaren 90 zijn blijven steken)
Mjah, ik volg ook wel een aantal handmatig gevulde lijsten, en blogs. Maar ook daar kom ik persoonlijk toch verrassend vaak weer in de folk/roots/america, dan wel in de postpunk/powerpop/britpop hoek uit.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 11:18 schreef Eightyone het volgende:
Of je bent verstrikt geraakt in Spotify's algoritme.
Ik gebruik die diensten niet, maar bijvoorbeeld wel een handmatig gevulde lijst als deze. De radiozender zelf (Urgent FM) draait fijne muziek maar is door het slechte geluid alsnog moeilijk verteerbaar, maar de nieuwste toevoegingen aan hun playlist kan ik op deze manier iig in een normale geluidskwaliteit horen.
De horror... nog een kwart jaar en dan valt voor mij ook de 4...quote:Op donderdag 25 maart 2021 15:34 schreef Eightyone het volgende:
Voor mezelf staat het onderhand voor de deur: dat getal beginnend met een 4.
Vanaf mijn 23ste ofzo is het antwoord wtf-muziekquote:Op woensdag 31 maart 2021 12:04 schreef Eightyone het volgende:
Het is wel makkelijker uitleggen aan de buitenwereld wat je graag luistert, ipv het stompzinnige 'van alles' (omdat je bij een uitgebreider correct antwoord meteen overkomt als een autistische idioot).
M'n 18-jarige zelf zei 'dance' en was meteen klaar.
Ja, dat je eventueel iets van nu uit het aanbod vist, wil niet zeggen dat dat ook bij de tieners en twintigers van nu in de smaak valt.quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik volg steeds minder nieuwe dingen maar weet wel van de nieuwe dingen in de oude scenes maar die zijn totaal niet mainstream of populair. Eigenlijk heb ik geluk dat er een aantal festivals roadburn, grauzone, le guess who op mijn golflengte zitten en daar leer ik dan ook de meeste nieuwe muziek van...
Merk wel dat ik steeds raardere gesprekken met jonge mensen heb, dat je een bandshirt aan hebt en ze beginnen over de band dat je dan verteld ja toen en toen zag ik ze dat was een tof concert. Dat dan de jonge persoon wit wegtrekt en zegt,quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja, dat je eventueel iets van nu uit het aanbod vist, wil niet zeggen dat dat ook bij de tieners en twintigers van nu in de smaak valt.
Ik vind veel via buitenlandse bronnen, en dat levert in sociaal opzicht sowieso niet het makkelijkste totaalpakket op (bij elke leeftijd), zelfs al zit er hier en daar iets tussen wat hier wel bekend is geworden. Zelfs online valt het wat moeilijk.
Dat is bij visite even schakelen: toch maar even Extra Gold/Stenders XXL/Ice Radio aan (kan ik zelf goed aanhoren en is niet al te afschrikwekkend).
Mijn tiener en twintiger hebben toevallig (of misschien ook niet toevallig) een heel goede smaak!quote:Op woensdag 31 maart 2021 13:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja, dat je eventueel iets van nu uit het aanbod vist, wil niet zeggen dat dat ook bij de tieners en twintigers van nu in de smaak valt.
Meestal specificeer ik het een beetje als 'van de 60's tot nu'. Afhankelijk van wie het vraagt, ga ik er dan wel wat dieper op in door ook genres of artiesten te noemen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 12:04 schreef Eightyone het volgende:
Het is wel makkelijker uitleggen aan de buitenwereld wat je graag luistert, ipv het stompzinnige 'van alles' (omdat je bij een uitgebreider correct antwoord meteen overkomt als een autistische idioot).
M'n 18-jarige zelf zei 'dance' en was meteen klaar.
Ik denk meer in eigenschappen dan in genres (dat is niet hetzelfde; nummers uit zeer uiteenlopende genres kunnen hetzelfde 'iets' delen wat me aanspreekt), wat dus in het soort uitleg resulteert die ik de buitenwereld liever bespaar.quote:Op woensdag 31 maart 2021 19:07 schreef methodmich het volgende:
[..]
Meestal specificeer ik het een beetje als 'van de 60's tot nu'. Afhankelijk van wie het vraagt, ga ik er dan wel wat dieper op in door ook genres of artiesten te noemen.
Zit wat in, maar vaak geeft het wel een beetje een beeld. Van The Beatles tot Beyoncé, zoiets zeg maar.quote:Op woensdag 31 maart 2021 19:13 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik denk meer in eigenschappen dan in genres (dat is niet hetzelfde; nummers uit zeer uiteenlopende genres kunnen hetzelfde 'iets' delen wat me aanspreekt), wat dus in het soort uitleg resulteert die ik de buitenwereld liever bespaar.
En qua artiesten springt er niet echt iets uit.
Luister af en toe recente muziek, maar vind lang niet alles te pruimen. Veel NL rap is gewoon een beetje tienermuziek en best wat Amerikaans ook. Als het ergens op staat vind ik het nooit erg, maar als ik thuis iets uit de hitlijsten opzet is het echt alleen bijvoorbeeld Dua Lipa, Justin Bieber of Miley Cyrus. Luister wel aardig wat moderne muziek die iets minder mainstream is, maar wel uit het huidige tijdperk komt. Maar dan gaat het richting metal of zoals hieronder de wat meer obscure bands. Geen hitlijst spul.quote:-Volg je nog recente muziek?
Nauwelijks eigenlijk kopieen van muziek uit de jeugd, misschien op Molchat Doma na, wat aardige Joy Division vibes heeft. Doe vooral dit:quote:-Als je er nog voor open staat, zoek je dan zowat kopiën van muziek uit je jeugd, of ben je niet zo bij die geluiden blijven plakken?
Luister nog steeds veel Joy Division, the Cure, Bauhaus en bands als A-Ha, Hall & Oates, Pet Shop Boys, Morissey/The Smiths. Dus ja, denk een goede 80% van wat ik luister is gewoon alles in de periode eind jaren 70 t/m begin jaren 90.quote:-Of lukt het je inmiddels niet meer om iets leuks van nu te vinden, en ben je eindeloos de verzameling jeugdfavorieten van twee/drie decennia terug aan het herhalen?
Luiser eigenlijk nooit radio, omdat het teveel troep en commercials zijn. In de auto Spotify. Zap thuis wel regelmatig langs de muziekzenders om eens te kijken wat er een beetje populair is. Maar blijf dan vaak steken op MTV 80s.quote:-Zijn de radiozenders die je op zet (voor zover je dat doet) nog een soort van 'jongerenzenders', of heeft Radio 10 oid het inmiddels overgenomen?
De grootste fan van deze stromingen ben ik ook niet, maar er kan altijd iets tussen zitten wat wel mooi is (al is die kans bij het laatste minimaal).quote:Op zondag 11 april 2021 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Met allerlei hypes die later kwamen als nederhop, nederlandstalig, singer/songwriter of zeikerige autotune house kan ik helemaal niks.
Voor veel mensen ligt de piek in hun muzieksmaak of -keuze bij de muziek van toen ze 17-18 jaar oud waren. Bij mij was dat 1993 en dat zie je ook heel duidelijk terug in mijn persoonlijke Top 250. Daarin is 1993 ruimschoots de hofleverancier.quote:Op zondag 11 april 2021 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben qua muzieksmaak wel een oude lul aan het worden geef ik ruiterlijk toe. Het zwaartepunt van mijn smaak ligt toch ergens rond het jaar 2000 en is ook dominant voor nieuwe muziek die ik leuk vind. Dus er zijn nog wel nieuwe dingen die ik leuk vind maar die passen wel in dat referentiekader.
Met allerlei hypes die later kwamen als nederhop, nederlandstalig, singer/songwriter of zeikerige autotune house kan ik helemaal niks.
17-18 jaar? Dat was muzikaal juist een weinig invloedrijke leeftijd. En ja, ik weet dat het bij de meesten anders is.quote:Op zondag 11 april 2021 15:09 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Voor veel mensen ligt de piek in hun muzieksmaak of -keuze bij de muziek van toen ze 17-18 jaar oud waren. Bij mij was dat 1993 en dat zie je ook heel duidelijk terug in mijn persoonlijke Top 250. Daarin is 1993 ruimschoots de hofleverancier.
Ik ben van 1983 dus dat klopt precies .quote:Op zondag 11 april 2021 15:09 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Voor veel mensen ligt de piek in hun muzieksmaak of -keuze bij de muziek van toen ze 17-18 jaar oud waren. Bij mij was dat 1993 en dat zie je ook heel duidelijk terug in mijn persoonlijke Top 250. Daarin is 1993 ruimschoots de hofleverancier.
Ik van 1976, dus mij was de piek iets aan de vroege kant.quote:Op zondag 11 april 2021 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben van 1983 dus dat klopt precies .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |