abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 02:16:46 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198677856
https://www.telegraaf.nl/(...)olukkers-te-erkennen

Ik stel voor, excuses van de koning namens Prins Bernhard , allemaal een nieuwe klewang en een jaar gratis lidmaatschap van Satudara

De Duitsers hadden de NSB ers ook mee naar Duitsland moeten nemen en hen moeten compenseren

De Ambonese Molukkers moeten blij zijn dat ze meegenomen zijn met de stoomboot , anders waren ze allemaal afgeslacht
https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland

Misschien moet Nederland hen helpen met een vliegtuig terug naar de Molukken, ieder een eigen rijstveld , een Karbouw, 6 kippen, een nieuwe bamboo hut , muggenspray ,een kilo palmsuiker , allemaal een gratis Quran, voor de meisjes een extra donkerblauwe hoofddoek en een jaar WW om te ontwennen
quote:
Burgemeesters vragen nieuw kabinet leed Molukkers te erkennen

WOERDEN - Burgemeesters van elf gemeenten met een Molukse gemeenschap roepen het nieuwe kabinet op het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan, nadat ze zeventig jaar geleden naar Nederland werden gebracht.
Ook vinden de burgemeesters dat meer moet worden genvesteerd in de Molukse gemeenschap.
quote:
Zondag is het zeventig jaar geleden dat Molukkers, ofwel KNIL-Ambonezen naar Nederland werden gebracht.
Het zou om een tijdelijk verblijf gaan. 21 maart 1951 is de datum dat het eerste schip in Rotterdam aankwam.

De burgemeesters wijzen erop dat het geen vluchtelingen, asielzoekers of migranten betrof, maar loyale militairen die in het Nederlandse leger hadden gediend. Zij kwamen met hun gezinnen naar Nederland.

,,De militairen hadden niet alleen gediend, maar ook gevochten uit naam van onze koningin. Desalniettemin werd deze groep mensen niet met alle egards ontvangen", schrijven de burgemeesters. ,,Van een warm bad vol dankbaarheid was geen sprake.
Het werd een ijskoude douche.

De Ambonezen werden weggestopt in kampen die kort daarvoor nog door de Duitse bezetter waren gebruikt. De strijders voor de Nederlandse belangen werden zelfs ontslagen uit het leger.
En van een snelle terugkeer was helemaal geen sprake meer.
Er was veel leed, onbegrip en woede. Deze littekens zijn tot op de dag van vandaag nog voelbaar in de Molukse gemeenschap."
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198678733
Wat een openingstekst, TS.

Mag ik daaruit vernemen dat je oneens bent wat de regering moet doen?
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 11:33:53 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198681190
niet mijn tekst

lijkt me prima dat we de boel eens goed gaan onderzoeken en waar nodig kan dan een excuses op zijn plaats zijn

maar ik verwacht van niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198682330
quote:
83s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:33 schreef sp3c het volgende:
niet mijn tekst

lijkt me prima dat we de boel eens goed gaan onderzoeken en waar nodig kan dan een excuses op zijn plaats zijn

maar ik verwacht van niet
Een excuses hoeft van mij niet.
Het siert huidige politici als men zegt: toenmalige politiek heeft de boel verkloot
Het zou nog mooier zijn als men zich realiseert: verrek ..... dit kwam voort uit de koloniale mentaliteit van inpikken, genieten van de lusten , maar niet de lasten betalen
Maar dit laatste zal wel nooit gebeuren bij een meerderheid van de politici
pi_198704321
Het is nooit precies duidelijk geworden waarom er geen stappen in de richting van terugkeer genomen werden. Dat werkte frustratie in de hand, men kan zich proberen in te leven door te bedenken dat de huidige lockdown niet na een beloofde 6 maanden werd opgeheven maar jaar na jaar bleef gehandhaafd.
-------------
bron = https://www.volkskrant.nl(...)e-overheid~b3e16bf5/
pi_198979377
potverdrie... alweer een belofte van een Nederlandse regering en dan vergeten...
Zit daar een patroon achter ?
Zie deze brief, pagina 2 : http://www.republikmalukuselatan.nl/portal/?p=942


Wat velen niet weten is dat Chris Soumokil opgroeide als Indische Nederlander. Met Nederlandse en Duitse voorouders van moederszijde.
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 21:54:42 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198979428
is ook niet superboeiend
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198979453
quote:
83s.gif Op maandag 12 april 2021 21:54 schreef sp3c het volgende:
is ook niet superboeiend
Das waar,
politici die beloven en dan 'vergeten' is heel gewoon.
En ook heel bekend koloniaal. Erg saai .. hetzelfde liedje
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 22:23:34 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198979907
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das waar,
politici die beloven en dan 'vergeten' is heel gewoon.
En ook heel bekend koloniaal. Erg saai .. hetzelfde liedje
de landsadvocaat is geen politicus en ik heb geen idee of het wel of niet aangekaart is tijdens dat bezoek

ik doel meer op de voorouders van de man zijn moeders zijde, lijkt me vrij logisch dat velen dat niet weten want het is niet heel erg interessant, persoonlijk ben ik het over 5 minuten ongeveer vergeten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198979950
Excuses..willen ze dat echt zo graag of hopen ze op een potje met geld?
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 22:27:59 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198979991
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 22:25 schreef Pleun2011 het volgende:
Excuses..willen ze dat echt zo graag of hopen ze op een potje met geld?
lijkt gewoon een stel burgemeesters te zijn dat interessant zit te doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198980032
Ja laten we een stelletje treinkapers gaan belonen met extra geld.
  maandag 12 april 2021 @ 22:45:23 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198980217
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:50 schreef Bluesdude het volgende:
potverdrie... alweer een belofte van een Nederlandse regering en dan vergeten...
Zit daar een patroon achter ?
Zie deze brief, pagina 2 : http://www.republikmalukuselatan.nl/portal/?p=942
[ afbeelding ]

Wat velen niet weten is dat Chris Soumokil opgroeide als Indische Nederlander. Met Nederlandse en Duitse voorouders van moederszijde.
Ze willen die kapersvlag terug... :')

Nou, die hangt prima in het marnsmuseum.


quote:
RMS wil Zuid-Molukse vlag terug die mariniers bij kaping De Punt meenamen

De regering van de niet-officieel erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS) wil de Zuid-Molukse vlag terug die in 1977 op de gekaapte trein bij De Punt hing. Dat schrijft RMS-president John Wattilete in een brief aan demissionair premier Rutte.

Een groep Zuid-Molukkers kaapte in 1977 de intercity Assen-Groningen en zette hem stil bij de Drentse plaats De Punt. Ze namen tientallen passagiers in gijzeling en eisten de vrijlating van medestanders en dat de Nederlandse regering zich zou inzetten voor een onafhankelijke Zuid-Molukse republiek.

Op verzoek van de kapers gaf een bemiddelaar van de RMS hun een Zuid-Molukse vlag in bruikleen. Die werd op de trein geplaatst. Bijna een week later bestormden mariniers de trein, waarbij twee passagiers en zes kapers omkwamen. De vlag ligt volgens Wattilete nu in het Mariniersmuseum in Rotterdam.

Het spreekt voor zich dat de RMS-vlag niet thuishoort in het Mariniersmuseum, schrijft Wattilete. "De vlag dient te worden gerestitueerd aan de rechtmatige eigenaar, te weten de Republiek der Zuid-Molukken."

Graf Chris Soumokil
In dezelfde brief vraagt Wattilete de Nederlandse regering om alsnog bij Indonesi na te gaan waar Chris Soumokil begraven ligt. Deze tweede president van de RMS werd in 1966 door het Indonesische leger gexecuteerd. De plaats van zijn graf is tot op de dag van vandaag geheim.

"De naaste familieleden van mr. dr. Soumokil - zijn echtgenote en zoon - maar k het Zuid-Molukse volk hebben het recht te weten waar hij begraven is", schrijft Wattilete.

In 2010 spande de RMS voorafgaand aan een staatsbezoek van de toenmalige Indonesische president Yudhoyono een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Wattilete wilde de president laten oppakken, omdat hij RMS-aanhangers zou hebben laten opsluiten en martelen.

De landsadvocaat heeft toen toegezegd dat de Nederlandse regering "de kwestie van de laatste rustplaats" ter sprake zou brengen, zegt Wattilete. Het staatsbezoek ging uiteindelijk niet door, omdat Yudhoyono het kort geding als een belediging en miskenning van de nationale trots van Indonesi opvatte.

Schadevergoeding
Bij het gerechtshof in Den Haag loopt een hoger beroep van nabestaanden van omgekomen treinkapers van De Punt. Ze vinden dat de kapers moedwillig zijn gexecuteerd en willen een schadevergoeding van de staat.

De rechtbank oordeelde in 2018 dat de staat niet verantwoordelijk is voor hun dood.
twitter


[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 12-04-2021 22:52:42 ]
pi_198980506
quote:
83s.gif Op maandag 12 april 2021 22:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

de landsadvocaat is geen politicus en ik heb geen idee of het wel of niet aangekaart is tijdens dat bezoek

Ik denk dat men niks heeft aangekaart.
Zo werkt het toch ?

quote:
83s.gif Op maandag 12 april 2021 22:23 schreef sp3c het volgende:

ik doel meer op de voorouders van de man zijn moeders zijde, lijkt me vrij logisch dat velen dat niet weten want het is niet heel erg interessant, persoonlijk ben ik het over 5 minuten ongeveer vergeten
Ik vind het wel interessant en nuttig om te weten. Men moet dat hokjesdenken opzij schuiven om de man te begrijpen , om de gemixtheid van vele Nederlanders te zien. De gemixtheid van de Nederlandse geschiedenis en huidige samenleving. Velen blijven hangen in het zwartwitachtig gedoe van 'mijn volk' en 'ander volk'
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 23:11:41 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198980554
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 23:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik denk
prima

quote:
Ik vind het wel interessant en nuttig om te weten. Men moet dat hokjesdenken opzij schuiven om de man te begrijpen , om de gemixtheid van vele Nederlanders te zien. De gemixtheid van de Nederlandse geschiedenis en huidige samenleving. Velen blijven hangen in het zwartwitachtig gedoe van 'mijn volk' en 'ander volk'
daarvoor hoef je echt niet te weten wie de voorouders zijn van de moeder van een historisch figuur hoor :')
het zegt ook geen reet over de persoon in kwestie dus als je echt wilt stoppen met hokjesdenken dan moet je dat soort dingen er ook lekker buiten laten

ik weet het al niet meer _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 12 april 2021 @ 23:15:15 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198980588
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 23:07 schreef Bluesdude het volgende:

Ik denk dat men niks heeft aangekaart.
Zo werkt het toch ?
Het staatsbezoek ging niet door vawege de RMS die weer eens een grote broek had aangetrokken dus er viel ook weinig aan te kaarten... :')

quote:
In 2010 spande de RMS voorafgaand aan een staatsbezoek van de toenmalige Indonesische president Yudhoyono een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Wattilete wilde de president laten oppakken, omdat hij RMS-aanhangers zou hebben laten opsluiten en martelen.

De landsadvocaat heeft toen toegezegd dat de Nederlandse regering "de kwestie van de laatste rustplaats" ter sprake zou brengen, zegt Wattilete. Het staatsbezoek ging uiteindelijk niet door, omdat Yudhoyono het kort geding als een belediging en miskenning van de nationale trots van Indonesi opvatte.
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 23:16:24 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198980597
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 23:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het staatsbezoek ging niet door vawege de RMS die weer eens een grote broek had aangetrokken dus er viel ook weinig aan te kaarten... :')
[..]

lol

ja dan valt er weinig aan te kaarten idd _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 12 april 2021 @ 23:24:58 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198980770
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 23:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het staatsbezoek ging niet door vawege de RMS die weer eens een grote broek had aangetrokken dus er viel ook weinig aan te kaarten... :')
[..]

Er zijn daarna nog andere bezoeken geweest en op ambassadeursniveau veel meer ... of gewoon een ouderwetse papieren brief sturen.
Ik denk dat er niks is gedaan. Oude afwimpelpolitiek: beloven, vergeten, op de lange baan schuiven of "zich niet meer kan herinneren" .
pi_198981028
Ik eis compansatie voor de aanval van Holland op Friesland in 1272.
pi_199142429
Bron: https://www.facebook.com/OpgevangenInAndijvielucht




w/ maar goed ... ik ga me niet schamen voor de Nederlandse gierigheid..
w/ w/ Go Nederland

[ Bericht 14% gewijzigd door Bluesdude op 24-04-2021 21:30:35 ]
  zaterdag 24 april 2021 @ 21:43:34 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199142833
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
w/ maar goed ... ik ga me niet schamen voor de Nederlandse gierigheid..
w/ w/ Go Nederland
Wat heeft de Birmaspoorweg hier eigenlijk mee te maken?

Daarnaast is dat al veel langer onderwerp van discussie en omgerekend zou iedere dwangarbeider recht hebben op pak hem beet HFL 90,- ofzo...

quote:
Nederland hield smartengeld Birma-Siam spoorweg onterecht in kas

17.399 krijgsgevangenen (marine en KNIL) met de Nederlandse nationaliteit hebben gedwongen aan de Birma-Siam spoorlijn gewerkt, naast vele burgers. Na de capitulatie van Japan werd de spoorlijn aan Thailand verkocht. Bij de verkoop van de Birmaspoorweg aan Thailand, in 1947, heeft de Nederlandse overheid als vergoeding voor alle 17.399 Nederlandse ex-dwangarbeiders 1,6 miljoen gulden gencasseerd - destijds een vermogen. Dat geld is slechts uitbetaald aan mannen die fysiek aan de spoorlijn hebben gewerkt, hoewel dwangarbeiders die kort voor de tewerkstelling overleden, daar ook recht op hebben. Hun erfgenamen werden afgewezen bij het indienen van een aanvraag.

Dat blijkt uit archiefonderzoek en gesprekken met nabestaanden. Gerardus van Oyen is zo'n dwangarbeider die vlak voor tewerkstelling aan de 'Doden-spoorlijn' overleed. Hij bezweek enkele weken na aankomst op 11 mei 1943 in de ziekenbarak van het werkkamp Chungkai.

In 1954 deed de Nederlandse overheid een krantenoproep voor rechthebbenden op de schade-vergoeding. Gerardus van Oyens zus Gertruda meldde zich als erfgename, maar haar aanvraag werd door het ministerie van Buitenlandse Zaken afgewezen. Het ministerie stelde zich op het standpunt dat alleen mannen die daadwerkelijk aan de spoorlijn hadden gewerkt, recht hadden op een vergoeding. Dit is allemaal voor onze tijd gebeurd. Bij mijn weten gaan we daar nu niet zo mee om.

Woordvoerder SAIP

De Stichting Administratie Indische Pensioenen (SAIP), die de uitbetaling van de Birma-Siam spoorlijn-uitkering sinds 1996 verzorgt, is hierdoor verrast. 'Het is ons niet bekend dat er sprake is geweest van afwijzingen', reageert de woordvoerder. 'Dit is allemaal voor onze tijd gebeurd. Bij mijn weten gaan we daar nu niet zo mee om.'

Op basis van de handmatige administratie die Buitenlandse Zaken vanaf juli 1954 heeft opgezet, beoordeelt de SAIP welke aanvragen voor uitbetaling in aanmerking zouden komen. 'Met verschillende kleuren en vinkjes zijn de uitbetalingen bijgehouden', meldt de SAIP-woordvoerder. 'Komt er een nieuwe aanmelding binnen, dan checken we die lijsten en zien we wie is uitbetaald.' Omdat de lijsten nooit zijn gedigitaliseerd, weet de stichting niet hoeveel uitbetalingen er in totaal zijn geweest.

Geen indexatie en rente

'Als rechthebbenden de kranten-oproepen in 1954 hebben gemist, staat de weg na zestig jaar nog steeds open voor hen om de uitkering aan te vragen', aldus meldt de woordvoerster van Binnenlandse Zaken, waaronder de SAIP ressorteert. 'Er wordt alleen zonder indexatie en rente uitbetaald. De algemene lijn bij de overheid is dat uitkeringen niet gendexeerd worden wanneer mensen veel later opvragen.'
Aan de Birmaspoorlijn, die tijdens de Tweede Wereldoorlog op gezag van de Japanse bezetter is aangelegd, zijn 3.078 Nederlandse krijgsgevangenen overleden.

Vanaf oktober 1942 zijn in totaal 17.399 Nederlanders met meerdere transporten vanaf Java en Sumatra overgebracht naar werkkampen in Birma en Thailand. De Task Force Indisch Rechts-herstel onderzoekt hoeveel mannen vlak na aankomst door uitputting en ziekte zijn overleden. Dit lot was sowieso alle 175 Nederlanders beschoren die op het ereveld in Yangon, voorheen Rangoon, zijn begraven.

Veel KNIL-militairen die tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indi als dwang-arbeider werkten aan de Birmaspoorweg, hebben nooit de uitkering ontvangen waarop ze recht hadden. De Nederlandse staat incasseerde bijna 1,5 miljoen gulden (dat zou nu 4,9 miljoen euro zijn), geld dat was bedoeld voor de krijgsgevangenen die het werk aan de 'doden-spoorlijn' hadden overleefd.
De onlangs opgerichte stichting Task Force Indisch Rechtsherstel onderzoekt in samenwerking met advocaat Liesbeth Zegveld of er namens de ex-dwangarbeiders een groepsclaim (op basis van indexatie en rente over 60 jaar) bij de staat kan worden ingediend. Morgen maakt de stichting haar plannen in Den Haag bekend.

Inmiddels hebben 211 voormalige dwangarbeiders zich aangemeld, onder wie 22 overlevenden en 189 erfgenamen. Velen van hen hoorden dezer dagen voor het eerst dat ze recht hadden op een uitkering. Ze hebben de advertentie gemist die de Nederlandse staat in 1954 in enkele kranten had laten zetten. De voormalige krijgsgevangenen dan wel dwangarbeiders werden daarin opgeroepen een briefkaart te sturen naar het ministerie van Buitenlandse Zaken om zich te melden voor de uitkering. Ze zouden recht hebben op eenmalig 61,75 gulden.

Namenlijst

Van de 17.399 Nederlandse krijgsgevangenen, die gedwongen aan de spoorlijn hebben gewerkt, hebben tenminste 6.424 van hen de oproep nooit gezien. Ze lazen de betreffende kranten niet, waren als Moluks KNIL-militair het Nederlands onvoldoende machtig, woonden in Indonesi, Nederlands Nieuw-Guinea of Engeland. Sommige rechthebbenden waren al overleden. Hun nabestaanden wisten van niets.

De meeste militairen die in dienst waren van het Koninklijke Nederlands-Indische Leger (KNIL) stapten in 1950 over naar de Koninklijke Landmacht in Nederland. Het KNIL werd met de overdracht van de soevereiniteit aan Indonesi opgeheven. Een veel kleiner aantal militairen sloot zich aan bij het leger van de onafhankelijke Republiek Indonesi.

De Stichting Administratie Indische Pensioenen (SAIP) neemt nog altijd aanvragen in behandeling van ex-militairen die menen recht te hebben op een uitkering. Volgens woordvoerder Ad Beijk was het na de onafhankelijkheid van Indonesi onmogelijk alle namen en adressen te achterhalen. 'Het was niet exact te controleren wie wel of niet aan de spoorweg hebben gewerkt', zegt hij.

Pas nu is gebleken dat er wel degelijk een complete namenlijst bestaat van de voormalige dwangarbeiders. De lijst bevindt zich in de besloten archieven van het instituut voor oorlogs-documentatie NIOD in Amsterdam. De namenlijst is tijdelijk niet te raadplegen vanwege digitalisering van de Indische collectie. Er is zeker een jaar gemoeid met het overzetten van alle informatie.

In tegenstelling tot de landmacht slaagde de Koninklijke Marine er wel in de adressen van al haar 1.450 marinemannen te achterhalen, waar ook ter wereld. Zij kregen hun uitkering wel uitbetaald, blijkt uit niet-openbare documenten van het Nationaal Archief in Den Haag.
  zaterdag 24 april 2021 @ 22:41:03 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199144053
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:09 schreef Oceanier het volgende:
Nederland en aankaarten :')
Was dat maar waar, dat had een hoop kapingen, gijzelingen en doden gescheeld. Hoelang blijf je nog daar?
Het verhaal is toch duidelijk of niet dan? Jouw RMS matties gingen de barricaden weer eens op dus toen hield het allemaal weer een beetje op. Kortom, eigen schuld.
pi_199144327
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat heeft de Birmaspoorweg hier eigenlijk mee te maken?
Zie TT: Regering moet leed van Molukkers erkennen en compensatie
En werkelijke erkenning is de birma-siamcompensatie van 65 jaar geleden uitbetalen tegen de geindexeerde waarde. Rente-op-rente, inflatiecorrecties etc.
Die 147 euro is een aalmoes....een hondenbrokje. Beledigend dus.
Maar ja... politiek Den Haag slaapt, met weer een ambtelijke dwaling.

Terzijde voor de volledige bronvermelding: Het artikel wat je aanhaalt is oa geschreven door Griselda Molemans van Opgevangen in andijvielucht.
pi_199144357
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het verhaal is toch duidelijk of niet dan? Jouw RMS matties gingen de barricaden weer eens op dus toen hield het allemaal weer een beetje op. Kortom, eigen schuld.
Wat hield op ?
  zaterdag 24 april 2021 @ 22:59:26 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199144564
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:50 schreef Bluesdude het volgende:
Zie TT: Regering moet leed van Molukkers erkennen en compensatie
De Birmaspoorweg behelst wel wat meer dan alleen de Molukkers he. Of gaat het jou alleen maar om de Molukkers die als dwangarbeider tewerkgesteld zijn geweest?

Als je de compensatie vwb de Birmaspoorweg ter discussie wil stellen lijkt me dat iets voor een apart topic.

Of moeten we in dit topic de Bersiap ook nog gaan behandelen?
  zaterdag 24 april 2021 @ 23:00:38 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199144681
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:59 schreef AchJa het volgende:

De Birmaspoorweg behelst wel wat meer dan alleen de Molukkers he.
Klopt, maar dit item gaat over een Molukse weduwe en het TT onderwerp erkenning en compensatie.
Was jij niet militair? Dan moet je toch solidair zijn met de militairen 1, 2 generaties voor hen.
Stel je voor dat men nu aan de libanon-veteranen 147 euro geven ter compensatie.
pi_199144691
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 23:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Misschien moet je eens beginnen met lezen.
Reeds begonnen, je bent niet duidelijk.
  zaterdag 24 april 2021 @ 23:12:57 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199144897
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
Klopt, maar dit item gaat over een Molukse weduwe en het TT onderwerp erkenning en compensatie.
En de Birmaspoorlijn heeft daar verder weinig mee te maken. Dit topic gaat over een compleet ander onderwerp maar het scoort natuurlijk weer lekker hoog op de zieligheidskaart die 147,81 euro... Daarom post je het.

quote:
Was jij niet militair? Dan moet je toch solidair zijn met de militairen 1, 2 generaties voor hen.
Stel je voor dat men nu aan de libanon-veteranen 147 euro geven ter compensatie.
Dus ik kan over 25 jaar ook een extra compensatie krijgen omdat ik in Afghanistan ben geweest ofzo? Ook de Libanon-veteranen werden gewoon betaald voor hun werk in Libanon hoor.
  zaterdag 24 april 2021 @ 23:13:48 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 24 april 2021 @ 23:26:37 #32
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_199145155
'sorry het spijt ons'. Klaar. Next.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  zondag 25 april 2021 @ 00:43:38 #33
117098 Hathor
Effe niet
pi_199146249
alle molukkers kunnen allemaal een gratis boodje bapao komen afhalen bij kees kroket, hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 15:45:13 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199165242
het staatsbezoek hield op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_199167699
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 16:18 schreef Oceanier het volgende:
Welk staatsbezoek
Post 16
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 19:04:19 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199167847
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 16:18 schreef Oceanier het volgende:
Welk staatsbezoek
ik ga het topic niet voor je samenvatten man, lees maar gewoon een keer waar je op reageert :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 26 april 2021 @ 21:38:06 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199170888
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
Wat hield op ?
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 21:31 schreef Oceanier het volgende:
Waarom moet dat samengevat worden.
Tegen beter weten in maar goed, hiero:

quote:
In 2010 spande de RMS voorafgaand aan een staatsbezoek van de toenmalige Indonesische president Yudhoyono een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Wattilete wilde de president laten oppakken, omdat hij RMS-aanhangers zou hebben laten opsluiten en martelen.

De landsadvocaat heeft toen toegezegd dat de Nederlandse regering "de kwestie van de laatste rustplaats" ter sprake zou brengen, zegt Wattilete. Het staatsbezoek ging uiteindelijk niet door, omdat Yudhoyono het kort geding als een belediging en miskenning van de nationale trots van Indonesi opvatte.
Zoals gewoon te lezen is in post #13...
  maandag 26 april 2021 @ 21:45:40 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 26 april 2021 @ 21:48:20 #39
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199171203
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 21:46 schreef Oceanier het volgende:

Maar je leest mijn post weer autistisch. Ik zei als Nederland ooit dingen had aangekaart, waren de treinkapingen nooit gebeurd.

Nu zeg jij dus dat de kapingen van 1977 de schuld waren van mijn RMS matties die in 2010 het staatsbezoek van SBY naar Nederland verhinderden.

Dat kan natuurlijk nooit kloppen.
Sigh...
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 11:51:51 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199177059
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 21:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waarom moet dat samengevat worden.
geen idee, lijkt me dat de antwoorden gewoon te vinden zijn

quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 21:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja toch. Je hebt me post verkeerd gelezen. Geeft niks, maar goed we gaan verder.

Klopt het als ik zeg dat Nederland al voor 2010 de Molukse zaak nooit heeft aangekaart bij Indonesie?
nee klopt niet, Nederland heeft de Molukse zaak meerdere malen aangekaart in het verleden, zowel unilateraal als via de EU als in de VN

maar daar ging het hier niet over, het ging hier over de zaak van de nabestaanden van dr. Soumokil die willen weten waar hij begraven is ... wat een goede zaak is natuurlijk maar dan moet je het niet zelf gaan torpederen om vervolgens te klagen dat het niet door is gegaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 12:21:27 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199177587
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar ik had het over wat anders. Dus het gegeven antwoord als reactie op mij klopte niet.
klopt gewoon
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 21:04:29 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199184310
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 18:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee
prima
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 29 april 2021 @ 20:58:30 #43
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_199211916
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 22:45 schreef AchJa het volgende:
In 2010 spande de RMS voorafgaand aan een staatsbezoek van de toenmalige Indonesische president Yudhoyono een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Wattilete wilde de president laten oppakken, omdat hij RMS-aanhangers zou hebben laten opsluiten en martelen.

De landsadvocaat heeft toen toegezegd dat de Nederlandse regering "de kwestie van de laatste rustplaats" ter sprake zou brengen, zegt Wattilete. Het staatsbezoek ging uiteindelijk niet door, omdat Yudhoyono het kort geding als een belediging en miskenning van de nationale trots van Indonesi opvatte.
Niet jouw tekst, maar uit je quote; best grappig hoe zoiets de geschiedenis ingaat. Ik heb dat bezoek en de trammelant eromheen best wel gevolgd destijds, in de Nederlandse pers, in de Indonesische pers, maar SBY was gewoon bang om gearresteerd te worden. Hij wou garanties die de regering niet kon geven (rechtsstaat), iedereen wist van de diplomatieke onschendbaarheid, maar hij durfde het toch niet aan, bang voor gezichtverlies. Mooi dat het uiteindelijk onder de noemer 'trots' en 'beledigend' de boeken ingaat.

Een zegen voor Indonesi dat de man weg is en hij en de familie door de mand zijn gevallen in de verkiezingen. Je moet er niet aan denken dat ... nou ja, dat is allemaal offtopic.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:07:51 #44
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_200631021
https://ibb.co/ZTTLH9H

De Volkskrant viert iig feest, krijg je een kapotgeschoten trein als cadeau… beetje ongevoelig.


Edit was het meest recente Molukken topic dat ik met Google kon vinden

[ Bericht 16% gewijzigd door nixxx op 30-07-2021 10:13:22 ]
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_200631345
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:07 schreef nixxx het volgende:
https://ibb.co/ZTTLH9H

De Volkskrant viert iig feest, krijg je een kapotgeschoten trein als cadeau… beetje ongevoelig.


Edit was het meest recente Molukken topic dat ik met Google kon vinden
Zijn de toen stoere kapers nu opeens woke geworden en mag oud nieuws niet in een boek over 100 jaar een krant terecht komen. :')
  vrijdag 30 juli 2021 @ 11:01:14 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200631807
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:25 schreef Basp1 het volgende:

Zijn de toen stoere kapers nu opeens woke geworden en mag oud nieuws niet in een boek over 100 jaar een krant terecht komen. :')
Even kijken wat @Oceanier er allemaal van vindt.
pi_200632934
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:07 schreef nixxx het volgende:
krijg je een kapotgeschoten trein als cadeau… beetje ongevoelig.
Dode terroristen zijn de beste terroristen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_200633856
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:07 schreef nixxx het volgende:
https://ibb.co/ZTTLH9H

De Volkskrant viert iig feest, krijg je een kapotgeschoten trein als cadeau… beetje ongevoelig.
Als die knalfuif maar niet ontspoort.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 13:06:57 #49
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_200634462
Ik eis compensatie van Felipe VI van Spanje voor wat zijn verre voorganger mijn voorouders heeft aangedaan!
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 30 juli 2021 @ 13:11:59 #50
414785 sirdanilot
pi_200634589
Molukkers kunnen op het moment niet terug naar Ambon. De molukkers die daar nog wonen worden keihard gediscrimineerd. De federale Indonesische regering ziet hen immers als separatisten, ze zijn daar niet vrij.

Pas als de Indonesische regering de rechten van Molukkers erkent is teruggaan een optie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')