Houtenbeen | woensdag 24 maart 2021 @ 01:06 |
| |
jameshond7 | woensdag 24 maart 2021 @ 01:07 |
#Evergreen | |
-XOR- | woensdag 24 maart 2021 @ 01:08 |
Als je die foto zo ziet lijkt het net alsof er in een groot buitenzwembad een bootje met wat blokjes erop de boel barricadeert terwijl zo'n ding natuurlijk enorm is. | |
Document1 | woensdag 24 maart 2021 @ 01:11 |
Groter dan een flat. ![]() | |
Foshizzle79 | woensdag 24 maart 2021 @ 01:15 |
Dat schip is gewoon 400 meter lang! En het Suez kanaal is op z'n smalst 250 meter breed dus.. ![]() Misschien kunnen ze even op de wal op zoek naar wat betere stuurlui. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 maart 2021 @ 01:21 |
Hopelijk zit m'n AliExpress pakketje er niet tussen. | |
ikweethetookniet | woensdag 24 maart 2021 @ 01:25 |
Hij beweegt nog steeds niet ![]() https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 | |
de_boswachter | woensdag 24 maart 2021 @ 07:25 |
Maak dat kanaal breder | |
maily | woensdag 24 maart 2021 @ 07:37 |
Daar is Evergreen mee bezig. | |
verita | woensdag 24 maart 2021 @ 07:54 |
![]() ![]() ![]() | |
de_boswachter | woensdag 24 maart 2021 @ 08:01 |
![]() | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 08:40 |
Die was ie vergeten, hij wou ff draaien om dat pakje van je alsnog op te halen. | |
Houtenbeen | woensdag 24 maart 2021 @ 09:13 |
Solotovski | woensdag 24 maart 2021 @ 10:03 |
![]() Ben je mooi klaar mee | |
Makrelis | woensdag 24 maart 2021 @ 10:16 |
EVER GIVEN (IMO: 9811000) is a Container Ship that was built in 2018 (3 years ago) and is sailing under the flag of Panama. It’s carrying capacity is 20000 TEU and her current draught is reported to be 15.7 meters. Her length overall (LOA) is 399.94 meters and her width is 59 meters. 20.000 20ft containers. | |
Bosbeetle | woensdag 24 maart 2021 @ 10:33 |
*oeps | |
Bosbeetle | woensdag 24 maart 2021 @ 10:34 |
Je kunt natuurlijk dat schip ook gewoon laten liggen en er een brug van maken ![]() ![]() | |
PzKpfw | woensdag 24 maart 2021 @ 10:35 |
Lelijke dwarsliggers altijd. | |
fathank | woensdag 24 maart 2021 @ 10:45 |
Kapitein komt zeker uit Friesland. Friezen liggen ook altijd dwars. | |
Aurelius | woensdag 24 maart 2021 @ 10:52 |
Vrouw aan het roer? | |
WammesWaggel | woensdag 24 maart 2021 @ 10:53 |
![]() En het geeneens proberen te verbergen ![]() | |
Bosbeetle | woensdag 24 maart 2021 @ 10:55 |
![]() | |
michaelmoore | woensdag 24 maart 2021 @ 11:17 |
Moet ik nog langer wachten op mijn hoesje ![]() ![]() ![]() ![]() Ik vrees van wel | |
Idisrom | woensdag 24 maart 2021 @ 11:59 |
Trouwens, ik vroeg mij dit nu af. Is het Suezkanaal eenrichtingsverkeer (bijvoorbeeld de ene dag vanuit de rode Zee en de andere dag vanaf de Middellandse Zee), of moeten schepen elkaar passeren? | |
Cheeseburgert | woensdag 24 maart 2021 @ 12:03 |
1 richting. Per dag zijn er 2 convooien (1 in iedere richting). Er zit een "passage" punt in het kanaal die 2-baanskanaals is, van een kilometer of 70, dus die convooien zijn zo geplanned dat ze elkaar daar passeren. [ Bericht 4% gewijzigd door Cheeseburgert op 24-03-2021 12:10:22 ] | |
J.A.R.V.I.S. | woensdag 24 maart 2021 @ 12:14 |
Dat gaat nog dagen duren als ik dit zo zie. Las dat die vastgelopen was, moet muurvast zitten. Denk dat ze de lading moeten overhevelen, baggeren en dan kijken als ze kunnen draaien. | |
VEM2012 | woensdag 24 maart 2021 @ 12:17 |
Zat de kapitein te genieten van een lekker porno filmpje ofzo? | |
Nattekat | woensdag 24 maart 2021 @ 12:17 |
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar ![]() | |
J.A.R.V.I.S. | woensdag 24 maart 2021 @ 12:23 |
![]() Zoiets gok ik. | |
WammesWaggel | woensdag 24 maart 2021 @ 12:24 |
Binnenkort wacht hem hetzelfde lot als Francesco Schettino maar dan in een Egyptische gevangenis.. | |
vipergts | woensdag 24 maart 2021 @ 12:26 |
Ze kunnen toch even een touwtje naar dat schip erachter gooien en het met bruut geweld oplossen. Dat ding heeft 20.000 containers aan boord die zet je niet even over. | |
Zucht. | woensdag 24 maart 2021 @ 12:26 |
Je kunt je geld terug vragen en dan krijg je het later alsnog ![]() | |
vipergts | woensdag 24 maart 2021 @ 12:28 |
De kapitein zal toch wel een loods aan boord hebben. Sowieso vind ik het hele harde wind verhaal nogal raar | |
J.A.R.V.I.S. | woensdag 24 maart 2021 @ 12:29 |
Vandaag ergens gelezen, weet alleen niet meer waar, maar tijd geleden was er ook een schip wat vastgelopen was welke olie vervoerde. Die heeft een paar dagen vastgezeten en moesten ze de olie wegpompen. Hoe lichter het schip hoe hoger het ligt, en wat ik zo begrijp is hij vastgelopen in wat zandbanken, dan kun je wel baggeren maar zal je ook het gewicht van het schip moeten verlichten. Maar ben geen expert, zullen het de komende dagen wel merken wat ze gaan doen. Zou mij verbazen als ze zo'n ding ff lostrekken, hopelijk maken ze wel beelden. | |
PzKpfw | woensdag 24 maart 2021 @ 12:31 |
Met bruut geweld trek je enkel de scheepsconstructie kapot. | |
J.A.R.V.I.S. | woensdag 24 maart 2021 @ 12:36 |
Dan maar met een paar man duwen. ![]() | |
Farenji | woensdag 24 maart 2021 @ 12:37 |
Kunnen die panamanezen niet gewoon lekker hun eigen kanaal blokkeren ofzo? ![]() | |
WammesWaggel | woensdag 24 maart 2021 @ 12:41 |
Als er nu een strijd uitbreekt in de Persian Gulf dan is dat wel wat onhandig voor het Westen, logistiek gezien. Voor de Russen ook als zij weer eens tegen Japan gaan strijden. Niet dat ik zeg dat er sprake is van sabotage, heur ![]() | |
vipergts | woensdag 24 maart 2021 @ 13:12 |
Olie is wat makkelijker weg te pompen dan containers van een schip halen met kraan denk. | |
Cheeseburgert | woensdag 24 maart 2021 @ 13:24 |
Van Frankrijk naar Japan via Panama is minder dan 1000km 'verder' varen dan via Suez, dus dat maakt ook geen reet uit ![]() | |
ikweethetookniet | woensdag 24 maart 2021 @ 13:31 |
Als het met bruut geweld niet lukt, gebruik je er te weinig van ![]() ![]() | |
AchJa | woensdag 24 maart 2021 @ 13:34 |
![]() | |
Hyperdude | woensdag 24 maart 2021 @ 13:47 |
Gewoon via Kaapstad. Net zoals in 1904/1905. Deze keer geen Engelse vissersschepen afschieten a.u.b.
| |
jeroen25 | woensdag 24 maart 2021 @ 13:51 |
Het lijkt alsof hij eerst te ver naar links afdreef en toen overcompenseerde naar rechts..
| |
vipergts | woensdag 24 maart 2021 @ 13:52 |
Volgens al jazeera zijn ze weer onderweg. | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 14:15 |
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 Als ik inzoom dan zitten er veel sleepboten en dergelijke in de buurt maar zo te zien ligt ie nog steeds diagonaal in de geul. | |
Hyperdude | woensdag 24 maart 2021 @ 14:46 |
Hoogwater duurt nog even. Als dat alleen al genoeg is.![]() https://www.tide-forecast.com/locations/Suez-Egypt/tides/latest | |
PzKpfw | woensdag 24 maart 2021 @ 15:00 |
Naar het schijnt is de eerste gangbang zo ook ooit ontstaan. | |
Pleun2011 | woensdag 24 maart 2021 @ 15:12 |
Als ik terrorist was zou ik op een idee komen. Kaap een containerschip, leg hem dwars in het Suez-kanaal, laat hem zinken en de halve wereldbol zit zonder zijn pakjes uit China | |
ikweethetookniet | woensdag 24 maart 2021 @ 16:25 |
![]() Kapitein Brom van de Berenboot ![]() | |
Saekerhett | woensdag 24 maart 2021 @ 16:27 |
En dan? | |
Ronald | woensdag 24 maart 2021 @ 17:06 |
Hij zit toch nog vast schijnbaar https://www.transport-onl(...)n-in-het-suezkanaal/ | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 17:41 |
Erg indrukwekkend is dat tij verval niet. Bij Suez minder dan een meter en dan moet je nog iets van tien kilometer door een relatief smal kanaal. Van dat tij blijft niet veel over verwacht ik. Hooguit dat de stroomrichting bij afgaand water wat handiger is om de zaak vlot te trekken. Maar goed, het ligt er dus al meer dan 24 uur vast. Dat wordt zwaar baggeren, lading er af zien te halen en heel op de knietjes richting het zuidoosten. Dit kan ook weken gaan duren als ze pech hebben. Wel een goede aanleiding om de verdubbeling van het kanaal te voltooien. | |
nostra | woensdag 24 maart 2021 @ 17:42 |
Dat wordt totale chaos straks in Rotterdam. | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 17:52 |
Het kanaal is al eens eerder geblokkeerd geweest. Dat heeft toen best lang geduurd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gele_Vloot | |
hollandia02 | woensdag 24 maart 2021 @ 18:25 |
Niks veranderd | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 24 maart 2021 @ 18:52 |
Klinkt als een plan van: ![]() I am professor Chaos! Now you are all without your new phone cases mwoehahahaha | |
ikweethetookniet | woensdag 24 maart 2021 @ 19:06 |
Ik denk dat er wel wat krachttermen zijn gevallen sedert dien Oh ja het telefoontje van de rederij met de kapitein natuurlijk niet vergeten, ook gezellig geweest ![]() | |
Basp1 | woensdag 24 maart 2021 @ 19:15 |
Gave site. Hij ligt nog steeds vast. En bij de rode zee lijkt er een flinke verzameling schepen te zijn. ![]() | |
Basp1 | woensdag 24 maart 2021 @ 20:26 |
Een interview met iemand uit de transport wereld. Hij vertelt o.a dat het daar op het moment flink waait en dat samen met de waterstroming het schip juist nog meer vast drijgt te zetten. Maar ook dat ze er zelfs al aan denken om te gaan baggeren om dat schip maar zo snel mogelijk weer op de juist weg te krijgen. | |
Qarrad | woensdag 24 maart 2021 @ 20:40 |
Ik vermoed dat Hugo de Jonge binnen afzienbare tijd op Twitter verschijnt om uit te leggen dat de vaccinaties helaas opnieuw vertraging hebben opgelopen omdat ze net in dat ene schip achter het dwarsliggende schip zaten. | |
hollandia02 | woensdag 24 maart 2021 @ 20:57 |
Hahahha incoming | |
PzKpfw | woensdag 24 maart 2021 @ 21:00 |
Daar komt ie ook vast te liggen? | |
Hyperdude | woensdag 24 maart 2021 @ 21:04 |
In Rotterdam is de bemanning vast alweer nuchter. | |
polderturk | woensdag 24 maart 2021 @ 22:00 |
Een Nederlands bedrijf gaat het schip lostrekken. | |
Probably_on_pcp | woensdag 24 maart 2021 @ 22:05 |
Cargo ship drew a penis and butt before getting stuck in Suez Canal https://nypost.com/2021/0(...)stuck-in-suez-canal/ A Cargo Ship Drew a Giant Dick Pic in the Ocean Then Got Stuck in the Suez Canal https://www.vice.com/en/a(...)-dick-pic-ever-given | |
Solotovski | woensdag 24 maart 2021 @ 22:07 |
![]() ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 24 maart 2021 @ 22:08 |
Mijn 10 inch / 132 GB / 4G tablet van 82 euro zit op dat schip ![]() | |
michaelmoore | woensdag 24 maart 2021 @ 22:17 |
van 82 euro ja dan vraag je er ook om gaat er wel BTW over afgedragen worden dan ?? | |
Raw85 | woensdag 24 maart 2021 @ 22:32 |
Is het niet goedkoper om dat schip gewoon op te blazen ofzo? | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 22:36 |
En dan? Dan heb je nog steeds een berg containers en resten schip die het kanaal blokkeren. Het is niet zo dat het er 200 meterdiep is of zo. De grootste kans is baggeren zodat er ruimte voor manoeuvreren komt. Anders het schip leeg takelen maar 20.000 containers over takelen naar andere schepen zonder havenkranen gaat ook niet erg vlot vrees ik. | |
michaelmoore | woensdag 24 maart 2021 @ 22:39 |
Als ik alles zo bekijk wat er aan info beschikbaar is , dan kan dit grapje vele weken gaan durenwat een man van Boskalis die de opdracht heeft om het schip vlot te trekken , eerst diesel en water lossen en als laatste optie zegt hij containers lossen stuk voor stuk Dat kan weken gaan duren | |
Foshizzle79 | woensdag 24 maart 2021 @ 22:45 |
![]() | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 23:01 |
Net als de ontwerper van de euro zeker, noord europa heeft hij ook in de vorm van penis met ballen er op gezet. My god, a dirty mind is a joy for ever. Mag een schip al geen cirkels meer varen als ie buitengaats moet wachten? | |
Foshizzle79 | woensdag 24 maart 2021 @ 23:07 |
Ik ben niet geshockeerd o.i.d., en als het alleen maar zo "lijkt" en niet met opzet gedaan is door de bemanning, prima. Maar als ze dit voor de gein hebben gedaan, dan zijn ze gewoon niet echt snugger bezig geweest hè? 😊 Dit wordt een duur geintje voor hun werkgevers. | |
Knip | woensdag 24 maart 2021 @ 23:21 |
Drs. P heeft daar ooit iets over gezegd. | |
Knip | woensdag 24 maart 2021 @ 23:26 |
Chuck Norris zou dit probleem kunnen oplossen | |
qajariaq | woensdag 24 maart 2021 @ 23:27 |
Ik kan me niet echt voorstellen dat je met een schip van 400 meter lang, 20k TEU voor de lol rondjes gaat draaien om goede zier te maken bij kroegvriendjes. Dit is de combinatie van eerst ff heen en weer, dan twee kleine cirkels en tot slot nog twee grotere cirkels. Elke meter varen kost gewoon geld, veel geld. Wachten op de doorgang wil je wel varend doen, dan vaar je cirkels of een stukje tegen wind in en laat je weer afzakken. | |
Viv | woensdag 24 maart 2021 @ 23:37 |
![]() | |
trein2000 | woensdag 24 maart 2021 @ 23:50 |
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom? Je zou als leek denken dat het bootje stilleggen makkelijker én goedkoper is. | |
Nober | woensdag 24 maart 2021 @ 23:51 |
🧐 | |
Viv | woensdag 24 maart 2021 @ 23:54 |
Volgens mij kost het in beweging krijgen van zo'n schip met 20.000 volle containers veel meer energie dan het in beweging houden ervan. ![]() | |
michaelmoore | woensdag 24 maart 2021 @ 23:57 |
Die man van Boskalis zei dat als er teveel aangetrokken gaat worden dat er kans is dat het hele schip uit elkaar getrokken gaat worden Ook bestaat de kans dat het hele schip scheef zakt en dan moet ie gesloopt worden Ik denk zelf dat het lossen gaat worden voor ie wegzakt en dan kan het weken gaan duren Dat gaat de olie en LNG prijs hoog maken | |
Viv | woensdag 24 maart 2021 @ 23:58 |
Mijn reactie ging over de voorkeur voor rondjes varen in plaats van stilleggen als er gewacht moet worden. ![]() | |
hertogjan_lekkerman | donderdag 25 maart 2021 @ 00:13 |
Dit komt wel heel goed uit om de mensen thuis te houden | |
Alpha0 | donderdag 25 maart 2021 @ 00:25 |
Als hij zichzelf vast kan laten lopen, waarom kan hij dan niet zichzelf los krijgen? | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 00:28 |
Omdat dit schip een enorme massa heeft door die 20.000 FT en toch vrij snel moet varen door het kanaal dat schip heeft de linker wal geraakt en nu is het schip een meter de wal op gelopen , dat krijg je niet weg Dat gaat weken duren Zeker als het gelost moet worden Als het schip scheef zakt dan moet het hele schip gesloopt worden , dan gaat het een maand duren | |
Alpha0 | donderdag 25 maart 2021 @ 00:32 |
Hoe kan het dat dat schip met containers zo hoog is maar ‘slechts’ 15 meter diep ligt? | |
nostra | donderdag 25 maart 2021 @ 01:03 |
Nou, dit zal voor Boskalis in ieder geval eens een keer een klus worden waar prijs geen issue is. | |
nostra | donderdag 25 maart 2021 @ 01:06 |
Staat nogal een file achter en die zullen niet voor niets door het kanaal varen (relatieve haast). | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 01:38 |
zo een schip heeft stabilisatoren net als cruiseschepen Met een beetje pech zijn die beschadigt en moet het schip het dok in https://nl.wikipedia.org/wiki/Stabilisator_(schip) | |
raptorix | donderdag 25 maart 2021 @ 01:42 |
Je moet ook niet gek op kijken als blijkt dat het schip gehacked is of dat men er mallware op heeft weten te krijgen. | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 01:44 |
nee het Suez kanaal is niet diep en aan de kant slechts 15 meter, een beetje teveel naar rechts en hij loopt vast en door de massa blijft de achterkant door varen Dan loopt de voorkant de wal op , Je kunt ook zien dat ie een meter boven de waterlijn ligt met de voorkant Die trek je niet los, Het gevaar bestaat dat ze hem achter naar rechts trekken en dan dondert het hele schip om Dan gaat het maanden duren voor al die containers op geruimd zijn en het schip los is [ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 25-03-2021 01:49:53 ] | |
raptorix | donderdag 25 maart 2021 @ 01:44 |
Je kan er ook een gat in zagen, dan kunnen de anderen schepen er gewoon door, en hebben we gelijk een nieuwe brug over het Suez kanaal ![]() | |
raptorix | donderdag 25 maart 2021 @ 01:51 |
Ik denk dat je de verkeerde quote? | |
PzKpfw | donderdag 25 maart 2021 @ 06:32 |
De wet van Archimedes. | |
Basp1 | donderdag 25 maart 2021 @ 06:40 |
Dan zouden andere schepen altijd lager moeten zijn als dit schip. ![]() | |
XL | donderdag 25 maart 2021 @ 06:51 |
Was dat een griek of een egyptenaar? Die egyptenaren kunnen alles beweren om de problemen met hun kanaaltje te maskeren! | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 25 maart 2021 @ 07:01 |
Omdat het een heel groot schip met heel veel drijfvermogen is. | |
Nitzer | donderdag 25 maart 2021 @ 07:01 |
Het is toch vreemd dat zo'n belangrijk kanaal niet even diep is over de hele breedte zoals kanalen hier? Dan was er altijd al een kans geweest van vastlopen als een schip teveel van het midden afweek... Boskalis-topman: 'Vlottrekken containerschip kan dagen tot weken duren' - https://nos.nl/l/2374006
| |
Basp1 | donderdag 25 maart 2021 @ 07:15 |
hoe diep zijn onze kanalen? Bij de diepgang van maximaal 2.5 meter bij alle binnenvaartschepen natuurlijk lang niet zo diep. Deze geringe diepte is dan nog wel te behappen met damwanden om overal de gewenste diepte te hebben. Damwanden van 25 meter diep in zand lijkt me niet makkelijk te realiseren. https://www.itb-info.be/nl/gp_scheepstypes_206.aspx | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 07:58 |
Dan moet je gewoon meer explosieven gebruiken. Misschien ligt er tussen die schepen een met 7000 ton ammoniumnitraat beetje diesel bijmengen en je oren dichthouden. | |
ZeventiendeEtage | donderdag 25 maart 2021 @ 08:12 |
Hoe kan het dat we in 2021 nog steeds geen ander kanala hebben gemaakt | |
raptorix | donderdag 25 maart 2021 @ 09:19 |
Heb jij duikboten voor! | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 10:31 |
Dan waai je alle kanten op, neus in de wind en dan heel langzaam vooruit hou je wel controle. Even een anker laten zakken voor een paar uur doe je ook niet want dat is omslachtig en kost heel veel ruimte. Bovendien moet je toch motoren laten draaien voor allerlei andere zaken zoals je energie aan boord. | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 10:32 |
Spike in LNG prijzen ![]() | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 25 maart 2021 @ 10:32 |
Waar had je er 1 in gedachte? | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 10:35 |
Jordanië ( ![]() | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 11:01 |
Dan ligt de rotzooi over een groter gebied en deels op het land maar nog steeds moet je dan alles opruimen. Plus dat de hele omgeving in puin ligt. Niet voor alles is een big boom de oplossing. Wat denk je wat de waarde is van het schip plus lading. Reken even mee. In een standaard container kan je 30.000 liter kwijt. Als ie dus melk vervoerd is het al 30.000 euro per container maar als er smartphones inzitten ga je al snel naar 10 miljoen euro in een enkele container. Zullen we gemiddeld een half miljoen (consumentenprijs) per container rekenen? Lijk me iets te ruim maar niet helemaal onredelijk. Met 20k TEU zit je dan toch al aan 10 miljard Euro alleen al aan de lading, Zelfs als ik er een factor tien naast zit dan is het nog steeds ongelooflijk veel geld om in de lucht te laten ploffen. Daar komt het schip nog bij dan, geen idee wat dat kost maar van slechts één keer tanken kan ik de rest van mijn leven zeer ruim van leven inclusief een luxe huis en dure auto kopen. En dat wil jij allemaal opblazen voor een soort mythbuster ervaring. | |
ZeventiendeEtage | donderdag 25 maart 2021 @ 11:08 |
Boven rusland door, is korter dan heel Afrika, scheelt piraterij en je hebt weer en nieuw toeristisch route | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 11:36 |
Ik wel, en sowieso al die schepen die er niet door kunnen kosten ook geld de olieprijs stijgt al dan is 10 miljard kleingeld. Plus we hebben een gigantische explosie in een tijd waar vermaak schaars is. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 11:37 |
Per trein. Voor de inhoud van dit schip heb je dan 400 goederen treinen nodig. Als je er een per kwartier laat vertrekken dan ben je na een dag of vier klaar. Ze zijn er dan ook nog in de helft van de tijd. Kost alleen wel wat meer. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 25 maart 2021 @ 11:40 |
Hoe is dat een alternatief dan? Er komen 50 van dit soort container schepen per dag door het kanaal (1 richting). Dat zijn dan volgens jou 20.000 treinritjes om 1 dag aan containerschepen op te vangen. lol | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 11:43 |
Dat is twee keer de jaaropbrengst van het kanaal. Lijkt me niet direct onder de categorie kleingeld vallen. Goed punt maar die noordelijke route doet het ook maar een maandje per jaar als het al lukt. Nee, dat wordt aansluiten of omvaren langs de kaap voor die schepen. Oja, die Alie-expres neuroten kunnen gerustgesteld zijn, dat gaat per vliegtuig anders duurt de levering te lang | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 11:49 |
Die jaaropbrengst boeit niet het gaat om die wachtende schepen dat zullen er inmiddels ook wel een paar 100 zijn. Stijgende prijzen claims, misgelopen aankomsten in havens als je dat allemaal bij elkaar optelt is mijn explosieplan goedkoper. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 25 maart 2021 @ 11:52 |
Kunnen niet 2 even grote containerschepen van beide kanten hem weer recht duwen ![]() Of ze komen allemaal vast te zitten natuurlijk. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 12:32 |
Daar zijn sleepboten beter toe uitgerust. Sterker nog, die zijn voor dat werk gebouwd. Op dit moment zie ik al zeven boten er omheen varen, waarschijnlijk met dat doel voor ogen. Je praat hier wel over een van de grootste en zwaarste beweegbare objecten ter wereld. (door mensen gemaakte objecten dan.) Nee, dan ben je met opruimen en herstel veel te lang bezig. gecontroleerde sloop zou nog kunnen als het helemaal niet wil. Ik verwacht dat er gewoon flink gebaggerd gaat worden om de zaak vlot te trekken. Gelijktijdig ballast en lading overdoen naar andere schepen. Ongetwijfeld zal er ook een ruzie beslecht moeten worden tussen de loods en de kapitein. Misschien willen die voor jou plezier elkaar wel overhoop schieten. | |
skrn | donderdag 25 maart 2021 @ 12:35 |
Wat een blamage zeg, ook voor Egypte, dat kanaal is onlangs nog verbreed, en dan heb je dit. | |
StateOfMind | donderdag 25 maart 2021 @ 12:53 |
Nou ja, dan sturen we er een paar mensen uit KLB en ONZ heen. Dan is dat zo gepiept. | |
Nieuwschierig | donderdag 25 maart 2021 @ 13:12 |
Massatraagheid >> Momentum | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 13:29 |
Hadden ze het dan 2 kilometer breed moeten maken? | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 13:33 |
https://www.independent.c(...)html#16166755772731&{"sender":"offer-0-hRmod","displayMode":"modal","recipient":"opener","event":"loaded","params":{"width":735,"height":0,"iframeId":"offer-0-hRmod"}} | |
skrn | donderdag 25 maart 2021 @ 13:36 |
Wel een goed idee. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 13:39 |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 13:41 |
![]() ![]() ![]() | |
LangeTabbetje | donderdag 25 maart 2021 @ 13:42 |
Zag er laatst wel een documentaire over. Een spoorweg van China naar Europa (ergens in Duitsland). Helemaal aangelegd en klaar, en de reis duurt ongeveer 5 dagen. Voornamelijk computer spul werd er vervoerd. | |
zakjapannertje | donderdag 25 maart 2021 @ 13:44 |
OK Jules Verne. | |
LangeTabbetje | donderdag 25 maart 2021 @ 13:44 |
Die krijg je niet zo makkelijk meer los. Wordt trouwens ook nog wel een onderneming om al die containers te lossen, zou men voor die oplossing gaan. Gaan ze die overladen op een ander containerschip ? En zo ja, dat container schip kan al die rijen wachtenden voorbij ? Ik begreep dat de ruimte nogal beperkt is ? | |
EdvandeBerg | donderdag 25 maart 2021 @ 13:49 |
Vandaar dat mijn bestellingen bij Ali nog even op zich laten wachten... | |
J.A.R.V.I.S. | donderdag 25 maart 2021 @ 13:55 |
Boskalis-topman: 'Vlottrekken containerschip kan dagen tot weken duren' Weet niet of het al gepost is, maar hier een verhaal van de Boskalis-Topman die zijn opgeroepen om dat schip los te gaan maken. Zat er gisteren toch niet zo ver naast met het verhaal dat ze de containers van het schip moesten laden. Dat ding zit natuurlijk muurvast, die klei in de grond heeft natuurlijk een zuigende werking, krijg het maar eens los. Spijtig voor de mensen die er last van hebben, maar wel machtig mooie beelden dit. Hopelijk ook een stream als ze gaan lostrekken de komende dagen. | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 14:15 |
Wat gaat dit allemaal eigenlijk kosten en wie gaat dat betalen? | |
ACT-F | donderdag 25 maart 2021 @ 14:18 |
Even Apeldoorn bellen... | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 14:19 |
ALs het hele schip maar niet omdondert, dan heb een gedoe et als met de Costa Concordia | |
J.A.R.V.I.S. | donderdag 25 maart 2021 @ 14:20 |
Nah, dat zal niet snel gebeuren, dat was een fout van de kapitein zover ik mij goed kan herinneren. Zullen er natuurlijk alles aan doen om niet het schip te beschadigen of het probleem erger te maken. Zijn volgens mij nu ook niet de minste partijen die hierbij betrokken worden. | |
marzman | donderdag 25 maart 2021 @ 14:22 |
Of gewoon wat extra water in dat kanaal pompen. | |
J.A.R.V.I.S. | donderdag 25 maart 2021 @ 14:25 |
Weet niet of het waar is, maar begin meer van dit soort verhalen te horen. ![]() Indien waar, dan: ![]() | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 14:29 |
Dan moet je eerst aan beide kanten sluizen bouwen om het kanaal af te sluiten. Dat is wel een van de aandachtspunten. | |
Basp1 | donderdag 25 maart 2021 @ 14:31 |
En nog wat dammen er langs want je ziet op de fotos hoe vlak het daar is. ![]() | |
LangeTabbetje | donderdag 25 maart 2021 @ 14:32 |
Wel een mooi klusje voor Boskalis er zo even tussendoor ![]() | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 14:37 |
Ja dit is serieus waar idd. ![]() | |
Pleun2011 | donderdag 25 maart 2021 @ 14:39 |
De kosten zijn voor de rederij lijkt mij | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 14:47 |
Ze zijn doorgaans TOT 150 miljoen verzekerd. | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 15:08 |
Gelukkig hebben Shell c.s. nu weer een excuus om de brandstofprijzen te verhogen. https://www.nu.nl/economi(...)en-en-dure-olie.html | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 15:15 |
Gewoon een logisch gevolg als je het mij vraagt. | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 15:16 |
Ach hou toch op. Elke scheet waar ook ter wereld is altijd een reden voor hogere prijzen aan de pomp. | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 15:20 |
Vertraagde aanvoer en dus schaarste in het aanbod bij een gelijkblijvende vraag, resulteert nou eenmaal in een hogere prijs voor een product. Dat de economie nou eenmaal werkt zoals die werkt kan Shell vrij weinig aan doen. Anders springt de concurrent wel bij voor hun in de plaats. | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 15:21 |
Heb je enig idee hoeveel voorraad er in de Botlek ligt? | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 15:25 |
Niet zo relevant wanneer de OPEC-landen productie-afspraken maken op basis waarvan een bepaald aanbod wordt gecreëerd. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 15:25 |
Omvaren met een tanker kost ruim een week extra maar er ligt een strategische voorraad klaar in het Botlek voor dit soort gevallen. De prijs liep woensdag snel op maar daalde vrij vlot ook al weer. | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 15:26 |
Wel zo relevant voor jouw argument van 'schaarste'. Er is geen schaarste, er ligt voor 56 jaar olie in Rotterdam, zo ongeveer. | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 15:26 |
voor de verzekeraar van de rederij, tenzij uit die schets moet blijken dat de schipper dronken was | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 15:28 |
Ach laat ook maar weer | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 15:37 |
Er is ook nog een loods aan boord. Erg onwaarschijnlijk dat een kaptein met een miljarden verantwoording dronken is tijdens een van de lastigste stukken van zijn tocht en dan ook nog in het bijzijn van een loods. | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 15:58 |
En meteen ook, andersom moeten ze altijd eerst de dure voorraad opmaken. | |
Glazenmaker | donderdag 25 maart 2021 @ 16:10 |
Is 56 jaar niet een beetje veel? | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 16:11 |
Bij wijze van.... | |
Red_85 | donderdag 25 maart 2021 @ 16:24 |
En wat willen we hier mee zeggen dan? Express? Wat zou het motief dan zijn? Captain was het niet eens met zijn salaris? | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 16:24 |
Ik kan niet vinden wat nu de norm is maar die is ongetwijfeld een paar maanden. Plus de olie die nog onderweg is. De productie blijft gewoon, het is alleen wat langer onderweg. Als ze nu meteen ook rond de kaap gaan varen dan is de vertraging minder dan een week. De olie zal dan door het langere transport wel minimaal duurder mogen worden. | |
Nieuwschierig | donderdag 25 maart 2021 @ 17:31 |
Er wordt een wettelijk verplichte voorraad van een paar maanden aangehouden en de rest is van investeerders die gokken dat de olieprijs omhoog gaat. Die krijgen nu eindelijk een beloning voor hun risico. Waarom heb jij als communist eigenlijk geen eigen benzinevoorraad? Nu ben je ook afhankelijk van de grillen van het kapitalisme. | |
Lord_Vetinari | donderdag 25 maart 2021 @ 17:40 |
![]() | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 17:54 |
Per-ongeluk-expres? Kennelijk moesten ze wachten voor ze het kanaal in mochten en hebben ze daar een beetje rond gedreven. Misschien dat het toeval is, misschien dat een lollige stuurman het ronddrijven iets heeft beïnvloed. Geen idee hoe streng die zeelui gecontroleerd worden. Er zal vast wel een manager zijn die het niet fijn vindt dat er brandstof aan penissen wordt besteed. https://www.snopes.com/fact-check/cargo-ship-ever-given-penis/ Piloten doen het in de lucht: https://www.dailymail.co.(...)ying-ban-lifted.html | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 18:35 |
Tering, jij moet echt even nadenken voor je wat post man. En dan eigenlijk nog even snel 10 minuten Google om met droge ogen dit uit je hersenen gepoept te krijgen. Man man man | |
Nober | donderdag 25 maart 2021 @ 18:42 |
400 miljoen per uur lees ik... | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 18:44 |
Als dat verhaald kan worden, dan hebben ze wel een probleempje ben ik bang. Ik denk alleen niet dat ze het kunnen verhalen, zolang de situatie niet te verwijten is aan opzet of roekeloosheid oid. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 25 maart 2021 @ 18:46 |
Ze kunnen het sowieso niet betalen hoogstwaarschijnlijk. Is gewoon meteen het einde van dat verzekeringsbedrijf. Wordt failliet verklaard en dat is het dan. | |
tuinkabouter5000 | donderdag 25 maart 2021 @ 18:59 |
Die 400 miljoen per uur kunnen ze vanzelfsprekend niet betalen nee. | |
Bot13 | donderdag 25 maart 2021 @ 19:15 |
Niet dat ik het niet geloof ofzo, maar... What the fuck? Dus als een schip daar 24 uur vast ligt kost het bijna 10 miljard euro? Dus twee weekjes in het Suez-kanaal vast liggen is net zo duur als het hele maandlandingproject? Holy shit. | |
#ANONIEM | donderdag 25 maart 2021 @ 19:20 |
Tjah van wat ik las stoppen ze 12% van de wereldeconomie (per schip) dus ja dat tikt blijkbaar snel aan. Zal zo'n kapitein (ook als hij helemaal niks echt verkeerd heeft gedaan) zijn baan mogen behouden? Of gaat hij naar een strafkamp ergens om weg te rotten ofzo | |
PzKpfw | donderdag 25 maart 2021 @ 19:22 |
Paar zandzuigers erbij en dit klusje is nog wel een keer geklaard. | |
Nober | donderdag 25 maart 2021 @ 19:25 |
Vooral al die andere containerschepen (12% van de wereldhandel gaat via het Suezkanaal) die nu om Afrika heen moeten varen waardoor ze 14 dagen vertraging oplopen. | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 19:39 |
Dan is mijn opblaasplan zo gek nog niet. | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 19:52 |
https://nederland.boskalis.com/contact.html#view/map | |
J.A.R.V.I.S. | donderdag 25 maart 2021 @ 19:56 |
Geen idee, kan ook zijn dat ze een grapje aan het uithalen waren. Maar ik weet nog niet eens als het klopt, anders was de media er wel op gesprongen, toch? | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 25 maart 2021 @ 20:01 |
Als je eerst een lul met ballen 'tekent' met het GPS signaal voordat je het kanaal in gaat lijkt het me mogelijk dat die kerel idd een grapje uithaalde of dronken was oid. Of misschien was het idd meer een gebaar van fuck jullie allemaal. ![]() | |
stavromulabeta | donderdag 25 maart 2021 @ 20:09 |
Als je op vesselfinder kijkt en dan een willekeurige boot vlak voor het Suezkanaal aanklikt en de track van de afgelopen dagen opzoekt, zie je dat ze allemaal wel iets van vergelijkbare rondjes gevaren hebben. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 20:18 |
Geweldig plan van je. Dat wil je graag horen toch. In plaats van een schip verplaatsen moet je dan een berg losse troep uit het water zien te verwijderen en op de koop toe nog een hele sectie van het kanaal herstellen. Daar ben je langer mee bezig en bovendien heb ik je al voorgerekend wat alleen al de inhoud van die containers kost, laat staan de kosten van het schip zelf. Als er een keer een forse kettingbotsing is op de A2, ga je die dan ook opblazen? Net zo'n goed plan. | |
Idisrom | donderdag 25 maart 2021 @ 20:20 |
Trouwens, na de zesdaagse oorlog in 1967 was het Suezkanaal acht jaar dicht voor scheepvaart | |
michaelmoore | donderdag 25 maart 2021 @ 20:52 |
Dat was in de tijd dat Aliexpress en Allibaba er nog niet waren he In die tijd sloeg MAO iedere Chinees met geweld het platteland op met de grote stap voorwaarts wat in werkelijkheid een enorme sprong terug was https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Sprong_Voorwaarts | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 21:10 |
En ik heb je al voor gerekend dat die stremming meer kost dan dat schip en zijn lading. En je hoeft niets op te ruimen. Een containerschip koop je voor 150 miljoen tegen 12 uur vannacht heeft die stremming dus 3 containerschepen gekost. De lading kost een paar miljard met een dag stremming heb je dat er ook al uit. Als je ergens 2800 ton ammoniumnitraat vandaan haalt dat kost iets van 150 euro per ton is een half miljoen het mengt met diesel en opblaast blijft er echt niets over van dat schip en de lading. Ja je hebt op de plek van het schip een lelijke krater maar we hebben allemaal geleerd dat die lui niet om zich heen moeten kijken. Kijk maar na de voor en na foto van de haven van Beiroet in de link. Eerst lag er een schip en toen niet meer die andere 3 die vlakbij lagen zijn alleen een beetje verschoven. Er zit een mooi rond gaatje in de aarde maar het probleem is wel weg. https://www.rtlnieuws.nl/(...)osie-foto-voor-en-na | |
Van_Poppel | donderdag 25 maart 2021 @ 21:15 |
Het wordt in ieder geval een puntje bij het eerst volgende functioneringsgesprek. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 21:16 |
Waar blijft al dat materiaal dan? | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 21:18 |
Verspreid over de omgeving. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 21:18 |
Voor de loods toch wel, iedereen heeft het over de kapitein maar de loods moet juist mee aan boord om dit soort dingen te vermeiden. Die hoort juist de lokale kennis te hebben waar het waait en zo. Maar als er motorstoring of stuurstoring was dan doe je niet zoveel meer. | |
qajariaq | donderdag 25 maart 2021 @ 21:19 |
Dus moet je dan een heel groot stuk kanaal opnieuw op diepte brengen, dat kost maanden. Dat puin gaat niet perse de oever op namelijk. | |
jeroen25 | donderdag 25 maart 2021 @ 21:21 |
Met voldoende explosief wordt het kanaal ter plaatse juist iets dieper. | |
ikweethetookniet | donderdag 25 maart 2021 @ 21:21 |
Plaatsing elders heet dat in politieke termen ![]() ![]() | |
PzKpfw | donderdag 25 maart 2021 @ 21:24 |
Daarmee zou je het schip enkel slopen en gedeeltelijk af laten zinken in de vaargeul en is het probleem dus nog groter. Laten we het nog maar helemaal niet hebben over de schade voor mens en milieu als gevolg van zo'n actie. Wellicht leuk scenario voor een film ofzo. | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 21:27 |
Natuurlijk niet door de kracht van de explosie wordt alles weggeblazen en dat kanaal is zo smal dat het meeste op de oevers terecht komt. | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 21:33 |
Heb je dat gat in Beiroet gezien er is dan geen schip meer tenminste niet in een groter formaat dan een knikker | |
Solotovski | donderdag 25 maart 2021 @ 21:35 |
Wat ben jij teringdom ![]() | |
vipergts | donderdag 25 maart 2021 @ 21:41 |
Omdat ik van de directe aanpak ben. | |
HPoi | donderdag 25 maart 2021 @ 21:42 |
Atoombom erop? | |
PzKpfw | donderdag 25 maart 2021 @ 21:50 |
En wat ligt er onder in dat gat? Je zou de oevers waarschijnlijk ook nog eens enorm beschadigen en bestaat daarmee de kans dat het kanaal juist dicht slibt. | |
#ANONIEM | donderdag 25 maart 2021 @ 21:57 |
Solotovski | donderdag 25 maart 2021 @ 22:02 |
In deze vorm waardeloos natuurlijk. | |
zakjapannertje | donderdag 25 maart 2021 @ 22:23 |
Wachten op de zondvloed dus ![]() | |
zakjapannertje | donderdag 25 maart 2021 @ 22:28 |
Je wil er een duikboot van maken? | |
Jed1Gam | donderdag 25 maart 2021 @ 22:34 |
Zo op een afstand ziet het er ook uit of het zo gedaan is. Als je dan inzoomt. ![]() ![]() | |
zakjapannertje | donderdag 25 maart 2021 @ 22:47 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)egypte-schoolagendas ![]() | |
PzKpfw | donderdag 25 maart 2021 @ 22:50 |
Precies wat ik al zei. | |
tjoptjop | vrijdag 26 maart 2021 @ 01:10 |
nav da Suez crisis een decennium eerder hadden Iran en Israël een pijpleiding gemaakt om het Suez kanaal te vermijden. Iets wat ze goed uitkwam in die periode. | |
Basp1 | vrijdag 26 maart 2021 @ 07:17 |
Alleen de Chinese pakjes passen niet door pijpleidingen heen. ![]() | |
stavromulabeta | vrijdag 26 maart 2021 @ 07:49 |
Eerst ontregeld containervervoer door Corona en nu dit. Ik voorspel het einde van Just-in-time-productieprocessen. | |
Spanky78 | vrijdag 26 maart 2021 @ 08:02 |
We betalen nu de prijs voor de kostprijs verlaging. Die zogenaamd slimme economen en boekhouders hadden dat risico natuurlijk niet ingeprijsd. Dat had wel gemoeten. Goedkoop elders produceren betekent meer risico en minder robuustheid van de supply chain. | |
LangeTabbetje | vrijdag 26 maart 2021 @ 09:52 |
Ik zeg niet dat ie dronken was, maar in Alaska hebben ze ervaringen met een kapitein in een zekere staat ..... dus het kan gebeuren........ | |
LangeTabbetje | vrijdag 26 maart 2021 @ 09:55 |
Buizenpost ! (Voor de kleine pakketjes dan ![]() | |
michaelmoore | vrijdag 26 maart 2021 @ 11:46 |
iedereen kan een fles wodka achterover keilen als ie problemen heeft ook een schipper op een containerboot , ik heb hele grote directeuren door de goot zien gaan met de hele zaak en familie | |
spectrumanalyser | vrijdag 26 maart 2021 @ 11:51 |
"this idea will work, i promise." | |
onlogisch | vrijdag 26 maart 2021 @ 12:07 |
Ik heb een paar containers op dat schip zitten. (En verschillende op die 150-200 boten die er nu achterliggen en er niet door kunnen ![]() | |
Solotovski | vrijdag 26 maart 2021 @ 12:09 |
Hier ook. Stuk of 50 containers vertraagd koekoek | |
sjorsie1982 | vrijdag 26 maart 2021 @ 12:11 |
Voor even en 5 jaar later zitten er nieuwe managers die het weer invoeren. | |
StateOfMind | vrijdag 26 maart 2021 @ 12:15 |
Ja wij ook ![]() Gr gr Samir, Khalid en Pablo ![]() | |
qajariaq | vrijdag 26 maart 2021 @ 14:42 |
Een lopende band systeem voor zeecontainers. Hm, volgens mijn 'bierviltjerekenwerk' moet je dan 5 tot 10 duizend van die dingen per uur er op gaan zetten. Dat mag je waarschijnlijk wel verdelen over twee richtingen maar dan nog moet die band iets van 25 km/h lopen bij aansluitend plaatsen. ![]() Wat gaat er eigenlijk idioot veel spul door dat kanaal. Nooit bij stil gestaan dat het om dergelijke hoeveelheden gaat. Alles kan maar daar was geen verplichte loods aan boord en het is ook al weer een tijdje geleden. Ik lees net dat die kapitein niet voor drank is veroordeeld, wel voor de ramp. Processen zijn naar aanleiding daarvan wel aangepast. Tankers zijn daarna ook dubbelwandig geworden. | |
ikweethetookniet | vrijdag 26 maart 2021 @ 16:05 |
Dan is zelfs de action een keer uitverkocht ![]() | |
polderturk | vrijdag 26 maart 2021 @ 17:13 |
Turkije heeft grote tunnel boormachines en stelt voor die te gebruiken bij het vrijmaken van de Suez kannaal. Hij zou gaten onder het schip kunnen boren. Een geniaal idee. Dit is hoe zo een machine eruit ziet. | |
PzKpfw | vrijdag 26 maart 2021 @ 17:19 |
Dat duurt veel te lang en als die tunnel volstroomt ben je je machine kwijt. Dit is bij uitstek een klusje voor baggerschepen en dan in het bijzonder voor een sleephopperzuiger. | |
Nober | vrijdag 26 maart 2021 @ 17:25 |
Hopelijk kun je de klap opvangen met je containers uit Zuid-Amerika. ![]() | |
Viv | vrijdag 26 maart 2021 @ 17:27 |
Wat een leuk woord dit! ![]() | |
Zorro | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:14 |
Wordt het zo langaamaan niet eens tijd om de Thunderbirds erbij te roepen? | |
spectrumanalyser | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:22 |
Is Schettino nu kapitein op een containerschip? Hij zag zeker een vrouw waar hij even langs wou varen om te imponeren. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:27 |
wat wordt er met die al dan niet verplichte loods bedoeld? ![]() #dtv | |
Basp1 | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:39 |
Bij havens en in sommige kanalen moeten verplicht loodsen meevaren omdat die de lokale omstandigheden beter kennen als de kapitein. Bij de Exxon valdiz ramp was er geen loods aanwezig omdat dat daar niet hoefde vermoed ik. | |
Viv | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:42 |
Een loods is iemand die de kapitein van een groot schip de juiste plek/route kan wijzen (ook wel loodsen genoemd ![]() | |
kibo | vrijdag 26 maart 2021 @ 19:09 |
Koosnaampje voor mijn vriendin | |
AchJa | vrijdag 26 maart 2021 @ 19:35 |
Op papier heeft Turkije heel veel, ook railguns etc... ![]() | |
AchJa | vrijdag 26 maart 2021 @ 19:37 |
Dit schip vaarde volgens mij onder Friese vlag met een Friese kapitein. En dwarsliggen en blokkeren... | |
AchJa | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:17 |
Overigens maakt dit akkefietje pijnlijk duidelijk waarom elk aan zee liggend land een fatsoenlijke marine dient te hebben. Blokkeer de zeewegen en je bent het haasje. | |
qajariaq | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:32 |
Ook zie je hoe simpel je de wereldhandel stil kan leggen. Als je daar of in het Panamakanaal een dergelijk schip laat zinken door middel van een goed gerichte torpedo of raket aanval dan heb je dus zomaar de een wezenlijk deel van de wereldeconomie plat. Als je het per container moet weghalen en het schip is uit zn verband door de plof en het zinken ben je met 20.000 van die dingen ook niet zomaar klaar, zeker niet zonder portaalkraan. | |
ikweethetookniet | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:40 |
Bedrijven vrezen minder voorraad door blokkade Suezkanaal: containers vol seksspeeltjes in de wacht ![]() De opstopping van containerschepen in het Suezkanaal heeft gevolgen voor de bevoorrading van winkels en andere bedrijven in Nederland. Zo meldt Mirage Retail Group, moederbedrijf van onder meer Blokker en Big Bazar, dat de blokkade zeker voor problemen gaat zorgen. Ook EasyToys, gespecialiseerd in seksspeeltjes, laat weten gedupeerd te zijn. ,,Er staan tientallen zeecontainers van ons in de file.’’ Bij EasyToys in Veendam loopt de stress flink op nu het gestrande schip Ever Given nog steeds niet is losgetrokken. Het containerschip van 400 meter lang en ruim 200.000 ton zwaar, raakte dinsdag in het Suezkanaal stuurloos, mogelijk door een sterke wind. Het schip kwam overdwars tussen de twee kades vast te liggen met de boeg en achtersteven op ondiepe gedeeltes van het kanaal. https://www.ad.nl/economi(...)n-de-wacht~a9ee134e/ Dat wordt lastig voor onze fokkertjes ![]() | |
AchJa | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:40 |
Yup, maar ja, geef de KM maar wat brakke OPV's en kut onderzeeers uit Duitsland... Want dat is goedkoop... | |
tjoptjop | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:50 |
Wel van korte duur, schepen zullen gewoon omvaren. Kost meer tijd en geld maar transportkosten zijn op productniveau niet zo heel veel. Voor een paar weken zal het wel een beetje chaos worden omdat supply chains van slag raken maar daarna normaliseert dat wel weer gewoon. Probleem nu is denk ik ook wel de onzekerheid. Omvaren duurt 2 weken, goede keuze als dat ding nog lang daar ligt, maar als het morgen of overmorgen alweer vrij is.... | |
qajariaq | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:55 |
Bij het Panamakanaal is omvaren iets minder een optie. Die route is nogal ruig en daardoor lastig. Omvaren om de Kaap is slechts een week als je dat bij vertrek ui China al van plan bent. Voor olie is het wel twee weken om inderdaad. Ben wel benieuwd hoe snel ze er aan twee kanten baggerspullen hebben. Ook die kunnen er waarschijnlijk niet om heen varen natuurlijk. Je moet waarschijnlijk wel aan beide kanten gaan sleephopperzuigeren. | |
WammesWaggel | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:56 |
Voor zoiets heb je gewoon een zekere Somalische kapitein nodig.![]() | |
tjoptjop | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:57 |
In Nederland was bij het Calandkanaal ook altijd een probleem met zijwind en grote boten omdat de doorgang van de Calandbrug vrij smal is. Om te voorkomen dat de zijwind teveel invloed op de boten heeft zijn daar windvangers geplaatst![]() https://www.rijnmond.nl/n(...)er-wereld-breidt-uit Tot zover de quasi relevante weetjes ![]() | |
intellectuele_user | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:58 |
Alternatief voor Suezkanaal: "520 kernbommen op Israël" The US had a plan in the 1960s to blast an alternative Suez Canal through Israel using 520 nuclear bombs The US considered a proposal to use 520 nuclear bombs to carve out an alternative to the Suez Canal though Israel in the 1960s, according to a declassified memorandum. The plan never came to fruition, but having an alternative waterway to the Suez Canal could have been useful today, with a cargo ship stuck in the narrow path and blocking one of the world's most vital shipping routes. According to the 1963 memorandum, which was declassified in 1996, the plan would have relied on 520 nuclear bombs to carve out the waterway. The memo called for the "use of nuclear explosives for excavation of Dead Sea canal across the Negev desert." https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T | |
#ANONIEM | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:58 |
WHALE | |
tjoptjop | vrijdag 26 maart 2021 @ 21:00 |
Qua tijd was het ook maar even natte vingerwerk. Kaap Hoorn in de winter is wel een bitch idd. Misschien heeft Boskalis oid nog wat spul ergens in de Emiraten liggen ![]() | |
AchJa | vrijdag 26 maart 2021 @ 21:01 |
Gewoon Vietnameze kapiteins aanstellen: | |
onlogisch | vrijdag 26 maart 2021 @ 21:03 |
![]() Het is gewoon voor het werk helaas ![]() | |
Nober | vrijdag 26 maart 2021 @ 21:09 |
Friesland? ![]() Kunnen die palastijntjes eens hun stenen tegen schepen aan gooien. | |
zakjapannertje | vrijdag 26 maart 2021 @ 22:58 |
-edit- lama [ Bericht 95% gewijzigd door zakjapannertje op 26-03-2021 23:04:45 ] | |
ACT-F | vrijdag 26 maart 2021 @ 23:08 |
Wie zegt dat het vlot trekken gaat lukken? Straks hebben ze voor niets gewacht en kunnen ze alsnog via de Kaap ![]() | |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 00:52 |
Op de noordpool ermee om het ijs te smelten. Dan heb je een nóg kortere route voor je AliExpress pakketjes: ![]() | |
Idisrom | zaterdag 27 maart 2021 @ 07:46 |
Een mooi filmpje en met Nederlandse ondertiteling. ![]() | |
Idisrom | zaterdag 27 maart 2021 @ 07:53 |
Ik las in het AD dat er containers vol met sexspeeltjes nu vast in de wacht liggen. Zo wordt de avondklok nu wel heel ondraaglijk. | |
Neef_Wuppie | zaterdag 27 maart 2021 @ 08:17 |
Nou nou wat een nieuws, er ligt eens schipje dwars. Wat zullen ze dat voelen in de knip. | |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 10:21 |
Dat duurt wel een tijdje met zo'n dwarsligger:![]() https://www.bloomberg.com(...)an-for-the-oil-price [ Bericht 19% gewijzigd door ACT-F op 27-03-2021 10:27:55 ] | |
Korenfok | zaterdag 27 maart 2021 @ 10:38 |
ehh dit roept toch andere associaties op..... | |
spectrumanalyser | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:00 |
Het verplaatsen van het schip dat vastzit in de Suez, verbruikt te veel energie. Sleepboten en zware machines zijn allemaal fossiele brandstoffen aan het verbranden en laten letterlijk de oceanen koken. Stop met proberen het schip te verplaatsen. Laat maar zo. https://www.change.org/p/(...)84-82b2-ce47dd639504 | |
stavromulabeta | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:03 |
Op dit moment is er vanwege Corona al een tekort aan containers en containervervoer (de transportprijzen zijn ook historisch hoog). Als 10% van de wereldhandel er dan 2x zo lang over doet vanwege, betekent dat nog eens 5% minder transportcapaciteit in een tijd van krapte. | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:13 |
Je container huurprijzen waren vertienvoudigd las ik , van 1000 dollar naar 10.000 dollar iedereen gaat als een gek containers maken in China | |
Hyperdude | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:21 |
We kopen te veel shit. | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:25 |
Vooral: we kopen teveel shit aan de andere kant van de aarde. | |
Basp1 | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:28 |
En de lege containers worden vrrvolgens niet terug gebracht naar de plaatsen war ze weer volgeladen kunnen worden. ![]() | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:45 |
Het is ook verslavend die Aliexpress, beter een addblocker aanzetten | |
bleiblei | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:49 |
Ik begreep dat de prijs sowieso verdubbelt is omdat er wel geexporteerd wordt door China, maar minimaal geïmporteerd. Waardoor schepen dus met lege containers die kant op varen om vol met shitzooi deze kant op te komen. Misschien ook iets om over na te denken. Mijn eerste reactie toen ik over die files van containerschepen las was, stuur ze gewoon terug naaar China en laten we weer meer in EU gaan maken. Het is van de zotte dat holdings als Mirage (Blokker o.a.) en webshops als Easytoys in de pers huilen dat ze in de problemen komen omdat hun niet meer bevoorraad worden met weggooizooi ![]() | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:52 |
Het is inderdaad allemaal goedkope troep | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 27 maart 2021 @ 11:55 |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 12:02 |
Nee, de EU moet allerlei klimaatdoelen halen dus laten ze de shit in landen produceren die geen klimaatakkoord getekend hebben. Op magische wijze is dat beter voor het klimaat.... | |
BoonDockSaint | zaterdag 27 maart 2021 @ 12:04 |
Lekker laten vastzitten dat schip ![]() ![]() ![]() | |
BoonDockSaint | zaterdag 27 maart 2021 @ 12:10 |
Zit er ook wc papier op dat schip | |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 12:17 |
O shit! | |
de_boswachter | zaterdag 27 maart 2021 @ 13:31 |
moet jij weten viezerik | |
Houtenbeen | zaterdag 27 maart 2021 @ 14:14 |
Hahug13 | zaterdag 27 maart 2021 @ 15:03 |
Misschien een domme vraag, maar is het het inmiddels nog niet waard om om Afrika heen te varen? | |
spectrumanalyser | zaterdag 27 maart 2021 @ 15:04 |
geen wc papier. wel de grondstoffen om wc papier van te maken. | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 15:38 |
uiteraard zijn er al schepen om de zuid aan et varen , mits een goede mitrailleur voor en achter aan boord | |
Pleun2011 | zaterdag 27 maart 2021 @ 15:54 |
Kunnen ze bij de weskust van Afrika meteen wat slaven oppikken. Hoeven die de gevaarlijke tocht over de Middellandse Zee niet te maken. Hmz matig grapje. Heel matig | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 16:01 |
Ja matig , goed dat je het zelf zegt , hoef ik het niet te rapporteren | |
girlnextdoor. | zaterdag 27 maart 2021 @ 16:12 |
Die boot ken ik. Ik heb er wel eens wat documentatie voor opgemaakt voor wat containers tijdens een van mijn vorige banen. | |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 16:14 |
Gezien je PI was het geen positief verhaal? ![]() | |
Makrelis | zaterdag 27 maart 2021 @ 16:20 |
Heb je bij de route Suez Knaal ook nodig hoor. Golf van Aden is een berucht piratengebied. Doorgaans wel wat zwaarder geschut dan mitrailleurs. | |
ACT-F | zaterdag 27 maart 2021 @ 17:20 |
Blok-kade: | |
Landgeld | zaterdag 27 maart 2021 @ 17:58 |
Er varen 50 schepen door dat kanaal per dag. Hebben die allemaal een verplichte loods uit Egypte aan boord? ![]() | |
MissButterflyy | zaterdag 27 maart 2021 @ 18:01 |
![]() | |
Hyperdude | zaterdag 27 maart 2021 @ 19:14 |
Paar jaar geleden waaide dat ding ook al weg. ![]() | |
michaelmoore | zaterdag 27 maart 2021 @ 19:29 |
Die 50 man zullen er in Rotterdam ook wel werken | |
Fleischmeister | zaterdag 27 maart 2021 @ 20:07 |
Shit, ik wacht al drie maanden op mijn nieuwe videokaart, die kan ik nu ook wel vergeten gok ik ![]() | |
Landgeld | zaterdag 27 maart 2021 @ 21:18 |
? | |
FranticDJ | zaterdag 27 maart 2021 @ 21:19 |
die zitten daar echt niet op hoor | |
FranticDJ | zaterdag 27 maart 2021 @ 21:20 |
P&I club waarschijnlijk.. of gevalletje general average. Ligt er aan of ie als 'wrak' aangeduid wordt door de Egyptenaren. | |
spectrumanalyser | zaterdag 27 maart 2021 @ 21:22 |
uiteindelijk de kopers van alle spulletjes die nu op dit schip liggen, en de kopers van de spullen die op de schepen liggen die hierdoor vertraagd zijn. de prijzen zullen hoe dan ook omhoog gaan. | |
StephanL | zaterdag 27 maart 2021 @ 21:43 |
Ik begrijp nog steeds niet dat er een kanaal naast ligt of breder is gemaakt als het kanaal van wereldbelang is. Niemand zal wel voor de kosten willen opdraaien. | |
ikweethetookniet | zaterdag 27 maart 2021 @ 22:08 |
Blokkeerschip Suezkanaal al 30 meter opgeschoven’ VIDEO + UPDATESleepboten hebben het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert al 30 meter kunnen doen opschuiven naar het noorden (zijn vaarrichting). Er zijn positieve indicaties dat de Ever Given zaterdagavond bij hoog water kan worden vlotgetrokken, melden Egyptische media. Het schip strandde onderweg van China naar Rotterdam. Op Twitter circuleert een filmpje waarop luid toeterende sleepboten naast de containerreus zijn te zien en te horen (zie iets verderop in de tekst). Het lijkt erop dat de bemanning haar vreugde uit over het eerste grote succes in de operatie. Om 22.39 uur plaatselijke tijd (21.39 uur Nederlandse tijd) is het hoogwater in het Suezkanaal. Mocht het vlottrekken niet lukken dan volgt zondagochtend een nieuwe poging. https://www.ad.nl/buitenl(...)pgeschoven~af42bf9e/ ![]() ![]() | |
Zorro | zaterdag 27 maart 2021 @ 22:15 |
Briljante jongens bij het AD. Uit hetzelfde stuk:
| |
FranticDJ | zaterdag 27 maart 2021 @ 22:18 |
om over hun sigaretten nog maar te zwijgen ![]() | |
zakjapannertje | zaterdag 27 maart 2021 @ 23:17 |
Om de tijd te doden: | |
Basp1 | zondag 28 maart 2021 @ 07:44 |
Op zijn foks 450 loodsen in Nederland dat is fantastisch. ![]() Bij het Nederlandse loodswezen werken ongeveer 450 registerloodsen. Verder zijn er zo’n 400 medewerkers die de loodsen ondersteunen bij hun werkzaamheden. Per jaar verzorgen zij ruim 80.000 scheepsbewegingen naar Nederlandse havens en circa 10.000 bewegingen naar Vlaamse havens via de Westerschelde. | |
Ace1 | zondag 28 maart 2021 @ 14:18 |
Waarom wordt dat ding met boten losgetrokken en waarom niet vanaf land? Dan kan er toch veel meer kracht uitgeoefend worden? | |
michaelmoore | zondag 28 maart 2021 @ 14:25 |
vanaf de woestijn? Nee die boten die er nu aankomen die zijn geweldig sterk, die kunnen die hele container boot in stukken trekken | |
Arcee | zondag 28 maart 2021 @ 14:33 |
Dat hebben ze ook geprobeerd: ![]() | |
Ace1 | zondag 28 maart 2021 @ 17:58 |
Die was er om wat zand weg te scheppen. Nee vanaf de overkant.. dikke katrol en wat flinke bulldozers lijken me sterker dan sleepboten.. | |
FranticDJ | zondag 28 maart 2021 @ 18:42 |
![]() | |
FranticDJ | zondag 28 maart 2021 @ 18:43 |
And that's where you're wrong ![]() Heeft oa te maken met hydrodynamica. Natuurkundig verhaal.. | |
Eyjafjallajoekull | zondag 28 maart 2021 @ 19:59 |
Je hebt 18 van de sterkste sleepboten ter wereld nodig (is er maar 1 van) om het los te krijgen. Ik gok dat je ongeveer 100 bulldozers nodig hebt die dan waarschijnlijk in het zand weggedrukt worden. En dan moet je ook nog hopen dat je boel niet uit elkaar trekt. | |
tjoptjop | zondag 28 maart 2021 @ 20:03 |
Ja, en dan in een stuur/navigatierol, niet als adviseur. Zijn verschillende etappes en loodsen komen en gaan van boord op bepaalde punten. | |
Ronald | zondag 28 maart 2021 @ 20:14 |
De wachtrij vanuit de lucht | |
michaelmoore | zondag 28 maart 2021 @ 20:46 |
![]() | |
bleiblei | zondag 28 maart 2021 @ 20:49 |
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben ![]() | |
michaelmoore | zondag 28 maart 2021 @ 20:50 |
Ja ze kunnen die hele container schip in stukken trekken , dat is ook het gevaar , dan komt ie we los maar in twee of meer stukken en 300 containers in de suez Dan gaat het maanden duren | |
Fukushima | zondag 28 maart 2021 @ 20:51 |
dan kan wel iedereen er weer langs ![]() |