Martin als kamervoorzitter. Dan heb je wel echt gefaald als land.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:23 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb de afgelopen maanden opgevangen dat Ockje Tellegen tegenkandidaat zou zijn. Ook doet Martin Bosma weer mee aan de verkiezing, maar die zal wel kansloos zijn want PVV.
Valt best mee. In de debatten een uitstekende voorzitter.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Martin als kamervoorzitter. Dan heb je wel echt gefaald als land.
Het is alleen niet zo handig hem de kamer te laten vertegenwoordigen buiten ons landquote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Valt best mee. In de debatten een uitstekende voorzitter.
Ik mag niet vooroordelen, maar als iemand met de naam Ockje Tellegen Kamervoorzitter wordt, heb ik het gevoel dat het een Vrije school wordt...quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:23 schreef trein2000 het volgende:
Ik heb de afgelopen maanden opgevangen dat Ockje Tellegen tegenkandidaat zou zijn. Ook doet Martin Bosma weer mee aan de verkiezing, maar die zal wel kansloos zijn want PVV.
Wat hebben ambtenaren ermee te maken? Arib is geen ambtenaar.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
Graag Arib.
Klachten over iemands functioneren graag gewoon uitspreken in plaats van anoniem via hongerige journalisten. Goed functionerende ambtenaren die je niet aanstaan zonder legitieme reden wegsturen doe je maar in Turkije.
Je hebt van de week al iemand mogen kiezen dus nu weer vier jaar je bek houden.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 22:06 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ook door het volk laten kiezen
een gekozen voorzitter willen we hebben!
, tenminste, met 'we' bedoel ik 'ik'
Van die paar anoniempies?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:19 schreef Hexagon het volgende:
Arib wil wel weer door en is populair in het land. Maar laatst was er ook allerlei geroddel dat ze niet per se populair is bij de andere fracties. Dus mogelijk komt er een uitdager.
Die stoel is geen afvalputje. Met Deetman hadden we echt wel de bodem bereikt. Als we er nu een fascist neerzetten draaien Vondeling en Dolman zich om in hun graf.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:23 schreef trein2000 het volgende:
Nee joh. Die klachten doen al jaren de ronde. Hoogstens de timing van dat rtl stuk was opvallend.quote:
Oprechte vraag: Over welke voorzitter zijn er geen klachten geweest?quote:Op zaterdag 20 maart 2021 00:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee joh. Die klachten doen al jaren de ronde. Hoogstens de timing van dat rtl stuk was opvallend.
De inhoud niet.
Bergkamp zit er deze ronde ook weer bij. Stond op nummertje 3.quote:Op zaterdag 20 maart 2021 07:15 schreef Hanca het volgende:
Arib vervangen een paar maand voor de verbouwing en verhuizing die ze mee heeft helpen voorbereiden, ik weet niet of dat handig is. De voorzitter is namelijk niet alleen voorzitter en vertegenwoordiger van de kamer, maar geeft ook leiding aan alle medewerkers van de Tweede Kamer. Als ze vervangen wordt, dan is het denk ik het handigst als dat door iemand van het presidium gebeurt omdat die ook alle ins en outs weten van de verbouwing. Tellegen is dan inderdaad een optie, verder zijn alleen Nijboer, Bosma en Van der Lee over. Bergkamp, Van Toorenburg, Van Raak en Voordewind hebben de kamer verlaten.
Sorry, foutje. Had toch echt in mijn hoofd dat ze ging stoppen. Maar goed ook, er moet ervaring in de kamer blijven. Dat de andere 3 stoppen is al vervelend genoeg.quote:Op zaterdag 20 maart 2021 07:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bergkamp zit er deze ronde ook weer bij. Stond op nummertje 3.
Ja, volgens mij heeft Arib toch een knauw gehad na dat RTL artikel... (terecht of onterecht)quote:Op vrijdag 19 maart 2021 23:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Bosma doet het prima als voorzitter.
Vriend en vijand is het erover eens dat Bosma de Kamer prima voorzit, jouw simplisme van alles wat rechts is, is slecht voegt helemaal niks toe.quote:Op maandag 22 maart 2021 11:51 schreef VoMy het volgende:
Bosma kan er natuurlijk geen kut van, dus laten we hopen dat die het niet wordt.
Nou zit het probleem met Bosma ook niet zo zeer in zijn vermogen om een vergadering te leiden maar in de vertegenwoordigende rol die bij de functie hoort.quote:Op maandag 22 maart 2021 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vriend en vijand is het erover eens dat Bosma de Kamer prima voorzit, jouw simplisme van alles wat rechts is, is slecht voegt helemaal niks toe.
Vriend en vijand, als in, PVV-rechts dat onder de indruk is van Martin Bosma sinds ie een boekje schreef waarin woorden met meer dan drie lettergrepen gebruikt werden. Maar we moeten gewoon doen alsof de PVV'ers wel functioneren in de kamer, hoewel ze nooit op enige inhoudelijke bijdrage te betrappen zijn, en in geen enkel facet van het kamerlidmaatschap meedraaien. En uiteraard gaat dat dan opeens anders zijn als je de meest pompeuze nono van het stel kamervoorzitter maakt.quote:Op maandag 22 maart 2021 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vriend en vijand is het erover eens dat Bosma de Kamer prima voorzit, jouw simplisme van alles wat rechts is, is slecht voegt helemaal niks toe.
Het ging even om het stompzinnige simplisme van links goed, rechts kan er niets van van Vomy.quote:Op maandag 22 maart 2021 13:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou zit het probleem met Bosma ook niet zo zeer in zijn vermogen om een vergadering te leiden maar in de vertegenwoordigende rol die bij de functie hoort.
Dat maak je er in je volkomen zwart-wit wereld zelf van. Bosma kan er niets van omdat het een intellectueel vlieggewicht is, een schreeuwend leeghoofd. Zijn fascistische voorliefde heeft daar weinig mee te maken, hij is gewoon teringdom met een overdosis aan zelfoverschatting, wat door sommigen voor 'intelligent' wordt aangezien. Een uiterst beperkte man met een zeer nauwe visie, niet vies van smerige verdachtmakingen, die totaal niet neutraal is in zijn uitlatingen en dus ongeschikt.quote:Op maandag 22 maart 2021 13:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ging even om het stompzinnige simplisme van links goed, rechts kan er niets van van Vomy.
Nahhh ze moet zich houden aan de regels. Niks vrij hoor.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 22:08 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik mag niet vooroordelen, maar als iemand met de naam Ockje Tellegen Kamervoorzitter wordt, heb ik het gevoel dat het een Vrije school wordt...
Bosma als woordvoerder is waardeloos, als voorzitter is hij echt heel erg goed. Hij is alleen niet het uithangbord van de kamer, hij moet niet de buitenlandse gasten ontvangen of kransleggingen doen. Ideaal dus als ondervoorzitter, ongeschikt als hoofd voorzitter. Maar het voor zitten van een debat kan hij echt het allerbeste.quote:Op maandag 22 maart 2021 13:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vriend en vijand, als in, PVV-rechts dat onder de indruk is van Martin Bosma sinds ie een boekje schreef waarin woorden met meer dan drie lettergrepen gebruikt werden. Maar we moeten gewoon doen alsof de PVV'ers wel functioneren in de kamer, hoewel ze nooit op enige inhoudelijke bijdrage te betrappen zijn, en in geen enkel facet van het kamerlidmaatschap meedraaien. En uiteraard gaat dat dan opeens anders zijn als je de meest pompeuze nono van het stel kamervoorzitter maakt.
Dit is Martin Bosma:
Dat van die debatten zal inderdaad best, maar een kamervoorzitter is zoals jij ook aangeeft meer dan iemand die een microfoonknopje indrukt. Bosma is op geen enkele neutraliteit te betrappen en zijn hele twittertijdlijn staat vol met groteske bullshit over links en complotfantasietjes. Tis een trieste man.quote:Op maandag 22 maart 2021 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bosma als woordvoerder is waardeloos, als voorzitter is hij echt heel erg goed. Hij is alleen niet het uithangbord van de kamer, hij moet niet de buitenlandse gasten ontvangen of kransleggingen doen. Ideaal dus als ondervoorzitter, ongeschikt als hoofd voorzitter. Maar het voor zitten van een debat kan hij echt het allerbeste.
Tijdens debatten die hij voor moet zitten is hij dus wel neutraal. Dat hij heel goed debatten voor zit is gewoon een feit. Dat hij daarmee nog geen geschikt uithangbord is ook, maar daarom is niet alles wat hij doet slecht.quote:Op maandag 22 maart 2021 14:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat van die debatten zal inderdaad best, maar een kamervoorzitter is zoals jij ook aangeeft meer dan iemand die een microfoonknopje indrukt. Bosma is op geen enkele neutraliteit te betrappen en zijn hele twittertijdlijn staat vol met groteske bullshit over links en complotfantasietjes. Tis een trieste man.
Klopt, alleen zijn dit geen feiten, hooguit breed aanvaarde opvattingen.quote:Op maandag 22 maart 2021 15:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tijdens debatten die hij voor moet zitten is hij dus wel neutraal. Dat hij heel goed debatten voor zit is gewoon een feit. Dat hij daarmee nog geen geschikt uithangbord is ook, maar daarom is niet alles wat hij doet slecht.
Ja, vast en zeker. Want Wilders is ook minder extreem geworden nadat hij regeringspartner was. Oh...wacht...quote:Op maandag 22 maart 2021 18:56 schreef -XOR- het volgende:
Ik zou ook niet zo'n probleem hebben met Bosma als voorzitter, politieke inclusie vlakt juist de extremen wat af en op zich is hij er wel capabel genoeg voor.
Wilders niet, maar bijvoorbeeld Marine LePen en het Rassemblement National hebben wel intern afgerekend met de meest radicale elementen sinds ze af en toe wat bestuursverantwoordelijkheid krijgen. Je moet natuurlijk wel een balans vinden tussen inclusie en het extreme niet normaliseren, maar er is best wat sociaal-wetenschappelijke literatuur over de louterende werking van politieke inclusie.quote:Op maandag 22 maart 2021 19:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, vast en zeker. Want Wilders is ook minder extreem geworden nadat hij regeringspartner was. Oh...wacht...
Bosma is kamerlid namens een partij die veroordeeld is wegens haatzaaien (Wilders IS de partij)
Het ontwerp zonder de aanvulling is hier te vinden.quote:De Tweede Kamer gaat binnenkort een nieuwe voorzitter kiezen. Nu is dat PvdA-Kamerlid Khadija Arib, maar volgens de regels moet na Tweede Kamerverkiezingen opnieuw een voorzitter gekozen worden. Vanaf vandaag staat de vacature open.
De net geïnstalleerde Kamerleden hebben namelijk de profielschets vastgesteld voor deze prestigieuze functie. In dit document staat een uitgebreide beschrijving van de benodigde kwaliteiten van de voorzitter. Een voorzitter moet beschikken over 'gedegen parlementaire ervaring' en 'inzicht in de staatsrechtelijke verhoudingen'. Want er is nogal wat nodig om een debat met zeventien partijen in goede banen te leiden.
Maar er wordt meer gevraagd. De voorzitter moet leiding kunnen geven 'met begrip voor de mogelijkheden van het ambtelijk apparaat'. En qua persoonlijke eigenschappen wordt verwacht dat een Kamervoorzitter beschikt over gezag, een groot draagvlak, sociale en contractuele vaardigheden en vernieuwingsgezindheid.
Tegenmacht
De profielschets wordt wel aangepast, op verzoek van het overgrote deel van de Tweede Kamer. Er komt ook in te staan dat de voorzitter het dualisme tussen de Tweede Kamer en het kabinet moet bevorderen. Daarmee wordt de taakverdeling bedoeld tussen het kabinet en de Kamer: de regering regeert, het parlement controleert.
De kleinere partijen moeten ook goed mee kunnen doen, benadrukt initiatiefnemer SP-Kamerlid Leijten. CDA-Kamerlid Kuik: "Tegenover macht moet tegenmacht staan." Van der Lee van GroenLinks merkt nog op: "We moeten ons niet gek laten maken."
Vanaf nu staat het alle Kamerleden vrij om op de baan te solliciteren. Arib doet het nu ruim vijf jaar en heeft in november vorig jaar gezegd dat ze graag door wil. "Continuïteit, stabiliteit en ervaring is belangrijk in de Kamer en zeker voor het Kamervoorzitterschap", zei Arib in een interview met De Telegraaf.
Zwijgen
Maar komen er ook kandidaten van andere partijen? Uit een rondgang langs de partijen blijkt dat partijen van mogelijke kandidaten daar liever over zwijgen. Genoemd worden VVD-Kamerlid Ockje Tellegen en de D66-Kamerleden Vera Bergkamp en Paul van Meenen. PVV-leider Wilders vindt zijn partijgenoot Martin Bosma een goede kandidaat.
De komende dagen hebben de kandidaten tijd om hun brieven te schrijven. In de planning staat dat de nieuwe voorzitter volgende week wordt gekozen in de plenaire zaal. Alle kandidaten kunnen dan een voordracht houden, waarna de anonieme stemming begint.
Ik denk ook dat de situatie met de verbouwing van de 2e Kamer mischien een goed moment is om voor continueiteit te kiezen.quote:Op donderdag 1 april 2021 10:47 schreef capricia het volgende:
Wat mij betreft mag Arib nog even blijven. Met een tweede kamer die zo nieuw is, en veel onervaren leden. Lijkt me goed als zij nog even blijft.
Hij heeft eerder laten zien dat hij met afstand de beste is, maarja pvv.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 20:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Martin als kamervoorzitter. Dan heb je wel echt gefaald als land.
Nee, hij heeft misschien laten zien dat-ie een debat in goede banen kan leiden. De rol van kamervoorzitter behelst echter veel meer dan dat.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:39 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hij heeft eerder laten zien dat hij met afstand de beste is, maarja pvv.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |