SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.100.000 katjes
Fuck the EBU!
Mijn oude basisschool heeft een continurooster, en ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat alle kinderen nog steeds gewoon thuis zitten op woensdagmiddag. Een continurooster betekent geen lunchpauze, niet dat er gewoon doorgegaan wordt op woensdagmiddag.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:52 schreef Questular het volgende:
[..]
Ook op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Het woordje continu verraad dat een beetje.
Precies, anders moeten we gewoon stoppen met testen, want dan bestaat Corona niet meer volgens sommige mensen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:38 schreef Red_85 het volgende: [..] Je ziet zelf toch dat er meer getest wordt nu? Dan is het logisch dat je meer positieven vind.
Snap ik, maar aangezien het aantal besmettingen de enige (enigszins) betrouwbare parameter is waarmee we juist die ziekenhuisopnames en IC-bezetting kunnen voorspellen, vind ik het alsnog wel relevant hoeveel besmettingen er zijn. Daarbij zijn de IC-opnames de afgelopen maand met zo’n 12% gestegen. Dus én een lichte toenames op de IC de afgelopen weken én de laatste dagen een grote stijging van de besmettingen (en ja, met ook meer testen). Dat is wel iets om in de gaten te houden.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:36 schreef raptorix het volgende: [..] Maar het gaat niet om de besmettingen of zieken, het gaat om de ziekenhuizen en IC's, de reden waarom we nu met alle maatregelen zitten is omdat die vol dreigden te raken, het RIVM model voorspelde 1500 mensen op de IC volgende week, we zitten nu ongeveer op een derde zonder noemenswaardige stijging, het lijkt wel of 95% van Nederland dit totaal niet schijnt te weten.
Ik zie vooral een minister die contextloos maar wat zegt voor zijn eigen doeleinden. Dat er geen ruimte is voor versoepelingen zegt hij helemaal niet. Hij speelt alleen in op de angst van mensen door een veel hoger getal contextloos te benoemen. Helemaal met die metafoor er bij en het verzwijgen van essentiële informatie van de 20% meer tests.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is maar wat je wilt horen. Je zit nogal in de complet / angst aanzaaien hoek. Ik zie gewoon een minister die realistisch is en niet om de feiten heendraait: er is geen ruimte voor versoepelingen.
Probeer het eens om te draaien. Er zijn meer mensen besmet dus mensen laten zich vaker testen. Zou dat ook een deel van de verklaring kunnen zijn?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je ziet zelf toch dat er meer getest wordt nu? Dan is het logisch dat je meer positieven vind.
Dan zou het % positieven moeten stijgen. Niet het totaal aantal tests. De stijging van vandaag op gisteren is bijna gelijk aan de stijging van het totale aantal tests.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Probeer het eens om te draaien. Er zijn meer mensen besmet dus mensen laten zich vaker testen. Zou dat ook een deel van de verklaring kunnen zijn?
Je verwijt Ferd een gebrek aan nuance, maar doet zelf het tegenovergestelde qua analyse.
Hij verzwijgt pas iets als het normaal gesproken er altijd bij genoemd wordt en dit keer niet. Het zou pas gek zijn als hij nu ineens dat cijfer wel expliciet had genoemd. Dan zou je kunnen zeggen dat hij bewust iets wil manipuleren. Een beetje wat jij nu doet, maar dan wel gefundeerd.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie vooral een minister die contextloos maar wat zegt voor zijn eigen doeleinden. Dat er geen ruimte is voor versoepelingen zegt hij helemaal niet. Hij speelt alleen in op de angst van mensen door een veel hoger getal contextloos te benoemen. Helemaal met die metafoor er bij en het verzwijgen van essentiële informatie van de 20% meer tests.
Welke doeleinden zijn dat? Grapperhaus heeft baat bij verlenging van de maatregelen?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie vooral een minister die contextloos maar wat zegt voor zijn eigen doeleinden. Dat er geen ruimte is voor versoepelingen zegt hij helemaal niet. Hij speelt alleen in op de angst van mensen door een veel hoger getal contextloos te benoemen. Helemaal met die metafoor er bij en het verzwijgen van essentiële informatie van de 20% meer tests.
In de gaten houden ja, en laat ze die oude mensen en dikkerds eens meer waarschuwen dat ze extra voorzichtig moeten zijn, het is nog maar heel klein groepje wat moet oppassen, maar we leggen wel het complete land plat.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Snap ik, maar aangezien het aantal besmettingen de enige (enigszins) betrouwbare parameter is waarmee we juist die ziekenhuisopnames en IC-bezetting kunnen voorspellen, vind ik het alsnog wel relevant hoeveel besmettingen er zijn. Daarbij zijn de IC-opnames de afgelopen maand met zo’n 12% gestegen. Dus én een lichte toenames op de IC de afgelopen weken én de laatste dagen een grote stijging van de besmettingen (en ja, met ook meer testen). Dat is wel iets om in de gaten te houden.
Hier betekent het continurooster gewoon elke dag van 08:30 tot 14:00 les, bevalt prima!quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn oude basisschool heeft een continurooster, en ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat alle kinderen nog steeds gewoon thuis zitten op woensdagmiddag. Een continurooster betekent geen lunchpauze, niet dat er gewoon doorgegaan wordt op woensdagmiddag.
In theorie kan je, als je elke dag meer mensen test, een hoger absoluut aantal besmette mensen vinden, maar relatief gezien het aantal besmettingen zakken.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Probeer het eens om te draaien. Er zijn meer mensen besmet dus mensen laten zich vaker testen. Zou dat ook een deel van de verklaring kunnen zijn?
Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat de scholen hier elke dag op hetzelfde tijdstip uitzijn. Con-ti-nu.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn oude basisschool heeft een continurooster, en ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat alle kinderen nog steeds gewoon thuis zitten op woensdagmiddag. Een continurooster betekent geen lunchpauze, niet dat er gewoon doorgegaan wordt op woensdagmiddag.
Ik zou het nog een keertje op je gemakje teruglezen als ik jou was, dan zul je zien dat ik nergens zeg dat jij de boel manipuleert. Beetje narcistisch ook wel om te denken dat jij iets kunt manipuleren op dit gebied, maar goed.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah ik manipuleer de boel? Flikker toch op vent.
Bewust niet noemen dat je 20% meer tests uitvoert, maar wel het hogere cijfer met een angst metafoor voor de camera's spuien.
Ja, dat is absoluut goed hoor als minister.
Ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat er gewacht wordt met versoepelingen tot er een flink % mensen gevaccineerd zijn, maar dat ze dat niet willen zeggen om een of andere reden.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Welke doeleinden zijn dat? Grapperhaus heeft baat bij verlenging van de maatregelen?
quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:05 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik zou het nog een keertje op je gemakje teruglezen als ik jou was, dan zul je zien dat ik nergens zeg dat jij de boel manipuleert. (...)
quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:00 schreef Da_Sandman het volgende:
Dan zou je kunnen zeggen dat hij bewust iets wil manipuleren. Een beetje wat jij nu doet,
Same herequote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:00 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Hier betekent het continurooster gewoon elke dag van 08:30 tot 14:00 les, bevalt prima!
N=1. Mijn anekdote alleen al haalt jouw aanname dat het voor alle scholen zou gelden onderuit.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:04 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat de scholen hier elke dag op hetzelfde tijdstip uitzijn. Con-ti-nu.
quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
N=1. Mijn anekdote alleen al haalt jouw aanname dat het voor alle scholen zou gelden onderuit.
Dat was snel.quote:
Het past idd wel bij de salamitactiek en het aan het lijntje houden wat al een jaar aan de gang is.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat er gewacht wordt met versoepelingen tot er een flink % mensen gevaccineerd zijn, maar dat ze dat niet willen zeggen om een of andere reden.
Kan ik me wat bij bedenken, maar zeg dat gewoon, dan weet iedereen waar ie aan toe is. Maar ga vooral niet achterbaks lopen doen en mensen om de 2 weken een worst voor houden.
Hier ook, maar een school die er direct aangeplakt zit heeft dat weer niet en zijn de kinderen een uur niet op school. De lessen eindigen dan ook om 15:00.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:06 schreef Celestien het volgende:
[..]
Same here
Kinderen eten iedere dag op school en om 14.00 uur zijn ze vrij. Iedere dag, óók op woensdag.
Het is toch zo?quote:
Wat nou? Geloof je niet dat er nog steeds vele scholen zijn die woensdagmiddag dicht zijn?quote:
Heb jij kinderen ja?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:10 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Het is toch zo?
De kinderen zijn hier ook vrij op woensdagmiddag.
Het is overduidelijk dat vaccineren ons uit de crisis moet krijgen ja.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat er gewacht wordt met versoepelingen tot er een flink % mensen gevaccineerd zijn, maar dat ze dat niet willen zeggen om een of andere reden.
Kan ik me wat bij bedenken, maar zeg dat gewoon, dan weet iedereen waar ie aan toe is. Maar ga vooral niet achterbaks lopen doen en mensen om de 2 weken een worst voor houden.
Ik ken mensen.quote:
Scholen bepalen zelf hoe ze de tijden indelen. Hoe ze het willen noemen ook btw. Is het nu werkelijk een discussie waard?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
N=1. Mijn anekdote alleen al haalt jouw aanname dat het voor alle scholen zou gelden onderuit.
Die truc werkt al sinds september vorig jaar, of anders gezegd. We horen al 7 maanden lang dat het straks beter gaat en open kan.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ben niet blij met Hugo's opmerking en toon over de keuzevrijheid omtrent astrazeneca. Met ze "dan kom je achteraan in de rij!"quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is overduidelijk dat vaccineren ons uit de crisis moet krijgen ja.
Dat is een andere discussie wmb. Het vaccinatiepaspoort gaat er hoe dan ook komen, mede omdat het een sneeuwbaleffect gaat geven wanneer meer en meer landen er mee gaan werken.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik ben niet blij met Hugo's opmerking en toon over de keuzevrijheid omtrent astrazeneca. Met ze "dan kom je achteraan in de rij!"
Impliceren van dat je je vrijheid als laatst terug hebt wanneer je niet gewoon je kop houdt en je laat vaccineren wanneer je opgeroepen wordt.
Net voetbaltrainers. 'We zijn aan het bouwen'quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Die truc werkt al sinds september vorig jaar, of anders gezegd. We horen al 7 maanden lang dat het straks beter gaat en open kan.
Het gaat er vast komen, of het tegen die tijd nog nut heeft is een tweede.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie wmb. Het vaccinatiepaspoort gaat er hoe dan ook komen, mede omdat het een sneeuwbaleffect gaat geven wanneer meer en meer landen er mee gaan werken.
Hier hetzelfde. Alleen dan zit die andere school zelfs in hetzelfde pand.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hier ook, maar een school die er direct aangeplakt zit heeft dat weer niet en zijn de kinderen een uur niet op school. De lessen eindigen dan ook om 15:00.
Ben er ook zeer blij mee. Geen gedoe met overblijven ergens enzovoorts.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:16 schreef Celestien het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Alleen dan zit die andere school zelfs in hetzelfde pand.
Vind dat continu rooster wel relax.
Ik geef hem gelijk. Dit gaat nergens over.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat nou? Geloof je niet dat er nog steeds vele scholen zijn die woensdagmiddag dicht zijn?
Enige voordeel kan zijn dat het al achterhaald is voordat ze het voor elkaar krijgen of dat de zomer besmettingen zo laag zijn dat het er eigenlijk ook niet meer echt toe doet.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie wmb. Het vaccinatiepaspoort gaat er hoe dan ook komen, mede omdat het een sneeuwbaleffect gaat geven wanneer meer en meer landen er mee gaan werken.
Het ging erover dat deze piek waarschijnlijk is veroorzaakt doordat heel veel kinderen op woensdag zijn getest.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:13 schreef Celestien het volgende:
[..]
Scholen bepalen zelf hoe ze de tijden indelen. Hoe ze het willen noemen ook btw. Is het nu werkelijk een discussie waard?
Het heeft sowieso weinig zin om een Duitser aan de grens om zijn vaccinpas te vragen terwijl er in Nederland zelf nog 10 miljoen ongevaccineerde Nederlanders rondlopen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Enige voordeel kan zijn dat het al achterhaald is voordat ze het voor elkaar krijgen of dat de zomer besmettingen zo laag zijn dat het er eigenlijk ook niet meer echt toe doet.
Enerzijds heb je gelijk. Aan de andere kant moet je ook wel een beetje debiel zijn als je na een jaar nog gelooft dat er na twee weken versoepeld gaat worden. Keer op keer is ook aangegeven dat de maatregelen gelden tot datum X en dat men dan weer verder kijkt. Als je dan nog steeds denkt dat de maatregelen op datum X komen te vervallen ipv dat ze verlengd worden dan heb je de rest van het nieuws ook niet echt gevolgd.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk naar de maatschappij. Tot mei geen versoepelingen. We willen eerst een X % aan gevaccineerden hebben.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is overduidelijk dat vaccineren ons uit de crisis moet krijgen ja.
Ik zie sowieso het hele nut van zo’n paspoort om te beginnen al niet (als niet uitgesloten is dat men na vaccinatie nog steeds besmettelijk kan zijn).quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het heeft sowieso weinig zin om een Duitser aan de grens om zijn vaccinpas te vragen terwijl er in Nederland zelf nog 10 miljoen ongevaccineerde Nederlanders rondlopen.
Net als de UK dus, die zeggen medio Juni gaan we open. Die stip aan de horizon is goed, maar wat als er iets onverwachts gebeurd en het niet haalbaar is? Allemaal zo makkelijk lullen vanaf de zijlijn vind ik het..quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk naar de maatschappij. Tot mei geen versoepelingen. We willen eerst een X % aan gevaccineerden hebben.
Maar dan denk ik dat de pers, maatschappij, bedrijven wel op hun achterste poten gaan staan.
Nu is het 'over 2 weken kijken we weer' om vervolgens de testcapaciteit te verdubbelen, een fix aantal besmettingen te noemen voor de camera dan weer te verlengen en het riedeltje opnieuw te doen.
Tja, mocht dat daadwerkelijk effectief zijn kan ik het hooguit verwerpelijk vinden in dit geval.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk naar de maatschappij. Tot mei geen versoepelingen. We willen eerst een X % aan gevaccineerden hebben.
Maar dan denk ik dat de pers, maatschappij, bedrijven wel op hun achterste poten gaan staan.
Nu is het 'over 2 weken kijken we weer' om vervolgens de testcapaciteit te verdubbelen, een fix aantal besmettingen te noemen voor de camera dan weer te verlengen en het riedeltje opnieuw te doen.
Ja maar dat is niet hoe de politiek rolt tegen die tijd.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het heeft sowieso weinig zin om een Duitser aan de grens om zijn vaccinpas te vragen terwijl er in Nederland zelf nog 10 miljoen ongevaccineerde Nederlanders rondlopen.
Is het zo? Het lijkt meer op gekibbel over wat een continu rooster is.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ging erover dat deze piek waarschijnlijk is veroorzaakt doordat heel veel kinderen op woensdag zijn getest.
Maar zijn er nog mensen die denken dat er vóór mei versoepeld gaat worden dan? De enige versoepeling die ik zie is een minder strikte avondklok vanaf een uur of 11. Verder kan ik me werkelijk niet indenken dat er iets substantieel wordt versoepeld.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het heeft ook alleen maar zin zodra je gebieden hebt waar het daadwerkelijk onder controle is (en je geen nieuwe brandhaarden wilt) versus gebieden waar het nog een ramp is.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 16:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zie sowieso het hele nut van zo’n paspoort om te beginnen al niet (als niet uitgesloten is dat men na vaccinatie nog steeds besmettelijk kan zijn).
Nee, dat het % positieven dan ook moet stijgen hoeft helemaal niet. Daar maak je echt een denkfout.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 15:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan zou het % positieven moeten stijgen. Niet het totaal aantal tests. De stijging van vandaag op gisteren is bijna gelijk aan de stijging van het totale aantal tests.
Dat is de verklaring dus niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |