abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 april 2021 @ 21:13:40 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199062478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:36 schreef duitseboy het volgende:
Hoe kom je eigenlijk aan zoveel kennis over de Duitse politiek? Geboren Duitser of daar al lang wonend?
pi_199064735
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 21:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hoe kom je eigenlijk aan zoveel kennis over de Duitse politiek? Geboren Duitser of daar al lang wonend?
Ben Nederlander, maar woon al bijna mijn hele leven in Duitsland. Studeer hier politicologie (vandaar) en werk voor een SPD-bondsdaglid. Leuk om ook Nederlanders over de Duitse politiek te horen, toch onze belangrijkste partner europees en internationaal.
  maandag 19 april 2021 @ 09:28:50 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199066415
Eigenlijk wel een fout in het systeem van de Union dat CDU en CSU moeten gaan ruzieen we de leider mag worden. Je zou daar toch een democratisch opgezet systeem voor moeten hebben dat vooraf duidelijkheid verschaft aan iedereen.
pi_199066570
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:28 schreef Hexagon het volgende:
Eigenlijk wel een fout in het systeem van de Union dat CDU en CSU moeten gaan ruzieen we de leider mag worden. Je zou daar toch een democratisch opgezet systeem voor moeten hebben dat vooraf duidelijkheid verschaft aan iedereen.
Volgens het FD gaan de Bondsdag-afgevaardigden van de partijen dinsdag stemmen als ze er vandaag niet uit komen: https://fd.nl/economie-po(...)gtepunt-jsd1caRhl67w

Opvallend is dat steeds meer prominenten achter Söder staan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199066713
De groenen kiezen vandaag trouwens tussen Habeck en Baerbock. En ook de winnaar daarvan kan dit keer echt kanselier worden.

https://www.tagesschau.de(...)nzler-frage-101.html

https://www.trouw.nl/buit(...)ier-worden~bce8642e/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199068037
En ze hebben voor Annalena Baerbock gekozen.

https://www.zeit.de/polit(...)ls-kanzlerkandidatin
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 19 april 2021 @ 13:04:03 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199069054
Toch mooi dat ze daar weer eens durven kiezen voor iemand die niet al dertig jaar door de grijswasmachine is gegaan
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 19 april 2021 @ 13:46:53 #58
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199069541
https://nos.nl/artikel/23(...)-bondskanselier.html

Als zij de nieuwe Bondskanselier wordt, kunnen we de ongelimiteerde snelheid op snelwegen afschrijven vrees ik.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199069724
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:46 schreef Netsplitter het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-bondskanselier.html

Als zij de nieuwe Bondskanselier wordt, kunnen we de ongelimiteerde snelheid op snelwegen afschrijven vrees ik.
Kan het niet vaak genoeg betonen: de Duitse Groenen zijn niet het Nederlandse GroenLinks. Die vergelijking gaat niet op. Annalena Baerbock is een super pragmatische en flexible politica die in Nederland bijna zeker weten een D66´er was geweest, net zoals bijna alle Groenen linkse D66 zouden zijn. En als federale overheid kan de ongelimiteerde snelheid op snelwegen wel worden besloten, maar de vraag is maar of dat kan. Je hebt de Bundesstraßen, daar gaat de Duitse federale overheid over en daar mag je maar 100. Punt is wel, dat zowel SPD, Linke en Groenen en tempolimiet willen en die er ook wel zal komen. Maar de Groenen willen 130 (wat dus de VVD, zeer rechts in Nederland altijd wou) dus valt allemaal wel mee.

Keuze voor Baerbock is niet verassend. Er zijn allemaal oudere heren lijstrekker van de grote partijen dus de keuze deze jonge vrouw daar tegenover te zetten is alleen maar slim. Ik denk dat ze weleens een heel goed resultaat zou kunnen neerzetten aangezien alle jonge mensen in Duitsland Groen stemmen. Dus als die massaal komen opdagen (waar het naar uitziet) dan zou het zomaar eens spannend kunnen worden. Zie haar er trouwens wel voor aan, dat ze ijskoud met de Union in een coalitie gaat zitten. Want teveel revolutie, daar houden zelfs de Groenen niet van.
pi_199070525
Trouwens een gesprek tussen Laschet en Söder over wie nou lijstrekker moet worden is gisteravond zonder resultaat afgebroken. Vandaag zijn de gesprekken voortgezet en ook het gesprek dat vanochtend plaats vondt was zonder resultaat. Sinds 13:00 is de partijleiding van de CSU (Söder) bijeen en volgens media-berichten wil hij aan zijn kandidatuur vasthouden. Inmiddels zijn ook 14 van 16 Landesverbände van de Junge Union (de partij-jeugd) voor Söder.

Het wordt wel moeilijk voor Laschet want Söder gaat stoicijns door met zijn opmars in de partij en ook meer CDU-politici gaan achter Söder staan. Laschet heeft Söder uitgenodigt om vanavond deeltenemen aan het partijleidings overleg van de CDU. Laschet wil vanavond ook een "Vorschlag" dus een oplossing indienen bij de partijleiding om eruit te komen. In de persconferentie van Söder klinkt het naar een terugtrekken van Söder maar ook Laschet klinkt alsof hij zijn kandidatuur terugtrekt. Blijft dus spannend.

Nu ligt het er dus helemaal aan wat de oplossing van Laschet is en wat hij van plan is. Nu nog onduidelijk. Morgen is er ook weer een fractievergadering waar het wel eens weer helemaal mis zou kunnen gaan er gaat worden gestemd over wie het moet worden (zou zomaar kunnen). Ook die stemming is niet rechtsgeldig maar geeft een stemmingsbeeld. Vice-fractievoorzitter Linnemann wil dat ze er vandaag uitkomen, dus de druk is enorm. Ze zullen er samen uit moeten komen, en dat is inderdaad super raar dat zo een machtspartij geen goeie manier van lijstrekkerstrijd heeft. Een rommeltje!
  maandag 19 april 2021 @ 16:35:25 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199072015
Blijft toch bizar hoe slecht de Union dat geregeld heeft. :')
pi_199077347
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 16:35 schreef Hexagon het volgende:
Blijft toch bizar hoe slecht de Union dat geregeld heeft. :')
Ja, het is werkelijk van een niveau; niet te doen. Sinds 18:00 zit nu het presidium plus een hele hoop Ministerpresidenten, en regionale partijleiders bijeen online en in het Konrad-Adenauer-Haus in Berlijn (de CDU partijcentrale) samen met Armin Laschet en Söder om eruit te komen en als je Twitter wil geloven ziet het er niet goed uit voor Laschet. Steeds meer stemmen gaan naar Söder en het kamp CSU spint zich helemaal suf, en er is du nu gewoon een ordinaire machtstrijd ontstaan tussen de twee. Eigenlijk willen ze er vanavond uitkomen en er is een persco aangekondigt maar ook die laat op zich wachten. Nogmaals er gaat niemand opgeven, dus er zal nu iets moeten gebeuren als ze stemming in de fractie willen verhinderen (vanuit de CDU en Laschet geredeneerd).

In het verleden was er altijd een duidelijke eerste man of vrouw en als het al een CSU kandidaat werd (slechts twee keer eerder gebeurt) dan was dit altijd omdat de CDU voorzitter (Kohl in 1980 en Merkel in 2002) geen al te groot ego hadden in die vraag. Nu dus anders, waardoor de partij nu dit probleem heeft. Was AKK maar blijven zitten, en had ze maar de druk van de rel van februari 2020 in Thüringen standgehouden. Dan was zij gewoon de kandidaat geweest klaar, de Union is zelf debet aan het vaccuum dat ze hebben gecreerd.
  maandag 19 april 2021 @ 22:24:11 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199077738
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:02 schreef duitseboy het volgende:

[..]

Ja, het is werkelijk van een niveau; niet te doen. Sinds 18:00 zit nu het presidium plus een hele hoop Ministerpresidenten, en regionale partijleiders bijeen online en in het Konrad-Adenauer-Haus in Berlijn (de CDU partijcentrale) samen met Armin Laschet en Söder om eruit te komen en als je Twitter wil geloven ziet het er niet goed uit voor Laschet. Steeds meer stemmen gaan naar Söder en het kamp CSU spint zich helemaal suf, en er is du nu gewoon een ordinaire machtstrijd ontstaan tussen de twee. Eigenlijk willen ze er vanavond uitkomen en er is een persco aangekondigt maar ook die laat op zich wachten. Nogmaals er gaat niemand opgeven, dus er zal nu iets moeten gebeuren als ze stemming in de fractie willen verhinderen (vanuit de CDU en Laschet geredeneerd).

In het verleden was er altijd een duidelijke eerste man of vrouw en als het al een CSU kandidaat werd (slechts twee keer eerder gebeurt) dan was dit altijd omdat de CDU voorzitter (Kohl in 1980 en Merkel in 2002) geen al te groot ego hadden in die vraag. Nu dus anders, waardoor de partij nu dit probleem heeft. Was AKK maar blijven zitten, en had ze maar de druk van de rel van februari 2020 in Thüringen standgehouden. Dan was zij gewoon de kandidaat geweest klaar, de Union is zelf debet aan het vaccuum dat ze hebben gecreerd.
Maar sowieso, je weet als partij dat dit soort vraagstukken kunnen komen. Zeker als je zo'n ingewikkelde constructie hebt met een paar eigenwijze lui uit Beieren die hun eigen partijtje willen hebben. Dan had je daar gewoon een soort kiessysteem voor moeten bepalen waarbij leden of bepaalde afgevaardigden van beide partijen democratisch bepalen wie namens beide voor het kanselierschap gaat.

Nu is het niet democratisch en duidelijk, dus zullen verliezers zich er niet zo snel bij neerleggen.
  maandag 19 april 2021 @ 22:27:16 #64
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_199077796
Misschien een domme vraag: maar hoe groot is de kans op een coalitie zonder CDU/CSU (dus paars (SPD, FDP en die Grüne) of links (SPD, die Grüne en die Linke))?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_199078194
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:27 schreef Erno-BE het volgende:
Misschien een domme vraag: maar hoe groot is de kans op een coalitie zonder CDU/CSU (dus paars (SPD, FDP en die Grüne) of links (SPD, die Grüne en die Linke))?
Vrij klein, maar wordt wel steeds aannemelijker, gelet het feit dat nu de Union naast (die Linke en AfD) de enige partij die geen duidelijkheid heeft over de lijstrekker. Ik persoonlijk denk dat het helemaal van de Kanzlerkandidat afhangt, mocht het Laschet worden dan blijft de Union op 27% steken en dat is toch wel een afgang voor die partij. Hun slechste resultaat ooit was 2017 met 33%.

Het punt is dat in 2013 er een parlamentaire meerderheid voor SPD, Linke en Grünen was maar dat die partijen elkaar meer in de weg zaten en de Union met 42% wel een zo duidelijke (bijna) absolute meerderheid had, dat ze zich niet aan dat experiment hebben gewaagt. Sowieso is Duitsland geen fan van experimenten (CDU Nestor Adenauer heeft er zelfs meermaals campagne mee gevoerd "Keine Experimente" en ook Merkel heeft de leus "Sie kennen mich"), dus de Union betekent stabiliteit, zelfs voor andere partijen. Je kunt ook heel duidelijk zien, dat Union, SPD, FDP en Grüne het liefst onder elkaar de dienst uitmaken.

Ik denk alleen dat het nu wel zou kunnen, dat de Union echt weggestemd wordt. Merkel is weg en de opvolging is nou niet bepaald op stoom (oordeel zelf zou ik zeggen) en dan zouden dus de Groenen of SPD aan zet zijn. Die zouden het liefst met hun tweeen maar daar zal nog een derde partij bij moeten. Voor de FDP is dat te links en die Linke wil eigenlijk niet regeren want die zijn toch wel zo links, daar moet je eigenlijk niet aan willen beginnen daar lopen me toch een paar linkse figuren rond: niet te krap. Hoewel die nu net een nieuwe partijvoorzitter hebben gekozen, een nogal pragmatische jonge linkse vrouw uit Thüringen.

Ik persoonlijk denk dat een coalitie zonder de Union moeilijk wordt maar met Laschet als lijstrekker waarschijnlijker is dan met Söder, en dat weet Laschet ook.

twitter
  Moderator dinsdag 20 april 2021 @ 00:15:48 #66
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199078878
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 00:21 schreef duitseboy het volgende:

[..]

Ben Nederlander, maar woon al bijna mijn hele leven in Duitsland. Studeer hier politicologie (vandaar) en werk voor een SPD-bondsdaglid. Leuk om ook Nederlanders over de Duitse politiek te horen, toch onze belangrijkste partner europees en internationaal.
Dank je voor je bijdrages, het is soms voor ons, vreemd genoeg, moeilijk om goed zicht te krijgen op de Duitse politiek.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 20 april 2021 @ 00:55:38 #67
408813 crew  trein2000
pi_199079008
Laschet heeft het binnengehengeld.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199079103
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 00:55 schreef trein2000 het volgende:
Laschet heeft het binnengehengeld.
Hij heeft een stemming gewonnen binnen zijn eigen partijleiding, maar dat was vorige week ook al zo. Vorige week zonder stemming en deze keer met stemming. Dus van de gekozen leden van de partijleiding (der Bundesvorstand van de CDU) heeft Laschet 77% van de stemmen gekregen, logisch dus want die zijn met hem twee maanden geleden her-/gekozen. Maar dus geen 100%; dat is nu de spin van de CSU. Laschet wou ook alleen een stemming met de gekozen leden van de Bundesvorstand en dus niet van de Ministerpresidenten (die ook deel uit maken van de Bundesvorstand, maar dan als leden zonder stem, als ze niet gekozen zijn, maar "kraft Amtes" dus vanwege hun functie deelnemen) of de reginonale leiders van de partij. Laatstgenoemde was wel geopperd om de Basis (dus al die regionale en provinciale leiders te verzamelen, maar dat wou Laschet in eerste instantie niet, want dan verliest hij). 31 stemmen voor Laschet, 9 voor Söder in de Bundesvorstand van de CDU.

Söder heeft eerder aangegeven te zullen respecteren wat de CDU besluit en die hebben nu dus een soort besluit genomen, maar dat is nogal wankel omdat de fractie, de regionale bestuurders (dus bijvoorbeeld de leider van de CDU in Nedersaksen en Berlijn helemaal niet mee mochten stemmen) en ook de CSU niet aan deze stemming hebben meegedaan. Het is dus eigenlijk wederom niets meer dan een stemmingsbeeld.

Laschet is dan ook niet meer voor de camera´s verschenen. Waarom? Volker Bouffier, de vice-partijvoorzitter zei dat een stemming in de Bundesvorstand te weinig is om een goed besluit te kunnen nemen en Merkel vertrouweling en CDU manusje voor alles/minister van economische Zaken Peter Altmaier (die trouwens heel goed Nederlands spreekt) heeft openlijk gezegd, dat niemand voor Laschets kandidatuur is behalve zijn eigen deelstaat Noordrhein-Westphalen (wat ook klopt).

Maargoed ik denk dat ze er wel uit zijn. Weliswaar zonder de CSU en onder hoge druk (want Laschet wou per se vandaag nog een naam) wat nog wel eens voor meer ruzie zou kunnen zorgen. Beide heren hebben getelefoneerd en er zal een persco komen waarin dan alles duidelijk zal worden, nog heeft niemand het woord gevoerd.
  dinsdag 20 april 2021 @ 08:30:48 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199079964
Nou ik zou niet in Laschet zijn schoenen willen staan. Winnen terwijl iedereen je tegenstander eigenlijk beter vind maar je zelf de machtigste vriendjes hebt.
pi_199080410
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:30 schreef Hexagon het volgende:
Nou ik zou niet in Laschet zijn schoenen willen staan. Winnen terwijl iedereen je tegenstander eigenlijk beter vind maar je zelf de machtigste vriendjes hebt.
Tja, het is nu inderdaad echt een zootje. Ik denk dat een CDU kandidaat nog nooit zo slecht begonnen is. En stel dat nu de peiling zakt, dan gaat men natuurlijk gelijk weer aan zijn stoelpoten zagen. Zelfs al wordt Laschet nu aangewezen, dan is de kans volgens mij nog steeds enorm dat hij het niet tot aan de verkiezingen haalt. Wellicht gaat dan een derde (Merz?) er mee vandoor?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199080694
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, het is nu inderdaad echt een zootje. Ik denk dat een CDU kandidaat nog nooit zo slecht begonnen is. En stel dat nu de peiling zakt, dan gaat men natuurlijk gelijk weer aan zijn stoelpoten zagen. Zelfs al wordt Laschet nu aangewezen, dan is de kans volgens mij nog steeds enorm dat hij het niet tot aan de verkiezingen haalt. Wellicht gaat dan een derde (Merz?) er mee vandoor?
De Union hebben altijd een duidelijke leiding en nog duidelijkere lijstrekker (oftewel de partijvoorzitter) daarom is dit gewoon heel pijnlijk voor Laschet, hij heeft dan wel het bestuur gedwongen zijn kandidatuur in stemming te brengen en dat heeft hij gewonnen - wat op zich zelf staand wel knap is met zoveel tegenwind. Maar echt overtuigend is het allemaal niet, als je weet dat je die mensen buitensluit die voor je concurrent zijn.

Markus Söder (CSU) zal rond het middaguur voor de camera´s verschijnen met een statement. Ik denk dat hij Laschet zal feliciteren met het besluit van de CDU Bundesvorstand (ookal is dat zonder zijn weet genomen en kritiseerde hij dat vorige week nog als achterkamertjespolitiek). Hij zal wel zijn kandidatuur terugtrekken, dat is iig wat nu wel in fractie wordt overlegd. Blijkbaar vindt CDU/CSU-Bundestagsfraktion de stemming van 77% genoeg om het bijltje erbij neer te leggen.

Ik denk dat Merz hier verder geen rol in speelt. Die is en was Team Laschet (want CSU en Söder is voor hem een concurrent op rechts) en wil dat Laschet lijstrekker is. Mocht Laschet winnen, dan kan Merz namelijk gewoon een ministerie uitzoeken waar hij minister wil worden. Hij is ook (na een pauze van 12 jaar) weer kandidaat voor de Bundestag, misschien wil hij de fractie leiden (zoals hij dat al van 1998-2002 deed).

Ben erg benieuwd wat Söder gaat zeggen. Geeft hij op? Of vindt hij dat de "Basis" nu aan de beurt is?
pi_199080860
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 09:52 schreef duitseboy het volgende:

[..]

De Union hebben altijd een duidelijke leiding en nog duidelijkere lijstrekker (oftewel de partijvoorzitter) daarom is dit gewoon heel pijnlijk voor Laschet, hij heeft dan wel het bestuur gedwongen zijn kandidatuur in stemming te brengen en dat heeft hij gewonnen - wat op zich zelf staand wel knap is met zoveel tegenwind. Maar echt overtuigend is het allemaal niet, als je weet dat je die mensen buitensluit die voor je concurrent zijn.

Markus Söder (CSU) zal rond het middaguur voor de camera´s verschijnen met een statement. Ik denk dat hij Laschet zal feliciteren met het besluit van de CDU Bundesvorstand (ookal is dat zonder zijn weet genomen en kritiseerde hij dat vorige week nog als achterkamertjespolitiek). Hij zal wel zijn kandidatuur terugtrekken, dat is iig wat nu wel in fractie wordt overlegd. Blijkbaar vindt CDU/CSU-Bundestagsfraktion de stemming van 77% genoeg om het bijltje erbij neer te leggen.

Ik denk dat Merz hier verder geen rol in speelt. Die is en was Team Laschet (want CSU en Söder is voor hem een concurrent op rechts) en wil dat Laschet lijstrekker is. Mocht Laschet winnen, dan kan Merz namelijk gewoon een ministerie uitzoeken waar hij minister wil worden. Hij is ook (na een pauze van 12 jaar) weer kandidaat voor de Bundestag, misschien wil hij de fractie leiden (zoals hij dat al van 1998-2002 deed).

Ben erg benieuwd wat Söder gaat zeggen. Geeft hij op? Of vindt hij dat de "Basis" nu aan de beurt is?
Mocht Laschet winnen is wel een belangrijk voorbehoud, want electoraal is hij nu natuurlijk aangeschoten wild.
pi_199080872
Topic niet eerder gezien maar doe even een ouderwetse TVP.

Super interessant, ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Kan er nog niet de vinger opleggen en beetje zoals met de Nederlandse verkiezingen laatst vind ik persoonlijk dat er niet echt een goed alternatief is voor Merkel. Maar goed, ook Merkel is ooit onbekend/klein begonnen natuurlijk, dus dat zegt ook weer niet zo veel.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_199080939
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 09:52 schreef duitseboy het volgende:

[..]

De Union hebben altijd een duidelijke leiding en nog duidelijkere lijstrekker (oftewel de partijvoorzitter) daarom is dit gewoon heel pijnlijk voor Laschet, hij heeft dan wel het bestuur gedwongen zijn kandidatuur in stemming te brengen en dat heeft hij gewonnen - wat op zich zelf staand wel knap is met zoveel tegenwind. Maar echt overtuigend is het allemaal niet, als je weet dat je die mensen buitensluit die voor je concurrent zijn.

Markus Söder (CSU) zal rond het middaguur voor de camera´s verschijnen met een statement. Ik denk dat hij Laschet zal feliciteren met het besluit van de CDU Bundesvorstand (ookal is dat zonder zijn weet genomen en kritiseerde hij dat vorige week nog als achterkamertjespolitiek). Hij zal wel zijn kandidatuur terugtrekken, dat is iig wat nu wel in fractie wordt overlegd. Blijkbaar vindt CDU/CSU-Bundestagsfraktion de stemming van 77% genoeg om het bijltje erbij neer te leggen.

Ik denk dat Merz hier verder geen rol in speelt. Die is en was Team Laschet (want CSU en Söder is voor hem een concurrent op rechts) en wil dat Laschet lijstrekker is. Mocht Laschet winnen, dan kan Merz namelijk gewoon een ministerie uitzoeken waar hij minister wil worden. Hij is ook (na een pauze van 12 jaar) weer kandidaat voor de Bundestag, misschien wil hij de fractie leiden (zoals hij dat al van 1998-2002 deed).

Ben erg benieuwd wat Söder gaat zeggen. Geeft hij op? Of vindt hij dat de "Basis" nu aan de beurt is?
Ik bedoelde ook niet dat Merz Laschet ten val zou brengen. Maar als het de komende 2 maanden nog bergaf waarts gaat in de peilingen krijg je vanzelf weer gemor in de CDU/CSU. De vraag is hoe stabiel Laschet dan staat. Vergelijk het hier een beetje met het CDA: De Jonge was ook niet heel plezierig lijsttrekker geworden en haalde de verkiezingen ook niet, al kwam dat ook omdat hij het te druk had.

Mocht Laschet alsnog na gemor wegvallen, dan zie ik Merz wel in dat gat springen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199081441
Volgens de laatste berichten is Söder voornemens de stemming van gisteravond te accepteren en daarmee zou dan Armin Laschet als partijleider van de CDU ook de Kanzlerkandidat zijn. Was te verwachten, de CSU is zonder de CDU niks en de CDU heeft de CSU nodig om verkiezingen altijd zo overtuigend te winnen. Die twee maken trouwens om de twee jaar flink ruzie met elkaar dus een echte Union is het dan ook niet echt. Laatste ruzie was bijna de val van het kabinet Merkel na slechts twee maanden regeren in de zomer van 2018.

Enfin, Armin Laschet dus bijna zeker de lijstrekker waardoor het Duitse politieke speelveld nog verder openligt want vergeet niet, de SPD en de Groenen zijn bezig met een opmars in de peilingen en zouden er zo maar eens met de winst vandoor kunnen gaan. De laatste keer dat de Union 16 jaar regeerde (1982-1998) kwam er een rood-groene coalitie.
  dinsdag 20 april 2021 @ 11:44:01 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199081857
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 10:08 schreef Hojdhopper het volgende:
Topic niet eerder gezien maar doe even een ouderwetse TVP.

Super interessant, ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Kan er nog niet de vinger opleggen en beetje zoals met de Nederlandse verkiezingen laatst vind ik persoonlijk dat er niet echt een goed alternatief is voor Merkel. Maar goed, ook Merkel is ooit onbekend/klein begonnen natuurlijk, dus dat zegt ook weer niet zo veel.
Merkel had in ieder geval nog wat vernieuwends. Vrouw en Oost-Duits.

Die Laschet lijkt me echt een soort Frank Underwood. Een visieloze partijbons met de uitstraling van een dorpswethouder, die meent dat hij aan de beurt is, maar waar verder niemand warm voor loopt.
pi_199082126
Söder heeft zojuist zijn kandidatuur ingetrokken en heeft het besluit van de CDU Bundesvorstand geaccepteerd. Daarmee is Armin Laschet de kandidaat Bundeskanzler namens de Union.

twitter
pi_199082833
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 11:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Merkel had in ieder geval nog wat vernieuwends. Vrouw en Oost-Duits.

Die Laschet lijkt me echt een soort Frank Underwood. Een visieloze partijbons met de uitstraling van een dorpswethouder, die meent dat hij aan de beurt is, maar waar verder niemand warm voor loopt.
Dat ja. Ik hoor ook weinig over hem in mijn vriendenkring. Iedereen heeft zoiets van "hm, onbekend, geen idee, we zien wel". Maar wederom geldt dat een beetje in het algemeen. Niemand die ik spreek is uitgesproken voorstander van de één of de ander.

Op zich wel positieve reacties gehoord over Baerbock, want vrouw, want groen. Maar ook dat is gematigd positief.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 20 april 2021 @ 17:28:31 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199086373
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 13:05 schreef Hojdhopper het volgende:

Op zich wel positieve reacties gehoord over Baerbock, want vrouw, want groen. Maar ook dat is gematigd positief.
Ja maar ook wel een prettige uitstraling. Straalt een bepaalde frisheid icm betrouwbaarheid uit. Ik begrijp de aantrekkingskracht wel.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:19:14 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199090390
Brekende peiling :D

pi_199090484
twitter



Stevige outliner in de laatste Forsa-opiniepeiling...

Groenen veruit de grootste partij en de CDU op 21%.
Een Andere peiling zette overigens de CDU op 27% en de Grüne op 22% (wat ik momenteel eerder als trend vermoed dan die Forsa-outliner... Al lijkt er zeker een 'meewind-effect' mogelijk voor de Groenen, al moeten die dan nog maar zien dat Momentum te behouden.
(we herinneren nog de Schulz-Zug in begin 2017, die een nek-aan-nek-race met Merkel leek te siggeten, maar uiteindelijk strandde in een recordverlies)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:24:22 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199090515
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:23 schreef RM-rf het volgende:
[ twitter ]

Stevige outliner in de laatste Forsa-opiniepeiling...

Groenen veruit de grootste partij en de CDU op 21%
Ik zou het gezicht van die Laschet wel willen zien nu :D
pi_199090671
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik zou het gezicht van die Laschet wel willen zien nu :D
In het vastgeroeste systeem van Duitsland is de strijd nog niet verloren. Wel zie je ook daar dat men klaar is met oude wijn in nieuwe zakken.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:36:33 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199090740
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:32 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

In het vastgeroeste systeem van Duitsland is de strijd nog niet verloren. Wel zie je ook daar dat men klaar is met oude wijn in nieuwe zakken.
Zeker niet maar de Union moet nu wel heel hard aan de bak.
  Moderator woensdag 21 april 2021 @ 00:29:32 #85
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199093369
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:23 schreef RM-rf het volgende:
[ twitter ]

Stevige outliner in de laatste Forsa-opiniepeiling...

Groenen veruit de grootste partij en de CDU op 21%.
Een Andere peiling zette overigens de CDU op 27% en de Grüne op 22% (wat ik momenteel eerder als trend vermoed dan die Forsa-outliner... Al lijkt er zeker een 'meewind-effect' mogelijk voor de Groenen, al moeten die dan nog maar zien dat Momentum te behouden.
(we herinneren nog de Schulz-Zug in begin 2017, die een nek-aan-nek-race met Merkel leek te siggeten, maar uiteindelijk strandde in een recordverlies)
Zo...ahem, dat is nogal wat voor Duitsland. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen want als dit de werkelijkheid weergeeft dan zouden we toch wel eens een Gruene Kanzler krijgen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199094064
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 00:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zo...ahem, dat is nogal wat voor Duitsland. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen want als dit de werkelijkheid weergeeft dan zouden we toch wel eens een Gruene Kanzler krijgen.
Die optie is niet vreemd... Maar toch zie ik deze peiling eerder als een vermoedelijk te vroege outliner.
Zelfs vergeleken met hun eigen eerdere peilingen is het een onverwacht grote en plotse afwijking:
https://www.wahlrecht.de/umfragen/forsa.htm
edit: het is een bij-publicatie rondom een eerder gepubliceerde peiling, waarbij men enkel de gemeten stemmen van één dag weergeeft, terwijl dat normaal 6 dagen zijn voor deze peiling (direkt nadat de Grünen hun Kanzlerkandidaat bekend gemaakt hadden en de Unie dus nog de strijd tussen Laschet en Soder had)

Maar een andere grote en erkende meningspeiler heeft ook gisteren een peiling uitgebracht, INSA.
Die peiling geeft eerder weer wat ook volgens andere polls de huidige verdeling lijkt te zijn (al denk ik ook dat de Grünen wel een kans hebben veel dichterbij te komen)

twitter


Wat ik overigens wel vermoed is dat er voor mogelijke coalities niet al teveel keuze is... Zelfs de Grosse Koalitie SPD+CDU haalt geen meerderheid.
Ook coalities met de AfD zie ik niet als reëel en een 'linkse' coalitie (Grüne+SPD+Linke) haalt geen meerderheid.
En ik verwacht dat op federaal niveau de FDP (nog) niet toe is om deel te nemen aan een Ampel (groen-rood-geel... In een aantal bondslanden lukte dat tot nog toe wel en was bij burgers populair) maar op federaal niveau zijn ze veel rechtser.


Dan blijft bijna enkel een potentiële CDU+Grünen coalitie, zwart-groen (heel misschien, als die niet genoeg zetels haalt een Jamaika-koalitie: Zwart-groen-geel, dus met FDP).
Dat versterkt natuurlijk de 'tweestrijd' tussen CDU en de Grünen, echter tegelijkertijd lijken juist die twee wél tot elkaar veroordeeld te zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 21-04-2021 13:39:54 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199095088
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:19 schreef Hexagon het volgende:
Brekende peiling :D

[ afbeelding ]
Zo dan! Maar zoals in andere reacties ook wordt gezegd, nog maar bezien of het tot de verkiezingen stand houdt. Zijn natuurlijk nog vijf maanden.

En het gedoe de afgelopen week/weken over wie de nieuwe partijvoorzitter wordt van de Union heeft hen nou niet echt in goed daglicht gezet. Gisteren weer over gesproken met wat collega's die eenduidig zeggen "poeh, geen zin meer in dat geheen-en-weer daar, dus kijken naar wat anders".
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_199122487
Nu de lijstrekkers van de partijen die kans maken om Merkel op te volgen bekend zijn, is het er niet bepaald rustiger op geworden in de Duitse politiek.

Afgelopen woensdag heeft de Bundestag er een wet doorheengedrukt, die de "Notbremse" van toepassing heeft (Viertes Gesetz zum Schutz der Bevölkerung bei einer epidemischen Lage von nationaler Tragweite) via die wet kan "der Bund" (dus de federale overheid) beslissingen nemen buiten de deelstaten en gemeenten om. De gehele oppositie stemde tegen dit wetsvoorstel (Die LINKE, AfD en FDP) omdat onder andere er nationale lockdowns en avondklokken bij een arbitraire grens van 165 nieuwe infecties per 100.000 inwoners kan worden afgekondigd. De FDP heeft al aangekondigd te zullen gaan klagen bij het Bundesverfassungsgericht.

Klein detail: Annalena Baerbock heeft met haar fractie zich van de stemming onthouden en hebben met "Enthaltung" dus een blanco stem gestemd. Bij de hoofdelijke stemming zat ze helemaal achterin de zaal zodat ze niet al te veel opviel. Veel kritiek, want "U wil toch kanselier worden? Waarom stemt U niet?".

En ook bij de Union gaat het nog steeds niet lekker. Armin Laschet heeft enorm veel kritiek over zich heen gekregen en is inmiddels als twee dagen kwijt, en stuurt de partijsecretaris naar voren om op moeilijke vragen te antwoorden. Ook dat wordt hem niet in dank afgenomen. Markus Söder van de CSU heeft inmiddels met zijn partij aangekondigt dat men in heel Duitsland lid kan worden van zijn CSU (net zoals in 1976, toen de CSU zich wou afsplitsen van de Union) en hem kunt ondersteunen (de vraag is een beetje waarvoor precies?)..

En ook bij de SPD loopt het niet lekker. De peilingen kelderen verder en lijstrekker Olaf Scholz en Minister van Financien moest gisteren voor de parlamentaire enquetecommissie verschijnen in het Wirecard schandaal. De grootste fraudezaak uit de Duitse geschiedenis, dat nogal aan hem kleeft.

Gaat lekker...
  vrijdag 23 april 2021 @ 21:24:55 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199129925
Interessant trouwens dat Wirecard. Kende die kwestie nog niet.
  vrijdag 23 april 2021 @ 23:52:28 #90
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199131934
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 21:24 schreef Hexagon het volgende:
Interessant trouwens dat Wirecard. Kende die kwestie nog niet.
Dat speelt al heel lang daar. En als de Nederlandse media wat meer op Duitsland en wat minder op de VS gericht waren, dan hadden we dat hier ook allang meegekregen.
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 00:17:34 #91
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199132209
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 21:24 schreef Hexagon het volgende:
Interessant trouwens dat Wirecard. Kende die kwestie nog niet.
Oh, dan heb je wel wat spektakel gemist :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199133966
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 23:52 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat speelt al heel lang daar. En als de Nederlandse media wat meer op Duitsland en wat minder op de VS gericht waren, dan hadden we dat hier ook allang meegekregen.
Kwam op het hoogtepunt ook wel regelmatig in onze media voorbij natuurlijk.
pi_199135173
Geen rust in de Union:

Markus Söder heeft openlijk kritiek op Laschet en diens politieke ideeën geuit,
Hem er van beticht een Helmut Kohl 2.0 te zijn en verouderde Ideen na te streven (mogelijk ook gericht op de Laschet-adviseur Liminski, een radikale rooms-katholiek met ultraconservatieve ideeën).

Tegelijkertijd loofde Söder de Grüne Kanzler-Kandidatin Baerbock
En de groene vooruitstrevende progressieve politiek.
(wetende dat de Groenen de grootste concurrent zijn, maar tegelijkertijd ook een bijna onafwendbare coalitiepartner)

https://www.br.de/nachric(...)fin-baerbock,SVQF6BI
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 11:15:42 #94
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199135195
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 11:13 schreef RM-rf het volgende:
Geen rust in de Union:

Markus Söder heeft openlijk kritiek op Laschet en diens politieke ideeën geuit,
Hem er van beticht een Helmut Kohl 2.0 te zijn en verouderde Ideen na te streven (mogelijk ook gericht op de Laschet-adviseur Liminski, een radikale rooms-katholiek met ultraconservatieve ideeën).

Tegelijkertijd loofde Söder de Grüne Kanzler-Kandidatin Baerbock
En de groene vooruitstrevende progressieve politiek.
(wetende dat de Groenen de grootste concurrent zijn, maar tegelijkertijd ook een bijna onafwendbare coalitiepartner)

https://www.br.de/nachric(...)fin-baerbock,SVQF6BI
Ja, dat zat er wel in, Soder is iets te veel alpha mannetje om zich zomaar neer te leggen bij een stemming, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 april 2021 @ 19:22:20 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199140253
Dat ging al snel fout :')
  zaterdag 24 april 2021 @ 19:46:56 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199140620
Er is in dit topic meer duiding van de Duitse verkiezingen te lezen dan bij de NOS. Mooi man - en dank voor jullie uiteenzettingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199162994
Annalena Baerbock met haar Groene Partij is bezig met een bizarre opmars in de peilingen. Ze staat sinds haar kandidatuur een week geleden met 28% op plek 1 in de peilingen, krap gevolgd door de Union met 27% de derde partij SPD volgt met 13%, het lijkt voor nu op een gevecht tussen Groen en Union.

Veel politieke watchers waarschuwen desalniettemin voor het Schulz-Effect. Martin Schulz werd in maart 2017 partijvoorzitter en Kanzlerkandidat voor de SPD en haalde ook binnen een week Angela Merkel in. Hij begon op 23% en stoomde door naar 34% binnen een week, en liet in de peilingen Merkel achter zich. Maar dat ging al gauw fout toen bleek dat Schulz niet duidelijk genoeg was mbt linkse politiek. Hetzelfde zou met Baerbock kunnen gebeuren van 20% naar 28% binnen een week is een enorm voetstuk waar je alleen maar keihard vanaf kunt vallen. Schulz verloor uiteindelijk de verkiezingen met 20% en Merkel won met 33%.

Nu wordt de Landtagswahl in Sachsen-Anhalt (Oost-Duitsland) interessant om te bekijken. Over ongeveer zeven weken wordt daar een nieuw parlament gekozen en de CDU staat met 27% aan kop, dan zou je denken: goed voor Laschet maar niks is minder waar. Premier Haseloff van Sachsen-Anhalt was het meest open voor Söder als Kanzlerkandidat en wil geen steun van Laschet in zijn verkiezingsstrijd tegen de AfD die op plek twee met 20% staan. Als de CDU deze verkiezingen in Sachsen-Anhalt het nog slechter gaat doen, dan ze al deden en doen, dan wordt het nog lastiger voor Laschet. Söder kan dan zeggen: Kijk maar, niemand wil met hem samenwerken, en hij bakt er niks van. Wordt nog interessant.

De verkiezingen in NRW in 2017 waren ook Schulz´ inferno. Hannelore Kraft (SPD) verloor van Armin Laschet van de CDU en toen groeide ook de kritiek aan de partijleiding in Berlijn, ookal is het een regionale verkiezing.
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 14:11:07 #98
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199163986
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 12:16 schreef duitseboy het volgende:
Annalena Baerbock met haar Groene Partij is bezig met een bizarre opmars in de peilingen. Ze staat sinds haar kandidatuur een week geleden met 28% op plek 1 in de peilingen, krap gevolgd door de Union met 27% de derde partij SPD volgt met 13%, het lijkt voor nu op een gevecht tussen Groen en Union.

Veel politieke watchers waarschuwen desalniettemin voor het Schulz-Effect. Martin Schulz werd in maart 2017 partijvoorzitter en Kanzlerkandidat voor de SPD en haalde ook binnen een week Angela Merkel in. Hij begon op 23% en stoomde door naar 34% binnen een week, en liet in de peilingen Merkel achter zich. Maar dat ging al gauw fout toen bleek dat Schulz niet duidelijk genoeg was mbt linkse politiek. Hetzelfde zou met Baerbock kunnen gebeuren van 20% naar 28% binnen een week is een enorm voetstuk waar je alleen maar keihard vanaf kunt vallen. Schulz verloor uiteindelijk de verkiezingen met 20% en Merkel won met 33%.

Nu wordt de Landtagswahl in Sachsen-Anhalt (Oost-Duitsland) interessant om te bekijken. Over ongeveer zeven weken wordt daar een nieuw parlament gekozen en de CDU staat met 27% aan kop, dan zou je denken: goed voor Laschet maar niks is minder waar. Premier Haseloff van Sachsen-Anhalt was het meest open voor Söder als Kanzlerkandidat en wil geen steun van Laschet in zijn verkiezingsstrijd tegen de AfD die op plek twee met 20% staan. Als de CDU deze verkiezingen in Sachsen-Anhalt het nog slechter gaat doen, dan ze al deden en doen, dan wordt het nog lastiger voor Laschet. Söder kan dan zeggen: Kijk maar, niemand wil met hem samenwerken, en hij bakt er niks van. Wordt nog interessant.

De verkiezingen in NRW in 2017 waren ook Schulz´ inferno. Hannelore Kraft (SPD) verloor van Armin Laschet van de CDU en toen groeide ook de kritiek aan de partijleiding in Berlijn, ookal is het een regionale verkiezing.
Vraagje, hoe ziet men in Duitsland de kans op een CDU/CSU coalitie met de Groenen? Is dat bij voorbaat al onmogelijk of ziet men toch opties daar?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199165643
H
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 14:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vraagje, hoe ziet men in Duitsland de kans op een CDU/CSU coalitie met de Groenen? Is dat bij voorbaat al onmogelijk of ziet men toch opties daar?
Het enige wat niet gaat gebeuren is een coalitie met de AfD. Voor de rest is natuurlijk alles mogelijk, ligt eraan hoe er wordt gestemd. Ik persoonlijk dat de volgende drie opties het meest waarschijnlijk zijn:

Union + Grünen / Grünen + Union = Kanzlerin Baerbock of Kanzler Laschet, want die twee gaan het goed doen, en ik zie Baerbock wel met de Union regeren omdat ze gewoon pragmatisch gematigd linksliberaal progressief is. Waarschijnlijk van beide niet de eerste wens, maar wel een super stabiele meerderheid in het parlament en een sterke oppositie. Dus ik vindt dit het meest logisch. In de deelstaten Baden-Würtemberg en ook Hessen is deze Zwart/Groene coalitie al een feit, en vooral Laschet heeft daar niks tegen.

Union/FDP/Grünen (Jamaika) = Kanzlerin Baerbock, Kanzler Laschet. Was 2017 al in de running, ook zeer waarschijnlijk, vooral als blijkt dat het met de Union en de Groenen met hun tweeen net niet genoeg zal zijn.

En een (naar Nederlandse begrippen) paars kabinet: SPD, Grüne, FDP (Ampel) = Kanzlerin Baerbock, Kanzler Scholz. Linksliberaal, progressieve coalitie die zeer waarschijnlijk na de verkiezingen een meerderheid heeft.

Minder waarschijnlijk:

Grünen, Die LINKE, SPD = Kanzlerin Baerbock of Kanzler Scholz, groot experiment met een krappe meerderheid (dan moet Die LINKE en SPD nog wel wat gaan groeien in de peilingen) en een enorme rechtse oppositie. Waarschijnlijk vooral bij de conservatieve vleugel van de SPD en de Groenen moeilijk te verkopen maar niet onmogelijk. LINKE wordt ook lastig.

Union, SPD = hebben nu twee achter elkaar gehad en dat is echt genoeg. Vinden beide partijen.

Union, FDP = willen Union en FDP graag, maar niet genoeg stemmen
pi_199247381
Interessante ontwikkeling in de Duitse politiek. De storm van de afgelopen weken is gaan liggen en inmiddels zijn er weer nieuwe Umfragen (peilingen) binnen en het ziet er nog steeds bijzonder goed uit voor de Groenen. Inmiddels is duidelijk dat er nu in principe twee regeringsopties (Ampel: Grüne,FDP, SPD, en R2G: SPD, LINKE en Grüne) zonder de Union mogelijk zijn.
Zowel Scholz als Baerbock willen nog niet zeggen of ze allebei liever zonder de Union willen regeren, ook omdat het nog vroeg is. De positie van de FDP is dus nu wel spannend want die groeit nu in de peilingen vanwege hun kritiek op het corona-beleid (tegenstanders van de avondklok) en dus wordt het spannend of die liever - zoals eigenlijk gebruikelijk met de Union willen regeren - of misschien wel aan een linksliberaal blok willen meedoen. De liberalen zijn in Duitsland namelijk zowel een soort D66 en een VVD ineen.
twitter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')