quote:Op maandag 15 maart 2021 15:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En Baudet beledig je daarmeeIk ben op Facebook geblokt door FvD
Ik kreeg reclame van ze in mijn tijdlijn en heb ze in een reactie daarop nazipartij genoemd
1. Ophemeling van de VOC-tijd, allerlei dingen vernoemen naar zogeheten verlichte tijden (zelfs het logo van de partij).quote:1 "The Cult of Tradition", characterized by cultural syncretism, even at the risk of internal contradiction. When all truth has already been revealed by Tradition, no new learning can occur, only further interpretation and refinement.
2 "The Rejection of modernism", which views the rationalistic development of Western culture since the Enlightenment as a descent into depravity. Eco distinguishes this from a rejection of superficial technological advancement, as many fascist regimes cite their industrial potency as proof of the vitality of their system.
3 "The Cult of Action for Action's Sake", which dictates that action is of value in itself, and should be taken without intellectual reflection. This, says Eco, is connected with anti-intellectualism and irrationalism, and often manifests in attacks on modern culture and science.
4 "Disagreement Is Treason" – Fascism devalues intellectual discourse and critical reasoning as barriers to action, as well as out of fear that such analysis will expose the contradictions embodied in a syncretistic faith.
5 "Fear of Difference", which fascism seeks to exploit and exacerbate, often in the form of racism or an appeal against foreigners and immigrants.
6 "Appeal to a Frustrated Middle Class", fearing economic pressure from the demands and aspirations of lower social groups.
7 "Obsession with a Plot" and the hyping-up of an enemy threat. This often combines an appeal to xenophobia with a fear of disloyalty and sabotage from marginalized groups living within the society (such as the German elite's 'fear' of the 1930s Jewish populace's businesses and well-doings; see also anti-Semitism). Eco also cites Pat Robertson's book The New World Order as a prominent example of a plot obsession.
8 Fascist societies rhetorically cast their enemies as "at the same time too strong and too weak." On the one hand, fascists play up the power of certain disfavored elites to encourage in their followers a sense of grievance and humiliation. On the other hand, fascist leaders point to the decadence of those elites as proof of their ultimate feebleness in the face of an overwhelming popular will.
9 "Pacifism is Trafficking with the Enemy" because "Life is Permanent Warfare" – there must always be an enemy to fight. Both fascist Germany under Hitler and Italy under Mussolini worked first to organize and clean up their respective countries and then build the war machines that they later intended to and did use, despite Germany being under restrictions of the Versailles treaty to not build a military force. This principle leads to a fundamental contradiction within fascism: the incompatibility of ultimate triumph with perpetual war.
10 "Contempt for the Weak", which is uncomfortably married to a chauvinistic popular elitism, in which every member of society is superior to outsiders by virtue of belonging to the in-group. Eco sees in these attitudes the root of a deep tension in the fundamentally hierarchical structure of fascist polities, as they encourage leaders to despise their underlings, up to the ultimate Leader who holds the whole country in contempt for having allowed him to overtake it by force.
11 "Everybody is Educated to Become a Hero", which leads to the embrace of a cult of death. As Eco observes, "[t]he Ur-Fascist hero is impatient to die. In his impatience, he more frequently sends other people to death."
12 "Machismo", which sublimates the difficult work of permanent war and heroism into the sexual sphere. Fascists thus hold "both disdain for women and intolerance and condemnation of nonstandard sexual habits, from chastity to homosexuality."
13 "Selective Populism" – The People, conceived monolithically, have a Common Will, distinct from and superior to the viewpoint of any individual. As no mass of people can ever be truly unanimous, the Leader holds himself out as the interpreter of the popular will (though truly he dictates it). Fascists use this concept to delegitimize democratic institutions they accuse of "no longer represent[ing] the Voice of the People."
14 "Newspeak" – Fascism employs and promotes an impoverished vocabulary in order to limit critical reasoning.
Ja, en die tendens die jij denkt waar te nemen door het kokertje van vooringenomenheid waardoor je kijkt is dat 'stomme linksgeoriënteerde mensen' nare dingen zeggen over 'rechtse politiek' die daarvan, volkomen onterecht natuurlijk!, het slachtoffer is en daartegen te vuur en te zwaard verdedigd moet worden.quote:Op maandag 15 maart 2021 15:17 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Nee, helaas. Ik benader de wereld niet op een manier waarin ik constant dan wel slachtoffers, dan wel daders zie. Wél zijn er bepaalde groeiende tendensen die ik constateer en daarom niet schroom om te benadrukken. Dat jij dat misschien vervolgens niet kan hebben is een tweede.
Precies dit. Inhoudelijk reageren gebeurt vrijwel nooit.quote:Op maandag 15 maart 2021 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, en die tendens die jij denkt waar te nemen door het kokertje van vooringenomenheid waardoor je kijkt is dat 'stomme linksgeoriënteerde mensen' nare dingen zeggen over 'rechtse politiek' die daarvan, volkomen onterecht natuurlijk!, het slachtoffer is en daartegen te vuur en te zwaard verdedigd moet worden.
Je schroomt inderdaad niet om dat te benadrukken, maar ondertussen kom je niks verder dan dat benadrukken van je en heb je inhoudelijk geen weerwoord op de kritiek van al die gemene linkse mensen ().
Al jouw reacties beginnen behoorlijk inwisselbaar te worden. Al jouw reacties zijn meta-reacties: nooit gaat het om de inhoud, altijd weet je het zo te draaien dat het gaat om de vermeende hypocrisie, bias of afkeer tegen rechts van 'linksgeoriënteerde en/of liberale mensen'.
Als er inhoudelijks niet positiefs te melden is, dan blijft niets anders over dan continu afleiden en slachtoffer spelen.quote:Op maandag 15 maart 2021 15:52 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Precies dit. Inhoudelijk reageren gebeurt vrijwel nooit.
Als je een scriptje maakt van diens repertoire zou je ook een bot het werk kunnen laten doen.
Ik ga niet in discussie met mensen die binnen deze context met termen als fascisme smijten. Antifacisten zijn de nieuwe fascisten.quote:Op maandag 15 maart 2021 15:59 schreef Briqq het volgende:
Sommige lui zijn ook aanhangers van de extreemrechtse complottheorie Cultuurmarxisme, een synoniem van Kulturbolsjewismus (cultuurbolsjewisme) uit de jaren 30. Gaat 1-op-1 samen met de samenzwering over 'omvolken' en 'clown world'. Deze theorieën zijn bij naam (!) op FvD bijeenkomsten geuit onder luid applaus.
Mensen die staan te klappen als je het hebt over Clown World. Uit de mond van Thierry of een van zijn adepten. Dat kan en moet je gewoon fascisten noemen.
"U kunt mij wegsturen, maar het probleem dat blijft!"
Vervang cultuur-marxisme door fascisme en hetzelfde gaat op.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:14 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ik ga niet in discussie met mensen die binnen deze context met termen als fascisme smijten. Antifacisten zijn de nieuwe fascisten.
Maar cultuurmarxisme als niet-bestaand beschouwen, is pure blindheid.
Wat mij betreft geldt: als het dat eenmaal ziet, kun je het nooit meer niet-zien. Het is als het doorzien van een goocheltruc.
Laat me raden: je was destijds een tiener of twintiger?quote:
Cultuurmarxisme wordt heel algemeen gezien als extreemrechtse complottheorie.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:14 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ik ga niet in discussie met mensen die binnen deze context met termen als fascisme smijten. Antifacisten zijn de nieuwe fascisten.
Maar cultuurmarxisme als niet-bestaand beschouwen, is pure blindheid.
Wat mij betreft geldt: als het dat eenmaal ziet, kun je het nooit meer niet-zien. Het is als het doorzien van een goocheltruc.
Wat doe je nu precies?quote:Op maandag 15 maart 2021 16:14 schreef Maharski het volgende:
Je hebt je radicale jaren naar eigen zeggen achter je leggen, maar bent niet in staat om in te zien dat FvD onder leiding van Baudet een radicale partij is. Ook voer je een kruistocht tegen het 'cultuurmarxisme', wat een verzinsel is van radicaal rechts.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:31 schreef Maharski het volgende:
[..]
Laat me raden: je was destijds een tiener of twintiger?
Volgens mij is het redelijk normaal dat je in die jaren soms een radicale periode doormaakt. Of onrealistisch-idealistisch bent, of iets er tussenin. Het zijn allemaal leerprocessen op weg naar een stabielere volwassenheid..
Toch vind ik het jammer dat je FvD maar blijft zien als een soort beweging voor mensen vol haat, wrok en radicale opvattingen.
Ik heb dergelijke jaren allang achter me liggen. Ik heb niets meer met haat, gefrustreerd door het leven gaan, en allerlei dom, bekrompen gedachtegoed. Voor mij staat dat FvD echt voor helemaal niets van dat alles. Waar het voor mij vooral gewoon voor staat is gezond, nuchter verstand, enthousiasme en oprechte bezorgdheid en onderliggende liefde voor dit land en de rest van Europa. Zien dat er dingen mis gaan of al zijn en in de FvD gewoon een oprechte en onafhankelijk denkende beweging zien dat niet mee gaat in allerlei inmiddels voor veel mensen 'vanzelfsprekende' bullshit.
Daarom ook daarin weer belangrijk om het kaf van 't koren te kunnen scheiden denk ik. Ik heb me redelijk goed verdiept in het cultuurmarxisme. Ik zie het vooral als een filosofische en ideologische stroming. Men heeft gezien dat het klassieke, op economie gerichte marxisme (als in communisme) niet heeft gewerkt, maar men is wel van mening gebleven dat er iets goeds in het marxisme zit, en probeert dit nu meer cultureel te bewerkstelligen. Het verklaart onder andere het heel onnatuurlijk aanvoelende idiote gedoe van de afgelopen twee decennia over 'wit privilege', 'mannenprivilege, 'cultural inappropriateness'. Allerlei woorden die ineens vervangen moeten worden voor iets politiek correcters, Iamsterdam dat ineens 'te individualistisch is, 'dames en heren' wat niet inclusivistisch genoeg is, waardoor transgenders ineens buiten de boot vallen, oh ja, genderneutrale toiletten natuurlijk (hoe verklaar je in hemelsnaam toch dat dit soort zaken ineens zogenaamd zo veel draagvlak onder de bevolking zouden hebben, dat ze in no time door de politieke wetgeving heenkomen, en men dit zogenaamde massaal zo belangrijk vindt?). Het verklaart waarom bedrijven ineens worden aangeklaagd voor allerlei politiek incorrecte onzin, en allerlei productnamen gaan wijzingen, want anders... etc. etc.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:34 schreef KareldeStoute het volgende:
Cultuurmarxisme wordt heel algemeen gezien als extreemrechtse complottheorie.
De fanatieke gebruikers van die term komen eigenlijk ook zonder uitzondering uit de rechts-radicale hoek.
Ik voer nergens een kruistocht tegen. Waarom zou ik? Dat veroorzaakt alleen maar onrust in je. Ik sta eigenlijk best wel rustig in het leven. Aan de ene je ogen niet in je zak hebben en je steentje bijdragen waar je kan, en tegelijkertijd zou het me allemaal een worst wezen en neem ik dit hele aardse bestaan maar half serieus. Het klinkt tegenstrijdiger dan het is.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt je radicale jaren naar eigen zeggen achter je leggen, maar bent niet in staat om in te zien dat FvD onder leiding van Baudet een radicale partij is. Ook voer je een kruistocht tegen het 'cultuurmarxisme', wat een verzinsel is van radicaal rechts.
Nee, je hebt helemaal gelijk. Je radicale jaren liggen ver achter je.
Nogmaals: als je er vuistdiep inzit lijkt het superlogisch wat deze partijen en bewegingen je presenteren. Het vijandbeeld wat je schetst is gewoon een fantoom.quote:Op maandag 15 maart 2021 16:52 schreef Maharski het volgende:
[..]
Daarom ook daarin weer belangrijk om het kaf van 't koren te kunnen scheiden denk ik. Ik heb me redelijk goed verdiept in het cultuurmarxisme. Ik zie het vooral als een filosofische en ideologische stroming. Men heeft gezien dat het klassieke, op economie gerichte marxisme (als in communisme) niet heeft gewerkt, maar men is wel van mening gebleven dat er iets goeds in het marxisme zit, en probeert dit nu meer cultureel te bewerkstelligen. Het verklaart onder andere het heel onnatuurlijk aanvoelende idiote gedoe van de afgelopen twee decennia over 'wit privilege', 'mannenprivilege, 'cultural inappropriateness'. Allerlei woorden die ineens vervangen moeten worden voor iets politiek correcters, Iamsterdam dat ineens 'te individualistisch is, 'dames en heren' wat niet inclusivistisch genoeg is, waardoor transgenders ineens buiten de boot vallen, oh ja, genderneutrale toiletten natuurlijk (hoe verklaar je in hemelsnaam toch dat dit soort zaken ineens zogenaamd zo veel draagvlak onder de bevolking zouden hebben, dat ze in no time door de politieke wetgeving heenkomen, en men dit zogenaamde massaal zo belangrijk vindt?). Het verklaart waarom bedrijven ineens worden aangeklaagd voor allerlei politiek incorrecte onzin, en allerlei productnamen gaan wijzingen, want anders... etc. etc.
En dan noem ik nu nog redelijk 'onschuldige' bijna grappige dingen (want zo ontzettend belachelijk). Maar het is helaas een behoorlijk schadelijke maatschappelijke tendens dat erg veel verveeldheid zaait, groepen tegen elkaar op zet en ervoor zorgt dat mensen in no time als 'racist', 'vrouwenhater', 'islamofoob' en allerlei van dat soort zaken beschuldigd van kunnen worden, met alle gevolgen van dien. Het gijzelt de samenleving in een kunstmatige morele houtgreep. Het is een vorm van psychologische oorlogvoering dat een vijand is voor het vrije woord, en de vrijheid van expressie.
Het is een stille cultureel-revolutionistische beweging, net zoals het klassieke marxisme, dat ook middels revolutionisme te werk ging, en bijna complete eeuwenoude culturen heeft vernietigd. Het is wat dat betreft net zo giftig. Het zaait tweedeling, en het is zuiver dualistisch van aard. Was het in het oude klassieke Marxisme vooral de tweedeling: De Arbeider vs. de Bourgeoisie, is dat nu vooral de Blanke Witte Overheerser vs. De Onderdrukten. Dergelijk dualistisch denken is the root of evil in de gehele menselijke geschiedenis.
En daarom verspreiden ze complottheorieën en proberen ze zoveel mogelijk verdeeldheid te veroorzaken in dit mooie land met bijv. hun kartelgeleuter zodat ze winst kunnen halen uit deze verzinsels. Right..quote:Op maandag 15 maart 2021 16:31 schreef Maharski het volgende:
Voor mij staat dat FvD echt voor helemaal niets van dat alles. Waar het voor mij vooral gewoon voor staat is gezond, nuchter verstand, enthousiasme en oprechte bezorgdheid en onderliggende liefde voor dit land en de rest van Europa.
Maar je weet dat cultuurmarxisme niet bestaat en ook geen aanhangers heeft?quote:Op maandag 15 maart 2021 17:04 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ik voer nergens een kruistocht tegen. Waarom zou ik? Dat veroorzaakt alleen maar onrust in je. Ik sta eigenlijk best wel rustig in het leven. Aan de ene je ogen niet in je zak hebben en je steentje bijdragen waar je kan, en tegelijkertijd zou het me allemaal een worst wezen en neem ik dit hele aardse bestaan maar half serieus. Het klinkt tegenstrijdiger dan het is.
Nou.... dat zou ik niet te hard beweren, dat 'geen enkele zinnige persoon het heeft over de Blanke Witte Overheerser'. Dat soort praat vind je dus écht wel in de bepaalde maatschappelijke hoeken. Meestal in de culturele sectoren.quote:Op maandag 15 maart 2021 17:04 schreef Briqq het volgende:
Nogmaals: als je er vuistdiep inzit lijkt het superlogisch wat deze partijen en bewegingen je presenteren. Het vijandbeeld wat je schetst is gewoon een fantoom.
Er is geen enkele zinnige persoon die het heeft over de Blanke Witte Overheerser. Het enige wat BLM, BIJ1 enz aankaart is systemische ongelijkheid. En daarvoor wordt harde taal gebruikt. Maar kijk eens hoe wij praten over allochtonen, moslims enz. Alsof dat niet hard overkomt.
Ik zie het maar zo: als wij zo fragiel zijn dat we niet kunnen omgaan met genderneutraliteit, het respecteren van iemands 'pronouns' enz enz, dat zijn wij een ziek, zwak volk. Net als incels: dat is pure onzekerheid die men projecteert als afgunst, haat en slachtofferschap. Een zelfverzekerde, gezonde persoon respecteert de omgeving, en de omgeving respecteert die persoon. En dat komt van alle kanten. Want je hebt zeker gelijk: er zijn mensen die álles afschuiven op racisme, seksisme enz, maar dat is vaak een karikatuur die over de hele beweging wordt getrokken.
Dualistisch denken is een probleem als je het bij jezelf niet herkent.
Ach kom op... is er dan echt niet een soort baantjescarrousel in de politiek? FvD heeft m.i. in allerlei filmpjes aardig goed laten zien hoe dat werkt in politiek en media. Mensen die zelf actief zijn in media, herkennen dit in dat wereldje vaak maar al te goed.quote:Op maandag 15 maart 2021 17:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
En daarom verspreiden ze complottheorieën en proberen ze zoveel mogelijk verdeeldheid te veroorzaken in dit mooie land met bijv. hun kartelgeleuter zodat ze winst kunnen halen uit deze verzinsels. Right..
Wat vind je van de tweede helft van mijn post?quote:Op maandag 15 maart 2021 17:10 schreef Maharski het volgende:
[..]
Nou.... dat zou ik niet te hard beweren, dat 'geen enkele zinnige persoon het heeft over de Blanke Witte Overheerser'. Dat soort praat vind je dus écht wel in de bepaalde maatschappelijke hoeken. Meestal in de culturele sectoren.
Laat me er nogmaals duidelijk over zijn: ik scheer niet heel links over één kam wat dit betrerft. Ik zie het vooral als een ideologische/filosofische stroming in bepaalde linkse kringen. En het is naar mijn idee best wel een actief clubje dat volgens mij goed is in lobbyen, en weet hoe ze sleutelposities moeten innemen.
quote:Ik zie het heel simpel: men protesteert tegen het feit dat ze geen gelijke kansen krijgen door bewuste of onbewuste uitsluitingsmechanismen. Ik heb het onderzoek gezien en ik geef ze gelijk. Ik ben daar ook tegen. Dat zoiets 'wit privilege' heet is totaal irrelevant. Hoe we het benoemen is totaal irrelevant: het is systemische ongelijkheid. Als je valt over de term 'wit', dan noem je het gewoon racisme of welke andere term je prettiger vindt.
Maar het feit blijft: als autochtone geweldsdelinquent heb je meer kans op een baan dan als Marokkaan die netjes op tijd afstudeert. Dat is en blijft onacceptabel. Ik was namelijk ook zo iemand die zei 'dan moet je maar harder invechten, je eigen gemeenschap aanspreken'. Als ik had geweten dat het zo erg was, was ik veel eerder uit die bubbel van 'eigen verantwoordelijkheid' en andere nonsens gekomen.
Het is het falen van onze maatschappij als een normale, welwillende persoon door zijn/haar afkomst minder kansen krijgt dan een crimineel. Die mening lijkt tegenwoordig controversieel te zijn, maar dat neem ik dan voor lief. Het edgy zijn ben ik gelukkig niet afgeleerd.
Nee, dat weet ik niet.quote:Op maandag 15 maart 2021 17:08 schreef KoosVogels het volgende:
Maar je weet dat cultuurmarxisme niet bestaat en ook geen aanhangers heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |