abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 maart 2021 @ 13:49:37 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198511885
Waarom gaat dit bij elke verkiezingen fout? Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.

Waar gaat het fout? Snappen mensen niet hoe het stemmen werkt? De uitleg lijkt mij duidelijk genoeg.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198511907
twitter
pi_198511925
quote:
De voornaamste reden dat een stem ongeldig werd verklaard, is omdat de stempas en het stembiljet in dezelfde envelop zaten, wat niet de bedoeling is. De tellers mogen de enveloppen niet openmaken omdat een stem geheim moet blijven.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_198511987
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:49 schreef Starhopper het volgende:
Waarom gaat dit bij elke verkiezingen fout? Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.

Waar gaat het fout? Snappen mensen niet hoe het stemmen werkt? De uitleg lijkt mij duidelijk genoeg.
Twee vakjes invullen is inderdaad ongeldig. De naam op het biljet schrijven of een tekening maken maakt het niet ongeldig als er ook maar een vakje is ingevuld. Voor de volledigheid, je mag niet je eigen naam op het biljet schrijven.

Het poststemmen gaat wel heel vaak fout doordat mensen niet begrepen hebben dat de stempas niet bij het stembiljet in de binnen envelop moet.
pi_198512002
De politieke voorkeur van mensen die te dom zijn om precies 1 hokje in te kleuren is sowieso minder relevant.

quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:50 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Als ik de OP goed begrijp gaat dit topic hier nou net niet over.
  maandag 15 maart 2021 @ 13:59:56 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198512050
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Twee vakjes invullen is inderdaad ongeldig. De naam op het biljet schrijven of een tekening maken maakt het niet ongeldig als er ook maar een vakje is ingevuld. Voor de volledigheid, je mag niet je eigen naam op het biljet schrijven.

Het poststemmen gaat wel heel vaak fout doordat mensen niet begrepen hebben dat de stempas niet bij het stembiljet in de binnen envelop moet.
Ah, ik lees het nu ook ja _O- Ik dacht dat een stembiljet dan ongeldig is :@

quote:
Wij kregen onderricht in het herkennen van ongeldige stemmen, met als grote verrassing: als een verbitterde kiezer op het stembiljet schrijft 'Zakkenvullers' is de stem toch geldig als een van de letters door een wit hokje gaat. Op voorwaarde dat hij geen ander hokje rood kleurt en voor de belediging gebruik maakt van het officiële rode rijkspotlood.

https://www.bd.nl/opinie/(...)hokje-gaat~a6ee5e6d/
_O-
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198512111
quote:
84s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:59 schreef Starhopper het volgende:

[..]

[..]

_O-
Ik ga "roverheid" of "ik laat me niet muilkorven" door het hokje van held Engel schrijven! Dat zul Oprutte leren!!

gr gr Coby
pi_198512116
quote:

[..]

[..]

_O-
Je mag ook met rode lippenstift stemmen hoor. Wat je moet doen bij twee kleuren heb ik niet gezien in de training. Dan mag de voorzitter beslissen dus. De kern is dat de stemmer niet herleidbaar mag zijn en dat er maar een vakje ingevuld mag zijn.
pi_198512138
quote:

[..]

[..]

_O-
Tip: Als je blanco wilt stemmen, schrijf dan niet 'blanco' op het stembiljet. Anders wordt je stem geteld als ongeldig ;)
  maandag 15 maart 2021 @ 14:06:56 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512160
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De binnenenvelop waar groot 'Alleen briefstembiljet' op staat.
pi_198512183
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:06 schreef freako het volgende:

[..]

De binnenenvelop waar groot 'Alleen briefstembiljet' op staat.
Voor Jan Terlouw was het al te lastig: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jk-kan-dat-fout-gaan
  maandag 15 maart 2021 @ 14:12:45 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198512247
quote:
10s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor Jan Terlouw was het al te lastig: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jk-kan-dat-fout-gaan
_O-
  maandag 15 maart 2021 @ 14:14:39 #13
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_198512281
quote:

[..]

Moet je serieus die envelop likken? We hebben toch al tientallen jaren envelops met een plakstrip :{
pi_198512291
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:14 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Moet je serieus die envelop likken? We hebben toch al tientallen jaren envelops met een plakstrip :{
Misschien likt Terlouw daar wel overheen :D
  maandag 15 maart 2021 @ 14:16:31 #15
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_198512301
twitter

quote:
De voornaamste reden dat een stem ongeldig werd verklaard, is omdat de stempas en het stembiljet in dezelfde envelop zaten, wat niet de bedoeling is. De tellers mogen de enveloppen niet openmaken omdat een stem geheim moet blijven.

Je kunt toch nog redelijk eenvoudig een stempas uit de enveloppe halen zonder het stembiljet te bekijken/openen? Zou goed zijn als er vanuit het ministerie een aanvullende instructie gaat komen.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_198512302
quote:

[..]

Dan hebben ze het DNA niet om de stemmer te traceren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 maart 2021 @ 14:17:43 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512322
quote:

[..]

Ja. Het komt wel aan op het lezen van de instructies. Maar veel eenvoudiger dan dit kan het niet zonder het stemgeheim geweld aan te doen.
  maandag 15 maart 2021 @ 14:17:44 #18
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_198512323
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan hebben ze het DNA niet om de stemmer te traceren.
Goed punt. Woensdag niet mijn handschoenen en haarnetje vergeten :M
pi_198512367
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:17 schreef freako het volgende:

[..]

Ja. Het komt wel aan op het lezen van de instructies. Maar veel eenvoudiger dan dit kan het niet zonder het stemgeheim geweld aan te doen.
Daar zat ik vanmorgen ook over te denken. Wat je nog kan doen is op de buitenkant van de witte envelop een vak maken met plakstrip waar je die stempas op moet plakken. Door het iets omslachtiger te maken blijven mensen beter bij de les.

edit: Als dit echt een substantieel deel van de stemmen is dan zie ik nog wel gebeuren dat ze alsnog goedgekeurd worden. De boel scheiden zonder de stem te bekijken moet wel lukken. Dit lijkt me wel het einde van het poststemmen.
pi_198512541
quote:

[..]

Eens, ik heb ook een paar keer per post gestemd omdat ik in het buitenland woonde. Zo ingewikkeld is het niet. Is er wel bekend hoeveel van de stemmen uit het buitenland er vorige keer werden afgekeurd? Dus is dit iets wat normaal is, of heeft het misschien te maken met de doelgroep?
  maandag 15 maart 2021 @ 14:37:17 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512590
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:33 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Eens, ik heb ook een paar keer per post gestemd omdat ik in het buitenland woonde. Zo ingewikkeld is het niet. Is er wel bekend hoeveel van de stemmen uit het buitenland er vorige keer werden afgekeurd? Dus is dit iets wat normaal is, of heeft het misschien te maken met de doelgroep?
Het zal zeker lager zijn. Heb wel eens in het PV van briefstembureaus gekeken, maar volgens mij wordt het aantal retourenveloppen dat terzijde wordt gelegd omdat de stempas ontbreekt daarin niet genoteerd. Het aantal ongeldige briefstemmen is in elk geval minimaal.
pi_198512615
quote:
[ twitter ]
Prachtig dat stemmen per post. Echt een uitkomst _O_
Zonder wrijving geen glans
  maandag 15 maart 2021 @ 14:39:07 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198512624
70+'ers kunnen ook werkelijk niks hé.

Gelukkig gok ik dat een groot deel van de mensen die te dom is om te stemmen op PVV had gestemd.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 15 maart 2021 @ 14:40:45 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198512645
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:38 schreef Haags het volgende:

[..]

Prachtig dat stemmen per post. Echt een uitkomst _O_
Ja. Als je dan zelfs te dom bent om een instructie 'stop je stempas en stembiljet niet in dezelfde envelop' kan opvolgen, dan vraag je er gewoon om.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198512660
quote:

[..]

Ik plak het dicht met sperma. Grappig idee toch, dat iemand rondloopt met jouw zaadjes op zijn of haar hand.
pi_198513513
Goh, weer iets wat Ollongren/ een kabinet Rutte niet goed weet te regelen.

8% bij die oudjes ongeldig, dat wordt echt de nekslag voor het CDA dit, al zal de VVD er ook wel onder lijden want die moet het ook hebben van bange mensen die niets beters kunnen verzinnen dan de leider vertrouwen.

Ik ga zometeen nog even voor een stembureau staan hoesten om er weer een paar weg te jagen.
pi_198513614
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:39 schreef Mikeytt het volgende:
70+'ers kunnen ook werkelijk niks hé.

Gelukkig gok ik dat een groot deel van de mensen die te dom is om te stemmen op PVV had gestemd.
Zoals Jan Terlouw :D :D
pi_198513690
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Goh, weer iets wat Ollongren/ een kabinet Rutte niet goed weet te regelen.

De partij die jij aanhangt kan zichzelf niet eens fatsoenlijk regelen.

Het was toch absoluut niet te verwachten dat mensen die o zo duidelijke omschrijving al weer vergeten zijn op het moment van uitvoeren.
  maandag 15 maart 2021 @ 16:18:51 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198514354
twitter
pi_198514543
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 15:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De partij die jij aanhangt kan zichzelf niet eens fatsoenlijk regelen.
Het CDA kan er nog wat van leren als het om interne verkiezingen gaat, en ik geloof niet dat er seksschandalen zijn of dat er integriteitsschendingen zijn die zich opstapelen zoals bij de VVD. Overigens hang ik die partij niet aan, ik ga er waarschijnlijk op stemmen.

quote:
Het was toch absoluut niet te verwachten dat mensen die o zo duidelijke omschrijving al weer vergeten zijn op het moment van uitvoeren.
Ik weet niet of die zo duidelijk was en een duidelijk omschrijving is wat anders dan een goed proces. Met Ollongrens minachting voor de kiezer is het niet zo vanzelfsprekend dat dat goed zou komen. De test was ook al niet erg goed verlopen begreep ik.

quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 16:18 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Briefstemmers zijn 70+, het gemiddelde is dus niet zo heel relevant.
pi_198514665
Bij een voor kiezers geheel nieuwe procedure is het niet zo gek dat er méér ongeldige stemmen zijn dan normaal gesproken bij regulier stemmen.

Om te kunnen controleren dat stemmen geldig zijn zonder hierbij het stemgeheim te doorbreken was een constructie met meerdere enveloppen nodig. Dit is een systeem dat ook andere landen gebruiken en dat al veel langer wordt aangeboden aan Nederlanders in het buitenland. Dat dit voor de meeste mensen nieuw is, dat er (in tegenstelling tot een stembureau) geen toezicht/begeleiding is en dat de doelgroep op leeftijd is maakt het onvermijdelijk dat er meer ongeldige stemmen uitgebracht worden dan bij stemmen op de reguliere wijze.

Je kunt je hooguit afvragen van de rijksoverheid en gemeenten nog méér hadden kunnen doen om dit te voorkomen, zonder bijvoorbeeld afbreuk te doen aan het stemgeheim of de validatie van stempassen, of in het geheel af te zien van briefstemmen. Op een paar incidenten na met verkeerde enveloppen en adresseringen denk ik dat de overheid het maximale heeft gedaan dat je in deze vorm kon doen.
  maandag 15 maart 2021 @ 16:41:45 #33
65846 Bocaj
47th President.
pi_198514691
quote:
Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.
Maak je nou een review van je eigen stembiljet? :')
pi_198514698
quote:
[ twitter ]
Zolang die allemaal voor de VVD zijn is het geen probleem.
pi_198514782
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 16:42 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Zolang die allemaal voor de VVD zijn is het geen probleem.
Ik hoop inderdaad van een hoop omaatjes die niet verder komen dan "Rutte is zo'n leuke man' en 'Dat hij nog geen vrouw heeft he'
pi_198514789
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:16 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
[..]

Je kunt toch nog redelijk eenvoudig een stempas uit de enveloppe halen zonder het stembiljet te bekijken/openen? Zou goed zijn als er vanuit het ministerie een aanvullende instructie gaat komen.
Als je te dom bent om een simpele instructie te volgen moet je dan in staat geacht worden om een goede stem keuze te maken?
pi_198514826
quote:
De Gerda's in dat item zijn duidelijk ongeschikt ja.
De regels over het niet mogen openen van de envelop met het stembiljet zijn vanaf het begin duidelijk geweest.
Dat die mevrouw het aan het eind goed loopt te praten geeft de indruk dat ze het misschien toch niet zo duidelijk hebben uitgelegd daar.

Het is niet gezegd dat het overal mis gaat. En ik mag aannemen aan dat bij het tellen van de stemmen zelf (wat pas vanaf woensdagochtend gebeurt) een dichtgeplakte stembiljetenvelop alsnog terzijde wordt gelegd.
pi_198514965
twitter

We kunnen Rutte wel de schuld geven van dat zo'n beetje niks van de overheid goed geregeld is en er grote problemen zijn op alle departementen, maar die Ollongren kan ook helemaal niks organiseren.
pi_198515283
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[ twitter ]
Dit is echt helemaal fout. Je moet examen doen om te mogen tellen. Hoe zijn dat soort mensen er door gekomen. Hopelijk is er snel genoeg ingegrepen.
pi_198515430
Die vrouw gaat trouwens wel een hoop shit over zich heen krijgen straks.
pi_198515500
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit is echt helemaal fout. Je moet examen doen om te mogen tellen. Hoe zijn dat soort mensen er door gekomen. Hopelijk is er snel genoeg ingegrepen.
Klopt.

Enveloppen die zijn opengemaakt omdat de stempas in de binnenste envelop zat zijn er gelukkig bij het tellen zo uit te halen.
pi_198515561
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:33 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Klopt.

Enveloppen die zijn opengemaakt omdat de stempas in de binnenste envelop zat zijn er gelukkig bij het tellen zo uit te halen.
Maar dat is dan wel weer een aparte controle handeling bij het tellen. Dat had niet nodig moeten zijn.

Bovendien sluit ik niet uit dat alsnog dergelijke stemmen wel geteld mogen worden omdat het er best wel veel zijn. Dan heb je nu dus deze stemmen wel ongeldig gemaakt omdat de envelop open is geweest.

Het experiment met binnenlandse briefstemmen kan hierbij wel weer als verleden tijd aangemerkt worden. Dat werkt dus kennelijk niet gezien de doelgroep en de medewerkers.
pi_198515713
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat is dan wel weer een aparte controle handeling bij het tellen. Dat had niet nodig moeten zijn.

Bovendien sluit ik niet uit dat alsnog dergelijke stemmen wel geteld mogen worden omdat het er best wel veel zijn. Dan heb je nu dus deze stemmen wel ongeldig gemaakt omdat de envelop open is geweest.
Het had niet nodig moeten zijn maar nu het nodig blijkt is het wel nodig.

Die stemmen meetellen kost gelukkig niet zoveel moeite. Bij het openen van de envelop zie je gelijk dat deze al open is geweest. En kan dient deze terzijde te worden geschoven.

En zo kan worden hersteld dat het gebroken stemgeheim is hersteld.
quote:
Het experiment met binnenlandse briefstemmen kan hierbij wel weer als verleden tijd aangemerkt worden. Dat werkt dus kennelijk niet gezien de doelgroep en de medewerkers.
Jammer van de stemmen die niet tellen maar dat ging hier al mis bij de kiezer die de instructies niet goed opvolgde.

Ondanks een hoger percentage ongeldige stemmen kan de doelstelling, zo veel mogelijk kwetsbaren veilig laten stemmen, nog steeds slagen.
pi_198515840
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:51 schreef spinazieruiker het volgende:
Jammer van de stemmen die niet tellen maar dat ging hier al mis bij de kiezer die de instructies niet goed opvolgde.

Als een kleine tien procent het niet voor elkaar krijgt om de o het oog simpele en duidelijke instructies op te volgen dan klopt er iets niet aan die instructies cq procedure.

Eerder had ik al voorgesteld een plakker op de envelop te maken waar de stempas op geplakt moet worden. Dat lijkt lastiger maar voorkomt weer een aantal fouten.
  maandag 15 maart 2021 @ 18:02:49 #45
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198515860
Het was toch allemaal zo goed geregeld. :')

Jezus wat slecht weer.

Ollongren. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198515901
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als een kleine tien procent het niet voor elkaar krijgt om de o het oog simpele en duidelijke instructies op te volgen dan klopt er iets niet aan die instructies cq procedure.
Dit gebeurt in het buitenland en bij Nederlanders in het buitenland al vele jaren en is er nooit gedoe over.

Dat het aantoont dat het niet ideaal is ben ik met je eens. Daarom doen we dit ook alleen omdat er een bijzondere aanleiding voor is. Bij dit soort scores is een herhaling in de huidige vorm niet waarschijnlijk.
quote:
Eerder had ik al voorgesteld een plakker op de envelop te maken waar de stempas op geplakt moet worden. Dat lijkt lastiger maar voorkomt weer een aantal fouten.
Wat vond Kajsa van je idee? Of heb je het alleen hier op FOK! gepost?
pi_198515930
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:51 schreef spinazieruiker het volgende:

Ondanks een hoger percentage ongeldige stemmen kan de doelstelling, zo veel mogelijk kwetsbaren veilig laten stemmen, nog steeds slagen.
Typisch D66, het gaat om het gebaar, wat mensen stemmen en dus dat hun stem telt maakt niet uit natuurlijk. Daarom zijn ze ook zo dol op de 'Europese' verkiezingen.
pi_198515976
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:05 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dit gebeurt in het buitenland en bij Nederlanders in het buitenland al vele jaren en is er nooit gedoe over.

Dat het aantoont dat het niet ideaal is ben ik met je eens. Daarom doen we dit ook alleen omdat er een bijzondere aanleiding voor is. Bij dit soort scores is een herhaling in de huidige vorm niet waarschijnlijk.
[..]

Wat vond Kajsa van je idee? Of heb je het alleen hier op FOK! gepost?
LOL, ik verzon dat vanmorgen pas en heb Kasja sinds dien nog niet op de koffie gehad. Nee, als ik het verzin dan kan iemand anders dat ook verzinnen. Het is natuurlijk totaal onverwacht dat het zo lastig blijkt te zijn.

Voor buitenland is ook het stembiljet totaal anders, bovendien heb je dan over het algemeen met expats te maken die iets meer bureaucratie wel gewend zijn. Bovendien hebben die al langer ervaring met briefstemmen.
pi_198516560
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

LOL, ik verzon dat vanmorgen pas en heb Kasja sinds dien nog niet op de koffie gehad. Nee, als ik het verzin dan kan iemand anders dat ook verzinnen. Het is natuurlijk totaal onverwacht dat het zo lastig blijkt te zijn.

Voor buitenland is ook het stembiljet totaal anders, bovendien heb je dan over het algemeen met expats te maken die iets meer bureaucratie wel gewend zijn. Bovendien hebben die al langer ervaring met briefstemmen.
Ik vraag me af of het had gescheeld. Het vraagt nog steeds dat mensen de instructies goed lezen. En het verwijderen van vastgeplakte stempassen maakt het voor de tellers lastiger.
pi_198517172
Tering Hee bejaarden kunnen ook echt niets. Wat is dat toch? Die mensen kunnen toch wel gewoon lezen en doen wat er gevraagd wordt?
  Moderator maandag 15 maart 2021 @ 19:18:18 #51
236264 crew  capricia
pi_198517274
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:12 schreef Nielsch het volgende:
Tering Hee bejaarden kunnen ook echt niets. Wat is dat toch? Die mensen kunnen toch wel gewoon lezen en doen wat er gevraagd wordt?
Ik heb het vorige week voor mijn moeder in orde gemaakt. Maar de hoeveelheid begeleidende brieven is niet weinig, niet alleen van het kiescollege, maar ook van de gemeente zat er spul bij. En je krijgt het ook opgestuurd in twee etappes. :{

Vond het allemaal niet zo overzichtelijk als had gekund.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 15 maart 2021 @ 19:33:15 #52
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198517554
quote:
1s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb het vorige week voor mijn moeder in orde gemaakt. Maar de hoeveelheid begeleidende brieven is niet weinig, niet alleen van het kiescollege, maar ook van de gemeente zat er spul bij. En je krijgt het ook opgestuurd in twee etappes. :{

Dat opsturen in etappes was bewust.

Omdat de kopie ID niet nodig is voor een briefstem kon je anders met een verkeerd bezorgd briefstembiljet & stempas voor je buren stemmen.
  maandag 15 maart 2021 @ 19:40:41 #53
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_198517697
Een beetje onzinnig om kiezerspas en stembiljet in 1 envelop af te keuren. Stemgeheim is een recht, geen plicht. Dus gewoon meetellen. Het wonderlijke is namelijk dat bij afkeuring het stemgeheim al geschonden is terwijl de stem niet meetelt . Dubbel verlies dus.
pi_198517896
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Een beetje onzinnig om kiezerspas en stembiljet in 1 envelop af te keuren. Stemgeheim is een recht, geen plicht.
Het is inderdaad een recht en geen plicht.

Echter is het onwaarschijnlijk dat al deze mensen opzettelijk stempas en stembiljet in dezelfde envelop stoppen omdat ze niet van dat recht gebruik willen maken.

Dus is er wel degelijk sprake van inbreuk op het stemgeheim.

Daarbij: als iemand bij fysiek stemmen (vrijwillig) zijn naam op het stembiljet schrijft wordt de stem ook ongeldig verklaard.

quote:
Het wonderlijke is namelijk dat bij afkeuring het stemgeheim al geschonden is terwijl de stem niet meetelt . Dubbel verlies dus.
Officieel hoort de envelop met het stembiljet ongeopend terzijde gelegd te worden als in de eerste envelop geen stempluspas wordt aangetroffen.

De tellers krijgen duidelijk de instructie de binnenste envelop niet open te maken. Dat dat in het filmpje wel is gebeurd is inderdaad een fout.
  Moderator maandag 15 maart 2021 @ 19:50:45 #55
236264 crew  capricia
pi_198517918
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:33 schreef freako het volgende:

[..]

Dat opsturen in etappes was bewust.

Omdat de kopie ID niet nodig is voor een briefstem kon je anders met een verkeerd bezorgd briefstembiljet & stempas voor je buren stemmen.
Dat begrijp ik wel.
Maar overal zat van alles bij. En dat maakte het er niet overzichtelijker op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 15 maart 2021 @ 21:50:03 #56
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_198520801
quote:
16s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:02 schreef FlippingCoin het volgende:
Het was toch allemaal zo goed geregeld. :')

Jezus wat slecht weer.

Ollongren. :')
Benieuwd of Lubach dit aan de kaak gaat stellen :')

Oh wacht
..

..

..

Maar inderdaad, 8 % ongeldig _O-
Wat een farce :')
  maandag 15 maart 2021 @ 21:51:18 #57
459912 FlippingCoin
pi_198520829
quote:
1s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:50 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Oh wacht
..

..

..

Maar inderdaad, 8 % ongeldig _O-
Wat een farce :')
Dan moet die in het hondenhok slapen :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_198520865
quote:
1s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:50 schreef RedFever007 het volgende:

Oh wacht
:D
pi_198520903
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 16:18 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Bij 50 Plus wordt dit nadeel ruimschoots gecompenseerd door de geldige stemmen die al zijn verstuurd voordat lijsttrekker Den Haan rollend over straat ging met Henk Krol en de nummer 3
pi_198520907
quote:
16s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dan moet die in het hondenhok slapen :+
?

Hij heeft dit allang aan de orde gesteld.

maandag 15 maart 2021 @ 21:59:37 #61
459912 FlippingCoin
pi_198520991
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:55 schreef Nielsch het volgende:

[..]

?

Hij heeft dit allang aan de orde gesteld.

oh echt
pi_198521988
quote:
1s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zat even te lezen hoe dit allemaal werkt, had me er eigenlijk nog niet in verdiept. Ik denk dat ik het wel goed zou doen. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet. Laat staan als je al een dagje ouder bent. Naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met taal en/of rekenen. Of de groep 70+ daar bijzonder in vertegenwoordigd is weet ik niet, maar ze zullen er tussen zitten. Zat mensen die grote moeite hebben met bijvoorbeeld een belastingaangifte of andere formulieren. Nu ontstaat er een extra laag van complexiteit bovenop het "Kleur een vakje in en gooi het formulier in de bus".

Of en hoe het stemmen per post anders had gekund weet ik niet, ik kan ook niet beoordelen of deze stemmen alsnog kunnen worden meegeteld. Maar je creëert als overheid nu al het probleem dat de integriteit van de verkiezingen in twijfel kan worden getrokken. Tel je ze niet mee, dan zijn mensen boos dat hun stem niet gehoord wordt. Tel je ze wel mee, dan verander je de regels tijdens het spel.

Wat was er precies mis mee geweest om deze groep te laten stemmen in de eerste twee dagen en verder geen briefstemmen toe te laten?
pi_198522429
Ik kwam ergens via Twitter het idee tegen: laat gewoon blinden die envelop open maken. Die haalt stempas eruit en doet envelop weer dicht en in de stem kliko. Klaar.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_198523713
Er was nu iemand die had het vakje Mark Rutte van de kieslijst uitgeknipt en op zijn stempas geplakt :')
pi_198523730
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 23:28 schreef kalinhos het volgende:
Ik kwam ergens via Twitter het idee tegen: laat gewoon blinden die envelop open maken. Die haalt stempas eruit en doet envelop weer dicht en in de stem kliko. Klaar.
Goed plan.

Als ik ooit mag briefstemmen doe ik mijn zwemdiploma in de envelop. Geen blinde die het verschil ziet.
pi_198523801
Mooi dat men nu dezelfde shit in nl heeft waarmee in de us gefraudeerd is. Nog grappiger is dat nu wel de tendens is dat ze afgekeurd moeten worden, count all legal votes dus. Wie zei dat ook alweer? 🤡🌎
pi_198523828
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 22:55 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ik zat even te lezen hoe dit allemaal werkt, had me er eigenlijk nog niet in verdiept. Ik denk dat ik het wel goed zou doen. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet. Laat staan als je al een dagje ouder bent. Naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met taal en/of rekenen. Of de groep 70+ daar bijzonder in vertegenwoordigd is weet ik niet, maar ze zullen er tussen zitten. Zat mensen die grote moeite hebben met bijvoorbeeld een belastingaangifte of andere formulieren. Nu ontstaat er een extra laag van complexiteit bovenop het "Kleur een vakje in en gooi het formulier in de bus".

Of en hoe het stemmen per post anders had gekund weet ik niet, ik kan ook niet beoordelen of deze stemmen alsnog kunnen worden meegeteld. Maar je creëert als overheid nu al het probleem dat de integriteit van de verkiezingen in twijfel kan worden getrokken. Tel je ze niet mee, dan zijn mensen boos dat hun stem niet gehoord wordt. Tel je ze wel mee, dan verander je de regels tijdens het spel.
Vergeet niet dat die complexiteit een functie heeft. Zonder het systeem met enveloppen kun je niet de geldigheid van stemmen controleren en tegens het stemgeheim waarborgen.

Dát zou ik de integriteit van de verkiezingen minstens zoveel in twijfel trekken.

Bij de over, overgrote meerderheid gaat het gelukkig goed. Voor de kleine groep waar het misgaat was het kennelijk niet duidelijk. Zij hadden de instructie beter moeten lezen, of hierbij om hulp vragen, maar hier niet voor gekozen. Ik ben er ook geen voorstander van om nu de regels te gaan aanpassen.

quote:
Wat was er precies mis mee geweest om deze groep te laten stemmen in de eerste twee dagen en verder geen briefstemmen toe te laten?
Het doel was om zo veel mogelijk mensen zo veilig mogelijk te laten stemmen. Bij deze extra kwetsbare groep zijn de risico's van briefstemmen weggestreept tegen het risico van besmetting bij het stembureau en de kans dat deze groep niet zou durven stemmen.

Deze keuze is ook door onze volksvertegenwoordiging gewogen en goedgekeurd. Achteraf is het altijd makkelijk oordelen; een hoger percentage ongeldige stemmen was onvermijdelijk en het doel van briefstemmen, zo veel mogelijk mensen veilig laten stemmen, wordt nog steeds worden behaald.
pi_198523835
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 07:49 schreef 4moreyears het volgende:
Mooi dat men nu dezelfde shit in nl heeft waarmee in de us gefraudeerd is. Nog grappiger is dat nu wel de tendens is dat ze afgekeurd moeten worden, count all legal votes dus. Wie zei dat ook alweer? 🤡🌎
In de VS kon geen enkel bewijs voor claims over fraude worden gepresenteerd.
pi_198523947
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 07:42 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Goed plan.

Als ik ooit mag briefstemmen doe ik mijn zwemdiploma in de envelop. Geen blinde die het verschil ziet.
Behalve dat niemand op voorhand zn zwemdiploma heeft ingestuurd natuurlijk. Dit gaat puur om de enveloppen waarvan vermoed wordt dat er een stempas inzit.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_198524164
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 07:53 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

In de VS kon geen enkel bewijs voor claims over fraude worden gepresenteerd.
😂
pi_198524369
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 08:23 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

😂
Het is waar. Jij bent toen in 82 topics met feiten om je oren geslagen en was na begin januari weken pleite.
pi_198524479
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 16 maart 2021 @ 08:54:29 #73
236264 crew  capricia
pi_198524560
quote:
Forum zal wel moord en brand schreeuwen nu.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198524597
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 08:02 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Behalve dat niemand op voorhand zn zwemdiploma heeft ingestuurd natuurlijk. Dit gaat puur om de enveloppen waarvan vermoed wordt dat er een stempas inzit.
Bij het controleren of een stem (de inhoud van de stembiljetenvelop) geldig is, is het noodzakelijk om bij het openen van de retourenvelop de stempluspas te controleren vóórdat de stembiljetenvelop op de stapel met stemmen wordt gelegd die kunnen worden geteld.

Dus je hebt naast elke blinde die de stempluspas uit de stembiljetenvelop haalt een ziende nodig die de blinde vertelt of de stempluspas geldig is voordat de stembiljetenvelop op de stapel met goedgekeurde enveloppen gaat. Dit lijkt me onuitvoerbaar, alleen al omdat het (zeker op deze korte termijn) onmogelijk is om aan voldoende gekwalificeerde vrijwilligers (blinden en zienden) te komen.

De oplossing die nu is gekozen (stemmen alsnog meenemen als de stempluspas kan worden bekeken zonder het stembiljet open te vouwen) lijkt me dan praktischer. Al blijft dit vergelijkbaar met hoe leraren op de middelbare school de norm van een toets aanpassen omdat enkele mindere goden in een klas het gemiddelde teveel naar beneden halen.
pi_198524611
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 08:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Forum zal wel moord en brand schreeuwen nu.
Forum schreeuwt altijd moord en brand.

Als ze minister dit niet had besloten hadden ze wel moord en brand geschreeuwd over de stemmen die niet meetellen.

Moord en brand schreeuwen is de brandstof die de motor van Forum draaiende houdt.
  Moderator dinsdag 16 maart 2021 @ 08:59:08 #76
236264 crew  capricia
pi_198524621
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 08:58 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Forum schreeuwt altijd moord en brand.

Als ze minister dit niet had besloten hadden ze wel moord en brand geschreeuwd over de stemmen die niet meetellen.

Moord en brand schreeuwen is de brandstof die de motor van Forum draaiende houdt.
Ja. Krijg er een 'stop the count!' en 'count the votes' gevoel bij. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:13:50 #77
403588 mcmlxiv
pi_198524803
quote:
Net als in VS is er hier geen sprake van fraude. Heeft net als in de VS niets met fraude te maken. Gewoon oude mensen die het niet zo goed begrijpen. Net als in de VS kijken ze nu hoe ze dit probleempje kunnen oplossen.

Jouw oranje God heeft nog steeds gewoon geheel volgens de regels dik verloren. Landslide overwinning voor Biden. Biden die nu heel voortvarend de shit van die oranje amateur aan het opruimen is. Biden die wel Corona en de gevolgen aanpakt. Biden die er wel is voor de bevolking van de VS.
pi_198524863
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:13 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Net als in VS is er hier geen sprake van fraude. Heeft net als in de VS niets met fraude te maken. Gewoon oude mensen die het niet zo goed begrijpen. Net als in de VS kijken ze nu hoe ze dit probleempje kunnen oplossen.

Jouw oranje God heeft nog steeds gewoon geheel volgens de regels dik verloren. Landslide overwinning voor Biden. Biden die nu heel voortvarend de shit van die oranje amateur aan het opruimen is. Biden die wel Corona en de gevolgen aanpakt. Biden die er wel is voor de bevolking van de VS.
Ik laat je biden misinformatie even voor wat het is aangezien dat offtopic is

Dit heeft alles met fraude te maken omdat er vanuit rubbertegel-denken weer een loopje gaat worden genomen met anti-fraude maatregelen. Om briefstemmen enigzins correct te laten verlopen zijn er regels voor bedacht.

Omdat er dus mensen zijn die niet kunnen lezen en nadenken laten we die regels dus maar vallen. oftewel waar ben je dan mee bezig. laat iedereen dan maar gewoon zijn kladje inleveren op een ansichtkaart of iets dergelijks, misschien dat ze dat dan wel voor elkaar krijgen?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:25:07 #79
403588 mcmlxiv
pi_198524959
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:18 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Ik laat je biden misinformatie even voor wat het is aangezien dat offtopic is

Dit heeft alles met fraude te maken omdat er vanuit rubbertegel-denken weer een loopje gaat worden genomen met anti-fraude maatregelen. Om briefstemmen enigzins correct te laten verlopen zijn er regels voor bedacht.

Omdat er dus mensen zijn die niet kunnen lezen en nadenken laten we die regels dus maar vallen. oftewel waar ben je dan mee bezig. laat iedereen dan maar gewoon zijn kladje inleveren op een ansichtkaart of iets dergelijks, misschien dat ze dat dan wel voor elkaar krijgen?
Tuurlijk knul. Blijf vooral geloven in je waanbeelden. Keep The Faith!!

In de normale wereld gaan ze ondertussen een mechanische bedenken waarbij heel simpel nog steeds gekeken wordt of een geldige stempas is ingeleverd samen met een geldig stemformulier. Daarbij is het probleempje wat opgelost moet worden het stemgeheim, niet fraude. Maar ja dat is veel te lastig voor complot wappies. Er moet een complot zijn, hoe anders kan het leven zo kut zijn wanneer er geen complot aan ten grondslag ligt?
pi_198525015
twitter

quote:
Ben jij ook van D66?
pi_198525086
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:25 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Tuurlijk knul. Blijf vooral geloven in je waanbeelden. Keep The Faith!!

In de normale wereld gaan ze ondertussen een mechanische bedenken waarbij heel simpel nog steeds gekeken wordt of een geldige stempas is ingeleverd samen met een geldig stemformulier. Daarbij is het probleempje wat opgelost moet worden het stemgeheim, niet fraude. Maar ja dat is veel te lastig voor complot wappies. Er moet een complot zijn, hoe anders kan het leven zo kut zijn wanneer er geen complot aan ten grondslag ligt?
Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge
pi_198525161
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:28 schreef Nober het volgende:
[ ]
[..]

Ben jij ook van D66?
Nee, niet bepaald.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:40:30 #83
403588 mcmlxiv
pi_198525166
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:34 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge
Graag gedaan
pi_198525190
Ik dacht eigenlijk: deze oplossing is zo netjes, daar kan niemand wat tegen hebben. Maar ik heb de complotdenkers weer onderschat, zie ik.
pi_198525225
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:42 schreef Hanca het volgende:
Ik dacht eigenlijk: deze oplossing is zo netjes, daar kan niemand wat tegen hebben. Maar ik heb de complotdenkers weer onderschat, zie ik.
Big tech die doneert aan globalisten? check
briefstemmen met onvolkomenheden? check
vlak voor verkiezingen de regels aanpassen? check
audits van telsoftware door mensen gelieerd aan de globalisten? check

wat een toevaligheid allemaal
pi_198525226
quote:
Er is geen enkel bewijs dat er op grote schaal gefraudeerd is in de VS Bocaj
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:46:36 #87
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198525255
quote:
Er valt met sommige mensen geen land te bezeilen en daar zijn ze nog trots op ook. Alleen maar dom schreeuwen, elke dag opnieuw. En die Martin Bosma wordt er nog voor betaald ook. Het is triest.

Zomaar van de twitters (300 likes :')) :
twitter

Nederland wordt voor een aanzienlijk deel bevolkt door volkomen doorgedraaide halve garen die achter elke boom een soort satanistisch D66-complot zien. Beangstigend.
pi_198525286
quote:
Volgens mij staat er in de regels van de kiesraad dat dit niet mag (envelop met stembiljet open maken om te controleren dat de kiespas er in zit). Als het stembiljet netjes opgevouwd is zie ik ook geen probleem mbt het stemgeheim, maar aan de andere kant is dit wel gewoon de spelregels aanpassen tijdens de verkiezingen. Dit gaat denk ik nog een behoorlijk staartje krijgen.
pi_198525322
quote:
[ twitter ]
[..]

Ben jij ook van D66?
Er zijn onder 70 plussers niet zoveel D66 stemmers. Vooral VVD, CDA en PvdA. Het zou juist in het belang zijn van D66 dat deze stemmen niet mee zouden tellen.
pi_198525348
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:46 schreef VoMy het volgende:

[..]

Er valt met sommige mensen geen land te bezeilen en daar zijn ze nog trots op ook. Alleen maar dom schreeuwen, elke dag opnieuw. En die Martin Bosma wordt er nog voor betaald ook. Het is triest.

Zomaar van de twitters (300 likes :')) :
[ twitter ]

Nederland wordt voor een aanzienlijk deel bevolkt door volkomen doorgedraaide halve garen die achter elke boom een soort satanistisch D66-complot zien. Beangstigend.
Maar als er van te voren regels zijn opgesteld over welke stemmen wel en welke niet geteld mogen worden, dan is de kritiek dat er nu vanaf geweken wordt toch terecht? Het argument ""maar veel mensen hebben het fout gedaan" is toch niet valide?

Vanuit stemgedrag vind ik het prima dat ze meegeteld worden (oudere mensen stemmen traditioneler/rechtser), maar dat zou geen argument moeten zijn. Je spreekt spelregels af, gaat het fout dan kun je de spelregels voor de volgende keer aanpassen.
pi_198525377
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in de regels van de kiesraad dat dit niet mag (envelop met stembiljet open maken om te controleren dat de kiespas er in zit). Als het stembiljet netjes opgevouwd is zie ik ook geen probleem mbt het stemgeheim, maar aan de andere kant is dit wel gewoon de spelregels aanpassen tijdens de verkiezingen. Dit gaat denk ik nog een behoorlijk staartje krijgen.
Dat staartje valt wel mee, als de Hoge Raad heeft ingestemd zal geen rechter dat tegen houden (en anders ga je uiteindelijk bij hoger beroep krijgen dat het goedgekeurd wordt). Er is nu ook niks meer aan te doen: de stembiljetten van die enveloppen liggen door elkaar met de mensen die zijn komen stemmen, geen rechter die de hele verkiezingen hiervoor over gaat laten doen.

En nogmaals: die twee enveloppen is alleen voor het stemgeheim, dat is nu alsnog gewaarborgd. Er is dus geen probleem.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:56:30 #92
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198525397
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:52 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar als er van te voren regels zijn opgeteld over welke stemmen wel en welke niet geteld mogen worden, dan is de kritiek dat er nu vanaf geweken wordt toch terecht? Het argument ""maar veel mensen hebben het fout gedaan" is toch niet valide?

Vanuit stemgedrag vind ik het prima dat ze meegeteld worden (oudere mensen stemmen traditioneler/rechtser), maar dat zou geen argument moeten zijn. Je spreekt spelregels af, gaat het fout dan kun je de spelregels voor de volgende keer aanpassen.
Muah, ik denk dat je best wat speelruimte hebt om bepaalde fouten niet als fout te bestempelen. Het doel van verkiezingen is dat iedereen zijn of haar stem op een eerlijke manier uit kan brengen. De regels die er zijn, zijn om fraude te voorkomen, maar zijn er niet om mensen hun stem te ontzeggen als ze deze te goeder trouw willen uitbrengen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen hun stem uitbrengen op de persoon op wie zij willen stemmen, niet dat er een soort rituele dans met regeltjes wordt uitgevoerd.
pi_198525415
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:55 schreef Hanca het volgende:
En nogmaals: die twee enveloppen is alleen voor het stemgeheim, dat is nu alsnog gewaarborgd. Er is dus geen probleem.
Praktisch ja, maar niet volgens de regels zoals ze van te voren afgesproken zijn.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 09:59:53 #94
403588 mcmlxiv
pi_198525429
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:44 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Big tech die doneert aan globalisten? check
briefstemmen met onvolkomenheden? check
vlak voor verkiezingen de regels aanpassen? check
audits van telsoftware door mensen gelieerd aan de globalisten? check

wat een toevaligheid allemaal
Vertel welke partij kan profiteren van deze “aanpassing”.

Let wel er zijn maximaal 2.4 miljoen briefstemmen. Die worden decentraal ontvangen in 355 gemeenten. Daarvan zijn er 8% problematisch. Dus maximaal zo’n 200.000 stembiljetten verdeeld over die 355 gemeenten, gemiddeld zo’n 600 per gemeente. De kiesdeler in Nederland ligt zo tussen de 60.000 en 70.000 stemmen.

Maximaal zijn dus drie zetels te stelen wanneer in 355 gemeenten corrupte medewerkers 100% van de problematische stemmen in een specifiek hokje weten te proppen.

Dus vertel, hoe zie je dat voor je? Zijn er pakweg 3500 VVD infiltranten onderweg naar flutkuseradeel en herejezusveen? Of ben je gewoon standaard een slechte verliezer?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:02:56 #95
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198525473
Hopelijk is iedereen wel weer ff genezen van brievenbusstemmen en andere onzin en gaan we na corona weer gewoon naar het stemlokaal met stembiljetten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198525495
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:59 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Vertel welke partij kan profiteren van deze “aanpassing”.

Let wel er zijn maximaal 2.4 miljoen briefstemmen. Die worden decentraal ontvangen in 355 gemeenten. Daarvan zijn er 8% problematisch. Dus maximaal zo’n 200.000 stembiljetten verdeeld over die 355 gemeenten, gemiddeld zo’n 600 per gemeente. De kiesdeler in Nederland ligt zo tussen de 60.000 en 70.000 stemmen.

Maximaal zijn dus drie zetels te stelen wanneer in 355 gemeenten corrupte medewerkers 100% van de problematische stemmen in een specifiek hokje weten te proppen.

Dus vertel, hoe zie je dat voor je? Zijn er pakweg 3500 VVD infiltranten onderweg naar flutkuseradeel en herejezusveen? Of ben je gewoon standaard een slechte verliezer?
Onthou je aantallen van je schatting en vergelijk het straks bij de uitslag zou ik zeggen
misschien stemmen wel 138% van de ouderen straks d66 :')
dat schijnt te kunnen
pi_198525496
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Praktisch ja, maar niet volgens de regels zoals ze van te voren afgesproken zijn.
Nee, maar als het probleem waarvoor die regels er zijn is opgelost, is er niks meer aan de hand.
pi_198525523
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:48 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Bizar natuurlijk, de minister besluit de wet opzij te zetten. Dat hebben we al eerder gezien onder Rutte en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar nu, zelfs zonder kamermeerderheid, door een demissionair minister en dan ook de nog de kieswet tijdens de verkiezingen...

En dat alleen om minder gezichtsverlies te lijden dan wel uitslag te beinvloeden. De rechtsstaat is heel, heel erg diep gezonken.
pi_198525529
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, maar als het probleem waarvoor die regels er zijn is opgelost, is er niks meer aan de hand.
Geen probleem inderdaad, we zullen niet spieken
trouwens als de telling fout lijkt te gaan kunnen we ook misschien wat koffers onder een stemtafeltje plaatsen voor snachts wanneer het toilet stuk is
pi_198525571
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:07 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

trouwens als de telling fout lijkt te gaan kunnen we ook misschien wat koffers onder een stemtafeltje plaatsen voor snachts wanneer het toilet stuk is
Antwoord maar eens op de vraag van @mcmlxiv hoe je denkt dat die fraude in zijn werk gaat en/of stop met het verspreiden van totale onzin.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:16:37 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198525667
quote:
[ twitter ]
[..]

Ben jij ook van D66?
Bosma moet zijn fascistische complotbakkes houden
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:17:27 #102
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198525674
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bosma ziet de verkiezingen het liefst verlopen zoals in Rusland of Hongarije.
  Vis een optie? dinsdag 16 maart 2021 @ 10:22:16 #103
70532 loveli
N
pi_198525724
quote:

[..]

Wacht maar tot je doof en hoogbejaard bent en je eerst je stempas en een paar dagen later je stembiljet ontvangt. Voor je kunt stemmen moet je eerst je stempassen vinden, per ongeluk zit de stempas van je inwonende kleinkind met dezelfde voornaam als 1 van de grootouders ook op jouw stapel.

Nadat je dat hebt opgelost lees je de instructies (grijs-blauwe opmaak) terwijl je bejaarde echtgeno(o)t(e) op de achtergrond 3x (want jij bent doof) vraagt of je het wel goed aan het doen bent. Stembiljet ingevuld en opgevouwen, handtekening op de goede kant van stempas en niet op de kant waar de optie 'machtiging' staat.

Aan het eind van het liedje stop je de stembiljetten in de juiste envelop, daarna de stempas in de volgende en je hebt 4 dichtgeplakte enveloppen.

Gelukkig hebben ze op het gemeentehuis een extra stapeltje enveloppen.

Het had eenvoudiger/duidelijker gekund als ze met kleur hadden gewerkt en met nummers. Stembiljet met rode 1 gaat in envelop met blauwe 2, die gaat samen met stempas groene 3 in envelop met gele 4.
crap in = crap out
pi_198525729
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:07 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Hoe kan je zo’n enorme mongool zijn door dat hele koffer onder de tafel argument, wat al 83x officieel ontkracht is, nog steeds rond te pompen??

Ben je dan
1. Een enorme mongool. Of:
2. Kwaadaardig
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:25:45 #105
403588 mcmlxiv
pi_198525763
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:23 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Hoe kan je zo’n enorme mongool zijn door dat hele koffer onder de tafel argument, wat al 83x officieel ontkracht is, nog steeds rond te pompen??

Ben je dan
2. Kwaadaardig
3. Een kwaadaardige mongool?
pi_198525768
Van wat ik begrepen heb was in de tijdelijke covid kieswet al opgenomen dat als een stemmer zowel de stempas als het biljet in de buitenste envelop had gestopt, dat die dan niet als ongeldig zou worden bestempeld.

Je kan je afvragen waarom ze er toen niet aan gedacht hebben ook ff dienkleine envelop mee te nemen in de regels. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat dit geen probleem is, vooral als de kiesraad ook akkoord gaat.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:31:58 #107
403588 mcmlxiv
pi_198525871
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:04 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Onthou je aantallen van je schatting en vergelijk het straks bij de uitslag zou ik zeggen
misschien stemmen wel 138% van de ouderen straks d66 :')
dat schijnt te kunnen
Kortom, net als bij de enorme nederlaag van Trump, heb je geen feiten, geen bewijzen, zelfs geen aanwijzingen, enkel en alleen verdachtmakingen.
pi_198525947
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aldus de extreemlinkse hexagon.
pi_198526111
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:23 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ben je dan
2. Kwaadaardig
DeBoOnKEd!
en offtopic.
Maar mooi dat je je onwetendheid en naiviteit weer etaleert

Feit is dat er gemorreld wordt aan het stemgeheim
Feit is dat er een audit door d66 gelieerde lui wordt gedaan
Feit is dat big tech even miljoenen euros aan d66 doneert
Feit is dat het allemaal wel ERG veel overeen komt met wat er in amerika gebeurde.

Het is op zijn minst verdacht en wie er ook van "profiteert" is het gewoon in algemene zin een slechte zaak.
pi_198526183
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Discussie is inderdaad over de letter van de wet (envelop mag niet geopend worden) en de geest van de wet (stemgeheim moet gewaarborgd worden, i.e. de stem mag niet gelinkt kunnen worden aan een persoon). De letter van de wet is echter heel duidelijk hier:

quote:
Artikel 11.
Indien de retourenveloppe niet alle stembescheiden bevat, de stempluspas niet echt is of het nummer van de stempluspas voorkomt in het uittreksel van ongeldige stempassen, doet het lid van het briefstembureau de aangetroffen bescheiden, zonder het stembiljet in te zien of zonder de enveloppe met het stembiljet te openen, wederom in de retourenveloppe en legt hij deze, na haar te hebben verzegeld, terzijde.
https://wetten.overheid.n(...)Paragraaf1_ArtikelM1

Nu wordt dus gezegd: er zijn zoveel fouten gemaakt door briefstemmers (alhoewel >90% het goed heeft gedaan), dat we deze regel (tijdens het spel) opzij schuiven. Dus ja, ik denk dat dit toch wel een staartje kan krijgen.
pi_198526218
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:52 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Discussie is inderdaad over de letter van de wet (envelop mag niet geopend worden) en de geest van de wet (stemgeheim moet gewaarborgd worden, i.e. de stem mag niet gelinkt kunnen worden aan een persoon). De letter van de wet is echter heel duidelijk hier:
[..]

Nu wordt dus gezegd: er zijn zoveel fouten gemaakt door briefstemmers (alhoewel >90% het goed heeft gedaan), dat we deze regel (tijdens het spel) opzij schuiven. Dus ja, ik denk dat dit toch wel een staartje kan krijgen.
Wees niet bang, de rechterlijke macht heeft hier over het algemeen een d66 achtergrond dus gaat dit gewoon volgens partijlijnen opgelost worden tegen die tijd.
Misschien een wraking en wat hoger beroepen op 1 dag, dat is tegenwoordig mogelijk dus dan is het zo gefixt
pi_198526395
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:47 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

DeBoOnKEd!
en offtopic.

Feit is dat het allemaal wel ERG veel overeen komt met wat er in amerika gebeurde.

Het is op zijn minst verdacht en wie er ook van "profiteert" is het gewoon in algemene zin een slechte zaak.
Al die moeite voor 1 - 3 zetels verschil. Geloof je het zelf? Wat een tijd en geldverspilling.
pi_198526413
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:36 schreef Nober het volgende:

[..]

Aldus de extreemlinkse hexagon.
Sinds wanneer is de D66 extreem links? Het is geen Bij1. Of ben je een extreem rechts persoon die alles links van de uiterste rechter flank extreem links vindt?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 11:12:08 #114
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198526434
quote:

In Amerika is niets gebeurd, en hier ook niet. Dat klopt.
pi_198526487
quote:

[..]

DeBoOnKEd!
en offtopic.

Ga jij nou, die zelf eerst over koffers onder tafel begint, tegen iemand zeggen die daarop reageert dat het off-topic is?

Simpel ventje.

En verder: al je feiten zijn geen feiten. Ga gewoon weg.
pi_198526492
Slechte zaak dit. Na afloop nog even de regels veranderen om een bepaalde groep (bejaarden) maar weer een voordeeltje te gunnen. Misschien moeten we eens gaan kijken of mensen boven een bepaalde leeftijd niet te seniel zijn om te stemmen?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 11:16:19 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198526500
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is de D66 extreem links? Het is geen Bij1. Of ben je een extreem rechts persoon die alles links van de uiterste rechter flank extreem links vindt?
Tja mensen met het IQ van een dropveter kunnen alleen maar in rechts en extreemlinks denken
pi_198526539
quote:

[..]

[..]

Een rechter gaat meestal ook met de geest van de wet mee, niet met de letter. De Raad van State heeft ook mee gekeken. Dus ik zie echt die staart niet.
pi_198526549
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:15 schreef Nielsch het volgende:
Slechte zaak dit. Na afloop nog even de regels veranderen om een bepaalde groep (bejaarden) maar weer een voordeeltje te gunnen. Misschien moeten we eens gaan kijken of mensen boven een bepaalde leeftijd niet te seniel zijn om te stemmen?
Mja aan de andere kant: de briefstemmers hebben nu een fout gemaakt die je niet eens kan maken als je naar een bureau komt.
Dusja, om nou over een voordeeltje te spreken...

Dit gaat tevens ook om iets wat een recht zou moeten zijn, geen plicht. Wil je stemmen en heb je door je eigen fout 2 dingen in dezelfde envelop gedaan? Dan is er een kans dat een teller heel misschien je rode vakje ziet.

Het is niet alsof briefstemmers 3 vakjes hebben ingekleurd en dat nu alsnog wordt meegeteld he.

[ Bericht 20% gewijzigd door kalinhos op 16-03-2021 11:23:59 ]
pi_198526625
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:15 schreef Nielsch het volgende:
Ik kan er best begrip opbrengen voor zo'n eerste keer dat er pragmatisch mee omgegaan wordt.

Geluk bij een ongeluk dat ouderen gemiddeld minder op D66 stemmen, anders had je die schijn eventueel tegen; idioten zoals hierboven geëtaleerd daar gelaten.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 16-03-2021 11:34:13 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  dinsdag 16 maart 2021 @ 11:28:35 #121
33189 RM-rf
1/998001
pi_198526708
quote:

die uitleg is natuurlijk niet 'duidelijk genoeg' als er 8% van de gebruikers wegens exact dezelfde reden een ongeldige stem afgeeft.

Ik ontwikkel zelf ook usability-tests, juist ook wegens data-ingave procedure's en daar testen we heel bewust zulke procedure's en ook of de doelgroep dit in staat is om correct uit te voeren...

als van een testgroep van 100 personen 8 dat fout doen, is het duidelijk dat de procedure gewoon fout is;
dat het een onlogische volgorde volgt die mensen niet begrijpen of dat men vertrouwd op een verstopte uitleg waarvan je altijd weet dat de meeste mensen die nooit zo exact doorlezen als ze een bepaalde schijnbaar simpele handeling moeten doen.

In dit geval lijkt dat formulier (en de opstuurmethode, inclusief die zeer specifieke volgorde van het invoeren van verschillende documenten in de enveloppen) ontwikkeld te zijn zonder dat er ooit een goede en solide gebruiksvriendelijkheid test op afgenomen is waarvan men een testgroep gebruikt heeft die overeen komt met de doelgroep...
zeker aangezien de doelgroep hier senioren is, wat zeker een groep is met veel visuele en functionele handicaps is, is dat imho best onverklaarbaar
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198526761
Ik heb trouwens wel zin in alle Facebook en twitterberichtjes die we vanaf donderdag gaan zien waarin mensen verklaren dat bekenden van hun gezien hebben dat er dozen met stemmen voor de pvv en forum zijn weggegooid of verbrand O+
pi_198526892
quote:

[..]

[..]

Het is typerend voor de antirechtsstatelijkheid van de kabinetten Rutte dat ministers denken dat hun wil boven de wet gaat.

Het idee is natuurlijk dat de geest van de wet wordt vervat in de letter van de wet. De Raad van State heeft daarover ook al geadviseerd en vond dat het goed was. De geest van de kieswet is dan ook dat er geen beslissing van de minister tussendoor komt die de zetelverdeling beinvloedt of kan beinvloeden.

Dit gaat ook gewoon ten koste van de 90% die het wel goed heeft gedaan.
pi_198526906
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:32 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb trouwens wel zin in alle Facebook en twitterberichtjes die we vanaf donderdag gaan zien waarin mensen verklaren dat bekenden van hun gezien hebben dat er dozen met stemmen voor de pvv en forum zijn weggegooid of verbrand O+
Aldus kalinhos die het dus niet belangrijk vind dat mensen vertrouwen hebben in de stemprocedure
oh wacht, het zijn natuurlijk maar domme tokkies, dan geeft het niks
pi_198526942
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:12 schreef VoMy het volgende:

[..]

In Amerika is niets gebeurd, en hier ook niet. Dat klopt.
ignorance is bliss
maar hou vooral je naieve wereldbeeld in stand
pi_198526996
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:40 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Aldus kalinhos die het dus niet belangrijk vind dat mensen vertrouwen hebben in de stemprocedure
oh wacht, het zijn natuurlijk maar domme tokkies, dan geeft het niks
Vind is met dt.

En ja. Ik heb enorm vertrouwen. Er zijn duizenden stembureaus met duizenden en duizenden vrijwilligers. Als je wilt kan je nog gewoon meekijken ook, als je het allemaal niet vertrouwt.

Ook dit weer: de NOS is er notabene bij als het verkeerd gaat met de openen van de enveloppen en ze zenden het uit.
Tevens is er gewoon openheid vanuit gemeenten die aangeven van joh we zienndat ongeveer zoveel % het verkeerd gedaan heeft met de stempas. De minister geeft aan dat ze er naar gaat kijken.

Het is allemaal compleet transparant.

En al die “pvv stemmen weggegooid” verhalen die steeds opduiken blijken steeds onjuist. Verzinsels, hoaxes zo je wilt, door mensen die graag de boel nog wat meer willen opjutten. Net nog wat meer wantrouwen zaaien.

Het zijn dezelfde soort mensen die afgelopen zomer al de hoax verspreiden van “huh ja een vriend van mij ging voor een test, keerde om uit de rij en kreeg na 3 dagen een brief van de ggd waarin stond dat hij positief was!”

Het is vergif, zulke mensen. Compleet tokkievolk. Die mensen hebben sowieso al geen vertrouwen in een overheid en gaan het ook nooit krijgen. Het kan me echt geen reet schelen of zij wel of niet vertrouwen hebben in een stemprocedure. Het zijn namelijk de mensen waar jij ook bij hoort: zelfs als ze letterlijk tegen bewijs aanlopen dat wat ze zeggen niet klopt, blijven ze het rondpompen. Mensen kunnen we missen als kiespijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door kalinhos op 16-03-2021 11:51:39 ]
pi_198527029
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:42 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

ignorance is bliss
maar hou vooral je naieve wereldbeeld in stand
De vraag is wie naïef is. Jij die tegen beter weten, tientallen rechtzaken en audits nog steeds gelooft dat djt gewonnen heeft zonder enige logische basis, of mensen die opnde feiten afgaan.

Je pompt ook hier weer hoaxes die al in usa topics zijn ontkracht, meerdere malen. Toen donderde je weer op om nu vervolgens al diezelfde onzin weer te herhalen. Rot gewoon op uit dit topic als je enige doel is onzin verspreiden en derailen.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 11:49:34 #128
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198527054
Jongens stop nou gewoon met happen op de troll.
pi_198527096
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]

De vraag is wie naïef is. Jij die tegen beter weten, tientallen rechtzaken en audits nog steeds gelooft dat djt gewonnen heeft zonder enige logische basis, of mensen die opnde feiten afgaan.

Je pompt ook hier weer hoaxes die al in usa topics zijn ontkracht, meerdere malen. Toen donderde je weer op om nu vervolgens al diezelfde onzin weer te herhalen. Rot gewoon op uit dit topic als je enige doel is onzin verspreiden en derailen.
Het mocht niet meer besproken worden dus ging ik weg
(en ik had wat beters te doen als tegen de bierkaai/modmening in reageren)
pi_198527148
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik vrees nu voor mijn buitenlandse briefstem als die ook wordt verwerkt door dit soort heldere medewerkers. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198527244
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:55 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik vrees nu voor mijn buitenlandse briefstem als die ook wordt verwerkt door dit soort heldere medewerkers. :')
Volgens mij gaan die standaard naar een adres in Den Haag waar mensen zitten die ervaring met buitenlandse stemmen hebben.
pi_198527346
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:02 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Volgens mij gaan die standaard naar een adres in Den Haag waar mensen zitten die ervaring met buitenlandse stemmen hebben.
Gaat idd naar Den Haag. Maar ik hoop dat je gelijk hebt met het tweede deel van je zin. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 12:17:16 #133
403588 mcmlxiv
pi_198527494
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:52 schreef 4moreyears het volgende:

[..]

Het mocht niet meer besproken worden dus ging ik weg
(en ik had wat beters te doen als tegen de bierkaai/modmening in reageren)
Ga je nou nog uitleggen hoe D66 (volgens jou tenslotte de kwade genius) in 355 gemeenten maximaal 3 zetels gaat stelen? Ik zie inderdaad hier in Glimslimmerveen wel wat verdachte auto's rondrijden nou je het zegt. Zijn dat de D66 maffiosi die vooringevulde stembiljetten komen toevoegen aan de brieven van onze onzekere oudjes?
pi_198527566
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:17 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ga je nou nog uitleggen hoe D66 (volgens jou tenslotte de kwade genius) in 355 gemeenten maximaal 3 zetels gaat stelen? Ik zie inderdaad hier in Glimslimmerveen wel wat verdachte auto's rondrijden nou je het zegt. Zijn dat de D66 maffiosi die vooringevulde stembiljetten komen toevoegen aan de brieven van onze onzekere oudjes?
Geen idee, ik speel liever eerlijk in plaats van dit soort dingen te bedenken.
Je had van te voren toch ook niet bedacht hoe ze dat in de US hebben gedaan door beinvloedig aan alle kanten?

Ik reageer op het feit dat hier zaken geregeld worden die uit kunnen lopen op fraude en beinvloeding. grappig dat die constatering blijkbaar nu al weer taboe is bij jou. Wie weet profiteerd FVD er wel van, zou je dat ook goed vinden?
pi_198527612
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]

die uitleg is natuurlijk niet 'duidelijk genoeg' als er 8% van de gebruikers wegens exact dezelfde reden een ongeldige stem afgeeft.

Ik ontwikkel zelf ook usability-tests, juist ook wegens data-ingave procedure's en daar testen we heel bewust zulke procedure's en ook of de doelgroep dit in staat is om correct uit te voeren...

als van een testgroep van 100 personen 8 dat fout doen, is het duidelijk dat de procedure gewoon fout is;
dat het een onlogische volgorde volgt die mensen niet begrijpen of dat men vertrouwd op een verstopte uitleg waarvan je altijd weet dat de meeste mensen die nooit zo exact doorlezen als ze een bepaalde schijnbaar simpele handeling moeten doen.

In dit geval lijkt dat formulier (en de opstuurmethode, inclusief die zeer specifieke volgorde van het invoeren van verschillende documenten in de enveloppen) ontwikkeld te zijn zonder dat er ooit een goede en solide gebruiksvriendelijkheid test op afgenomen is waarvan men een testgroep gebruikt heeft die overeen komt met de doelgroep...
zeker aangezien de doelgroep hier senioren is, wat zeker een groep is met veel visuele en functionele handicaps is, is dat imho best onverklaarbaar
Het staat echt met koeienletters op die envelop: STOP IN DEZE ENVELOP ALLEEN UW STEMBILJET.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 12:30:23 #136
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198527735
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het staat echt met koeienletters op die envelop: STOP IN DEZE ENVELOP ALLEEN UW STEMBILJET.
Doen ze het dan expres verkeerd omdat ze ongeldig willen stemmen ofzo?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Vis een optie? dinsdag 16 maart 2021 @ 12:44:29 #137
70532 loveli
N
pi_198527966
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]

De 8% foutmarge is nadat familieleden of vrijwilligers hebben geholpen met alle papieren en enveloppen. Het had absoluut duidelijker gekund (en gemoeten).
crap in = crap out
pi_198528080
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:30 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Doen ze het dan expres verkeerd omdat ze ongeldig willen stemmen ofzo?
waarschijnlijk omdat ze seniel zijn... maar dan is de vraag of ze überhaupt nog wel de capaciteiten hebben om te stemmen. Waarom mag een goed geïnformeerd persoon van 17 niet stemmen en een seniele kwijlende bejaarde wel?
pi_198528335
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:50 schreef Nielsch het volgende:

[..]

waarschijnlijk omdat ze seniel zijn... maar dan is de vraag of ze überhaupt nog wel de capaciteiten hebben om te stemmen. Waarom mag een goed geïnformeerd persoon van 17 niet stemmen en een seniele kwijlende bejaarde wel?
Omdat elke andere grens dan een leeftijdsgrens zeer discutabel is. Gelukkig mag in Nederland iedereen (tenminste, mits in het bezit van de Nederlandse nationaliteit op de dag van de kandidaatstelling) van boven de 18 stemmen, maakt niet uit of ze wel of geen verstand hebben van politiek, arm of rijk zijn, wel of niet kunnen lezen, wel of niet dement of verstandelijk gehandicapt zijn.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 13:06:37 #140
403588 mcmlxiv
pi_198528336
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:50 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Omdat veel oude mensen het inderdaad lastig vinden om zaken te onthouden gok ik. Ze lezen iets en zijn het een paar minuten later gewoon weer vergeten. Hebben ze daarmee geen capaciteiten om te stemmen? Geen idee, maar het zou sneu zijn om puur op basis van dat soort foutjes stemmen af te keuren. Heb je het biljet zelf fout ingevuld? Tja dan telt hij niet mee, simpel zat.

Stemrecht zou van mij naar 16 jaar mogen, helemaal voor. Misschien nog wel jonger. Het is hun toekomst, helemaal mee eens.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 13:30:50 #141
33189 RM-rf
1/998001
pi_198528681
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 12:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ja en?

dacht je werkelijk dat ergens een melding IN KOEIENLETTERS gaan zetten altijd perfect werkt...
vaak is het idee dat mensen zo schreeuwend die melding brengen al een verkeerd teken en juist zulke meldingen worden aak genegeerd.

Nogmaals.. usability-testing is gewoon een praktische test waarbij je als eerste moet afleren te gaan denken te kunnen stellen dat mensen dat doen wat je 'wil' dat ze graag doen, gewoon door heel hard te gaan roepen dat ze dat moeten doen...

Als een bepaalde procedure ingewikkeld is, en snel verwarrend werk, is er een substantiele kans dat dit ook erkeerd gedaan wordt..

en ja, als bijna 10% van de gebruikers iets fout doet, ligt de fout aan de procedure en de manier waarop deze aan de gebruikers gebracht wordt.

Dan helpt het echt geen zier _nog_ opvallende schreeuw-teksten bij te gaan plaatsen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198528717
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

De extreemlinksen zijn de fascistenroepers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')