abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 maart 2021 @ 13:49:37 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198511885
Waarom gaat dit bij elke verkiezingen fout? Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.

Waar gaat het fout? Snappen mensen niet hoe het stemmen werkt? De uitleg lijkt mij duidelijk genoeg.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198511907
twitter
pi_198511925
quote:
De voornaamste reden dat een stem ongeldig werd verklaard, is omdat de stempas en het stembiljet in dezelfde envelop zaten, wat niet de bedoeling is. De tellers mogen de enveloppen niet openmaken omdat een stem geheim moet blijven.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_198511987
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:49 schreef Starhopper het volgende:
Waarom gaat dit bij elke verkiezingen fout? Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.

Waar gaat het fout? Snappen mensen niet hoe het stemmen werkt? De uitleg lijkt mij duidelijk genoeg.
Twee vakjes invullen is inderdaad ongeldig. De naam op het biljet schrijven of een tekening maken maakt het niet ongeldig als er ook maar een vakje is ingevuld. Voor de volledigheid, je mag niet je eigen naam op het biljet schrijven.

Het poststemmen gaat wel heel vaak fout doordat mensen niet begrepen hebben dat de stempas niet bij het stembiljet in de binnen envelop moet.
pi_198512002
De politieke voorkeur van mensen die te dom zijn om precies 1 hokje in te kleuren is sowieso minder relevant.

quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:50 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Als ik de OP goed begrijp gaat dit topic hier nou net niet over.
  maandag 15 maart 2021 @ 13:59:56 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198512050
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Twee vakjes invullen is inderdaad ongeldig. De naam op het biljet schrijven of een tekening maken maakt het niet ongeldig als er ook maar een vakje is ingevuld. Voor de volledigheid, je mag niet je eigen naam op het biljet schrijven.

Het poststemmen gaat wel heel vaak fout doordat mensen niet begrepen hebben dat de stempas niet bij het stembiljet in de binnen envelop moet.
Ah, ik lees het nu ook ja _O- Ik dacht dat een stembiljet dan ongeldig is :@

quote:
Wij kregen onderricht in het herkennen van ongeldige stemmen, met als grote verrassing: als een verbitterde kiezer op het stembiljet schrijft 'Zakkenvullers' is de stem toch geldig als een van de letters door een wit hokje gaat. Op voorwaarde dat hij geen ander hokje rood kleurt en voor de belediging gebruik maakt van het officiële rode rijkspotlood.

https://www.bd.nl/opinie/(...)hokje-gaat~a6ee5e6d/
_O-
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198512111
quote:
84s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:59 schreef Starhopper het volgende:

[..]

[..]

_O-
Ik ga "roverheid" of "ik laat me niet muilkorven" door het hokje van held Engel schrijven! Dat zul Oprutte leren!!

gr gr Coby
pi_198512116
quote:

[..]

[..]

_O-
Je mag ook met rode lippenstift stemmen hoor. Wat je moet doen bij twee kleuren heb ik niet gezien in de training. Dan mag de voorzitter beslissen dus. De kern is dat de stemmer niet herleidbaar mag zijn en dat er maar een vakje ingevuld mag zijn.
pi_198512138
quote:

[..]

[..]

_O-
Tip: Als je blanco wilt stemmen, schrijf dan niet 'blanco' op het stembiljet. Anders wordt je stem geteld als ongeldig ;)
  maandag 15 maart 2021 @ 14:06:56 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512160
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De binnenenvelop waar groot 'Alleen briefstembiljet' op staat.
pi_198512183
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:06 schreef freako het volgende:

[..]

De binnenenvelop waar groot 'Alleen briefstembiljet' op staat.
Voor Jan Terlouw was het al te lastig: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jk-kan-dat-fout-gaan
  maandag 15 maart 2021 @ 14:12:45 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198512247
quote:
10s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor Jan Terlouw was het al te lastig: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jk-kan-dat-fout-gaan
_O-
  maandag 15 maart 2021 @ 14:14:39 #13
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_198512281
quote:

[..]

Moet je serieus die envelop likken? We hebben toch al tientallen jaren envelops met een plakstrip :{
pi_198512291
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:14 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Moet je serieus die envelop likken? We hebben toch al tientallen jaren envelops met een plakstrip :{
Misschien likt Terlouw daar wel overheen :D
  maandag 15 maart 2021 @ 14:16:31 #15
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_198512301
twitter

quote:
De voornaamste reden dat een stem ongeldig werd verklaard, is omdat de stempas en het stembiljet in dezelfde envelop zaten, wat niet de bedoeling is. De tellers mogen de enveloppen niet openmaken omdat een stem geheim moet blijven.

Je kunt toch nog redelijk eenvoudig een stempas uit de enveloppe halen zonder het stembiljet te bekijken/openen? Zou goed zijn als er vanuit het ministerie een aanvullende instructie gaat komen.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_198512302
quote:

[..]

Dan hebben ze het DNA niet om de stemmer te traceren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 maart 2021 @ 14:17:43 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512322
quote:

[..]

Ja. Het komt wel aan op het lezen van de instructies. Maar veel eenvoudiger dan dit kan het niet zonder het stemgeheim geweld aan te doen.
  maandag 15 maart 2021 @ 14:17:44 #18
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_198512323
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan hebben ze het DNA niet om de stemmer te traceren.
Goed punt. Woensdag niet mijn handschoenen en haarnetje vergeten :M
pi_198512367
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:17 schreef freako het volgende:

[..]

Ja. Het komt wel aan op het lezen van de instructies. Maar veel eenvoudiger dan dit kan het niet zonder het stemgeheim geweld aan te doen.
Daar zat ik vanmorgen ook over te denken. Wat je nog kan doen is op de buitenkant van de witte envelop een vak maken met plakstrip waar je die stempas op moet plakken. Door het iets omslachtiger te maken blijven mensen beter bij de les.

edit: Als dit echt een substantieel deel van de stemmen is dan zie ik nog wel gebeuren dat ze alsnog goedgekeurd worden. De boel scheiden zonder de stem te bekijken moet wel lukken. Dit lijkt me wel het einde van het poststemmen.
pi_198512541
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:17 schreef freako het volgende:

[..]

Eens, ik heb ook een paar keer per post gestemd omdat ik in het buitenland woonde. Zo ingewikkeld is het niet. Is er wel bekend hoeveel van de stemmen uit het buitenland er vorige keer werden afgekeurd? Dus is dit iets wat normaal is, of heeft het misschien te maken met de doelgroep?
  maandag 15 maart 2021 @ 14:37:17 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198512590
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:33 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Eens, ik heb ook een paar keer per post gestemd omdat ik in het buitenland woonde. Zo ingewikkeld is het niet. Is er wel bekend hoeveel van de stemmen uit het buitenland er vorige keer werden afgekeurd? Dus is dit iets wat normaal is, of heeft het misschien te maken met de doelgroep?
Het zal zeker lager zijn. Heb wel eens in het PV van briefstembureaus gekeken, maar volgens mij wordt het aantal retourenveloppen dat terzijde wordt gelegd omdat de stempas ontbreekt daarin niet genoteerd. Het aantal ongeldige briefstemmen is in elk geval minimaal.
pi_198512615
quote:
[ twitter ]
Prachtig dat stemmen per post. Echt een uitkomst _O_
Zonder wrijving geen glans
  maandag 15 maart 2021 @ 14:39:07 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198512624
70+'ers kunnen ook werkelijk niks hé.

Gelukkig gok ik dat een groot deel van de mensen die te dom is om te stemmen op PVV had gestemd.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 15 maart 2021 @ 14:40:45 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198512645
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:38 schreef Haags het volgende:

[..]

Prachtig dat stemmen per post. Echt een uitkomst _O_
Ja. Als je dan zelfs te dom bent om een instructie 'stop je stempas en stembiljet niet in dezelfde envelop' kan opvolgen, dan vraag je er gewoon om.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198512660
quote:

[..]

Ik plak het dicht met sperma. Grappig idee toch, dat iemand rondloopt met jouw zaadjes op zijn of haar hand.
pi_198513513
Goh, weer iets wat Ollongren/ een kabinet Rutte niet goed weet te regelen.

8% bij die oudjes ongeldig, dat wordt echt de nekslag voor het CDA dit, al zal de VVD er ook wel onder lijden want die moet het ook hebben van bange mensen die niets beters kunnen verzinnen dan de leider vertrouwen.

Ik ga zometeen nog even voor een stembureau staan hoesten om er weer een paar weg te jagen.
pi_198513614
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:39 schreef Mikeytt het volgende:
70+'ers kunnen ook werkelijk niks hé.

Gelukkig gok ik dat een groot deel van de mensen die te dom is om te stemmen op PVV had gestemd.
Zoals Jan Terlouw :D :D
pi_198513690
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Goh, weer iets wat Ollongren/ een kabinet Rutte niet goed weet te regelen.

De partij die jij aanhangt kan zichzelf niet eens fatsoenlijk regelen.

Het was toch absoluut niet te verwachten dat mensen die o zo duidelijke omschrijving al weer vergeten zijn op het moment van uitvoeren.
  maandag 15 maart 2021 @ 16:18:51 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198514354
twitter
pi_198514543
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 15:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De partij die jij aanhangt kan zichzelf niet eens fatsoenlijk regelen.
Het CDA kan er nog wat van leren als het om interne verkiezingen gaat, en ik geloof niet dat er seksschandalen zijn of dat er integriteitsschendingen zijn die zich opstapelen zoals bij de VVD. Overigens hang ik die partij niet aan, ik ga er waarschijnlijk op stemmen.

quote:
Het was toch absoluut niet te verwachten dat mensen die o zo duidelijke omschrijving al weer vergeten zijn op het moment van uitvoeren.
Ik weet niet of die zo duidelijk was en een duidelijk omschrijving is wat anders dan een goed proces. Met Ollongrens minachting voor de kiezer is het niet zo vanzelfsprekend dat dat goed zou komen. De test was ook al niet erg goed verlopen begreep ik.

quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 16:18 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Briefstemmers zijn 70+, het gemiddelde is dus niet zo heel relevant.
pi_198514665
Bij een voor kiezers geheel nieuwe procedure is het niet zo gek dat er méér ongeldige stemmen zijn dan normaal gesproken bij regulier stemmen.

Om te kunnen controleren dat stemmen geldig zijn zonder hierbij het stemgeheim te doorbreken was een constructie met meerdere enveloppen nodig. Dit is een systeem dat ook andere landen gebruiken en dat al veel langer wordt aangeboden aan Nederlanders in het buitenland. Dat dit voor de meeste mensen nieuw is, dat er (in tegenstelling tot een stembureau) geen toezicht/begeleiding is en dat de doelgroep op leeftijd is maakt het onvermijdelijk dat er meer ongeldige stemmen uitgebracht worden dan bij stemmen op de reguliere wijze.

Je kunt je hooguit afvragen van de rijksoverheid en gemeenten nog méér hadden kunnen doen om dit te voorkomen, zonder bijvoorbeeld afbreuk te doen aan het stemgeheim of de validatie van stempassen, of in het geheel af te zien van briefstemmen. Op een paar incidenten na met verkeerde enveloppen en adresseringen denk ik dat de overheid het maximale heeft gedaan dat je in deze vorm kon doen.
  maandag 15 maart 2021 @ 16:41:45 #33
65846 Bocaj
47th President.
pi_198514691
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 13:49 schreef Starhopper het volgende:
Waarom zitten er altijd mensen die twee vakjes inkleuren, de naam van de persoon waar ze op willen stemmen op het biljet schrijven of zelfs tekeningen maken.
Maak je nou een review van je eigen stembiljet? :')
pi_198514698
quote:
[ twitter ]
Zolang die allemaal voor de VVD zijn is het geen probleem.
pi_198514782
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 16:42 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Zolang die allemaal voor de VVD zijn is het geen probleem.
Ik hoop inderdaad van een hoop omaatjes die niet verder komen dan "Rutte is zo'n leuke man' en 'Dat hij nog geen vrouw heeft he'
pi_198514789
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:16 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
[..]

Je kunt toch nog redelijk eenvoudig een stempas uit de enveloppe halen zonder het stembiljet te bekijken/openen? Zou goed zijn als er vanuit het ministerie een aanvullende instructie gaat komen.
Als je te dom bent om een simpele instructie te volgen moet je dan in staat geacht worden om een goede stem keuze te maken?
pi_198514826
quote:
De Gerda's in dat item zijn duidelijk ongeschikt ja.
De regels over het niet mogen openen van de envelop met het stembiljet zijn vanaf het begin duidelijk geweest.
Dat die mevrouw het aan het eind goed loopt te praten geeft de indruk dat ze het misschien toch niet zo duidelijk hebben uitgelegd daar.

Het is niet gezegd dat het overal mis gaat. En ik mag aannemen aan dat bij het tellen van de stemmen zelf (wat pas vanaf woensdagochtend gebeurt) een dichtgeplakte stembiljetenvelop alsnog terzijde wordt gelegd.
pi_198514965
twitter

We kunnen Rutte wel de schuld geven van dat zo'n beetje niks van de overheid goed geregeld is en er grote problemen zijn op alle departementen, maar die Ollongren kan ook helemaal niks organiseren.
pi_198515283
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[ twitter ]
Dit is echt helemaal fout. Je moet examen doen om te mogen tellen. Hoe zijn dat soort mensen er door gekomen. Hopelijk is er snel genoeg ingegrepen.
pi_198515430
Die vrouw gaat trouwens wel een hoop shit over zich heen krijgen straks.
pi_198515500
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit is echt helemaal fout. Je moet examen doen om te mogen tellen. Hoe zijn dat soort mensen er door gekomen. Hopelijk is er snel genoeg ingegrepen.
Klopt.

Enveloppen die zijn opengemaakt omdat de stempas in de binnenste envelop zat zijn er gelukkig bij het tellen zo uit te halen.
pi_198515561
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:33 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Klopt.

Enveloppen die zijn opengemaakt omdat de stempas in de binnenste envelop zat zijn er gelukkig bij het tellen zo uit te halen.
Maar dat is dan wel weer een aparte controle handeling bij het tellen. Dat had niet nodig moeten zijn.

Bovendien sluit ik niet uit dat alsnog dergelijke stemmen wel geteld mogen worden omdat het er best wel veel zijn. Dan heb je nu dus deze stemmen wel ongeldig gemaakt omdat de envelop open is geweest.

Het experiment met binnenlandse briefstemmen kan hierbij wel weer als verleden tijd aangemerkt worden. Dat werkt dus kennelijk niet gezien de doelgroep en de medewerkers.
pi_198515713
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dat is dan wel weer een aparte controle handeling bij het tellen. Dat had niet nodig moeten zijn.

Bovendien sluit ik niet uit dat alsnog dergelijke stemmen wel geteld mogen worden omdat het er best wel veel zijn. Dan heb je nu dus deze stemmen wel ongeldig gemaakt omdat de envelop open is geweest.
Het had niet nodig moeten zijn maar nu het nodig blijkt is het wel nodig.

Die stemmen meetellen kost gelukkig niet zoveel moeite. Bij het openen van de envelop zie je gelijk dat deze al open is geweest. En kan dient deze terzijde te worden geschoven.

En zo kan worden hersteld dat het gebroken stemgeheim is hersteld.
quote:
Het experiment met binnenlandse briefstemmen kan hierbij wel weer als verleden tijd aangemerkt worden. Dat werkt dus kennelijk niet gezien de doelgroep en de medewerkers.
Jammer van de stemmen die niet tellen maar dat ging hier al mis bij de kiezer die de instructies niet goed opvolgde.

Ondanks een hoger percentage ongeldige stemmen kan de doelstelling, zo veel mogelijk kwetsbaren veilig laten stemmen, nog steeds slagen.
pi_198515840
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:51 schreef spinazieruiker het volgende:
Jammer van de stemmen die niet tellen maar dat ging hier al mis bij de kiezer die de instructies niet goed opvolgde.

Als een kleine tien procent het niet voor elkaar krijgt om de o het oog simpele en duidelijke instructies op te volgen dan klopt er iets niet aan die instructies cq procedure.

Eerder had ik al voorgesteld een plakker op de envelop te maken waar de stempas op geplakt moet worden. Dat lijkt lastiger maar voorkomt weer een aantal fouten.
  maandag 15 maart 2021 @ 18:02:49 #45
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198515860
Het was toch allemaal zo goed geregeld. :')

Jezus wat slecht weer.

Ollongren. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198515901
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als een kleine tien procent het niet voor elkaar krijgt om de o het oog simpele en duidelijke instructies op te volgen dan klopt er iets niet aan die instructies cq procedure.
Dit gebeurt in het buitenland en bij Nederlanders in het buitenland al vele jaren en is er nooit gedoe over.

Dat het aantoont dat het niet ideaal is ben ik met je eens. Daarom doen we dit ook alleen omdat er een bijzondere aanleiding voor is. Bij dit soort scores is een herhaling in de huidige vorm niet waarschijnlijk.
quote:
Eerder had ik al voorgesteld een plakker op de envelop te maken waar de stempas op geplakt moet worden. Dat lijkt lastiger maar voorkomt weer een aantal fouten.
Wat vond Kajsa van je idee? Of heb je het alleen hier op FOK! gepost?
pi_198515930
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 17:51 schreef spinazieruiker het volgende:

Ondanks een hoger percentage ongeldige stemmen kan de doelstelling, zo veel mogelijk kwetsbaren veilig laten stemmen, nog steeds slagen.
Typisch D66, het gaat om het gebaar, wat mensen stemmen en dus dat hun stem telt maakt niet uit natuurlijk. Daarom zijn ze ook zo dol op de 'Europese' verkiezingen.
pi_198515976
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:05 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dit gebeurt in het buitenland en bij Nederlanders in het buitenland al vele jaren en is er nooit gedoe over.

Dat het aantoont dat het niet ideaal is ben ik met je eens. Daarom doen we dit ook alleen omdat er een bijzondere aanleiding voor is. Bij dit soort scores is een herhaling in de huidige vorm niet waarschijnlijk.
[..]

Wat vond Kajsa van je idee? Of heb je het alleen hier op FOK! gepost?
LOL, ik verzon dat vanmorgen pas en heb Kasja sinds dien nog niet op de koffie gehad. Nee, als ik het verzin dan kan iemand anders dat ook verzinnen. Het is natuurlijk totaal onverwacht dat het zo lastig blijkt te zijn.

Voor buitenland is ook het stembiljet totaal anders, bovendien heb je dan over het algemeen met expats te maken die iets meer bureaucratie wel gewend zijn. Bovendien hebben die al langer ervaring met briefstemmen.
pi_198516560
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

LOL, ik verzon dat vanmorgen pas en heb Kasja sinds dien nog niet op de koffie gehad. Nee, als ik het verzin dan kan iemand anders dat ook verzinnen. Het is natuurlijk totaal onverwacht dat het zo lastig blijkt te zijn.

Voor buitenland is ook het stembiljet totaal anders, bovendien heb je dan over het algemeen met expats te maken die iets meer bureaucratie wel gewend zijn. Bovendien hebben die al langer ervaring met briefstemmen.
Ik vraag me af of het had gescheeld. Het vraagt nog steeds dat mensen de instructies goed lezen. En het verwijderen van vastgeplakte stempassen maakt het voor de tellers lastiger.
pi_198517172
Tering Hee bejaarden kunnen ook echt niets. Wat is dat toch? Die mensen kunnen toch wel gewoon lezen en doen wat er gevraagd wordt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')