(Video in link)quote:Joost Eerdmans (JA21): ‘Fantastisch om een nieuwe stad te bouwen, geeft veel werkgelegenheid’
JA21-lijsttrekker Joost Eerdmans vindt het ‘fantastisch’ om een compleet nieuwe stad in Nederland te bouwen, waar plek is voor 150.000 inwoners. ,,We kunnen niet oneindig in de hoogte bouwen. Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen.’’
Eerdmans lichtte zijn opvallende plan vanmiddag toe tijdens een nieuwe aflevering van verkiezingsserie De Lijsttrekkers op deze nieuwssite. JA21 wil de woningnood aanpakken door een nieuwe stad te bouwen voor 100.000 tot 150.000 inwoners. ,,Laat daar maar eens over nagedacht worden’’, zegt Eerdmans.
De JA21-lijsttrekker, die eind vorig jaar opstapte bij Forum voor Democratie, wil nog niet zeggen wáár de nieuwe stad precies gebouwd moet worden. ,,Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen’’, zegt Eerdmans. ,,Daardoor zorgen we ook dat er draagvlak is.’’
‘Veel groen en water’
,,Planologen en geografen zijn al met ideeën bezig. Dat is goed. Er kan heel veel werkgelegenheid komen. Het is fantastisch om zo’n stad te bouwen. Het zou op het water kunnen.’’ Volgens Eerdmans kan er niet ‘oneindig in de hoogte’ gebouwd worden, zoals in Rotterdam nu veel gebeurt. ,,Bouwen gaat ook ten koste van groen. Uiteindelijk is het op. Je moet dus iets bedenken.’’
JA21 staat niet alleen met dit plan. Het CDA schrijft in haar verkiezingsprogramma over de woningnood: ‘Alle oplossingen zijn denkbaar: van bouwen in het groen tot een compleet nieuwe stad’. Eerdmans wil een ‘mooie’ stad bouwen met ‘veel groen en veel water’.
Thierry Baudet
In de uitzending zei Eerdmans ook dat hij bereid is samen te werken met Thierry Baudet van Forum voor Democratie. JA21 staat momenteel op nul tot drie zetels in de Peilingwijzer, Forum wordt gepeild op drie tot vijf zetels. Eerdmans en Baudet kregen eind vorig jaar ruzie, maar dat betekent volgens Eerdmans niet dat samenwerking in de Tweede Kamer onmogelijk is. ,,Ja hoor, ik zou met hem kunnen samenwerken. Maar in een coalitie wordt het steeds moeilijker. Veel partijen vinden dat hij zichzelf buitenspel zet. Hij is heel grillig als persoon.’’
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
De vorige nieuwe stad is namelijk zo'n succesverhaal, daar wil iedereen wonen
Dat idee had ik gelijk al.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:54 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind het overigens bijzonder dat je de partij uitstapt omdat de leider toegeeft antisemiet te zijn en je dan zegt dat je daar prima mee samen kan werken
Dan heb je je verhalen over zijn gekte schromelijk overdreven of ben je zo machtsgeil dat je met iedereen samenwerkt.
Eerdmans kennende zal het het 2e wel zijn
Hier ben ik het wel mee eens ja. Als je iemand grillig noemt als persoon, lijkt me niet bepaald een eigenschap die je wilt zien in een coalitiepartnerquote:Op woensdag 10 maart 2021 17:54 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind het overigens bijzonder dat je de partij uitstapt omdat de leider toegeeft antisemiet te zijn en je dan zegt dat je daar prima mee samen kan werken
Dan heb je je verhalen over zijn gekte schromelijk overdreven of ben je zo machtsgeil dat je met iedereen samenwerkt.
Eerdmans kennende zal het het 2e wel zijn
Almere is een top 10 stad in NL, dus hoezo wil niemand er wonen. Ze krijgen de komende tien jaar alleen maar meer nieuwe inwoners (positieve groei).quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.
Welk idee? Volgens mij begrijp je mijn post niet helemaal. Ik zeg dat Eerdmans zo machtsgeil is dat hij met een zelf toegegeven antisemiet zou samenwerken als dat hem macht zou opleveren.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:55 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat idee had ik gelijk al.
Dat hele verhaal in het parool was zo dik aangezet.
Oh te snel gelezen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:57 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Welk idee? Volgens mij begrijp je mijn post niet helemaal. Ik zeg dat Eerdmans zo machtsgeil is dat hij met een zelf toegegeven antisemiet zou samenwerken als dat hem macht zou opleveren.
Hoe stond dat in het verhaal in het parool?
Ja dat stuk bedoelde ik ook. Het stuk bedoel je wat door geen van de betrokkenen ontkend is toch?quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:58 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Oh te snel gelezen.![]()
Maar ik bedoelde dat stuk in het parool over dat etentje.
Dan moet je eens naar de lijstjes gaan kijken in welke gemeenten zowel de huizenprijzen als de huurprijzen het meest zijn gestegen de afgelopen 1/3 jaar. Je zult je nog verbazen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Door een aantal die bij FvD zijn gebleven wel dacht ik.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ja dat stuk bedoelde ik ook. Het stuk bedoel je wat door geen van de betrokkenen ontkend is toch?
Als er een land is in West-Europa waar makkelijk hele steden uit de grond gestampt worden dan is het Nederland. Wel eens dat het nog te weinig gebeurt.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:01 schreef Confetti het volgende:
Ik heb ook nooit begrepen waarom er zo weinig nieuwe steden komen. In opkomende landen stampen ze een havenstad zo uit de grond.
En je kan gelijk veel meters maken omdat je van nul begint.
Nee hoor, zelfs Ephraim heeft gezegd dat er door 'battle fatigue' wat provocerende uitspraken zijn gedaan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Door een aantal die bij FvD zijn gebleven wel dacht ik.
Hoe dan ook ik denk dat je eerste en je tweede optie allebei waar zijn.
Dat is wel erg simpel gedacht.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:37 schreef hollandia02 het volgende:
,,Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen’’, zegt Eerdmans. ,,Daardoor zorgen we ook dat er draagvlak is.’’
Schiphol de zee in, gooien we op Schiphol een stad genaamd schipholquote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Dat is wel erg simpel gedacht.![]()
"Waar moet de stad komen?"
Amsterdammers: niet bij Amsterdam
Rest van Nederland: bij Amsterdam
Meerderheid kiest bij Amsterdam, dus zetten we daar de stad neer terwijl de lokale bevolking dat niet wil.
Goed genoeg om te switchen naar deze fatsoenlijker partij?quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:17 schreef Ixnay het volgende:
Goed idee. Ik had hier ooit een topic over geopend.
auto's, lasers, vliegmachinesquote:Op woensdag 10 maart 2021 18:32 schreef Hathor het volgende:
Komt mijn droom om ooit in Duckstad te wonen dan alsnog uit?
Haten op Almerequote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Of gewoon Flevoland; dat lijkt me dan nog wel het meest logisch. Dat is immers al nieuw gebied; genoeg ruimte en redelijke verbinding met de randstad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zo lang ze dat maar fijn in de Randstad doen.
Hij zegt ook niet dat jij er moet wonen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:34 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zou nooit in een stad kunnen wonen die jonger is dan 500 jaar.
ook goed, zolang ze die onzin maar boven de moerdijk houdenquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Of gewoon Flevoland; dat lijkt me dan nog wel het meest logisch. Dat is immers al nieuw gebied; genoeg ruimte en redelijke verbinding met de randstad.
Klopt, just my two cents.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet dat jij er moet wonen.
U hebt gestemd op: In de Peel, daar is nog ruimte zat.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ook goed, zolang ze die onzin maar boven de moerdijk houden
Hell no.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
U hebt gestemd op: In de Peel, daar is nog ruimte zat.
JA21 bedankt u voor het invullen van de poll.
Ik denk dat hij Lelystad bedoelde. Almere is best goed gelukt.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.
Klopt, daar willen tegenwoordig best wel veel mensen wonen. Als je weet waar je wel en niet moet zijn dan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, oneindig niet, maar eentje moet wellicht net lukkenquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:02 schreef Alfje het volgende:
Je kunt niet oneindig in de hoogte bouwen, maar wel oneindig nieuwe steden?
Grootschalige architectonische huisvestingsprojecten zijn bijzonder moeilijk tijdsbestendig te maken, vooral omdat niemand lijkt te kunnen voorspellen hoe het zich in de komende decennia (dus vrij korte termijn zelfs) gaat ontwikkelen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:49 schreef TigerXtrm het volgende:
Mooi toch? Dit soort grote projecten worden al tientallen jaren niet meer ondernomen. Vroegah sloten we gewoon de Zuiderzee af, polderde we een gigantisch deel in, en bouwde we het grootste waterkering netwerk van de wereld. En sindsdien... weinig tot niets wat bij zo'n schaal in de buurt komt.
Zat ruimte in Nederland. Lessen leren van wat er in Almere niet lekker werkte, en hup, uit de grond stampen dat ding.
‘Werkgelegenheid’quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:37 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
(Video in link)
https://www.ad.nl/politie(...)elegenheid~a4b3c094/
Dit gebeurt al volop.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:23 schreef Montagui het volgende:
Misschien dat we eerst beter kunnen investeren in het ombouwen van leegstaande kantoorpanden naar appartementen of zo?
Als ook daarmee de woningkrapte niet opgelost is dan kom nog maar eens terug.
Is nog geen locatie gekozen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:30 schreef Postbus100 het volgende:
Waar dan? (kan dat zo snel niet vinden, of lees ik eroverheen?)
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?quote:
Sowieso nog zeeën van ruimte in Flevoland, maar de rest van Nederland is ook echt wel leeg genoeg voor een nieuwe stad hoorquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?
Dit idd we halen de nieuwdoelstellingen niet door stikstofregels, rode contouren en woningcontigent ongein en een enorm tekort aan bouwvakkers.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
‘Werkgelegenheid’![]()
We hebben enorme krapte op de arbeidsmarkt. Daarom ook veel arbeidsmigranten. Daarom dus woningnood. Nu gaan ze onder het mom van ‘werkgelegenheid’ een nieuwe stad bouwen?
Boven de stad Groningen ligt een vrij lege provincie.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?
De nieuwe polder die de boeren willen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Kunnen de bewoners gelijk aan de slag in de "welles nietes " kerncentrale.quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Boven de stad Groningen ligt een vrij lege provincie.
Lijkt mij het meest zinvolle.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Zodra KLM failliet is kunnen we Schiphol herontwikkelen tot Amsterdam-Zuidwest
U bent er voor om de A-variant van het Bakker Schut-plan weer in werking te laten treden.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:04 schreef Heremeteit het volgende:
Kunnen we niet een stuk van Duitsland annexeren om de levensruimte voor het Nederlandse volk uit te breiden?
Kijk voor de gein eens naar de prijzen daar nu.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Goed plan, laten we anders een nieuwe wijk in Delfzijl uit de klei stampen!quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Welke lokale bevolking?quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Meerderheid kiest bij Amsterdam, dus zetten we daar de stad neer terwijl de lokale bevolking dat niet wil.
Wie wil er nou naast een kerncentrale wonen?quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Goed plan, laten we anders een nieuwe wijk in Delfzijl uit de klei stampen!
en dit, zou een plannetje van de EU kunnen zijnquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
‘Werkgelegenheid’![]()
We hebben enorme krapte op de arbeidsmarkt. Daarom ook veel arbeidsmigranten. Daarom dus woningnood. Nu gaan ze onder het mom van ‘werkgelegenheid’ een nieuwe stad bouwen?
Maar dan moet Groningen hun motto vervangen...quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Klm is de enige die vliegt op schiphol?quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Zodra KLM failliet is kunnen we Schiphol herontwikkelen tot Amsterdam-Zuidwest
Zoek op Haven-Stad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven, er is nog wel veel in aanbouw/recent opgeleverd maar dat zijn al jarenoude projecten. Vergunningen voor toekomstige projecten zijn aardig gedaald vanwege die 40-40-20 regel die Amsterdam oplegt. Mogelijkheden genoeg zoals je zegt, dus hopelijk blijft Amsterdam niet de kop in het zand steken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 01:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoek op Haven-Stad.
Komt een wijk bij zo groot als Leiden.
Voor de rest Ijburg 2, Sluisbuurt, Amstel III, Overamstel en nog een aantal verdichtingsprojecten. In Amsterdam alleen al komen de aankomende 15-25 jaar 150.000 huizen bij.
Dus denk dat ze daar al hun besluit hebben gemaakt.
Wat ze daar ook kunnen doen is het gebied van Durgerdam-Zunderdorp ontwikkelen. Is immers al gemeente gebied alleen krijgen ze daar het aan de stok met links en milieugekkies.
Iets verder van je werk wonen wordt steeds interessanter. Bij veel banen hoef je nog maar een paar dagen fysiek aanwezig te zijn en buiten de Randstad heb je veel meer ruimte om te leven.quote:Op donderdag 11 maart 2021 07:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, een nieuwe stad bouwen heeft alleen nut in de buurt van waar ook veel werking. Dat wordt dus een Almere 2.0.
En dan ben je weer decennia bezig om iets van een ziel in zo’n stad te ontwikkelen. Ik zie er nog niet zoveel in.
Kijk eens op SkyScrapercity in de Holland hoogbouw sectie. Amsterdam is er pittig serieus mee.quote:Op donderdag 11 maart 2021 02:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven, er is nog wel veel in aanbouw/recent opgeleverd maar dat zijn al jarenoude projecten. Vergunningen voor toekomstige projecten zijn aardig gedaald vanwege die 40-40-20 regel die Amsterdam oplegt. Mogelijkheden genoeg zoals je zegt, dus hopelijk blijft Amsterdam niet de kop in het zand steken.
In Lelystad kun je ook fantastisch wonen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Ik denk dat hij Lelystad bedoelde. Almere is best goed gelukt.
Moet alles maar aan rendementsdenken gekoppeld worden dan?quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:47 schreef Makrelis het volgende:
Lijkt me juist wèl dat we de hoogte in moeten. Liefst in de buurt van openbaar vervoer (knooppunten). Op die manier halen we het meeste rendement uit infrastructuren.
Dit topic gaat over het idee om een nieuwe stad te bouwen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Goed genoeg om te switchen naar deze fatsoenlijker partij?
In dit geval met beperkt landoppervlak wel vind ik.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Moet alles maar aan rendementsdenken gekoppeld worden dan?
Vind men te duur.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:28 schreef xzaz het volgende:
Het idee om Schiphol in de zee te gooien en op de plaats van Schiphol bebouwing te plaatsen is een beter idee.
Mensen hebben daar meestal geen trek in. Al zal het zeker toenemen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:47 schreef Makrelis het volgende:
Lijkt me juist wèl dat we de hoogte in moeten. Liefst in de buurt van openbaar vervoer (knooppunten). Op die manier halen we het meeste rendement uit infrastructuren.
Al die grote steden in Nederland zijn lelijk, met een enkele uitzondering daargelaten.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Kan dat niet terug komen? Ben ik direct weg.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:24 schreef RamboDirk het volgende:
In de jaren 50 kreeg men nog subsidie om op te rotten uit Nederland omdat men vond dat we overbevolkt waren
Dat bepaal ik zelf wel horkquote:Op donderdag 11 maart 2021 11:28 schreef kibo het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het idee om een nieuwe stad te bouwen.
Dus houd eens op met je politieke prietpraat aub.
Kan nu ook hoor. Heb je echt geen subsidie voor nodig.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kan dat niet terug komen? Ben ik direct weg.
Ben er al tijdje mee bezig hoor, naast het al groot deel van het jaar niet in NL te zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:46 schreef Fok-it het volgende:
Kan nu ook hoor. Heb je echt geen subsidie voor nodig.
Alwere werd al geopperd in het kleine partijen debat.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Heeft Eerdmans al een naam voor de stad? Ik stel Nieuw-Iskariot voor. Is ook leuk voor al die nieuwe Nederlanders van toekomstig coalitiegenoot VVD.
Almere poort, pampus, Horst, Hout, nog een deel tussen Haven richting Zeewolde.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:53 schreef Elan het volgende:
Eerdmans met z'n Walt Disney momentje
Begin gewoon bestaande plekken vol te bouwen, in en rond Almere is nog plek voor honderdduizenden woningen (die daar ook al voor gereserveerd is) .
Zorg voor een nieuwesnelweg verbinding en een metro en je kunt een hele 'nieuwe stad' realiseren binnen de kaders van een bestaande stad.
Almere Compton.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:53 schreef Elan het volgende:
Eerdmans met z'n Walt Disney momentje
Begin gewoon bestaande plekken vol te bouwen, in en rond Almere is nog plek voor honderdduizenden woningen (die daar ook al voor gereserveerd is) .
Zorg voor een nieuwe snelweg verbinding (Almerr naar Amsterdam via het Ijmeer) en een metro en je kunt een hele 'nieuwe stad' realiseren binnen de kaders van een bestaande stad.
IJburg 2 staat al op de planning. Voor de rest zijn er nog een hoop andere locaties direct aan de A10 die nu al land zijn. Bijvoorbeeld bij durgerdam en zunderdorp. Is officieel al gemeentegebied.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Er van uitgaande dat hip Nederland tegenwoordig binnen een half uur reizen van Amsterdam-centrum wil wonen is het beste om de Markerwaard aan te leggen met een eigen oprit naar de A10.in het IJ-meer.
Klopt en door de verbreding van de A6 vallen de files ook mee, al zou een nieuwe verbinding via het IJmeer ideaal zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Almere poort, pampus, Horst, Hout, nog een deel tussen Haven richting Zeewolde.
Denk wel dat je daar minimaal 150.000 huizen kwijt kan zonder dat iemand daar last van heeft.
Zuid Centraalquote:
Dat kan ook een optie zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt en door de verbreding van de A6 vallen de files ook mee, al zou een nieuwe verbinding via het IJmeer ideaal zijn.
Dat conceptplan ligt er ook al jaren maar is wel heel duur.
https://www.bf-as.nl/ijmeer-2030-1
Dat is de stad van baudet. Dit gaat over Ja21.quote:
Dan wordt het letterlijk koeien of huizen. Wat Jesse Klaver al voorspelde.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
IJburg 2 staat al op de planning. Voor de rest zijn er nog een hoop andere locaties direct aan de A10 die nu al land zijn. Bijvoorbeeld bij durgerdam en zunderdorp. Is officieel al gemeentegebied.
Dat is het nu al vaak.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan wordt het letterlijk koeien of huizen. Wat Jesse Klaver al voorspelde.
Nee hoor. Joost heeft al aangegeven best met Cherrie te kunnen samenwerken en bovendien komt hij uit die engnekkenclub, dus ik neem aan dat hij het gewoon onderschrijft.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is de stad van baudet. Dit gaat over Ja21.
Verkeerde topic lord om je gal te spuwen
Godver! Zijn daar nog steeds weilanden?quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:12 schreef Elan het volgende:
Gebied tussen pak hem beet Leiden en Den Haag mag ook wel een keer volgebouwd worden.
Valt me altijd op als je met de trein gaat tussen Leiden en Den Haag -Rotterdam bijna alles weiland is. Terwijl je als je daar woningen zou neerzetten Je vanuit daar ongeveer de hele Randstad binnen handbereik hebt.
Voorschoten tot metropool verheven.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Godver! Zijn daar nog steeds weilanden?
Snel alles vol bouwen dan maar.
Dan zou ik eerder aan het gebied van Vlaardingen-West tot Naaldwijk denkenquote:Op donderdag 11 maart 2021 13:12 schreef Elan het volgende:
Gebied tussen pak hem beet Leiden en Den Haag mag ook wel een keer volgebouwd worden.
Valt me altijd op als je met de trein gaat tussen Leiden en Den Haag -Rotterdam bijna alles weiland is. Terwijl je als je daar woningen zou neerzetten Je vanuit daar ongeveer de hele Randstad binnen handbereik hebt.
Fun fact, die heb ik bedacht en gooide ik als eerste in de chatquote:Op donderdag 11 maart 2021 12:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alwere werd al geopperd in het kleine partijen debat.
Aaaaah!quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:29 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Fun fact, die heb ik bedacht en gooide ik als eerste in de chat
Ja, je mag me aanraken
Dan zit je alweer verder van Amsterdam vandaan ook qua snelwegen. Idealiter bouw je uiteindelijk gewoon het Groene Hart vol, reduceer je ook meteen een heel stuk stikstof win win.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dan zou ik eerder aan het gebied van Vlaardingen-West tot Naaldwijk denken
Die zogenaamde open ruimte heb je alleen niks aan heeft grotendeels een agrarische functie. Het oogt leuk maar we moeten niet doen alsof het kostbare natuur is dat we moeten koesteren.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:33 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik verwacht niet dat er nog veel open ruimte in de randstad volgebouwd gaat worden. In al sterk verstedelijkt gebied is open ruimte juist erg waardevol om te behouden.
Ik zie hooguit kleine delen bebouwd worden. Zoals het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. En het gebied Aan de A27 ten zuidwesten van Houten. In de zuidelijke Haarlemmermeer rondom Abbenes zie ik ooit ook nog wel wat ontwikkelingen komen.
Jaja. Groen weghalen om stikstof te reduceren.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zit je alweer verder van Amsterdam vandaan ook qua snelwegen. Idealiter bouw je uiteindelijk gewoon het Groene Hart vol, reduceer je ook meteen een heel stuk stikstof win win.
Dat zogenaamde groen van je zit vol met melkveehouderij, wat lekker aantikt qua stikstof bijdrage, dus ja.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jaja. Groen weghalen om stikstof te reduceren.
Als we geen mensen binnenhalen sterven we uit, letterlijk. Geboortecijfer is waardeloos en er zou sprake zijn van krimp.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:40 schreef luxerobots het volgende:
Als we niet continu nieuwe mensen binnen halen, zou onze bevolking niet steeds toenemen, en zouden we ook niet zoveel hoeven bijbouwen.
Het is niet zo dat Nederlanders nu zoveel kinderen nemen.
Dat is de kern van het probleem indd. Op korte termijn zal er wel bijgebouwd moeten worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:40 schreef luxerobots het volgende:
Als we niet continu nieuwe mensen binnen halen, zou onze bevolking niet steeds toenemen, en zouden we ook niet zoveel hoeven bijbouwen.
Je had het over het Groene Hart.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zogenaamde groen van je zit vol met melkveehouderij, wat lekker aantikt qua stikstof bijdrage, dus ja.
Inderdaad een goed idee, als iedereen naar de oude stad to trekt dan moeten we en nieuwe stad bouwen met een kant en klare metroquote:Op woensdag 10 maart 2021 18:17 schreef Ixnay het volgende:
Goed idee. Ik had hier ooit een topic over geopend.
quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je had het over het Groene Hart.
''Het Groene Hart is een binnen de Nederlandse Randstad gelegen relatief dunbevolkt veenweidegebied.''
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Hart
Een weide is iets anders dan een weiland, maar dat zie jij niet als je in de trein zit.
[ afbeelding ]
(lol)quote:Het Groene Hart van Holland is een goede afspiegeling van de landbouw in ons land. In het gebied, waaromheen de Randstad lijkt gedrapeerd, komen veel vormen van landbouw voor, vaak in dezelfde verhouding als in de totale Nederlandse landbouw. In 44 gemeenten die volledig of bijna volledig in het Groene Hart zijn gelegen, zijn 6450 boeren en tuinders actief. Het landbouwgebied omvat 5% van de cultuurgrond en 6% van de agrarische bedrijven van ons land.
nee een weide is een weilandquote:Op donderdag 11 maart 2021 13:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een weide is iets anders dan een weiland, maar dat zie jij niet als je in de trein zit.
[ afbeelding ]
Een stad met ruimte voor natuur en recreatie en sportquote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef Fok-it het volgende:
Zolang het bouwen wordt in combinatie met groen ipv ten koste van groen lijkt me dit een prima initiatief
Almere bedoel je of Nieuwgein , Leidsche Rijn of Groot Amersfoort , ja prima hoorquote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Laat me dan in ieder geval over mijn eigen woorden gaan en bemoei je daar niet mee. Beetje asociaalquote:Op donderdag 11 maart 2021 13:19 schreef kibo het volgende:
[..]
Afgezien van een beetje modden hier, bepaal jij niet zoveel, schat ik zo in .
Ja, en waar zeg ik dat er geen landbouw in het Groene Hart is?quote:
Punt is dat we in een vicieuze cirkel zitten. Boeren mogen niet uitbreiden vanwege stikstof regels en dat staat innovatie in de weg. Maar meer woningen mogen ook niet, volgens mij kun je dan beter investeren in echte natuur dan kunstmatig groen en intensieve veeteelt aan banden leggen, anders kom je nog geen steek verder.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, en waar zeg ik dat er geen landbouw in het Groene Hart is?
Wat mij betreft is Nederland hartstikke vol, en gaan we lekker naar meer groen en ruimte toe.
De voornaamste reden dat onze bevolking explosief bleef groeien terwijl gezinnen gemiddeld minder kinderen kregen is de verbeterde levensstandaard en gezondheidszorg waardoor mensen steeds ouder worden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:40 schreef luxerobots het volgende:
Uitsterven zullen we niet meteen. Met het huidige geboortecijfer blijven er wel te weinig jongeren en werkenden over om voor de ouderen en gepensioneerden te zorgen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Als we geen mensen binnenhalen sterven we uit, letterlijk. Geboortecijfer is waardeloos en er zou sprake zijn van krimp.
Echte natuur moet ook ergens komen , ik zou dan toch 25 % melkveehouders weg kopen en daar wat anders doen alsquote:Op donderdag 11 maart 2021 14:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Punt is dat we in een vicieuze cirkel zitten. Boeren mogen niet uitbreiden vanwege stikstof regels en dat staat innovatie in de weg. Maar meer woningen mogen ook niet, volgens mij kun je dan beter investeren in echte natuur dan kunstmatig groen en intensieve veeteelt aan banden leggen, anders kom je nog geen steek verder.
Al is 60% dat de kieswijzer heeft ingevuld blijkbaar de mening toebedeeld dat boeren geen strobreed (hihaho) in de weg gelegd mag worden.. Dus voorlopig zitten we daar nog wel even aan vast.
Complete bullshit natuurlijk. Toch is dit wel hoe veel politici denken helaas. VVD denkt dat migratie goed is voor de economie, links wilt graag deugen. Beide kanten zijn dus voor dus we zitten met dit stupide beleid waar de bevolking elke 10 jaar met 1 miljoen mensen groeit.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Als we geen mensen binnenhalen sterven we uit, letterlijk. Geboortecijfer is waardeloos en er zou sprake zijn van krimp.
Maar daar staat tegenover dat de zuidelijke landen ieder jaar met een 150.000 mensen krimpenquote:Op donderdag 11 maart 2021 15:55 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Complete bullshit natuurlijk. Toch is dit wel hoe veel politici denken helaas. VVD denkt dat migratie goed is voor de economie, links wilt graag deugen. Beide kanten zijn dus voor dus we zitten met dit stupide beleid waar de bevolking elke 10 jaar met 1 miljoen mensen groeit.
nee dat is 6 meter beneden de zeespiegelquote:Op donderdag 11 maart 2021 15:28 schreef Nattekat het volgende:
Er is nog wel ruimte in de Haarlemmermeerpolder.
Als dat je criterium is kun je heel wat bouwprojecten die al volop in ontwikkeling zijn wel stilleggenquote:Op donderdag 11 maart 2021 15:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is 6 meter beneden de zeespiegel
We moeten eens ophouden met beneden NAP woningen of kantoren bouwen
Achter Utrecht is ruimte zat , mooier ook
Ja inderdaad,quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:07 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Als dat je criterium is kun je heel wat bouwprojecten die al volop in ontwikkeling zijn wel stilleggen
[ afbeelding ]
En het gewenste "dichtbij Amsterdam" kun je ook wel vergeten.
Tussen Vlaardingen en Maassluis wordt momenteel een snelweg aangelegd, de blankenburg tunnel.quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:33 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik verwacht niet dat er nog veel open ruimte in de randstad volgebouwd gaat worden. In al sterk verstedelijkt gebied is open ruimte juist erg waardevol om te behouden.
Ik zie hooguit kleine delen bebouwd worden. Zoals het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. En het gebied Aan de A27 ten zuidwesten van Houten. In de zuidelijke Haarlemmermeer rondom Abbenes zie ik ooit ook nog wel wat ontwikkelingen komen.
Dat zijn dan hele rare mensenquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:10 schreef Alpha0 het volgende:
. Er zijn mensen die zeggen dat de nazi;s de oorlog beter hadden kunnen winnen.
Hoezo kansloos, waar wil je dan die woningen bouwen?quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:14 schreef Bugno3 het volgende:
En dan later weer gaan janken over de MOE-ers die de bouw komen verzorgen"wERkGEleGENheiD", maar niet stilstaan bij de schreeuwende tekorten van technisch geschoold personeel.
Daarnaast: Heeft Eerdmans een locatie in gedachten? Flevoland? Zijn al een aantal succesverhalen te vinden.
Echt, wat een kansloos proefballonnetje.
Flevoland zijn hele mooie steden hoorquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:14 schreef Bugno3 het volgende:
En dan later weer gaan janken over de MOE-ers die de bouw komen verzorgen"wERkGEleGENheiD", maar niet stilstaan bij de schreeuwende tekorten van technisch geschoold personeel.
Daarnaast: Heeft Eerdmans een locatie in gedachten? Flevoland? Zijn al een aantal succesverhalen te vinden.
Echt, wat een kansloos proefballonnetje.
Het hele Nieuwe Stad-idee slaat nergens op. In de Flevoland, de Noordelijke provincies etc is zat ruimte aan bestaande gemeenten om de huizen te bouwen. Het zogenaamd visionaire idee van een nieuwe stad is volledig overbodig en niet nodig, snap je?*quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:21 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoezo kansloos, waar wil je dan die woningen bouwen?
Migratie IS goed voor de economie, meer belastinginkomsten om de vergrijzing van te betalen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 15:55 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Complete bullshit natuurlijk. Toch is dit wel hoe veel politici denken helaas. VVD denkt dat migratie goed is voor de economie, links wilt graag deugen. Beide kanten zijn dus voor dus we zitten met dit stupide beleid waar de bevolking elke 10 jaar met 1 miljoen mensen groeit.
Ik bedoel dan ook dat een nieuwe stad nergens op slaat en er voldoende ruimte is bij de bestaande nieuwe steden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Flevoland zijn hele mooie steden hoor
Dronten is wel klein maar wel mooie ruime woningbouw , veel grote vrijstaande woningen met tuin op het zuiden
ook Almere heeft prachtige wijken
Maar dat is allemaal ver onder NAP
nee dat is niet handigquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:26 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ik bedoel dan ook dat een nieuwe stad nergens op slaat en er voldoende ruimte is bij de bestaande nieuwe steden.
Die snelweg komt strak vlak langs de Krabbeplas te liggen in een tunnel. De Zuidbuurt wordt niet doorsneden en van de snelweg zie en hoor je niks. Of het nu polderlandschap blijft of als er ooit woningen zouden komen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:10 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tussen Vlaardingen en Maassluis wordt momenteel een snelweg aangelegd, de blankenburg tunnel.
Wat een onzin.quote:Jaja, alles wordt volgebouwd, alles wordt volgeasfalteerd en over 50 jaar zit je met je kleinzoon met kroeshaar het Suikerfeest te vieren. Er zijn mensen die zeggen dat de nazi’s de oorlog beter hadden kunnen winnen.
bij Putten is wel plek en dat is boven NAPquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:28 schreef PippenScottie het volgende:
Ik stel Groningen voor. En dan noemen we het De Blauwe Stad
Lelystad gaat (eindelijk) iets doen met de ligging aan het IJsselmeer. De stad is verder niet echt die kant opgebouwd, aangezien ook het Markermeer ingepolderd zou worden. Met de nieuwe plannen komt er als het goed is meer bebouwing rond de "kuststrook", met terrassen etc. Zou een hoop schelen daar.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet handig
Een nieuwe stad met een mooie dorpskern is wel een goed idee ,
Natuurlijk, Eerdmans wil zich gewoon even politiek profileren en daar is zo'n onnozel plan natuurlijk bij uitstek geschikt voor.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:26 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ik bedoel dan ook dat een nieuwe stad nergens op slaat en er voldoende ruimte is bij de bestaande nieuwe steden.
Het klinkt natuurlijk zo lekker Rotterdams, van aanpakken en ambitie natuurlijk, zo'n nieuwe stad "desnoods op zee".quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Natuurlijk, Eerdmans wil zich gewoon even politiek profileren en daar is zo'n onnozel plan natuurlijk bij uitstek geschikt voor.
Waarschijnlijk zit hij vanavond ergens aan tafel bij een talkshow om zijn plan toe te lichten campagne te voeren.
nou ik vind het niet onnozelquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Natuurlijk, Eerdmans wil zich gewoon even politiek profileren en daar is zo'n onnozel plan natuurlijk bij uitstek geschikt voor.
Waarschijnlijk zit hij vanavond ergens aan tafel bij een talkshow om zijn plan toe te lichten campagne te voeren.
Waarom een nieuwe stad?quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik vind het niet onnozel
De Partij Boer en Burger , die wil gaan bouwen in de Oostvaarderplassen
Dat is wel erg mooi wonen daar, maar ok onder NAP
ALs je voor 20 jaar bouwt dan kan , het
gewoon tijdelijke bouwvergunningen
Met tijdelijke bouwvergunningen dan kan je overal bouwen , na 20 jaar slopen verplicht
Dat is nou juist zo'n natuurgebied wat je alleen al vanwege de biodiversiteit moet proberen te behouden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Met tijdelijke bouwvergunningen dan kan je overal bouwen , na 20 jaar slopen verplicht
Wanneer houdt migratie dan op voor jou? Totdat we hier met 50 miljoen mensen leven want dat is zo goed voor de economie??quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Migratie IS goed voor de economie, meer belastinginkomsten om de vergrijzing van te betalen.
Of je moet straks graag 700 euro zorgpremie willen betalen.
Nieuwe woningen realiseren is ook helemaal geen probleem, plek zat. Alleen je moet je niet door de EU laten boycotten aangaande stikstofregels en tegelijkertijd er excessieve landbouw op na houden. De focus moet komen te liggen op wat we zijn verworden, namelijk een diensteneconomie. Dus kappen met intensieve veeteelt voor de export welke netto ook nog eens in verhouding van de problemen die het met zich meebrengt maar weinig bijdraagt aan het BNP.
Ook qua infrastructuur zou er veel meer geïnnoveerd moeten worden. Bijvoorbeeld snelle treinen naar het Noorden, waar wel al jaren over gesproken is maar nog geen stap in gezet is.
Ja zeespiegel stijging , wel eens van gehoord ?quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Vanwaar je fascinatie met het NAP eigenlijk? Heel Almere ligt meters onder het NAP, net als de rest van de polder.
Natuurlijk willen de boeren natuurgebieden volbouwen. Dat slaat twee vliegen in één klap: ze hoeven geen landbouwgrond in te leveren en er is minder natuur waarop hun stikstof neer kan slaan.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee, ooit was het de bedoeling om daar een spoorlijn neet te leggen van Lelystad naar Amsterdamquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:39 schreef spinazieruiker het volgende:
De Oostvaardersplassen was ooit gereserveerd voor een groot haven- en industriegebied. De vorming van natuur daar wordt niet meer omgekeerd.
Wat heeft dat met al dan niet bouwen in de Oostvaardersplassen te maken die liggen achter exact dezelfde dijk als de rest van die stad.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja zeespiegel stijging , wel eens van gehoord ?
met tijdelijke woningbouw zou dat goed kunnenquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat heeft dat met al dan niet bouwen in de Oostvaardersplassen te maken die liggen achter exact dezelfde dijk als de rest van die stad.
En wat voor een.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Midden in een mooi natuur gebied.
Ok en dan na 20 jaar is het natuurgebied naar de klote en ook niets toegevoegd aan de woningvoorraad. Klinkt als een prima plan wel.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met tijdelijke woningbouw zou dat goed kunnen
vergunning voor tijdelijk bouw van 20 jaar ,
Maar wel een hele mooie woonlocatiequote:Op donderdag 11 maart 2021 16:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Ok en dan na 20 jaar is het natuurgebied naar de klote en ook niets toegevoegd aan de woningvoorraad. Klinkt als een prima plan wel.
Que?quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:42 schreef Elan het volgende:
[..]
En wat voor een.
Enige broedplaats van zeearenden in Nederland
Die 50 miljoen komen we wel aan ooit. De vraag is meer hoe je het land in de tussentijd gaat inrichten en innovatie toe past.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:37 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Wanneer houdt migratie dan op voor jou? Totdat we hier met 50 miljoen mensen leven want dat is zo goed voor de economie??
https://www.staatsbosbehe(...)wandelroute-zeearendquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Que?
https://beleefdebiesbosch.nl/zeearend-in-de-biesbosch/
Gegeven het feit dat de bevolking van Europa als geheel krimpt , gaat er toch iets helemaal foutquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Die 50 miljoen komen we wel aan ooit. De vraag is meer hoe je het land in de tussentijd gaat inrichten en innovatie toe past.
Het idee dat meer mensen het land naar de klote zou helpen is nergens op gebaseerd. Sterker nog bevolkingstoename heeft alleen maar geresulteerd in meer welvaart die ideologie kun je terugvoeren tot de gouden eeuw.
En je hebt nog eens de mogelijkheid om een Amsterdammer tegen het lijf te lopen, want de hoofdstad is net iets te populair bij bakfietsyuppen die zich te goed voelen voor de provincie.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je roept van alles maar weet weinig.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee, ooit was het de bedoeling om daar een spoorlijn neet te leggen van Lelystad naar Amsterdam
https://www.staatsbosbehe(...)er/feiten-en-cijfersquote:De geschiedenis van de Oostvaarderplassen gaat 'slechts' terug tot 1968, toen grote plassen water bleven staan in de nieuw aangelegde Flevopolder. Er zou een industriegebied komen. Daar was niet direct behoefte aan. De natuur greep haar kans en ontwikkelde zich tot een afwisselend moerasgebied met plassen, rietvelden, wilgenbossen en verschillende moeras- en watervogelsoorten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassenquote:Aan het eind van 1974 kregen de Oostvaardersplassen de status van 'tijdelijk natuurgebied', waarmee het moeras ook planologisch beschermd werd. De inrichtingsplannen werden herzien en de kade om het moeras werd in 1975 definitief. Hierdoor ontstond tussen de dijken een groot moerasgebied van ongeveer 3600 hectare.
Ook maar vol bouwen dan.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Que?
https://beleefdebiesbosch.nl/zeearend-in-de-biesbosch/
Ze zitten ook in de Bieschbos, vorige week vloog er nog een tegen een windmolen in Duitsland, die was geboren in de Bieschbos.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.staatsbosbehe(...)wandelroute-zeearend
De Flevolijnquote:Op donderdag 11 maart 2021 16:50 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je roept van alles maar weet weinig.
[..]
https://www.staatsbosbehe(...)er/feiten-en-cijfers
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen
De huidige spoorlijn is aangelegd in 1982. Deze ligt inderdaad met een boog om het -inmiddels definitieve- natuurgebied heen.
quote:History
Work began on the railway line in 1980.
Originally, it was planned to run straight through the Oostvaardersplassen.
After protests from environmentalists, the transport minister decided that the line was to pass outside this nature area. As a consequence, this detour is, because of its form, now colloquially called the bath tub line.
In 2008, it was announced that the line's capacity will be extended to 12 trains per hour in either direction. To achieve this, it will be doubled to four tracks.
quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij bedoelt waarschijnlijk de beoogde lijn waar men al jaren over praat tussen Almere Pampus en Amsterdam. Maar dat is niet bij de Oostvaardersplassen.
er is zat weiland om te bouwen , dat heft niet in een natuurgebiedquote:
Hij bedoelt waarschijnlijk de beoogde lijn waar men al jaren over praat tussen Almere Pampus en Amsterdam. Maar dat is niet bij de Oostvaardersplassen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:50 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Je roept van alles maar weet weinig.
[..]
https://www.staatsbosbehe(...)er/feiten-en-cijfers
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen
De huidige spoorlijn is aangelegd in 1982. Deze ligt inderdaad met een boog om het -inmiddels definitieve- natuurgebied heen.
Dan moet er eerst een nieuwe spoorlijn komen die dat gebied gaat voorzien.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, richting Groningen, zo nabij Urk. Prima plek voor een groene stad.
Ja, dus?quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Flevolijn
https://martijnvanvulpen.(...)egen/57-de-flevolijn
Rondom Dronten is nog volop ruimte.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan moet er eerst een nieuwe spoorlijn komen die dat gebied gaat voorzien.
Bovendien is Urk - Almere meer dan een half uur rijden, dus dan zit je op een uur van Amsterdam in de auto.
Voor een overloopgebied van de stad is dat te lang en te ver.
Rond Purmerend ook en dat is geen uur rijden naar Amsterdam, punt is dat er meer dan voldoende plek is in de bestaande situering. Een hele nieuwe stad oprichten is compleet overbodig.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:00 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Rondom Dronten is nog volop ruimte.
Dat ligt dichterbij Almere en de randstad. En er ligt al een spoorlijn.
men doet ook vaak steden samenvoegen en dan ertussen gaan bouwenquote:Op donderdag 11 maart 2021 17:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Rond Purmerend ook en dat is geen uur rijden naar Amsterdam, punt is dat er meer dan voldoende plek is in de bestaande situering. Een hele nieuwe stad oprichten is compleet overbodig.
Eens.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Rond Purmerend ook en dat is geen uur rijden naar Amsterdam, punt is dat er meer dan voldoende plek is in de bestaande situering. Een hele nieuwe stad oprichten is compleet overbodig.
Ja het probleem zit hem zeker niet in de ruimte maar vooral de uitvoering.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men doet ook vaak steden samenvoegen en dan ertussen gaan bouwen
zoals Nieuwegein
Of van een klein dorp een hele grote stad maken zoals Houten , dat kan ook
klopt .quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja het probleem zit hem zeker niet in de ruimte maar vooral de uitvoering.
Dat stikstofverhaal is door corona een beetje naar de achtergrond verdwenen, maar dat dwingt echt tot de dingen structureel anders benaderen de komende decennia wil je voldoende kunnen bouwen.
Natuurlijk zorgt het klimaatprobleem ervoor dat we moeten nadenken over waar en hoe we wonen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt .
Er zijn nog wel meer kleine dorpen met veel grond eromheen die niet onder NAP liggen
De ligging onder NAP gaat in de toekomst meer meespelen
Mee eens al slaat zijn relaas dat hoogte beperkt is nergens op, als je ziet wat er nu voor project aan de gang is aan de Zalmhaven in Rotterdam valt daar echt nog een hoop te winnen in het efficiënt om gaan met beperkte ruimte in en rond de grote steden. Al blijkt de logistiek het sleutelwoord. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van steden als Londen en Tokio, waar forenzen met de trein eigenlijk de standaard is. In plaats van de reputatie van het boemeltje voor paupers dat het OV hier geniet bij de meeste mensen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:10 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Eens.
Zoals ik een paar pagina's geleden ook zei: "We moeten een nieuwe stad bouwen" is vooral een sterke metafoor om aan te geven voor welke opgave we staan. Voor de woningnood op korte termijn is het geen oplossing.
Wat wel of geen nieuwe stad is, is wel wat arbitrair. Zoetermeer en Houten kun je zien als nieuwe steden maar zijn gebouwd rondom een bestaande oude kern.
Op dezelfde manier zou je Abbenes kunnen uitbreiden tot een soort Nieuw Vennep. De naam, snelweg en spoorlijn heb je al. Is dat dan een nieuwe stad? Of is het gewoon een verzameling woonwijken en voorzieningen die toevallig bij een bestaand dorp liggen in plaats van een bestaande stad?
kloptquote:Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Natuurlijk zorgt het klimaatprobleem ervoor dat we moeten nadenken over waar en hoe we wonen.
Echter woont het merendeel van de Nederlanders nu al onder zeeniveau. Het probleem van de woningnood is veel urgenter. Op het punt dat jij aanvoert gaat het binnen 10 jaar toevoegen van een paar honderdduizend extra woningen beneden NAP niet het verschil maken.
Je zult moeten bouwen waar mensen willen wonen. In het oosten en noorden van het land liggen al tientallen jaren kant en klare bouwplannen braak terwijl er elders in het land volop vraag was.
Dat is een zorg voor later.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt .
Er zijn nog wel meer kleine dorpen met veel grond eromheen die niet onder NAP liggen
De ligging onder NAP gaat in de toekomst meer meespelen
Op de schaal van klimaatproblemen staat elk gebouw maar tijdelijk.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
dan moeten we kijken of tijdelijke bouw vergunning een oplossing is , dan kun je snel bouwen en ook snel weer weg halen
Nieuwe stad moet het worden, geen kopie of overloop gebied van Amsterdam.quote:Op donderdag 11 maart 2021 16:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan moet er eerst een nieuwe spoorlijn komen die dat gebied gaat voorzien.
Bovendien is Urk - Almere meer dan een half uur rijden, dus dan zit je op een uur van Amsterdam in de auto.
Voor een overloopgebied van de stad is dat te lang en te ver.
Klopt of ouderen om de doorstroming te bevorderenquote:Op donderdag 11 maart 2021 17:23 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
O
De enige toegevoegde waarde van tijdelijke bouw is voor kortdurende huisvesting van bepaalde doelgroepen zoals studenten en statushouders.
Amsterdam ligt BOVEN NAPquote:Op donderdag 11 maart 2021 17:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nieuwe stad moet het worden, geen kopie of overloop gebied van Amsterdam.
Joost en ik snappen elkaar heel goed, nu alvast een nieuwe goede stad bouwen zodat we daarna Amsterdam kunnen afkoppelen en afdrijven in de Noordzee,
Je wil zeggen dat deze plek midden in Zoetermeer al bestond?quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:10 schreef spinazieruiker het volgende:
Wat wel of geen nieuwe stad is, is wel wat arbitrair. Zoetermeer en Houten kun je zien als nieuwe steden maar zijn gebouwd rondom een bestaande oude kern.
Tja helaas draait alles toch om die stad al heeft corona de markt wel even een dienst bewezen wat dat betreft. Maar ben toch bang dat de run op stolpboerderijen een tijdelijk verschijnsel is. Als de wereld straks weer open gaat willen ze allemaal weer in de Randstad liefst hartje Amsterdam werken en wonen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nieuwe stad moet het worden, geen kopie of overloop gebied van Amsterdam.
Joost en ik snappen elkaar heel goed, nu alvast een nieuwe goede stad bouwen zodat we daarna Amsterdam kunnen afkoppelen en afdrijven in de Noordzee,
ik hoop het nietquote:Op donderdag 11 maart 2021 17:29 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik hoop wel dat Joost een stad wil met lelijke moderne architectuur.
Doe eens een paar voorbeelden?quote:Op donderdag 11 maart 2021 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
Nu gaat men in de natuurgebieden windmolens neerzetten
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ok-noodzakelijk.htmlquote:Op donderdag 11 maart 2021 19:51 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Doe eens een paar voorbeelden?
quote:Zo wil de provincie Friesland graag een groot windmolenpark in het IJsselmeer, dat beschermd natuurgebied is, en Jan-Jacob van Dijk, gedeputeerde van de provincie Gelderland bekijkt of er mogelijkheden zijn om windmolens te bouwen langs de snelwegen op de Veluwe.
quote:Elektrisch vervoer zal meer energie gaan vragen. Onze huizen kunnen straks niet meer verwarmd worden door gas en daar hebben we alleen maar meer elektriciteit voor nodig.
Dan kunnen we niet meer zeggen dat bepaalde gebieden gewoon per definitie uitgesloten zijn."
En dan zetten we jou in de hoogbouw , blijf ik wel lekker in mijn tuintje op het zuiden onder het zonnescherm zitten, waar ik zo het tuinhek uit kan wandelen, zonder in een benauwde lift te moeten staan met corona mensenquote:Op donderdag 11 maart 2021 22:35 schreef xzaz het volgende:
[..]
Amsterdam stad plat gooien en hoogbouw
Ik ga niet naar Amsterdamquote:Op donderdag 11 maart 2021 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En dan zetten we jou in de hoogbouw , blijf ik wel lekken in mijn tuintje op het zuiden onder de zonnescherm zitten, waar ik zo het tuinhek uit kan wandelen, zonder in een benauwde lift te moeten staan met corona mensen
ik ook niet, ik blijf wel in de zon zitten hierquote:
nou wat moet het zijn dan ?quote:Op donderdag 11 maart 2021 13:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dan wordt het letterlijk koeien of huizen. Wat Jesse Klaver al voorspelde.
Historische binnenstad platgooien is niet nodig.quote:Op donderdag 11 maart 2021 22:35 schreef xzaz het volgende:
[..]
Jawel , plat buldozerenquote:Op donderdag 11 maart 2021 23:47 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Historische binnenstad platgooien is niet nodig.
kunnen we geen koe stallen op elkaar bouwen , soort koe flatsquote:Op vrijdag 12 maart 2021 00:20 schreef Minimunt het volgende:
Als planoloog zeg ik als het allemaal zo makkelijk zou zijn dan hadden we dit al langer gedaan.
Feit is dat we leven in een klein land dat al enorm onder spanning staat op fysiek gebied. Een totaal nieuwe stad bouwen is een leuk ideaal maar totaal niet uitvoerbaar. Waar moet deze stad komen en binnen welk tijdsbestek? Mensen vergeten ook vaak dat het eenmaal bouwen/bestemmen van grond niet 'zomaar' weer terug kan worden gezet. Eens woonbestemming kom je er ook bijna niet vanaf.
Ik pleit wel voor landelijk beleid, maar er moeten ook veel meer mogelijkheden komen om tijdelijke bouwwerken toe te kunnen staan op leegstaande terreinen, en leegstaande kantoren bij de kernen. Ook kunnen we niet ontkennen dat we de hoogte in moeten, waar kan. Ook moet de doorstroming worden bevorderd door meer regie te nemen op betaalbare huurwoningen en fiks te schrappen in het aantal beleggers. Naar mijn idee dus meer links beleid.
Het bouwen van een nieuwe stad kan niet meer, en is niet haalbaar voor de komende 15 jaar. Net zoals de agrariër die ook niet meer mag uitbreiden i.v.m. stikstof.
Waar moet het water heen dan, toch niet naar Zeeland?quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:57 schreef spinazieruiker het volgende:
M.b.t. de plek:
Om in het Grevelingenmeer te bouwen hoef je alleen een paar pompen aan te zetten.
Gefeliciteerd, je hebt zojuist het concept megastal uitgevondenquote:Op vrijdag 12 maart 2021 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kunnen we geen koe stallen op elkaar bouwen , soort koe flats
Met automatische stront opvang en methaan afvang en indroog machine
In het zuiden van Amsterdam is hoogbouw beperkt door Schiphol geloof ik. Hoger dan 100m (?) kan niet. Verder heb je nog dat groepje nimby's (vrienden van de stad oid) die tegen alles en in iedereen in protest gaat. Dat alleen kost al jarenquote:Op donderdag 11 maart 2021 23:47 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Historische binnenstad platgooien is niet nodig.
Kijk naar Londen en Parijs: wijs plekken in de stad aan waar serieuze hoogbouw kan komen.
Het probleem van Amsterdam is dat ze dat wel willen, maar dan alleen op plekken waar dat kaoloduur is, zoals kantoren aan de Zuidas waar dan nog duurdere infraprojecten op de vierkante meter moeten worden gebouwd zoals Zuidasdok.
Houthavens is praktisch een leeg canvas. Zorg voor een goede structuur, waaronder het sluiten van de ringlijn van de metro, en begin morgen nog met hoogbouw.
Ik denk dat het oude plan voor Grevelingenstad dat je hier plaatst het landschap van Goeree-Overflakkee meer geweld aandoet dan het droogleggen van één dode zeearm die al aan alle kanten wordt omringd door dijken. Het naar de Noordzee wegpompen van water uit deze bestaande badkuip is ook makkelijker dan eerst nieuwe dijken in zee te moeten bouwen of zelfs een geheel eiland te moeten opspuiten. Maar waarschijnlijker is dat het beide niet gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 01:33 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Waar moet het water heen dan, toch niet naar Zeeland?
[ afbeelding ]
Met de juiste politieke wil zou het moeten kunnen. Sowieso in toekomstig Haven-Stad. Langs het IJ wordt de laatste jaren al hoger gebouwd. Je zou grote delen van Amsterdam-Noord kunnen herontwikkelen naar voorbeeld van de maasoevers in Rotterdam.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 02:02 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In het zuiden van Amsterdam hoogbouw beperkt door Schiphol geloof. Hoger dan 100m (?) kan niet. Verder heb je nog dat groepje nimby's (vrienden van de stad oid) die tegen alles en in iedereen in protest gaat. Dat alleen kost al jaren
Over een stad gesproken die doorpaktquote:Op vrijdag 12 maart 2021 02:07 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Met de juiste politieke wil zou het moeten kunnen. Sowieso in toekomstig Haven-Stad. Langs het IJ wordt de laatste jaren al hoger gebouwd. Je zou grote delen van Amsterdam-Noord kunnen herontwikkelen naar voorbeeld van de maasoevers in Rotterdam.
Tussen Noord en Purmerend ligt niets dan Weiland, prima plekkie.quote:Op donderdag 11 maart 2021 22:35 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook ja , geef de boer het 100 voudige van wat hij voor het land op de vrije markt krijgt en hij zal graag gaan verkassenquote:Op vrijdag 12 maart 2021 05:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tussen Noord en Purmerend ligt niets dan Weiland, prima plekkie.
Jij wilt er een getto van makenquote:Op vrijdag 12 maart 2021 11:16 schreef the-eye het volgende:
Zo'n nieuwe stad zou je zo kunnen ontwerpen dat hij afsluitbaar is voor de rest van het land. Ik denk dat er behoefte is aan zo'n plek en dan metname onder de mensen die er niet willen wonen.
Zware industrie kan ook oprotten en zich groener maken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou wat moet het zijn dan ?
laat die koeien maar in Denemarken of Hongarije laten grazen , den hebben jou kinderen een woning om een gezin te stichten
Over vijf jaar:quote:Geldermalsen is een dorp in de gemeente West Betuwe in de Nederlandse provincie Gelderland. Op 1 januari 2020 telde Geldermalsen 10.880 inwoners.
quote:Geldermalsen is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Gelderland. Op 1 januari 2025 telde Geldermalsen 100.880 inwoners. De stad is in de eerste helft van de 21ste eeuw opgezet als grotere stad in de Betuwe en heeft de potentie te groeien tot een inwonerstal boven de 200 duizend
Dan gaan we het dorp Geldermalsen hernoemen tot Megacity Groen en mals enquote:
Hier was inderdaad even sprake van. Maar in de tussentijd is de Amstel tower 100, gebouwd, staat de sluisbuurt in de planning met 125+, wordt er naast de shell toren 105 en 114 gebouwd en staat Amstel III in de planning met ook 125m+ die hier allen in 60-80 gebied staan. Daarbij is nu ook The Valley bijna klaar van 105 welke in 40-60m staat.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 02:02 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In het zuiden van Amsterdam is hoogbouw beperkt door Schiphol geloof ik. Hoger dan 100m (?) kan niet. Verder heb je nog dat groepje nimby's (vrienden van de stad oid) die tegen alles en in iedereen in protest gaat. Dat alleen kost al jaren
edit: https://www.parool.nl/nie(...)-amsterdam~bea1ec91/
[ afbeelding ]
Pas in Zaandam kun je naar de >100m toe
Ziet het ook. Als je vanaf Schiphol naar de Zuidas kijkt lijkt het net alsof er een plafond op de zuidas ligt. Fucking lelijk. Daar moeten echt minimaal 2 150'ers en minimaal 1 200+ tussen staan. Dan is het wel een imposant blok.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 02:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Over een stad gesproken die doorpaktZalmhaven van 215m +2x70m, Cooltower van 150m en nog een aantal 150+ in planning. Daar is 100m maar gemiddeld
![]()
Even lijstje gejat van Skyscrapercity
[ afbeelding ]
Nu zal wel niet alles gemaakt worden maar de ambitie ligt er iig
vwb Amsterdam, ja zou kunnen met wat lef maar weet niet of en wanneer dat gaat lukken. Zoals het er nu voor staat gaat daar geen 150m toren komen iig. Langs het IJ is ook gewoon max 100m (Y-Towers, Pontsteiger). Toegeven, met veel 100m kom je ook wel ver, maar dat gaat er zo saai uitzien.
Twiske, Ilperveld, Waterland.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 05:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tussen Noord en Purmerend ligt niets dan Weiland, prima plekkie.
Ik doelde meer op het stuk Oostelijk van Zaandam, naar mijn weten is dat geen natuurgebied.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Twiske, Ilperveld, Waterland.
Beschermd natuurgebied en natuurlijke plaats van oa de Roerdomp.
Gaat never nooit gebeuren nie dat daar gebouwd gaat worden.
Steden als Groningen en Venlo groeien nog gewoon. De trek naar de stad zie je ook buiten de Randstad. De krimp in krimpregio's zit meer in de kleinere dorpen dan de grotere kernen.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien moet de hele discussie sowieso weg uit de Randstad. In de krimpregio's hebben ze graag extra inwoners om de scholen en winkels open te kunnen houden. De huidige trek naar de stad blijft ook niet eeuwig aanhouden.
We moeten sowieso meer op afstand blijven werkenquote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien moet de hele discussie sowieso weg uit de Randstad. In de krimpregio's hebben ze graag extra inwoners om de scholen en winkels open te kunnen houden. De huidige trek naar de stad blijft ook niet eeuwig aanhouden.
Dat ligt ingesloten tussen rivieren. Knelpunten gegarandeerd dan. Dan kun je beter Woerden uitbreiden. Of eronder bij Lopik of zo.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 10:24 schreef skrn het volgende:
Geldermalsen is de meest logische plek voor een grote stad, ligt lekker centraal, heeft een goede treinverbinding naar Utrecht/Amsterdam, en kan als mooi regionaal knooppunt dienen naar Tiel en Gorinchem.
Als boeren (of andere grondeigenaren) gewoon grond voor een marktconforme bouwgrondprijs mogen verkopen lost dat idd al een hoop op. Het is bezopen dat de staat/gemeente boeren uit kan kopen voor landbouwgrondprijs, om vervolgens het bestemmingsplan te wijzigen en er het 100-voudige voor te krijgen.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 10:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook ja , geef de boer het 100 voudige van wat hij voor het land op de vrije markt krijgt en hij zal graag gaan verkassen
En elders opnieuw beginnen , of gaan rentenieren
Hoogbouw is veel te duur voor de doelgroepen
Het idee is tijdelijke bouwvergunningen voor tijdelijke woningen op tijdelijke bestemmingsplan
Het gaat dus puur om het wonen voor die doelgroepen en voor doorstroming
Over 20 jaar zal de tijdelijke stad weer verdwijnen om opnieuw plaats te maken voor koeien
Ja natuurlijk mag dat ,quote:Op vrijdag 12 maart 2021 13:28 schreef silverhill het volgende:
[..]
[..]
Als boeren (of andere grondeigenaren) gewoon grond voor een marktconforme bouwgrondprijs mogen verkopen lost dat idd al een hoop op.
Ja ook. Liggen wat gebieden her en der. Tussen Wormer, Jisp en Neck.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het stuk Oostelijk van Zaandam, naar mijn weten is dat geen natuurgebied.
Een ruime groene stad bedoel je , met veel ruimte voor voorjaarsgroenquote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef Fok-it het volgende:
Zolang het bouwen wordt in combinatie met groen ipv ten koste van groen lijkt me dit een prima initiatief
Goed om te horen dat die originele plannen dus niet zijn doorgegaan, of zijn veranderd. Wat je zegt van de Zuidas ben ik het mee eens, net of er een kapmes overheen gegaan is.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier was inderdaad even sprake van. Maar in de tussentijd is de Amstel tower 100, gebouwd, staat de sluisbuurt in de planning met 125+, wordt er naast de shell toren 105 en 114 gebouwd en staat Amstel III in de planning met ook 125m+ die hier allen in 60-80 gebied staan. Daarbij is nu ook The Valley bijna klaar van 105 welke in 40-60m staat.
Edit: ik vergeet de pontsteiger met 90, welke ook hier in 60-80 staan.
verder met de originele post:
Ook in haven-stad willen ze tot 150 meter gaan, welke hier ook in 60-80 staat.
Lijkt mij definitief achterhaald dit plaatje uit 2014
Opzich vind ik het geen slecht iets zo'n club. Als er geen tegenwicht voor alle ontwikkelaars is staat het binnen de kortste keren vol met goedkope lelijke volumebouw. Maar soms draven ze idd wel erg door en lijkt het vooral tegen om het tegen te zijn.quote:Verder heb je wel gelijk over de vrienden van de amsterdamse binnenstad. Stel nimby's. Die schoppen tegen alles aan wat boven de bomen uitkomt. Het enige succes wat ze alleen hebben behaald is dat de Sluisbuurt geen 145 meter wordt maar 125.
Bij de vorige crisis zijn er ook wel wat gemeentes nat gegaan op hun grondpositiesquote:Op vrijdag 12 maart 2021 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja natuurlijk mag dat ,
Jij mag voor jouw eigendom als een huis ook vragen wat jij wilt
Maar de bekende woningbouw locaties als Rijnenburg zijn al 30 jaar geleden opgekocht door beleggers tegen het tienvoudige van de toenmalige grondprijs van landbouwgrond
Die zitten al 30 jaar te wachten tot de gemeente komt om er te bouwen , die grond gaat dan het 100 voudige opbrengen van de huidige grondprijs
De hebben dus totaal geen trek om er windmolens op te laten zetten door de gemeente
Onteigening is alleen mogelijk indien locatie gebonden van algemeen belang, een weg of spoor, ofzo,
een windmolen kan ook elders of op zee geplaatst worden
Vooral Bouwbedrijf Heijmans had 30 jaar geleden alle mogelijke woningbouwlocaties opgekocht met geleend geld. , op al die locaties is nooit gebouwd .doordat de provincie alleen nog maar in de stad wilde bouwen
Dit bedrijf is er haast failliet aan gegaan, en de overheid heeft het bedrijf gered met wegenbouw opdrachten
Ik ben niet tegen een nieuwe stad , maar dan moet het wel nette woningbouw zijn , en energieneutraal en met een metro en bovengronds met veel fietspadenquote:Op zaterdag 13 maart 2021 00:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed om te horen dat die originele plannen dus niet zijn doorgegaan of zijn veranderd
[..]
Opzich vind ik het geen slecht iets zo'n club. Als er geen tegenwicht voor alle ontwikkelaars is staat het binnen de kortste keren vol met goedkope lelijke volumebouw. Maar soms draven ze idd wel erg door en lijkt het vooral tegen om het tegen te zijn.
Meestall zijn die grondpositie omgezet in bos , met recreatie en zijn er wel enkele vrijstaande woningen voor ambtenaren gebouwd om de schade te beperkenquote:Op zaterdag 13 maart 2021 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Bij de vorige crisis zijn er ook wel wat gemeentes nat gegaan op hun grondposities
Ik heb liever gewoon de bestaande steden uitbreiden. Dan hoef je alleen de infrastructuur uit te breiden ipv compleet opnieuw beginnen. Daarnaast heb je dan ook alle bestaande culturele, winkel, horeca en sport faciliteiten waar je op voort kunt borduren.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 00:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen een nieuwe stad , maar dan moet het wel nette woningbouw zijn , en energieneutraal en met een metro en bovengronds met veel fietspaden
Maar geen flats , ik vind dat net zo erg als windmolens of zonnepaneel velden
kloptquote:Op zaterdag 13 maart 2021 00:33 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb liever gewoon de bestaande steden uitbreiden. Dan hoef je alleen de infrastructuur uit te breiden ipv compleet opnieuw beginnen. Daarnaast heb je dan ook alle bestaande culturele en sport faciliteiten waar je op voort kunt borduren.
Woon/werk is zo'n zelfversterkende spiraal. Mensen wonen waar werk is, werk vestigt zich waar de meest potentiele werknemers wonen en zo voortquote:Op zaterdag 13 maart 2021 01:01 schreef 111210 het volgende:
Ze kunnen zich ook op de provincies richten, volgens mij is er in zeeland en limburg leegloop. Ga daar uitbreiden, zorg dat grote bedrijven zich daar gaan vestigen, desnoods overheid en zorg voor goed betaalbare nieuwbouw. Dan komen mensen vanzelf wel uit de randstad.
Snap ook niet dat de zuidas helemaal volgestampt wordt terwijl juist amsterdam te vol en duur is en bv een zeeland het tegenovergestelde. Daarnaast stond het voor corona iedere dag muurvast op de ring, dus dat zal met een paar jaar weer terug komen en erger worden.
Ja de Ruimtelijke Ordening in Nederland daar deugt al 10 jaar helemaal niets meer van , terwijl iedereen kan toch begrijpen dat ieder dorp wil graag ieder jaar een paar nette koophuisjes in een rijtje bouwen , om te voorkomen dat het dorp vergrijstquote:Op zaterdag 13 maart 2021 02:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Woon/werk is zo'n zelfversterkende spiraal. Mensen wonen waar werk is, werk vestigt zich waar de meest potentiele werknemers wonen en zo voort
Overheid zit al veel in kleinere gebieden. CJIB in Leeuwarden, Belasting over het hele land, DUO in Groningen bijvoorbeeld. Vraag me af hoeveel spreiding daar nog meer in zit.
Dit is wel een wereldwijd fenomeen overigens, overal is er een trek vanaf het 'platteland' naar steden. Dit is geen specifiek Nederlands aangelegenheid.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 03:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja de Ruimtelijke Ordening in Nederland daar deugt al 10 jaar helemaal niets meer van , terwijl iedereen kan toch begrijpen dat ieder dorp wil graag ieder jaar een paar nette koophuisjes in een rijtje bouwen , om te voorkomen dat het dorp vergrijst
Het is juist zo mooi wonen in een dorp
Dat mag gewoon en gebeurt ook volop.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 13:28 schreef silverhill het volgende:
[..]
[..]
Als boeren (of andere grondeigenaren) gewoon grond voor een marktconforme bouwgrondprijs mogen verkopen lost dat idd al een hoop op. Het is bezopen dat de staat/gemeente boeren uit kan kopen voor landbouwgrondprijs, om vervolgens het bestemmingsplan te wijzigen en er het 100-voudige voor te krijgen.
Een groot deel? Meestal kom je niet ver boven de 10% uit.quote:Overigens snap ik ook niet zo goed waarom hoogbouw duurder is dan een woonwijk. Een groot deel van de kosten zit hem in Nederland in de grondprijs, en die is vergeleken bij een woonwijk bijna te verwaarlozen.
Een flink deel van die spreiding is afgelopen decennia juist teruggedraaid. Daar zit dus best nog wel potentie in. Maar dat gaat wel wat in tegen het principe dat concentreren efficiënter is.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 02:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Woon/werk is zo'n zelfversterkende spiraal. Mensen wonen waar werk is, werk vestigt zich waar de meest potentiele werknemers wonen en zo voort
Overheid zit al veel in kleinere gebieden. CJIB in Leeuwarden, Belasting over het hele land, DUO in Groningen bijvoorbeeld. Vraag me af hoeveel spreiding daar nog meer in zit.
Als je puur bedrijfsmatig kijkt naar de kosten van een overheidsdienst dan is concentreren vaak efficiënter ja.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 08:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een flink deel van die spreiding is afgelopen decennia juist teruggedraaid. Daar zit dus best nog wel potentie in. Maar dat gaat wel wat in tegen het principe dat concentreren efficiënter is.
Oh, ik ben dan ook zeker voor.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 08:47 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Als je puur bedrijfsmatig kijkt naar de kosten van een overheidsdienst dan is concentreren vaak efficiënter ja.
Maar als de overheid met vestigingsbeleid ook een positief effect kan creëren in gebieden waar de economie en de werkgelegenheid achterblijft dan moet je die waarde ook meerekenen.
Ook kunnen meerdere kantoren in de regio alsnog goedkoper zijn dan één grote vestiging in een grote stad door de kosten voor bouwgrond en investeringen in infra, om maar wat te noemen.
Er kon niet eens een legerbasis in Zeeland komen.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 01:01 schreef 111210 het volgende:
Ze kunnen zich ook op de provincies richten, volgens mij is er in zeeland en limburg leegloop. Ga daar uitbreiden, zorg dat grote bedrijven zich daar gaan vestigen, desnoods overheid en zorg voor goed betaalbare nieuwbouw. Dan komen mensen vanzelf wel uit de randstad.
Snap ook niet dat de zuidas helemaal volgestampt wordt terwijl juist amsterdam te vol en duur is en bv een zeeland het tegenovergestelde. Daarnaast stond het voor corona iedere dag muurvast op de ring, dus dat zal met een paar jaar weer terug komen en erger worden.
Wat heb je aan de mooiste provincie als bijna niemand er komt of er ooit geweest isquote:Op zaterdag 13 maart 2021 09:20 schreef Horzula het volgende:
[..]
Er kon niet eens een legerbasis in Zeeland komen.
Bovendien zal Zeeland veel lelijker worden en het is nu een van de mooiste provincies van Nederland.
Het i goed mogelijk dat Starlink en een beperkt basisinkomen of op afstand werken, de verandering in gang zet terug naar het plattelandquote:Op zaterdag 13 maart 2021 03:17 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dit is wel een wereldwijd fenomeen overigens, overal is er een trek vanaf het 'platteland' naar steden. Dit is geen specifiek Nederlands aangelegenheid.
Nu is NL wel vrij klein en dichtbevolkt dus waar ligt de grens tussen platteland en steden? De gehele randstad kun je bijvoorbeeld denk ik wel als 1 geheel zien. Een dorp als Lisse of Hellevoetsluis zijn imho gewoon stedelijk in deze context.
OP afstand werken is dan de oplossing voor veel overheidsdiensten.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 08:47 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Als je puur bedrijfsmatig kijkt naar de kosten van een overheidsdienst dan is concentreren vaak efficiënter ja.
Maar als de overheid met vestigingsbeleid ook een positief effect kan creëren in gebieden waar de economie en de werkgelegenheid achterblijft dan moet je die waarde ook meerekenen.
Ook kunnen meerdere kantoren in de regio alsnog goedkoper zijn dan één grote vestiging in een grote stad door de kosten voor bouwgrond en investeringen in infra, om maar wat te noemen.
Nou er komen zat mensen , maar in een normale zomer dan kom je er niet in , dan staat heel Zeeland vol met auto'squote:Op zaterdag 13 maart 2021 09:40 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Wat heb je aan de mooiste provincie als bijna niemand er komt of er ooit geweest is
Waarom wordt Zeeland lelijker? Zelfs de nieuwbouw hier past bij de traditionele bouw.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 09:20 schreef Horzula het volgende:
[..]
Bovendien zal Zeeland veel lelijker worden en het is nu een van de mooiste provincies van Nederland.
Juistquote:Op zaterdag 13 maart 2021 11:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom wordt Zeeland lelijker? Zelfs de nieuwbouw hier past bij de traditionele bouw.
Die ouwe naoorlogse en na watersnoodramp woningen worden massaal gesloopt, en daar komt prachtige nieuwbouw voor terug.
Die zooi ziet er nooit zo goed uit als wat er stond, en dat weet je zelf ook wel.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 11:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom wordt Zeeland lelijker? Zelfs de nieuwbouw hier past bij de traditionele bouw.
Die ouwe naoorlogse en na watersnoodramp woningen worden massaal gesloopt, en daar komt prachtige nieuwbouw voor terug.
Kon welquote:Op zaterdag 13 maart 2021 09:20 schreef Horzula het volgende:
[..]
Oneervol ontslag was niet mogelijk?quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kon wel
De mariniers wilden er alleen niet heen verhuizen
Ja want de rekruten lopen de deur plat bij defensiequote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:05 schreef Horzula het volgende:
[..]
Oneervol ontslag was niet mogelijk?
Wiens bestuurlijke verantwoordelijkheid is dat? Waarom kan er niemand die op de loonlijst staat aangerekend worden wat er mis gaat?quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja want de rekruten lopen de deur plat bij defensie
Ik vind de alternatieve oplossing beter, nu nog die leipe windmolens weg en die gehaktmolen bij Bruinisse. Sluizen open ook bij stormpjes zodat de Grevelingen en de schorren weer openslaan.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kon wel
De mariniers wilden er alleen niet heen verhuizen
Wat er stond? Van die vieze pauper rijtjeshuizen, snelbouw en tien in een dozijn. Nu bouwen ze kapschuurwoningen voor vier gezinnen.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 11:27 schreef Horzula het volgende:
[..]
Die zooi ziet er nooit zo goed uit als wat er stond, en dat weet je zelf ook wel.
Het is niet alleen maar vervanging van ouwe troep er moet een stad van 100.000 - 150.000 bij.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat er stond? Van die vieze pauper rijtjeshuizen, snelbouw en tien in een dozijn. Nu bouwen ze kapschuurwoningen voor vier gezinnen.
zo een nieuwe stad moet niet in Zeeland komenquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:14 schreef Horzula het volgende:
[..]
Het is niet alleen maar vervanging van ouwe troep er moet een stad van 100.000 - 150.000 bij.
Waar verpest dat Zeeland niet?
O nee, niet die stad in Zeeland. Prima plek is nabij Urk, tussen Groningen en Almere.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:14 schreef Horzula het volgende:
[..]
Het is niet alleen maar vervanging van ouwe troep er moet een stad van 100.000 - 150.000 bij.
Waar verpest dat Zeeland niet?
Nee tussen Utrecht en Eindhoven zou een nieuwe stad kunnen komen , wek heel uitdagend projectquote:
ik zou beginnen bij Rutte en zijn bezuinigingen bij defensiequote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:11 schreef Horzula het volgende:
[..]
Wiens bestuurlijke verantwoordelijkheid is dat? Waarom kan er niemand die op de loonlijst staat aangerekend worden wat er mis gaat?
Leuke legerleiding! Die winnen de oorlog wel zo.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou beginnen bij Rutte en zijn bezuinigingen bij defensie
geen idee wat je bedoeltquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:36 schreef Horzula het volgende:
[..]
Leuke legerleiding! Die winnen de oorlog wel zo.
ze kunnen moeilijk met tanks het geld zelf ophalen bij de Rabobank of recruten van hun zolderkamer trekken om de opleiding in te gaanquote:
Oorlog dat is iets dat in 10 minuten beslist zal zijn en dan vechten we daarna weer met stokken en stenenquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:36 schreef Horzula het volgende:
[..]
Leuke legerleiding! Die winnen de oorlog wel zo.
Ik wilde maar even zeggen dat als ze met die stad even voortvarend zijn je haar (de stad) op je buik kunt schrijven.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oorlog dat is iets dat in 10 minuten beslist zal zijn en dan vechten we daarna weer met stokken en stenen
Nu weer ontopic
ach over tien jaar dan werkt iedereen online op de plek die hij kiest, en staan de fabrieken met robots in landen waar ruimte isquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:46 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik wilde maar even zeggen dat als ze met die stad even voortvarend zijn je haar (de stad) op je buik kunt schrijven.
dat gaat nog wel ff duren, die robots zijn lang zo ver nog nietquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach over tien jaar dan werkt iedereen online op de plek die hij kiest, en staan de fabrieken met robots in landen waar ruimte is
Dan ontmoet je je chef misschien een keer persoonlijk en de tien jaar daarna nooit weer
Alles dankzij Starlink
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-een-fabriek.htmlquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:50 schreef sp3c het volgende:
ik zie zo'n generaaltje al staan aan de cementmolen
quote:Op grote schaal geïndustrialiseerd bouwen wordt al jaren genoemd als een van de oplossingen voor het gebrek aan betaalbare koop- en huurwoningen, een tekort aan arbeidskrachten én stijgende bouwkosten. Toch heeft nu pas de eerste grote bouwer een locatie aangewezen waar deze 'kant en klare' woningen met duizenden per jaar gemaakt gaan worden.
Bouwbedrijf Van Wijnen zet het komende jaar in Heerenveen een fabriek neer. Daar worden op termijn 4000 van zulke woningen per jaar gemaakt. "Wij doen dat met twee delen", zegt ceo Peter Hutten. "Op de locatie zetten we de woning dan in elkaar als lego." Op dit moment produceert Van Wijnen nog 400 prefab-woningen per jaar.
De afgelopen jaren heeft het bedrijf een aantal huizen ontwikkeld waarvan de bouwer denkt dat er de komende jaren veel vraag naar is.
Het gaat bijvoorbeeld om gasloze (gezins-)woningen van rond de 100 vierkante meter met twee of drie slaapkamers. Volgens Hutten is de kostenbesparing dankzij de opschaling straks zo'n 30 procent.
wat heeft dat met de legerleiding te maken dan?quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-een-fabriek.html
[..]
dit topic gaat niet over het leger toch ?quote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat heeft dat met de legerleiding te maken dan?
hoe verander je een woningbouw topic in een oorlog topicquote:Op zaterdag 13 maart 2021 12:50 schreef sp3c het volgende:
de legerleiding gaat toch geen stad bouwen ofzo, daar zijn geschiktere mensen voor
Horzula is al een tijdje de weg kwijt op zijn zolderkamertjequote:Op zaterdag 13 maart 2021 13:09 schreef sp3c het volgende:
Horzula begon er over, ik probeer uit te vinden waar het relevant is
Het is een proefballonetje. Dhr. Eerdmans gaat dit toch niet doen. En wij maar happen.quote:Op zaterdag 13 maart 2021 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Horzula is al een tijdje de weg kwijt op zijn zolderkamertje
Die probeert ook steeds het onderwerp te veranderen
De hele politiek bestaat uit proef ballonnetjesquote:Op zaterdag 13 maart 2021 14:04 schreef Horzula het volgende:
[..]
Het is een proefballonetje. Dhr. Eerdmans gaat dit toch niet doen. En wij maar happen.
Jeetje, heb jij soms grondposities boven NAP t.w.v. vele miljoenen dat je hier zo over blijft drammen?quote:Op zaterdag 13 maart 2021 14:24 schreef michaelmoore het volgende:
daarnaast is dat boven NAP en dus toekomstbestendig
Ah ja, dat ken ik. Als de overheid komt en zegt dat het 'voor het landsbelang is' heb je weinig poten om op te staan. Kijk maar eens naar dorpen zoals Laaghalerveen in Drenthe die voor de helft zijn weggevaagd.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 00:20 schreef Minimunt het volgende:
Feit is dat we leven in een klein land dat al enorm onder spanning staat op fysiek gebied. Een totaal nieuwe stad bouwen is een leuk ideaal maar totaal niet uitvoerbaar. Waar moet deze stad komen en binnen welk tijdsbestek? Mensen vergeten ook vaak dat het eenmaal bouwen/bestemmen van grond niet 'zomaar' weer terug kan worden gezet. Eens woonbestemming kom je er ook bijna niet vanaf.
Ruilen tegen bouwvakkers .quote:Op zaterdag 13 maart 2021 14:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hele politiek bestaat uit proef ballonnetjes
Maar dat er woningen gebouwd gaan worden is zeker , in welke vorm daar is men het niet over eens
loeidure woontorens daar wil geen mens in wonen , vlakbij de brainport bouwen zou wel een goed plan zijn , daarnaast is dat boven NAP en dus toekomstbestendig
Nederland is het Silicon Valley van Europa ,dus we moeten aan de slag , stuur die koeien maar naar Oost-Europa
[ afbeelding ]
WIe heeft het over teloorgang, de meeste sectoren draaien wel goed, zeker de varkens en geiten , ook de akker bouw en bloembollen en zeker de kas tomaten en paprika squote:Op donderdag 18 maart 2021 09:15 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Ruilen tegen bouwvakkers .![]()
Maar toch toch zou een teloorgang van de Nederlandse agrarische sector jammer zijn.
Nederland staat wereldwijd bekend om de hoge kwaliteit van allerlei producten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |