(Video in link)quote:Joost Eerdmans (JA21): ‘Fantastisch om een nieuwe stad te bouwen, geeft veel werkgelegenheid’
JA21-lijsttrekker Joost Eerdmans vindt het ‘fantastisch’ om een compleet nieuwe stad in Nederland te bouwen, waar plek is voor 150.000 inwoners. ,,We kunnen niet oneindig in de hoogte bouwen. Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen.’’
Eerdmans lichtte zijn opvallende plan vanmiddag toe tijdens een nieuwe aflevering van verkiezingsserie De Lijsttrekkers op deze nieuwssite. JA21 wil de woningnood aanpakken door een nieuwe stad te bouwen voor 100.000 tot 150.000 inwoners. ,,Laat daar maar eens over nagedacht worden’’, zegt Eerdmans.
De JA21-lijsttrekker, die eind vorig jaar opstapte bij Forum voor Democratie, wil nog niet zeggen wáár de nieuwe stad precies gebouwd moet worden. ,,Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen’’, zegt Eerdmans. ,,Daardoor zorgen we ook dat er draagvlak is.’’
‘Veel groen en water’
,,Planologen en geografen zijn al met ideeën bezig. Dat is goed. Er kan heel veel werkgelegenheid komen. Het is fantastisch om zo’n stad te bouwen. Het zou op het water kunnen.’’ Volgens Eerdmans kan er niet ‘oneindig in de hoogte’ gebouwd worden, zoals in Rotterdam nu veel gebeurt. ,,Bouwen gaat ook ten koste van groen. Uiteindelijk is het op. Je moet dus iets bedenken.’’
JA21 staat niet alleen met dit plan. Het CDA schrijft in haar verkiezingsprogramma over de woningnood: ‘Alle oplossingen zijn denkbaar: van bouwen in het groen tot een compleet nieuwe stad’. Eerdmans wil een ‘mooie’ stad bouwen met ‘veel groen en veel water’.
Thierry Baudet
In de uitzending zei Eerdmans ook dat hij bereid is samen te werken met Thierry Baudet van Forum voor Democratie. JA21 staat momenteel op nul tot drie zetels in de Peilingwijzer, Forum wordt gepeild op drie tot vijf zetels. Eerdmans en Baudet kregen eind vorig jaar ruzie, maar dat betekent volgens Eerdmans niet dat samenwerking in de Tweede Kamer onmogelijk is. ,,Ja hoor, ik zou met hem kunnen samenwerken. Maar in een coalitie wordt het steeds moeilijker. Veel partijen vinden dat hij zichzelf buitenspel zet. Hij is heel grillig als persoon.’’
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
De vorige nieuwe stad is namelijk zo'n succesverhaal, daar wil iedereen wonen
Dat idee had ik gelijk al.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:54 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind het overigens bijzonder dat je de partij uitstapt omdat de leider toegeeft antisemiet te zijn en je dan zegt dat je daar prima mee samen kan werken
Dan heb je je verhalen over zijn gekte schromelijk overdreven of ben je zo machtsgeil dat je met iedereen samenwerkt.
Eerdmans kennende zal het het 2e wel zijn
Hier ben ik het wel mee eens ja. Als je iemand grillig noemt als persoon, lijkt me niet bepaald een eigenschap die je wilt zien in een coalitiepartnerquote:Op woensdag 10 maart 2021 17:54 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind het overigens bijzonder dat je de partij uitstapt omdat de leider toegeeft antisemiet te zijn en je dan zegt dat je daar prima mee samen kan werken
Dan heb je je verhalen over zijn gekte schromelijk overdreven of ben je zo machtsgeil dat je met iedereen samenwerkt.
Eerdmans kennende zal het het 2e wel zijn
Almere is een top 10 stad in NL, dus hoezo wil niemand er wonen. Ze krijgen de komende tien jaar alleen maar meer nieuwe inwoners (positieve groei).quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.
Welk idee? Volgens mij begrijp je mijn post niet helemaal. Ik zeg dat Eerdmans zo machtsgeil is dat hij met een zelf toegegeven antisemiet zou samenwerken als dat hem macht zou opleveren.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:55 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat idee had ik gelijk al.
Dat hele verhaal in het parool was zo dik aangezet.
Oh te snel gelezen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:57 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Welk idee? Volgens mij begrijp je mijn post niet helemaal. Ik zeg dat Eerdmans zo machtsgeil is dat hij met een zelf toegegeven antisemiet zou samenwerken als dat hem macht zou opleveren.
Hoe stond dat in het verhaal in het parool?
Ja dat stuk bedoelde ik ook. Het stuk bedoel je wat door geen van de betrokkenen ontkend is toch?quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:58 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Oh te snel gelezen.![]()
Maar ik bedoelde dat stuk in het parool over dat etentje.
Dan moet je eens naar de lijstjes gaan kijken in welke gemeenten zowel de huizenprijzen als de huurprijzen het meest zijn gestegen de afgelopen 1/3 jaar. Je zult je nog verbazen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Door een aantal die bij FvD zijn gebleven wel dacht ik.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ja dat stuk bedoelde ik ook. Het stuk bedoel je wat door geen van de betrokkenen ontkend is toch?
Als er een land is in West-Europa waar makkelijk hele steden uit de grond gestampt worden dan is het Nederland. Wel eens dat het nog te weinig gebeurt.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:01 schreef Confetti het volgende:
Ik heb ook nooit begrepen waarom er zo weinig nieuwe steden komen. In opkomende landen stampen ze een havenstad zo uit de grond.
En je kan gelijk veel meters maken omdat je van nul begint.
Nee hoor, zelfs Ephraim heeft gezegd dat er door 'battle fatigue' wat provocerende uitspraken zijn gedaan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Door een aantal die bij FvD zijn gebleven wel dacht ik.
Hoe dan ook ik denk dat je eerste en je tweede optie allebei waar zijn.
Dat is wel erg simpel gedacht.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:37 schreef hollandia02 het volgende:
,,Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen’’, zegt Eerdmans. ,,Daardoor zorgen we ook dat er draagvlak is.’’
Schiphol de zee in, gooien we op Schiphol een stad genaamd schipholquote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Dat is wel erg simpel gedacht.![]()
"Waar moet de stad komen?"
Amsterdammers: niet bij Amsterdam
Rest van Nederland: bij Amsterdam
Meerderheid kiest bij Amsterdam, dus zetten we daar de stad neer terwijl de lokale bevolking dat niet wil.
Goed genoeg om te switchen naar deze fatsoenlijker partij?quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:17 schreef Ixnay het volgende:
Goed idee. Ik had hier ooit een topic over geopend.
auto's, lasers, vliegmachinesquote:Op woensdag 10 maart 2021 18:32 schreef Hathor het volgende:
Komt mijn droom om ooit in Duckstad te wonen dan alsnog uit?
Haten op Almerequote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Of gewoon Flevoland; dat lijkt me dan nog wel het meest logisch. Dat is immers al nieuw gebied; genoeg ruimte en redelijke verbinding met de randstad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zo lang ze dat maar fijn in de Randstad doen.
Hij zegt ook niet dat jij er moet wonen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:34 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zou nooit in een stad kunnen wonen die jonger is dan 500 jaar.
ook goed, zolang ze die onzin maar boven de moerdijk houdenquote:Op woensdag 10 maart 2021 19:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Of gewoon Flevoland; dat lijkt me dan nog wel het meest logisch. Dat is immers al nieuw gebied; genoeg ruimte en redelijke verbinding met de randstad.
Klopt, just my two cents.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet dat jij er moet wonen.
U hebt gestemd op: In de Peel, daar is nog ruimte zat.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ook goed, zolang ze die onzin maar boven de moerdijk houden
Hell no.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
U hebt gestemd op: In de Peel, daar is nog ruimte zat.
JA21 bedankt u voor het invullen van de poll.
Ik denk dat hij Lelystad bedoelde. Almere is best goed gelukt.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet heel veel mis met Almere, het is meer dat iedereen elkaar is gaan naroepen over hoe lelijk het daar is.
Klopt, daar willen tegenwoordig best wel veel mensen wonen. Als je weet waar je wel en niet moet zijn dan.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, oneindig niet, maar eentje moet wellicht net lukkenquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:02 schreef Alfje het volgende:
Je kunt niet oneindig in de hoogte bouwen, maar wel oneindig nieuwe steden?
Grootschalige architectonische huisvestingsprojecten zijn bijzonder moeilijk tijdsbestendig te maken, vooral omdat niemand lijkt te kunnen voorspellen hoe het zich in de komende decennia (dus vrij korte termijn zelfs) gaat ontwikkelen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:49 schreef TigerXtrm het volgende:
Mooi toch? Dit soort grote projecten worden al tientallen jaren niet meer ondernomen. Vroegah sloten we gewoon de Zuiderzee af, polderde we een gigantisch deel in, en bouwde we het grootste waterkering netwerk van de wereld. En sindsdien... weinig tot niets wat bij zo'n schaal in de buurt komt.
Zat ruimte in Nederland. Lessen leren van wat er in Almere niet lekker werkte, en hup, uit de grond stampen dat ding.
‘Werkgelegenheid’quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:37 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
(Video in link)
https://www.ad.nl/politie(...)elegenheid~a4b3c094/
Dit gebeurt al volop.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:23 schreef Montagui het volgende:
Misschien dat we eerst beter kunnen investeren in het ombouwen van leegstaande kantoorpanden naar appartementen of zo?
Als ook daarmee de woningkrapte niet opgelost is dan kom nog maar eens terug.
Is nog geen locatie gekozen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:30 schreef Postbus100 het volgende:
Waar dan? (kan dat zo snel niet vinden, of lees ik eroverheen?)
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?quote:
Sowieso nog zeeën van ruimte in Flevoland, maar de rest van Nederland is ook echt wel leeg genoeg voor een nieuwe stad hoorquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?
Dit idd we halen de nieuwdoelstellingen niet door stikstofregels, rode contouren en woningcontigent ongein en een enorm tekort aan bouwvakkers.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
‘Werkgelegenheid’![]()
We hebben enorme krapte op de arbeidsmarkt. Daarom ook veel arbeidsmigranten. Daarom dus woningnood. Nu gaan ze onder het mom van ‘werkgelegenheid’ een nieuwe stad bouwen?
Boven de stad Groningen ligt een vrij lege provincie.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat suf... Zo'n stad plemp je niet zomaar even ergens neer. Is er überhaupt wel ergens een geschikte locatie?
De nieuwe polder die de boeren willen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Kunnen de bewoners gelijk aan de slag in de "welles nietes " kerncentrale.quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Boven de stad Groningen ligt een vrij lege provincie.
Lijkt mij het meest zinvolle.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Zodra KLM failliet is kunnen we Schiphol herontwikkelen tot Amsterdam-Zuidwest
U bent er voor om de A-variant van het Bakker Schut-plan weer in werking te laten treden.quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:04 schreef Heremeteit het volgende:
Kunnen we niet een stuk van Duitsland annexeren om de levensruimte voor het Nederlandse volk uit te breiden?
Kijk voor de gein eens naar de prijzen daar nu.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Goed plan, laten we anders een nieuwe wijk in Delfzijl uit de klei stampen!quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Welke lokale bevolking?quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Meerderheid kiest bij Amsterdam, dus zetten we daar de stad neer terwijl de lokale bevolking dat niet wil.
Wie wil er nou naast een kerncentrale wonen?quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Goed plan, laten we anders een nieuwe wijk in Delfzijl uit de klei stampen!
en dit, zou een plannetje van de EU kunnen zijnquote:Op woensdag 10 maart 2021 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
‘Werkgelegenheid’![]()
We hebben enorme krapte op de arbeidsmarkt. Daarom ook veel arbeidsmigranten. Daarom dus woningnood. Nu gaan ze onder het mom van ‘werkgelegenheid’ een nieuwe stad bouwen?
Maar dan moet Groningen hun motto vervangen...quote:Op woensdag 10 maart 2021 23:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Klm is de enige die vliegt op schiphol?quote:Op woensdag 10 maart 2021 22:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Zodra KLM failliet is kunnen we Schiphol herontwikkelen tot Amsterdam-Zuidwest
Zoek op Haven-Stad.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:13 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven, er is nog wel veel in aanbouw/recent opgeleverd maar dat zijn al jarenoude projecten. Vergunningen voor toekomstige projecten zijn aardig gedaald vanwege die 40-40-20 regel die Amsterdam oplegt. Mogelijkheden genoeg zoals je zegt, dus hopelijk blijft Amsterdam niet de kop in het zand steken.quote:Op donderdag 11 maart 2021 01:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoek op Haven-Stad.
Komt een wijk bij zo groot als Leiden.
Voor de rest Ijburg 2, Sluisbuurt, Amstel III, Overamstel en nog een aantal verdichtingsprojecten. In Amsterdam alleen al komen de aankomende 15-25 jaar 150.000 huizen bij.
Dus denk dat ze daar al hun besluit hebben gemaakt.
Wat ze daar ook kunnen doen is het gebied van Durgerdam-Zunderdorp ontwikkelen. Is immers al gemeente gebied alleen krijgen ze daar het aan de stok met links en milieugekkies.
Iets verder van je werk wonen wordt steeds interessanter. Bij veel banen hoef je nog maar een paar dagen fysiek aanwezig te zijn en buiten de Randstad heb je veel meer ruimte om te leven.quote:Op donderdag 11 maart 2021 07:23 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, een nieuwe stad bouwen heeft alleen nut in de buurt van waar ook veel werking. Dat wordt dus een Almere 2.0.
En dan ben je weer decennia bezig om iets van een ziel in zo’n stad te ontwikkelen. Ik zie er nog niet zoveel in.
Kijk eens op SkyScrapercity in de Holland hoogbouw sectie. Amsterdam is er pittig serieus mee.quote:Op donderdag 11 maart 2021 02:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven, er is nog wel veel in aanbouw/recent opgeleverd maar dat zijn al jarenoude projecten. Vergunningen voor toekomstige projecten zijn aardig gedaald vanwege die 40-40-20 regel die Amsterdam oplegt. Mogelijkheden genoeg zoals je zegt, dus hopelijk blijft Amsterdam niet de kop in het zand steken.
In Lelystad kun je ook fantastisch wonen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Ik denk dat hij Lelystad bedoelde. Almere is best goed gelukt.
Moet alles maar aan rendementsdenken gekoppeld worden dan?quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:47 schreef Makrelis het volgende:
Lijkt me juist wèl dat we de hoogte in moeten. Liefst in de buurt van openbaar vervoer (knooppunten). Op die manier halen we het meeste rendement uit infrastructuren.
Dit topic gaat over het idee om een nieuwe stad te bouwen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Goed genoeg om te switchen naar deze fatsoenlijker partij?
In dit geval met beperkt landoppervlak wel vind ik.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Moet alles maar aan rendementsdenken gekoppeld worden dan?
Vind men te duur.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:28 schreef xzaz het volgende:
Het idee om Schiphol in de zee te gooien en op de plaats van Schiphol bebouwing te plaatsen is een beter idee.
Mensen hebben daar meestal geen trek in. Al zal het zeker toenemen.quote:Op donderdag 11 maart 2021 10:47 schreef Makrelis het volgende:
Lijkt me juist wèl dat we de hoogte in moeten. Liefst in de buurt van openbaar vervoer (knooppunten). Op die manier halen we het meeste rendement uit infrastructuren.
Al die grote steden in Nederland zijn lelijk, met een enkele uitzondering daargelaten.quote:Op woensdag 10 maart 2021 17:52 schreef timmmmm het volgende:
Kan dat niet terug komen? Ben ik direct weg.quote:Op donderdag 11 maart 2021 11:24 schreef RamboDirk het volgende:
In de jaren 50 kreeg men nog subsidie om op te rotten uit Nederland omdat men vond dat we overbevolkt waren
Dat bepaal ik zelf wel horkquote:Op donderdag 11 maart 2021 11:28 schreef kibo het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het idee om een nieuwe stad te bouwen.
Dus houd eens op met je politieke prietpraat aub.
Kan nu ook hoor. Heb je echt geen subsidie voor nodig.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kan dat niet terug komen? Ben ik direct weg.
Ben er al tijdje mee bezig hoor, naast het al groot deel van het jaar niet in NL te zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:46 schreef Fok-it het volgende:
Kan nu ook hoor. Heb je echt geen subsidie voor nodig.
Alwere werd al geopperd in het kleine partijen debat.quote:Op donderdag 11 maart 2021 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Heeft Eerdmans al een naam voor de stad? Ik stel Nieuw-Iskariot voor. Is ook leuk voor al die nieuwe Nederlanders van toekomstig coalitiegenoot VVD.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |