Goedenavond, hier is Oliver weer met het ondergesneeuwde Coronanieuws van vrijdag 12 maart 2021, en dan met name het nieuws met een positief karakter. Maar wel een scherpe en realistische kijk erop. Ik moet zeggen, het was moeilijk om een beetje positief Coronanieuws vandaag te vinden, dus ga ik dagelijkse praatje een beetje persoonlijk maken

* Om te beginnen is het vandaag precies een jaar geleden dat Nederland voor het eerst op slot ging, of zoals Rutte het noemde ''De Intelligente Lockdown''. Ik kan me dat moment nog heel goed voor de geest halen. We wisten nog nauwelijks iets van het virus, en de angst regeerde bij veel mensen. Als je per ongeluk in een supermarkt te dichtbij iemand kwam, werd je echt letterlijk uitgescholden. Nu een jaar verder, zitten we in een ''Harde Lockdown'' met hier een daar een versoepeling, wat eigenlijk geen versoepelingen zijn.
Hoe denken jullie erover, hoe ziet Nederland er op 12 maart 2022 uit?
* Dan hebben we nog het vaccin waar steeds vaker een negatief randje aan begint te kleven, namelijk AstraZeneca. Eerst het verhaal over de vertraagde leveringen, zelfs vandaag weer een nieuwsbericht dat ze niet de beloofde aantallen gaan leveren en ook het verhaal over de bijwerkingen (Trombose). Mijn moeder was echt een grote twijfelaar over het nemen van het vaccin. Maar na lange gesprekken, haar toch weten te overtuigen dat mede door snel gevaccineerd worden zij ook weer de oma kan zijn die lekker met de kleinkinderen naar de dierentuin kan. Maar ze begint toch weer een klein beetje te twijfelen, na al die negatieve berichten over AstraZeneca.
* Ik kom zo terug op de besmettingcijfers, die in Nederland aan het stijgen zijn. Maar die stijging zagen we ook bijvoorbeeld in Griekenland en Italië. Deze twee landen hebben besloten om weer voor een korte periode in een strenge lockdown te gaan.
* De besmettingcijfers stegen vandaag tot net boven de 6000. Het hoogste aantal besmettingen sinds 15 januari 2021. Alle media benoemde dit uiteraard, maar vertellen niet het complete verhaal en dat begint mij steeds meer te storen. Ik hou mij erg met de cijfers bezig, en vindt dat men de feiten op de juiste manier moet interpreteren.
Vrijdag 15 januari 2021: 6.093 positief geteste mensen, 43.000 afgenomen testen, weekpercentage besmette personen 10,6%,Vrijdag 12 maart 2021: 6.026 positief geteste mensen, 84.000 afgenomen testen, weekpercentage besmette personen 7,8%,Er zit toch echt een heel positief iets in deze cijfers. We hebben misschien wel bijna hetzelfde aantal besmettingen als 15 januari 2021, maar er zijn 40.000 meer mensen getest en bovendien is het percentage besmette personen bijna 3% lager.
En ook is het logisch, dat wanneer je veel meer mensen test ook meer Coronabesmettingen eruit haalt. Natuurlijk, ik zie ook graag de besmettingcijfers dalen. Maar het stoort mij gewoon dat niet het hele verhaal wordt verteld.
Gelukkig viel het Maurice de Hond ook op, die een soortgelijk bericht op Twitter plaatste.
Mark Rutte zei tijdens de persconferentie dat met name de ziekenhuiscijfers cruciaal zijn voor eventuele versoepelingen over twee weken. Al denk ik dat wanneer de besmettingcijfers aardig blijven oplopen, die wel weer de reden zijn om nog langer op slot te blijven. Maar de ziekenhuiscijfers laten in de eerste van de twee weken gelukkig vrijwel overal een stabilisatie zijn. Of een hele kleine daling of stijging. Bovendien zagen we uit de cijfers van Federer-fan dat de Covid-19 patiënten op een na exact gelijk waren aan vorige week. En dat is gelukkig ook mooi en positief nieuws.
Aankomende zondag kom ik weer met de weekcijfers, en ga die uitbreiden met cijfers over de uitstroom van patiënten in de ziekenhuizen. Hoe loop het daar? Zien we bijvoorbeeld dat mensen sneller het ziekenhuis verlaten, of dat men korter op de IC-afdeling ligt. Er leuk om die cijfers in te duiken.

Kleine afsluiting nog met een knipoog. Ik merk dat de twitteraccounts van Yorick en Marino van Zelst (de personen die al maandenlang de cijfers twitteren) steeds meer proberen in het publiceren van de dagcijfers, hun eigen opinie erdoor heen te drukken. Vandaag bijvoorbeeld met #TeHoog bij ieder bericht te plaatsen, en bij iedere stijging alweer klaar te zitten om een lading negativiteit over Twitter uit te storten. René van der Gijp zou het schitterend kunnen verwoorden: ''Die twee cijfermannetjes beginnen wel erg in zichzelf te geloven''

Oprecht benieuwd wanneer de strijd tegen Covid-19 is gewonnen wat er met die twee gebeurd. Zullen wel in een enorm zwart gat vallen, evenals Van Dissel, Kuipers, Timen, Gommers en Ab Osterhaus. Die zijn toch echte BN'ers geworden door deze crisis.
Hoewel ik morgen altijd een soort ''rustdagje'' heb, zal ik toch weer met het dagelijkse praatje komen. Opeens weer inspiratie om een aantal zaken te benoemen. Ach, eentje dan nog. In alle staten van Amerika daalt het aantal Corona besmettingen. Ik vertelde eergisteren dat Amerika op zich al in een heerlijke daling zat, maar er is gelukkig ook geen enkele staat die niet meegaat in die daling

![States.jpg]()
Mensen, nog een fijne avond en een heel goed weekend