abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198408911
Pieter Omtzigt, Renske Leijten en Farid Azarkan hebben (vooral) mensen met een migratieachtergrond een grote dienst bewezen door zich vast te bijten in het Toeslagenschandaal.

Bij mij kwam op een gegeven moment het gevoel: ik moet op deze individuen stemmen zodat ze nog meer werk kunnen maken van het onthullen en aanpakken van institutioneel racisme.

Maar zoals zo vaak geldt in mijn bovenkamer: even een pas op de plaats. Strategisch stemmen is belangrijk nu. Leijten en Omtzigt hebben bewezen zich niet aan de partij- of coalitiediscipline te houden, waar iedereen met één mond dient te spreken of te stemmen. Plus: ze zullen met een 100% zekerheid herkozen worden als Kamerlid. Voor Azarkan geldt hetzelfde, die man gaat als een trein en trekt eigenhandig de Denk-kar waar belangen van migranten en hun kinderen redelijk goed geborgd zijn.

Daarom is het belangrijk om strategisch te stemmen. Aangezien de term 'links' - ooit een veilige haven voor migranten - vooral gedevalueerd is tot een verwaterd (neo-)liberalisme met een allergie voor religie - is er een herijking nodig van de gehele Tweede Kamer.

Ik hoop dan ook vurig dat er drie nieuwe partijen de Kamer binnenstormen: Volt, BIJ1 en NIDA. Elk van deze partijen heeft rafelrandjes, maar het gaat om het grotere verhaal. Dat verhaal is: SP, GL, PvdA én D66 moeten wat betreft belangen voor migranten en hun nazaten niet alleen terug naar het midden, maar terug naar links met een hoofdletter L. Alles zal dit decennium draaien om Artikel 1 en de toepassing daarvan langs lijnen van inkomen, arbeid, afkomst, zorg, wonen, onderwijs, identiteit, etc.

Als er nieuwe partijen komen ter linkerzijde, die nieuw systeemdenken introduceren, en ze doen het hopelijk goed, dan is die balansverschuiving mogelijk. Elke partij schuift op naar de plek waar de stemmen gehaald kunnen worden. Kijk wat PVV en Forum hebben gedaan voor de traditionele middenpartijen. Dat is de werkelijke strategische stem. Niet een stem op een traditionele middenpartij in de hoop dat je er een of andere coalitie mee kunt bewerkstelligen.

Wat stem je lijkt een variant te zijn op de vraag: wat is je inkomen? Gevoelig. Ik ben er altijd open over, zodat mensen weten wat mijn mensbeeld is. Stemmen op een partij is namelijk stemmen op een mensbeeld. En dat mensbeeld is altijd leidend voor de kracht en weerbaarheid van elke samenleving.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_198408953
D66 en Volt zijn links?
pi_198408987
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:51 schreef babylon het volgende:
D66 en Volt zijn links?
Pechtold en Jetten waren/zijn vrij links. En de achterban van D66 is voornamelijk links. Ik heb btw geen onderzoek naar gedaan, maar puur signalen vanuit mijn omgeving.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_198408999
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:53 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Pechtold en Jetten waren/zijn vrij links. En de achterban van D66 is voornamelijk links. Ik heb btw geen onderzoek naar gedaan, maar puur signalen vanuit mijn omgeving.
Ja, die signalen kloppen niet.

Ze zijn liberaal, niet links.
pi_198409036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:54 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja, die signalen kloppen niet.

Ze zijn liberaal, niet links.
Volgens mij vissen GL en D66 uit hetzelfde vijvertje.
  Moderator dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:53 #6
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_198409052
Wat is er mis met de VVD?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_198409068
D66 is niet links, gewoon VVD light. Als linkse stemmer vind ik het ook raar dat Groen Links en PvdA zo tegen die partij aanschurken in plaats van dat ze samenwerking zoeken met de SP en Partij voor de Dieren.
The owls are not what they seem
pi_198409129
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Aan de liberale kant zeker. Als je dat belangrijker vindt dan de sociale/kapitalistische standpunten.
pi_198409482
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Plompzakker het volgende:
Wat is er mis met de VVD?
Integriteit en communicatie/transparantie met de Kamer. En de klap op de vuurpijl: de toeslagenaffaire; grootste overheidsschandaal sinds de WO||.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:49:08 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198409849
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:53 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Je kunt veel van Pechtold zeggen, maar niet dat hij vrij links was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:52:13 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198409904
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:57 schreef DiegoFuser het volgende:
D66 is niet links, gewoon VVD light. Als linkse stemmer vind ik het ook raar dat Groen Links en PvdA zo tegen die partij aanschurken in plaats van dat ze samenwerking zoeken met de SP en Partij voor de Dieren.
Ze zijn even progressief op de culturele thema's, daar zitten de raakvlakken. Dat zijn ook de thema's die een (groot) deel van de huidige politieke agenda domineren.

Op de klassieke economische scheiding tussen links en rechts is D66 eerder rechts.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_198413145
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Nee, dat is niet het geval. Jij verwart progressief in sociaal opzicht met links.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 18:02:15 #13
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198413337
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Je kunt veel van Pechtold zeggen, maar niet dat hij vrij links was.
Ik wou al zeggen, zo slecht is m'n geheugen toch nog niet?
pi_198414405
quote:
D66 is ook geen VVD light. D66 is gewoon een heel eigen partij, progressief rechts. Zijn er niet veel van, al hebben ze in Europa wel een paar vergelijkbare partijen (En Marche en VLD als bekendste voorbeelden). Dat rechts en conservatief bij elkaar lijken te horen, komt door de veramerikanisering van de journalistiek. In de VS is rechts conservatief en links progressief. Maar hier hebben we ook gewoon rechtsprogressief en linksconservatief (CU, in Europa ook anderen: in Denemarken zowel de Dansk Folkeparti als de Socialdemokraterne, de Noorse centrumpartij, PiS in Polen). D66 is dus eerder een combi tussen GL en VVD dan een VVD light.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198421878
quote:
D66 is centrum-links tot centrum. Maar zeker geen VVD light. Daarnaast is D66 sterk progressief, waar de VVD juist conservatief is. D66 vind al die intersectionele identiteitspolitiek die komt overwaaien uit de VS bijvoorbeeld heerlijk, waar de VVD daar afstand van wil nemen.
pi_198421913
quote:
7s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:20 schreef Dejannn het volgende:

[..]

D66 is centrum-links tot centrum. Maar zeker geen VVD light. Daarnaast is D66 sterk progressief, waar de VVD juist conservatief is. D66 vind al die intersectionele identiteitspolitiek die komt overwaaien uit de VS bijvoorbeeld heerlijk, waar de VVD daar afstand van wil nemen.
D66 is niet links, ook niet centrum-links. D66 zit rechts van het midden. Klaar.
pi_198421967
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:23 schreef babylon het volgende:

[..]

D66 is niet links, ook niet centrum-links. D66 zit rechts van het midden. Klaar.
Nee, dat klopt niet. D66 is absoluut geen rechtse partij. D66 is zoals aangegeven centrum-links to centrum. Dit wordt overigens ook bevestigd door ongeveer alle politieke spectra die zijn gemaakt voor de aankomende verkiezingen ;).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2021 08:29:02 ]
pi_198422158
Mij maakt het niet uit of je Links of Rechts bent, wat betekent dat nou tegenwoordig...

Maar mensen als Farid mogen er meer zijn. Hij lijkt mij de enige niet-leugenaar die de politiek in tijden heeft gezien.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198422746
quote:
7s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:28 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Nee, dat klopt niet. D66 is absoluut geen rechtse partij. D66 is zoals aangegeven centrum-links to centrum. Dit wordt overigens ook bevestigd door ongeveer alle politieke spectra die zijn gemaakt voor de aankomende verkiezingen ;).
Ok
  woensdag 10 maart 2021 @ 16:39:50 #20
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198429686
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:48 schreef Gibraltar70 het volgende:

...
Daarom is het belangrijk om strategisch te stemmen.
...
Vier jaar geleden hebben linkse stemmers massaal strategisch gestemd op Jesse Klaver. En wat gebeurde er? Na 9 maanden onderhandelen liep deze lafaard weg van de onderhandelingstafel omdat zijn eis dat Nederland zijn grenzen onbeperkt zou opendoen voor ronddobberende Afrikanen en moslims onbespreekbaar was voor de andere partijen. Klimaat, een meer gelijke samenleving en de zorg waren niet belangrijk voor deze linkse gek. Wel een nieuwe identiteitspolitiek namelijk die van de witte man die weggepest moet worden uit Nederland.

Vind je het daarom gek dat de linkse kiezer de hoop inmiddels totaal heeft verloren? Links zit gelukkig in een existentiële crisis en van mij mogen ze kapot gaan. :)
  woensdag 10 maart 2021 @ 16:56:21 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198429985
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 16:39 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Vier jaar geleden hebben linkse stemmers massaal strategisch gestemd op Jesse Klaver. En wat gebeurde er? Na 9 maanden onderhandelen liep deze lafaard weg van de onderhandelingstafel omdat zijn eis dat Nederland zijn grenzen onbeperkt zou opendoen voor ronddobberende Afrikanen en moslims onbespreekbaar was voor de andere partijen. Klimaat, een meer gelijke samenleving en de zorg waren niet belangrijk voor deze linkse gek. Wel een nieuwe identiteitspolitiek namelijk die van de witte man die weggepest moet worden uit Nederland.

Vind je het daarom gek dat de linkse kiezer de hoop inmiddels totaal heeft verloren? Links zit gelukkig in een existentiële crisis en van mij mogen ze kapot gaan. :)
Jij vangt liever wat kruimeltjes van Shell en Unilever af?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 10 maart 2021 @ 21:23:06 #22
80382 manny
30 is best veel
pi_198435018
quote:
7s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:28 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Maakt niet uit, ze zijn voor referendum en dus geen serieuze optie voor de stembus.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  donderdag 11 maart 2021 @ 06:38:02 #23
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198439666
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:45 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Mij maakt het niet uit of je Links of Rechts bent, wat betekent dat nou tegenwoordig...

Je hebt economisch links-rechts en je hebt cultureel links-rechts. Deze twee dimensies bepalen de positie van de partijen.

Volgens mijn definitie betekent links: op economisch vlak struikroverspolitiek bedrijven door absurd hoge belastingtarieven in te voeren zodat bedrijven en succesvolle ondernemers hard gillend het land verlaten en op cultureel vlak de witte Nederlander wegpesten uit dit land om plaats te maken voor Afrikanen en moslims.

[ Bericht 10% gewijzigd door Subw00fer op 11-03-2021 07:15:21 ]
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 09:29:50 #24
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_198441059
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 06:38 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Je hebt economisch links-rechts en je hebt cultureel links-rechts. Deze twee dimensies bepalen de positie van de partijen.

Volgens mijn definitie betekent links: op economisch vlak struikroverspolitiek bedrijven door absurd hoge belastingtarieven in te voeren zodat bedrijven en succesvolle ondernemers hard gillend het land verlaten en op cultureel vlak de witte Nederlander wegpesten uit dit land om plaats te maken voor Afrikanen en moslims.
Ah, een klassiek karikatuur. Heerlijk.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_198441953
Met een dergelijke karikatuur als definitie zal geen partij zich links noemen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')