Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.quote:Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Tja, sommige mensen zijn vaker ziek (of melden zich in elk geval vaker ziek). Of dat wel of niet normaal is - wat is normaal? - geen idee. De werkgever kán daar niet veel aan doen, behalve naar een bedrijfsarts sturen.quote:Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, zo vaak ziek is in principe niet normaal dus dat de werkgever dan wil kijken hoe en wat snap ik wel. De rest van de collega's zijn ook de dupe dan natuurlijk.
Dan gewoon wegwerken ofzo.quote:Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je mag het er niet mee eens zijn, maar zo is de wet nou eenmaal.
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
Oók MET tekst en uitleg heeft de werkgever het te nemen,,,quote:Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als een werknemer 10x per jaar naar het ziekenhuis moet voor dialyse of chemokuren dan heeft de werkgever dat maar te nemen als daar geen tekst en uitleg over komt.
Alsof die persoon er om gevraagd heeft. Kom op zeg.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dan gewoon wegwerken ofzo.
Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.
Super lastig wat mij betreft hoe je daarmee om moet gaan maargoed.
Eventuele bezettingsproblemen die ziekte oplevert zijn niet de verantwoordelijkheid van degene die ziek is. Ik zou niet blij zijn met collega's die andermans ziek zijn veroordelen en menen zich daarmee te moeten bemoeien.quote:Op maandag 8 maart 2021 13:49 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
6x is wel heel veel, zou ik niet blij mee zijn zo'n collega.
Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Alsof die persoon er om gevraagd heeft. Kom op zeg.
Bij een keertje niet nee maar wel als het vaker is dan wil ik wel weten hoe en wat. Ik ben nooit ziek en werk altijd hard en spring altijd bij dan voelt dat niet altijd eerlijk,quote:Op maandag 8 maart 2021 17:32 schreef SignificanteAnder het volgende:
[..]
Eventuele bezettingsproblemen die ziekte oplevert zijn niet de verantwoordelijkheid van degene die ziek is. Ik zou niet blij zijn met collega's die andermans ziek zijn veroordelen en menen zich daarmee te moeten bemoeien.
Waarom zou jij moeten weten hoe en wat als het vaker is als dergelijke personele zaken jouw verantwoordelijkheid niet zijn? In de praktijk zullen veel mensen toch wel iets laten weten over de aard van hun afwezigheid door ziekte, al is het maar op hoofdlijnen als het gevoelig ligt.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:38 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Bij een keertje niet nee maar wel als het vaker is dan wil ik wel weten hoe en wat. Ik ben nooit ziek en werk altijd hard en spring altijd bij dan voelt dat niet altijd eerlijk,
Ziek personeel is wel degelijk het probleem van de werkgever en alleen van hem (als je de ziekte even achterwege laat). Een overeengekomen vaste bonus kun je niet skippen, net zo min als straffen voor ziekte. Echt, personeel als jij kan elk bedrijf missen.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.
Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.quote:Op maandag 8 maart 2021 16:12 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee hoor, daarvoor heb je spoed bezoeken van de arbo ... Ziekmelden voor 9:00? dan 10:00 de arbo voor controle op de stoep. Kan allemaal als werkgever eea regelt van te voren, of in ieder geval klaar heeft staan voor die speciale maandagochtendaltijdziek werknemers.quote:Op maandag 8 maart 2021 19:45 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.
Nope, mij kun het beste hebben als personeel. EN het gaat niet om een keer ziek maar als je vaak ziek bent dan laat je wel het team en het bedrijf ''in de de steek'' en dat moet je niet zien als kritiek of een slecht ding maar gewoon een constatering.quote:Op maandag 8 maart 2021 19:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ziek personeel is wel degelijk het probleem van de werkgever en alleen van hem (als je de ziekte even achterwege laat). Een overeengekomen vaste bonus kun je niet skippen, net zo min als straffen voor ziekte. Echt, personeel als jij kan elk bedrijf missen.
Is ook wel zo ja, maar toch is het ergens ook oneerlijk en stel je dat een jaar veel ziek bent geweest dan is het toch niet erg dat je dan even een keer geen 13de maand of opslag krijgt? ik zou daar zelfs begrip voor hebben.quote:Op maandag 8 maart 2021 19:45 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Daar is de bedrijfsarts voor. Ik begrijp het wel hoor, want je hebt ook van de lapzwansen die zich bij het minste of geringste ziek melden, maar dat is toch echt het probleem van de werkgever.
Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 08:41 schreef AQuila360 het volgende:
Is ook wel zo ja, maar toch is het ergens ook oneerlijk en stel je dat een jaar veel ziek bent geweest dan is het toch niet erg dat je dan even een keer geen 13de maand of opslag krijgt? ik zou daar zelfs begrip voor hebben.
Het is ook niet eerlijk tegenover iemand die ziek is, die te straffen voor ziekte. Ziek zijn overkomt je namelijk.quote:Waarom zou je die opbouw niet even stopzetten? Als je werkt bouw je uren op maar als je niet werkt dan niet dat is toch veel eerlijker tegen over de rest?
Het gaat ook niet om straffen ofzo he, maar gewoon sec kijken of iemand dat jaar goed heeft gefunctioneerd en iemand die vaak ziek is geweest die heeft dat niet omdat die er vaak niet is geweest. Je moet dat ook niet zien als iets slecht maar gewoon een constatering en dan hopen dat het volgend jaar beter gaat.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 08:56 schreef baskick het volgende:
[..]
Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.
In veel cao-bedrijven is wel iets geregeld over het wel/niet toekennen van een promotie-periodiek bij langdurige ziekte. Iemand die er x maanden niet is kan slecht beoordeeld worden en zonder beoordeling geen (of een neutrale) periodiek.
[..]
Het is ook niet eerlijk tegenover iemand die ziek is, die te straffen voor ziekte. Ziek zijn overkomt je namelijk.
Hoe is korten op arbeidsvoorwaarden geen straffen dan? Iemand die een maand ziek is geweest, kan de andere 11 maanden prima gepresteerd hebben. Je kunt iemands presteren over een periode van afwezigheid niet beoordelen; er is immers niet gepresteerd (dus niet goed maar ook niet slecht) in die periode.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:34 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om straffen ofzo he, maar gewoon sec kijken of iemand dat jaar goed heeft gefunctioneerd en iemand die vaak ziek is geweest die heeft dat niet omdat die er vaak niet is geweest. Je moet dat ook niet zien als iets slecht maar gewoon een constatering en dan hopen dat het volgend jaar beter gaat.
Beetje flauw zwart-wit topic. Maar hier kun je natuurlijk prima interesse tonen door een vraag als: “oh jee, niets ernstigs hoop ik?” Dan hoeft werknemer niets inhoudelijks te vertellen en vraag je eigenlijk alleen naar de verwachte duur en impact op het werk - wat wel mag. Mocht de werknemer dan aangeven dat hij of zij verwacht wel een aantal weken ziek te zijn, dan kun je die fruitmand gewoon sturen. En als werknemer aangeeft dat hij of zij daar verder liever niets over vertelt dan is dat ook prima, en leg je uit dat het je ook alleen gaat om de impact op het werk en vraag je daar wat zakelijker over door.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar blijft gewoon vervelend dat je toch iets doet wat dan officieel weer niet mag. Je moet zo opletten als werkgever...
Dat vind ik nog wel netjes. Ik heb zelf in een bedrijf gewerkt (klantenservice.... ) waarbij het 3e keer ziekmelden een (exit)gesprek was.quote:Op zondag 7 maart 2021 01:11 schreef Mickytjuh het volgende:
Op mijn vorige werk was het tien jaar geleden al de regel dat als je 3 maal per jaar ziekgemeld had je een gesprek kreeg met de bedrijfsarts.
Was niks negatiefs, was gewoon een check up om te bekijken of het toch niet iets met werkdruk te maken had of dst er misschien doorverwezen moest worden naar een arts omdat er misschien een medische reden kon zijn als er iets steeds terugkomt.
Ik heb de eerste keer zo'n gesprek gehad toen ik nog een tijdelijk contract had en heb daarna gewoon vast contract gekregen.
Ze mogen dit gewoon doen, als ze zich maar aan de regels houden. Dit was dus ook niet op het matje komen.
Als jij geen medewerker bent met een verantwoordelijkheid voor de zieke, gaat het je en niets aan en is het niet jouw probleem. Het is het probleem van de werkgever, zowel capacitair als op begeleidingsvlak.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 08:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nope, mij kun het beste hebben als personeel. EN het gaat niet om een keer ziek maar als je vaak ziek bent dan laat je wel het team en het bedrijf ''in de de steek'' en dat moet je niet zien als kritiek of een slecht ding maar gewoon een constatering.
Het valt me altijd op dat het van 1 kant komt in dat soort gevallen, het bedrijf en de collega's moeten met alles rekening houden maar omgedraaid totaal niet.
Ik hoopte te benadrukken dat gewone omgang idd natuurlijk kan. Maar dat je er wel goed op moet letten. Ook is het natuurlijk erg afhankelijk van het type bedrijf, de formaliteit in omgang en het niveau van de werknemer.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef TechLight het volgende:
[..]
Beetje flauw zwart-wit topic. Maar hier kun je natuurlijk prima interesse tonen door een vraag als: “oh jee, niets ernstigs hoop ik?” Dan hoeft werknemer niets inhoudelijks te vertellen en vraag je eigenlijk alleen naar de verwachte duur en impact op het werk - wat wel mag. Mocht de werknemer dan aangeven dat hij of zij verwacht wel een aantal weken ziek te zijn, dan kun je die fruitmand gewoon sturen. En als werknemer aangeeft dat hij of zij daar verder liever niets over vertelt dan is dat ook prima, en leg je uit dat het je ook alleen gaat om de impact op het werk en vraag je daar wat zakelijker over door.
Ik denk ook dat het in de praktijk niet zo gaat dat als je een verkeerde vraag stelt, en werknemer daar melding van maakt je meteen een boete krijgt. Dat zal van meer factoren afhangen. Het kan je natuurlijk wel in de schijnwerpers zetten voor meer onderzoek naar bedrijfscultuur e.d. Als er dan verder niks aan de hand is, zal het zo'n vaart niet lopen. Maar misschien ben ik naief![]()
Overigens prima dat die regels er zijn, want anders is het veel te makkelijk daar misbruik van te maken.
Dus iemand die kanker krijgt moet je er maar uitschoppen? Ik mag hopen dat je zelf nooit in die positie komt.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik heb 2 jaar terug fikse ruzie gehad met een collega die vaak ziek was en nu inmiddels weer 2 maanden thuis is. Bleek wel dat ik maar de helft van het verhaal kende ofzo dus nu heb ik er wel meer begrip voor maar aan de andere kant kun je op zo iemand niet bouwen.
Ik geloof dat het gemiddelde 1x per jaar is dus best logisch dat hij op het matje wordt geroepen.quote:Op zondag 7 maart 2021 00:37 schreef hoechst het volgende:
Bij de betoncentrale waar ik werk mag je je maar 5 keer per jaar ziekmelden.
Een collega werd op het matje geroepen omdat hij 6 keer ziek was geweest vorig jaar.
Van de hr wist dat hij de 6e keer afwezig was omdat hij verkouden was en een corona test ging doen. Als dat niet door het bedrijf sterk aangeraden werd was hij dus gewoon gaan werken.
Mag jouw werkgever het jouw kwalijk nemen dat je zo'n test bent gaan doen?
Naar mijn idee is het bedrijf zwaar in overtreding om dit mee te rekenen 's ziek.
Daarvoor hebben we de bedrijfsarts, de mogelijkheid om als er minder dan 4 weken tussen de periodes zitten de ziekteduur door te tellen etc. etc.quote:Op woensdag 10 maart 2021 08:15 schreef Twiitch het volgende:
Tja, ik vind vijf of meer aparte ziekmeldingen (zonder duidelijk onderliggende oorzaak welteverstaan) in een jaar tijd ook bizar veel. Kun je wel zeggen ziek = ziek maar als dat structureel is dan ben je misschien niet geschikt voor een fulltime baan of gewoon ontzettend kleinzerig. Ik begrijp de werkgever wel.
Iedere betoncentrale is verschillend.quote:
En wat denk je dat het een bedrijf kost om 5 keer per jaar de arbo-arts naar iemand z'n adres te sturen? Die gaan bij veel ziekteverzuim logischerwijs een afweging maken of ze jou nog wel willen hebben.quote:Op woensdag 10 maart 2021 10:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daarvoor hebben we de bedrijfsarts, de mogelijkheid om als er minder dan 4 weken tussen de periodes zitten de ziekteduur door te tellen etc. etc.
Hoezo naar z'n adres sturen. En ja een bedrijfsarts is niet gratis, maar gelukkig werken er genoeg op no cure no pay basis. Welkom bij ondernemersrisico. Herplaatsingstrajecten kunnen trouwens eerder plaats vinden maar ok.quote:Op woensdag 10 maart 2021 12:43 schreef Twiitch het volgende:
[..]
En wat denk je dat het een bedrijf kost om 5 keer per jaar de arbo-arts naar iemand z'n adres te sturen? Die gaan bij veel ziekteverzuim logischerwijs een afweging maken of ze jou nog wel willen hebben.
Heb nergens kanker genoemd toch?quote:Op dinsdag 9 maart 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Dus iemand die kanker krijgt moet je er maar uitschoppen? Ik mag hopen dat je zelf nooit in die positie komt.
Ik zou het helemaal niet raar vinden wanneer men een 13e maand naar rato van gewerkte dagen doet.quote:Op maandag 8 maart 2021 17:37 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar het is toch ook niet alleen het probleem van de werkgever? Ze willen wel allemaal ook graag de 13de maand ontvangen terwijl je die ook zou kunnen skippen omdat je dat jaar er vaak niet bent geweest.
Dat kan dus niet:quote:Op woensdag 10 maart 2021 14:23 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik zou het helemaal niet raar vinden wanneer men een 13e maand naar rato van gewerkte dagen doet.
Natuurlijk kan iemand er niet altijd wat aan doen dat ze ziek zijn, maar sommige melden zich wel te snel ziek.
quote:Op dinsdag 9 maart 2021 08:56 schreef baskick het volgende:
[..]
Dan moet je als werkgever geen 13e maand afspreken maar een voorwaardelijke bonus met heldere criteria of een discretionaire bevoegdheid.
Dit is nou net een voorbeeld van iemand die misschien maandelijks een paar dagen uit de running is zonder daar wat aan te kunnen doen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Heb nergens kanker genoemd toch?
Maar als je 5 of 6 keer per jaar ziek bent dan is er wel iets mis.
Nou, neequote:
Ik snap de essentie, heus. Maar als de werkgever dat dus had gewild, waren daar gewoon mogelijkheden voor geweest. Dus iets zegt me dat werkgevers ziekte niet hebben willen straffen door te korten op arbeidsvoorwaarden.quote:Op woensdag 10 maart 2021 14:34 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Prima. Ik snap wat je bedoelt. Het is echter niet de essentie van mijn post.
Nou, je geeft vrij duidelijk aan dat iemand met nierproblemen of met kanker het beste weggewerkt kan worden.quote:Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 8 maart 2021 16:18 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
quote:Op maandag 8 maart 2021 17:21 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.quote:Op woensdag 10 maart 2021 13:27 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
klopt. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen hondsberoerd op komen dagen om geen geld mis te lopenquote:Op woensdag 10 maart 2021 14:47 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik snap de essentie, heus. Maar als de werkgever dat dus had gewild, waren daar gewoon mogelijkheden voor geweest. Dus iets zegt me dat werkgevers ziekte niet hebben willen straffen door te korten op arbeidsvoorwaarden.
Hoeft niet altijd van 1 kant te komen he.quote:Op woensdag 10 maart 2021 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.
Dat was zo niet bedoeld in elk geval. Excuses.quote:Op woensdag 10 maart 2021 14:49 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Nou, je geeft vrij duidelijk aan dat iemand met nierproblemen of met kanker het beste weggewerkt kan worden.
[..]
[..]
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 10 maart 2021 18:46 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoeft niet altijd van 1 kant te komen he.
Altijd alles bij de werkgever leggen.. dat zie ik helaas nog te vaak.quote:
Jawel maar dan zou je bijvoorbeeld een stapje terug kunnen doen.quote:Op woensdag 10 maart 2021 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, dus? Niet iedereen in het leven zal altijd gezond blijven. Lijkt me fijn als een werkgever dat ook als een gegeven beschouwt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |