abonnement Unibet Coolblue
pi_198333052
Politiek worstelt met protesten tegen windmolens: 'Alleen nog met steun omwonenden'

De politiek neemt zich voor om alleen nog maar windmolens en zonneparken op het land te bouwen als daar ook steun voor is bij de omwonenden. Uit de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen blijkt dat een meerderheid wil voorkomen dat ze aangelegd worden tegen de zin van de burgers. Maar hoe krijg je omwonenden mee? Sommige partijen willen ze er financieel van laten profiteren.



Burgers lopen de laatste jaren steeds vaker te hoop tegen de in hun ogen lelijke en overlast veroorzakende windturbines en velden vol zonnepanelen. Maar om de klimaatdoelen te halen zijn deze duurzame vormen van energieopwekking wel nodig, vindt een meerderheid van de politiek. In het klimaatakkoord is niet voor niets afgesproken dat de CO2-uitstoot de komende jaren met 45 procent omlaag moet.

Het liefst op zee
Om dat te bereiken wil de VVD, net als andere partijen, het liefst alleen nog maar grootschalige windparken bouwen op zee. Zonnepanelen moeten vooral op daken worden aangelegd, niet op de grond. "Voor het bouwen van zonneparken en windmolens op land is het creëren en verkrijgen van draagvlak onder de lokale bevolking een voorwaarde", staat in het verkiezingsprogramma van de liberalen.

Ook het CDA vindt dat altijd eerst de directe omgeving moet worden geraadpleegd voordat er een windturbine of zonnepark wordt aangelegd. Natuur- en landbouwgronden moeten zo veel mogelijk worden ontzien.

Ook D66, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren vinden dat duurzame energieprojecten op het land zorgvuldig en in samenspraak met bewoners moeten worden uitgevoerd en dat ze er geen hinder van mogen ondervinden. Voor de Partij voor de Dieren geldt dat niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren. Regelmatig vliegen vogels tegen de wieken van windturbines.



Aandelen
GroenLinks kiest een iets andere aanpak. Die partij wil de steun onder omwonenden stimuleren door ze aandelen te geven bij publieke projecten voor wind- of zonne-energie. Als lokale ondernemers of bewoners met elkaar aan energieopwekking willen doen, krijgen ze goedkope leningen en hoeven ze aan minder strenge eisen te voldoen.

Huizen in plaats van windmolens
Lijsttrekker Geert Wilders van de PVV vindt juist dat Nederlanders de windmolens "door de strot geduwd" krijgen. "De waarde van je huis gaat omlaag als er naast je zo'n lelijk ding komt." Volgens Wilders kost de hele klimaatdiscussie ons "bakken met geld" en wordt het hele probleem schromelijk overdreven. "Overal waar windmolens staan zouden ze huizen moeten bouwen. We hebben geen windmolens nodig, we hebben huizen nodig", aldus Wilders.

Ook Forum voor Democratie wil stoppen met het plaatsen van gesubsidieerde windmolens en zonneparken. Maar toen Forum kon meeregeren in Noord-Brabant legde de partij zich al gauw neer bij de komst van een nieuw windmolenpark.
https://nos.nl/collectie/(...)met-steun-omwonenden
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_198333118
110% anti windmolens. Wratten van het landschap zijn het. Zet ze maar ergens neer waar niemand er last van heeft, hartje Amsterdam bijvoorbeeld
U MAD?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 maart 2021 @ 10:10:53 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198333146
Toch leuk dat die GroenLinkers beginnen te mekkeren over windmolens terwijl ze alles willen vergroenen, zolang het maar niet in hun achtertuin is. :')
Hypocriet gelul.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198333202
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:09 schreef de_boswachter het volgende:
110% anti windmolens. Wratten van het landschap zijn het. Zet ze maar ergens neer waar niemand er last van heeft, hartje Amsterdam bijvoorbeeld
Maar daar staat de ambtswoning van Femke :{
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_198333233
Allemaal leuk en aardig, maar dit is verkiezingspraat.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:18:24 #6
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198333267
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
GroenLinks kiest een iets andere aanpak. Die partij wil de steun onder omwonenden stimuleren door ze aandelen te geven bij publieke projecten voor wind- of zonne-energie. Als lokale ondernemers of bewoners met elkaar aan energieopwekking willen doen, krijgen ze goedkope leningen en hoeven ze aan minder strenge eisen te voldoen.
Paaien noemen ze dat...
  vrijdag 5 maart 2021 @ 12:39:02 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_198335565
Voor wat betreft zonneparken snap ik niet dat gewoon verplicht wordt gesteld dat bij ieder nieuwbouwproject waar vele tienduizenden meters dak beschikbaar is, dit VERPLICHT vol gelegd dient te worden met panelen.

Nieuwe distributiecentra of kantoorcomplexen bam, vol met panelen. Het is toch van de zotte dat landbouwgrond opgeoffert wordt zodat daar panelen kunnen liggen?

Over die achterlijke windmolen, die ook nog eens zeer schadelijk voor mens en dier is, begin ik niet eens :r
  vrijdag 5 maart 2021 @ 16:48:18 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 5 maart 2021 @ 17:08:03 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198340198
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar dit is verkiezingspraat.
Klopt, de dag na de verkiezingen is het allemaal weer anders.

Het plan van GL om de mensen die er last van hebben ook te laten profiteren vind ik echter best goed. Geef ze bijvoorbeeld gratis stroom, of deels gratis. Dat neemt veel weerstand weg en is ook eerlijk.
Idem zouden mensen die permanent in het lawaai van vliegtuigen wonen hiervoor gecompenseerd moeten worden. Zo worden de werkelijke kosten zichtbaar gemaakt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 18:37:41 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198341503
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 17:08 schreef LXIV het volgende:
Klopt, de dag na de verkiezingen is het allemaal weer anders.

Het plan van GL om de mensen die er last van hebben ook te laten profiteren vind ik echter best goed. Geef ze bijvoorbeeld gratis stroom, of deels gratis. Dat neemt veel weerstand weg en is ook eerlijk.
Idem zouden mensen die permanent in het lawaai van vliegtuigen wonen hiervoor gecompenseerd moeten worden. Zo worden de werkelijke kosten zichtbaar gemaakt.
Maar dan gaat de terugverdientijd naar 1500 jaar dus gaat niet gebeuren... :')
pi_198341621
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 17:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt, de dag na de verkiezingen is het allemaal weer anders.

Het plan van GL om de mensen die er last van hebben ook te laten profiteren vind ik echter best goed. Geef ze bijvoorbeeld gratis stroom, of deels gratis. Dat neemt veel weerstand weg en is ook eerlijk.
Idem zouden mensen die permanent in het lawaai van vliegtuigen wonen hiervoor gecompenseerd moeten worden. Zo worden de werkelijke kosten zichtbaar gemaakt.
Het was officieel ook het plan, maar uiteindelijk moeten en zullen de Vattenalls van deze wereld de subsidies opstrijken en gemeentes laten zich nou eenmaal liever inpakken door dat soort bedrijven dan dat ze groepjes burgers gaan faciliteren.

Inspraak en meepraten is sowieso een farce. Als je geen beslissingsmacht hebt dan is dat windowdressing.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198341704
Ik denk dat die hele "terugverdientijd" maar eens vergeten moet worden. Er bestaat in principe niet zoiets meer als "terugverdienen". En waarom zou dat moeten? Ik vind het altijd maar een raar fenomeen. Je verdient je vervoersbehoefte (de automobiel meestal) toch ook niet "terug"? Dus waarom in deze wel?

Omschakelen naar de nieuwe realiteit. De natuurlijke hulpbronnen (die in miljarden jaren gevormd zijn) hebben we er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejaagd en verjubeld. Dus die keuzes van dat "terugverdienen" zijn er helemaal niet meer. We moeten het nu doen met energetisch veel mindere zaken. Het is geen kwestie van keuzes meer. En dat gaat gewoon veel kosten.

Als de industrie (die voor 87% verantwoordelijk is voor het totaal) mee gaat betalen naar verhouding dan valt het voor de burger nog wel mee. Gaan ze dat doen? Nee. Want dat hoeft niet van Rutte. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 19:51:58 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_198342947
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 18:48 schreef Bart2002 het volgende:
De natuurlijke hulpbronnen (die in miljarden jaren gevormd zijn) hebben we er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejaagd
Is olie en gas op?
Voor hoe lang hebben we nog?
  vrijdag 5 maart 2021 @ 22:38:11 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198347197
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 18:48 schreef Bart2002 het volgende:
Ik denk dat die hele "terugverdientijd" maar eens vergeten moet worden. Er bestaat in principe niet zoiets meer als "terugverdienen". En waarom zou dat moeten? Ik vind het altijd maar een raar fenomeen. Je verdient je vervoersbehoefte (de automobiel meestal) toch ook niet "terug"? Dus waarom in deze wel?

Omschakelen naar de nieuwe realiteit. De natuurlijke hulpbronnen (die in miljarden jaren gevormd zijn) hebben we er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejaagd en verjubeld. Dus die keuzes van dat "terugverdienen" zijn er helemaal niet meer. We moeten het nu doen met energetisch veel mindere zaken. Het is geen kwestie van keuzes meer. En dat gaat gewoon veel kosten.

Als de industrie (die voor 87% verantwoordelijk is voor het totaal) mee gaat betalen naar verhouding dan valt het voor de burger nog wel mee. Gaan ze dat doen? Nee. Want dat hoeft niet van Rutte. :)
de terugverdientijd is zo lang omdat we niet meer voor een kuupjes stroom willen betalen. Misschien moef de stroomprijs wel flink omhoog, naar de werkelijke kosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 06-03-2021 00:16:44 ]
Tot nooit .......
pi_198348103
Dat worden dus nul van die moderne dingen. Dan toch maar weer op zee?
pi_198364153
quote:
Protest op het Amsterdamse Museumplein tegen windmolens: "Ze komen in mijn achtertuin"
Een grote groep tegenstanders van megawindmolens demonstreerden vanmiddag op het Museumplein. Verontruste bewoners willen dat het stadsbestuur afziet van het plaatsen van zeer grote en hoge windturbines in de buurt van woonwijken. Belangrijkste bezwaar is het gevaar voor de volksgezondheid.

Op het Museumplein worden meerdere, tientallen meters lange spandoeken uitgerold. De demonstranten komen niet alleen uit de stad, maar ook uit plaatsen als Deventer en Swifterbant. Vraag het de meesten en ze zijn niet persé tégen de bouw van meer windmolens, maar graag niet in de eigen achtertuin.

Bewoners maken zich vooral zorgen over hun gezondheid: het geluid van de windturbines zou leiden tot stress en slaapverlies. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) erkent dat bijna 10 procent van de mensen binnen vier, vijfhonderd meter van een windturbine ernstige geluidsoverlast kan ervaren. Dit leidt tot stress en daaraan gerelateerde gezondheidsklachten.
https://www.at5.nl/artike(...)k-in-mijn-achtertuin
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 6 maart 2021 @ 22:58:18 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198366435
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 21:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vraag het de meesten en ze zijn niet persé tégen de bouw van meer windmolens, maar graag niet in de eigen achtertuin
Juist ja. Als het maar bij een ander is dan kan de deugpet weer op... :')
pi_198370814
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 12:39 schreef RedFever007 het volgende:
Voor wat betreft zonneparken snap ik niet dat gewoon verplicht wordt gesteld dat bij ieder nieuwbouwproject waar vele tienduizenden meters dak beschikbaar is, dit VERPLICHT vol gelegd dient te worden met panelen.

Nieuwe distributiecentra of kantoorcomplexen bam, vol met panelen. Het is toch van de zotte dat landbouwgrond opgeoffert wordt zodat daar panelen kunnen liggen?

Over die achterlijke windmolen, die ook nog eens zeer schadelijk voor mens en dier is, begin ik niet eens :r
Sowieso grond of water gebruiken voor een zonnepark is onzin, leg gewoon eerst alle daken in Nederland vol wie kijkt er nu naar een dak.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_198370850
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 18:48 schreef Bart2002 het volgende:
Ik denk dat die hele "terugverdientijd" maar eens vergeten moet worden. Er bestaat in principe niet zoiets meer als "terugverdienen". En waarom zou dat moeten? Ik vind het altijd maar een raar fenomeen. Je verdient je vervoersbehoefte (de automobiel meestal) toch ook niet "terug"? Dus waarom in deze wel?

Omschakelen naar de nieuwe realiteit. De natuurlijke hulpbronnen (die in miljarden jaren gevormd zijn) hebben we er in nauwelijks 100 jaar doorheen gejaagd en verjubeld. Dus die keuzes van dat "terugverdienen" zijn er helemaal niet meer. We moeten het nu doen met energetisch veel mindere zaken. Het is geen kwestie van keuzes meer. En dat gaat gewoon veel kosten.

Als de industrie (die voor 87% verantwoordelijk is voor het totaal) mee gaat betalen naar verhouding dan valt het voor de burger nog wel mee. Gaan ze dat doen? Nee. Want dat hoeft niet van Rutte. :)
Jij bent dus met open ogen in het frame gestapt dat fossiele brandstoffen op zijn :')

Dat is gewoon een leugen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_198370865
Rekening houden prima, maar doorslaggevend mag het niet zijn. Met zo'n principe kun je niks meer doen wat mensen gemiddeld genomen liever niet hebben in hun directe omgeving... Gevangenis? Not in my backyard. Asielzoekerscentrum? NIMBY. Windmolens? NIMBY. Nog een geluk dat ze in Zeeland kennelijk een kerncentrale wel prima vinden.
  zondag 7 maart 2021 @ 10:03:58 #21
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_198371127
Doen ze dat ook met terugwerkende kracht?
pi_198371190
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Jij bent dus met open ogen in het frame gestapt dat fossiele brandstoffen op zijn :')

Dat is gewoon een leugen.
Tuurlijk zijn ze niet op. De vraag is echter of het verstandig is dat we dagelijks 95 miljoen vaten ruwe olie uit de grond halen en verbranden.

---

Wat betreft windmolens: genoeg ruimte op zee.
Zonnepanelen? Leg daken vol en zorg dat dat financieel interessant blijft.
  zondag 7 maart 2021 @ 10:10:35 #23
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_198371217
Het leed is toch al grotendeels geschied. Waar je ook komt, bijna altijd prijkt er wel zo'n lelijk geval aan de horizon (of in vele gevallen nog dichterbij). Dus nu nog eens met de belofte komen dat het vanaf nu alleen gebeurt met steun van omwonenden is mosterd na de maaltijd.
pi_198371346
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn ze niet op. De vraag is echter of het verstandig is dat we dagelijks 95 miljoen vaten ruwe olie uit de grond halen en verbranden.

---

Wat betreft windmolens: genoeg ruimte op zee.
Zonnepanelen? Leg daken vol en zorg dat dat financieel interessant blijft.
Daar is natuurlijk niks mis mee maar waar wel wat mis mee is om nu jezelf als samenleving op extreem hoge kosten te jagen terwijl je gewoon een geleidelijke transitie kunt doen. Er is geen noodzaak hals over kop te stoppen met fossiel.

Dat we daar op termijn van af moeten lijkt me geen punt van discussie, alleen de termijn waarop.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_198371454
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Daar is natuurlijk niks mis mee maar waar wel wat mis mee is om nu jezelf als samenleving op extreem hoge kosten te jagen terwijl je gewoon een geleidelijke transitie kunt doen. Er is geen noodzaak hals over kop te stoppen met fossiel.

Dat we daar op termijn van af moeten lijkt me geen punt van discussie, alleen de termijn waarop.
De transitie is juist heel geleidelijk; 30 jaar. Hoe geleidelijk wil je het hebben?
pi_198371524
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De transitie is juist heel geleidelijk; 30 jaar. Hoe geleidelijk wil je het hebben?
Niet geleidelijk genoeg want als samenleving zijn we er niet klaar voor. Zie dat van het gas af project. Dat kunnen we helemaal niet, daar zijn de huizen helemaal niet geschikt voor, over 30 jaar ook nog niet. Misschien moet de transitie wel over 60 of 100 jaar.

Van de week nog een bericht dat dat van het gas af voor geen meter loopt. En ja ik weet dat jij vast wel voorbeelden hebt waar het prima is gegaan. Maar over de breedte lukt het gewoon niet, of alleen tegen extreem hoge kosten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_198371639
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Niet geleidelijk genoeg want als samenleving zijn we er niet klaar voor. Zie dat van het gas af project. Dat kunnen we helemaal niet, daar zijn de huizen helemaal niet geschikt voor, over 30 jaar ook nog niet. Misschien moet de transitie wel over 60 of 100 jaar.

Van de week nog een bericht dat dat van het gas af voor geen meter loopt. En ja ik weet dat jij vast wel voorbeelden hebt waar het prima is gegaan. Maar over de breedte lukt het gewoon niet, of alleen tegen extreem hoge kosten.
Ja, ik heb wel voorbeelden waar dat prima is gegaan, mijn woning is al 2,5 jaar gasloos :+

Maar los daarvan, stel dat je woning nog niet gasloos kan worden, je kan wel veel gas besparen door je woning te isoleren.

Is je woning al energielabel A of B dan ben je prima voorbereid. Anders valt er vast nog wel iets aan te pakken.
pi_198371671
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, ik heb wel voorbeelden waar dat prima is gegaan, mijn woning is al 2,5 jaar gasloos :+
Dat is erg fijn voor je, maar bij heel veel woningen is dat gewoon niet mogelijk of tegen extreem hoge kosten. Dus daar moet je dat ook niet willen, het is niet dat we over 30 jaar geen fossiele brandstoffen meer hebben. Er is dus geen enkele noodzaak zo snel van het gas te gaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_198371693
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is erg fijn voor je, maar bij heel veel woningen is dat gewoon niet mogelijk of tegen extreem hoge kosten. Dus daar moet je dat ook niet willen, het is niet dat we over 30 jaar geen fossiele brandstoffen meer hebben. Er is dus geen enkele noodzaak zo snel van het gas te gaan.
Van de week zei je nog dat de opwarming zou komen door een sterkere zon. Heb je dat standpunt losgelaten?

Immers is het anders wat vreemd dat je nu zegt dat het te snel gaat, terwijl je eigenlijk van mening bent dat het sowieso zinloos zou zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 07-03-2021 11:09:04 ]
  zondag 7 maart 2021 @ 10:55:33 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198371817
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
Rekening houden prima, maar doorslaggevend mag het niet zijn. Met zo'n principe kun je niks meer doen wat mensen gemiddeld genomen liever niet hebben in hun directe omgeving... Gevangenis? Not in my backyard. Asielzoekerscentrum? NIMBY. Windmolens? NIMBY. Nog een geluk dat ze in Zeeland kennelijk een kerncentrale wel prima vinden.
1000 Keer liever een kerncentrale waar je totaal geen last van hebt verder dan een paar honderd van die zwaaipalen.
pi_198371846
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

1000 Keer liever een kerncentrale waar je totaal geen last van hebt verder dan een paar honderd van die zwaaipalen.
Ik zou beide denk ik geen probleem vinden als ik ze in de horizon zou zien, en zie niet echt in wat het uitmaakt qua uitzicht ten opzichte van elkaar. Maar daar denken veel mensen kennelijk anders over.
pi_198371888
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is erg fijn voor je,
Waarom quote en reageer je zo selectief?
pi_198375696
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Van de week zei je nog dat de opwarming zou komen door een sterkere zon. Heb je dat standpunt losgelaten?
Nee hoor. Dat vind ik nog steeds plausibel. Overigens beweer ik niet dat het zo is, ik ben geen klimatoloog.

Bij alle klimaatpaniek gaat bij mij wel mijn bullshitdetector af. En de verstikkende monomening die toegestaan is op straffe van uitsluiting die er heerst versterkt dat effect nog.

quote:
Immers is het anders wat vreemd dat je nu zegt dat het te snel gaat, terwijl je eigenlijk van mening bent dat het sowieso zinloos zou zijn.
Als dat is om klimaatverandering aan te pakken is het inderdaad onzinnig. Als het is omdat fossiele brandstoffen ooit op gaan, en dat gaan ze, is het een kwestie van op termijn geen keus hebben.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_198375717
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom quote en reageer je zo selectief?
Omdat ik jou al voor je ninja edit had gequote.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zondag 7 maart 2021 @ 14:59:11 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198375729
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:09 schreef de_boswachter het volgende:
110% anti windmolens. Wratten van het landschap zijn het. Zet ze maar ergens neer waar niemand er last van heeft, hartje Amsterdam bijvoorbeeld
Ik ben voor Voordenhout en, was voor Wassenaar, bij Blaricum is ook nog plek aan de Noordrand , tussen Amsterdam en Almere bij de Noorderplassen is plek zat

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar daar staat de ambtswoning van Femke :{
O die vind dat niet zo erg, die is dol op dat geluid van Windmolens

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 07-03-2021 15:05:33 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 7 maart 2021 @ 15:01:12 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198375766
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, ik heb wel voorbeelden waar dat prima is gegaan, mijn woning is al 2,5 jaar gasloos :+

Maar los daarvan, stel dat je woning nog niet gasloos kan worden, je kan wel veel gas besparen door je woning te isoleren.

Is je woning al energielabel A of B dan ben je prima voorbereid. Anders valt er vast nog wel iets aan te pakken.
Mijn hele woning is gesoldeerd , maar hij blijft aan het gas
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198376428
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Mijn hele woning is gesoldeerd , maar hij blijft aan het gas
Met je soldeerbout?

Of je aan het gas blijft moet je zelf weten.
  zondag 7 maart 2021 @ 16:52:22 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198377883
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
Rekening houden prima, maar doorslaggevend mag het niet zijn. Met zo'n principe kun je niks meer doen wat mensen gemiddeld genomen liever niet hebben in hun directe omgeving... Gevangenis? Not in my backyard. Asielzoekerscentrum? NIMBY. Windmolens? NIMBY.
Dit principe gaat natuurlijk alleen maar op als eea bij het plebs in de buurt wordt gebouwd.
pi_198378092
dat is niet zo moeilijk, geef ze een zak geld en dat is rond.
Laatst een docu gezien van een park waarin de omwonenden die bezwaar indienden werden omgekocht met tonnen en mensen die geen bezwaar indienden kregen niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198378197
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Niet geleidelijk genoeg want als samenleving zijn we er niet klaar voor. Zie dat van het gas af project. Dat kunnen we helemaal niet, daar zijn de huizen helemaal niet geschikt voor, over 30 jaar ook nog niet. Misschien moet de transitie wel over 60 of 100 jaar.

Van de week nog een bericht dat dat van het gas af voor geen meter loopt. En ja ik weet dat jij vast wel voorbeelden hebt waar het prima is gegaan. Maar over de breedte lukt het gewoon niet, of alleen tegen extreem hoge kosten.
Klopt, collectief van het gas af gaat niet lukken en zal ook nooit lukken met het huidige systeem, hoeveel geld je er ook tegen aan gooit. De enigen die er rijk van worden zijn ingenieursburos.

Het enige wat kan is dat de aanbieder een staatsbedrijf wordt met een contract waarin dit bedrijf nooit verkocht mag worden. Met hoofdletters nooit in het contract.
Daarnaast mag dit bedrijf ook geen winst maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 7 maart 2021 @ 17:31:57 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198378674
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat is niet zo moeilijk, geef ze een zak geld en dat is rond.
Laatst een docu gezien van een park waarin de omwonenden die bezwaar indienden werden omgekocht met tonnen en mensen die geen bezwaar indienden kregen niks.
_O-
pi_198379024
quote:
10s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O-
Dan kan je wel lachen, maar toen dat dus openbaar werd scheurde het hele dorp uit elkaar vanwege jaloerzie.... tegenwoordig gebeurt dit ook niet meer.

Maar daarom is mijn motto: altijd en altijd bezwaar maken tegen alles.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198379046
Vanaf 18 maart is het weer vergeten?
  zondag 7 maart 2021 @ 17:58:17 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198379135
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:52 schreef Nober het volgende:
Vanaf 18 maart is het weer vergeten?
nee vanaf 17 maart al

de belofte voor woningbouw hoor ik nu al niets meer over
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198379238
Wat een onzin. Gaan we dit dan ook doen met wegen, sociale huurwoningen, gevangenissen, scholen, coffeeshops, stallen, winkels, kerncentrales, busbanen en dergelijke?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zondag 7 maart 2021 @ 22:54:38 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198385609
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 18:05 schreef Nielsch het volgende:
Wat een onzin. Gaan we dit dan ook doen met wegen, sociale huurwoningen, gevangenissen, scholen, coffeeshops, stallen, winkels, kerncentrales, busbanen en dergelijke?
zolang de overheid geen ministerie van Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting meer heeft zal het wel moeten ja

Als je alles aan de marktwerking over laat , dan komen belanghebbenden in opstand
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 8 mei 2021 @ 20:24:11 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199335081
Protest in Amsterdam tegen windturbines: 'Nederland is niet geschikt'

Op een protestactie in Amsterdam tegen de komst van megawindturbines in de buurt van woningen en natuur zijn een kleine 200 actievoerders afgekomen. Initiatiefnemer Windalarm en andere actiegroepen uit het hele land overhandigden een petitie met 20.000 handtekeningen bij het stadhuis.

De actiegroepen zijn tegen de plannen van veel gemeenten om megawindturbines te plaatsen bij woon- en natuurgebieden. Ze vrezen voor de gevolgen voor de volksgezondheid, zoals stress en slapeloosheid door de geluidshinder die de turbines veroorzaken.

Na de overhandiging van de petitie trokken actievoerders naar de Dam, waar een 500 meter lang spandoek werd uitgerold, begeleid door het geluid van grote windmolens.
Niet voldoende onderzoek

Een actievoerder op de Dam zegt niet principieel tegen windmolens te zijn. "Er zijn plannen om ze zo'n vierhonderd meter van ons huis te zetten. In Europa zijn andere afstandsnormen, daar wordt tien keer de hoogte van de top van een windmolen aangehouden. Dat wordt in Nederland wel lastig, maar misschien moeten we tot de conclusie komen dat Nederland niet geschikt is voor windturbines op land."

Vanaf de Dam liepen de betogers naar het Westerpark. Een actievoerster uit Bunnik vertelt daar over de plannen voor windmolens in haar gemeente, waar een aantal zogenoemde zoekgebieden zijn aangewezen. "Windmolens in een bebouwd gebied is een heel slecht idee. Er is nog niet voldoende onderzoek gedaan naar de effecten op de volksgezondheid en flora en fauna. Als ze er moeten komen, dan maar op zee."

De Amsterdamse raad neemt eind mei een besluit over de plekken waar de windmolens zouden kunnen komen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dertig regio's in Nederland een Regionale Energiestrategie opstellen, waarbinnen ze zoekgebieden aanwijzen. Die gebieden komen in aanmerking voor opwekking van wind- en zonne-energie. Voor 1 juli van dit jaar moeten alle regio's hun plannen inleveren.

NOS

Amsterdams protest tegen komst windmolens: 'Geen hinder, maar gezondheidsschade'

Naar verwachting tientallen boten varen vandaag mee in een protest tegen de komst van zeventien windturbines in Amsterdam. De boottocht over het IJmeer en de Noorder IJplas richt zich tegen de plannen van de gemeente om een aantal zoekgebieden aan te wijzen waar windenergie gewonnen mag gaan worden.

In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken dat Nederland vanaf 2030 meer duurzame energie op land moet opwekken. Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft de ambitie om een substantiële bijdrage te leveren aan dat klimaatdoel, met zo'n zeventien nieuwe windmolens. De gemeente heeft al een paar plekken op het oog voor grote windmolens, zoals in het IJmeer en bij de Noorder IJplas.

Maar de protestorganisatie Windalarm, bewoners en actiegroepen uit Amsterdam en omliggende gemeenten, vindt dat de geplande windmolens veel te dicht op bewoond gebied komen en bovendien veel te hoog zijn. Ook zeven volkstuincomplexen sluiten zich nu bij de actie aan. Honderden volkstuinders zijn bang dat de molens de rust en de natuur op de parken ernstige schade zullen toebrengen.

IJburg-bewoner Sander Komijn doet mee aan het protest. "We wonen hier iets verder weg van Schiphol dan andere plekken in de stad, waardoor de windturbines extra hoog kunnen worden. Dan heb je het over windturbines van 200 meter hoog", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Die ga je zien, maar die ga je ook horen. Daar kunnen mensen echt last van krijgen. Dan is het geen hinder, maar gezondheidsschade."

Ook het effect op de natuur baart Komijn zorgen. "Dit is een belangrijk broedgebied voor vogels. Iets verderop ligt een beschermd Natura 2000-natuurgebied en die gebieden zijn bepalend voor het in stand houden van de soortendiversiteit. Daar maken we ons nu zorgen over."

Daarom moet er gekeken worden of de windturbines niet buiten de stadsgrenzen geplaatst kunnen worden, vindt Komijn. "Je kan ook kijken naar een betere combinatie van energie opwekken, bijvoorbeeld meer zonne-energie."

De Amsterdamse raad neemt eind mei een besluit over waar de windmolens zouden kunnen komen, de zogenoemde zoekgebieden. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dertig regio's in Nederland een Regionale Energiestrategie opstellen, waarbinnen ze zoekgebieden aanwijzen. Die gebieden komen in aanmerking voor opwekking van wind- en zonne-energie. Voor 1 juli van dit jaar moeten alle regio's hun Regionale Energiestrategie inleveren.

'Zeker helft komt in de haven'

Marieke van Doorninck, de verantwoordelijk wethouder van Amsterdam, wijst ook op de klimaatdoelen uit het landelijke Klimaatakkoord. "We moeten overgaan op schone energie. Amsterdam zal nooit in zijn eigen energiebehoefte kunnen voorzien, maar we willen de verantwoordelijkheid niet wegschuiven. We zetten daarbij vol in op zonne-energie, maar ook windenergie."

Volgens Van Doorninck is die combinatie juist goed. "Het is vaak zo dat het niet waait als de zon schijnt en andersom. Die twee samen zorgen voor een stabiele energievoorziening."

Zeker de helft van de geplande windturbines gaat naar de haven, verzekert Van Doornick. "Maar we kijken ook naar andere plekken in de stad. We zullen daarbij natuurlijk rekening houden met zorgen die er zijn."

Dat er geen hinder gaat komen van nieuwe windmolens kan de wethouder niet garanderen. "Ik kan wel zeggen dat als er na onderzoek onaanvaardbare risico's op gebied van gezondheid of aantasting van de natuur naar voren komen, dan komt er geen windmolen."

NOS
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 8 mei 2021 @ 20:32:21 #48
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_199335178
Mooi op tijd, gaan we de mensen die nu met zo'n ding in de nabijheid ook compenseren? Vast niet.

Hier in de regio (Arnhem/Nijmegen) flikkeren ze dingen elke keer pontificaal aan de gemeentegrens neer, daar waar ze niet alleen vol in het zicht staan maar ook nog eens overlast veroorzaken door slagschaduw en geluid. De echte redenen zijn natuurlijk nimby, maar iedereen moet wél kunnen zien hoe ongelooflijk groen ''we'' zijn. Waar je voorheen nog een beetje rust kon opzoeken in het stadsgedruis, moesten juist op dát plekje windturbines komen :r

(de ironie wil dat er nu een aantal geplaatst gaan worden op een industrieterrein met vervuilde grond _O-)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_199335300
Oppleuren met die lelijke horizonvervuiling en vogelmoordenaars. Zet ze maar in de Noordzee.
pi_199335452
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 20:40 schreef Pleun2011 het volgende:
Oppleuren met die lelijke horizonvervuiling en vogelmoordenaars. Zet ze maar in de Noordzee.
Heb je een redelijk alternatief dat minder vogels dood maakt en je wel zou accepteren aan je horizon?

Overigens zul je verheugd zijn te horen dat ze met name in de Noordzee gebouwd worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door SnertMetChoco op 08-05-2021 21:01:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')