abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:17:41 #151
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_198301191
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:11 schreef quirina het volgende:
Gevaccineerden hebben het geluk niet besmet te raken.
Dit is toch "niet ziek te worden"
Want begreep dat elk vaccin er nog altijd voor zorgt dat je wel besmet kan worden / besmettelijk kan zijn.
pi_198301234
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:10 schreef zoost het volgende:

[..]

RIVM houdt het op een IFR van tussen de 1 en 1.3. Maar als we rekenen met dat 3 miljoen mensen in NL het heeft gehad (Bron: van Dissel) en dat er ongeveer 10.000 mensen aan zijn overleden dan kom ik op een IFR van 0.33. Gaan we uit van de totale oversterfte (15K) (iedereen dood aan Corona) dan is de IFR 0.5
Die IFR is gebasseerd op twee redelijk oude studies in de eerste golf en de resultaten waren 1 en 1.3% en zijn alleen aangepast omdat de NRC daar vragen over stelde. Het RIVM heeft dus bewust het minst gunstige scenario aangegeven.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)corona-aan-a4033371#

quote:
Het RIVM heeft de schatting van het sterftecijfer van corona naar beneden bijgesteld na vragen van NRC. Tot en met maandag was dat volgens de RIVM-website 1,3 procent, daarna werd het tussen 1 en 1,3 procent. Afhankelijk van het aantal coronabesmettingen kan het verschil in schatting van 0,3 procent ten minste duizenden sterfgevallen schelen.

Het gaat om de zogeheten IFR (Infection Fatality Rate), een schatting van het percentage van de besmette patiënten dat overlijdt aan Covid-19.

NRC wees het RIVM er maandag op dat het vermelde percentage van 1,3 procent afweek van de 1 procent die sinds vorig jaar in Nederland wordt aangehouden. Minister Hugo de Jonge (CDA, VWS) noemde op 17 november het cijfer van 1 procent in antwoord op Kamervragen. Ook een recente studie uit februari waaraan RIVM-medewerkers meededen, komt uit op 1 procent.

Een RIVM-woordvoerder erkende maandag het verschil met wat er op de site stond, en liet het getal van 1,3 procent op de site aanpassen.

De 1 procent die in Nederland wordt gehanteerd, is gebaseerd op twee betrekkelijk oude onderzoeken die vorig jaar in de periode maart tot en met juni werden gedaan. Dat was overigens in een tijd dat er veel minder mensen anti-stoffen tegen het virus hadden dan nu. Een studie kwam destijds uit op 1 procent, de ander op 1,3 procent. De laatste, hogere, werd richtsnoer voor de site. Sinds maandag geeft het RIVM de bandbreedte van beide onderzoeken aan.
pi_198301272
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:21 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Die IFR is gebasseerd op twee redelijk oude studies in de eerste golf en de resultaten waren 1 en 1.3% en zijn alleen aangepast omdat de NRC daar vragen over stelde. Het RIVM heeft dus bewust het minst gunstige scenario aangegeven.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)corona-aan-a4033371#
[..]

Is dat niet de hele pandemie al zo? Ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat ze gewoon erg voorzichtig zijn.
pi_198301297
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Is dat niet de hele pandemie al zo? Ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat ze gewoon erg voorzichtig zijn.
Dat is wel al de hele pandemie zo, maar als je een resultaat basseert op twee studies kun je natuurlijk niet alleen het slechtste getal eruit pikken.
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:29:11 #155
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198301331
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat is wel al de hele pandemie zo, maar als je een resultaat basseert op twee studies kun je natuurlijk niet alleen het slechtste getal eruit pikken.
Nou ja, dat kan dus wel. Hebben we de afgelopen maanden kunnen zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198301382
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]

In bijna al het beleid de laatste tijd wordt uitgegaan van het slechtste scenario. Aantal besmettingen, aantal ziekenhuisopnames, aantal IC opnames. R getal, alles.

Gisteren werd het R getal van 3 weken geleden (tijdens de ijspret) gepresenteerd en op basis daarvan werd gezegd dat versoepelingen de komende periode echt niet mogelijk zijn, terwijl de situatie al heel erg anders is.

Daarbij, elk model wat geen rekening houdt met de al gezette vaccinaties gaat uit van een te negatief beeld.
pi_198301397
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Voorzichtig zijn is een politieke keuze. Wetenschappers moeten gewoon een berekening uitvoeren. Aantal doden / aantal geschatte besmettingen.
pi_198301424
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

In bijna al het beleid de laatste tijd wordt uitgegaan van het slechtste scenario. Aantal besmettingen, aantal ziekenhuisopnames, aantal IC opnames. R getal, alles.

Gisteren werd het R getal van 3 weken geleden (tijdens de ijspret) gepresenteerd en op basis daarvan werd gezegd dat versoepelingen de komende periode echt niet mogelijk zijn, terwijl de situatie al heel erg anders is.

Daarbij, elk model wat geen rekening houdt met de al gezette vaccinaties gaat uit van een te negatief beeld.
Klopt en zelfs die 1% of 1.3% is denk ik VERRRRR van de realiteit.

Als we de presentaties van Jaap V. Dissel kunnen geloven is die driehoek waarbij iets meer dan 98% weinig tot geen klachten heeft vrij constant...
1.5% komt in het ziekenhuis
0.25% komt op de IC terecht.

Als we de nieuws artikelen kunnen geloven dan zijn dit de percentages mensen die het niet overleven:

https://nos.nl/artikel/23(...)-nog-even-groot.html
quote:
Het blijkt dat de sterfkans met corona op de IC nu nog precies dezelfde is als in de eerste maanden van de uitbraak: iets meer dan 30 procent van de patiënten overlijdt.
quote:
Waar in maart en april 19 procent van de covidpatiënten op de verpleegafdelingen overleed, was dat in september en oktober (over de laatste maanden zijn de cijfers minder betrouwbaar) gezakt naar 12 procent.
Als je de overlijdens percentages van de mensen die volgens Jaap V. Dissel in het ziekenhuis op de verpleeg en op de IC terecht komen berekend, kom je veel dichterbij het werkelijke IFR.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anton91 op 03-03-2021 13:44:25 ]
pi_198301430
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:35 schreef zoost het volgende:

[..]

Voorzichtig zijn is een politieke keuze. Wetenschappers moeten gewoon een berekening uitvoeren. Aantal doden / aantal geschatte besmettingen.
Dat is waar, maar de politiek kijkt naar het advies van het OMT, niet alleen naar de cijfertjes.
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:43:00 #160
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198301467
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:11 schreef Tarado het volgende:

[..]

sneltesten lijken me logistiek gezien ook best wel moeilijk, een hoge vaccinatiegraad lijkt vooralsnog de enige uitweg
Een ander praktisch punt met sneltesten is dat de mensen die je test op dat moment al op locatie zijn. Wat doe je als je elke dag x mensen voor je deur hebt staan die positief testen? Eigenlijk wil je de reisbewegingen van die groep al op voorhand zien te voorkomen.

Dus dan kom je toch weer uit bij een thuistest of een test vooraf. Maar in elk geval die laatste kost (veel) geld.
pi_198301488
Ze zijn gewoon bij voorbaat negatief zodat het burgervolk voorzichtig blijft en vooral thuis blijft
Doet bijna niemand meer aan mee want iedereen gaat weer gewoon naar kantoor/ fabriek/werkplaats/whatever/klanten om te werken. ( weer hartstikke druk op de weg).
En ja die avondklok he.. die moet maar blijven
En de winkels ja die gevaarlijke besmettingshaarden moeten maar dichtblijven.
Maar wel weer met zijn allen druk achterelkaar met de winkelwagens door Albert Heijn heen.
Winkels moeten gewoon weer helemaal open!
Avondklok onzin moet ook weg.
pi_198301524
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:44 schreef quirina het volgende:
Ze zijn gewoon bij voorbaat negatief zodat het burgervolk voorzichtig blijft en vooral thuis blijft
Doet bijna niemand meer aan mee want iedereen gaat weer gewoon naar kantoor/ fabriek/werkplaats/whatever/klanten om te werken. ( weer hartstikke druk op de weg).
Maar wel weer met zijn allen druk achterelkaar met de winkelwagens door Albert Heijn heen.
Ik blijft heus wel zoveel mogelijk thuis, daar heb ik geen avondklok voor nodig, er is toch niets open.
Maar laat mij die ene keer lekker een avondje bier drinken bij een vriend tot een uurtje of 1
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_198301554
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:47 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik blijft heus wel zoveel mogelijk thuis, daar heb ik geen avondklok voor nodig, er is toch niets open.
Maar laat mij die ene keer lekker een avondje bier drinken bij een vriend tot een uurtje of 1
Nee dat mag niet he?
Maar je mag wel weer met zijn allen op school of werk zitten en in de rij met zijn allen bij de Albert Heijn.
En drinken met je vriend doe je maar op de stoep zittend voor het terras. Of met je kont in het natte gras want je moet Savonds wel vroeg naar bed van ome Rutte!
pi_198301581
quote:
Wel gedesinfecteerde winkelwagens! :')
pi_198301614
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Dat is bij ons gelukkig al weer optioneel geworden, althans je mag zelf bepalen of je hem in dat apparaat duwt
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_198301625
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Maar wel lekker hoesten in je nek bij het contactloos afrekenen met een mondkapje dat al 100 keer gebruikt is en toch al nooit bescherming gaf.
pi_198301656
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:55 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Dat is bij ons gelukkig al weer optioneel geworden, althans je mag zelf bepalen of je hem in dat apparaat duwt
Hier maken ze de wagentjes al niet meer schoon, staat er alleen iemand binnen die mensen erop wijst dat ze een wagentje mee moeten nemen. Mondkapje zeggen ze ook niks van en de helft van het personeel draagt er ook geen een. Zelf doe ik dat wel, maar niet omdat ik het nodig vind, maar omdat ik geen zin heb in discussies met anderen.
pi_198301672
quote:

Doet bijna niemand meer aan mee want iedereen gaat weer gewoon naar kantoor
Bron? ‘Bijna niemand” is niet mijn ervaring.
- verwijderd door admin -
pi_198301683
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:59 schreef groenen het volgende:

[..]

Bron?
  woensdag 3 maart 2021 @ 14:00:44 #170
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198301685
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Hier maken ze de wagentjes al niet meer schoon, staat er alleen iemand binnen die mensen erop wijst dat ze een wagentje mee moeten nemen. Mondkapje zeggen ze ook niks van en de helft van het personeel draagt er ook geen een. Zelf doe ik dat wel, maar niet omdat ik het nodig vind, maar omdat ik geen zin heb in discussies met anderen.
Ging laatst een bestelling afhalen bij de plaatselijke snackbar. Medewerkers zonder mondkapjes, paar mensen die kwamen afhalen met kapje op de kin, verder was het volgens mij veel te druk in de zaak. Complete chaos. Heb hartelijk om de poppenkast gelachen, mijn bestelling meegenomen (die overigens dik in orde was)
pi_198301693
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Hier draagt iedereen gewoon netjes mondkapjes. Dat het bij sommige te moeilijk is om deze over de neus te doen vergeet ik dan maar even voor het gemak.
  woensdag 3 maart 2021 @ 14:01:14 #172
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198301695
quote:
Fabrieken zijn nooit gesloten geweest schat. Het is ook wat moeilijk om productiewerk vanuit huis te doen nietwaar.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198301709
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 14:01 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hier draagt iedereen gewoon netjes mondkapjes. Dat het bij sommige te moeilijk is om deze over de neus te doen vergeet ik dan maar even voor het gemak.
Chin Diapers, zoals ze liefkozend genoemd werden door South Park.
pi_198301724
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is waar, maar de politiek kijkt naar het advies van het OMT, niet alleen naar de cijfertjes.
Klopt, maar je stelt dat het RIVM voorzichtig is met het berekenen van de IFR.
pi_198301731
Zijn er nog onderzoeken geweest naar de effectiviteit van de mondkapjesplicht in Nederland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')