abonnement Unibet Coolblue
pi_198223195
Vrouwen gaan gemiddeld na 7,6 jaar vreemd. Ook ik ga gebukt onder de seven year itch, alleen manifesteert die zich op een andere manier: ik moet verhuizen. En dus heb ik met mijn lief een nieuw huis gekocht, 7,6 jaar na de aankoop van ons nieuwbouwhuis waar we voor altijd in hadden kunnen blijven wonen. Ons nieuwe huis is een kluswoning. Zijn jullie dan handig? hoor ik jullie denken. Nee, wij zijn niet handig. En we zijn ook niet erg avontuurlijk. Niks voor ons eigenlijk, zo'n verbouwproject. Maar het is goed gekomen.

Zo was het:



Zo werd het:



Dit is waar we het voor deden:



Sinds april 2019 zit de verbouwing erop maar ook nadien is er veel gebeurd. In huis is er niet veel meer te doen. We richten ons op de tuin en bijgebouwen. Zo zag de achtertuin er medio 2020 uit:






Intussen genieten we dankzij corona nog intenser van de mooie omgeving:



Laatste update:

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
De kas op de dag dat we de sleutel van ons huis kregen:



Situatie eind vorig jaar:



Stap 1: tegels en plastic weghalen



Stap 2: borderranden maken




Dit weekeinde stap 3: het middenstuk ophogen met aarde en houtsnippers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:23:24 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198223232
Cortenstaal mensen, die border, beetje opletten. Had ze al eerder genoemd, met plaatje erbij :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198223237
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 17:06 schreef Malteser het volgende:
Waar zijn die borderranden van gemaakt? Heel mooi!
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ben ook wel benieuwd; het lijken dunne stalen platen ofzo die gebogen zijn; erg netjes gedaan en een hele vooruitgang zo ! ^O^
Het is cortenstaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198223251
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:23 schreef Molo het volgende:
Cortenstaal mensen, die border, beetje opletten. Had ze al eerder genoemd, met plaatje erbij :+
Ik vind het niet erg. Op deze manier haal ik deel 16 misschien. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:25:17 #5
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198223265
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het niet erg. Op deze manier haal ik deel 16 misschien. :Y)
Als je mooie foto's en stukjes blijft plaatsen zoals de afgelopen periodes, zéker _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198223309
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:25 schreef Molo het volgende:

[..]

Als je mooie foto's en stukjes blijft plaatsen zoals de afgelopen periodes, zéker _O_
Met m'n vorige huis heb ik 18 delen (!) gehaald. Dat haal ik nu denk ik pas als we de garage gaan verbouwen of een tuinhuis neer gaan zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:29:37 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198223362
Ik zie het hier in de wijk ook veel in de niet-roestige variant, maar dat is dan dus geen Cortenstaal...
Ben benieuwd wat het wel is :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198223440
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:29 schreef Leandra het volgende:
Ik zie het hier in de wijk ook veel in de niet-roestige variant, maar dat is dan dus geen Cortenstaal...
Ben benieuwd wat het wel is :D
Verzinkt misschien?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:35:22 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198223485
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Verzinkt misschien?

[ afbeelding ]
Oh, dat zou kunnen, het valt me de laatste weken gewoon op dat ik het veel zie, in beide varianten overigens.

Ik zal eens op zoek gaan, want het is wel een mooie afscheiding tussen 2 soorten tuin.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198223540
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat zou kunnen, het valt me de laatste weken gewoon op dat ik het veel zie, in beide varianten overigens.

Ik zal eens op zoek gaan, want het is wel een mooie afscheiding tussen 2 soorten tuin.
Ze hebben hier bijvoorbeeld allerlei soorten:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:50:33 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198223765
Thnx! Dat biedt wel perspectieven :)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198233786
Oh heel mooi, die borderranden! Ik krijg ook weer tuin-inspiratie hier. Dank je!
pi_198235435
Wat een heerlijke plek hebben jullie toch, Claudia!
Is dat zo?
pi_198236101
Wat een prachtige foto's weer O+ Ik vind het mooi om te zien wat je met de tuin doet. De vijver is mooi geworden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198236487
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Met m'n vorige huis heb ik 18 delen (!) gehaald. Dat haal ik nu denk ik pas als we de garage gaan verbouwen of een tuinhuis neer gaan zetten.
Welnee, dat kun je ook gewoon doen met die mooie uitzichtfoto's!
Zoveel mooie luchten bijna elke dag op het moment. Hier in Rotterdam dan, in de avond. Ik kijk uit op het westen en zou dat bij een volgend huis ook willen voor de mooie avondluchten O+

Tuin updates kan natuurlijk ook prima :)
pi_198255241
Hard gewerkt dit weekeinde. Zo zag het er vrijdag nog uit:



1 kuub aarde erbij:



En een kleine kuub houtsnippers:



Bankje dat ik nog had erin gezet:



Volgende klus: de plastic platen op bovenstaande foto vervangen. Dat gaan we zelf (proberen te) doen. Het glas is al in bestelling.

Daarna de laatste klus: een deur maken. Er zit nog een schuifmechanisme boven de deuropening.



Ik heb gisteren toen ik in afwachting van de big bags was de ruiten aan twee kanten schoongemaakt. Dat scheelt flink!

Voor:


Na:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 februari 2021 @ 19:28:47 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198255516
Mooi. Ik krijg ook een kasje maar niet zo’n grote.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 28 februari 2021 @ 19:35:10 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198255630
Zo te zien gebruik je maar een klein deel van de beschikbare ruimte. Of ga je met potten werken waar nu snippers liggen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198255639
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:28 schreef LXIV het volgende:
Mooi. Ik krijg ook een kasje maar niet zo’n grote.
Waar ga je 'em voor gebruiken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198255902
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:35 schreef LXIV het volgende:
Zo te zien gebruik je maar een klein deel van de beschikbare ruimte. Of ga je met potten werken waar nu snippers liggen.
Ik wil er een tafel zetten om aan te werken, met twee plateaus. Maar die heb ik nog niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 februari 2021 @ 20:20:29 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198256467
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waar ga je 'em voor gebruiken?
Paprika’s en andere semi-tropische vruchten waarvan het rijpen in de Nederlandse zomer vaak twijfelachtig is. Maar als ik het goed begrijp ga je jouw kas ook gebruiken als een soort orangerie/tuinhuis om zelf in te verpozen...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198256559
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 20:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Paprika’s en andere semi-tropische vruchten waarvan het rijpen in de Nederlandse zomer vaak twijfelachtig is. Maar als ik het goed begrijp ga je jouw kas ook gebruiken als een soort orangerie/tuinhuis om zelf in te verpozen...
Een beetje. Ik wil er een kopje thee kunnen drinken, maar dat is een groot deel van het jaar niet aangenaam (te warm of te koud). Ik wil er wat planten zetten die het net niet redden in ons klimaat en een beperkt aantal groentes planten. Wat ik er vooral wil doen is het zaaien en opkweken van planten die mooie snijbloemen krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198256633
Zoals deze dame dus, maar dan zonder de sadistische en totalitaire trekjes:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198256666
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wil er een tafel zetten om aan te werken, met twee plateaus. Maar die heb ik nog niet.
En een airco?
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 20:32:52 #25
5428 crew  miss_sly
pi_198256735
Ik vind het er al mooi uitzien. Ik zie het helemaal voor me, met planten en stekjes O+

Je hebt nu gekozen voor houtsnippers? Hoeveel big bags liggen daar nu in?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198256786
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 20:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het er al mooi uitzien. Ik zie het helemaal voor me, met planten en stekjes O+

Je hebt nu gekozen voor houtsnippers? Hoeveel big bags liggen daar nu in?
Iets minder dan één big bag. Heerlijk licht spul, een verademing na een big bag aarde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 20:39:25 #27
5428 crew  miss_sly
pi_198256845
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 20:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Iets minder dan één big bag. Heerlijk licht spul, een verademing na een big bag aarde.
Haha, ja, dat zal wel even een karwei zijn geweest om het allemaal te verspreiden op de juiste plek. Het is de moeite waard, in ieder geval.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198256911
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 20:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Haha, ja, dat zal wel even een karwei zijn geweest om het allemaal te verspreiden op de juiste plek. Het is de moeite waard, in ieder geval.
Ophogen met aarde was veel werk omdat de grond zompig was, vooral lokaal. Dus ik moest steeds aandrukken en bleef op plekken maar wegzakken. De houtsnippers had ik zo gedaan (in 1,5 uur gok ik).

Ik ben alweer aan het nadenken over het volgende project. :+ Eind vorig jaar had ik nergens meer zin in. Gelukkig heb ik nu weer energie en inspiratie! En spierpijn, zoveel spierpijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198531854
Ik heb een offerte opgevraagd voor het laten aanbrengen van Achterhoeks padvast als terras en paden bij ons huis. Voorlopig ben ik op onderstaand ontwerp uitgekomen. We willen graag een rond terras bij ons huis zodat er voor een deel van de vouwdeur planten komen. Ik heb het pad langs de schuur vervangen door een enigszins kronkelend pad waarbij het makkelijker is met een fiets de schuur in en uit te komen. Rondom het huis heb ik het bestaande pad min of meer intact gehouden omdat dat me praktisch lijkt. Dat pad gebruik ik wel eens voor een container of kruiwagen en bovendien heeft er een steiger gestaan.

Tips en suggesties zijn welkom, want ik vind het best lastig om tot een goed ontwerp te komen. (Het helpt niet dat Floorplanner een rotprogramma is om een tuin mee te ontwerpen)

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198532050
Ik snap dat planten voor de ramen heel fijn is, maar ik zou praktisch er wel een randje stenen leggen ivm ramen zemen :Y
En opspattende grond bij een heftige regenbui. Evt kiezels/grind kan ook.

Verder leuke indeling. Kronkeltjes maakt t wat speelser en leuker om naar te kijken denk ik.
pi_198532060
Lijkt mij prima qua belijning.
Goed dat je aan de fietsen en kruiwagens en steigers hebt gedacht.
Bij uitzoomen of is het inzoomen? kan ik de teksten niet lezen.
Zijn het stapstenen langs de garage?
  Moderator dinsdag 16 maart 2021 @ 17:08:22 #32
5428 crew  miss_sly
pi_198532158
Wat Puala zegt over stenen voor de ramen vind ik wel een goede.
Wij hebben daarvoor bij de ramen voor betongrastegels liggen. Aan de zijkant laten we het pad zo golven dat het langs de ramen loopt zodat je er met ramen wassen goed bij kunt. Op de ene plek waar dat niet kan ,gaan we een staptegel leggen.

Ik vind het er mooi uitzien, ik hou wel van ronde vormen in de tuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198532571
Goede tips! Van opspattende aarde zullen we geen last hebben, want het huis ligt hoger dan het terras en dat houden we zo. Dat laat deze foto goed zien:



Het kunnen lappen van de ramen vind ik een belangrijker punt. Ik wil juist wat hoge beplanting voor een deel van de vouwdeur zodat we de deur open kunnen zetten en de tuin al meteen bij de woonkamer begint. Dat maakt het lappen lastiger, ook als er een paar stapstenen liggen. Daar ga ik dus even over nadenken. Een oplossing kan zijn om vaste planten te gebruiken die maar een deel van het jaar hoger zijn en daarna afsterven.

Overigens moet voor het linkerdeel van de vouwdeur waar een loopdeur zit een afstap komen. Ik ben ook nog aan het broeden op een mooie oplossing daarvoor. Bij de andere twee deuren hebben we zulke plateaus als hieronder (lelijk maar effectief). Ik heb het idee dat dat creatiever moet kunnen zodat het een plek is waar je ook 's avonds kunt zitten met een kopje koffie of wat potten met planten op kunt zetten.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198532695
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 17:02 schreef AnneX het volgende:
Lijkt mij prima qua belijning.
Goed dat je aan de fietsen en kruiwagens en steigers hebt gedacht.
Bij uitzoomen of is het inzoomen? kan ik de teksten niet lezen.
Zijn het stapstenen langs de garage?
Inzoomen kan niet. :+ De teksten zijn ook niet belangrijk. Het zijn vooral namen van beeldbepalende planten.

Langs de garage liggen straks inderdaad stapstenen. Ik wil namelijk bij sommige planten kunnen komen voor bijv. een snoeibeurt. En één van de wensen voor de tuin is om diverse paadjes en dus looproutes te hebben waardoor er iets te ontdekken valt. Ik vind het zelf leuk om borders van meerdere kanten te kunnen bekijken. We maken nog steeds bijna dagelijks een wandelingetje door de tuin. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198532770
Overigens is Achterhoeks padvast ook een optie die we voor de oprit verkennen, maar dan zouden de buren mee moeten willen doen. Da's een grote klus omdat het asfalt er dan uit moet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 19:03:43 #36
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198534549
Probeer wel rechte looplijn te hanteren. Bochtjes zijn mooi om te zien, maar zoals je nu met een omweg vanaf terras naar de schuurdeur moet lopen of om de border heen naar achteren, gaat je op ten duur irriteren met kans dat je olifantenpaadjes gaat krijgen.

Dus begin met looplijnen draai daar dan de paden in :P .
pi_198537015
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 19:03 schreef bleiblei het volgende:
Probeer wel rechte looplijn te hanteren. Bochtjes zijn mooi om te zien, maar zoals je nu met een omweg vanaf terras naar de schuurdeur moet lopen of om de border heen naar achteren, gaat je op ten duur irriteren met kans dat je olifantenpaadjes gaat krijgen.

Dus begin met looplijnen draai daar dan de paden in :P .
Dit is gebaseerd op hoe we nu lopen. Het pad langs de schuur voelt juist als een omweg omdat we meestal vanaf de achterkant van het huis naar de schuurdeur lopen. Een grote ergernis is het met de fiets door de schuurdeur gaan en dan een draai van 90 graden moeten maken. First world problems. :+

Ik ga wel even kijken of de binnendoorweg naar de schuur efficiënter kan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 20:37:03 #38
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198537146
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit is gebaseerd op hoe we nu lopen. Het pad langs de schuur voelt juist als een omweg omdat we meestal vanaf de achterkant van het huis naar de schuurdeur lopen. Een grote ergernis is het met de fiets door de schuurdeur gaan en dan een draai van 90 graden moeten maken. First world problems. :+

Ik ga wel even kijken of de binnendoorweg naar de schuur efficiënter kan.
Ja, ik doel vooral over deze twee looppaden:

Volgens mij is de sloot achter jullie huis een best favoriet plekje, net als dat gras een fijne plek is voor kinderen, dus wil je ook daar niet te ver voor omlopen :) .

Overigens is het best lastig hoor. Hier hebben we dat ook niet helemaal goed voor elkaar gekregen :+ .
pi_198539083
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:37 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja, ik doel vooral over deze twee looppaden:
[ afbeelding ]
Volgens mij is de sloot achter jullie huis een best favoriet plekje, net als dat gras een fijne plek is voor kinderen, dus wil je ook daar niet te ver voor omlopen :) .

Overigens is het best lastig hoor. Hier hebben we dat ook niet helemaal goed voor elkaar gekregen :+ .
Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat paadje naar achteren wat efficiënter loopt. Op het pad naar de volière rechts kan ik de border die in de weg zit aanpassen. Die border is er nu niet en maak ik als laatste; ik heb daar wat niet uitgewerkte plannen voor.

Ik moet zeggen dat het fijn is voor het bepalen van het terras en de paden dat we hier al zo lang wonen. Ik heb een goed beeld van hoe we meestal lopen en welke paden praktisch moeten zijn. Het gras fungeert ook deels als pad (van keukendeur naar volière rechts naar de kas bovenin - zo loop ik vaak).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198668086
In de sloot voor ons huis zitten steeds een mannetjes- en vrouwtjeseend. Daarop vroeg ik me af of eenden monogaam zijn. Schijnbaar vormen ze ieder jaar een nieuw koppel. Als het vrouwtje eieren gaat leggen blijft het mannetje in de buurt, maar hij vertrekt met de noorderzon als de eieren eenmaal zijn gelegd. (bron) Zoals Shakespeare al schreef: there’s no more valour in that Poins than in a wild duck. (bron)

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 maart 2021 @ 17:47:09 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198669357
Een paar jaar geleden waren er verhalen over verkrachtende mannetjeseenden, dus ik denk niet dat ze monogaam zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198669438
Dat ging hier anders! We hebben 2 jaar achter elkaar een nest gehad in onze tuin. Op een erg ongelukkige plek, vlakbij ons terras....

Zodra de eieren gelegd waren ging het vrouwtje broeden (uiteraard). Het mannetje zat dan altijd ergens in de weides om ons heen.

Iedere dag ging ze een tijdje van het nest af om voedsel te halen (de eieren werden dan compleet afgedekt met veren O+ ) en ze werd iedere keer door het mannetje teruggebracht naar het nest. Hij vloog dan weer naar de buren en bleef daar zitten. Heel schattig.

Dat is 2 jaar dus zo gegaan. We hebben ze nu dit jaar (zielig!) steeds met zachte hand weggeleid, want we moesten onze activiteiten steeds meer aanpassen aan de eend. Die dus ieder jaar terug komt. En wij hier nog wat jaartjes willen blijven wonen. :D

De eerste keer heb ik 10 ukkies uit het nest zie komen, hup naar de sloot voor ons huis, samen met moeders. Erg leuk, maar voor ons dus nogal onhandig.
Is dat zo?
pi_198669468
Het heeft er alle schijn van dat ze onze voortuin hebben gekozen voor het broeden, wat me tamelijk dom lijkt vanwege onze kat. We gaan het zien!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198669541
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:54 schreef Claudia_x het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat ze onze voortuin hebben gekozen voor het broeden, wat me tamelijk dom lijkt vanwege onze kat. We gaan het zien!
De meeste katten vallen geen eend aan, eten geen eieren, en de pulletjes zijn snel te water. Honden zijn gevaarlijker, voor eend, eieren en pulletjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 24 maart 2021 @ 19:04:55 #45
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198671080
Wij hebben hier buiten onze eigen eend nu ook 1 of 2 stelletjes wilde eenden in het water in de achtertuin. Soms komen ze even in en rond de vijver kijken en daarna gaan ze weer. Onze honden doen gelukkig helemaal niets, hebben al geleerd van onze eigen eend (die heeft de jongste hond als pup een keer gepakt om mee te spelen, is gelukkig allemaal goed gekomen)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 24 maart 2021 @ 19:15:00 #46
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198671401
quote:
7s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:57 schreef sigme het volgende:

[..]

De meeste katten vallen geen eend aan, eten geen eieren, en de pulletjes zijn snel te water. Honden zijn gevaarlijker, voor eend, eieren en pulletjes.
Of grote vissen

In het water voor de deur bij mijn oude appartement zag ik zo één voor één in de mondjes van vissen verdwijnen. Dat ging vrij rap van een stuk of 15 pulletjes naar een eenzaam... Eendje :+
Goeie naam wel 😅
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198673371
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 19:04 schreef SV-tje het volgende:
Wij hebben hier buiten onze eigen eend nu ook 1 of 2 stelletjes wilde eenden in het water in de achtertuin. Soms komen ze even in en rond de vijver kijken en daarna gaan ze weer. Onze honden doen gelukkig helemaal niets, hebben al geleerd van onze eigen eend (die heeft de jongste hond als pup een keer gepakt om mee te spelen, is gelukkig allemaal goed gekomen)
Ik hoop het, want ik ben sentimenteel als het om schattige eendjes gaat. Onze kat is een echte jager, al laat hij volgens de buurman zijn kippen wel met rust. Maar ik hoor elke dag de eenden wel alarm slaan vanwege de kat. Uiteindelijk vliegen die dan weg en even later zijn ze er weer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198675142
quote:
1s.gif Op woensdag 24 maart 2021 19:15 schreef Molo het volgende:

[..]

Of grote vissen

In het water voor de deur bij mijn oude appartement zag ik zo één voor één in de mondjes van vissen verdwijnen. Dat ging vrij rap van een stuk of 15 pulletjes naar een eenzaam... Eendje :+
Goeie naam wel 😅
Ja eendenpulletjes zijn de Febo-kroket van de natuur. Iedereen lust ze, en als je er langs loopt wil je er toch eentje. (Eendje?)
pi_198732639
De CO2-meter is eindelijk aangekomen uit Verweggistan. Mooi ding, meet ook twee soorten fijnstof en luchtvochtigheid. Lief heeft de meter meteen verbonden met Home Assistant.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198732936
Ik kwam trouwens dit overzicht tegen voor de interpretatie:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 maart 2021 @ 17:15:00 #51
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_198736008
Mooie waarden! Mag ik vragen waarom je er een hebt aangeschaft eigenlijk?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 28 maart 2021 @ 17:43:29 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198736742
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Met m'n vorige huis heb ik 18 delen (!) gehaald. Dat haal ik nu denk ik pas als we de garage gaan verbouwen of een tuinhuis neer gaan zetten.
:Y)
Resistance is futile.
  zondag 28 maart 2021 @ 20:26:42 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198740837
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:38 schreef Claudia_x het volgende:
De CO2-meter is eindelijk aangekomen uit Verweggistan. Mooi ding, meet ook twee soorten fijnstof en luchtvochtigheid. Lief heeft de meter meteen verbonden met Home Assistant.

[ afbeelding ]
Leuk dingetje! Wat hebben jullie allemaal aangesloten op Home Assistant?
Resistance is futile.
pi_198742648
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 17:15 schreef monsterd. het volgende:
Mooie waarden! Mag ik vragen waarom je er een hebt aangeschaft eigenlijk?
In essentie omdat ik nieuwsgierig ben hoe gezond ons binnenklimaat is. Dat is des te belangwekkender omdat we door de coronacrisis dag en nacht thuis zitten. Maar we kijken er ook naar omdat we het gewoon leuk vinden om dingen te meten.

In het Volkskrantartikel dat ik eerder aanhaalde stond dat de CO2-waarde met name 's nachts in slaapkamers hoog oploopt, te hoog zelfs. Ik wilde weten of dat bij ons ook zo is. Het is bij ons op zolder meestal best fris en ik heb het idee dat het er goed ventileert. Overdag lijkt dat zo te zijn (zo laat de foto ook zien): de CO2-waarde komt zelfs in de buurt van buitenlucht. Ik ben benieuwd hoe het vannacht staat met de waarde.

Gisteren in de woonkamer toen we met het hele gezin televisie hadden gekeken, leek de waarde rap op te lopen. Dat is ook iets wat we nog willen onderzoeken. Het zou me niets verbazen als de waarde daar regelmatig te hoog is, want we hebben er geen ventilatieroosters. Het is iets wat ik stom genoeg over het hoofd heb gezien bij het laten vervangen van twee raampartijen. Mijn hoop was dat het enigszins ventileerde door diverse kieren, maar mogelijk is dat niet genoeg. Daar moeten we dan misschien een oplossing voor bedenken. Eerst het onderzoek even afwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-03-2021 22:04:35 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198742796
quote:
14s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Leuk dingetje! Wat hebben jullie allemaal aangesloten op Home Assistant?
Véél. We hebben in elk vertrek minimaal één sensor voor temperatuur en luchtvochtigheid. Een deel van de sensoren is om iets op beweging te laten reageren (lief heeft bijvoorbeeld een functie ingebouwd om door één sensor in de gaten te laten houden of de kat in de buurt is). Een deel van de verlichting is slim. De opbrengst van de zonnepanelen wordt real-time weergegeven. We hebben een alarmsysteem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-03-2021 22:03:12 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198742918
Ik hoor net dat we 230 sensoren hebben. Dat is niet hetzelfde als het aantal apparaten. Als een apparaat bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid meet, dan telt dat als 2 sensoren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 28 maart 2021 @ 23:18:32 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198744451
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik hoor net dat we 230 sensoren hebben. Dat is niet hetzelfde als het aantal apparaten. Als een apparaat bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid meet, dan telt dat als 2 sensoren.
Jemig.. I'm impressed :D . Ik dacht dat ons huis redelijk next level was qua slimmigheden maar valt in het niet vergeleken bij jullie huis :P
Resistance is futile.
pi_198746545
quote:
2s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jemig.. I'm impressed :D . Ik dacht dat ons huis redelijk next level was qua slimmigheden maar valt in het niet vergeleken bij jullie huis :P
Slim is het eigenlijk nauwelijks. Bijna alles komt neer op meten en rapporteren of reageren op basis van regels. Een uitzondering is misschien de slimme thermostaat, die zelf bedenkt wanneer die aan moet slaan om te zorgen dat we 's ochtends met warme voeten de douche uitstappen.

Ik ben vooral blij met het dashboard dat mijn lief heeft gemaakt. Ik ben niet verknocht aan mijn telefoon, maar ik kijk er dagelijks best vaak op: als tegen etenstijd de kat niet binnen is, druk ik op de knop 'Op zoek naar Hopper'; ik schakel het alarm ermee in en uit; ik zet het licht uit in de kamer van onze zoon als hij in slaap is gevallen met het licht aan; ik bekijk de ontwikkeling van de temperatuur in de kas in relatie tot de buitentemperatuur.

Het heeft hem vooral veel werk gekost om een work-around te vinden voor de zonnepanelen. Die hebben een eigen app, maar wij wilden vanzelfsprekend de opbrengst op ons dashbboard.

Oh, ik zie nu dat het licht in de kamer van onze dochter aan is, die klaarblijkelijk net wakker is geworden! :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 29 maart 2021 @ 09:54:15 #59
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_198746968
Gaaf hoor! Ik hoor bij ons thuis ook altijd verbaasde blikken als ik vertel dat we alleen maar slimme lampen hebben, een nest thermostaat die alles zelf regelt en een iPad in de muur om bluetooth muziek mee af te spelen :P

Heb je een voorbeeld van het dashboard dat jullie hebben gemaakt? Tof om te zien!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_198749710
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:54 schreef monsterd. het volgende:
Gaaf hoor! Ik hoor bij ons thuis ook altijd verbaasde blikken als ik vertel dat we alleen maar slimme lampen hebben, een nest thermostaat die alles zelf regelt en een iPad in de muur om bluetooth muziek mee af te spelen :P

Heb je een voorbeeld van het dashboard dat jullie hebben gemaakt? Tof om te zien!
Ik heb even screenshotjes gemaakt van het dashboard (op de tabbladen staat meer en gedetailleerdere informatie):




De luchtvochtigheid is aan de lage kant maar nog net prima. Het is momenteel warm in een deel van het huis omdat de zon flink schijnt (dat merken we vooral in de vertrekken die op het zuiden liggen). En we verbruiken momenteel niet zoveel stroom, dus we leveren bijna alles terug.

Op zolder is de CO2-waarde vannacht prima gebleven trouwens. Nu is die ook weer prima.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198749984
Wat hebben jullie het verschrikkelijk warm in huis...
pi_198750084
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:52 schreef Angelfrouk het volgende:
Wat hebben jullie het verschrikkelijk warm in huis...
Er zijn twee vertrekken die we nog niet onder controle hebben: woonkamer en badkamer. Voor de badkamer is de oplossing eenvoudig, namelijk dat we andere rolgordijnen moeten kopen. Op zolder hebben we dat al gedaan. De woonkamer wordt lastiger. Daar zouden we een zonnescherm op het zuiden goed kunnen gebruiken, maar we zijn er nog niet aan toe om daar een beslissing over te nemen.

De overloop verbaast mij wel - even kijken wat daar aan de hand is, want de temperatuur is er nooit zo hoog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 29 maart 2021 @ 18:05:01 #63
4330 PJ
Tja.....
pi_198753151
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er zijn twee vertrekken die we nog niet onder controle hebben: woonkamer en badkamer. Voor de badkamer is de oplossing eenvoudig, namelijk dat we andere rolgordijnen moeten kopen. Op zolder hebben we dat al gedaan. De woonkamer wordt lastiger. Daar zouden we een zonnescherm op het zuiden goed kunnen gebruiken, maar we zijn er nog niet aan toe om daar een beslissing over te nemen.

De overloop verbaast mij wel - even kijken wat daar aan de hand is, want de temperatuur is er nooit zo hoog.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1991748

Ziet er enger uit dan het is. Succes! Zonder home assistant is het ook een goed ding trouwens.
  maandag 29 maart 2021 @ 22:05:01 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198757603
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb even screenshotjes gemaakt van het dashboard (op de tabbladen staat meer en gedetailleerdere informatie):

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De luchtvochtigheid is aan de lage kant maar nog net prima. Het is momenteel warm in een deel van het huis omdat de zon flink schijnt (dat merken we vooral in de vertrekken die op het zuiden liggen). En we verbruiken momenteel niet zoveel stroom, dus we leveren bijna alles terug.

Op zolder is de CO2-waarde vannacht prima gebleven trouwens. Nu is die ook weer prima.
Nahhh, supercool. En slim om alles op zo'n manier in te stellen, wij moeten wel voor heel veel dingen nog een voice commando blaffen naar Google home.
Resistance is futile.
pi_198835864
We hebben vandaag een smal raam in de kas vervangen. Ging goed! Binnenkort de rest eens proberen.


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198847899
Offerte voor padvast gehad en die was zo hoog dat ik weer naar alternatieve opties ga kijken, zoals het onderheien van een (vlonder-) terras of misschien schroeffundering. Deze kwam ik bij de Tuinen van Appeltern tegen:







[ Bericht 25% gewijzigd door Claudia_x op 04-04-2021 13:17:09 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198848281
Wat verschilt schroeffundering tov een paal de grond in?
pi_198851041
We hebben net nog wat glas vervangen - ging erg makkelijk. Alleen twee rubbers werkten niet mee en gingen kapot, dus de ramen aan de zijkant kunnen we pas vervangen als we nieuw rubber hebben.




Wel een beetje jammer dat het achter de kas een bende is die je liever niet zou zien. :+ Nu dus nog bedenken wat hiermee te doen tot we er ooit een huisje neer gaan zetten. Ik denk dat ik een haag plant (niet-woekerende bamboe?), een paar tegels eruit haal, aarde op de overige tegels gooi en een bloemenmengsel zaai.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198851273
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 13:29 schreef Puala het volgende:
Wat verschilt schroeffundering tov een paal de grond in?
Ze vergelijken het met betonfundering, dus steviger lijkt me? Als een vlonderterras serieus een optie wordt, zullen alle opties wel weer langskomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 4 april 2021 @ 16:24:41 #70
5428 crew  miss_sly
pi_198851377
Wij hebben ook een paar plukjes bamboe gepland en ons werd Fargesia als niet woekerende variant aangeraden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198851468
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:24 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben ook een paar plukjes bamboe gepland en ons werd Fargesia als niet woekerende variant aangeraden.
Die schijnt inderdaad het meest geschikt te zijn, al heb je ook weer verschillende Fargesia-soorten. Ik denk aan Fargesia sp. Jiuzhaigou 1.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198851683
Overigens is het verleidelijk om een zogenaamde 'ecokathedraal' te bouwen. Ik weet alleen niet of ik dat net naast een kas durf. :+ 't Is wel een fantastisch fenomeen.







Meer over Le Roy.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 04-04-2021 16:50:03 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198851772
Wat is/doet dat, Claudia? Heb er nog nooit van gehoord!

Ik zou de stoel etc. in de kas neerzetten zodat je met je rug naar de rotzooi zit, en dan voor nu gewoon vergeten dat het daar is! :)

Wat een heerlijke ruimte hebben jullie zeg...
pi_198851882
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:50 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat is/doet dat, Claudia? Heb er nog nooit van gehoord!

Ik zou de stoel etc. in de kas neerzetten zodat je met je rug naar de rotzooi zit, en dan voor nu gewoon vergeten dat het daar is! :)

Wat een heerlijke ruimte hebben jullie zeg...
Het bankje gaat sowieso weg, want dat valt uit elkaar. En ik ken mezelf - m'n handen jeuken om er iets van te maken. Een haag planten is het minimale, want dan is eindelijk het zicht op de kano's van de buren weg.

Ik heb nog een linkje toegevoegd over Le Roy. Leuk om te lezen! Ik heb zelf inmiddels geleerd dat het gebruiken van lokale omstandigheden die niet zo ideaal lijken je verrassende dingen kan brengen. Bij ons ligt in het achterste deel van de tuin allemaal puin op acht lagen landbouwplastic. Je bent geneigd om te denken dat het er allemaal uit moet, maar het blijkt juist een geschikte basis te bieden voor specifieke planten.

Nu ik er zo over nadenk, lijkt het me leuk om er iets te doen met de tegels en met watergekletter, bijvoorbeeld een fontein maken in de stijl van Le Roy.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 april 2021 @ 17:04:51 #75
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198851966
Wij hebben schroefpalen (nr 2) gebruikt voor de betonnen plaat voor de warmtepomp.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 4 april 2021 @ 19:25:56 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198853844
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:44 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens is het verleidelijk om een zogenaamde 'ecokathedraal' te bouwen. Ik weet alleen niet of ik dat net naast een kas durf. :+ 't Is wel een fantastisch fenomeen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Meer over Le Roy.
Zo een koekenbakker is hier ook bezig geweest. Overal muurtjes en bouwsels van gestapelde stoeptegels :{ .

Al vind ik het idee wel sympathiek. Ik mis alleen nog de link tussen stapels puin en de natuur z'n gang laten gaan.
  zondag 4 april 2021 @ 19:48:42 #77
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198854186
Jullie kas blijft wel echt magisch trouwens O+ .
  zondag 4 april 2021 @ 20:15:43 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198854534
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 17:04 schreef SV-tje het volgende:
Wij hebben schroefpalen (nr 2) gebruikt voor de betonnen plaat voor de warmtepomp.
Is dat een beetje zelf te doen of kun je daar beter zo'n bedrijf voor laten komen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198854544
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 19:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zo een koekenbakker is hier ook bezig geweest. Overal muurtjes en bouwsels van gestapelde stoeptegels :{ .

Al vind ik het idee wel sympathiek. Ik mis alleen nog de link tussen stapels puin en de natuur z'n gang laten gaan.
Zit je gewoon een onder architectuur ontworpen tuin af te breken? :+

Volgens mij kan zoiets al gauw rampzalig uitpakken. Harry Pierik heeft een tuin die ooit is ontworpen in de stijl van Le Roy aangepakt. Die heeft er dit van gemaakt:



Die tuin moet je dus wel enigszins bijhouden. Het volledig laten gaan zou ik ook niet doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 april 2021 @ 22:11:13 #80
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198856569
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 20:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is dat een beetje zelf te doen of kun je daar beter zo'n bedrijf voor laten komen?
Bij ons in zandgrond wel, we hebben eerst een kleiner gat gemaakt met een kleine grondboor en daarna deze er verder ingedraaid met een paal die je er aan de bovenkant horizontaal in kunt doen. Wij hebben er 3 in gedraaid.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 4 april 2021 @ 22:11:44 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198856580
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 22:11 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Bij ons in zandgrond wel, we hebben eerst een kleiner gat gemaakt met een kleine grondboor en daarna deze er verder ingedraaid met een paal die je er aan de bovenkant horizontaal in kunt doen. Wij hebben er 3 in gedraaid.
Thnx!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198865410
Oh, cool die ecokathedralen! Wij hebben hier ook stapelmuurtjes toegepast om een paar verhoogde borders aan te leggen. En misschien laat ik me nu wel inspireren om nog wat meer te doen, want ik heb net nog een nieuw perk aangelegd en weer heel veel tegels over.

Edit: oh sorry voor de topickaap, ik dacht dat ik in het Bloemen en Planten in Eigen Tuin topic aan het posten was... Ik zal het even daar zetten.

[ Bericht 75% gewijzigd door yinu op 05-04-2021 17:28:40 ]
pi_198867168
Gisteren liet ik dit rommelstukje zien:



Ik ga aan de kant van de erfgrens (rechts) tegels weghalen en stapelen. Daar komt een rij bamboe in. De bank gaan we slopen en delen gaan we hergebruiken. Links ligt een stapel stammen van de wilg die we vorig jaar hebben omgehaald. Daar gooi ik aarde op en ga ik wat in zaaien (ik denk o.a. aan pronkerwt). Een wild plan is dat we een watervalletje maken vanaf de wilgenstammenheuvel. Dan komt ergens in wat nu een terras is een waterreservoir/vogelbad. Over de rest heb ik nog niet nagedacht. Misschien gooi ik aarde op de tegels, misschien haal ik een deel weg, misschien haal ik alles weg. De bedoeling is om de tegels te gebruiken voor het maken van de waterpartij.

Materiaal dat ik nog heb liggen:



Even uitproberen:



In feite fungeert deze strook als een grote bak. Onder de tegels ligt wit zand, puin, landbouwplastic en eronder nog meer puin (grote foto). Voor de bamboestrook laat ik het plastic zitten, maak ik er wat gaten in en vul ik de strook op met aarde. Ik hoop dat dat goed genoeg is voor bamboe.

Hieronder is trouwens het pad naar het rommelstukje toe. Dat stuk wilg loopt alweer uit, samen met de stukken klimop die er nog aan zitten. Die laat ik ook gaan.



Bonusfoto van onze kat die graag in de kas chillt:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198867179
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:41 schreef yinu het volgende:
Oh, cool die ecokathedralen! Wij hebben hier ook stapelmuurtjes toegepast om een paar verhoogde borders aan te leggen. En misschien laat ik me nu wel inspireren om nog wat meer te doen, want ik heb net nog een nieuw perk aangelegd en weer heel veel tegels over.

Edit: oh sorry voor de topickaap, ik dacht dat ik in het Bloemen en Planten in Eigen Tuin topic aan het posten was... Ik zal het even daar zetten.
Was ik er net aan toe om te reageren, haal je alles weg! }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198867205
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 17:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Was ik er net aan toe om te reageren, haal je alles weg! }:|
:D Ik kwam net de links naar de ecokathedralen hier ophalen om het allemaal in het eigen-tuin-topic te gooien, schaamde me een beetje dat ik jouw topic hier zo kwam volkletsen...


Wauw trouwens, goed werk verricht vandaag! Hoop dat het daar niet zo sneeuwde als hier :o Het was bij tijden net een wervelstorm. Gelukkig ook wat zon er tussendoor.
pi_198867245
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 17:31 schreef yinu het volgende:

[..]

:D Ik kwam net de links naar de ecokathedralen hier ophalen om het allemaal in het eigen-tuin-topic te gooien, schaamde me een beetje dat ik jouw topic hier zo kwam volkletsen...
Ik vind dat juist leuk, ideeën delen! Voel je dus voortaan vrij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198867326
En zoiets zie ik voor me als waterpartij, maar dan minder chique (geen natuursteen maar kapotgeslagen stoeptegels):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198868577
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 17:38 schreef Claudia_x het volgende:
En zoiets zie ik voor me als waterpartij, maar dan minder chique (geen natuursteen maar kapotgeslagen stoeptegels):

[ afbeelding ]
Oh dat vind ik echt een prachtig watervalletje! En volgens mij heel makkelijk en leuk te maken met stoeptegels.
pi_198935299
Eens kijken of dit wat is!



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198935318
Overigens is de CO2-waarde in onze slaapkamer en in de woonkamer hartstikke goed. 's Avonds als we allemaal beneden zitten komt de CO2-waarde soms boven 800 ppm. Dan krijgen we een seintje via Home Assistant dat we een raam open moeten zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 18:56:18 #91
5428 crew  miss_sly
pi_198935972
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 17:54 schreef Claudia_x het volgende:
Eens kijken of dit wat is!

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is gaaf. Ik ben benieuwd hoe het bevalt!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 april 2021 @ 19:43:19 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198936860
Vind je het geen probleem, die Chinese apps?
Bij ons is het geen optie trouwens, een Chinese router mag ook niet, en ik heb bij het bestellen van andere items ook opgelet of het geen White label uit een "veilig" land was dat toch op Chinese software draait.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 9 april 2021 @ 19:45:47 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_198936914
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 17:54 schreef Claudia_x het volgende:
Eens kijken of dit wat is!

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga dit even volgen :D
disclaimer
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:19:29 #94
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198937642
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:45 schreef SQ het volgende:

[..]

Ik ga dit even volgen :D
Psst, die kan met onze Homey praten O-) .
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:20:12 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198937651
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:43 schreef Leandra het volgende:
Vind je het geen probleem, die Chinese apps?
Bij ons is het geen optie trouwens, een Chinese router mag ook niet, en ik heb bij het bestellen van andere items ook opgelet of het geen White label uit een "veilig" land was dat toch op Chinese software draait.
Want je wil niet dat de Chinezen weten wanneer je je planten water geeft?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:21:18 #96
149959 SQ
snelle trees
pi_198937666
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 20:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Psst, die kan met onze Homey praten O-) .
Haha ja daarom. Ben benieuwd naar de bevindingen.
disclaimer
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:23:01 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198937685
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 18:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is gaaf. Ik ben benieuwd hoe het bevalt!
Ik sluit me hier bij aan!
Resistance is futile.
pi_198939015
So far so good. Lief is nog bezig met integratie in Home Assistant. Ik heb de app even gedownload en die ziet er zo uit:



Meteen het eerste nadeel te pakken: de app kende mijn specifieke polyscias niet. Verder ziet het er vooralsnog goed uit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198939109
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:43 schreef Leandra het volgende:
Vind je het geen probleem, die Chinese apps?
Bij ons is het geen optie trouwens, een Chinese router mag ook niet, en ik heb bij het bestellen van andere items ook opgelet of het geen White label uit een "veilig" land was dat toch op Chinese software draait.
Vrijwel al onze sensoren zijn alleen lokaal verbonden. Dit apparaatje is wel een standalone bluetoothapparaat met een eigen app. Het zou me minder lekker zitten als er een camera- of geluidsopnamefunctie in zat. Als integratie in Home Assistant goed lukt, gaat die app er weer uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 9 april 2021 @ 22:31:56 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198939841
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 21:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vrijwel al onze sensoren zijn alleen lokaal verbonden. Dit apparaatje is wel een standalone bluetoothapparaat met een eigen app. Het zou me minder lekker zitten als er een camera- of geluidsopnamefunctie in zat. Als integratie in Home Assistant goed lukt, gaat die app er weer uit.
Ah duidelijk, dat scheelt dan idd nogal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198945947
Intussen ben ik hard bezig geweest in de tuin. De verhoogde border is af. Uiteindelijk ging er iets minder dan een kuub aarde in. Met m'n dochter heb ik een bankje gemaakt. Nu ziet het er nog wat troosteloos uit. Vandaag of begin volgende week komt de bamboe binnen. Het zal wel even duren voor het een volle haag is, maar het begin is er dan.



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-04-2021 15:53:29 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198949255
Weer flink bezig geweest! Is de border ook de grens met de buren?
pi_198956816
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 18:34 schreef NedKelly het volgende:
Weer flink bezig geweest! Is de border ook de grens met de buren?
Ja, inderdaad. En ooit komt op deze plek een tuinhuis vergelijkbaar met het huisje van de buren. Daarom wil ik ik in dit stuk niet te veel geld stoppen en wil ik bovendien vermijden dat ik er planten zet die ooit moeilijk weg te halen zijn. Dat laatste zal sowieso geen probleem zijn, aangezien ik het zeil overal heb laten zitten. (Weghalen had geen zin, want het waterpeil is hoger dan het zeil.)

Ik heb tussen de tegels trouwens drie wilgen weggehaald. Het is ongelooflijk hoe weinig ruimte die nodig hebben. Ze wortelen makkelijk en houden van water, dus het zijn ideale omstandigheden voor ze.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198957129
Ik heb het waterplan inmiddels aangepast. Ik ga een tweede border uitgraven zoals ik bij de eerste heb gedaan en doe daar vijverfolie in (heb ik over van een ander projectje). Zo ontstaat een strook water waar je in de zomer met je voeten in kunt bungelen:



Vanaf de verhoogde border maak ik dan een beekloop. Ik moet alleen even bedenken hoe ik voorkom dat dat stilstaande water te ranzig voor woorden wordt. Ik weet dat in zwemvijvers filtering met waterplanten plaatsvindt, maar ik wil juist dat het waterbassin zo leeg mogelijk blijft. Even over nadenken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 april 2021 @ 10:18:00 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198957434
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 09:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb het waterplan inmiddels aangepast. Ik ga een tweede border uitgraven zoals ik bij de eerste heb gedaan en doe daar vijverfolie in (heb ik over van een ander projectje). Zo ontstaat een strook water waar je in de zomer met je voeten in kunt bungelen:

[ afbeelding ]

Vanaf de verhoogde border maak ik dan een beekloop. Ik moet alleen even bedenken hoe ik voorkom dat dat stilstaande water te ranzig voor woorden wordt. Ik weet dat in zwemvijvers filtering met waterplanten plaatsvindt, maar ik wil juist dat het waterbassin zo leeg mogelijk blijft. Even over nadenken.
Dan heb je denk ik een UV filter nodig. Of je maakt een vijver met 2 gedeelten: een plantenbak en een voetenbad. Sowieso wordt het vijverfolie wel glibberig.
Resistance is futile.
pi_198957483
Wat een leuk plan!
Anti-glibberig: Kiezels op de bodem van vijverfolie? Of zand? Als op het strand...
pi_198957662
Ik vind het geen probleem om de bak één keer per jaar leeg te pompen, schoon te maken en opnieuw te vullen. Alleen heb ik geen zin om dat vaker dan dat te doen. :Y) Ik overweeg om in de beekloop wat waterplanten neer te zetten op kiezels/steentjes (ik las dat lavasteen wel wordt gebruikt voor zwemvijvers). Omdat we toch een pompsysteem willen, komt het water dan vanzelf langs die planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 april 2021 @ 15:14:20 #109
4330 PJ
Tja.....
pi_198961736
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het geen probleem om de bak één keer per jaar leeg te pompen, schoon te maken en opnieuw te vullen. Alleen heb ik geen zin om dat vaker dan dat te doen. :Y) Ik overweeg om in de beekloop wat waterplanten neer te zetten op kiezels/steentjes (ik las dat lavasteen wel wordt gebruikt voor zwemvijvers). Omdat we toch een pompsysteem willen, komt het water dan vanzelf langs die planten.
Dompelpomp in sloot naar bak en overloop van bak naar sloot? Heb je continue verversing.
pi_198989164
Bamboe binnengekregen en geplant:



En vandaag gingen voor het eerst de dakramen van de kas automatisch open door onze nieuwe raamopeners!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198989253
Leuke nieuwtjes! Die bamboe is in no time groot, denk ik. Lekker. En de kas! Zo tof.
Als ik dit topic lees denk ik vaak aan mijn jeugd, in een ander deel van het land maar vergelijkbaar landschap. En dan ben ik daar zo dankbaar voor! Ik hoop (en verwacht ook wel) dat jouw kinderen later met een vergelijkbaar gevoel terugdenken. Hoe fijn!
pi_199043947
Al het glas in de kas is nu vervangen en de witte bank is ontmanteld! Morgen haal ik de troep op het terras weg, verwijder ik onkruid en zet ik een parasolvoet neer. Dan kunnen we er lekker zitten. Van die berg maak ik later nog wat en het waterproject komt ook later.

Voor:


Na:


Ik heb circa een kuub aarde in de borders van de kas gestort en ik heb er wat mediterrane planten neergezet. Maandag komt de grote blikvanger, namelijk een palm. Nou ja, het is een dwergpalm en zelfs voor een dwerg is het nog een ukkie, maar ik hoop dat het ooit een imposant ding wordt. Zelf houd ik niet zo van palmen, maar mijn lief is er weg van.





Bonusfoto van de kat van de buren:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199044725
Wat een gezelligheid, Claudia! Je hebt er volgens mij zoveel plezier aan, dat getut in de tuin en kas! Die bamboe gaat wel groeien, bij wind ook prettig geluid (als het groot is).

Zo leuk om te zien hoe jullie je die plek echt eigen maken. Ziet er leuk uit hoor allemaal! :)
Is dat zo?
pi_199046970
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:32 schreef Smallish het volgende:
Wat een gezelligheid, Claudia! Je hebt er volgens mij zoveel plezier aan, dat getut in de tuin en kas! Die bamboe gaat wel groeien, bij wind ook prettig geluid (als het groot is).

Zo leuk om te zien hoe jullie je die plek echt eigen maken. Ziet er leuk uit hoor allemaal! :)
Ja, ik vind het heel fijn om dingen op te knappen.

Ik heb pronkerwt in de border gezaaid en hoop dat die door de bamboeplanten gaat klimmen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199058569
Onkruid weggehaald (inclusief wortels), verzakte tegels rechtgelegd en plekken zonder tegels aangevuld. Wat was dat veel werk! Maar nu hebben we er een terras bij.

Voor:


Na:


Het ziet er best netjes uit, al zeg ik het zelf. Nu de wilgenstammenberg aanpakken. Ik ga er denk ik toch geen aarde op storten, maar haal de dode planten die ik erop heb gegooid weg en laat er klimplanten overheen groeien. Ik denk er nog even over na (suggesties zijn welkom!).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 18 april 2021 @ 17:53:11 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199058969
Wat een heerlijk plekje zo zeg! 😍
***
pi_199059156
Om de takkenbult tijdelijk aan het oog te onttrekken is Oostindische kers zeer aan te bevelen. Eenjarig, mooi blad en mooie bloei, makkelijk, zelfs eetbaar blad & bloem. Zaait zichzelf uit (met zaad zo groot als kleine knikkers, dus redelijk in de buurt), maar is goed herkenbaar dus ook heel goed binnen de perken te houden. Moet een beetje arme grond hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199059457
quote:
2s.gif Op zondag 18 april 2021 18:01 schreef sigme het volgende:
Om de takkenbult tijdelijk aan het oog te onttrekken is Oostindische kers zeer aan te bevelen. Eenjarig, mooi blad en mooie bloei, makkelijk, zelfs eetbaar blad & bloem. Zaait zichzelf uit (met zaad zo groot als kleine knikkers, dus redelijk in de buurt), maar is goed herkenbaar dus ook heel goed binnen de perken te houden. Moet een beetje arme grond hebben.
Dank voor de tip! Het is als ik het groenafval eraf haal meer een stammenbult en dat is ook wel weer tof. Het lijkt me alleen lastig om er planten op te laten groeien i.v.m. droogte. Ik zat te denken aan sedum.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199064302
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 18:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dank voor de tip! Het is als ik het groenafval eraf haal meer een stammenbult en dat is ook wel weer tof. Het lijkt me alleen lastig om er planten op te laten groeien i.v.m. droogte. Ik zat te denken aan sedum.
Ik vermoed dat Oostindische Kers daar geen bezwaar tegen zal hebben. Het klimt ook op vanalles, ik had het vorig jaar in de klimroos, de clematis, over/door een gestapeld muurtje heen. En het laat zich een stuk makkelijker verwijderen dan vergelijkbaar agressieve groeiers zoals braam.

En als je 't zat bent dan haal je het er weer af en noem je het takkenril. 8-) Heb je een mooie plek voor kleine beestjes en insecten om te overwinteren. Overigens gaat O.I. Kers in de winter bij de eerste nachtvorst weg dus dan heb je sowieso een takkenril.
  vrijdag 23 april 2021 @ 01:02:07 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199119381
OIK is heel lekker door de salade! Zelfs de bloem is eetbaar.
Resistance is futile.
pi_199175176
De koeien gaat het land op:



En het land af:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199175551
Een update van de plantensensor: ik ben er tevreden over. Het verbaast me wat dat 'bodemvocht' bijna altijd een acceptabel percentage heeft voor deze specifieke plant en ik vraag me af of dat wel klopt, maar ik heb ook geen reden om aan te nemen dat het niet klopt. Ik zie in ieder geval het percentage rap omhoog gaan als ik water geef, dus de meting zelf lijkt te kloppen.

Verder heb ik nog twee interessante dingen ontdekt:
- De bodemvruchtbaarheid werd op een bepaald moment te laag. Daarop heb ik maar wat plantenvoeding gekocht en bij de watergift gedaan. Daar ging die variabele op vooruit.
- De plant heeft de afgelopen weken overdag te weinig direct zonlicht gehad (de streefwaarde voor lichtintensiteit werd meestal niet gehaald). Misschien moet ik de standplaats veranderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199175882
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
De koeien gaat het land op:

[ afbeelding ]

En het land af:

[ afbeelding ]
Staat foto 2 nou bewust op de kop? :? :@
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_199178107
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:39 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Staat foto 2 nou bewust op de kop? :? :@
Ja. Ik vond het iets Escheriaans hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199197813
Zo fijn, 's avonds even de kas induiken. We zijn bezig met een deur. De elektriciteit aansluiten lukt vooralsnog niet, want we kunnen niet vinden waar de bedrading vanuit huis zou moeten beginnen. Ik denk dat we een nieuwe aansluiting moeten maken.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199198728
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja. Ik vond het iets Escheriaans hebben.
Haha ja dat heeft het ook wel. Ik moest echt even kijken naar wat ik nou zag met die poten de lucht in :')
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  woensdag 28 april 2021 @ 23:01:10 #127
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_199200005
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 20:59 schreef Claudia_x het volgende:
Zo fijn, 's avonds even de kas induiken. We zijn bezig met een deur. De elektriciteit aansluiten lukt vooralsnog niet, want we kunnen niet vinden waar de bedrading vanuit huis zou moeten beginnen. Ik denk dat we een nieuwe aansluiting moeten maken.

[ afbeelding ]
Kijk eens in wanddozen voor de buitenverlichting. Vond daar zelf mijn grondkabel van de schuur terug.
pi_199206845
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 23:01 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Kijk eens in wanddozen voor de buitenverlichting. Vond daar zelf mijn grondkabel van de schuur terug.
We hebben alle elektra laten vervangen tijdens de verbouwing. Dat is een complicerende factor. Toen de verbouwing achter de rug was, kwamen we er bijvoorbeeld achter dat de garage ineens geen elektriciteit meer had. Dat hebben we laten herstellen. Alleen loopt er waarschijnlijk ook een route via volière naar de kas. We denken dat het er zo uitziet:



De bedrading tussen volière en kas hebben we gevonden, maar niet tussen volière en woonhuis. We hebben wel één andere uitgang naar buiten gevonden, de voortuin in. (Ik heb nog een stroomschok gekregen toen m'n vriend me liet aanwijzen waar in de voortuin de bedrading naar boven kwam en er niet bij vertelde dat hij er elektriciteit op had gezet. }:|)

Volgens mij zat er buiten aan het huis geen wandcontactdoos voorafgaand aan de verbouwing en ook geen buitenverlichting (alleen boven de voordeur aan de andere kant van het huis dan de volière). Er zitten wel wandcontactdozen en verlichting aan de buitenkant van de garage, maar daarvanuit lijkt niks naar andere bijgebouwen te lopen.

En dus blijft alleen nog de mogelijkheid open dat er toch iets vanuit het woonhuis naar de volière moet lopen. In onze kelder (onder de meterkast) lopen nog wat oude draden, maar niets daarvan lijkt op de volière aangesloten. We zouden nog kunnen proberen om te traceren hoe de bedrading van volière naar woonhuis loopt, maar ik weet niet zo goed wat dat oplevert als er uiteindelijk toch niks in de buurt van de meterkast uitkomt. Dan kunnen we beter een geul graven en een nieuwe aansluiting laten maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199234033
De buitentafel kon niet eeuwig in de kas blijven staan, dus ik heb een alternatief gemaakt:



Niet echt ontopic, maar ik heb aan het kijken of waterdruppelaars werken:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 18:44:46 #130
5428 crew  miss_sly
pi_199235266
Ik heb twee van die druppelaars in twee kamerplanten zitten. Werken wel goed, heb ik het idee. In ieder geval gedijen de planten in kwestie vrij aardig.
Ik wil ze wel een dezer dagen, als het een beetje lekker weer is, weer eens verpotten en dan ben ik heel benieuwd hoe het er onderin de pot uitziet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199420954
Deur in de kas gemaakt! We hebben het mechanisme gebruikt dat er al in zat.





Nu nog de aangetaste ramen vervangen en dan zijn we voorlopig klaar met de kas.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199424936
Ziet er goed uit! Ik vind die ronde cortenstaal-borderrandjes ook zo leuk en dan dat ronde bordertje aan de buitenkant. Wordt een heel mooi plekje!
pi_199425192
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 21:45 schreef yinu het volgende:
Ziet er goed uit! Ik vind die ronde cortenstaal-borderrandjes ook zo leuk en dan dat ronde bordertje aan de buitenkant. Wordt een heel mooi plekje!
Ja, daar ben ik nog mee bezig. Ik had er al wat plaggen gras ingelegd waarvan ik vermoedde dat er heemst en kattenstaart in groeide. En dat klopt, want dat komt nu naar boven. Maar ik moet het gras en onkruid er nog goed uithalen en ik heb wat persicaria gekocht dat ik binnenkort binnenkrijg en er dan plant:



Het is een stuk tuin dat héél nat wordt omdat de kas geen dakgoot heeft, dus ik kan er alleen planten zetten die van natte voeten houden. En het glas in de kas moet ik vervangen voor deze planten groot zijn, dus ik ga dit weekeinde maar glas bestellen.

Ik ben in ieder geval in m'n nopjes met het plexiglas van de deur dat op echt glas lijkt. We moeten wel nog een geleider voor de onderkant kopen om klapperen te voorkomen, met name als het hard waait. We denken aan zoiets:



En dan maar hopen dat het houdt. Als het niet houdt bij harde wind, dan maken we een frame om de hele plaat plexiglas
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199425331
De maximale temperatuur in de kas was vandaag trouwens 36 graden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199706913
Ik kom advies vragen.

Bij één stuk van een kozijn op de eerste verdieping bladdert er verf af. Een deel van het hout ligt bloot. Omdat ik hoogtevrees heb, kan ik dit kozijn niet zelf schilderen. We zijn dus op zoek naar een schilder. En omdat het prijzig is om een schilder voor één klein stuk kozijn langs te laten komen, overwegen we om het schilderwerk van de schuur mee te laten nemen (drie raamkozijnen, één deurkozijn, één deur en klossen onder de dakgoot) en van een buitenmuur tussen huis en schuur in. Overzichtsplaatje:



Vragen:

• Volgens één schilder moeten we eerst iets bovenop de buitenmuur maken zodat regen er langs loopt en niet erin. Een andere schilder die al aan de slag wil gaan, heeft hier niets over gezegd. Wat denken jullie: moet daar eerst iets komen?

• Het lijkt ons voor de hand te liggen om de kozijnen en de deur van de schuur in het zwart te laten schilderen, net als het huis. Denken jullie dat dat inderdaad mooi is of wordt het ontzettend saai en deprimerend?

• Ik heb eerder van jullie het advies gekregen om het muurtje zwart te laten schilderen. Dat lijkt me, jawel, saai en deprimerend. Ik denk zelf aan de kleur hieronder. Wat vinden jullie?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 15:25:44 #136
5428 crew  miss_sly
pi_199706963
Ik vind de kozijnen in de schuur wit eigenlijk wel fris staan. De deur zou ik dan weer mooi vinden in zwart.

Ik weet niet of je de buitenmuur at móet dekken, maar ik denk dat de schilder in kwestie wel een punt heeft. Het zal zeker beter zijn voor de levensduur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199707073
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind de kozijnen in de schuur wit eigenlijk wel fris staan. De deur zou ik dan weer mooi vinden in zwart.
Dan wordt het weer zo zwart-witterig en ik weet niet of ik dat zie zitten. We zouden juist ook de kleur van de tussenmuur terug kunnen laten komen in bijvoorbeeld de deur.

Poeh, ik vind het zo lastig. Ik weet nog wel wat ik indertijd erg twijfelde om het kozijn in de keuken zwart te laten schilderen. Dat hebben we toen toch gedaan en dat was een goede zet:




Doordat alles zwart was, werd het geheel rustiger. Ik hoop daar nu ook op, maar ik kan het niet goed visualiseren.

quote:
Ik weet niet of je de buitenmuur at móet dekken, maar ik denk dat de schilder in kwestie wel een punt heeft. Het zal zeker beter zijn voor de levensduur.
Hij had het over een piramidevormige latei, maar ik vroeg me af of zoiets niet heel simpel zou kunnen. Ik zie het namelijk niet zitten om die klus uit te besteden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 15:38:18 #138
5428 crew  miss_sly
pi_199707145
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan wordt het weer zo zwart-witterig en ik weet niet of ik dat zie zitten. We zouden juist ook de kleur van de tussenmuur terug kunnen laten komen in bijvoorbeeld de deur.

Poeh, ik vind het zo lastig. Ik weet nog wel wat ik indertijd erg twijfelde om het kozijn in de keuken zwart te laten schilderen. Dat hebben we toen toch gedaan en dat was een goede zet:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Doordat alles zwart was, werd het geheel rustiger. Ik hoop daar nu ook op, maar ik kan het niet goed visualiseren.
[..]

Hij had het over een piramidevormige latei, maar ik vroeg me af of zoiets niet heel simpel zou kunnen. Ik zie het namelijk niet zitten om die klus uit te besteden.
Een latei is toch constructief, om gewicht dat erop drukt te verdelen. Dat zie ik niet zo in het geval van dat muurtje. Maar afdekken met een afdeklat lijkt me best een goed idee:



Ik vind de raampjes in dat kleine formaat in het wit wel wat hebben. Als je de rest allemaal zwart doet, lijkt me dat niet echt te druk. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijk iets. Ik denk dat zwart ook prima kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199707193
Een zwarte muur vind ik trouwens wel tof:



Ik laat de passiebloem er sowieso tegenaan groeien, dus groen op zwart is misschien wel mooi. Zucht, ik blijf maar twijfelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199707214
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Een latei is toch constructief, om gewicht dat erop drukt te verdelen. Dat zie ik niet zo in het geval van dat muurtje. Maar afdekken met een afdeklat lijkt me best een goed idee:

[ afbeelding ]
Ja, da's dan even zoeken naar een afdeklat/afdeklijst/hoe je zo'n ding ook noemt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 15:46:38 #141
5428 crew  miss_sly
pi_199707266
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, da's dan even zoeken naar een afdeklat/afdeklijst/hoe je zo'n ding ook noemt!
Ieder bedrijf dat (materiaal voor) schuttingen levert, heeft ze. Wellicht zelfs Praxis, Hornbach, Gamma.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199707316
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ieder bedrijf dat (materiaal voor) schuttingen levert, heeft ze. Wellicht zelfs Praxis, Hornbach, Gamma.
Ik heb er alleen een in een specifieke maat nodig. En de hoeken zijn lastig. Hm, ik moet er even over nadenken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 15:53:57 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199707355
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 15:55:21 #144
5428 crew  miss_sly
pi_199707383
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een zwarte muur vind ik trouwens wel tof:

[ afbeelding ]

Ik laat de passiebloem er sowieso tegenaan groeien, dus groen op zwart is misschien wel mooi. Zucht, ik blijf maar twijfelen.
Kwestie van smaak, maar ik vind dit dus juist helemaal niet mooi :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:17 #145
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199707409
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een zwarte muur vind ik trouwens wel tof:

[ afbeelding ]

Ik laat de passiebloem er sowieso tegenaan groeien, dus groen op zwart is misschien wel mooi. Zucht, ik blijf maar twijfelen.
:9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199707416
Als ik nog kleuradvies mag geven. Ik zou persoonlijk alleen de kozijnen van de schuur verven, en dan ook zwart, inderdaad voor de uniformiteit met het woonhuis. Wel lijkt het me mooi om het stenen poortje tussen de schuur en het woonhuis zwart te verven.

Edit: Ik las eerst dat je de hele schuur wilde verven, excuus. Mijn post is een beetje onnodig dan.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 16:49:05 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199707993
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, da's dan even zoeken naar een afdeklat/afdeklijst/hoe je zo'n ding ook noemt!
Neem contact op met een steenhouwer, die kan zo een stenen dorpel voor je verzorgen die je dan er op vast maakt met specie. Dat kan nooit heel ingewikkeld zijn en is meteen duurzaam en netjes..

Verder denk ik dat een zwarte muur met dan idd groen er tegenaan wel heel erg mooi kan knallen. :Y En ik zou voor de consistentie de kozijnen en de deur van de schuur ook zwart maken.

*stop de klok...
***
  dinsdag 1 juni 2021 @ 18:38:13 #148
207727 Smallish
Kleintje!
pi_199709060
Wat kleurgebruik helemaal eens met BE. Zwarte kozijnen schuur en zwart muurtje. Wordt meer eenheid en groen tegen zwart is echt erg mooi (bij ons zwarte schuur met oranje klimrozen ertegenaan).

Als je het ‘gebouw’ sec bekijkt lijkt het wellicht saai, maar dat is jullie tuin en omgeving allerminst. Dus een rustig gebouw in een mooie en groene omgeving zou mijn keuze zijn.

Succes!
Is dat zo?
pi_199709565
Dank allen! Ik neig er nu naar alles zwart te laten verven (exclusief de muur van de schuur inderdaad :Y)). Ik ben trouwens allang blij dat de schilder denkt dat hij die kozijnen kan repareren. We hebben achterin de schuur nog twee ramen zitten, maar die kozijnen vallen echt uit elkaar en moeten we een keer vervangen. Dat komt ooit wel - we zien er toch niks van vanuit huis.

Wat de muur betreft denk ik nu aan een zinken afdeklijst. Dat past mooi bij de afwerking van het huis en ik heb online een adresje gevonden waar je die dingen op maat kunt laten maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 19:42:03 #150
207727 Smallish
Kleintje!
pi_199709614
Heel benieuwd hoe het wordt! *O*
Is dat zo?
  dinsdag 1 juni 2021 @ 19:49:57 #151
4330 PJ
Tja.....
pi_199709688
quote:
Wat de muur betreft denk ik nu aan een zinken afdeklijst. Dat past mooi bij de afwerking van het huis en ik heb online een adresje gevonden waar je die dingen op maat kunt laten maken.
Ik denk dat ik het van hetzelfde adresje heb: mooi spul en perfect op maat.

  dinsdag 1 juni 2021 @ 19:52:50 #152
4330 PJ
Tja.....
pi_199709719
En ja, je moet er zeker iets op doen. Als het vocht in de muur trekt en dat doet het, komt al vrij snel de verf er weer af.
pi_199710118
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 19:49 schreef PJ het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het van hetzelfde adresje heb: mooi spul en perfect op maat.

[ afbeelding ]
Dat ziet er mooi uit! Dank voor je advies. Was jouw adresje zinkbouwmarkt.nl? En hoe zit het vast?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199710160
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 18:38 schreef Smallish het volgende:

Als je het ‘gebouw’ sec bekijkt lijkt het wellicht saai, maar dat is jullie tuin en omgeving allerminst. Dus een rustig gebouw in een mooie en groene omgeving zou mijn keuze zijn.
Ja, dat denk ik ook. En anders moeten we maar iets bedenken om de aandacht af te leiden van die afschuwelijke zonnepanelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 20:36:43 #155
4330 PJ
Tja.....
pi_199710344
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat ziet er mooi uit! Dank voor je advies. Was jouw adresje zinkbouwmarkt.nl? En hoe zit het vast?
Yes!

Het klemt erom heen en ik heb het met een paar dotten met high-tack extra vast gezet.

In het begin glom het enorm maar na enkele maanden verweert het heel mooi naar mat grijs.

We iets om rekening mee te houden in je kleur keus.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 20:38:17 #156
4330 PJ
Tja.....
pi_199710371
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:36 schreef PJ het volgende:

[..]

Yes!

Het klemt erom heen en ik heb het met een paar dotten met high-tack extra vast gezet.

In het begin glom het enorm maar na enkele maanden verweert het heel mooi naar mat grijs.

We iets om rekening mee te houden in je kleur keus.

En wat betreft de verf goede bujtenverf met schimmelwerend middel gebruiken.

Bv sps façade vd bouwmaat.
pi_199710892
Fotoshopje:


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199710919
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:36 schreef PJ het volgende:

[..]

Yes!

Het klemt erom heen en ik heb het met een paar dotten met high-tack extra vast gezet.

In het begin glom het enorm maar na enkele maanden verweert het heel mooi naar mat grijs.

We iets om rekening mee te houden in je kleur keus.
We hebben goten, pijpen en een dakkapel van zink en heb dit inderdaad zelf ook gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:46:39 #159
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199711297
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 19:49 schreef PJ het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het van hetzelfde adresje heb: mooi spul en perfect op maat.

[ afbeelding ]
Oh mooi!!!
***
pi_199711343
Zwart ^O^

Dat zwarte tussenmuurtje leent zich ook nog wel voor een raamspiegel.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:52:22 #161
207727 Smallish
Kleintje!
pi_199711380
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Fotoshopje:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vind je het mooi zo? Ik wel. Rustig en een klimmer tegen dat zwart is gewoon mooi, vind ik. Breekt de overgang huis en schuur ook mooi.

Wellicht willen jullie in de toekomst jullie terras ook nog veranderen, dan leg je nu alvast een mooie basis. De omgeving doet de rest, zou ik denken. :)
Is dat zo?
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:55:37 #162
207727 Smallish
Kleintje!
pi_199711422
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 19:49 schreef PJ het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het van hetzelfde adresje heb: mooi spul en perfect op maat.

[ afbeelding ]
Mooi!
Is dat zo?
pi_199711584
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:52 schreef Smallish het volgende:

[..]

Vind je het mooi zo? Ik wel. Rustig en een klimmer tegen dat zwart is gewoon mooi, vind ik. Breekt de overgang huis en schuur ook mooi.

Wellicht willen jullie in de toekomst jullie terras ook nog veranderen, dan leg je nu alvast een mooie basis. De omgeving doet de rest, zou ik denken. :)
Het terras staat op de to do-lijst. Ik heb nu zoiets in gedachten:



Maar ik denk dat dat een enorme kostenpost gaat worden. Van dat geld kunnen we meerdere kleine dingen doen: schilderwerk, nieuwe garagedeur, een deel van de elektriciteit buiten vervangen, et cetera. Dus dat schuiven we vooruit naar in ieder geval volgend jaar. Sowieso moeten we telkens eerst sparen. We sparen maar een deel van het geld dat we overhouden voor het huis, want we willen ook met vervroegd pensioen. :+ En ik ga door mijn nieuwe baan wat minder verdienen (nou ja, ik krijg een hoger salaris maar ga een dag minder werken).

Ik heb inderdaad moeite met al dat zwart, maar je hebt gelijk: ik moet er groen bij voorstellen. Ik heb een passiebloem tegen de gevel van de schuur staan, een stek van een plant die bij ons oude huis de gevels van onze buren overnam. Ik hoop dat die de komende jaren voor een groene muur gaat zorgen. Dan valt meteen minder op dat de garage een andere baksteen heeft dan het huis (en zelf trouwens ook uit twee soorten baksteen bestaat omdat ooit een deur is dichtgemetseld).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199711623
Ik vind de stoeptegels die er nu liggen trouwens afgrijselijk, maar ze zijn nog niet echt verzakt en we kunnen dus prima van het terras gebruikmaken. Als ik de loterij zou winnen, zouden die tegels er als eerste uitgaan.

De tegels langs de schuur zijn wel enorm verzakt. Die gaan we recht leggen. Lief heeft de dakgoot gerepareerd, iets wat ik eerst gedaan wilde hebben omdat ik vermoed dat die tegels rap verzakten door het regenwater dat door de dakgoot heen sijpelde stortte op diverse plekken.

Als ik de loterij zou winnen, zou ik ook de dakgoot vervangen door een zinken exemplaar. Schoonheid heeft op dit moment nog geringe prioriteit. Hoofdprioriteit is voorkomen dat reeds ontstane schade erger wordt. Daarom moeten die raamkozijnen worden gerepareerd en geschilderd. Dan hebben we wel alle 'stop de schade'-klusjes gehad.

[ Bericht 21% gewijzigd door Claudia_x op 01-06-2021 22:15:46 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199711854
Op deze foto valt de stoeptegels extra op maar de omgeving compenseert dat echt dubbel en dwars.
Als je in het huis zit vermoed ik dat je oog wordt getrokken naar de tuin en het uitzicht en op het terras zitten de meeste mensen niet naar de grond te staren.
pi_199712513
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:29 schreef Elleska het volgende:
Op deze foto valt de stoeptegels extra op maar de omgeving compenseert dat echt dubbel en dwars.
Als je in het huis zit vermoed ik dat je oog wordt getrokken naar de tuin en het uitzicht en op het terras zitten de meeste mensen niet naar de grond te staren.
Dat is absoluut zo, al oogst het muurtje met witte bakstenen wel veel kritiek. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199712543
Ik wil trouwens proberen om zelf een tuindeur te maken voor in de poort. Ik heb dit ontwerp in gedachten:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 juni 2021 @ 10:24:35 #168
207727 Smallish
Kleintje!
pi_199714998
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 23:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil trouwens proberen om zelf een tuindeur te maken voor in de poort. Ik heb dit ontwerp in gedachten:

[ afbeelding ]
De poort is het witte muurtje neem ik aan? Die deur is erg mooi vind ik. Komt je klimplant hierdoor alleen niet in de verdrukking?

Als je de bovengeleiding van zo’n deur kunt afwerken in zink, past het ook weer mooi bij de rest. Geen idee of dit kan, hoor.....

De sfeer van je terras (je eerdere foto) vind ik echt supermooi! Leuke plannen allemaal!
Is dat zo?
  woensdag 2 juni 2021 @ 10:35:25 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199715128
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een zwarte muur vind ik trouwens wel tof:

[ afbeelding ]

Ik laat de passiebloem er sowieso tegenaan groeien, dus groen op zwart is misschien wel mooi. Zucht, ik blijf maar twijfelen.
Ik ben in ieder geval dolblij met de zwarte schuur en schutting, niet deprimerend en saai. Groen op zwart is een hele fijne conbinatie. Het voegt juist buiten in de tuin enorm veel toe. De tuin lijkt dieper en spannender, maar mogelijk komt dat door de hoeveelheid zwart.
Resistance is futile.
  woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:41 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199715148
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de stoeptegels die er nu liggen trouwens afgrijselijk, maar ze zijn nog niet echt verzakt en we kunnen dus prima van het terras gebruikmaken. Als ik de loterij zou winnen, zouden die tegels er als eerste uitgaan.

De tegels langs de schuur zijn wel enorm verzakt. Die gaan we recht leggen. Lief heeft de dakgoot gerepareerd, iets wat ik eerst gedaan wilde hebben omdat ik vermoed dat die tegels rap verzakten door het regenwater dat door de dakgoot heen sijpelde stortte op diverse plekken.

Als ik de loterij zou winnen, zou ik ook de dakgoot vervangen door een zinken exemplaar. Schoonheid heeft op dit moment nog geringe prioriteit. Hoofdprioriteit is voorkomen dat reeds ontstane schade erger wordt. Daarom moeten die raamkozijnen worden gerepareerd en geschilderd. Dan hebben we wel alle 'stop de schade'-klusjes gehad.
De tegels kunnen er met betonverf een paar jaar tegenaan. Weinig moeite en weinig geld, toch een hele leuke opfrisser.
Resistance is futile.
  woensdag 2 juni 2021 @ 10:47:47 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199715273
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

De tegels kunnen er met betonverf een paar jaar tegenaan. Weinig moeite en weinig geld, toch een hele leuke opfrisser.
Oeh, schilder er een hinkelpad in.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199716610
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:24 schreef Smallish het volgende:

[..]

De poort is het witte muurtje neem ik aan? Die deur is erg mooi vind ik. Komt je klimplant hierdoor alleen niet in de verdrukking?
Goed punt. Ik maak er om deze reden het liefst een scharnierdeur van. Dat plan heb ik nog niet uitgewerkt omdat een deur fijn zou zijn maar ook niet cruciaal is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199724080
Ik vind zwart ook mooi maar dat is al een uitgemaakte zaak geloof ik hè.

Ik houd van donkere kozijnen. Alleen heb ik dit jaar geleerd dat donkere verf minder lang meegaat. Wij hebben hier de kozijnen in een blauwgroenige antraciet en de pui die op het zuidwesten staat is na 3 jaar echt al helemaal afgebladderd. Hebben er diverse schilders bij gehad want we vroegen ons af of dit geen garantiekwestie was, maar alle schilders zeiden dat 'het weer' en vooral de zon meer invloed heeft op donkere verf en dat je dan wel rekening moet houden met onderhoud iedere 2 jaar. Wij gaan dus ons schilderwerk nu in een lichte kleur laten doen :'( Ik vind het extreem jammer maar het is me toch net iets te gortig zo. We hebben nog een pui in een uitbouw, op het zuiden, die 'nog' wit was (ik had altijd gedacht dat we die met toekomstig onderhoud in de donkere kleur zouden schilderen) en daar zie je aanzienlijk minder verwering van de verf, hoewel dat schilderwerk veel ouder is. Ik wist dit helemaal niet dus ik dacht: ik zeg het eens.
  woensdag 2 juni 2021 @ 22:20:07 #174
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199724263
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de stoeptegels die er nu liggen trouwens afgrijselijk, maar ze zijn nog niet echt verzakt en we kunnen dus prima van het terras gebruikmaken. Als ik de loterij zou winnen, zouden die tegels er als eerste uitgaan.
De terrastegels zijn een ideale basis om een vlonderterras op te leggen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_199724623
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:12 schreef yinu het volgende:
Ik vind zwart ook mooi maar dat is al een uitgemaakte zaak geloof ik hè.

Ik houd van donkere kozijnen. Alleen heb ik dit jaar geleerd dat donkere verf minder lang meegaat.
De technisch specialist van Sigma heeft me verteld dat dat niet zo is. Wel wordt donkere verf eerder dof en daardoor vinden mensen de kozijnen eerder klaar voor een nieuwe verfbeurt. Overigens vertelde de schilder die van de week langskwam me weer dat donkere verf minder lang meegaat, zoals schilders doorgaans zeggen. Maar ik vertrouw de specialist van Sigma eerlijk gezegd meer.

quote:
Wij hebben hier de kozijnen in een blauwgroenige antraciet en de pui die op het zuidwesten staat is na 3 jaar echt al helemaal afgebladderd. Hebben er diverse schilders bij gehad want we vroegen ons af of dit geen garantiekwestie was, maar alle schilders zeiden dat 'het weer' en vooral de zon meer invloed heeft op donkere verf en dat je dan wel rekening moet houden met onderhoud iedere 2 jaar. Wij gaan dus ons schilderwerk nu in een lichte kleur laten doen :'(
Wij zitten nu op twee jaar en zien daar nog niks van. En bij ons zit de pui ook op het zuiden. Ik zal het laten weten als dat verandert, want je eigen ervaring met zo'n kozijn zou ik zelf het zwaarst laten wegen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199724632
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:20 schreef SV-tje het volgende:

[..]

De terrastegels zijn een ideale basis om een vlonderterras op te leggen.
Bij ons verzakken die op andere plekken zo erg dat ik dat niet aandurf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199724781
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De technisch specialist van Sigma heeft me verteld dat dat niet zo is. Wel wordt donkere verf eerder dof en daardoor vinden mensen de kozijnen eerder klaar voor een nieuwe verfbeurt. Overigens vertelde de schilder die van de week langskwam me weer dat donkere verf minder lang meegaat, zoals schilders doorgaans zeggen. Maar ik vertrouw de specialist van Sigma eerlijk gezegd meer.
[..]

Wij zitten nu op twee jaar en zien daar nog niks van. En bij ons zit de pui ook op het zuiden. Ik zal het laten weten als dat verandert, want je eigen ervaring met zo'n kozijn zou ik zelf het zwaarst laten wegen!
Hm, ja, dat is wel weer interessant. Ik weet het echt niet, behalve dat onze zuid-west pui er echt allerbelabberdst bij staat en dit jaar echt geschilderd moet worden. Vorig jaar eigenlijk al maar toen was Corona en toen was alles heel onzeker plus alle schilders druk. De pui is in 2017 nieuw geplaatst. Het is wel echt een brute hoek, qua weersomstandigheden: 's zomers vól de middagzon, en we hebben best heftige zomers gehad. En in de andere seizoenen altijd de wind en de regen. We hebben ook een behoorlijk aantal strekkende meters aan boeiboorden die ook weer moeten. Daar zie ik ook wel verschil tussen de kanten, hoe erg de slijtage is.

Maar ik ga nog eens googlen of dat nou een schildersfabeltje is of dat het echt waar is...
pi_199725010
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:42 schreef yinu het volgende:

[..]

Hm, ja, dat is wel weer interessant. Ik weet het echt niet, behalve dat onze zuid-west pui er echt allerbelabberdst bij staat en dit jaar echt geschilderd moet worden. Vorig jaar eigenlijk al maar toen was Corona en toen was alles heel onzeker plus alle schilders druk. De pui is in 2017 nieuw geplaatst. Het is wel echt een brute hoek, qua weersomstandigheden: 's zomers vól de middagzon, en we hebben best heftige zomers gehad. En in de andere seizoenen altijd de wind en de regen. We hebben ook een behoorlijk aantal strekkende meters aan boeiboorden die ook weer moeten. Daar zie ik ook wel verschil tussen de kanten, hoe erg de slijtage is.

Maar ik ga nog eens googlen of dat nou een schildersfabeltje is of dat het echt waar is...
Bij ons zijn de weersomstandigheden daar ook heel heftig. We hebben de gevel moeten herstellen vanwege schade door wind en regen. Maar de man van Sigma heeft me gegarandeerd dat de kwaliteit van de verf doorslaggevend is. Je zou kunnen proberen om hier advies in te winnen. (Ik zou dan bellen, want ik heb laatst een verzoek ingediend om contact met me op te nemen en ik wacht nog steeds.) Wat ik sterk vind aan de dienstverlening is dat ze je precies vertellen wat je mag verwachten en dat ze helder zijn over de garantie die ze bieden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199728820
De arme buurvrouw is niet zo enthousiast over een zwart muurtje. Snap ik, zij kijkt er van de andere kant tegenaan. Het is onze keuze natuurlijk, maar ik ben er toch weer door gaan twijfelen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199728874
Dit is dus waar de buurvrouw tegenaan kijkt:



De garagedeur gaat nog worden vervangen. Geen idee wat voor kleur die wordt. De garagedeur van de buren is donkergroen. Zij hebben ook een donkergroene poortdeur in hun doorgang.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 3 juni 2021 @ 12:03:03 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199728928
Vervelend dat ze het niets vindt, wel jammer want dit muurtje verdient ook geen schoonheidsprijs en eigenlijk is alles sowieso een verbetering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 3 juni 2021 @ 12:04:30 #182
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199728939
Het is een duurdere oplossing, maar is het niet mogelijk om een nieuw muurtje op te metselen met dezelfde kleur stenen als de omlijsting van de voordeur? Dat is voor een metselaar een klusje van een dag. En dan heb je gelijk een sustainable oplossing die je niet elke x keer opnieuw hoeft te schilderen. + dat je er dan details in kan verwerken waardoor het een aantrekkelijkere muur wordt.
pi_199729086
Die muur een kleur verven die terugkomt in de tuinkussens/accessoires is misschien nog een idee.

Of de hele muur vervangen voor een dubbele houten poort?
pi_199729330
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 12:04 schreef bleiblei het volgende:
Het is een duurdere oplossing, maar is het niet mogelijk om een nieuw muurtje op te metselen met dezelfde kleur stenen als de omlijsting van de voordeur? Dat is voor een metselaar een klusje van een dag. En dan heb je gelijk een sustainable oplossing die je niet elke x keer opnieuw hoeft te schilderen. + dat je er dan details in kan verwerken waardoor het een aantrekkelijkere muur wordt.
Misschien is dat voor de langere termijn een oplossing. De positie zouden we misschien ook net iets anders willen. De reden dat we schilderen nu overwegen is omdat er toch een schilder langskomt en het een relatief snelle en goedkope oplossing is voor dagelijkse lelijkheid. En ik denk oprecht dat zo'n geschilderd muurtje leuk kan zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199729344
Ik raak nu al gedeprimeerd van de keuze voor een garagedeur. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199729481
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 12:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ik raak nu al gedeprimeerd van de keuze voor een garagedeur. :+
Die komt in 5 standaardkleuren, dus er is ook altijd een deur voor jou bij!
Of op kleur laten spuiten maar dat kost duur.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199729612
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juni 2021 12:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Die komt in 5 standaardkleuren, dus er is ook altijd een deur voor jou bij!
Of op kleur laten spuiten maar dat kost duur.
Ugh, ik vind garagedeuren zo lelijk. Stiekem vind ik onze gele wel prima, alleen is-ie echt kapot.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199729642
Het is gek hoe makkelijk ik kleuren uit kan kiezen voor een ander en moeite heb met kleuren voor m'n eigen huis. Ik vind dit mooier, vriendelijker, en goed combineren met het groen van planten:



Dat houten terras vind ik trouwens ook mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199729857
Oké, ik heb m'n keuze gemaakt. En nu horen jullie me er niet meer over. Ik kom wel laten zien wat het uiteindelijk is geworden. 8-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199733979
Iets heel anders. We hebben een volière van 1,62 bij 5,70 meter (zie hieronder). We overwegen om die weg te halen en daar een berging te (laten) maken voor bijvoorbeeld tuingereedschap. Weet iemand leuke maatwerk/prefab-mogelijkheden?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199739366
quote:
5s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:57 schreef Claudia_x het volgende:
Iets heel anders. We hebben een volière van 1,62 bij 5,70 meter (zie hieronder). We overwegen om die weg te halen en daar een berging te (laten) maken voor bijvoorbeeld tuingereedschap. Weet iemand leuke maatwerk/prefab-mogelijkheden?

[ afbeelding ]
Zet die op Marktplaats, zelf afbreken in de advertentie. Heb je er zelf geen werk aan en er zijn altijd liefhebbers voor een volière.

De meeste prefab dingen bij de grote bouwmarkten zijn rommel. Je moet er maar een keer naar kijken, vooral even beetpakken en schudden.
pi_199739438
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:16 schreef Jron668 het volgende:

[..]

Zet die op Marktplaats, zelf afbreken in de advertentie. Heb je er zelf geen werk aan en er zijn altijd liefhebbers voor een volière.

De meeste prefab dingen bij de grote bouwmarkten zijn rommel. Je moet er maar een keer naar kijken, vooral even beetpakken en schudden.
In de bouwmarkt zetten ze de boel vaak maar met de helft van de schroeven in elkaar, dus helemaal representatief is dat niet :)
pi_199739489
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:24 schreef Puala het volgende:

[..]

In de bouwmarkt zetten ze de boel vaak maar met de helft van de schroeven in elkaar, dus helemaal representatief is dat niet :)
Ja, dat is niet echt slim als je iets wilt verkopen. Ik test op stevigheid. We hebben een keer een tuinhuisje getest, had ik opeens de deur in mijn hand.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 09:47:44 #194
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199739694
quote:
5s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:57 schreef Claudia_x het volgende:
Iets heel anders. We hebben een volière van 1,62 bij 5,70 meter (zie hieronder). We overwegen om die weg te halen en daar een berging te (laten) maken voor bijvoorbeeld tuingereedschap. Weet iemand leuke maatwerk/prefab-mogelijkheden?

[ afbeelding ]
Wat voor stijl zoek je?
Wij hebben laatst een demontabele container gekocht van 3x2m. Je kan ze in alle ral kleuren laten poedercoaten, en dan ziet het er best aardig uit. En als je er klaar mee bent gooi je em gewoon op marktplaats. Maar goed, moet je wel mooi vinden. Hier staat het dadelijk een garage voor dus zien we em niet meer :P .

En in hout heb je ook tal van mogelijkheden. Van de bouwmarkttuinhuisjes (niet mijn ding) tot hele fancy moderne tot klassieke dingen van dikke eiken balken.
pi_199740002
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:16 schreef Jron668 het volgende:

[..]

Zet die op Marktplaats, zelf afbreken in de advertentie. Heb je er zelf geen werk aan en er zijn altijd liefhebbers voor een volière.
Het ding valt bijna uit elkaar, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand die nog wil!

quote:
De meeste prefab dingen bij de grote bouwmarkten zijn rommel. Je moet er maar een keer naar kijken, vooral even beetpakken en schudden.
Ik vind ze vooral heel lelijk. :{ En de maten komen niet in de buurt van wat we zoeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740073
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat voor stijl zoek je?
Wij hebben laatst een demontabele container gekocht van 3x2m. Je kan ze in alle ral kleuren laten poedercoaten, en dan ziet het er best aardig uit. En als je er klaar mee bent gooi je em gewoon op marktplaats. Maar goed, moet je wel mooi vinden. Hier staat het dadelijk een garage voor dus zien we em niet meer :P .

En in hout heb je ook tal van mogelijkheden. Van de bouwmarkttuinhuisjes (niet mijn ding) tot hele fancy moderne tot klassieke dingen van dikke eiken balken.
Ik denk aan ofwel ontzettend modern (een container staat me wel aan) of zoiets als dit:



In feite is dit meer een kas. Ik zou het wel iets dichter willen hebben. Omdat ik online niks kant-en-klaars tegenkom wat me aanstaat, begin ik te overwegen om zoiets zelf te maken. We hebben er alleen helemaal geen ervaring mee. Aan de andere kant: we kunnen het ons permitteren dat het een ramp wordt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740192
Ik denk dat mijn kinderen dit wel zien zitten:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740472
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk aan ofwel ontzettend modern (een container staat me wel aan) of zoiets als dit:

[ afbeelding ]

In feite is dit meer een kas. Ik zou het wel iets dichter willen hebben. Omdat ik online niks kant-en-klaars tegenkom wat me aanstaat, begin ik te overwegen om zoiets zelf te maken. We hebben er alleen helemaal geen ervaring mee. Aan de andere kant: we kunnen het ons permitteren dat het een ramp wordt.
Gewoon proberen, doen wij ook. Al iets meer ervaring met klussen en nu bezig met eigen huis bouwen (het skelet neer laten zetten en de rest samen met andere bouwer doen). Het is een metalen frame dus dat staat heel erg snel, architect had rekening gehouden met zelfbouw.

Hou er wel rekening mee dat je aan de muurkant een oplossing zal moeten verzinnen tegen vocht. Ik vind het een mooi ontwerp. Die andere is praktischer en je kan een mooie kleur uitkiezen.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 10:50:55 #199
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199740542
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat mijn kinderen dit wel zien zitten:

[ afbeelding ]
:D
Daar komt die van ons ook vandaan trouwens. Zijn echt handige dingen. We hadden em met 3 man binnen een uurtje in elkaar zitten.

Een opberghok zou ik trouwens niet met ramen maken. Dan zit je altijd tegen de zooi aan te kijken... dat kasje is erg gaaf, maar lijkt mij a relaxt als opberghok.
pi_199740568
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:44 schreef Jron668 het volgende:

[..]

Gewoon proberen, doen wij ook. Al iets meer ervaring met klussen en nu bezig met eigen huis bouwen (het skelet neer laten zetten en de rest samen met andere bouwer doen). Het is een metalen frame dus dat staat heel erg snel, architect had rekening gehouden met zelfbouw.

Hou er wel rekening mee dat je aan de muurkant een oplossing zal moeten verzinnen tegen vocht. Ik vind het een mooi ontwerp. Die andere is praktischer en je kan een mooie kleur uitkiezen.
Daar zat ik ook nog aan te denken, om bijvoorbeeld alleen een frame neer te laten zetten. We moeten sowieso een elektricien laten komen om de aansluiting te herstellen, want dat is ons zelf niet gelukt.

Met de muurkant zit ik zelf ook nog. Dat is de schuur van de buren, dus ik weet niet wat formeel wel en niet mag met die muur. En ik wil het sowieso eerst met de buurman overleggen. De vorige bewoner van dit huis had schijt aan de buren en deed waar hij zin in had.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740595
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]

:D
Daar komt die van ons ook vandaan trouwens. Zijn echt handige dingen. We hadden em met 3 man binnen een uurtje in elkaar zitten.

Een opberghok zou ik trouwens niet met ramen maken. Dan zit je altijd tegen de zooi aan te kijken... dat kasje is erg gaaf, maar lijkt mij a relaxt als opberghok.
Ik ga er wel serieus naar kijken. 5x2 is iets breder dan de fundering, dus daar moeten we dan nog wat op bedenken. En ik zou het tuinontwerp er wat op aan moeten passen. Dan zorg ik dat het een zwart ding wordt en er van alles tegenaan groeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740618
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga er wel serieus naar kijken. 5x2 is iets breder dan de fundering, dus daar moeten we dan nog wat op bedenken. En ik zou het tuinontwerp er wat op aan moeten passen. Dan zorg ik dat het een zwart ding wordt en er van alles tegenaan groeit.
Kiwi's doen het heel erg goed in Nederland op een zuidmuur. Wij hadden meer dan 100 kiwi's per jaar.
pi_199741053
Ik vind die demontabele containers echt heel tof. En ik zie er ook meteen een mogelijke toepassing in voor in onze misschien toekomstige woning in het bedrijfspand waar we al jaren over dromen dus hij gaat meteen op mijn pinterestboard 'droomhuis'
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:19 #204
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199741156
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ga er wel serieus naar kijken. 5x2 is iets breder dan de fundering, dus daar moeten we dan nog wat op bedenken. En ik zou het tuinontwerp er wat op aan moeten passen. Dan zorg ik dat het een zwart ding wordt en er van alles tegenaan groeit.
Hier heb ik em gewoon op 8 tegels staan. 1tj van 3x2 dus.
pi_199741211
En als de container aka schuur pikzwart is, wordt het dan niet bloedjeheet in de zomer? 😳
Vergelijk een auto in de zon op de parkeerplaats: je kunt niet eens het stuur vasthouden. Oh, of komt dat door de autoruiten? #confuus
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:52:23 #206
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199741954
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:35 schreef AnneX het volgende:
En als de container aka schuur pikzwart is, wordt het dan niet bloedjeheet in de zomer? 😳
Vergelijk een auto in de zon op de parkeerplaats: je kunt niet eens het stuur vasthouden. Oh, of komt dat door de autoruiten? #confuus
Nee, wordt inderdaad bloedje heet in de zomer :) .
pi_199742388
Over heet gesproken: we hebben deze week in de kas de 45 graden aangetikt (met alle ramen open).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199742573
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
Over heet gesproken: we hebben deze week in de kas de 45 graden aangetikt (met alle ramen open).
Ik win, mijn kas zat verleden week over de 50 graden (hoger gaat de thermometer helaas niet). Maar ja, het was hier in Portugal 34 graden dus logisch. Het is nu behoorlijk lager omdat we er schaduwdoek overheen hebben gezet. Dat zou je ook moeten doen, scheelt behoorlijk.
pi_199742615
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
Over heet gesproken: we hebben deze week in de kas de 45 graden aangetikt (met alle ramen open).
Je bent bekend met witkalk voor de kas?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199742777
Ik ken het kassenwit inderdaad, maar ik vind het zonde om het te gebruiken. We hebben de kas ook voor de mooi.

Waarom zijn zulke hoge temperaturen in de kas eigenlijk precies slecht voor planten? Ik zie nu nog niet dat de planten eronder lijden. Er staan mediterrane planten en de kiwi en druif doen het prima. Overige planten had ik afgelopen week al uitgeplant in de tuin.

Ik heb er rekening mee gehouden dat een schaduwdoek handig kan zijn, maar ik wil wel graag weten waarvoor ik zo'n doek precies installeer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199743022
Ligt eraan watvoor planten je er hebt staan. Als je er enkel planten hebt staan die tegen die hitte kunnen dan is er niet zoveel aan de hand. Veel mensen gebruiken het als verlengde van de moestuin en stellen daardoor andere eisen aan een kas.
pi_200737679
Het vervangen van de volière heb ik voor nu stopgezet. Projectjes voor de komende tijd:

- Vervangen van enkele ruiten in de kas (die niet kapot zijn maar last hebben van corrosie).
- Schilderwerk (uitbesteed). Kozijnen aan de zijkant van de garage worden gerepareerd en geverfd. Ook het onooglijke tuinmuurtje met grijze bakstenen wordt geverfd. Een stuk kozijn van de badkamer wordt bijgewerkt omdat verf er loslaat.
- Aanleggen van een robotmaaiersysteem. We hebben gekozen welke robotmaaier het wordt (Worx M500) en wachten de komst van het nieuwste model af. Eigenlijk wilde ik pas een robotmaaier kopen als de contouren van de tuin definitief waren, maar ik heb nog maar één nieuwe border in de planning en ik zorg ervoor dat ik later nog een aanpassing daarvoor kan maken. Ik heb geen hekel aan maaien, maar het tuinieren kost best veel tijd en die kan ik beter aan de borders besteden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 17:43:13 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200738909
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Het vervangen van de volière heb ik voor nu stopgezet. Projectjes voor de komende tijd:

- Vervangen van enkele ruiten in de kas (die niet kapot zijn maar last hebben van corrosie).
- Schilderwerk (uitbesteed). Kozijnen aan de zijkant van de garage worden gerepareerd en geverfd. Ook het onooglijke tuinmuurtje met grijze bakstenen wordt geverfd. Een stuk kozijn van de badkamer wordt bijgewerkt omdat verf er loslaat.
- Aanleggen van een robotmaaiersysteem. We hebben gekozen welke robotmaaier het wordt (Worx M500) en wachten de komst van het nieuwste model af. Eigenlijk wilde ik pas een robotmaaier kopen als de contouren van de tuin definitief waren, maar ik heb nog maar één nieuwe border in de planning en ik zorg ervoor dat ik later nog een aanpassing daarvoor kan maken. Ik heb geen hekel aan maaien, maar het tuinieren kost best veel tijd en die kan ik beter aan de borders besteden.
De WR165E?
Die hadden we voor hier ook in de planning idd...

Wil je de draden zelf aanleggen of ga je dat laten doen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200739038
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

De WR165E?
Die hadden we voor hier ook in de planning idd...

Wil je de draden zelf aanleggen of ga je dat laten doen?
Die ja. Ik heb vandaag contact gehad met de Hornbach en hij is daar rond 1 september in de winkel voor 799 euro. Ik wil liever niet bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen.

Ik ga het aanleggen zelf doen. Het lijkt me niet zulk moeilijk werk, maar wel een flinke klus omdat we niet bepaald een eenvoudige tuin hebben. Je moet goed nadenken over wat je met hoeken doet, obstakels, 'eilandborders' en minder permanente delen van je tuin zoals een trampoline. Maar het is ook een kans voor me om het ontwerp wat aan te passen op de robotmaaier. Met name daarom zie ik installatie door iemand anders niet zitten.

Ik vond zelf het topic over robotmaaiers op het Tweakersforum heel leerzaam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200742996
Wij hebben een robotmaaier. En je bent in het begin nog wel aan het tweaken met de draadjes.
Aanleggen is kinderspel en zou ik nooit laten doen.
Je leert vanzelf waar die niet genoeg over de draad rijdt en waar je border dus wat groter moet worden of je draad wat moet verleggen.
Het is wel handig om in de hoeken een extra lus draad in de grond te stoppen, zodat je altijd kunt corrigeren.

Ik heb het zelf op 3 verschillende manieren aangelegd.

Eerste keer middels infrezen.
Later heb ik bij een nieuw gazon alles onder de graszoden gelegd.
En bij een net ingezaaid gazon heb ik het in de grond geduwd toen het gras er net een beetje op kwam.
En bij later gecorrigeerde stukken heb ik het over het gras heen gelegd en met die pennen vastgeslagen.
Elke methode heeft zijn eigen voor en nadelen.

Op het gras leggen en met pennen er in slaan is goed te corrigeren, maar als je gaat vericuteren moetnje oppassen, want een verticuteermachine rolt niet af.

Infrezen is erg makkelijk het ligt iets onder het gras en jenkunt dus wel verticuteren echter heb je een machine nodig om het er in te krijgen of je moet erg met een schep in de weer.

Onder de zoden klonk leuk, maar je moet heel goed weten wat je doet want het is moeilijk te corrigeren.

Wij hebben een husqvarna en daar kun je twee draden op elkaar leggen naar een border/boom/ trampoline toe en daar een cirkel maken de maaier ziet die lijn dan niet en steekt daar gewoon over. Dat is echter voor elk merk anders.

Even verdiepen in de installatie wijze dus.
Watch me drijving!
pi_200743029
En een robotmaaier levert erg mooi gras op.
Watch me drijving!
  woensdag 4 augustus 2021 @ 21:46:23 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200743121
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die ja. Ik heb vandaag contact gehad met de Hornbach en hij is daar rond 1 september in de winkel voor 799 euro. Ik wil liever niet bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen.

Ik ga het aanleggen zelf doen. Het lijkt me niet zulk moeilijk werk, maar wel een flinke klus omdat we niet bepaald een eenvoudige tuin hebben. Je moet goed nadenken over wat je met hoeken doet, obstakels, 'eilandborders' en minder permanente delen van je tuin zoals een trampoline. Maar het is ook een kans voor me om het ontwerp wat aan te passen op de robotmaaier. Met name daarom zie ik installatie door iemand anders niet zitten.

Ik vond zelf het topic over robotmaaiers op het Tweakersforum heel leerzaam.
Ja, op basis daarvan hadden wij ook voor de Worx gekozen, vooral omdat het prijsverschil met de Husqvarna vrij behoorlijk is, en we niet zo'n enorm gazon hebben dat je dan eigenlijk wel voor een Husqvarna zou moeten kiezen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 4 augustus 2021 @ 21:51:03 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200743201
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:41 schreef Boris_Boef het volgende:
En een robotmaaier levert erg mooi gras op.
Ik begreep van een bevriende hovenier dat de truc vooral is dat je de maaier niet te laag laat maaien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200744245
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik begreep van een bevriende hovenier dat de truc vooral is dat je de maaier niet te laag laat maaien.
Dat klopt hier rijdt dat ding hele dagen rond. En hij houdt het bij er is dus geen noodzaak om heel kort te maaien.
Als je begint, begin je ook op de hoogste stand totdat alles egaal er uit ziet en dan ga je een stand lager. En dat herhaal je totdat de gewenste hoogte bereikt is.

Ik heb goede ervaringen gehoord over word houdt wel rekening met een flinke overcapaciteit. De capaciteit is aangegeven op een vierkant stuk. Als je meerdere stukken hebt of borders of gangen dan kost dat ook tijd of capaciteit.
Kleinere modellen moeten vaker laden wat ook weer ten koste van maaicapaciteit gaat.
Watch me drijving!
pi_200744369
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:53 schreef Claudia_x het volgende:
Die ja. Ik heb vandaag contact gehad met de Hornbach en hij is daar rond 1 september in de winkel voor 799 euro. Ik wil liever niet bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen.
Als je met de prijs van een andere winkel of webshop naar de Hornbach gaat krijg je het voor dezelfde prijs of nog goedkoper. Tip ;)
  woensdag 4 augustus 2021 @ 22:58:03 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200744405
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:48 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dat klopt hier rijdt dat ding hele dagen rond. En hij houdt het bij er is dus geen noodzaak om heel kort te maaien.
Als je begint, begin je ook op de hoogste stand totdat alles egaal er uit ziet en dan ga je een stand lager. En dat herhaal je totdat de gewenste hoogte bereikt is.

Ik heb goede ervaringen gehoord over word houdt wel rekening met een flinke overcapaciteit. De capaciteit is aangegeven op een vierkant stuk. Als je meerdere stukken hebt of borders of gangen dan kost dat ook tijd of capaciteit.
Kleinere modellen moeten vaker laden wat ook weer ten koste van maaicapaciteit gaat.
Wij hebben ongeveer 300m² gras, dat ligt keurig aan een stuk (3 kanten om het huis heen) met achterin de tuin alleen een trampoline en een stuk waar ik kunstgras heb gelegd omdat we daar op termijn een kapschuur willen, en gras wat er niet ligt hoeven we er dan ook niet uit te halen.
Misschien moeten er nog een aantal tegels in het gras gelegd worden zodat er dan ook een pad naar de toekomstige kapschuur is, maar dat is het wel eigenlijk.

Ik neem aan dat die Worx M500 dan idd wel voldoet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200744540
Ik vind het mooie van de Worx dat ie lekker eenvoudig is. Ik heb liever dat iets er niet op zit dan dat het niet gemaakt is om heel te blijven.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Watch me drijving!
pi_200751343
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:40 schreef Boris_Boef het volgende:
Het is wel handig om in de hoeken een extra lus draad in de grond te stoppen, zodat je altijd kunt corrigeren.
Wat een fijne post, dank je! Deze tip had ik nog niet gelezen en ga ik zeker toepassen. Je kunt wel knippen en opnieuw verbinden met connectoren, maar ik heb ook wel gelezen dat het problemen op kan leveren als je dat te vaak doet.

quote:
Ik heb het zelf op 3 verschillende manieren aangelegd.
Ik ben wel gewend om met de spade te werken en heb getwijfeld tussen ingraven of gewoon strak op het gras leggen. Ik ga strak op het gras leggen omdat ik waarschijnlijk volgend jaar nog één nieuwe border wil maken en omdat ik niet verticuteer. Ik heb begrepen dat het draad vanzelf mooi ingroeit.

quote:
Wij hebben een husqvarna en daar kun je twee draden op elkaar leggen naar een border/boom/ trampoline toe en daar een cirkel maken de maaier ziet die lijn dan niet en steekt daar gewoon over. Dat is echter voor elk merk anders.
De Worx heeft modules die je apart koopt en waarmee je kunt zorgen dat obstakels worden vermeden (bijv. een tuinstoel die ineens in het gazon staat) en waarmee je zones in kunt stellen die 'off limits' zijn (bijv. een trampoline). Wij gaan beide modules kopen. Obstakeldetectie zou ervoor moeten zorgen dat egeltjes er niet aan gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200751574
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:56 schreef Elleska het volgende:

[..]

Als je met de prijs van een andere winkel of webshop naar de Hornbach gaat krijg je het voor dezelfde prijs of nog goedkoper. Tip ;)
Sowieso niets dan lof voor de Hornbach. Ik had het contactformulier ingevuld en kreeg binnen een half uur een medewerker aan de telefoon met een antwoord over beschikbaarheid van het nieuwe model.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200752094
Gelukkig…het woord ‘egeltjes’ is gevallen. w/
https://www.egelwerkgroep.com/post/robotmaaiers-gevaar-voor-egels
pi_200753014
Egeltjes is nog een reden om overcapaciteit te hebben dan hoef je 's nachts niet te maaien.
Watch me drijving!
pi_200753321
Hoeveel overcapaciteit is raadzaam?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 5 augustus 2021 @ 13:44:30 #228
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200754987
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 11:21 schreef AnneX het volgende:
Gelukkig…het woord ‘egeltjes’ is gevallen. w/
https://www.egelwerkgroep.com/post/robotmaaiers-gevaar-voor-egels
Daarom maait die bij mijn vader alleen overdag ergens tussen 12 en 16 uur; de kans dat hij dan een egel tegenkomt is nihil denk ik.
pi_200759393
Onze Husqvarna maait inderdaad ook alleen overdag. Tussen 10.00 en 19.00 uur, meen ik.
Is dat zo?
pi_200759746
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:26 schreef Claudia_x het volgende:
Hoeveel overcapaciteit is raadzaam?
Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik kwam bij een Google actie op volgende website
https://agriworld.nl/hoe-vaak-moet-een-robotmaaier-maaien/
Samenvatting:
De capaciteit van de maaier is op basis van 24 uur wat betekent dat je in 12 uur maar de helft kunt maaien. Dus van 500 blijft dan maar 250 over. Houdt je ook rekening met veroudering kun je er nog wat vanaf tellen.
En hoef je niet iedere dag te maaien dan kun je er weer wat bij optellen. Heb je meerdere gebieden waar het apparaat naartoe moet dan kost dit heel veel capaciteit.

We hebben hier een maaier met capaciteit voor 4500 m2 en we hebben 1200 m2 ofzo in 3 stukken verdeeld met doorgangen en oprit. In het voorjaar twijfel je echt of je wel genoeg capaciteit hebt. Nu is de maaier helemaal bij en gaat het met gemak.
Watch me drijving!
pi_200759857
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:24 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik kwam bij een Google actie op volgende website
https://agriworld.nl/hoe-vaak-moet-een-robotmaaier-maaien/
Samenvatting:
De capaciteit van de maaier is op basis van 24 uur wat betekent dat je in 12 uur maar de helft kunt maaien. Dus van 500 blijft dan maar 250 over. Houdt je ook rekening met veroudering kun je er nog wat vanaf tellen.
En hoef je niet iedere dag te maaien dan kun je er weer wat bij optellen. Heb je meerdere gebieden waar het apparaat naartoe moet dan kost dit heel veel capaciteit.

We hebben hier een maaier met capaciteit voor 4500 m2 en we hebben 1200 m2 ofzo in 3 stukken verdeeld met doorgangen en oprit. In het voorjaar twijfel je echt of je wel genoeg capaciteit hebt. Nu is de maaier helemaal bij en gaat het met gemak.
Hm, dan ga ik toch de M700 overwegen. Dank!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200817918
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]

Ik ben wel gewend om met de spade te werken en heb getwijfeld tussen ingraven of gewoon strak op het gras leggen. Ik ga strak op het gras leggen omdat ik waarschijnlijk volgend jaar nog één nieuwe border wil maken en omdat ik niet verticuteer. Ik heb begrepen dat het draad vanzelf mooi ingroeit.
Heb de draden ook op het gras gelegd en met pennen vastgezet. Na een goede week zie je 95% niet meer. Voordeel is dat je het nog relatief makkelijk kan aanpassen.

Ik maai ook alleen overdag en heb overcapaciteit factor vier. Dat is vooral omdat ik daarmee rond uur of acht in de ochtend kan maaien en goed en wel klaar en als de kinderen een keer buiten zijn om te spelen. Zeker de jongste (2) heeft nogal de neiging om de grasmaaier te commanderen en voor mijn gemoedsrust is het prettiger dat er geen kans is om over een kindervoetje heen te maaien :-)

Regen sensor is een aanrader, maar zit er volgens mij ook op. Niet zozeer omdat maaien in de regen nu zo’n issue is, maar vooral omdat gras dan gladder is en je maaier dan bij een obstakel ipv er tegen aan te rijden en daarna draaien er langs kan glijden met als gevolg dat die je gras ‘omploegt’.
pi_200845255
Ik heb een RAL-kleurenwaaier gekocht. Had ik dat maar jaren eerder gedaan! Afijn, de beoogde kleur van het tuinmuurtje heb ik nog even aangepast ( alweer :') ) en ik heb vast een kleur voor de toekomstige garagedeur uitgezocht. Ik heb begrepen dat er standaardkleuren zijn voor die dingen. Ik heb geen zin om later een deur in een andere kleur te laten spuiten en daar fors extra voor te betalen, dus ik heb de waaier gebruikt om de kleur van de garagedeur van de buren te bepalen en die van ons erop af te stemmen (en daar dan weer de kleur van het muurtje op af te stemmen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200962864
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hm, dan ga ik toch de M700 overwegen. Dank!
Heb je de knoop al doorgehakt? Ik heb gisteren de Landroid M500 aangeschaft en ga de komende weken eens kijken hoe ik die optimaal aansluit/installeer.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 11:41:34 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200963674
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:45 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Heb je de knoop al doorgehakt? Ik heb gisteren de Landroid M500 aangeschaft en ga de komende weken eens kijken hoe ik die optimaal aansluit/installeer.
De WR141E of de WR165E?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200963741
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 11:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
De WR141E of de WR165E?
De WR141E. Het leek me het prijsverschil met de 2.0 niet waard.
pi_200965804
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:45 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Heb je de knoop al doorgehakt? Ik heb gisteren de Landroid M500 aangeschaft en ga de komende weken eens kijken hoe ik die optimaal aansluit/installeer.
Ja, wij gaan voor de 700. We hebben zo'n 350 m2 aan gras, maar het is niet bepaald één groot open stuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200965829
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 13:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, wij gaan voor de 700. We hebben zo'n 350 m2 aan gras, maar het is niet bepaald één groot open stuk.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Wij hebben tegen de 250m2, met ook best wel wat 'eilandjes'. App instaleren en apparaat koppelen was in ieder geval simpel (QR code scannen, wifi password ingeven, klaar). Als het niet meer zo hard regent, ga ik met de draad aan de slag.
pi_200965942
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 13:47 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Wij hebben tegen de 250m2, met ook best wel wat 'eilandjes'. App instaleren en apparaat koppelen was in ieder geval simpel (QR code scannen, wifi password ingeven, klaar). Als het niet meer zo hard regent, ga ik met de draad aan de slag.
Goed om te horen! Ik vind het aansluiten van het laadstation wel spannend. Hoe gaat dat precies? Wat is nou een goede plek voor zo'n station? Ben je daar al over uit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200966191
Laadstation zit een adapter aan, die weer in een buiten-stopcontact gaat (of door de muur binnen, de kabel is best lang. Contour-draad gaat in simpele connectortjes (zoals ik vroeger de boxen van mijn stereoset aansloot), dat ziet er niet zo moeilijk uit. In de handleiding staat dat ie aan twee kanten 80 cm 'rechte draad' nodig heeft om optimaal naar huis te kunnen. Bij de Hornbach hadden ze een mini-kunstgras-demoveldje staan, en dat was aan een kant iets kleiner maar werkte ook. Over een paar dagen kan ik je over de praktijk vertellen ;).
pi_201002092
Hij rijdt! En maait! Aansluiten viel reuze mee.
pi_201150268
Net als @miss_sly hebben wij een tiener die aan de middelbare school is begonnen. Het leek me een mooi moment om z'n kamer op dit moment vast te leggen. Er is in ieder geval één ding veranderd.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201150350
Disclaimer: We verheerlijken vuurwapengeweld niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:08:28 #244
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201150401
Als je em iets lager had gericht, had je een mooie rooie vlek rechts op de muur kunnen flatsen voor een vet effect :D .
  Moderator dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:16:33 #245
5428 crew  miss_sly
pi_201150532
Ik vind de kleuren zo mooi van die kamer!
Echt een tienerkamer, he? Zo langzaamaan verandert dat toch.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201150825
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 11:08 schreef bleiblei het volgende:
Als je em iets lager had gericht, had je een mooie rooie vlek rechts op de muur kunnen flatsen voor een vet effect :D .
Ja, dat valt me nu pas op. Ik zal 'em even iets verhangen. :Y)

Het is trouwens een rekwisiet uit de schoolmusical.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201150836
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind de kleuren zo mooi van die kamer!
Echt een tienerkamer, he? Zo langzaamaan verandert dat toch.
Ja, ik vind dat drumstel zo cool.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201220905
Ik sta op het punt een robotmaaier bij de Hornbach aan te schaffen zodra die online beschikbaar is, maar ik heb een reden om even te wachten. Segway gaat met een nieuwe maaier komen, de Navimow. Geen perimeterdraad! De maaier gebruikt GPS en heeft een boel sensoren. De maaier zou tot 2 cm accuraat z'n positie moeten kunnen bepalen. Ik las hier dat-ie zo'n 1400 dollar moet gaan kosten, wat niet heel goedkoop is maar ook niet zo duur als de huidige generatie maaiers zonder perimeterdraad.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201222074
Die ziet er uit als een leuke optie ja! Ben benieuwd wat ie zou moeten kosten en hoe goed hij verschillende ‘eilanden’ in de tuin aan kan.
pi_201222455
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:13 schreef Tuindier het volgende:
Die ziet er uit als een leuke optie ja! Ben benieuwd wat ie zou moeten kosten en hoe goed hij verschillende ‘eilanden’ in de tuin aan kan.
Hoe gaat het nu met jouw maaier?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 5 september 2021 @ 10:36:32 #251
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201222460
Dat ziet er zeker interessant uit! Ben benieuwd of het ook zo goed werkt. Want dan zou het ook een mooie oplossing hier kunnen zijn.
pi_201222600
Het goedkoopste model (tot 500 m2) gaat 1200 euro kosten. Hier staan alle prijzen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201224260
quote:
5s.gif Op zondag 5 september 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe gaat het nu met jouw maaier?
Die doet het goed. Ik ben nu zijn grenzen aan het opdoeken met betrekking tot randjes en hoeken, zodat we straks bij het opnieuw aanleggen van het gras de borders kunnen optimaliseren zodat er niks meer de hand hoeft.
  zondag 5 september 2021 @ 14:24:07 #254
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201225513
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Het goedkoopste model (tot 500 m2) gaat 1200 euro kosten. Hier staan alle prijzen.
Vraag is of je bij deze maaier die significant efficiënter maait dan andere maaiers, je ook de capaciteit moet halveren als je niet wil dat ie elke dag 8 uur rondjes draait op je grasveld. Want dat vind ik wel een nadeel, dat ze adviseren sochtends en savonds 4 uur de maaier te laten rijden.

Want dat zou echt relaxt zijn. Want ik heb liever een wifi maaier dan een 4g maaier.
  zondag 5 september 2021 @ 16:52:47 #255
80382 manny
30 is best veel
pi_201229012
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 5 september 2021 @ 17:12:42 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201229395
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 16:52 schreef manny het volgende:
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
Tijdgebrek en gemak ^O^
Resistance is futile.
  zondag 5 september 2021 @ 17:33:20 #257
80382 manny
30 is best veel
pi_201229733
quote:
14s.gif Op zondag 5 september 2021 17:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Tijdgebrek en gemak ^O^
Snap het principe uiteraard. Maar ik kom zelden mensen tegen die zeggen “ik zou graag wat minder bewegen en minder in de tuin zijn”.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_201230361
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 16:52 schreef manny het volgende:
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
Meer tijd voor het onderhoud aan planten / onkruid wieden? Ook beweging.
  zondag 5 september 2021 @ 18:26:48 #259
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201230458
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 17:33 schreef manny het volgende:

[..]
Snap het principe uiteraard. Maar ik kom zelden mensen tegen die zeggen “ik zou graag wat minder bewegen en minder in de tuin zijn”.
Nouja, 2 keer per week 2uur op en neer lopen in de tuin... Dan doe ik heel graag andere dingen ;) . Sterker nog, ik geniet het meeste van de tuin als ik niet bezig ben :P .
pi_201230649
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 16:52 schreef manny het volgende:
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
Zodat ik die tijd aan andere tuinkussens kan besteden inderdaad. Er is ruim voldoende te doen! Naast en fulltime baan die tuin bijhouden is in bepaalde periodes best een opgave.
En robots O+
pi_201230675
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 16:52 schreef manny het volgende:
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
Ik vind maaien zelfs leuk, maar uit ervaring blijkt dat het moeilijk in te passen is in de week. Heb ik tijd, dan regent het vaak of is het gras nog te nat. Bovendien vraagt de rest van de tuin best wat onderhoud. Mijn buren ervaren dat onderhoud als een last en ik wil dat voor zijn. Tuinieren moet ontspannen blijven. Ik ga dus zoveel mogelijk ingrepen plegen om een onderhoudsvriendelijke tuin te creëren. Meer doen kan altijd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 5 september 2021 @ 18:43:49 #262
80382 manny
30 is best veel
pi_201230682
Okiedokie !

Ieder zijn ding.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_201230698
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 18:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Meer tijd voor het onderhoud aan planten / onkruid wieden? Ook beweging.
Maar ik haal er geen 15.000 stappen mee!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201230979
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 18:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar ik haal er geen 15.000 stappen mee!
Dat misschien niet, maar onderschat het effect van bukken of lang op je hurken zitten ook niet :s)
pi_201231041
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 19:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Dat misschien niet, maar onderschat het effect van bukken of lang op je hurken zitten ook niet :s)
Ik weet het, ik heb nog steeds zoveel spierpijn. :Y)

Maar het is wel grappig dat ik op normale dagen de 10.000 stappen niet haal en op een maaidag er ruim overheen ga.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201236362
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 19:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet het, ik heb nog steeds zoveel spierpijn. :Y)

Maar het is wel grappig dat ik op normale dagen de 10.000 stappen niet haal en op een maaidag er ruim overheen ga.
Je kan een zitmaaier nemen! Ervaring leert dat op een zitmaaier rondtoeren flink bijplust op de stappenteller. Win-win!

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-09-2021 09:24:45 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 september 2021 @ 08:38:54 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201236388
:D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201236582
quote:
12s.gif Op maandag 6 september 2021 08:34 schreef sigme het volgende:

[..]
Je kan een zitmaaier nemen! Ervaring leert dat op een zitmaaien rondtoeren flink bijplust op de stappenteller. Win-win!
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201238334
Het was weer mistig vanochtend! Het is dan net alsof de grote stad is uitgewist.



Een jaar geleden:


Anderhalf jaar geleden:


Twee jaar geleden:


In de OP zag ik meer foto's van de tuin een jaar geleden. Deze border had ik net aangelegd. Toen:


Nu:


De vijver is weelderig groen geworden. Toen:


Nu:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201239071
Prachtige foto's! Wat een fijn uitzicht heb je toch.

Die mistige foto's doen me denken aan mijn vroegere treinreizen van Rotterdam naar Den Haag via de Hofpleinlijn door Berkel en Pijnacker. Schitterende zonsopgangen in bepaalde periodes, mistig, koeien in de weilanden, echt prachtig om te zien. En iedereen zat in zijn krantje te lezen en niet naar buiten te kijken... -O-
(de lijn is gestopt in 2006, dus het waren nog krantjes en geen smartphones)
pi_201252623
Wat een mooie foto's weer! Septemberlicht is zo poëtisch. En je tuin wordt echt prachtig.
pi_201388973
Ik heb iemand over de vloer gehad om een offerte te maken voor een vlonderterras bij het huis, inclusief een pad langs de garage. Een ruwe schatting was 15.000 euro. Ik ben me rot geschrokken - is dat een reële prijs?

Nu voel ik me wat moedeloos. Bestraten kan niet omdat tegels verzakken. Een vlonderterras is duur. Halfverharding is iets minder duur maar ook nog steeds erg prijzig. Een vlonderterras gaat een jaar of 20 mee. Halfverharding moet je zelf steeds aanvullen. Ik zie eigenlijk geen echt goede optie meer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 september 2021 @ 20:25:30 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201389284
Wat een geld :{
Maar eerlijk gezegd verbaast het me op dit moment niet eens meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201389533
Jeeminee, dat is echt aardig prijzig, helemaal als het maar 20 jaar meegaat!
Ik weet het niet hoor, maar heb je wel eens gekeken naar zo'n tempex of piepschuim-fundering? Mijn ouders wonen ook op slappe grond en daar in de buurt wordt dat wel gebruikt onder opritten of terrassen.
pi_201389992
quote:
11s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:38 schreef yinu het volgende:
Jeeminee, dat is echt aardig prijzig, helemaal als het maar 20 jaar meegaat!
Ik weet het niet hoor, maar heb je wel eens gekeken naar zo'n tempex of piepschuim-fundering? Mijn ouders wonen ook op slappe grond en daar in de buurt wordt dat wel gebruikt onder opritten of terrassen.
Een bestratingsmannetje dat we over de vloer hadden, was er erg sceptisch over. Het enige wat echt helpt, was volgens hem onderheien. Ik vind het zelf onprettig om tempex toe te voegen aan de natuur. En daar komt bij dat grondwerk bij ons in de regel veel werk is en dus veel kost. (De vorige bewoner heeft op bepaalde plekken met piepschuim gewerkt. Doffe ellende. Alles is alsnog verzakt en ik kom al jaren overal korrels piepschuim tegen.)

Ik merk trouwens meer en meer dat ik geen zin heb in een bedrijf dat met grof materieel m'n tuin om zeep helpt. Het liefst zou ik zelf iets maken, maar ik heb geen idee hoe ik alles wat al in de grond zit er ooit uit krijg (denk aan enorme betonnen randen). Misschien moet ik daar dan maar iemand voor inhuren die met klein materieel werkt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201390080
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een bestratingsmannetje dat we over de vloer hadden, was er erg sceptisch over. Het enige wat echt helpt, was volgens hem onderheien. Ik vind het zelf onprettig om tempex toe te voegen aan de natuur. En daar komt bij dat grondwerk bij ons in de regel veel werk is en dus veel kost. (De vorige bewoner heeft op bepaalde plekken met piepschuim gewerkt. Doffe ellende. Alles is alsnog verzakt en ik kom al jaren overal korrels piepschuim tegen.)

Ik merk trouwens meer en meer dat ik geen zin heb in een bedrijf dat met grof materieel m'n tuin om zeep helpt. Het liefst zou ik zelf iets maken, maar ik heb geen idee hoe ik alles wat al in de grond zit er ooit uit krijg (denk aan enorme betonnen randen). Misschien moet ik daar dan maar iemand voor inhuren die met klein materieel werkt.
Ja dat snap ik ook wel weer, ik vroeg me ook al af hoe tempex dan precies zou functioneren in de natuur. En zeker in zo'n mooi gebied als waar jullie wonen...
  donderdag 16 september 2021 @ 21:21:47 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390277
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:09 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb iemand over de vloer gehad om een offerte te maken voor een vlonderterras bij het huis, inclusief een pad langs de garage. Een ruwe schatting was 15.000 euro. Ik ben me rot geschrokken - is dat een reële prijs?

Nu voel ik me wat moedeloos. Bestraten kan niet omdat tegels verzakken. Een vlonderterras is duur. Halfverharding is iets minder duur maar ook nog steeds erg prijzig. Een vlonderterras gaat een jaar of 20 mee. Halfverharding moet je zelf steeds aanvullen. Ik zie eigenlijk geen echt goede optie meer.
Vergeet niet dat de houtprijzen echt achterlijk zijn. Ik ken de offerte verder niet, maar zou goed kunnen dat het daardoor komt. Wellicht draait daardoor de prijs bij als de materiaalprijzen zakken.

Verder is de grote vraag hoe diep ze de palen van de vlonder de grond in moeten duwen. Kan mij voorstellen dat dat een heel eind is. En dat zal vast ook niet goedkoop zijn.
pi_201390290
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:09 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat snap ik ook wel weer, ik vroeg me ook al af hoe tempex dan precies zou functioneren in de natuur. En zeker in zo'n mooi gebied als waar jullie wonen...
De Volgermeerpolder is m'n voorbeeld. Alle ellende weghalen zou onbetaalbaar zijn. En dus laten we de ellende zoveel mogelijk mogelijk met rust en bouwen we erop verder. De bloemenweide is daar een voorbeeld van: het zou een enorme klus zijn om het landbouwplastic, de stenen en het glas onder de grond weg te halen. We laten dat zitten en profiteren van het unieke ecosysteem dat erdoor is ontstaan.

Eigenlijk zouden we ook zoiets moeten doen met het terras en de paden. De twee belangrijkste complicerende factoren zijn:
- de hoogteverschillen tussen de gebouwen en de tuin
- het feit dat de grond voortdurend verzakt

We zouden bijvoorbeeld een soort keerwand moeten hebben om een terras te maken dat precies aansluit op de vouwdeur achter ons huis. Maar hoe ga ik in hemelsnaam zoiets maken? Aan instructiefilmpjes heb ik niet zoveel, want ik wil de grond juist zoveel mogelijk met rust laten en in filmpjes wordt steevast uitgegaan van bepaalde grondwerkzaamheden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201390297
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:21 schreef bleiblei het volgende:

Verder is de grote vraag hoe diep ze de palen van de vlonder de grond in moeten duwen. Kan mij voorstellen dat dat een heel eind is. En dat zal vast ook niet goedkoop zijn.
Hij had het over 4 meter. (Hij heeft laatst een vlonder gebouwd bij een van onze buren.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:23:21 #280
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390303
Wat wellicht scheelt is een vlonderterras met gecoate stalen palen in de grond? Dat gaat wel langer mee dan 20 jaar. Hoeft tegen die tijd alleen het dek opnieuw. Ook niet goedkoop, maar scheelt al een hoop.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:24:27 #281
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390327
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hij had het over 4 meter.
Je, dat doe je niet met een grondboor :P . Geen idee hoe ze het dan wel doen, maar er komt in ieder geval meer bij kijken dan wat een gemiddelde prutser als mij zou doen ;) .
pi_201390411
Zouden schroefpalen een optie zijn die kun je goed zelf met de hand in de grond krijgen, hebben wij gebruikt voor het plateau naast het water waar de warmtepomp opstaat en onze vlonder op gaat steunen. Op deze schroefpalen kunnen dan de balken onder de vlonder steunen, hoogteverschil kun je laten af of oplopen of trapsgewijs (minder problemen met gladheid) oplossen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201390453
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef bleiblei het volgende:
Wat wellicht scheelt is een vlonderterras met gecoate stalen palen in de grond? Dat gaat wel langer mee dan 20 jaar. Hoeft tegen die tijd alleen het dek opnieuw. Ook niet goedkoop, maar scheelt al een hoop.
En ik vraag me af of planken van composiet niet een optie zijn. Ben ik vergeten naar te vragen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:30:37 #284
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390457
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zouden schroefpalen een optie zijn die kun je goed zelf met de hand in de grond krijgen, hebben wij gebruikt voor het plateau naast het water waar de warmtepomp opstaat en onze vlonder op gaat steunen. Op deze schroefpalen kunnen dan de balken onder de vlonder steunen, hoogteverschil kun je laten af of oplopen of trapsgewijs (minder problemen met gladheid) oplossen.
4 meter diep he ;) .
Veen is wat anders dan de zandgrond in Brabant helaas -O- .
pi_201390480
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:28 schreef SV-tje het volgende:
Zouden schroefpalen een optie zijn die kun je goed zelf met de hand in de grond krijgen, hebben wij gebruikt voor het plateau naast het water waar de warmtepomp opstaat en onze vlonder op gaat steunen. Op deze schroefpalen kunnen dan de balken onder de vlonder steunen, hoogteverschil kun je laten af of oplopen of trapsgewijs (minder problemen met gladheid) oplossen.
Heb ik gevraagd en volgens hem zijn ze niet geschikt voor veengrond. Ik kan ook nog eens het schroefpalenbedrijf direct benaderen voor advies.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201390555
M'n droom was eigenlijk om ook een steiger te laten maken tegen de gehele waterkant. De totale kosten zouden dan de 20k ruimschoots overschrijden. Ik denk dat we op 25k uit zouden komen. Wat een bedrag, joh! In mijn beleving kun je daar een klein huis van bouwen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:35:41 #287
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390593
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
M'n droom was eigenlijk om ook een steiger te laten maken tegen de gehele waterkant. De totale kosten zouden dan de 20k ruimschoots overschrijden. Ik denk dat we op 25k uit zouden komen. Wat een bedrag, joh! In mijn beleving kun je daar een klein huis van bouwen.
Nou, dat valt tegen nowadays :D .
Enne, dromen kunnen toch ook in stukjes gerealiseerd worden? Nu het eerste deel, over een paar jaar de steiger. Na een jaar of anderhalf heeft alles gewoon dezelfde kleur.
pi_201390656
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De Volgermeerpolder is m'n voorbeeld. Alle ellende weghalen zou onbetaalbaar zijn. En dus laten we de ellende zoveel mogelijk mogelijk met rust en bouwen we erop verder. De bloemenweide is daar een voorbeeld van: het zou een enorme klus zijn om het landbouwplastic, de stenen en het glas onder de grond weg te halen. We laten dat zitten en profiteren van het unieke ecosysteem dat erdoor is ontstaan.

Ja dat probeer ik met mijn tuin ook te doen. Voormalige oprit, er hebben van allerlei opslagtanks in gezeten en er heeft hier jarenlang een garagebedrijf gezeten dus veel puin, zand, troep en vervuiling in de grond. In overleg met ecologisch hovenier alles gewoon laten zitten, bovenop het zand wat aarde/compost aangebracht en gemengd, en de planten doen de rest van het werk. En mulchen. Veel inheemse planten doen het juist heel goed op die arme grond.

quote:
Eigenlijk zouden we ook zoiets moeten doen met het terras en de paden. De twee belangrijkste complicerende factoren zijn:
- de hoogteverschillen tussen de gebouwen en de tuin
- het feit dat de grond voortdurend verzakt

We zouden bijvoorbeeld een soort keerwand moeten hebben om een terras te maken dat precies aansluit op de vouwdeur achter ons huis. Maar hoe ga ik in hemelsnaam zoiets maken? Aan instructiefilmpjes heb ik niet zoveel, want ik wil de grond juist zoveel mogelijk met rust laten en in filmpjes wordt steevast uitgegaan van bepaalde grondwerkzaamheden.
Zou er ook een soort ecologisch grondwerkersbedrijf bestaan? Ik kijk wel eens filmpjes van zo'n ecologisch hovenier die heel veel doet met puin en daar keerwandjes van bouwt. Misschien is er ook zo iemand die weet hoe jouw grondsoort werkt?
  donderdag 16 september 2021 @ 21:39:20 #289
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390669
Om die reden houdt onze oprit momenteel ook na een meter of 30 op. Geld op. Rest komt later wel :+ .
pi_201390677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nou, dat valt tegen nowadays :D
Hehe, true.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk met geld, maar 10k is wel een mentale grens. Dan zie ik dat onze andere droom om een passief inkomen te genereren en geen fuck meer te doen in het gedrang komt. 't Is een kwestie van keuzes maken: leven met een verzakt terras dat je zo nu en dan wat oplapt of een strakke, comfortabele tuininrichting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201390725
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef yinu het volgende:

Zou er ook een soort ecologisch grondwerkersbedrijf bestaan? Ik kijk wel eens filmpjes van zo'n ecologisch hovenier die heel veel doet met puin en daar keerwandjes van bouwt. Misschien is er ook zo iemand die weet hoe jouw grondsoort werkt?
Dat vind ik een geweldige suggestie!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:43:17 #292
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390762
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat probeer ik met mijn tuin ook te doen. Voormalige oprit, er hebben van allerlei opslagtanks in gezeten en er heeft hier jarenlang een garagebedrijf gezeten dus veel puin, zand, troep en vervuiling in de grond. In overleg met ecologisch hovenier alles gewoon laten zitten, bovenop het zand wat aarde/compost aangebracht en gemengd, en de planten doen de rest van het werk. En mulchen. Veel inheemse planten doen het juist heel goed op die arme grond.
[..]
Hier ben je wel tegenstrijdig. Als je arme grond wil moet je juist niet mulchen. Er schijnen trouwens ook planten zijn die grond reinigen van chemische troep als lood en kwik. Ook die moet je niet mulchen (want dan zit het weer in de grond) maar afvoeren als chemisch afval. Je grond wordt er wel door gereinigd. Ze doen dat hier in de regio ergens om grond waar een verzinken heeft gezeten te reinigen.

Maar goed, dat helpt niet tegen landbouwplastic, puin en glas. Mensen die dat onder de grond stoppen mogen ze van mij kielhalen :( .
  donderdag 16 september 2021 @ 21:44:14 #293
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201390785
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hehe, true.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk met geld, maar 10k is wel een mentale grens. Dan zie ik dat onze andere droom om een passief inkomen te genereren en geen fuck meer te doen in het gedrang komt. 't Is een kwestie van keuzes maken: leven met een verzakt terras dat je zo nu en dan wat oplapt of een strakke, comfortabele tuininrichting.
Mja, passief inkomen op basis van vermogen fixen staat haaks op geld uitgeven ja :+ .
pi_201390908
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hier ben je wel tegenstrijdig. Als je arme grond wil moet je juist niet mulchen. Er schijnen trouwens ook planten zijn die grond reinigen van chemische troep als lood en kwik. Ook die moet je niet mulchen (want dan zit het weer in de grond) maar afvoeren als chemisch afval. Je grond wordt er wel door gereinigd. Ze doen dat hier in de regio ergens om grond waar een verzinken heeft gezeten te reinigen.

Maar goed, dat helpt niet tegen landbouwplastic, puin en glas. Mensen die dat onder de grond stoppen mogen ze van mij kielhalen :( .
Ja klopt, maar ik hoef ook niet alle grond voor altijd arm te houden... sommige stukjes mogen wel 'van nature' wat rijker worden.

Gelukkig hebben we geen noemenswaardige lood- en kwikvervuiling (er is uitgebreid bodemonderzoek gedaan). Dwz die stoffen zijn binnen de normen. Maar wel heeeeeel veel puin en glas, vanaf ongeveer begin 1900 opgehoopt, toen is het voormalige tuindersgebied hier bij de stad getrokken en heeft er op ons perceel eerst een meubelfabriek en daarna een garage gestaan dus wel wat aardolievervuiling. Dit wordt als het goed is ook door de planten en bacteriën afgebroken op den duur, we hebben geen saneringsplicht gelukkig, maar ik kweek eetbare dingen toch maar in aparte containers...
pi_201390963
quote:
17s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vind ik een geweldige suggestie!
Oh ja hij heet Loek Gorris (ik moest even zoeken, hij is in het bloemen-en-planten-in-eigen-tuin-topic ook wel eens voorbij gekomen)

Maar ook in de eco-huizenbouw heb je veel mensen die keerwanden enzo bouwen. Dus misschien is dat een soort 'lead'.
pi_201395861
Het bleek heel nuttig om m'n moedeloosheid hier te delen. Ik ben bevestigd in m'n beeld dat de reguliere route (aanleg van terras en paden door een bedrijf) te kostbaar wordt en dankzij @yinu ben ik op een nieuw spoor gezet. Of eigenlijk een oud spoor, want ik heb eerder al een en ander gedeeld over ecokathedralen.

Mijn idee is nu het volgende. Voor terras en paden lijkt halfverharding toch de beste keuze. Ik kan dan zelf in de loop der jaren ophogen. Dat maakt de oplossing duurzaam. Ik vind het niet zo'n probleem om met kruiwagens in de weer te gaan; dat doe ik elders in de tuin ook. Als ik er te oud en krakkemikkig voor ben, dan huur ik er wel iemand voor in. :+ Dit staat me meer aan dan t.z.t. een heel vlonder te moeten laten vervangen.

Ik wil echter wel wat hoogteverschillen overbruggen her en der. Een van de punten op m'n wensenlijst is bijvoorbeeld een terras dat op de vouwdeur aansluit:



Daarvoor moet het terras flink de hoogte in. Als ik met halfverharding wil werken, moet ik een vorm van grondkering hebben. Dat zou met stapelmuurtjes kunnen, en dan geen strakke met L-elementen maar organische. Dat past veel beter bij wat ik met de rest van de tuin aan het doen ben. Ik vind dit wel een spannend onderdeel, want niet alle stapelmuurtjes staan me aan. Dit vind ik bijvoorbeeld wél mooi:



Ik durf het niet in m'n eentje aan, alleen al omdat hetgeen nu in de grond is verwerkt loeizwaar is. Misschien kan dat ook wel weer als een vorm van fundering worden gebruikt (denk aan de betonranden). Daarom lijkt het me goed om iemand te zoeken die advies kan geven en mee kan helpen met ontwerp en uitvoering. Via de website van de Wilde Weelde heb ik contact gezocht met een ecologische hovenier in de buurt. Hopelijk wordt dat wat.

En ik moet vanzelfsprekend m'n vriend nog overtuigen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396102
Dat vind ik wel mooi, Claudia. Onze tuin ligt hoger dan het terras en het huis (40 cm). Daar hebben we nu toch L elementen tegen gezet, ookal vind ik het ook niet mooi, maar het was de meest economische keuze. Voor aanleggen van bestrating waren we al flink wat geld kwijt. Mijn plan is om boven die L elementen een aantal hangplanten neer te zetten, met het idee van een rotstuin in het achterhoofd...
pi_201396184
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:07 schreef Jagärtrut het volgende:
Dat vind ik wel mooi, Claudia. Onze tuin ligt hoger dan het terras en het huis (40 cm). Daar hebben we nu toch L elementen tegen gezet, ookal vind ik het ook niet mooi, maar het was de meest economische keuze. Voor aanleggen van bestrating waren we al flink wat geld kwijt. Mijn plan is om boven die L elementen een aantal hangplanten neer te zetten, met het idee van een rotstuin in het achterhoofd...
Snap ik. Wordt heel mooi, denk ik!

Ik heb zelf ook de L-elementen overwogen, maar het nadeel is dat alles hier wegzakt en ophogen niet gaat zonder alles weer weg te halen en opnieuw aan te brengen. Het aardige van een wat 'slordiger' stapelmuurtje lijkt me dat je nog eens wat erbij kunt stapelen. Een van de vragen die ik heb, is of zoiets stabiel genoeg wordt. Maar goed, we hebben ook weer niet met een enorme hoogte te maken.

Iets anders wat ik hoop, is dat door planten te integreren in het muurtje de wortels de grond bij elkaar houden en daardoor het verzakken wordt tegengegaan. Zo werkt dat bij ons achterin de tuin ook: het riet en de gele lis houden de grond intact. Of dat in de praktijk ook zo werkt met een stapelmuurtje weet ik niet. Stenen zijn ontzettend zwaar en daarmee verzakt de grond mogelijk juist nog sneller.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik. Wordt heel mooi, denk ik!

Ik heb zelf ook de L-elementen overwogen, maar het nadeel is dat alles hier wegzakt en ophogen niet gaat zonder alles weer weg te halen en opnieuw aan te brengen. Het aardige van een wat 'slordiger' stapelmuurtje lijkt me dat je nog eens wat erbij kunt stapelen. Een van de vragen die ik heb, is of zoiets stabiel genoeg wordt. Maar goed, we hebben ook weer niet met een enorme hoogte te maken.

Iets anders wat ik hoop, is dat door planten te integreren in het muurtje de wortels de grond bij elkaar houden en daardoor het verzakken wordt tegengegaan. Zo werkt dat bij ons achterin de tuin ook: het riet en de gele lis houden de grond intact. Of dat in de praktijk ook zo werkt met een stapelmuurtje weet ik niet. Stenen zijn ontzettend zwaar en daarmee verzakt de grond mogelijk juist nog sneller.
Bij ons drongen ze er toch erg op aan om die L-elementen te gebruiken, omdat we op het laagste punt van een heuvel zitten, en de grond als het nat is toch erg gaat drukken.

Wat ik ook mooi vind zijn houten keerwanden, maar dat lag ver buiten ons budget: https://www.jadimex.be/keerwanden.html
pi_201396751
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:38 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Bij ons drongen ze er toch erg op aan om die L-elementen te gebruiken, omdat we op het laagste punt van een heuvel zitten, en de grond als het nat is toch erg gaat drukken.
Een regulier aanlegbedrijf, denk ik? Die lui van de Wilde Weelde hebben een informatieblad over muren stapelen samengesteld. Daar staat ook technische informatie in. Het is niet zo dat ze zomaar wat doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396754
Ik open even een nieuw topic.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')