abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 februari 2021 @ 11:54:58 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198109640
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In het artikel komt ook een stel voor dat een rooster heeft afgeplakt vanwege ongemak. Da's misschien begrijpelijk maar niet goed. Ik heb die strijd ook met mijn vriend. Zo zet hij telkens in de badkamer het rooster dicht waarop ik het open doe. Dat herhaalt zich elke dag.

Ik heb hem voorgesteld een meter aan te schaffen waarmee we het CO2-gehalte kunnen bepalen. Misschien maakt hem dat bewuster van het belang van ventilatie.
Ik snap het ook wel, ons (tijdelijke) nieuwbouw appartement heeft ook roosters en ook nog eens boven alle ramen, die allemaal aan de zuidzijde zitten en waar de wind vaak vol op staat, het is soms ronduit onprettig in de buurt van de ramen en zelfs als de roosters helemaal dicht staan komt er toch lucht doorheen, het is soms echt vies koud.

Dit heeft idd tot gevolg dat mensen van alles gaan doen om die kou/tocht maar buiten te houden.

Ik weet met ons nieuwe huis ook nog steeds niet of ik nou wel of geen spijt ga krijgen van ventilatie met roosters boven de ramen en afvoer met mechanische ventilatie.
Gelukkig is het wel zo verdeeld dat beneden alle ramen aan de noord- en zuidzijde een rooster hebben, en boven de ramen aan de oost- en westzijde, dus ik ben heel benieuwd wat dat voor de comfortbeleving gaat betekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 20 februari 2021 @ 12:00:07 #252
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198109720
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Interessante bevindingen ! Is het geen nadeel dat je in nieuwbouw woningen geen raam los kunt zetten ? Dat je helemaal afhankelijk bent van je balans ventilatie of wtw ..
Wij hadden in ons vorige nieuwbouwhuis alleen WTW en BV, geen roosters boven de ramen. De ramen konden wel open. Maar zolang het niet boven de 25graden was bleven ze fijn dicht. We hebben nu ook weer gekozen voor WTW en BV. Ten eerste omdat we de roosters niet mooi vinden in de klassieke ramen die we hier terug gebracht hebben en ten tweede omdat we van verschillende mensen klachten horen over tocht bij de ramen. Hiervoor hebben we de voorzetwanden wel breed moeten maken en speciale constructies rond de inbouwspots bedacht zodat je geen extra luchttoe/afvoeren op het plafond hebt. Maar wij zouden dus niet anders willen. Misschien scheelt het wel dat wij nooit met de slaapkamerdeur dicht slapen dus geen kleine dichte ruimten hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198109777
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik snap het ook wel, ons (tijdelijke) nieuwbouw appartement heeft ook roosters en ook nog eens boven alle ramen, die allemaal aan de zuidzijde zitten en waar de wind vaak vol op staat, het is soms ronduit onprettig in de buurt van de ramen en zelfs als de roosters helemaal dicht staan komt er toch lucht doorheen, het is soms echt vies koud.

Dit heeft idd tot gevolg dat mensen van alles gaan doen om die kou/tocht maar buiten te houden.

Ik weet met ons nieuwe huis ook nog steeds niet of ik nou wel of geen spijt ga krijgen van ventilatie met roosters boven de ramen en afvoer met mechanische ventilatie.
Gelukkig is het wel zo verdeeld dat beneden alle ramen aan de noord- en zuidzijde een rooster hebben, en boven de ramen aan de oost- en westzijde, dus ik ben heel benieuwd wat dat voor de comfortbeleving gaat betekenen.
Bij ons in de badkamer zit het rooster inderdaad op de zuidkant. Bij het douchen kan dat onaangenaam zijn, dus ik snap dat hij het rooster daarvoor dicht doet. Het is meestal maar kort en een groot deel van het jaar is het niet nodig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 12:10:25 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198109842
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bij ons in de badkamer zit het rooster inderdaad op de zuidkant. Bij het douchen kan dat onaangenaam zijn, dus ik snap dat hij het rooster daarvoor dicht doet. Het is meestal maar kort en een groot deel van het jaar is het niet nodig.
Gelijk de bouwtekening even bekeken want de badkamer met raam heeft het raam aan de zuidzijde, maar heeft idd geen rooster boven het raam. De andere badkamer heeft geen raam. Ze hebben wel allebei de MV boven de douche (dat is in dit appartement fout gegaan, daar zit hij in de andere hoek :X )

Maar met hoe Soneal doucht denk ik dat het raam regelmatig even in de kiepstand mag tijdens/na het douchen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198110272
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gelijk de bouwtekening even bekeken want de badkamer met raam heeft het raam aan de zuidzijde, maar heeft idd geen rooster boven het raam. De andere badkamer heeft geen raam. Ze hebben wel allebei de MV boven de douche (dat is in dit appartement fout gegaan, daar zit hij in de andere hoek :X )

Maar met hoe Soneal doucht denk ik dat het raam regelmatig even in de kiepstand mag tijdens/na het douchen :D
Wij hebben ook mechanische ventilatie boven de douche. Werkt heel goed, vind ik. Ik merk dat de luchtvochtigheid rap naar een normaal niveau gaat (meten is weten!).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198114472
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Interessante bevindingen ! Is het geen nadeel dat je in nieuwbouw woningen geen raam los kunt zetten ? Dat je helemaal afhankelijk bent van je balans ventilatie of wtw ..
Ik heb een nieuwbouwappartement uit 2006 met wtw, maar kan in alle kamers ramen openzetten. In loggia die aan slaapkamer grenst (slaapkamer grenst niet aan buitenmuur) heb ik nu ook het raam op kiepstand staan omdat het toch net wat fijner is met dit weer dan alleen de wtw maar draaien.
En zeker met nog wat warmer weer is ramen open ook echt nodig voor afkoelen omdat de HR++ ramen als kacheltjes fungeren.
pi_198114478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:03 schreef Claudia_x het volgende:
Ik neem me telkens voor om te vragen aan mijn lief wat voor fijnstofmeter we hebben - en vergeet het dan. Misschien denk ik er vandaag aan!

Er stond een mooie reportage in de Volkskrant over luchtkwaliteit in huis: Koken, strijken, een kaarsje – zet u daarna weleens een raampje open? Verschillende Volkskrantlezers hebben een tijd een meter in hun huis opgehangen en de data doorgegeven. Een aantal bevindingen:

- Er is niet veel bekend over wat binnenshuis schadelijk is en wat niet. Na het strijken loopt het fijnstofgehalte bijvoorbeeld op, maar het is goed mogelijk dat dat niet schadelijk is.
- Er zijn geen grote verschillen tussen de luchtkwaliteit in oude huizen en in nieuwbouwhuizen. Bewonersgedrag is de belangrijkste bepalende factor.
- Kinderen die opgroeien in een huishouden met een gasfornuis hebben 20% meer kans op longklachten.
- Het fijnstofgehalte loopt pas echt flink op bij pannenkoeken bakken en wokken (weet ik ook uit eigen ervaring).
- Gemiddeld de helft van het fijnstof komt van buiten (heb ik zelf met Oud & Nieuw duidelijk ervaren).
- Er komt veel fijnstof vrij door het branden van kaarsen, vooral bij waxinelichtjes in een glazen pot. Ook kaarsen die flakkeren (bijv. doordat ze op de tocht staan) stoten meer schadelijke fijnstof uit.
- Slapen met het raam open is de beste manier om het CO2-gehalte in de slaapkamer onder de geadviseerde maximumwaarde te houden. Ook in een nieuwbouwwoning met ventilatiesysteem blijft het CO2-gehalte niet onder deze waarde als het raam dicht blijft.
Interessant, ben ook wel benieuwd naar jullie meter. Ik moet nodig de ventilatiekanalen laten schoonmaken, dus ben ook heel benieuwd of dat ook nog effect heeft op wat je op de meter kan aflezen.
pi_198161136
Even nagevraagd: we hebben nu een fijnstofmeter van Xiaomi.

Ik ben intussen bezig met voorbereidingen voor het verder opknappen van de kas. Vorig jaar zijn de kapotte ruiten en raamopeners vervangen en zijn kleine reparaties verricht. Het eerste wat ik ga doen is borderranden maken. Daar heb ik deze voor besteld van Cortenstaal (met als bijkomstig voordeel dat die slakwerend zijn):



Verder sta ik op het punt om Achterhoeks padvast te bestellen als ondergrond op de plekken waar geen borders komen. Ik twijfel hier licht over. Ik ben nog naar alternatieve ondergronden aan het kijken zoals tegels. Mocht iemand ideeën hebben, dan zijn die heel welkom.

Tot slot moeten er nog zes plastic delen in de kas worden vervangen door glas. Ik twijfel nog over zelf glas kopen en vervangen of volledig uitbesteden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:27 #259
5428 crew  miss_sly
pi_198161662
Wat is je twijfel over padvast?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198161793
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:42 schreef miss_sly het volgende:
Wat is je twijfel over padvast?
De kas is een binnenruimte, dus dat biedt wat meer mogelijkheden dan buiten. Ik kwam ergens bijvoorbeeld het idee tegen om Portugese tegels te plakken op grindtegels. Dat vond ik er leuk uitzien. Alleen denk ik dat dat al met al veel duurder wordt.

Lief kwam met het idee om vlondertegels van de Ikea te gebruiken. Dat lijkt me niks: dat is meer iets voor een verharde ondergrond. Bovendien zijn ook die dingen duur voor de circa 15m2 die ik nodig heb.

Misschien zijn er nog opties die ik over het hoofd zie? Ik heb dus niet zozeer twijfels over padvast zelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 14:56:42 #261
5428 crew  miss_sly
pi_198161920
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De kas is een binnenruimte, dus dat biedt wat meer mogelijkheden dan buiten. Ik kwam ergens bijvoorbeeld het idee tegen om Portugese tegels te plakken op grindtegels. Dat vond ik er leuk uitzien. Alleen denk ik dat dat al met al veel duurder wordt.

Lief kwam met het idee om vlondertegels van de Ikea te gebruiken. Dat lijkt me niks: dat is meer iets voor een verharde ondergrond. Bovendien zijn ook die dingen duur voor de circa 15m2 die ik nodig heb.

Misschien zijn er nog opties die ik over het hoofd zie? Ik heb dus niet zozeer twijfels over padvast zelf.
Portugese tegels zijn vast erg mooi, inderdaad. Vaak niet goedkoop, of het duurder is dan padvast weet ik niet. Is gemakkelijk te berekenen, natuurlijk.

Die vlonders van Ikea zou ik ook niet zo fan van zijn. Dan zou je eerder aan hardhouten vlonders/tegels/planken denken.

Je zou kunnen denken aan tegels of stapstenen in grind.
Of betongrastegels, in een leuk patroon of keien zoals ik heb.



And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198162055
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Portugese tegels zijn vast erg mooi, inderdaad. Vaak niet goedkoop, of het duurder is dan padvast weet ik niet. Is gemakkelijk te berekenen, natuurlijk.
Jep, maar dan moet ik ook grindtegels hebben. En dan is het weer zoeken of ik die gratis of voor een leuk prijsje via Marktplaats kan krijgen. Mijn inschatting is dat het alsnog erg prijzig gaat worden.

quote:
Die vlonders van Ikea zou ik ook niet zo fan van zijn. Dan zou je eerder aan hardhouten vlonders/tegels/planken denken.

Je zou kunnen denken aan tegels of stapstenen in grind.
Of betongrastegels, in een leuk patroon of keien zoals ik heb.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Grind en betongrastegels lijken me onhandig omdat ik er wat meubilair wil kunnen zetten en je dan steeds wegzakt. Wat voor mij ook een rol speelt, is dat ik geen werk wil hebben aan maaien of onkruid wieden.

Ik zou eventueel een vlonder van lange planken kunnen maken, maar ook hout is niet bepaald goedkoop in aanschaf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198172730
Ik heb me verder ingelezen en ben erachter gekomen dat we onder padvast nog 10cm zand zouden moeten aanbrengen. Als alternatief voor de kas overweeg ik houtsnippers. Mocht dat niet bevallen, dan kunnen we later alsnog padvast kiezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 22:27:04 #264
5428 crew  miss_sly
pi_198172883
Ligt er geen zand op de plek waar je padvast zou willen?
Volgens de leverancier was het voldoende als er duinzand of ander grof zand onder ligt. Het is vooral belangrijk dat er goede drainage is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198173022
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:27 schreef miss_sly het volgende:
Ligt er geen zand op de plek waar je padvast zou willen?
Volgens de leverancier was het voldoende als er duinzand of ander grof zand onder ligt. Het is vooral belangrijk dat er goede drainage is.
Nee, wij wonen op veengrond. En het grondwaterpeil is (zeker nu) hoog, dus afgraven betekent in water graven. Dat wordt meer werk dan ik dacht en de kosten zijn ook hoger. Een big bag houtsnippers van 1 m3 heb ik al voor 30 euro. Daar zal nog wel onkruid doorheen groeien, dus ideaal is dat niet. Maar omdat het vanzelf verteert, is het ook geen ramp om het over een jaar of paar jaar te vervangen door iets anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198173068
@Leandra, ik meen me te herinneren dat jij cacaodoppen in je borders had. Klopt dat?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 22:36:23 #267
5428 crew  miss_sly
pi_198173083
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, wij wonen op veengrond. En het grondwaterpeil is (zeker nu) hoog, dus afgraven betekent in water graven. Dat wordt meer werk dan ik dacht en de kosten zijn ook hoger. Een big bag houtsnippers van 1 m3 heb ik al voor 30 euro. Daar zal nog wel onkruid doorheen groeien, dus ideaal is dat niet. Maar omdat het vanzelf verteert, is het ook geen ramp om het over een jaar of paar jaar te vervangen door iets anders.
Ah ja, dat is wel een ding, inderdaad. Houtsnippers is denk ik we fijn. Ga ik hier ook een terrasje mee aanleggen. Of boomschors, moet ik nog even bekijken. Ik denk dat dat misschien ook fijner is met blote voeten :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:36:28 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198173084
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:35 schreef Claudia_x het volgende:
@:Leandra, ik meen me te herinneren dat jij cacaodoppen in je borders had. Klopt dat?
Ja, bij het oude huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198173122
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, bij het oude huis.
Is er een reden dat je voorkeur had voor cacaodoppen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198173138
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ah ja, dat is wel een ding, inderdaad. Houtsnippers is denk ik we fijn. Ga ik hier ook een terrasje mee aanleggen. Of boomschors, moet ik nog even bekijken. Ik denk dat dat misschien ook fijner is met blote voeten :)
Ik ga even op onderzoek uit. Zo kom ik erachter dat Franse boomschors weliswaar duurder is maar ook langer meegaat. En ik zou zelf wel redelijk fijn gesnipperd hout willen hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:40:25 #271
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198173157
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is er een reden dat je voorkeur had voor cacaodoppen?
Ik denk dat dat onder andere was omdat katten er een hekel aan hebben :D
Verder leek het me prima tegen onkruid, maar dat viel wat tegen.

Edit: dat laatste kan ook zijn omdat ik te zuinig was geweest met de cacaodoppen... kennelijk moet het een laag van 4 a 5 cm zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198173207
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat dat onder andere was omdat katten er een hekel aan hebben :D
Verder leek het me prima tegen onkruid, maar dat viel wat tegen.
Ja, dat heb ik ook gemerkt met de houtsnippers die ik in borders heb gebruikt. Ik vermoed dat ik een dikkere laag had moeten aanbrengen.

Cacaodoppen schijnen ook slakken te weren - dat is wel weer fijn!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:43:39 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198173240
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook gemerkt met de houtsnippers die ik in borders heb gebruikt. Ik vermoed dat ik een dikkere laag had moeten aanbrengen.

Cacaodoppen schijnen ook slakken te weren - dat is wel weer fijn!
Ik had mijn post net nog aangepast; dat ik waarschijnlijk te zuinig was geweest :')
Met een dikkere laag zal het prima werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198173278
Note to self: cacaodoppen onder m'n clematis strooien. ik doe dat nu met eierschalen en dat ziet er niet uit. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:46:32 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198173306
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:47:18 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198173317
Na het strooien wel even nat maken, anders vliegen ze bij het eerste zuchtje wind alle kanten op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198173380
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:47 schreef Leandra het volgende:
Na het strooien wel even nat maken, anders vliegen ze bij het eerste zuchtje wind alle kanten op.
Ik denk dat het in de kas wel mee zal vallen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:30:33 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198174087
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat het in de kas wel mee zal vallen!
Oh ja, in de kas... blondt :X :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198174128
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:35 schreef Claudia_x het volgende:
@:Leandra, ik meen me te herinneren dat jij cacaodoppen in je borders had. Klopt dat?
Hebben mijn ouders gehad, dat stinkt! :o
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_198174133
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:33 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Hebben mijn ouders gehad, dat stinkt! :o
Naar chocola? O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:34:19 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198174147
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Naar chocola? O+
Behoorlijk heftig de eerste dagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198174758
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Naar chocola? O+
Nee helaas niet :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_198177649
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ga even op onderzoek uit. Zo kom ik erachter dat Franse boomschors weliswaar duurder is maar ook langer meegaat. En ik zou zelf wel redelijk fijn gesnipperd hout willen hebben.
Houtsnippers verteren vooral door schimmel. In de kas zal het toch vrij droog zijn, daar blijven de houtsnippers dan veel langer hard. Zoveel schimmel als houtsnippers in een natte omgeving ontwikkelt wil je niet in een kas; zeker niet als je erin/erop wil zitten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198182465
quote:
3s.gif Op woensdag 24 februari 2021 09:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Houtsnippers verteren vooral door schimmel. In de kas zal het toch vrij droog zijn, daar blijven de houtsnippers dan veel langer hard. Zoveel schimmel als houtsnippers in een natte omgeving ontwikkelt wil je niet in een kas; zeker niet als je erin/erop wil zitten.
Het hoge grondwaterpeil is wel iets om op te letten. Ik denk dat ik wat ophoog met aarde, daar met een wals overheen ga en daaroverheen de houtsnippers doe. Ik ga maar m'n eigen houtsnippers gebruiken voor nu, heb ik besloten. Daar heb ik er niet genoeg van, maar ik kan van de buren nog een berg takken krijgen die de hakselaar in kunnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 februari 2021 @ 17:38:07 #285
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198183562
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het hoge grondwaterpeil is wel iets om op te letten. Ik denk dat ik wat ophoog met aarde, daar met een wals overheen ga en daaroverheen de houtsnippers doe. Ik ga maar m'n eigen houtsnippers gebruiken voor nu, heb ik besloten. Daar heb ik er niet genoeg van, maar ik kan van de buren nog een berg takken krijgen die de hakselaar in kunnen.
Pas met houtsnippers op voor broei, je wil niet dat er brand ontstaat in je kas. (Google even op biomassabrand)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198184508
quote:
[..]

Ik ga even op onderzoek uit. Zo kom ik erachter dat Franse boomschors weliswaar duurder is maar ook langer meegaat. En ik zou zelf wel redelijk fijn gesnipperd hout willen hebben.
Ik haal het altijd hier.

Even boedelbak volladen en gaan.

Zijn snippers die ze opvangen bin het kweken van orchideeën. Schoner schors kan je haast niet vinden.
  woensdag 24 februari 2021 @ 19:39:32 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198185588
Claudia, jouw schilders gebruikten toch Sigma verf, of heb ik dat verkeerd onthouden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198188449
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:38 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Pas met houtsnippers op voor broei, je wil niet dat er brand ontstaat in je kas. (Google even op biomassabrand)
Is er dan iets wat je daartegen kunt doen, anders dan geen houtsnippers gebruiken? Beetje nat maken bij warm weer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198188456
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 19:39 schreef Leandra het volgende:
Claudia, jouw schilders gebruikten toch Sigma verf, of heb ik dat verkeerd onthouden?
Ja, klopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:40:01 #290
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198189454
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 21:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is er dan iets wat je daartegen kunt doen, anders dan geen houtsnippers gebruiken? Beetje nat maken bij warm weer?
Juist vocht zorgt voor deze broei. Het beste is om het niet te dik te leggen. Wij hadden in onze voortuin op een lager gelegen stuk wat meer liggen zodat het aan de bovenkant gelijk was, hier ging het broeien. En in de biomassacentrale waar ik heb gewerkt lag het natuurlijk altijd op een grote berg, om het uit te krijgen werd het naar buiten geveegd en uitgespreid.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198189519
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:40 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Juist vocht zorgt voor deze broei. Het beste is om het niet te dik te leggen. Wij hadden in onze voortuin op een lager gelegen stuk wat meer liggen zodat het aan de bovenkant gelijk was, hier ging het broeien. En in de biomassacentrale waar ik heb gewerkt lag het natuurlijk altijd op een grote berg, om het uit te krijgen werd het naar buiten geveegd en uitgespreid.
Interessante informatie, dank je! Hoe merk je dat het gaat broeien? Zie je dan dat het gaat smeulen zoals houtskool op een barbecue?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:44:20 #292
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198189583
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Interessante informatie, dank je! Hoe merk je dat het gaat broeien? Zie je dan dat het gaat smeulen zoals houtskool op een barbecue?
je ruikt het vooral eerst, smeulen vind echt onder de oppervlakte plaats, dus misschien sowieso regelmatig een beetje doorharken, dat het los blijft liggen.

Ik had het dus op mijn werk regelmatig gehoord (zegt de brand bij een transportband bij de Amercentrale je iets?) en toch had ik er thuis niet bij stil gestaan tot we iets roken en het uit elkaar gingen harken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:50:33 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198189750
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 21:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, klopt.
Ah mooi, en kon je daar ook een beetje je Farrow & Ball kleuren in krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198189756
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]

je ruikt het vooral eerst, smeulen vind echt onder de oppervlakte plaats, dus misschien sowieso regelmatig een beetje doorharken, dat het los blijft liggen.

Ik had het dus op mijn werk regelmatig gehoord (zegt de brand bij een transportband bij de Amercentrale je iets?) en toch had ik er thuis niet bij stil gestaan tot we iets roken en het uit elkaar gingen harken.
Daarom houd ik nou zo van Fok! O+ Ik zou er nooit bij stil hebben gestaan. Best bizar dat je het thuis ook mee hebt gemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198189763
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah mooi, en kon je daar ook een beetje je Farrow & Ball kleuren in krijgen?
Ja hoor, geen enkel probleem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:53:42 #296
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198189818
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daarom houd ik nou zo van Fok! O+ Ik zou er nooit bij stil hebben gestaan. Best bizar dat je het thuis ook mee hebt gemaakt.
Gelukkig kwamen we er snel achter en was het alleen wat zwart geschroeid, maar we kwamen toen nog alleen in het weekend bij het huis om te klussen, dus had ook anders kunnen gaan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198214739
De kas op de dag dat we de sleutel van ons huis kregen:



Situatie eind vorig jaar:



Stap 1: tegels en plastic weghalen



Stap 2: borderranden maken




Dit weekeinde stap 3: het middenstuk ophogen met aarde en houtsnippers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198215276
Mooie borderranden zo met die afgeronde hoeken.
pi_198220066
Waar zijn die borderranden van gemaakt? Heel mooi!
  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 19:35:47 #300
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198222193
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 17:06 schreef Malteser het volgende:
Waar zijn die borderranden van gemaakt? Heel mooi!
Ben ook wel benieuwd; het lijken dunne stalen platen ofzo die gebogen zijn; erg netjes gedaan en een hele vooruitgang zo ! ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')