abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 17:14:57 #226
5428 crew  miss_sly
pi_197327688
Wat een cadeautje dat je die prachtige uitzichten daar hebtn O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197327837
Misschien is het ook nog aardig om de eerste bevindingen van de fijnstofmeter te delen. Bij ons staat de meter in de keuken om vooral te kijken wat de invloed is van het koken:

- Bij bakken loopt het fijnstofgehalte snel op, maar neemt ook best snel af.
- Wij bakken weinig. Dat hadden we ook zonder de meter wel kunnen weten, maar op veel avonden blijft de meter op 1 staan omdat er alleen eten wordt gekookt en/of de oven in gaat. Dat realiseerden we ons pas door de meter.
- De meter staat bijna altijd op een minimum van 1, maar er zijn dagen die een uitzondering vormen. Het hogere fijnstofgehalte in huis lijkt dan samen te hangen met het fijnstofgehalte buiten. Op Nieuwjaarsdag hadden we bijvoorbeeld relatief lang een hoog fijnstofgehalte in huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 17:20:28 #228
5428 crew  miss_sly
pi_197327881
Dat bord in het hoekje van dochter vind ik erg leuk, Fijn hoekje zo, zeker ook omdat je naar buiten kunt kijken.
pi_197327905
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:
Wat een cadeautje dat je die prachtige uitzichten daar hebtn O+
Er ligt nu ijs op het water en dat is een nieuwe ervaring voor ons! We hopen dat we snel eens kunnen schaatsen achter ons huis. Nou ja, de kinderen en ik hopen het. Lief verafschuwt kou en sneeuw en ijs.
pi_197327934
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:20 schreef miss_sly het volgende:
Dat bord in het hoekje van dochter vind ik erg leuk, Fijn hoekje zo, zeker ook omdat je naar buiten kunt kijken.
Ja, het fleurt de boel daar meteen op. En het is erg handig. Ze heeft het cadeau gekregen voor kerst.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 17:23:08 #231
5428 crew  miss_sly
pi_197327974
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er ligt nu ijs op het water en dat is een nieuwe ervaring voor ons! We hopen dat we snel eens kunnen schaatsen achter ons huis. Nou ja, de kinderen en ik hopen het. Lief verafschuwt kou en sneeuw en ijs.
Lijkt me geweldig, schaatsen achter je huis. Dat je er niet op uit hoeft, maar gewoon in je achtertuin de schaatsen onderbindt en gaat. En als je er genoeg van hebt, hobbel je zo naar huis, waar je lekker neerploft en warme chocolademelk of lekkere soep kunt pakken. Hoe heerlijk winters wil je het hebben? O+
pi_197328077
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Lijkt me geweldig, schaatsen achter je huis. Dat je er niet op uit hoeft, maar gewoon in je achtertuin de schaatsen onderbindt en gaat. En als je er genoeg van hebt, hobbel je zo naar huis, waar je lekker neerploft en warme chocolademelk of lekkere soep kunt pakken. Hoe heerlijk winters wil je het hebben? O+
Ik was er sceptisch over of we het nog (gauw) mee gaan maken, maar de buren garanderen ons dat het snel en vaak dichtvriest achter ons huis. *O*

Intussen zwemt een van de buurvrouwen nog elke dag in het water voor ons huis. :o
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 17:32:32 #233
5428 crew  miss_sly
pi_197328271
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik was er sceptisch over of we het nog (gauw) mee gaan maken, maar de buren garanderen ons dat het snel en vaak dichtvriest achter ons huis. *O*

Intussen zwemt een van de buurvrouwen nog elke dag in het water voor ons huis. :o
O, wat een bikkel.
Ik overweeg wel volgend jaar een nieuwjaarsduik :Y

Als ze het ijs maar niet open zwemt :o
  zondag 10 januari 2021 @ 18:12:58 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197329294
Leuk hoekje voor je dochter en wat een uitzichten heb je daar O+
Resistance is futile.
pi_197330277
Ja, dit zijn wel erg fraaie foto’s. Fantastisch hoor, dat uitzicht!
Is dat zo?
  woensdag 10 februari 2021 @ 15:04:58 #236
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_197925927
Kunnen jullie al vanuit de tuin schaatsen? O+
pi_197927038
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 15:04 schreef Gentianella het volgende:
Kunnen jullie al vanuit de tuin schaatsen? O+
Zeker!

woensdag 10 februari 2021 @ 16:22:02 #238
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_197927503
Wat tof!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 10 februari 2021 @ 17:14:39 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197928479
Oh wow! O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197928588
Mooie plaatsjes O+
Lijkt me zo tof vanuit je eigen tuin kunnen schaatsen.
  woensdag 10 februari 2021 @ 22:47:42 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197935988
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zeker!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oh, beetje jaloers ben ik!
Resistance is futile.
  woensdag 10 februari 2021 @ 23:09:57 #242
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_197936371
Héél vet! O+
pi_197941716
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:19 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien is het ook nog aardig om de eerste bevindingen van de fijnstofmeter te delen. Bij ons staat de meter in de keuken om vooral te kijken wat de invloed is van het koken:

- Bij bakken loopt het fijnstofgehalte snel op, maar neemt ook best snel af.
- Wij bakken weinig. Dat hadden we ook zonder de meter wel kunnen weten, maar op veel avonden blijft de meter op 1 staan omdat er alleen eten wordt gekookt en/of de oven in gaat. Dat realiseerden we ons pas door de meter.
- De meter staat bijna altijd op een minimum van 1, maar er zijn dagen die een uitzondering vormen. Het hogere fijnstofgehalte in huis lijkt dan samen te hangen met het fijnstofgehalte buiten. Op Nieuwjaarsdag hadden we bijvoorbeeld relatief lang een hoog fijnstofgehalte in huis.
Welke meter heb je?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197944598
Oh wat een heerlijke winterplaatjes!
pi_198108957
Ik neem me telkens voor om te vragen aan mijn lief wat voor fijnstofmeter we hebben - en vergeet het dan. Misschien denk ik er vandaag aan!

Er stond een mooie reportage in de Volkskrant over luchtkwaliteit in huis: Koken, strijken, een kaarsje – zet u daarna weleens een raampje open? Verschillende Volkskrantlezers hebben een tijd een meter in hun huis opgehangen en de data doorgegeven. Een aantal bevindingen:

- Er is niet veel bekend over wat binnenshuis schadelijk is en wat niet. Na het strijken loopt het fijnstofgehalte bijvoorbeeld op, maar het is goed mogelijk dat dat niet schadelijk is.
- Er zijn geen grote verschillen tussen de luchtkwaliteit in oude huizen en in nieuwbouwhuizen. Bewonersgedrag is de belangrijkste bepalende factor.
- Kinderen die opgroeien in een huishouden met een gasfornuis hebben 20% meer kans op longklachten.
- Het fijnstofgehalte loopt pas echt flink op bij pannenkoeken bakken en wokken (weet ik ook uit eigen ervaring).
- Gemiddeld de helft van het fijnstof komt van buiten (heb ik zelf met Oud & Nieuw duidelijk ervaren).
- Er komt veel fijnstof vrij door het branden van kaarsen, vooral bij waxinelichtjes in een glazen pot. Ook kaarsen die flakkeren (bijv. doordat ze op de tocht staan) stoten meer schadelijke fijnstof uit.
- Slapen met het raam open is de beste manier om het CO2-gehalte in de slaapkamer onder de geadviseerde maximumwaarde te houden. Ook in een nieuwbouwwoning met ventilatiesysteem blijft het CO2-gehalte niet onder deze waarde als het raam dicht blijft.
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 11:26:56 #246
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198109293
Interessante bevindingen ! Is het geen nadeel dat je in nieuwbouw woningen geen raam los kunt zetten ? Dat je helemaal afhankelijk bent van je balans ventilatie of wtw ..
pi_198109323
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Interessante bevindingen ! Is het geen nadeel dat je in nieuwbouw woningen geen raam los kunt zetten ? Dat je helemaal afhankelijk bent van je balans ventilatie of wtw ..
Mijn conclusie is van wel. Het CO2-gehalte in nieuwbouwwoningen is over het algemeen wel iets beter.

Ik kan dat op basis van dit artikel eigenlijk niet zeggen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 20-02-2021 11:37:43 ]
  zaterdag 20 februari 2021 @ 11:35:21 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198109376
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Die systemen zijn wel zoveel duurder dan type C ventilatie (roosters boven de ramen icm mechanische ventilatie) dat dat nog lang niet de standaard zal worden.

Voor WTW en BV heb je eigenlijk een breedplaatvloer nodig en dat het beton dan in het werk gestort wordt, dat is dusdanig duurder (ongeveer 15K bij een grote woning), dat ik dat voorlopig niet de standaard in de bouw zie worden.

Vooralsnog zullen roosters wel de norm blijven.
Moet je ze wel openzetten natuurlijk, maar dat is bij MV sowieso nodig, er moet verse lucht binnenkomen zodat er lucht kan worden afgezogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198109466
Ik pak even de passage hierover erbij:

Bij het onderzoek vergeleek de Volkskrant twee groepen woningen. Enerzijds woningen van voor 1980 die het puur moeten hebben van ramen en roosters. Anderzijs nieuwbouwwoningen met een modern ventilatiesysteem, maar waar de goede isolatie verhindert dat er frisse lucht door naden en kieren binnenkomt. Een duidelijk verschil is niet te zien.

Jakob is niet verbaasd: 'Je ziet steeds dat de variatie in bewonersgedrag alles overheerst. Uit eerder onderzoek komt wel naar voren dat nieuwbouwwoningen wat betere CO2-waarden hebben. Maar voor fijnstof zien we geen duidelijk verschil.'
pi_198109488
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:35 schreef Leandra het volgende:

Moet je ze wel openzetten natuurlijk, maar dat is bij MV sowieso nodig, er moet verse lucht binnenkomen zodat er lucht kan worden afgezogen.
In het artikel komt ook een stel voor dat een rooster heeft afgeplakt vanwege ongemak. Da's misschien begrijpelijk maar niet goed. Ik heb die strijd ook met mijn vriend. Zo zet hij telkens in de badkamer het rooster dicht waarop ik het open doe. Dat herhaalt zich elke dag.

Ik heb hem voorgesteld een meter aan te schaffen waarmee we het CO2-gehalte kunnen bepalen. Misschien maakt hem dat bewuster van het belang van ventilatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')