abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199740595
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]

:D
Daar komt die van ons ook vandaan trouwens. Zijn echt handige dingen. We hadden em met 3 man binnen een uurtje in elkaar zitten.

Een opberghok zou ik trouwens niet met ramen maken. Dan zit je altijd tegen de zooi aan te kijken... dat kasje is erg gaaf, maar lijkt mij a relaxt als opberghok.
Ik ga er wel serieus naar kijken. 5x2 is iets breder dan de fundering, dus daar moeten we dan nog wat op bedenken. En ik zou het tuinontwerp er wat op aan moeten passen. Dan zorg ik dat het een zwart ding wordt en er van alles tegenaan groeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199740618
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga er wel serieus naar kijken. 5x2 is iets breder dan de fundering, dus daar moeten we dan nog wat op bedenken. En ik zou het tuinontwerp er wat op aan moeten passen. Dan zorg ik dat het een zwart ding wordt en er van alles tegenaan groeit.
Kiwi's doen het heel erg goed in Nederland op een zuidmuur. Wij hadden meer dan 100 kiwi's per jaar.
pi_199741053
Ik vind die demontabele containers echt heel tof. En ik zie er ook meteen een mogelijke toepassing in voor in onze misschien toekomstige woning in het bedrijfspand waar we al jaren over dromen dus hij gaat meteen op mijn pinterestboard 'droomhuis'
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:19 #204
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199741156
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hier heb ik em gewoon op 8 tegels staan. 1tj van 3x2 dus.
pi_199741211
En als de container aka schuur pikzwart is, wordt het dan niet bloedjeheet in de zomer? 😳
Vergelijk een auto in de zon op de parkeerplaats: je kunt niet eens het stuur vasthouden. Oh, of komt dat door de autoruiten? #confuus
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:52:23 #206
36431 bleiblei
pi_199741954
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:35 schreef AnneX het volgende:
En als de container aka schuur pikzwart is, wordt het dan niet bloedjeheet in de zomer? 😳
Vergelijk een auto in de zon op de parkeerplaats: je kunt niet eens het stuur vasthouden. Oh, of komt dat door de autoruiten? #confuus
Nee, wordt inderdaad bloedje heet in de zomer :) .
pi_199742388
Over heet gesproken: we hebben deze week in de kas de 45 graden aangetikt (met alle ramen open).
pi_199742573
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
Over heet gesproken: we hebben deze week in de kas de 45 graden aangetikt (met alle ramen open).
Ik win, mijn kas zat verleden week over de 50 graden (hoger gaat de thermometer helaas niet). Maar ja, het was hier in Portugal 34 graden dus logisch. Het is nu behoorlijk lager omdat we er schaduwdoek overheen hebben gezet. Dat zou je ook moeten doen, scheelt behoorlijk.
pi_199742615
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
Je bent bekend met witkalk voor de kas?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199742777
Ik ken het kassenwit inderdaad, maar ik vind het zonde om het te gebruiken. We hebben de kas ook voor de mooi.

Waarom zijn zulke hoge temperaturen in de kas eigenlijk precies slecht voor planten? Ik zie nu nog niet dat de planten eronder lijden. Er staan mediterrane planten en de kiwi en druif doen het prima. Overige planten had ik afgelopen week al uitgeplant in de tuin.

Ik heb er rekening mee gehouden dat een schaduwdoek handig kan zijn, maar ik wil wel graag weten waarvoor ik zo'n doek precies installeer.
pi_199743022
Ligt eraan watvoor planten je er hebt staan. Als je er enkel planten hebt staan die tegen die hitte kunnen dan is er niet zoveel aan de hand. Veel mensen gebruiken het als verlengde van de moestuin en stellen daardoor andere eisen aan een kas.
pi_200737679
Het vervangen van de voličre heb ik voor nu stopgezet. Projectjes voor de komende tijd:

- Vervangen van enkele ruiten in de kas (die niet kapot zijn maar last hebben van corrosie).
- Schilderwerk (uitbesteed). Kozijnen aan de zijkant van de garage worden gerepareerd en geverfd. Ook het onooglijke tuinmuurtje met grijze bakstenen wordt geverfd. Een stuk kozijn van de badkamer wordt bijgewerkt omdat verf er loslaat.
- Aanleggen van een robotmaaiersysteem. We hebben gekozen welke robotmaaier het wordt (Worx M500) en wachten de komst van het nieuwste model af. Eigenlijk wilde ik pas een robotmaaier kopen als de contouren van de tuin definitief waren, maar ik heb nog maar één nieuwe border in de planning en ik zorg ervoor dat ik later nog een aanpassing daarvoor kan maken. Ik heb geen hekel aan maaien, maar het tuinieren kost best veel tijd en die kan ik beter aan de borders besteden.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 17:43:13 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200738909
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Het vervangen van de voličre heb ik voor nu stopgezet. Projectjes voor de komende tijd:

- Vervangen van enkele ruiten in de kas (die niet kapot zijn maar last hebben van corrosie).
- Schilderwerk (uitbesteed). Kozijnen aan de zijkant van de garage worden gerepareerd en geverfd. Ook het onooglijke tuinmuurtje met grijze bakstenen wordt geverfd. Een stuk kozijn van de badkamer wordt bijgewerkt omdat verf er loslaat.
- Aanleggen van een robotmaaiersysteem. We hebben gekozen welke robotmaaier het wordt (Worx M500) en wachten de komst van het nieuwste model af. Eigenlijk wilde ik pas een robotmaaier kopen als de contouren van de tuin definitief waren, maar ik heb nog maar één nieuwe border in de planning en ik zorg ervoor dat ik later nog een aanpassing daarvoor kan maken. Ik heb geen hekel aan maaien, maar het tuinieren kost best veel tijd en die kan ik beter aan de borders besteden.
De WR165E?
Die hadden we voor hier ook in de planning idd...

Wil je de draden zelf aanleggen of ga je dat laten doen?
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200739038
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

De WR165E?
Die hadden we voor hier ook in de planning idd...

Wil je de draden zelf aanleggen of ga je dat laten doen?
Die ja. Ik heb vandaag contact gehad met de Hornbach en hij is daar rond 1 september in de winkel voor 799 euro. Ik wil liever niet bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen.

Ik ga het aanleggen zelf doen. Het lijkt me niet zulk moeilijk werk, maar wel een flinke klus omdat we niet bepaald een eenvoudige tuin hebben. Je moet goed nadenken over wat je met hoeken doet, obstakels, 'eilandborders' en minder permanente delen van je tuin zoals een trampoline. Maar het is ook een kans voor me om het ontwerp wat aan te passen op de robotmaaier. Met name daarom zie ik installatie door iemand anders niet zitten.

Ik vond zelf het topic over robotmaaiers op het Tweakersforum heel leerzaam.
pi_200742996
Wij hebben een robotmaaier. En je bent in het begin nog wel aan het tweaken met de draadjes.
Aanleggen is kinderspel en zou ik nooit laten doen.
Je leert vanzelf waar die niet genoeg over de draad rijdt en waar je border dus wat groter moet worden of je draad wat moet verleggen.
Het is wel handig om in de hoeken een extra lus draad in de grond te stoppen, zodat je altijd kunt corrigeren.

Ik heb het zelf op 3 verschillende manieren aangelegd.

Eerste keer middels infrezen.
Later heb ik bij een nieuw gazon alles onder de graszoden gelegd.
En bij een net ingezaaid gazon heb ik het in de grond geduwd toen het gras er net een beetje op kwam.
En bij later gecorrigeerde stukken heb ik het over het gras heen gelegd en met die pennen vastgeslagen.
Elke methode heeft zijn eigen voor en nadelen.

Op het gras leggen en met pennen er in slaan is goed te corrigeren, maar als je gaat vericuteren moetnje oppassen, want een verticuteermachine rolt niet af.

Infrezen is erg makkelijk het ligt iets onder het gras en jenkunt dus wel verticuteren echter heb je een machine nodig om het er in te krijgen of je moet erg met een schep in de weer.

Onder de zoden klonk leuk, maar je moet heel goed weten wat je doet want het is moeilijk te corrigeren.

Wij hebben een husqvarna en daar kun je twee draden op elkaar leggen naar een border/boom/ trampoline toe en daar een cirkel maken de maaier ziet die lijn dan niet en steekt daar gewoon over. Dat is echter voor elk merk anders.

Even verdiepen in de installatie wijze dus.
Watch me drijving!
pi_200743029
En een robotmaaier levert erg mooi gras op.
Watch me drijving!
  woensdag 4 augustus 2021 @ 21:46:23 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200743121
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die ja. Ik heb vandaag contact gehad met de Hornbach en hij is daar rond 1 september in de winkel voor 799 euro. Ik wil liever niet bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen.

Ik ga het aanleggen zelf doen. Het lijkt me niet zulk moeilijk werk, maar wel een flinke klus omdat we niet bepaald een eenvoudige tuin hebben. Je moet goed nadenken over wat je met hoeken doet, obstakels, 'eilandborders' en minder permanente delen van je tuin zoals een trampoline. Maar het is ook een kans voor me om het ontwerp wat aan te passen op de robotmaaier. Met name daarom zie ik installatie door iemand anders niet zitten.

Ik vond zelf het topic over robotmaaiers op het Tweakersforum heel leerzaam.
Ja, op basis daarvan hadden wij ook voor de Worx gekozen, vooral omdat het prijsverschil met de Husqvarna vrij behoorlijk is, en we niet zo'n enorm gazon hebben dat je dan eigenlijk wel voor een Husqvarna zou moeten kiezen.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  woensdag 4 augustus 2021 @ 21:51:03 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200743201
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:41 schreef Boris_Boef het volgende:
En een robotmaaier levert erg mooi gras op.
Ik begreep van een bevriende hovenier dat de truc vooral is dat je de maaier niet te laag laat maaien.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_200744245
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik begreep van een bevriende hovenier dat de truc vooral is dat je de maaier niet te laag laat maaien.
Dat klopt hier rijdt dat ding hele dagen rond. En hij houdt het bij er is dus geen noodzaak om heel kort te maaien.
Als je begint, begin je ook op de hoogste stand totdat alles egaal er uit ziet en dan ga je een stand lager. En dat herhaal je totdat de gewenste hoogte bereikt is.

Ik heb goede ervaringen gehoord over word houdt wel rekening met een flinke overcapaciteit. De capaciteit is aangegeven op een vierkant stuk. Als je meerdere stukken hebt of borders of gangen dan kost dat ook tijd of capaciteit.
Kleinere modellen moeten vaker laden wat ook weer ten koste van maaicapaciteit gaat.
Watch me drijving!
pi_200744369
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:53 schreef Claudia_x het volgende:
Als je met de prijs van een andere winkel of webshop naar de Hornbach gaat krijg je het voor dezelfde prijs of nog goedkoper. Tip ;)
  woensdag 4 augustus 2021 @ 22:58:03 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200744405
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:48 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dat klopt hier rijdt dat ding hele dagen rond. En hij houdt het bij er is dus geen noodzaak om heel kort te maaien.
Als je begint, begin je ook op de hoogste stand totdat alles egaal er uit ziet en dan ga je een stand lager. En dat herhaal je totdat de gewenste hoogte bereikt is.

Ik heb goede ervaringen gehoord over word houdt wel rekening met een flinke overcapaciteit. De capaciteit is aangegeven op een vierkant stuk. Als je meerdere stukken hebt of borders of gangen dan kost dat ook tijd of capaciteit.
Kleinere modellen moeten vaker laden wat ook weer ten koste van maaicapaciteit gaat.
Wij hebben ongeveer 300m˛ gras, dat ligt keurig aan een stuk (3 kanten om het huis heen) met achterin de tuin alleen een trampoline en een stuk waar ik kunstgras heb gelegd omdat we daar op termijn een kapschuur willen, en gras wat er niet ligt hoeven we er dan ook niet uit te halen.
Misschien moeten er nog een aantal tegels in het gras gelegd worden zodat er dan ook een pad naar de toekomstige kapschuur is, maar dat is het wel eigenlijk.

Ik neem aan dat die Worx M500 dan idd wel voldoet.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_200744540
Ik vind het mooie van de Worx dat ie lekker eenvoudig is. Ik heb liever dat iets er niet op zit dan dat het niet gemaakt is om heel te blijven.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Watch me drijving!
pi_200751343
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:40 schreef Boris_Boef het volgende:
Het is wel handig om in de hoeken een extra lus draad in de grond te stoppen, zodat je altijd kunt corrigeren.
Wat een fijne post, dank je! Deze tip had ik nog niet gelezen en ga ik zeker toepassen. Je kunt wel knippen en opnieuw verbinden met connectoren, maar ik heb ook wel gelezen dat het problemen op kan leveren als je dat te vaak doet.

quote:
Ik heb het zelf op 3 verschillende manieren aangelegd.
Ik ben wel gewend om met de spade te werken en heb getwijfeld tussen ingraven of gewoon strak op het gras leggen. Ik ga strak op het gras leggen omdat ik waarschijnlijk volgend jaar nog één nieuwe border wil maken en omdat ik niet verticuteer. Ik heb begrepen dat het draad vanzelf mooi ingroeit.

quote:
Wij hebben een husqvarna en daar kun je twee draden op elkaar leggen naar een border/boom/ trampoline toe en daar een cirkel maken de maaier ziet die lijn dan niet en steekt daar gewoon over. Dat is echter voor elk merk anders.
De Worx heeft modules die je apart koopt en waarmee je kunt zorgen dat obstakels worden vermeden (bijv. een tuinstoel die ineens in het gazon staat) en waarmee je zones in kunt stellen die 'off limits' zijn (bijv. een trampoline). Wij gaan beide modules kopen. Obstakeldetectie zou ervoor moeten zorgen dat egeltjes er niet aan gaan.
pi_200751574
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:56 schreef Elleska het volgende:

[..]

Als je met de prijs van een andere winkel of webshop naar de Hornbach gaat krijg je het voor dezelfde prijs of nog goedkoper. Tip ;)
Sowieso niets dan lof voor de Hornbach. Ik had het contactformulier ingevuld en kreeg binnen een half uur een medewerker aan de telefoon met een antwoord over beschikbaarheid van het nieuwe model.
pi_200752094
Gelukkig…het woord ‘egeltjes’ is gevallen. w/
https://www.egelwerkgroep.com/post/robotmaaiers-gevaar-voor-egels
pi_200753014
Egeltjes is nog een reden om overcapaciteit te hebben dan hoef je 's nachts niet te maaien.
Watch me drijving!
pi_200753321
Hoeveel overcapaciteit is raadzaam?
  Moderator donderdag 5 augustus 2021 @ 13:44:30 #228
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200754987
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 11:21 schreef AnneX het volgende:
Gelukkig…het woord ‘egeltjes’ is gevallen. w/
https://www.egelwerkgroep.com/post/robotmaaiers-gevaar-voor-egels
Daarom maait die bij mijn vader alleen overdag ergens tussen 12 en 16 uur; de kans dat hij dan een egel tegenkomt is nihil denk ik.
pi_200759393
Onze Husqvarna maait inderdaad ook alleen overdag. Tussen 10.00 en 19.00 uur, meen ik.
Is dat zo?
pi_200759746
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:26 schreef Claudia_x het volgende:
Hoeveel overcapaciteit is raadzaam?
Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik kwam bij een Google actie op volgende website
https://agriworld.nl/hoe-vaak-moet-een-robotmaaier-maaien/
Samenvatting:
De capaciteit van de maaier is op basis van 24 uur wat betekent dat je in 12 uur maar de helft kunt maaien. Dus van 500 blijft dan maar 250 over. Houdt je ook rekening met veroudering kun je er nog wat vanaf tellen.
En hoef je niet iedere dag te maaien dan kun je er weer wat bij optellen. Heb je meerdere gebieden waar het apparaat naartoe moet dan kost dit heel veel capaciteit.

We hebben hier een maaier met capaciteit voor 4500 m2 en we hebben 1200 m2 ofzo in 3 stukken verdeeld met doorgangen en oprit. In het voorjaar twijfel je echt of je wel genoeg capaciteit hebt. Nu is de maaier helemaal bij en gaat het met gemak.
Watch me drijving!
pi_200759857
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:24 schreef Boris_Boef het volgende:

[..]

Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik kwam bij een Google actie op volgende website
https://agriworld.nl/hoe-vaak-moet-een-robotmaaier-maaien/
Samenvatting:
De capaciteit van de maaier is op basis van 24 uur wat betekent dat je in 12 uur maar de helft kunt maaien. Dus van 500 blijft dan maar 250 over. Houdt je ook rekening met veroudering kun je er nog wat vanaf tellen.
En hoef je niet iedere dag te maaien dan kun je er weer wat bij optellen. Heb je meerdere gebieden waar het apparaat naartoe moet dan kost dit heel veel capaciteit.

We hebben hier een maaier met capaciteit voor 4500 m2 en we hebben 1200 m2 ofzo in 3 stukken verdeeld met doorgangen en oprit. In het voorjaar twijfel je echt of je wel genoeg capaciteit hebt. Nu is de maaier helemaal bij en gaat het met gemak.
Hm, dan ga ik toch de M700 overwegen. Dank!
pi_200817918
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]

Ik ben wel gewend om met de spade te werken en heb getwijfeld tussen ingraven of gewoon strak op het gras leggen. Ik ga strak op het gras leggen omdat ik waarschijnlijk volgend jaar nog één nieuwe border wil maken en omdat ik niet verticuteer. Ik heb begrepen dat het draad vanzelf mooi ingroeit.
Heb de draden ook op het gras gelegd en met pennen vastgezet. Na een goede week zie je 95% niet meer. Voordeel is dat je het nog relatief makkelijk kan aanpassen.

Ik maai ook alleen overdag en heb overcapaciteit factor vier. Dat is vooral omdat ik daarmee rond uur of acht in de ochtend kan maaien en goed en wel klaar en als de kinderen een keer buiten zijn om te spelen. Zeker de jongste (2) heeft nogal de neiging om de grasmaaier te commanderen en voor mijn gemoedsrust is het prettiger dat er geen kans is om over een kindervoetje heen te maaien :-)

Regen sensor is een aanrader, maar zit er volgens mij ook op. Niet zozeer omdat maaien in de regen nu zo’n issue is, maar vooral omdat gras dan gladder is en je maaier dan bij een obstakel ipv er tegen aan te rijden en daarna draaien er langs kan glijden met als gevolg dat die je gras ‘omploegt’.
pi_200845255
Ik heb een RAL-kleurenwaaier gekocht. Had ik dat maar jaren eerder gedaan! Afijn, de beoogde kleur van het tuinmuurtje heb ik nog even aangepast ( alweer :') ) en ik heb vast een kleur voor de toekomstige garagedeur uitgezocht. Ik heb begrepen dat er standaardkleuren zijn voor die dingen. Ik heb geen zin om later een deur in een andere kleur te laten spuiten en daar fors extra voor te betalen, dus ik heb de waaier gebruikt om de kleur van de garagedeur van de buren te bepalen en die van ons erop af te stemmen (en daar dan weer de kleur van het muurtje op af te stemmen).
pi_200962864
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hm, dan ga ik toch de M700 overwegen. Dank!
Heb je de knoop al doorgehakt? Ik heb gisteren de Landroid M500 aangeschaft en ga de komende weken eens kijken hoe ik die optimaal aansluit/installeer.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 11:41:34 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200963674
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:45 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Heb je de knoop al doorgehakt? Ik heb gisteren de Landroid M500 aangeschaft en ga de komende weken eens kijken hoe ik die optimaal aansluit/installeer.
De WR141E of de WR165E?
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_200963741
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 11:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
De WR141E of de WR165E?
De WR141E. Het leek me het prijsverschil met de 2.0 niet waard.
pi_200965804
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:45 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ja, wij gaan voor de 700. We hebben zo'n 350 m2 aan gras, maar het is niet bepaald één groot open stuk.
pi_200965829
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 13:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, wij gaan voor de 700. We hebben zo'n 350 m2 aan gras, maar het is niet bepaald één groot open stuk.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Wij hebben tegen de 250m2, met ook best wel wat 'eilandjes'. App instaleren en apparaat koppelen was in ieder geval simpel (QR code scannen, wifi password ingeven, klaar). Als het niet meer zo hard regent, ga ik met de draad aan de slag.
pi_200965942
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 13:47 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Wij hebben tegen de 250m2, met ook best wel wat 'eilandjes'. App instaleren en apparaat koppelen was in ieder geval simpel (QR code scannen, wifi password ingeven, klaar). Als het niet meer zo hard regent, ga ik met de draad aan de slag.
Goed om te horen! Ik vind het aansluiten van het laadstation wel spannend. Hoe gaat dat precies? Wat is nou een goede plek voor zo'n station? Ben je daar al over uit?
pi_200966191
Laadstation zit een adapter aan, die weer in een buiten-stopcontact gaat (of door de muur binnen, de kabel is best lang. Contour-draad gaat in simpele connectortjes (zoals ik vroeger de boxen van mijn stereoset aansloot), dat ziet er niet zo moeilijk uit. In de handleiding staat dat ie aan twee kanten 80 cm 'rechte draad' nodig heeft om optimaal naar huis te kunnen. Bij de Hornbach hadden ze een mini-kunstgras-demoveldje staan, en dat was aan een kant iets kleiner maar werkte ook. Over een paar dagen kan ik je over de praktijk vertellen ;).
pi_201002092
Hij rijdt! En maait! Aansluiten viel reuze mee.
pi_201150268
Net als @miss_sly hebben wij een tiener die aan de middelbare school is begonnen. Het leek me een mooi moment om z'n kamer op dit moment vast te leggen. Er is in ieder geval één ding veranderd.

pi_201150350
Disclaimer: We verheerlijken vuurwapengeweld niet.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:08:28 #244
36431 bleiblei
pi_201150401
Als je em iets lager had gericht, had je een mooie rooie vlek rechts op de muur kunnen flatsen voor een vet effect :D .
  Moderator dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:16:33 #245
5428 crew  miss_sly
pi_201150532
Ik vind de kleuren zo mooi van die kamer!
Echt een tienerkamer, he? Zo langzaamaan verandert dat toch.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201150825
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 11:08 schreef bleiblei het volgende:
Als je em iets lager had gericht, had je een mooie rooie vlek rechts op de muur kunnen flatsen voor een vet effect :D .
Ja, dat valt me nu pas op. Ik zal 'em even iets verhangen. :Y)

Het is trouwens een rekwisiet uit de schoolmusical.
pi_201150836
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind de kleuren zo mooi van die kamer!
Echt een tienerkamer, he? Zo langzaamaan verandert dat toch.
Ja, ik vind dat drumstel zo cool.
pi_201220905
Ik sta op het punt een robotmaaier bij de Hornbach aan te schaffen zodra die online beschikbaar is, maar ik heb een reden om even te wachten. Segway gaat met een nieuwe maaier komen, de Navimow. Geen perimeterdraad! De maaier gebruikt GPS en heeft een boel sensoren. De maaier zou tot 2 cm accuraat z'n positie moeten kunnen bepalen. Ik las hier dat-ie zo'n 1400 dollar moet gaan kosten, wat niet heel goedkoop is maar ook niet zo duur als de huidige generatie maaiers zonder perimeterdraad.

pi_201222074
Die ziet er uit als een leuke optie ja! Ben benieuwd wat ie zou moeten kosten en hoe goed hij verschillende ‘eilanden’ in de tuin aan kan.
pi_201222455
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:13 schreef Tuindier het volgende:
Die ziet er uit als een leuke optie ja! Ben benieuwd wat ie zou moeten kosten en hoe goed hij verschillende ‘eilanden’ in de tuin aan kan.
Hoe gaat het nu met jouw maaier?
  zondag 5 september 2021 @ 10:36:32 #251
36431 bleiblei
pi_201222460
Dat ziet er zeker interessant uit! Ben benieuwd of het ook zo goed werkt. Want dan zou het ook een mooie oplossing hier kunnen zijn.
pi_201222600
Het goedkoopste model (tot 500 m2) gaat 1200 euro kosten. Hier staan alle prijzen.
pi_201224260
quote:
5s.gif Op zondag 5 september 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe gaat het nu met jouw maaier?
Die doet het goed. Ik ben nu zijn grenzen aan het opdoeken met betrekking tot randjes en hoeken, zodat we straks bij het opnieuw aanleggen van het gras de borders kunnen optimaliseren zodat er niks meer de hand hoeft.
  zondag 5 september 2021 @ 14:24:07 #254
36431 bleiblei
pi_201225513
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Het goedkoopste model (tot 500 m2) gaat 1200 euro kosten. Hier staan alle prijzen.
Vraag is of je bij deze maaier die significant efficiënter maait dan andere maaiers, je ook de capaciteit moet halveren als je niet wil dat ie elke dag 8 uur rondjes draait op je grasveld. Want dat vind ik wel een nadeel, dat ze adviseren sochtends en savonds 4 uur de maaier te laten rijden.

Want dat zou echt relaxt zijn. Want ik heb liever een wifi maaier dan een 4g maaier.
  zondag 5 september 2021 @ 16:52:47 #255
80382 manny
30 is best veel
pi_201229012
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 5 september 2021 @ 17:12:42 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201229395
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 16:52 schreef manny het volgende:
#verwondering

Een gewone maaier zorgt er voor dat je regelmatig lekker een tijdje buiten aan het bewegen bent in je eigen tuin. Waarom zou je dat willen vervangen door iets waar je niets voor hoeft te doen.
Tijdgebrek en gemak ^O^
Resistance is futile.
  zondag 5 september 2021 @ 17:33:20 #257
80382 manny
30 is best veel
pi_201229733
quote:
14s.gif Op zondag 5 september 2021 17:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Tijdgebrek en gemak ^O^
Snap het principe uiteraard. Maar ik kom zelden mensen tegen die zeggen “ik zou graag wat minder bewegen en minder in de tuin zijn”.
pi_201230361
quote:
#verwondering

Meer tijd voor het onderhoud aan planten / onkruid wieden? Ook beweging.
  zondag 5 september 2021 @ 18:26:48 #259
36431 bleiblei
pi_201230458
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 17:33 schreef manny het volgende:

[..]
Snap het principe uiteraard. Maar ik kom zelden mensen tegen die zeggen “ik zou graag wat minder bewegen en minder in de tuin zijn”.
Nouja, 2 keer per week 2uur op en neer lopen in de tuin... Dan doe ik heel graag andere dingen ;) . Sterker nog, ik geniet het meeste van de tuin als ik niet bezig ben :P .
pi_201230649
quote:
#verwondering

Zodat ik die tijd aan andere tuinkussens kan besteden inderdaad. Er is ruim voldoende te doen! Naast en fulltime baan die tuin bijhouden is in bepaalde periodes best een opgave.
En robots O+
pi_201230675
quote:
#verwondering

Ik vind maaien zelfs leuk, maar uit ervaring blijkt dat het moeilijk in te passen is in de week. Heb ik tijd, dan regent het vaak of is het gras nog te nat. Bovendien vraagt de rest van de tuin best wat onderhoud. Mijn buren ervaren dat onderhoud als een last en ik wil dat voor zijn. Tuinieren moet ontspannen blijven. Ik ga dus zoveel mogelijk ingrepen plegen om een onderhoudsvriendelijke tuin te creëren. Meer doen kan altijd.
  zondag 5 september 2021 @ 18:43:49 #262
80382 manny
30 is best veel
pi_201230682
Okiedokie !

Ieder zijn ding.
pi_201230698
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 18:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Meer tijd voor het onderhoud aan planten / onkruid wieden? Ook beweging.
Maar ik haal er geen 15.000 stappen mee!
pi_201230979
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 18:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar ik haal er geen 15.000 stappen mee!
Dat misschien niet, maar onderschat het effect van bukken of lang op je hurken zitten ook niet :s)
pi_201231041
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 19:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Dat misschien niet, maar onderschat het effect van bukken of lang op je hurken zitten ook niet :s)
Ik weet het, ik heb nog steeds zoveel spierpijn. :Y)

Maar het is wel grappig dat ik op normale dagen de 10.000 stappen niet haal en op een maaidag er ruim overheen ga.
pi_201236362
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 19:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet het, ik heb nog steeds zoveel spierpijn. :Y)

Maar het is wel grappig dat ik op normale dagen de 10.000 stappen niet haal en op een maaidag er ruim overheen ga.
Je kan een zitmaaier nemen! Ervaring leert dat op een zitmaaier rondtoeren flink bijplust op de stappenteller. Win-win!

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-09-2021 09:24:45 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 september 2021 @ 08:38:54 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201236388
:D _O-
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_201236582
quote:
12s.gif Op maandag 6 september 2021 08:34 schreef sigme het volgende:

[..]
Je kan een zitmaaier nemen! Ervaring leert dat op een zitmaaien rondtoeren flink bijplust op de stappenteller. Win-win!
:D!
pi_201238334
Het was weer mistig vanochtend! Het is dan net alsof de grote stad is uitgewist.

Een jaar geleden:

Anderhalf jaar geleden:

Twee jaar geleden:

In de OP zag ik meer foto's van de tuin een jaar geleden. Deze border had ik net aangelegd. Toen:

Nu:

De vijver is weelderig groen geworden. Toen:

Nu:
pi_201239071
Prachtige foto's! Wat een fijn uitzicht heb je toch.

Die mistige foto's doen me denken aan mijn vroegere treinreizen van Rotterdam naar Den Haag via de Hofpleinlijn door Berkel en Pijnacker. Schitterende zonsopgangen in bepaalde periodes, mistig, koeien in de weilanden, echt prachtig om te zien. En iedereen zat in zijn krantje te lezen en niet naar buiten te kijken... -O-
(de lijn is gestopt in 2006, dus het waren nog krantjes en geen smartphones)
pi_201252623
Wat een mooie foto's weer! Septemberlicht is zo poëtisch. En je tuin wordt echt prachtig.
pi_201388973
Ik heb iemand over de vloer gehad om een offerte te maken voor een vlonderterras bij het huis, inclusief een pad langs de garage. Een ruwe schatting was 15.000 euro. Ik ben me rot geschrokken - is dat een reële prijs?

Nu voel ik me wat moedeloos. Bestraten kan niet omdat tegels verzakken. Een vlonderterras is duur. Halfverharding is iets minder duur maar ook nog steeds erg prijzig. Een vlonderterras gaat een jaar of 20 mee. Halfverharding moet je zelf steeds aanvullen. Ik zie eigenlijk geen echt goede optie meer.
  donderdag 16 september 2021 @ 20:25:30 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201389284
Wat een geld :{
Maar eerlijk gezegd verbaast het me op dit moment niet eens meer.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_201389533
Jeeminee, dat is echt aardig prijzig, helemaal als het maar 20 jaar meegaat!
Ik weet het niet hoor, maar heb je wel eens gekeken naar zo'n tempex of piepschuim-fundering? Mijn ouders wonen ook op slappe grond en daar in de buurt wordt dat wel gebruikt onder opritten of terrassen.
pi_201389992
quote:
11s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:38 schreef yinu het volgende:
Jeeminee, dat is echt aardig prijzig, helemaal als het maar 20 jaar meegaat!
Ik weet het niet hoor, maar heb je wel eens gekeken naar zo'n tempex of piepschuim-fundering? Mijn ouders wonen ook op slappe grond en daar in de buurt wordt dat wel gebruikt onder opritten of terrassen.
Een bestratingsmannetje dat we over de vloer hadden, was er erg sceptisch over. Het enige wat echt helpt, was volgens hem onderheien. Ik vind het zelf onprettig om tempex toe te voegen aan de natuur. En daar komt bij dat grondwerk bij ons in de regel veel werk is en dus veel kost. (De vorige bewoner heeft op bepaalde plekken met piepschuim gewerkt. Doffe ellende. Alles is alsnog verzakt en ik kom al jaren overal korrels piepschuim tegen.)

Ik merk trouwens meer en meer dat ik geen zin heb in een bedrijf dat met grof materieel m'n tuin om zeep helpt. Het liefst zou ik zelf iets maken, maar ik heb geen idee hoe ik alles wat al in de grond zit er ooit uit krijg (denk aan enorme betonnen randen). Misschien moet ik daar dan maar iemand voor inhuren die met klein materieel werkt.
pi_201390080
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een bestratingsmannetje dat we over de vloer hadden, was er erg sceptisch over. Het enige wat echt helpt, was volgens hem onderheien. Ik vind het zelf onprettig om tempex toe te voegen aan de natuur. En daar komt bij dat grondwerk bij ons in de regel veel werk is en dus veel kost. (De vorige bewoner heeft op bepaalde plekken met piepschuim gewerkt. Doffe ellende. Alles is alsnog verzakt en ik kom al jaren overal korrels piepschuim tegen.)

Ik merk trouwens meer en meer dat ik geen zin heb in een bedrijf dat met grof materieel m'n tuin om zeep helpt. Het liefst zou ik zelf iets maken, maar ik heb geen idee hoe ik alles wat al in de grond zit er ooit uit krijg (denk aan enorme betonnen randen). Misschien moet ik daar dan maar iemand voor inhuren die met klein materieel werkt.
Ja dat snap ik ook wel weer, ik vroeg me ook al af hoe tempex dan precies zou functioneren in de natuur. En zeker in zo'n mooi gebied als waar jullie wonen...
  donderdag 16 september 2021 @ 21:21:47 #277
36431 bleiblei
pi_201390277
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:09 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb iemand over de vloer gehad om een offerte te maken voor een vlonderterras bij het huis, inclusief een pad langs de garage. Een ruwe schatting was 15.000 euro. Ik ben me rot geschrokken - is dat een reële prijs?

Nu voel ik me wat moedeloos. Bestraten kan niet omdat tegels verzakken. Een vlonderterras is duur. Halfverharding is iets minder duur maar ook nog steeds erg prijzig. Een vlonderterras gaat een jaar of 20 mee. Halfverharding moet je zelf steeds aanvullen. Ik zie eigenlijk geen echt goede optie meer.
Vergeet niet dat de houtprijzen echt achterlijk zijn. Ik ken de offerte verder niet, maar zou goed kunnen dat het daardoor komt. Wellicht draait daardoor de prijs bij als de materiaalprijzen zakken.

Verder is de grote vraag hoe diep ze de palen van de vlonder de grond in moeten duwen. Kan mij voorstellen dat dat een heel eind is. En dat zal vast ook niet goedkoop zijn.
pi_201390290
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:09 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat snap ik ook wel weer, ik vroeg me ook al af hoe tempex dan precies zou functioneren in de natuur. En zeker in zo'n mooi gebied als waar jullie wonen...
De Volgermeerpolder is m'n voorbeeld. Alle ellende weghalen zou onbetaalbaar zijn. En dus laten we de ellende zoveel mogelijk mogelijk met rust en bouwen we erop verder. De bloemenweide is daar een voorbeeld van: het zou een enorme klus zijn om het landbouwplastic, de stenen en het glas onder de grond weg te halen. We laten dat zitten en profiteren van het unieke ecosysteem dat erdoor is ontstaan.

Eigenlijk zouden we ook zoiets moeten doen met het terras en de paden. De twee belangrijkste complicerende factoren zijn:
- de hoogteverschillen tussen de gebouwen en de tuin
- het feit dat de grond voortdurend verzakt

We zouden bijvoorbeeld een soort keerwand moeten hebben om een terras te maken dat precies aansluit op de vouwdeur achter ons huis. Maar hoe ga ik in hemelsnaam zoiets maken? Aan instructiefilmpjes heb ik niet zoveel, want ik wil de grond juist zoveel mogelijk met rust laten en in filmpjes wordt steevast uitgegaan van bepaalde grondwerkzaamheden.
pi_201390297
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:21 schreef bleiblei het volgende:

Verder is de grote vraag hoe diep ze de palen van de vlonder de grond in moeten duwen. Kan mij voorstellen dat dat een heel eind is. En dat zal vast ook niet goedkoop zijn.
Hij had het over 4 meter. (Hij heeft laatst een vlonder gebouwd bij een van onze buren.)
  donderdag 16 september 2021 @ 21:23:21 #280
36431 bleiblei
pi_201390303
Wat wellicht scheelt is een vlonderterras met gecoate stalen palen in de grond? Dat gaat wel langer mee dan 20 jaar. Hoeft tegen die tijd alleen het dek opnieuw. Ook niet goedkoop, maar scheelt al een hoop.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:24:27 #281
36431 bleiblei
pi_201390327
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hij had het over 4 meter.
Je, dat doe je niet met een grondboor :P . Geen idee hoe ze het dan wel doen, maar er komt in ieder geval meer bij kijken dan wat een gemiddelde prutser als mij zou doen ;) .
pi_201390411
Zouden schroefpalen een optie zijn die kun je goed zelf met de hand in de grond krijgen, hebben wij gebruikt voor het plateau naast het water waar de warmtepomp opstaat en onze vlonder op gaat steunen. Op deze schroefpalen kunnen dan de balken onder de vlonder steunen, hoogteverschil kun je laten af of oplopen of trapsgewijs (minder problemen met gladheid) oplossen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_201390453
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef bleiblei het volgende:
Wat wellicht scheelt is een vlonderterras met gecoate stalen palen in de grond? Dat gaat wel langer mee dan 20 jaar. Hoeft tegen die tijd alleen het dek opnieuw. Ook niet goedkoop, maar scheelt al een hoop.
En ik vraag me af of planken van composiet niet een optie zijn. Ben ik vergeten naar te vragen.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:30:37 #284
36431 bleiblei
pi_201390457
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zouden schroefpalen een optie zijn die kun je goed zelf met de hand in de grond krijgen, hebben wij gebruikt voor het plateau naast het water waar de warmtepomp opstaat en onze vlonder op gaat steunen. Op deze schroefpalen kunnen dan de balken onder de vlonder steunen, hoogteverschil kun je laten af of oplopen of trapsgewijs (minder problemen met gladheid) oplossen.
4 meter diep he ;) .
Veen is wat anders dan de zandgrond in Brabant helaas -O- .
pi_201390480
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:28 schreef SV-tje het volgende:
Heb ik gevraagd en volgens hem zijn ze niet geschikt voor veengrond. Ik kan ook nog eens het schroefpalenbedrijf direct benaderen voor advies.
pi_201390555
M'n droom was eigenlijk om ook een steiger te laten maken tegen de gehele waterkant. De totale kosten zouden dan de 20k ruimschoots overschrijden. Ik denk dat we op 25k uit zouden komen. Wat een bedrag, joh! In mijn beleving kun je daar een klein huis van bouwen.
  donderdag 16 september 2021 @ 21:35:41 #287
36431 bleiblei
pi_201390593
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
M'n droom was eigenlijk om ook een steiger te laten maken tegen de gehele waterkant. De totale kosten zouden dan de 20k ruimschoots overschrijden. Ik denk dat we op 25k uit zouden komen. Wat een bedrag, joh! In mijn beleving kun je daar een klein huis van bouwen.
Nou, dat valt tegen nowadays :D .
Enne, dromen kunnen toch ook in stukjes gerealiseerd worden? Nu het eerste deel, over een paar jaar de steiger. Na een jaar of anderhalf heeft alles gewoon dezelfde kleur.
pi_201390656
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De Volgermeerpolder is m'n voorbeeld. Alle ellende weghalen zou onbetaalbaar zijn. En dus laten we de ellende zoveel mogelijk mogelijk met rust en bouwen we erop verder. De bloemenweide is daar een voorbeeld van: het zou een enorme klus zijn om het landbouwplastic, de stenen en het glas onder de grond weg te halen. We laten dat zitten en profiteren van het unieke ecosysteem dat erdoor is ontstaan.

Ja dat probeer ik met mijn tuin ook te doen. Voormalige oprit, er hebben van allerlei opslagtanks in gezeten en er heeft hier jarenlang een garagebedrijf gezeten dus veel puin, zand, troep en vervuiling in de grond. In overleg met ecologisch hovenier alles gewoon laten zitten, bovenop het zand wat aarde/compost aangebracht en gemengd, en de planten doen de rest van het werk. En mulchen. Veel inheemse planten doen het juist heel goed op die arme grond.

quote:
Eigenlijk zouden we ook zoiets moeten doen met het terras en de paden. De twee belangrijkste complicerende factoren zijn:
- de hoogteverschillen tussen de gebouwen en de tuin
- het feit dat de grond voortdurend verzakt

We zouden bijvoorbeeld een soort keerwand moeten hebben om een terras te maken dat precies aansluit op de vouwdeur achter ons huis. Maar hoe ga ik in hemelsnaam zoiets maken? Aan instructiefilmpjes heb ik niet zoveel, want ik wil de grond juist zoveel mogelijk met rust laten en in filmpjes wordt steevast uitgegaan van bepaalde grondwerkzaamheden.
Zou er ook een soort ecologisch grondwerkersbedrijf bestaan? Ik kijk wel eens filmpjes van zo'n ecologisch hovenier die heel veel doet met puin en daar keerwandjes van bouwt. Misschien is er ook zo iemand die weet hoe jouw grondsoort werkt?
  donderdag 16 september 2021 @ 21:39:20 #289
36431 bleiblei
pi_201390669
Om die reden houdt onze oprit momenteel ook na een meter of 30 op. Geld op. Rest komt later wel :+ .
pi_201390677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nou, dat valt tegen nowadays :D
Hehe, true.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk met geld, maar 10k is wel een mentale grens. Dan zie ik dat onze andere droom om een passief inkomen te genereren en geen fuck meer te doen in het gedrang komt. 't Is een kwestie van keuzes maken: leven met een verzakt terras dat je zo nu en dan wat oplapt of een strakke, comfortabele tuininrichting.
pi_201390725
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef yinu het volgende:

Zou er ook een soort ecologisch grondwerkersbedrijf bestaan? Ik kijk wel eens filmpjes van zo'n ecologisch hovenier die heel veel doet met puin en daar keerwandjes van bouwt. Misschien is er ook zo iemand die weet hoe jouw grondsoort werkt?
Dat vind ik een geweldige suggestie!
  donderdag 16 september 2021 @ 21:43:17 #292
36431 bleiblei
pi_201390762
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat probeer ik met mijn tuin ook te doen. Voormalige oprit, er hebben van allerlei opslagtanks in gezeten en er heeft hier jarenlang een garagebedrijf gezeten dus veel puin, zand, troep en vervuiling in de grond. In overleg met ecologisch hovenier alles gewoon laten zitten, bovenop het zand wat aarde/compost aangebracht en gemengd, en de planten doen de rest van het werk. En mulchen. Veel inheemse planten doen het juist heel goed op die arme grond.
[..]
Hier ben je wel tegenstrijdig. Als je arme grond wil moet je juist niet mulchen. Er schijnen trouwens ook planten zijn die grond reinigen van chemische troep als lood en kwik. Ook die moet je niet mulchen (want dan zit het weer in de grond) maar afvoeren als chemisch afval. Je grond wordt er wel door gereinigd. Ze doen dat hier in de regio ergens om grond waar een verzinken heeft gezeten te reinigen.

Maar goed, dat helpt niet tegen landbouwplastic, puin en glas. Mensen die dat onder de grond stoppen mogen ze van mij kielhalen :( .
  donderdag 16 september 2021 @ 21:44:14 #293
36431 bleiblei
pi_201390785
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hehe, true.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk met geld, maar 10k is wel een mentale grens. Dan zie ik dat onze andere droom om een passief inkomen te genereren en geen fuck meer te doen in het gedrang komt. 't Is een kwestie van keuzes maken: leven met een verzakt terras dat je zo nu en dan wat oplapt of een strakke, comfortabele tuininrichting.
Mja, passief inkomen op basis van vermogen fixen staat haaks op geld uitgeven ja :+ .
pi_201390908
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hier ben je wel tegenstrijdig. Als je arme grond wil moet je juist niet mulchen. Er schijnen trouwens ook planten zijn die grond reinigen van chemische troep als lood en kwik. Ook die moet je niet mulchen (want dan zit het weer in de grond) maar afvoeren als chemisch afval. Je grond wordt er wel door gereinigd. Ze doen dat hier in de regio ergens om grond waar een verzinken heeft gezeten te reinigen.

Maar goed, dat helpt niet tegen landbouwplastic, puin en glas. Mensen die dat onder de grond stoppen mogen ze van mij kielhalen :( .
Ja klopt, maar ik hoef ook niet alle grond voor altijd arm te houden... sommige stukjes mogen wel 'van nature' wat rijker worden.

Gelukkig hebben we geen noemenswaardige lood- en kwikvervuiling (er is uitgebreid bodemonderzoek gedaan). Dwz die stoffen zijn binnen de normen. Maar wel heeeeeel veel puin en glas, vanaf ongeveer begin 1900 opgehoopt, toen is het voormalige tuindersgebied hier bij de stad getrokken en heeft er op ons perceel eerst een meubelfabriek en daarna een garage gestaan dus wel wat aardolievervuiling. Dit wordt als het goed is ook door de planten en bacteriën afgebroken op den duur, we hebben geen saneringsplicht gelukkig, maar ik kweek eetbare dingen toch maar in aparte containers...
pi_201390963
quote:
17s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vind ik een geweldige suggestie!
Oh ja hij heet Loek Gorris (ik moest even zoeken, hij is in het bloemen-en-planten-in-eigen-tuin-topic ook wel eens voorbij gekomen)

Maar ook in de eco-huizenbouw heb je veel mensen die keerwanden enzo bouwen. Dus misschien is dat een soort 'lead'.
pi_201395861
Het bleek heel nuttig om m'n moedeloosheid hier te delen. Ik ben bevestigd in m'n beeld dat de reguliere route (aanleg van terras en paden door een bedrijf) te kostbaar wordt en dankzij @yinu ben ik op een nieuw spoor gezet. Of eigenlijk een oud spoor, want ik heb eerder al een en ander gedeeld over ecokathedralen.

Mijn idee is nu het volgende. Voor terras en paden lijkt halfverharding toch de beste keuze. Ik kan dan zelf in de loop der jaren ophogen. Dat maakt de oplossing duurzaam. Ik vind het niet zo'n probleem om met kruiwagens in de weer te gaan; dat doe ik elders in de tuin ook. Als ik er te oud en krakkemikkig voor ben, dan huur ik er wel iemand voor in. :+ Dit staat me meer aan dan t.z.t. een heel vlonder te moeten laten vervangen.

Ik wil echter wel wat hoogteverschillen overbruggen her en der. Een van de punten op m'n wensenlijst is bijvoorbeeld een terras dat op de vouwdeur aansluit:

Daarvoor moet het terras flink de hoogte in. Als ik met halfverharding wil werken, moet ik een vorm van grondkering hebben. Dat zou met stapelmuurtjes kunnen, en dan geen strakke met L-elementen maar organische. Dat past veel beter bij wat ik met de rest van de tuin aan het doen ben. Ik vind dit wel een spannend onderdeel, want niet alle stapelmuurtjes staan me aan. Dit vind ik bijvoorbeeld wél mooi:

Ik durf het niet in m'n eentje aan, alleen al omdat hetgeen nu in de grond is verwerkt loeizwaar is. Misschien kan dat ook wel weer als een vorm van fundering worden gebruikt (denk aan de betonranden). Daarom lijkt het me goed om iemand te zoeken die advies kan geven en mee kan helpen met ontwerp en uitvoering. Via de website van de Wilde Weelde heb ik contact gezocht met een ecologische hovenier in de buurt. Hopelijk wordt dat wat.

En ik moet vanzelfsprekend m'n vriend nog overtuigen. :+
pi_201396102
Dat vind ik wel mooi, Claudia. Onze tuin ligt hoger dan het terras en het huis (40 cm). Daar hebben we nu toch L elementen tegen gezet, ookal vind ik het ook niet mooi, maar het was de meest economische keuze. Voor aanleggen van bestrating waren we al flink wat geld kwijt. Mijn plan is om boven die L elementen een aantal hangplanten neer te zetten, met het idee van een rotstuin in het achterhoofd...
pi_201396184
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:07 schreef Jagärtrut het volgende:
Dat vind ik wel mooi, Claudia. Onze tuin ligt hoger dan het terras en het huis (40 cm). Daar hebben we nu toch L elementen tegen gezet, ookal vind ik het ook niet mooi, maar het was de meest economische keuze. Voor aanleggen van bestrating waren we al flink wat geld kwijt. Mijn plan is om boven die L elementen een aantal hangplanten neer te zetten, met het idee van een rotstuin in het achterhoofd...
Snap ik. Wordt heel mooi, denk ik!

Ik heb zelf ook de L-elementen overwogen, maar het nadeel is dat alles hier wegzakt en ophogen niet gaat zonder alles weer weg te halen en opnieuw aan te brengen. Het aardige van een wat 'slordiger' stapelmuurtje lijkt me dat je nog eens wat erbij kunt stapelen. Een van de vragen die ik heb, is of zoiets stabiel genoeg wordt. Maar goed, we hebben ook weer niet met een enorme hoogte te maken.

Iets anders wat ik hoop, is dat door planten te integreren in het muurtje de wortels de grond bij elkaar houden en daardoor het verzakken wordt tegengegaan. Zo werkt dat bij ons achterin de tuin ook: het riet en de gele lis houden de grond intact. Of dat in de praktijk ook zo werkt met een stapelmuurtje weet ik niet. Stenen zijn ontzettend zwaar en daarmee verzakt de grond mogelijk juist nog sneller.
pi_201396452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik. Wordt heel mooi, denk ik!

Ik heb zelf ook de L-elementen overwogen, maar het nadeel is dat alles hier wegzakt en ophogen niet gaat zonder alles weer weg te halen en opnieuw aan te brengen. Het aardige van een wat 'slordiger' stapelmuurtje lijkt me dat je nog eens wat erbij kunt stapelen. Een van de vragen die ik heb, is of zoiets stabiel genoeg wordt. Maar goed, we hebben ook weer niet met een enorme hoogte te maken.

Iets anders wat ik hoop, is dat door planten te integreren in het muurtje de wortels de grond bij elkaar houden en daardoor het verzakken wordt tegengegaan. Zo werkt dat bij ons achterin de tuin ook: het riet en de gele lis houden de grond intact. Of dat in de praktijk ook zo werkt met een stapelmuurtje weet ik niet. Stenen zijn ontzettend zwaar en daarmee verzakt de grond mogelijk juist nog sneller.
Bij ons drongen ze er toch erg op aan om die L-elementen te gebruiken, omdat we op het laagste punt van een heuvel zitten, en de grond als het nat is toch erg gaat drukken.

Wat ik ook mooi vind zijn houten keerwanden, maar dat lag ver buiten ons budget: https://www.jadimex.be/keerwanden.html
pi_201396751
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:38 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Bij ons drongen ze er toch erg op aan om die L-elementen te gebruiken, omdat we op het laagste punt van een heuvel zitten, en de grond als het nat is toch erg gaat drukken.
Een regulier aanlegbedrijf, denk ik? Die lui van de Wilde Weelde hebben een informatieblad over muren stapelen samengesteld. Daar staat ook technische informatie in. Het is niet zo dat ze zomaar wat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')