abonnement Unibet Coolblue
pi_199665809
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 09:06 schreef beantherio het volgende:

[..]

Als ze hun "succesverhaal" overeind willen houden dan kun je dit soort dingen niet meer hebben natuurlijk.
Wat soort dingen? Dit is toch precies waar het beleid op gericht is? Zodra ergens COVID wordt geconstateerd gooi je de boel op slot en stamp je de haard tot op de laatste ember uit.
Wel lastig dat er af toch gevallen zijn die na 14 dagen quarantaine positief testen. Was ook al twee keer in NZ gebeurd. Dan loopt het toch verder uit de hand dan wanneer het in de MIQ faciliteiten wordt geconstateerd.
  zaterdag 29 mei 2021 @ 20:24:08 #102
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199672086
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 04:47 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wat soort dingen? Dit is toch precies waar het beleid op gericht is? Zodra ergens COVID wordt geconstateerd gooi je de boel op slot en stamp je de haard tot op de laatste ember uit.
Wel lastig dat er af toch gevallen zijn die na 14 dagen quarantaine positief testen. Was ook al twee keer in NZ gebeurd. Dan loopt het toch verder uit de hand dan wanneer het in de MIQ faciliteiten wordt geconstateerd.
Dit is inderdaad het beleid wat die mafklappers in de regering van Australië als beleid hebben gekozen.

Er moet worden gezegd, het lukt Australië nog redelijk en men reageert direct met een keiharde lockdown.

Maar kijk naar de succeslanden zoals Thailand en eigenlijk alle landen in Zuid-Oost Azië met het dichthouden van grenzen en verplichte quarantaine.
In het ene na het andere land, Thailand, Maleisie, Japan, Zuid-Korea ontstaan er uitbraken.

Het probleem van het beleid zero covid is dat je het nooit zero kunt houden, en in Australië, waar de winter voor de deur staat, daar gaat nog wel een explosie plaatsvinden van besmettingen, terwijl in de VS en Europa waar men heel bewust niet voor een zero covid beleid gekozen heeft steeds meer beperkingen kunnen opheffen, ongetwijfeld door vaccinaties en seizoensinvloeden, maar ook natuurlijke immuniteit.
Terwijl OZ en NZ hun grenzen gesloten moeten houden en de komende tijd onnatuurlijke keiharde lockdowns doorvoeren, de economie van deze landen wordt op deze manier ondergeschikt aan de Aziatische, en dat in nog geen 2 jaar tijd.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 29 mei 2021 @ 20:31:54 #103
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_199672195
Het zou met niet verbazen als ze daar toch wel langer aan de maatregelen vast zitten dan wij. Sowieso zijn we hier natuurlijk veel verder qua "natuurlijk immuniteit" (in de zin van mensen die besmet zijn geweest en antistoffen hebben opgebouwd). Ook is het natuurlijk zo dat men daar bij het minste geval meteen veel strengere maatregelen moet nemen dan wij hier: dit soort strikte lockdowns hebben we nooit gehad. Hier in Nederland is de insteek "zorgen dat de zorg niet overbelast raakt" terwijl het daar "zorgen dat er in het geheel geen besmettingen zijn" is. Dat laatste is veel lastiger dan het eerste.
  zondag 30 mei 2021 @ 20:46:57 #104
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199687658
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:31 schreef beantherio het volgende:
Het zou met niet verbazen als ze daar toch wel langer aan de maatregelen vast zitten dan wij. Sowieso zijn we hier natuurlijk veel verder qua "natuurlijk immuniteit" (in de zin van mensen die besmet zijn geweest en antistoffen hebben opgebouwd). Ook is het natuurlijk zo dat men daar bij het minste geval meteen veel strengere maatregelen moet nemen dan wij hier: dit soort strikte lockdowns hebben we nooit gehad. Hier in Nederland is de insteek "zorgen dat de zorg niet overbelast raakt" terwijl het daar "zorgen dat er in het geheel geen besmettingen zijn" is. Dat laatste is veel lastiger dan het eerste.
Als Australiër mag je niet eens je land uit. Daar moet je toestemming voor vragen, en wordt gegeven als je kan aantonen dat je langer dan 3 maanden gaat.
Denk je dat eens in, een regering die jouw vrijheid om je land te verlaten ontneemt, en als klap op de vuurpijl ook nog eens (tijdelijke) heel strenge lockdowns.

Nu is het ook weer niet zo dat dit geheel als verassing komt, mijn Australische nationaliteit heb ik al enkele jaren geleden bewust afgestaan omdat ik niet geloof in een nanny state zoals Australië.

En ja, dat zij langer aan de maatregelen vastzitten zoals in Europa of de VS is al zeker, tot ergens halverwege 2022 houdt men de grenzen gesloten. Dus de gemiddelde Australiër kan via TV volgen hoe in ieder geval Europa en de VS weer naar elkaar toe reizen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_199688065
quote:
15s.gif Op zondag 30 mei 2021 20:46 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Als Australiër mag je niet eens je land uit. Daar moet je toestemming voor vragen, en wordt gegeven als je kan aantonen dat je langer dan 3 maanden gaat.
Denk je dat eens in, een regering die jouw vrijheid om je land te verlaten ontneemt, en als klap op de vuurpijl ook nog eens (tijdelijke) heel strenge lockdowns.

[..]
Tot 1989/1990 hadden we in oost-Europa alleen maar zulke landen. Blijkbaar zitten er onder zerocovidwappies nogal wat mensen die maar wát graag in één van die toenmalige communistische dictaturen hadden geleefd.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 30 mei 2021 @ 21:17:45 #106
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199688091
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:15 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Tot 1989/1990 hadden we in oost-Europa alleen maar zulke landen. Blijkbaar zitten er onder zerocovidwappies nogal wat mensen die maar wát graag in één van die toenmalige communistische dictaturen hadden geleefd.
Eng land dat Australie.
pi_199688109
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Eng land dat Australie.
Het is daar wel een stuk fijner wonen dan hier.
pi_199688230
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:18 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Het is daar wel een stuk fijner wonen dan hier.
Het lijkt me wel aardig klote wanneer je als niet native Aussie je familie of vrienden in je thuisland niet kunt bezoeken en je ook geen idee hebt hoe lang dat zo zal blijven.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_199688308
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:18 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Het is daar wel een stuk fijner wonen dan hier.
Even de grens over en van een andere cultuur proeven zoals wij hier kunnen is er in Australië niet bij.
  zondag 30 mei 2021 @ 21:30:24 #110
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199688319
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 21:18 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Het is daar wel een stuk fijner wonen dan hier.
Dat is een mening, want het leven in Nederland bevalt mij prima, meer dan in Australië. Het ligt eraan wat je ook zoekt natuurlijk, de Outback in Australië is mooi, maar werk gerelateerd heb ik hier veel meer mogelijkheden dan ik zou hebben gehad in OZ en heb deze dan ook met beide handen aangegrepen.

Het wrange is zelfs dat ik voor NZ en OZ nu cargo tarieven kan vragen die 6 tot 7x hoger liggen dan eerst. Dat legt mijn werkgever echt geen windeieren. Maar die kosten moeten wel door NZ en OZ betaald worden wat bijvoorbeeld ook hun landbouw of zuivelproducten duurder maakt dan de Europese. En als je een beetje in die wereld zit dan zie je bepaalde wijzigingen in Cargo stromen die gezien de geografische ligging 2 jaar geleden onmogelijk zouden zijn geweest, en het is niet gezegd dat dit weer terug gaat naar de oude situatie.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_199691145
Als Australie en Nieuw-Zeeland dit uitzingen tot het grootste deel van de volwassenbevolking is gevaccineerd, dan hebben ze het daar gewoon goed gedaan met relatief minder vrijheidsbeperking dan veel Europese landen en veel minder doden. De maatregelen die nu weer in Victoria worden genomen zijn niet strikter dan waar Frankrijk lang mee te maken heeft gehad, en als je dan toch zulke maatregelen moet nemen kun je het beter vroeg in een uitbraak doen.

Nu de vaccins er zijn is de situatie echt anders dan toen ze er nog niet waren. Zonder vaccins weet je niet hoe lang je steeds weer met maatregelen zit en is het waarschijnlijk dat het er toch een keer doorkomt en je een half jaar met maatregelen zit en toch nog met veel doden.
  maandag 31 mei 2021 @ 19:20:07 #112
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199697992
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 09:15 schreef DrParsifal het volgende:
Als Australie en Nieuw-Zeeland dit uitzingen tot het grootste deel van de volwassenbevolking is gevaccineerd, dan hebben ze het daar gewoon goed gedaan met relatief minder vrijheidsbeperking dan veel Europese landen en veel minder doden. De maatregelen die nu weer in Victoria worden genomen zijn niet strikter dan waar Frankrijk lang mee te maken heeft gehad, en als je dan toch zulke maatregelen moet nemen kun je het beter vroeg in een uitbraak doen.

Nu de vaccins er zijn is de situatie echt anders dan toen ze er nog niet waren. Zonder vaccins weet je niet hoe lang je steeds weer met maatregelen zit en is het waarschijnlijk dat het er toch een keer doorkomt en je een half jaar met maatregelen zit en toch nog met veel doden.
Er is voor OZ en NZ nu geen weg meer terug, men moet wachten tot er voldoende gevaccineerd is, nu wijzigen van koers kan niet meer, daarvoor zijn teveel economische offers gebracht.

Alleen het wachten duurt wel even wat langer dan Europa en de VS, wat economisch zeer nadelig voor Australië is, en bij eventuele nieuwe varianten met een bevolking die geen enkele natuurlijke weerstand heeft is het eigenlijk vragen om problemen.

Een beleid kan nooit zijn het uitbannen, of vanuit jouw medische bril, hoe gaat het nu in landen in Zuid Oost Azië met landsgrenzen zoals Thailand en Maleisië?
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_199704049
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:20 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Er is voor OZ en NZ nu geen weg meer terug, men moet wachten tot er voldoende gevaccineerd is, nu wijzigen van koers kan niet meer, daarvoor zijn teveel economische offers gebracht.

Alleen het wachten duurt wel even wat langer dan Europa en de VS, wat economisch zeer nadelig voor Australië is, en bij eventuele nieuwe varianten met een bevolking die geen enkele natuurlijke weerstand heeft is het eigenlijk vragen om problemen.

Een beleid kan nooit zijn het uitbannen, of vanuit jouw medische bril, hoe gaat het nu in landen in Zuid Oost Azië met landsgrenzen zoals Thailand en Maleisië?
Dat er in het zicht van de haven geen weg terug is, is geen probleem. Nu is het zaak om de vaccinatie op stoom te krijgen. Als vaccinatie op stoom is, dan maakt het ook niet zoveel meer uit dat er niet veel mensen met natuurlijke immuniteit zijn. De immuniteit door ziekte zorgt ervoor dat je een theoretisch voordeel hebt bij vaccineren omdat een deel van de bevolking al immuun is. Probleem is dat je vaak niet weet of hebt geregistreerd wie dat zijn. Die 10 of 20% maakt waarschijnlijk ook het verschil niet. Landen als Taiwan, Japan en Thailand kunnen wel eens net te laat zijn met de vaccinatie op gang krijgen. Dat is zonde. Het is alsof je stad gebombardeerd wordt tussen het tekenen van een wapenstilstand en het ingaan hiervan.

Nogmaals zonder vaccin zou ik hard twijfelen of zeker Australie de juiste strategie heeft gekozen, (Nieuw-Zeeland heeft iets makkelijker te controleren grenzen) en zou ik niet goed zien wat een exit-strategie zou moeten zijn. Nu is er een exit strategie en het is te hopen dat de uitgang gehaald wordt zonder een uitbraak van de besmettelijker varianten die nu rondgaan.

Het zou trouwens wel kunnen dat landen die in de eerste golf relatief harde klappen hebben gehad met minder maatregelen afkonden in de tweede. Vergelijk Zweden met Oost-Europa. Toch denk ik dat Denemarken het niet slechter heeft dan Zweden, ook nauwelijks wat betreft de maatregelen waar ze mee te maken hebben.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 19:56:17 #114
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_199709760
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 11:25 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Nogmaals zonder vaccin zou ik hard twijfelen of zeker Australie de juiste strategie heeft gekozen, (Nieuw-Zeeland heeft iets makkelijker te controleren grenzen) en zou ik niet goed zien wat een exit-strategie zou moeten zijn. Nu is er een exit strategie en het is te hopen dat de uitgang gehaald wordt zonder een uitbraak van de besmettelijker varianten die nu rondgaan.
Wat is die exit-strategie? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk. Australië en Nieuw Zeeland hebben de lat wel heel erg hoog gelegd in hun benadering van de aanpak. Met "zero COVID" als benadering zit je tot sint juttemis vast aan gesloten grenzen en periodieke lockdowns denk ik dan. Op een gegeven moment zal men toch moeten gaan denken "ok, af en toe zullen er wat gevallen optreden maar ons zorgsysteem kan dat wel aan". Is er zicht op dat ze die keuze tzt willen maken?
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:00:26 #115
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199710692
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 11:25 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Dat er in het zicht van de haven geen weg terug is, is geen probleem. Nu is het zaak om de vaccinatie op stoom te krijgen. Als vaccinatie op stoom is, dan maakt het ook niet zoveel meer uit dat er niet veel mensen met natuurlijke immuniteit zijn. De immuniteit door ziekte zorgt ervoor dat je een theoretisch voordeel hebt bij vaccineren omdat een deel van de bevolking al immuun is. Probleem is dat je vaak niet weet of hebt geregistreerd wie dat zijn. Die 10 of 20% maakt waarschijnlijk ook het verschil niet. Landen als Taiwan, Japan en Thailand kunnen wel eens net te laat zijn met de vaccinatie op gang krijgen. Dat is zonde. Het is alsof je stad gebombardeerd wordt tussen het tekenen van een wapenstilstand en het ingaan hiervan.

Nogmaals zonder vaccin zou ik hard twijfelen of zeker Australie de juiste strategie heeft gekozen, (Nieuw-Zeeland heeft iets makkelijker te controleren grenzen) en zou ik niet goed zien wat een exit-strategie zou moeten zijn. Nu is er een exit strategie en het is te hopen dat de uitgang gehaald wordt zonder een uitbraak van de besmettelijker varianten die nu rondgaan.

Het zou trouwens wel kunnen dat landen die in de eerste golf relatief harde klappen hebben gehad met minder maatregelen afkonden in de tweede. Vergelijk Zweden met Oost-Europa. Toch denk ik dat Denemarken het niet slechter heeft dan Zweden, ook nauwelijks wat betreft de maatregelen waar ze mee te maken hebben.
Ik weet wel zeker dat landen die in het begin direct hun grenzen sloten zoals in Oost Europa nu hele harde klappen hebben gehad omdat dit economisch niet vol te houden was, zeker ook omdat de eigen inwoners en toeristen in de zomermaanden er zeker voor gezorgd hebben dat er wel virus binnengebracht is die op zoveel plekken was dat het niet meer te voorkomen was, een Hongarije wat in september de grenzen sloot heeft daar ook niet aan kunnen ontkomen.
Wat dat aangaande is het Zweedse beleid in mijn ogen het enige beleid wat rechtvaardig is voor de gemiddelde burger, waarschijnlijk wel wat slechter voor de 'zwakke' burger.

Dus het is zoals je zegt wel belangrijk om te kijken of een land geschikt is voor een zero covid strategie, een Nieuw Zeeland op zich wel, al gaat het daar economisch heel slecht, in de media komen jubel verhalen over evenementen en leven als normaal, in de praktijk zit er ook heel wat economisch leed, niet alleen van toerisme, maar juist in de export producten.

En in het zicht van de haven, een Maleisië gaat nu voor 2 weken in totale lockdown, gaat niet genoeg zijn, zal minimaal 2 weken langer duren, en ook in Thailand gaat het helemaal mis, en zeker die laatste heeft zijn toeristeninkomsten een jaar compleet laten opdrogen en doordat het beleid zero covid met de massale illegale immigratie, wat al sinds jaar en dag is met de buurlanden speelt, toch niet meer is gelukt omdat de cijfers niet meer onder tafelkunnen worden geveegd, zorgt er nu ook voor dat je nu maatregelen moet nemen terwijl de Europese landen en de VS uit de lockdown komen, en mensen uit Nieuw Zeeland en Australie niet naar je land mogen komen van hun regeringen, dus de groep die erg afhankelijk is van de inkomsten uit toerisme en aanverwante zaken, toch 20-25% van de bevolking zit nog langer in de problemen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_199711306
Nz heeft natuurlijk wel het voordeel dat hun economische herstel al mid 2020 is begonnen. Volgens mij was de groei al weer positief in het derde kwartaal, veel sneller dan verwacht. In tegenstelling tot veel landen waar het herstel nog moet beginnen.
pi_199713281
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:00 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Dus het is zoals je zegt wel belangrijk om te kijken of een land geschikt is voor een zero covid strategie, een Nieuw Zeeland op zich wel, al gaat het daar economisch heel slecht, in de media komen jubel verhalen over evenementen en leven als normaal, in de praktijk zit er ook heel wat economisch leed, niet alleen van toerisme, maar juist in de export producten.

Je blijft dit hier in dit topic herhalen, maar de date ondersteunen je klagen niet. De waarde van export van goederen in 2021 gaat min of meer gelijk op aan die van 2019. Er is geen terugval te zien. Wellicht dat je persoonlijke anecdotische gevallen kent waar er wel degelijk economische terugvallen zijn, maar dat is zeker niet het geval over het geheel. Zie hieronder de laatste export data van NZ van vorige week, op hetzelfde niveau als in 2019.

https://www.stats.govt.nz(...)ts%20by%20country%20(values)
pi_199714095
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:00 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik weet wel zeker dat landen die in het begin direct hun grenzen sloten zoals in Oost Europa nu hele harde klappen hebben gehad omdat dit economisch niet vol te houden was, zeker ook omdat de eigen inwoners en toeristen in de zomermaanden er zeker voor gezorgd hebben dat er wel virus binnengebracht is die op zoveel plekken was dat het niet meer te voorkomen was, een Hongarije wat in september de grenzen sloot heeft daar ook niet aan kunnen ontkomen.
Wat dat aangaande is het Zweedse beleid in mijn ogen het enige beleid wat rechtvaardig is voor de gemiddelde burger, waarschijnlijk wel wat slechter voor de 'zwakke' burger.

Dus het is zoals je zegt wel belangrijk om te kijken of een land geschikt is voor een zero covid strategie, een Nieuw Zeeland op zich wel, al gaat het daar economisch heel slecht, in de media komen jubel verhalen over evenementen en leven als normaal, in de praktijk zit er ook heel wat economisch leed, niet alleen van toerisme, maar juist in de export producten.

En in het zicht van de haven, een Maleisië gaat nu voor 2 weken in totale lockdown, gaat niet genoeg zijn, zal minimaal 2 weken langer duren, en ook in Thailand gaat het helemaal mis, en zeker die laatste heeft zijn toeristeninkomsten een jaar compleet laten opdrogen en doordat het beleid zero covid met de massale illegale immigratie, wat al sinds jaar en dag is met de buurlanden speelt, toch niet meer is gelukt omdat de cijfers niet meer onder tafelkunnen worden geveegd, zorgt er nu ook voor dat je nu maatregelen moet nemen terwijl de Europese landen en de VS uit de lockdown komen, en mensen uit Nieuw Zeeland en Australie niet naar je land mogen komen van hun regeringen, dus de groep die erg afhankelijk is van de inkomsten uit toerisme en aanverwante zaken, toch 20-25% van de bevolking zit nog langer in de problemen.
Laat duidelijk zijn. Ik geloof niet in Zero-Covid voor landen die moeilijk te isoleren zijn. M.i. is Denemarken het voorbeeld voor rijke landen in Europe, Azie en Noord-Amerika. De maatregelen zijn effectief echt niet veel ingrijpender geweest daar dan in Zweden (iets meer school sluiten, maar ook niet al te veel), maar er zijn echt veel minder doden en nu vaccinatie op gang is, verschilt het aantal immune mensen ook niet zo heel veel meer. Er zijn sommige Aziatische niet-eilanden die goed bezig zijn of waren zoals Vietnam, maar ik heb het idee dat daar heel harde maatregelen zijn genomen die met gigantische kosten zijn gekomen (zoals scholen sluiten in een land waar online-onderwijs voor vele buiten bereik is). Het moet wel gezegd worden dat andere landen wat pech hebben. In een paar maanden hadden ze ook een vaccinatieprogramma op stoom kunnen hebben en zeker mensen in de grote steden (waar de meeste verspreiding is) kunnen beschermen. Dat is meteen de exitstrategie voor Australie en Nieuw-Zeeland. Als iedere volwassene of 12+-er het vaccin heeft kunnen krijgen dan kun je stoppen met zero-Covid. De druk op de gezondheidszorg zal dan minder zijn als er toch een uitbraak is en als zo'n uitbraak er is zullen (als er vaccin achter de hand gehouden wordt) ook aardig wat anti-vaxxers omslaan en nog een vaccinatie willen.

Verder kun je het gebrek aan toeristen in Australie en Nieuw-Zeeland niet alleen toeschrijven aan hun beleid. Veel landen hadden veel minder toeristen omdat minder mensen willen reizen nu. Zelfs met open grenzen blijft een groot deel van de toeristen weg. Jammer, maar in principe is er niet minder eten te verdelen of zijn minder producten geproduceerd. Dat komt wel weer goed.
  woensdag 2 juni 2021 @ 21:23:05 #119
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199723021
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 02:25 schreef dodoria het volgende:

[..]

Je blijft dit hier in dit topic herhalen, maar de date ondersteunen je klagen niet. De waarde van export van goederen in 2021 gaat min of meer gelijk op aan die van 2019. Er is geen terugval te zien. Wellicht dat je persoonlijke anecdotische gevallen kent waar er wel degelijk economische terugvallen zijn, maar dat is zeker niet het geval over het geheel. Zie hieronder de laatste export data van NZ van vorige week, op hetzelfde niveau als in 2019.

https://www.stats.govt.nz(...)ts%20by%20country%20(values)
De economie van Nieuw Zeeland is met 2,9% gekrompen in 2020, waarvan al 1% tussen oktober en december 2020.
Nieuw Zeeland is of eigenlijk was voor 18% afhankelijk van toerisme, en het stimuleren van binnenlands toerisme heeft maar een beperkt effect.

En de export data, ik weet wat er wordt gevraagd voor Air Cargo, en hoewel het niet meer 6 tot 7 x zoveel was als eerst, want men vliegt weer tussen Australië en Nieuw Zeeland, is voor bestemmingen daarbuiten, dus de Aziatische markt vooral het nog steeds in de 4 tot 5 x zoveel range.
Nu is Australië wel de belangrijkste handelspartner, maar de Aziatische markt, of nou ja wat daarvan over is, wordt nu gedomineerd door Europese aanbieders en dat gaat niet zomaar weg.

Ongetwijfeld zitten er ook wat sterke punten, geen restricties op binnenlands entertainment en mensen die niet uit Nieuw Zeeland kunnen dus er wordt wel wat gespendeerd hieraan, evenals verbouwingen van huizen en dergelijke, maar uiteindelijk zijn dat maar oplossingen voor korte duur en heb je echt je oude export markten nodig en het zou zomaar kunnen dat die er straks niet meer zijn omdat men alternatieven heeft.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 10:16:27 #120
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_199802042
Hebben de fokkers in NZ al een afspraak voor hun vaccinatie? Iemand in de derde categorie nog geen afspraak? Ik zit ongeduldig te wachten totdat iedereen gevaccineerd is zodat de grenzen van NZ weer helemaal open kunnen. Ik hoop dat de gestelde deadline van dec 2021 gehaald wordt, maar op dit tempo heb ik daar mijn twijfels over...
  woensdag 9 juni 2021 @ 20:02:15 #122
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199810212
https://www.abc.net.au/ne(...)rom-friday/100200396

Oei, de lokale machthebbers in Melbourne kunnen de druk niet aan, en gaan de ingevoerde lockdown wat versoepelen en economische activiteiten toestaan.
Dit onder het mom van de uitbraak is ver genoeg onder controle, het aantal besmettingen laten dit toe, echter men heeft de besmettingen niet tot nul kunnen terugbrengen.

De eerste scheurtjes in het beleid zijn zichtbaar, en uiteraard gun ik het mijn Ozzie vriendjes in het Rotterdam van Australië alle vrijheid, maar het feit dat men dus nu openlijk het zero covid beleid loslaat zal bij bepaalde hardliners met lede ogen worden aangekeken. (Maar ja, eerst wijzen naar South Australie dat de huidige uitbrak daar vandaan komt, vervolgens naar terugkerende reizigers uit New South Wales wijzen, om daarna heel stilletjes te moeten toegeven dat de besmettingen komen uit hun eigen 'golden standard' hotel quarantaine.

Maar goed, je kan ook niet in den treure lockdowns blijven implementeren, jammer dat de uitweg in vaccinaties er voorlopig nog niet is, dus ik kijk in het vrije Europa toe hoe men de ene na de andere beperking aan de bevolking blijft opleggen in nanny state Australia.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 9 juni 2021 @ 20:18:28 #123
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_199810432
Zoals ik al eerder aangaf: echt "zero covid" is op een gegeven moment niet meer houdbaar. Het is sowieso geen haalbaar doel: "life will find a way". En op een gegeven moment zul je van "beste jongetje van de klas" switchen naar "slechtste jongetje van de klas": in de meeste andere westerse landen gaan we al richting een aanpak waarbij een beperkte belasting van de zorg door COVID zal worden geaccepteerd terwijl ze dan in Australië nog met periodieke lockdowns en gesloten grenzen te maken hebben vanwege het onhaalbare doel + wat meer inherente kwetsbaarheid vanwege minder natuurlijke immuniteit. Beetje een verhaal van de wet van de remmende voorsprong wordt het dan.
pi_199810794
Dat er in Australië door wappies radiospotjes worden uitgezonden waarin wordt gezegd dat er honderden doden zijn gevallen door het vaccin en mensen zich daardoor niet meer durven te laten vaccineren helpt ook niet echt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_199811306
quote:
10s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:02 schreef ozzietukker het volgende:
https://www.abc.net.au/ne(...)rom-friday/100200396

Oei, de lokale machthebbers in Melbourne kunnen de druk niet aan, en gaan de ingevoerde lockdown wat versoepelen en economische activiteiten toestaan.
Dit onder het mom van de uitbraak is ver genoeg onder controle, het aantal besmettingen laten dit toe, echter men heeft de besmettingen niet tot nul kunnen terugbrengen.

De eerste scheurtjes in het beleid zijn zichtbaar, en uiteraard gun ik het mijn Ozzie vriendjes in het Rotterdam van Australië alle vrijheid, maar het feit dat men dus nu openlijk het zero covid beleid loslaat zal bij bepaalde hardliners met lede ogen worden aangekeken. (Maar ja, eerst wijzen naar South Australie dat de huidige uitbrak daar vandaan komt, vervolgens naar terugkerende reizigers uit New South Wales wijzen, om daarna heel stilletjes te moeten toegeven dat de besmettingen komen uit hun eigen 'golden standard' hotel quarantaine.

Maar goed, je kan ook niet in den treure lockdowns blijven implementeren, jammer dat de uitweg in vaccinaties er voorlopig nog niet is, dus ik kijk in het vrije Europa toe hoe men de ene na de andere beperking aan de bevolking blijft opleggen in nanny state Australia.
:')
Dat ze de regels versoepelingen wil niet zeggen dat ze hun beleid loslaten. Het zegt alleen dat ze er genoeg vertrouwen hebben dat de omvang van dit cluster in kaart is gebracht en dat mensen die eventueel een gevaar voor verspreiding zijn in quarantine zitten. Heel normaal, en precies zoals het de afgelopen keren bij uitbraken (in Aus en NZ) ook is verlopen.
In the coolest little capital of the world
pi_199811333
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 04:23 schreef dodoria het volgende:
Hebben de fokkers in NZ al een afspraak voor hun vaccinatie? Iemand in de derde categorie nog geen afspraak? Ik zit ongeduldig te wachten totdat iedereen gevaccineerd is zodat de grenzen van NZ weer helemaal open kunnen. Ik hoop dat de gestelde deadline van dec 2021 gehaald wordt, maar op dit tempo heb ik daar mijn twijfels over...
Ik zit in groep 4. Naar het schijnt gaan ze volgende week met wat meer details komen over hoe dat gaat verlopen. Grote kans dat ze mensen per leeftijd gaan oproepen zoals in Nederland gebeurd.
In the coolest little capital of the world
  woensdag 9 juni 2021 @ 22:00:06 #127
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_199811786
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:23 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

:')
Dat ze de regels versoepelingen wil niet zeggen dat ze hun beleid loslaten. Het zegt alleen dat ze er genoeg vertrouwen hebben dat de omvang van dit cluster in kaart is gebracht en dat mensen die eventueel een gevaar voor verspreiding zijn in quarantine zitten. Heel normaal, en precies zoals het de afgelopen keren bij uitbraken (in Aus en NZ) ook is verlopen.
Nee het beleid op papier laat men niet los.

Maar de lokale machthebbers in Victoria staan heel erg onder druk om de economische activiteiten zoals restaurants weer open te laten, terwijl dat volgens hun eigen regels helemaal nog niet kan omdat het aantal gevonden besmettingen niet is teruggebracht naar nul.

Een indicator hiervoor is ook dat men nog een paar halfbakken restricties houdt zoals maximaal 25 km van je huis. Eigenlijk een wat meer Europees beleid. En eentje die dus wel degelijk afwijkt op de normale modus operandi, men is onder druk nu de eigen stappen aan het versnellen.

De tijd zal het leren, zoals gezegd ik gun de mensen in het Rotterdam van Australië alle vrijheid, maar ga niet met droge ogen lopen beweren dat men hun beleid niet aanpast, dat doet men simpelweg wel omdat lockdown 4 anders nog 2 weken langer moet duren. Het vertrouwen in het beleid in Victoria is gedaald onder de 47% waar het eerder rond de 75-80% zat, dat speelt ook mee, men moet de bevolking nog wel mee kunnen krijgen, want anders zal lockdown 5 alleen afgedwongen kunnen worden met politie inzet, uit een potje met geld die er niet meer is en die met een beetje pech nog meer mensen tegen dit beleid laten keren waardoor je effectief nog minder gaat bereiken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_199813843
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:24 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Ik zit in groep 4. Naar het schijnt gaan ze volgende week met wat meer details komen over hoe dat gaat verlopen. Grote kans dat ze mensen per leeftijd gaan oproepen zoals in Nederland gebeurd.
Ik ben benieuwd! Ik verwacht dat ze het wel weer aan de DHBs over zullen laten, wat betekent dat het in die van ons (als ik me goed herinner woon je in dezelfde regio als ik) een grote improvisatie gaat worden...
Ik oefen mijn geduld maar weer eens...
pi_199973002
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:24 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Ik zit in groep 4. Naar het schijnt gaan ze volgende week met wat meer details komen over hoe dat gaat verlopen. Grote kans dat ze mensen per leeftijd gaan oproepen zoals in Nederland gebeurd.
De details over vaccinatie van groep 4 zijn vrijgekomen. Het gaat op leeftijd gebeuren je had dus gelijk... dat wordt nog flink wachten helaas, maar het zij zo. Tot de grenzen open gaan denk ik dat we toch niet naar Europa zullen gaan... hopelijk volgend jaar!
pi_199973058
Ik ken iemand die al een aantal weken in quarantaine oftewel 'jail' zit met twee kinderen en zolang ze niet alle drie negatief testen blijven ze daar ook nog wel een tijdje.

Ze moeten in hun hotelkamer blijven en ze kunnen niet zelf koken ivm evacuatie bij een eventuele brand. Ook mogen ze hun testresultaten niet in zien.
  woensdag 23 juni 2021 @ 09:33:27 #131
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_200020488
quote:
Wellington placed under level 2 Covid restrictions after visit by infected Australian tourist

New restrictions on gatherings have been introduced in Wellington after a Covid-infected Australian travelled to the New Zealand capital and visited a range of popular tourist locations.

“This is not a lockdown,” Covid-19 response minister Chris Hipkins said, but indicated one could come if unconnected cases emerged in the community.

Hipkins said on Wednesday the Wellington region would move to alert level two from 6pm that night, and continue until Sunday.

The measures come after the traveller spent a weekend visiting Wellington from Sydney, and visited sites around the city, including busy inner-city eateries, and popular tourism spot Te Papa, the capital’s museum.

New Zealand officials have released an initial list of more than a dozen locations of interest, and those who have visited them at the listed times are being told to get tested and self-isolate.

Under New Zealand’s alert level two conditions, gatherings are limited to fewer than 100 people, social distancing must be observed in public places, and masks are compulsory on public transport. Hipkins said he also encouraged people to wear masks in any situation where they were interacting with people they did not know and could not observe social distancing.

Hospitality venues can stay open if they are seated, with separate tables attended by a single server.

Hipkins said if New Zealanders followed the precautionary measures outlined he hoped “we can break the potential chain of transmission” and a lockdown would not be necessary. He said if further cases popped up, especially if they were people not identified by the contact tracing process, the government would look at taking further steps.

The minister said travel from Wellington was not restricted, but asked anyone leaving the Wellington region to “take level 2 with them” and observe the same rules elsewhere in the country.

Dr Ashley Bloomfield, the director general of health, said the person was likely to have contracted Covid-19 in Sydney before their travel to Wellington, and that they worked at a healthcare provider near Bondi Junction that an infected person had visited. Officials were still waiting for genomic testing to confirm that link.

No one in New Zealand has yet tested positive. If they do, it would break a more than 100-day streak of no Covid cases in the community. On Wednesday morning, the Ministry of Health released a statement saying: “This is the first time an Australian traveller has brought Covid-19 to NZ, and since gone home.”

On Tuesday evening, New Zealand announced that its quarantine-free travel bubble with New South Wales would pause, due to the outbreak of cases in the community in Sydney. A release from health officials said the pause would last an initial 72 hours, and be under “constant review”.

Four close contacts have already been identified and are isolating, Bloomfield said, two of whom have now returned a negative test result.

Speaking to Radio New Zealand on Wednesday morning, Bloomfield said the government would not rule out a lockdown: “Everything’s on the table,” he said. “It’s proven useful in the past for us to not rule anything out.”

Bloomfield said that at this stage, officials were assuming the case was the more infectious Delta variant.

Dr Siouxsie Wiles, one of the key communicators of New Zealand’s Covid response, said in a series of tweets: “Looks like we might need to brace ourselves for some Covid-19 cases after a travel bubble leak.”

“Don’t panic. But do take this seriously, and that means everyone even if you don’t live in Wellington,” she said, urging people to consider wearing masks while out and about, and to stay home if they experienced any symptoms. “The sooner we identify people with the virus, the sooner we can break any chains of transmission, the less likely we will need to move up the alert levels if the virus has got into the community here,” she said.

The passenger flew from Sydney to Wellington on 19 June, and flew back on 21 June. They tested positive on their return. Full up-to-date details of which sites they visited, and what you should do if you also visited a location of interest are available on the Ministry of Health website.

The ministry asked Wellingtonians to “Please remain vigilant and stick to the basics: stay home if unwell and get advice about having a test, wash hands regularly, cough and sneeze into the elbow, wear masks or face coverings on all public transport, and keep track of where you’ve been”.
quote:
New Zealand suspends New South Wales travel bubble as Victoria shuts border to parts of Sydney

New Zealand has paused quarantine-free travel with New South Wales and Victoria effectively shut its border to large parts of Sydney after NSW recorded 10 new locally acquired cases of coronavirus.

NSW Health subsequently said a confirmed case had flown from Sydney to Wellington on the night of Friday 18 June and from Wellington to Sydney on Monday morning.

“Passengers who flew on the flights at the times listed are considered close contacts and must immediately call NSW Health … get tested and isolate for 14 days, regardless of the result,” the department said in a statement on Tuesday night.

The spike in local cases had earlier prompted the NSW government to extend the indoor mask mandate across greater Sydney in an attempt to curb the Bondi outbreak.

Masks will be required to be worn on public transport and indoors in Sydney for another week until midnight 30 June.

There are now 21 cases linked to the Bondi cluster, with all but two of the new cases already in isolation. Six are household contacts of previous cases.

The NSW premier, Gladys Berejiklian, said it wasn’t a surprise to see more cases emerge, and that she was expecting more household contacts to test positive in the coming days.

“The virus is not like other strains where it is less contagious.

“We expected, given how absolutely contagious the virus is, we expected that household contacts already in isolation were likely to get the virus.

“A very fleeting exchange or a very fleeting coexistence has actually allowed the virus to transfer and highlights how contagious it is.”

Authorities are most concerned about two cases not already in isolation: a school student at St Charles’ Catholic primary school in Waverley and a woman in her 20s who works at Bondi Junction Westfield.

The chief health officer, Kerry Chant, said the student’s test results only came in earlier on Tuesday, and the school was working with health officials to develop a plan for the children to go home.

“Please, parents, I know there may be a level of concern, the school and public health officials will communicate with you a safe plan for the students to go home and testing arrangements which are critical for us to understand the situation.

“We want to provide advice and a mechanism to get tested because we want to find out how this child was exposed and establish that because cases where we don’t understand the acquisition means we have mystery cases.

“And in this case, we don’t have preliminary information [on] a source for this child’s exposure so we are looking for an intermediate source.”
De TT klopt niet helemaal meer.
pi_200051486
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:33 schreef beantherio het volgende:

[..]

[..]

De TT klopt niet helemaal meer.
Oorspronkelijk was dit topic alleen over NZ,. Maar omdat een aantal forummers Australie steeds graag er bij halen als NZ wordt besproken is Australie aan de titel toegevoegd. Volgens mij heeft Australie nooit geclaimd covid-vrij te zijn, maar die blijven de eliminatiestrategie ook voeren bij iedere lokale uitbraak.
pi_200051501
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 12:02 schreef Nober het volgende:
Ik ken iemand die al een aantal weken in quarantaine oftewel 'jail' zit met twee kinderen en zolang ze niet alle drie negatief testen blijven ze daar ook nog wel een tijdje.

Ze moeten in hun hotelkamer blijven en ze kunnen niet zelf koken ivm evacuatie bij een eventuele brand. Ook mogen ze hun testresultaten niet in zien.
Yikes, is dat in quarantaine of isolatie? En waar is het? In NZ is quarantaine normaal gesproken 2 weken, tenzij je in die tijd in contact komt met iemand die positief test. En voor beiden moeten er negatieve test uitslagen zijn om er uit te mogen.

Wel lastig me twee kleine kinderen lijkt me! Zuur zeg. Waren ze er niet van op de hoogte vooraf?
  vrijdag 25 juni 2021 @ 09:22:29 #134
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_200052923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 01:22 schreef dodoria het volgende:

[..]

Oorspronkelijk was dit topic alleen over NZ,. Maar omdat een aantal forummers Australie steeds graag er bij halen als NZ wordt besproken is Australie aan de titel toegevoegd. Volgens mij heeft Australie nooit geclaimd covid-vrij te zijn, maar die blijven de eliminatiestrategie ook voeren bij iedere lokale uitbraak.
Aha, ok. De verschillen waren me ook al een beetje opgevallen. In Australië hebben ze "the worst of both worlds": een strikte aanpak die niet zo geweldig werkt waardoor er toch steeds weer maatregelen nodig zijn. NZ lijkt het beter aangepakt te hebben. Dwz: dan zeg ik even niets over of die aanpak uiteindelijk verstandig is of niet.

Wat me op social media trouwens opvalt dat er in NZ (terecht of onterecht) duidelijk meer vertrouwen is in de aanpak dan in Australië. In Australië lijken ze er wel zo'n beetje klaar mee te zijn.

[ Bericht 26% gewijzigd door beantherio op 25-06-2021 09:37:09 ]
pi_200053375
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 09:22 schreef beantherio het volgende:

[..]

Aha, ok. De verschillen waren me ook al een beetje opgevallen. In Australië hebben ze "the worst of both worlds": een strikte aanpak die niet zo geweldig werkt waardoor er toch steeds weer maatregelen nodig zijn. NZ lijkt het beter aangepakt te hebben. Dwz: dan zeg ik even niets over of die aanpak uiteindelijk verstandig is of niet.

Wat me op social media trouwens opvalt dat er in NZ (terecht of onterecht) duidelijk meer vertrouwen is in de aanpak dan in Australië. In Australië lijken ze er wel zo'n beetje klaar mee te zijn.
Dat laatste is zo jammer. Het is echt alsof je 41 km van de marathon gelopen hebt en ver voorligt en er dan toch maar bij gaat zitten omdat je denkt niet meer te kunnen. De vaccins zijn er nu en het is nu echt uitzingen tot voldoende mensen gevaccineerd kunnen zijn (daarna is het wel lekker als je niet al te bang meer hoeft te zijn en je wat infecties kunt accepteren). Nu nog een grote uitbraak krijgen met honderden of duizenden extra doden is zonde.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 10:52:02 #136
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_200054110
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 09:54 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Dat laatste is zo jammer. Het is echt alsof je 41 km van de marathon gelopen hebt en ver voorligt en er dan toch maar bij gaat zitten omdat je denkt niet meer te kunnen. De vaccins zijn er nu en het is nu echt uitzingen tot voldoende mensen gevaccineerd kunnen zijn (daarna is het wel lekker als je niet al te bang meer hoeft te zijn en je wat infecties kunt accepteren). Nu nog een grote uitbraak krijgen met honderden of duizenden extra doden is zonde.
Dat je dat laatste als kans opnoemt dan maakt dat wel duidelijk dat het eerste ("ver voorliggen") heel relatief is. Australië lijkt, door de lage mate van natuurlijke immuniteit, behoorlijk kwetsbaar momenteel. En de "morele" situatie lijkt zich daar een beetje te verhouden zoals dat bij ons in maart/april 2020 en vervolgens in de eerste maanden van dit jaar was: eerst was men behoorlijk solidair maar nu is men er moe van. Mijn eigen theorie is dat men met de strikte maatregelen de pandemie niet heeft voorkomen maar slechts uitgesteld. Ik hoop dat ik ongelijk heb want o.b.v. de lage vaccinatiegraad en de lage immuniteit vanuit besmettingen zou het wel eens hard kunnen toeslaan.
pi_200054333
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 10:52 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat je dat laatste als kans opnoemt dan maakt dat wel duidelijk dat het eerste ("ver voorliggen") heel relatief is. Australië lijkt, door de lage mate van natuurlijke immuniteit, behoorlijk kwetsbaar momenteel. En de "morele" situatie lijkt zich daar een beetje te verhouden zoals dat bij ons in maart/april 2020 en vervolgens in de eerste maanden van dit jaar was: eerst was men behoorlijk solidair maar nu is men er moe van. Mijn eigen theorie is dat men met de strikte maatregelen de pandemie niet heeft voorkomen maar slechts uitgesteld. Ik hoop dat ik ongelijk heb want o.b.v. de lage vaccinatiegraad en de lage immuniteit vanuit besmettingen zou het wel eens hard kunnen toeslaan.
De lage immuniteit door besmettingen zal het verschil niet maken. Die was bijvoorbeeld ook in Nederland waarschijnlijk niet boven de 20% aan het begin van afgelopen herfst. De vaccinatie is wat het verschil moet maken en ik denk dat er landen zijn die echt veel doden hebben voorkomen en het uitzingen tot voldoende vaccinatie (Denemarken, IJsland, Noorwegen, Nieuw-Zeeland).
pi_200060798
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 01:27 schreef dodoria het volgende:

[..]

Yikes, is dat in quarantaine of isolatie? En waar is het? In NZ is quarantaine normaal gesproken 2 weken, tenzij je in die tijd in contact komt met iemand die positief test. En voor beiden moeten er negatieve test uitslagen zijn om er uit te mogen.

Wel lastig me twee kleine kinderen lijkt me! Zuur zeg. Waren ze er niet van op de hoogte vooraf?
Ze zitten in Sydney in een apartement en kwamen terug van een langere periode (zo'n drie maanden) op de Filipijnen.

Wie negatief test mag gaan maar je laat je kinderen natuurlijk niet alleen achter. Dus de vraag is eigenlijk hoe groot de kans is dat je alle drie negatief test? Ze zitten er al een maand inmiddels.
pi_200105913
Dit las ik zojuist op CNN:

In the window of a vintage shop in the Sydney suburb of Annandale, a sign expresses the frustration of many Australians with their country's pandemic strategy.

"Dear Customers, We will be closed for the foreseeable future because Scott Morrison is a useless dickhead who only ordered enough vaccine to vaccinate 4% of the population 18 months into a pandemic," reads the sign, shared on Twitter, in reference to the Australian Prime Minister.
:')

  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:20:39 #140
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_200124346
quote:

More than 10 million Australians go under lockdown in fight against Delta variant


Four of Australia's eight capital cities are now under Covid-19 lockdown, as authorities struggle to contain fresh outbreaks of the highly infectious Delta variant.

Perth, the capital of Western Australia state, began a four-day lockdown at midnight Tuesday, while Brisbane, the capital of Queensland, will enter a three-day lockdown starting Tuesday evening.

They join New South Wales' capital, Sydney, and Darwin, capital of the Northern Territory, which are already under lockdown.

Collectively, the four cities have a population of more than 10.2 million people, according to government data. As of Monday afternoon, the country has 271 active cases, the majority of which are from New South Wales, according to the national health department

Australia was celebrated for its initial response to the pandemic and for getting its economy more or less back on track long ago.

But with that security has come complacency, particularly in the federal government, which failed to secure enough vaccine doses to prevent the regular "circuit breaker" lockdowns that come every time a handful of cases emerge, or even the longer restrictions the capital cities are experiencing now.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:27:05 #141
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_200124420
Australie :')
pi_200124450
Ik heb best wel medelijden met reislustige Aussies. Die krijgen energie van het reizen buiten hun eigen land. Ik sprak jaren geleden een jonge twintiger uit Melbourne die Mount Uluru nog nooit gezien had, maar al wel twee keer door Europa had gereisd.
pi_200124506
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:30 schreef Nia het volgende:
Ik heb best wel medelijden met reislustige Aussies. Die krijgen energie van het reizen buiten hun eigen land. Ik sprak jaren geleden een jonge twintiger uit Melbourne die Mount Uluru nog nooit gezien had, maar al wel twee keer door Europa had gereisd.
Ik neem aan dat je bewering niet stoelt op basis van een gesprek met één jonge twintiger ;)
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:35:06 #144
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
  dinsdag 29 juni 2021 @ 12:44:49 #145
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200124649
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:20 schreef beantherio het volgende:

[..]

Wat een shitshow daar zeg.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 29 juni 2021 @ 21:09:15 #146
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_200132942
Ik kreeg wat hoongelach over mij heen dat Australië het wel onder controle zou houden in de winter.

Inmiddels zitten er miljoenen Australiërs in een lockdown, compleet met mondkapjes buiten op, met in Victoria nog maar 40% die achter het huidige beleid staan. En dat voor een beperkt aantal besmettingen.

Nu is door de gekozen weg van mijn Ozzie vriendjes er geen weg meer terug, want je kan niet opeens nu alle maatregelen loslaten gezien je gaat voor Zero Covid, want dan is je beleid de afgelopen maanden dus verkeerd geweest. Wel moet je dus om die reden nu gelijk hard en vroeg ingrijpen, maar de vraag is, als je dit onder controle krijgt, ga je de volgende keer bij het vinden van besmettingen weer zo hard ingrijpen?
Vergeet niet, in Victoria is het aantal mensen wat het beleid steunt gedaald van 87% naar 40% in 2 maanden tijd, wat denk je dat dit doet met de mogelijkheden tot handhaving?
Mensen worden steeds minder volgzaam, kennen de uitzonderingen en de machteloosheid van de politie omdat niet alles te controleren is, als de bevolking niet meewerkt ben je nergens, en zodra mensen dus wel samenkomen kan je het niet meer controleren.
De overheid doet er nu alles aan om de bevolking te doen geloven dat men het onder controle heeft en de oorsprong van de besmettingen heeft gevonden, maar de vraag is of dat in alle gevallen wel helemaal klopt...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_200134012
Het is op zich jammer, het zou toch beter zijn als er een recept was om dit virus langdurig onder controle te houden, ook zonder vaccins. Stel dat er nog twee jaar geen vaccins zouden zijn ontwikkeld, dan zou je toch een strategie moeten vinden om met het virus te leven, en dan liever eentje zonder ontzettend veel doden te accepteren.

Wel heel bezwaarlijk is dat er een enorme hoeveelheid valse propaganda is geweest en allemaal oneigenlijke argumenten om maar de olifant in de kamer te vermijden, dat Australië en NZ afgelegen oorden zijn die makkelijk af te sluiten zijn voor alles behalve handel. En dat corona een respiratoir virus is, geen bootjes met migranten die je offshore in een kamp kunt isoleren. En dat je het dus wel makkelijker kunt afremmen, maar het zich uiteindelijk weer gaat verspreiden en niet 'geëlimineerd' kan worden zonder dat je uiteindelijk wel degelijk maanden per jaar in zware vrijheidsberovende lockdowns zit. En dat als dhr. Bolsonaro in Brazilië verzuimt om vaccins te kompn, hij een misdadiger tegen de menselijkheid is, maar dat 'we' dat van deze twee ontwikkelde, beschaafde landen maar normaal vinden.

En ja ik vind het wel valse propaganda om filmpjes zonder context te plaatsen om te doen alsof ze puur dankzij beleid weer in 'het oude normaal' zaten met festivals en tennistoernooien en zonder maatregelen. In plaats van de realiteit dat ze op een gevangeniseiland vastzaten, en tegelijk hun eigen bewoners in het buitenland in de stront lieten zakken (hadden ze maar toptennissers moeten zijn). Het kortetermijn hedonisme dat we dat allemaal maar normaal moeten vinden omdat je wel kunt genieten van de paar bands die daar nog binnen kunnen komen, tja ik zal er niet snel aan wennen. Er zijn keuzes gemaakt net als overal, al die keuzes hebben nadelen.

Nu hebben ze daar de regering die roept dat jongeren Astra kunnen nemen, terwijl sommige artsen roepen: doe het niet, dat is gevaarlijk. :')

Het is te hopen dat ze de winter goed doorkomen maar hopelijk houdt het ook eens op met alle arrogantie en makkelijke verhaaltjes.
pi_200136667
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:40 schreef Nia het volgende:
Dit las ik zojuist op CNN:

In the window of a vintage shop in the Sydney suburb of Annandale, a sign expresses the frustration of many Australians with their country's pandemic strategy.

"Dear Customers, We will be closed for the foreseeable future because Scott Morrison is a useless dickhead who only ordered enough vaccine to vaccinate 4% of the population 18 months into a pandemic," reads the sign, shared on Twitter, in reference to the Australian Prime Minister.
:')

[ afbeelding ]
Ik vind het zo zuur voor de Ozzies. En nog lang geen eind in zicht met het vaccin-debakel....
pi_200138068
Inderdaad moet er wel gevaccineerd worden (en het gebeurt ook wel, ik weet van Australische 40minners die hun vaccin hebben kunnen krijgen zonder prioriteit te hebben). Sneller handelen had problemen kunnen voorkomen denk ik. Ik hoop dat ze deze winter goed doorkomen zodat de gebruikte strategie echt succesvol geweest blijkt te zijn.
  donderdag 1 juli 2021 @ 18:07:11 #150
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_200158826
Het gaat nog niet echt lekker in Australië. Ik speel een game in een groep met Europeanen, Amerikanen en ook veel Australiërs. Veelvuldig contact via zowel de game als Discord. Toen in het begin daar alles onder controle waren ze stiekem maar al te trots op hun aanpak en werd er toch een beetje een lange neus naar Europa/Amerika getrokken. Veelvuldig foto's dat ze in restaurants zaten of in een overvol stadion een rugby wedstrijd zaten te kijken. Maar ook toen de verhalen van 'lokale' lockdowns die er echt heel strikt zijn en al bij een een minimaal aantal besmettingen wordt ingesteld. Vaak waren die lockdowns kort, maar krachtig en ging het leven daarna snel weer verder. Toen ook vaak de berichten dat de Australische aanpak dé aanpak was en ook de manier om Corona eronder te krijgen.

Nu gaan ze o.a. in NSW en Victoria weer een lockdown in, vaccineren schijnt dramatisch traag te gaan en de Delta variant sluipt het land in. Nu via de chat goed te merken dat ze het idee krijgen dat er verkeerd is gegokt en dat ze voorlopig van lockdown naar lockdown blijven gaan. Ondertussen zijn de rollen omgedraaid en zien ze dat in Amerika en Europa het ergste achter de rug lijkt, vaccineren als een trein gaat en het normale leven in rap tempo wordt opgepakt. Heb het wel met ze te doen, want het het is een grote balanceer act en allemaal verrekte onzeker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')