quote:
Op zondag 21 februari 2021 18:49 schreef Cee het volgende:Ik verbaas me er echt over dat er zo veel mensen zijn die de tekst een beetje wegwuiven als zijnde “ach, niet echt sterk maar het klinkt lekker”. Dat is natuurlijk bij heel veel liedjes het geval maar hier vind ik het gewoon écht een idiote tekst met een bizarre boodschap en waar zelfs wordt opgeroepen allemaal maar lak aan het leven te hebben.
Misschien interpreteer ik het helemaal verkeerd maar de keren dat de heren van Blind Channel het hebben uitgelegd boden me weinig reden om het op een andere manier te zien.
Ik ben blij dat je hier zo uitgesproken over bent, al was het alleen maar om anderen aan het denken te zetten. Je hebt gelijk dat men wat meer bij de tekst stil mag staan, zowel voor nummers in het algemeen als voor dit nummer in het bijzonder.
Voor mij zijn er twee kanten, mijn persoonlijke mening, en mijn inschatting wat de gevolgen zijn voor het uiteindelijke resultaat in mei.
Als ik de tekst lees, interpreteer ik die niet als verheerlijking van zelfdoding, maar als verheerlijking van overmatig drank- en drugsgebruik, zonder om de eventuele (lange termijn) gevolgen voor de gezondheid te geven. Dat gezegd hebbende kan ik me goed voorstellen dat anderen het wel als zodanig opvatten, en dat het voor iemand die al zelfmoordneigingen heeft net het zetje in de verkeerde richting kan zijn. Dat is ernstig, en mijn interpretatie is niet veel beter. In welke mate dat invloed heeft op hoe het nummer bij me valt, durf ik nu nog niet te zeggen. Tijdens de finale luisterde ik met jouw commentaar in het achterhoofd, maar zonder de specifieke tekst te kennen. Toen ging de tekst dusdanig snel, dat ik de precieze details er niet uit kon halen. Ik heb het nummer dus nooit geluisterd terwijl ik wist wat er precies gezegd werd, en daar heb ik eerlijk gezegd op dit moment, zo vlak nadat ik hier over na heb gedacht, niet echt zin in.
Een belangrijk deel van mijn plezier in het songfestival zit in het inschatten/voorspellen hoe nummers het uiteindelijk zullen doen.
Mijn vorige post was in dat opzicht vooral bedoeld om op basis van mijn eerste indruk een inschatting te maken hoe een nummer gaat vallen. En dan zijn er denk ik twee factoren die meespelen. De eerste is dat de tekst vrij snel gaat, terwijl het merendeel van het internationale publiek niet geweldig Engels spreekt. Het "put your middlefingers up" gaat wel begrepen worden, maar ik verwacht niet dat de specifieke details van de tekst waar jij over valt bij het grote publiek gaan over komen. Mijn Engels is vrij goed, en ik kon het er niet in dat detail uithalen. Daarnaast kan het een vooroordeel van me zijn, maar ik heb de indruk dat fans van het genre wel wat gewend zijn. Hoe edgier, hoe beter, lijkt het soms wel. Het zou me dan ook enorm verrassen als fans van het genre er niet op zouden stemmen vanwege de tekst. Op basis van die twee punten verwacht ik dat, hoe terecht je opmerking ook is, het thema van de tekst op het uiteindelijke resultaat (helaas?) weinig invloed zal hebben.