abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  vrijdag 26 februari 2021 @ 16:32:06 #51
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198219656
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De bijbel is het enige "boek" dat ons alles leert wat we van God kunnen kennen en over het leven van Jezus.
Verder is de bijbel gewoon ontstaan door de Leiding van God's Geest.
Dat is een algemeen aangenomen feit.

En ook de profetieŽn die ook nu nog uit komen etc.
Van geen enkele profetie is nog nooit iets ontkracht.

Zoals de terug keer van de Joden uit de wereld naar het land IsraŽl toe.
Het vinden van de stammen, het gereed maken voor de bouw van een nieuwe tempel.`

Maar ik zou zeggen kom zelf ook eens met teksten waaruit zou blijken dat het niet zo is. :)
Dus kom ook eens met argumenten.
[..]

Zoals in bovengenoemde al aan gegeven, is de bijbel geschreven of samengesteld onder leiding van God's Geest. En door meerdere mensen samen.
Het waren in ieder geval gelovigen/ christenen, Omdat ongelovigen/ mensen die op dat moment de Heilige Geest niet hadden nooit zoiets zouden (kunnen) schrijven.

Het zou totaal onlogisch zijn als een ongelovige een boek over God zou schrijven, want dan zou het geen ongelovige meer kunnen zijn toch? of ben je dat niet met mij eens?
Dat heb ik ook niet gezegd, dat het ongelovigen waren. Maar ik denk dat politiek gezien de belangen van de Katholieke kerk in de (vooral vroege) middeleeuwen er heel anders uitzagen dan nu. Een mooi voorbeeld is het celibaat. Dat is ingesteld niet omdat priesters hun hoofd verloren in vrouwen, maar omdat de kerk macht en goederen niet aan erfgenamen wilden afstaan.
Ondertussen is ontzettend veel veranderd. De katholieke kerk heeft geen dikke vinger meer in de pap van keuzes van landsbestuurders en inquisities en kruistochten zijn ondenkbaar geworden.
Punten voor topics worden persoonlijk bijgehouden door niemand minder dan mij.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 16:41:17 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198219772
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 16:32 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Een mooi voorbeeld is het celibaat. Dat is ingesteld niet omdat priesters hun hoofd verloren in vrouwen, maar omdat de kerk macht en goederen niet aan erfgenamen wilden afstaan.

Eh nee dat is niet de oorsprong van het celibaat.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 16:58:50 #53
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198219974
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 16:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eh nee dat is niet de oorsprong van het celibaat.
Oh. Wat dan wel?
Edit: oh ja, ik weet het al...
pi_198229315
@hoatzin Ja, totale tijdsverspilling inderdaad. Ik heb me weer even mogen verbazen, waarvoor dank @Sjoemie1985. Jammer dat dit soort topics niet meer normaal kunnen worden gevoerd. Succes nog met je "feiten".
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
  zaterdag 27 februari 2021 @ 10:25:33 #55
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198230152
Het is jammer dat veel christenen de brieven van Paulus als basis nemen. Jezus dacht veel vrijer en mijn wenkbrauwen fronzen meerdere malen met de regels die Paulus zijn medegelovigen oplegt.
Daarbij komt nog dat Jezus in de Openbaring van Jacobus vraagtekens zet bij de intelligentie van zijn discipelen.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 11:25:20 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198230865
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 10:25 schreef Scheepskok het volgende:
Het is jammer dat veel christenen de brieven van Paulus als basis nemen.
Wat moeten ze dan? Van Petrus krijgen ze niet veel mee. Hij verdwijnt met stille trom ergens halverwege Handelingen en de Bijbel rept er verder met geen woord meer over. De brieven van Petrus zijn niet door hem geschreven.
quote:
Jezus dacht veel vrijer en mijn wenkbrauwen fronzen meerdere malen met de regels die Paulus zijn medegelovigen oplegt.
Dat Jezus vrijer dacht blijkt niet uit de Bijbelse evangeliŽn. Zijn boodschap is in eerste instantie voor joden. Niet-joden worden door Jezus honden genoemd. Petrus dacht er net zo over. Daarover kreeg hij hoogdravende ruzie met Paulus. Die vond dat het evangelie ook voor niet-joden was en trok uiteindelijk aan het langste eind.

Zo is niet Petrus (door Jezus zelf aangesteld als opvolger) maar Paulus de grondlegger van het christendom zoals wij dat nu kennen.
quote:
Daarbij komt nog dat Jezus in de Openbaring van Jacobus vraagtekens zet bij de intelligentie van zijn discipelen.
Ook in de evangeliŽn van de Bijbel blijkt keer op keer dat zijn directe leerlingen hem totaal niet snappen.

[ Bericht 15% gewijzigd door hoatzin op 27-02-2021 11:31:28 ]
  zaterdag 27 februari 2021 @ 12:04:57 #57
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198231348
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat moeten ze dan? Van Petrus krijgen ze niet veel mee. Hij verdwijnt met stille trom ergens halverwege Handelingen en de Bijbel rept er verder met geen woord meer over. De brieven van Petrus zijn niet door hem geschreven.
[..]

Dat Jezus vrijer dacht blijkt niet uit de Bijbelse evangeliŽn. Zijn boodschap is in eerste instantie voor joden. Niet-joden worden door Jezus honden genoemd. Petrus dacht er net zo over. Daarover kreeg hij hoogdravende ruzie met Paulus. Die vond dat het evangelie ook voor niet-joden was en trok uiteindelijk aan het langste eind.

Zo is niet Petrus (door Jezus zelf aangesteld als opvolger) maar Paulus de grondlegger van het christendom zoals wij dat nu kennen.
[..]

Ook in de evangeliŽn van de Bijbel blijkt keer op keer dat zijn directe leerlingen hem totaal niet snappen.

Waar staat dat van hoe Jezus niet-joden noemde?
  zaterdag 27 februari 2021 @ 12:05:43 #58
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198231359
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 12:04 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Waar staat dat van hoe Jezus niet-joden noemde?
MattheŁs 15:26

Aanvankelijk negeert Jezus haar volkomen wanneer zij tot hem bidt. Als de discipelen hem vragen om te antwoorden omdat zij hem na roept zegt hij : Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 27-02-2021 12:11:00 ]
  zaterdag 27 februari 2021 @ 13:10:09 #59
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198232123
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 12:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

MattheŁs 15:26

Aanvankelijk negeert Jezus haar volkomen wanneer zij tot hem bidt. Als de discipelen hem vragen om te antwoorden omdat zij hem na roept zegt hij : Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
Dat is wat anders dan honden.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 13:13:32 #60
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198232167
Wacht, ik heb het even gelezen.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 13:36:20 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198232437
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 13:13 schreef Scheepskok het volgende:
Wacht, ik heb het even gelezen.
Jezus zegt niet vaak iets vriendelijks. Op de zondagsschool moest ik liedjes zingen over "de zoete woordjes van Jezus". Sla een kinderboek over Jezus op en en hij zit inderdaad lief glimlachend met een of twee kinderen op schoot. Nou lees maar na, je moet vriendelijkheid zoeken met een lampje. Wat je wel makkelijk vindt zijn hele scheldkannonades. Wee deze en wee gene.. hij was zelfs feller in zijn oordelen dan de meeste schriftgeleerden!

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 27-02-2021 13:42:41 ]
  zaterdag 27 februari 2021 @ 16:22:32 #62
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198234940
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 13:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus zegt niet vaak iets vriendelijks. Op de zondagsschool moest ik liedjes zingen over "de zoete woordjes van Jezus". Sla een kinderboek over Jezus op en en hij zit inderdaad lief glimlachend met een of twee kinderen op schoot. Nou lees maar na, je moet vriendelijkheid zoeken met een lampje. Wat je wel makkelijk vindt zijn hele scheldkannonades. Wee deze en wee gene.. hij was zelfs feller in zijn oordelen dan de meeste schriftgeleerden!
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik veel moeite heb met dit bijbelstuk. We, als mensen, zetten ons terecht in voor gelijke behandeling van iedereen en Jezus loopt hier gewoon te discrimineren, terwijl we aan mogen nemen dat we nog niet eens waardig zijn zijn veters te strikken.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 16:25:11 #63
491050 Scheepskok
Geraniumbejaarde
pi_198234974
Maar ja, Jezus was ook maar mens. Ik maak ook fouten. Dus ik vergeef het hem.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 20:08:53 #64
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198238610
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 16:25 schreef Scheepskok het volgende:
Maar ja, Jezus was ook maar mens. Ik maak ook fouten. Dus ik vergeef het hem.
Vergeet niet dat de verslagen over zijn uitspraken van ver na zijn dood en uit de derde hand zijn. Van horen zeggen dus.

Heb je je nooit verbaasd dat er letterlijke verslagen zijn van zijn verhoren bij Pilatus? Wie heeft die opgetekend? Zaten er getuigen bij die dit doorbriefden aan de evangelisten? Lijkt me erg sterk...

Ze verschillen onderling trouwens nogal.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 20:15:45 #65
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198238725
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 16:22 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik veel moeite heb met dit bijbelstuk. We, als mensen, zetten ons terecht in voor gelijke behandeling van iedereen en Jezus loopt hier gewoon te discrimineren, terwijl we aan mogen nemen dat we nog niet eens waardig zijn zijn veters te strikken.
Aaargh, soms kom je zo dichtbij, wat maakt toch dat het kwartje maar niet definitief wil vallen...?!!?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 1 maart 2021 @ 11:53:00 #66
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_198266022
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:41 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja want God zou niet bestaan, omdat hij niet bestaat dat is jullie redenatie.
Dus wie is er hier nu infantiel etc, etc,.

En ik ben totaal niet atheÔstisch
En daarbij jullie komen helemaal niet met argumenten.
alleen maar het is zo want vergeer egt dit.
Of het is zo want het is zo. 8)7

Ik kom tenminste met argumenten etc.
Ook als ik jullie vraag om argumenten, dan wimpelen jullie het af met iets simpels en totaal onzinnigs wat nergesn op gebasseerd is.

MAar zoals regelmatig gezegd.
Je hoeft het niet te geloven maar dan zijn de gevolgen ook voor je zelf.
Ik probeer alleen te getuigen, dat is wat christenen moeten doen.
En dan hopen/ bidden dat de Geest mensen toch weet te overtuigen.
Ik denk niet dat er hier iemand is die zich ook maar 1 argument van jou kan herinneren. Alles dat je beweert over God, de bijbel en Jezus komt voort uit hoe jij gelooft. Het is jammer dat je dit niet gewoon toe wilt geven en hier op een arrogante manier anderen die wel met argumenten komen verwijt niet met argumenten te komen. Een ander probleem met jou is dat als het je te moeilijk wordt niet meer reageert om vervolgens enige tijd later opnieuw met hetzelfde verhaal aan te komen.

Het zou je sieren als je eens probeert echt met argumenten te komen. Bijvoorbeeld op de vraag hoe je er bij komt dat de bijbel geschreven is door de leiding van Gods geest. Wat is jou argumentatie om tot zo'n uitspraak te komen. Wat is jou argumentatie om hierop te zeggen 'dat is gewoon een feit'.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_198266113
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:53 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er hier iemand is die zich ook maar 1 argument van jou kan herinneren. Alles dat je beweert over God, de bijbel en Jezus komt voort uit hoe jij gelooft. Het is jammer dat je dit niet gewoon toe wilt geven en hier op een arrogante manier anderen die wel met argumenten komen verwijt niet met argumenten te komen. Een ander probleem met jou is dat als het je te moeilijk wordt niet meer reageert om vervolgens enige tijd later opnieuw met hetzelfde verhaal aan te komen.

Het zou je sieren als je eens probeert echt met argumenten te komen. Bijvoorbeeld op de vraag hoe je er bij komt dat de bijbel geschreven is door de leiding van Gods geest. Wat is jou argumentatie om tot zo'n uitspraak te komen. Wat is jou argumentatie om hierop te zeggen 'dat is gewoon een feit'.
Het argument (is al verschillende keren gegeven en erg duidelijk. Wie er niets van snapt zal in de hel belanden): Het staat in de bijbel.

Als je dat argument niet gelooft, kun je het googlen.
pi_198285983
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 16:32 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet gezegd, dat het ongelovigen waren. Maar ik denk dat politiek gezien de belangen van de Katholieke kerk in de (vooral vroege) middeleeuwen er heel anders uitzagen dan nu. Een mooi voorbeeld is het celibaat. Dat is ingesteld niet omdat priesters hun hoofd verloren in vrouwen, maar omdat de kerk macht en goederen niet aan erfgenamen wilden afstaan.
Ondertussen is ontzettend veel veranderd. De katholieke kerk heeft geen dikke vinger meer in de pap van keuzes van landsbestuurders en inquisities en kruistochten zijn ondenkbaar geworden.
Tjah het celibaat o.a. is ook een door MENSEN ingestelde wet of regel (of hoe je het ook moet noemen)
Het staat nergens in de bijbel. Kortom het is nooit iets geweest dat God heeft ingesteld en mijns inziens ook nooit zou doen, want tjah God heeft nooit opgeroepen om een Paus o.i.d. in te stellen of maria te vereren of mensen die iets "goeds" hebben gedaan heilig te laten verklaren, wat bijbels gezien ook niet alleen maar voor "speciale" mensen bedoeld is.

quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:53 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik denk dat als je het aan andere christenen zou vragen dat ze met een vergelijkbaar antwoord komen.
Maar iedere christen gelooft op zijn manier.
Maar de kern zal altijd het zelfde zijn.
Bepaalde zaken zijn duidelijk.
Maar er zijn soms ook punten die de 1 soms iets anders op vat dan een ander.
Dat is ook niet erg.
Zolang het fundament maar het zelfde is.
Als iemand voor mij en velen denk ik met mij beweert dat Jezus niet lichamelijk is op gestaan en je dat dus alleen geestelijk of zo moet zien, dan heb je bijbels gezien een verkeerd fundament al.
De bijbel is voor mij nu eenmaal De Waarheid en een argument voor mij is dat als ik de bijbel lees ook zaken kan betrekken op het hier en nu en ik geloof ook dat God mijn leven in de grote lijnen tot nu toe geleid heeft, ook ik dwaal soms wel eens af, maar hij houdt mij in zijn hand. Dit valt gewoon niet uit te leggen verder hoe dat zit, want bij iedere christen is dat weer anders hoe die 1 en ander van God ervaart.

Christenen hebben elkaar nodig om van elkaar te leren over God en of aangevuurd of gesterkt te worden in het geloof, maar daar naast heeft dus iedere christen zijn eigen geloof.

Als de bijbel niet God's woord zou zijn, dan denk ik dat er nu sowieso geen of een heleboel minder christenen zijn geweest.
Vroeger was het vooral een gewoonte om naar de kerk te gaan en christen te zijn, maar in deze tijd waarin wij nu leven wordt het echt meer een radicale keuze om voor God te kiezen en in deze corona crisis gebeurt dat meer dan je denkt en zoekt men toch ook naar andere manieren om samen te komen etc.
En zonder God's Woord zou dat niet gebeuren, want dan was de bijbel inderdaad maar een simpel boek die alleen door mensen was geschreven en zonder de Geest was de samenstelling niet geweest zoals die nu is.
Omdat mensen fouten maken en die zouden er dan toen +/- 1700 jaar geledenook in terecht zijn gekomen als men al op het idee was gekomen om de verschillende boeken en brieven samen te voegen. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_198306862
Als de Koran niet Allah's woord zou zijn, dan denk ik dat er nu sowieso geen of een heleboel minder moslims zijn geweest.

Vroeger was het vooral een gewoonte om naar de moskee te gaan en moslim te zijn, maar in deze tijd waarin wij nu leven wordt het echt meer een radicale keuze om voor Allah te kiezen en in deze corona crisis gebeurt dat meer dan je denkt en zoekt men toch ook naar andere manieren om samen te komen etc.
En zonder Allah's Woord zou dat niet gebeuren, want dan was de Koran inderdaad maar een simpel boek die alleen door mensen was geschreven en zonder GabriŽl was de samenstelling niet geweest zoals die nu is.

:Y
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')