Op 1 bij mij. Maar het gaat over humor dacht ik.quote:
Die neuken gewoon met hun mede acteurs of kinderen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Ohh? Ik lees dit: Top 25 beste Nederlandse series dus niks over comedy of humorquote:Op zaterdag 20 februari 2021 14:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Op 1 bij mij. Maar het gaat over humor dacht ik.
Kom op zeg. Voor elke Jo de Meyere krijg je een cast van F.C de Kampioenen terug.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Held Ha ha haquote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op zeg. Voor elke Jo de Meyere krijg je een cast van F.C de Kampioenen terug.
Vind je? Is het niet eerder dat je onze taal niet mooi vind (of zo alledaags) dat je daarom onze acteurs niets vind?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef Fargo het volgende:
Onze acteurs kunnen ook gewoon voor het merendeel minder goed acteren dan onze 'vrienden' uit de USA of onze buurlanden. België alleen al staat lichtjaren voor op ons.
Het gaat om series vanaf het jaar 2.000 tot nu. Aan hoeveel landen deze series zijn verkocht maakt ook belangrijk deel uit van de selectiecriteriaquote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:52 schreef sp3c het volgende:
Welke series staan er in die lijst dan?
Vliegende Hollanders vond ik top maar verder uit mijn hoofd... niets
edit: en Heer en Meester
maar ik ben dus wel benieuwd eigenlijk
Absoluut eens. Maar dan heb je de kwaliteitsacteurs en -actrices wel zowat allemaal opgenoemd. Het blijft behelpen, vind ik. Zelf vind ik dat we niet kunnen tippen aan de Belgen wat acteren betreft, laat staan hun producties. Maar het klopt, uitzonderingen hebben we zeker.quote:Op zondag 21 februari 2021 00:23 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Vind je? Is het niet eerder dat je onze taal niet mooi vind (of zo alledaags) dat je daarom onze acteurs niets vind?
Ik bedoel maar Thekla Reuten, Michiel Huisman, Rutger Hauer, Carice van Houten, Derek de Lint, Yorick van Wageningen, Jeroen Krabbe, Famke Jansen, Gaite Jansen, Katja Herbers etcetera etcetera.
Ook allemaal succesvol in Amerika.
Volledig eens. Goed geschreven.quote:Op zondag 21 februari 2021 12:25 schreef PeterKelder het volgende:
Het probleem is ook dat de zenders in Nederland goede dramaseries niet lijken te willen omarmen, op een paar uitzonderingen (Klem, Overspel) na. Baggerproducties als Flikken Maastricht seizoen 734 of Oogappels worden klakkeloos op primetime gezet, terwijl vaak de ietwat a-typische series als Hollands Hoop of Smeris ergens worden weggestopt op het kleinere NPO 2 en 3. En nu met streaming worden sterke titels als De 12 van Oldenheim/Schouwendam of Mocro Maffia enkel op Videoland getoond, waardoor het toch wat onzichtbaar blijft voor de grote massa. Brussel, of Fenix? Goede titels, maar in eerste instantie alleen op KPN Presenteert, dus zet het geen zoden aan de dijk.
Inhoudelijk gezien is het probleem zelfs nóg vervelender: we zitten met te weinig goede creatieve mensen op de juiste plaats. Scenarioschrijven is hier een wat onbemind beroep, het is bijna een uit de hand gelopen hobby te noemen voor de meesten - tenzij je voor een almaar doorlopende soap/serie werkt. Dat heeft als gevolg dat series hier vaak maar door één, soms twee maar hooguit drie scenaristen geschreven worden. Natuurlijk, er zijn scenaristen die dat moeiteloos kunnen: Frank Ketelaar (Vuurzee, Overspel, Klem) heeft bewezen dat zijn werk bijna uniek is. Lex Passchier (Moordvrouw, De 12 van Oldenheim/Schouwendam) is eveneens iemand die met 'gemak' een hele reeks in zijn eentje kan schrijven. Maar dat zijn de uitzonderingen; andere schrijvers vallen erbij om: een reeks van 10 afleveringen a 40 minuten? Dat gaat toch algauw een jaar, misschien twee duren. Nu staan er langzaamaan wat schrijverscollectieven op (Winchester McFly als voornaamste voorbeeld), maar op dat vlak lopen we lichtjaren achter op andere landen. En nee, niet alleen Amerika, waar de writersrooms een standaard zijn, maar ook bij onze Ooster- en Zuiderburen is dit inmiddels een ingeburgerd begrip, wat zorgt voor een grotere mate van creativiteit in de scenario's - en dus betere series. Evenals de creative director die de lijn van een serie bewaakt. Hier in Nederland is dat nog vaak genoeg de regisseur die dat er eventjes bij doet.
Dat we qua acteurs uit een beperkte vijver vissen hoeft op zich geen probleem te zijn, het enige probleem is wel dat de meeste acteurs uit ons land maar één type kunnen spelen. En dan gaat het mis, zeker als ze dan ineens een heel ander type moeten spelen. En het gaat ook mis als een producent of regisseur telkens weer met dezelfde acteurs blijft werken, waardoor het een bijna incestueus ons-kent-ons wereldje blijft voor de buitenwereld. Zeker de tandem Linda de Mol en Will Koopman van Talpa Fictie komt nooit verder dan Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger en Beppie Melissen. En ze spelen altijd hetzelfde flauwe type personage.
En dat lijstje uit Veronica Magazine? Leuk, maar als In Therapie daar tussen staat kan ik het al moeilijk serieus nemen; dat is immers een remake van een Israëlische serie. En ga je dat lijstje leggen naast een overzicht van fictiereeksen van onze Zuiderburen de laatste jaren, dan is het bijna pijnlijk. De laatste jaren zijn daar al tal van sterke reeksen voorbijgekomen, die bijna allemaal ook hoge ogen gooiden in het buitenland: Over Water, De Twaalf, Beau Sejour, Tabula Rasa, Blackout, Cordon, De Bunker, Fair Trade, De Bende van Jan de Lichte, De Dag, 13 Geboden, Salamander, Crimi Clowns, Studio Tarara, Gevoel voor Tumor, Eigen Kweek, Professor T., GR5... En het grote verschil? Dat zijn eigenlijk allemaal fictiereeksen voor een groot publiek, die ook een groot publiek bereik(t)en. Zender Eén kwam in januari zelfs met het project Gemaakt in 2020: vier series van elk vier afleveringen, gemaakt in coronatijd. En nee, niet elke serie was even geslaagd, maar het liet toch al zien hoe innovatief en creatief ze daar kunnen zijn. Kunnen we hier nog echt wat van leren.
Het merendeel is gewoon uitgezonden op de publieke omroepen, sommige van die series hebben nog een aantal vervolg reeksen gekregen. Zoals vuurzee, A'dam E.v.a. Penoza al helemaal... etc.quote:Op zondag 21 februari 2021 10:07 schreef sp3c het volgende:
Staan wel mooie titels tussen idd
Probleem is denk dat het 1 of 2 keer uitgezonden is en we daarna weer terugvallen op herhalingen van the Ateam en BN'ers die onzin uitkramen
Onbekend maakt onbemind
Allereerst is de 12 van Oldenheim het eerst op de NPO vertoont. Het grote probleem is wat dat betreft dat veel mensen niet meer TV kijken maar voornamelijk streamen en dat een groot deel van de politiek rechtse kijkers niet meer naar de NPO kijkt. Sowieso kijken veel mensen voornamelijk nog naar Amerikaanse films (zelfs de 12 of 25 herhaling kijken ze liever op SBS, Veronica, RTL dan kwaliteitsdrama.quote:Op zondag 21 februari 2021 12:25 schreef PeterKelder het volgende:
Het probleem is ook dat de zenders in Nederland goede dramaseries niet lijken te willen omarmen, op een paar uitzonderingen (Klem, Overspel) na. Baggerproducties als Flikken Maastricht seizoen 734 of Oogappels worden klakkeloos op primetime gezet, terwijl vaak de ietwat a-typische series als Hollands Hoop of Smeris ergens worden weggestopt op het kleinere NPO 2 en 3. En nu met streaming worden sterke titels als De 12 van Oldenheim/Schouwendam of Mocro Maffia enkel op Videoland getoond, waardoor het toch wat onzichtbaar blijft voor de grote massa. Brussel, of Fenix? Goede titels, maar in eerste instantie alleen op KPN Presenteert, dus zet het geen zoden aan de dijk.
Inhoudelijk gezien is het probleem zelfs nóg vervelender: we zitten met te weinig goede creatieve mensen op de juiste plaats. Scenarioschrijven is hier een wat onbemind beroep, het is bijna een uit de hand gelopen hobby te noemen voor de meesten - tenzij je voor een almaar doorlopende soap/serie werkt. Dat heeft als gevolg dat series hier vaak maar door één, soms twee maar hooguit drie scenaristen geschreven worden. Natuurlijk, er zijn scenaristen die dat moeiteloos kunnen: Frank Ketelaar (Vuurzee, Overspel, Klem) heeft bewezen dat zijn werk bijna uniek is. Lex Passchier (Moordvrouw, De 12 van Oldenheim/Schouwendam) is eveneens iemand die met 'gemak' een hele reeks in zijn eentje kan schrijven. Maar dat zijn de uitzonderingen; andere schrijvers vallen erbij om: een reeks van 10 afleveringen a 40 minuten? Dat gaat toch algauw een jaar, misschien twee duren. Nu staan er langzaamaan wat schrijverscollectieven op (Winchester McFly als voornaamste voorbeeld), maar op dat vlak lopen we lichtjaren achter op andere landen. En nee, niet alleen Amerika, waar de writersrooms een standaard zijn, maar ook bij onze Ooster- en Zuiderburen is dit inmiddels een ingeburgerd begrip, wat zorgt voor een grotere mate van creativiteit in de scenario's - en dus betere series. Evenals de creative director die de lijn van een serie bewaakt. Hier in Nederland is dat nog vaak genoeg de regisseur die dat er eventjes bij doet.
Dat we qua acteurs uit een beperkte vijver vissen hoeft op zich geen probleem te zijn, het enige probleem is wel dat de meeste acteurs uit ons land maar één type kunnen spelen. En dan gaat het mis, zeker als ze dan ineens een heel ander type moeten spelen. En het gaat ook mis als een producent of regisseur telkens weer met dezelfde acteurs blijft werken, waardoor het een bijna incestueus ons-kent-ons wereldje blijft voor de buitenwereld. Zeker de tandem Linda de Mol en Will Koopman van Talpa Fictie komt nooit verder dan Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger en Beppie Melissen. En ze spelen altijd hetzelfde flauwe type personage.
En dat lijstje uit Veronica Magazine? Leuk, maar als In Therapie daar tussen staat kan ik het al moeilijk serieus nemen; dat is immers een remake van een Israëlische serie. En ga je dat lijstje leggen naast een overzicht van fictiereeksen van onze Zuiderburen de laatste jaren, dan is het bijna pijnlijk. De laatste jaren zijn daar al tal van sterke reeksen voorbijgekomen, die bijna allemaal ook hoge ogen gooiden in het buitenland: Over Water, De Twaalf, Beau Sejour, Tabula Rasa, Blackout, Cordon, De Bunker, Fair Trade, De Bende van Jan de Lichte, De Dag, 13 Geboden, Salamander, Crimi Clowns, Studio Tarara, Gevoel voor Tumor, Eigen Kweek, Professor T., GR5... En het grote verschil? Dat zijn eigenlijk allemaal fictiereeksen voor een groot publiek, die ook een groot publiek bereik(t)en. Zender Eén kwam in januari zelfs met het project Gemaakt in 2020: vier series van elk vier afleveringen, gemaakt in coronatijd. En nee, niet elke serie was even geslaagd, maar het liet toch al zien hoe innovatief en creatief ze daar kunnen zijn. Kunnen we hier nog echt wat van leren.
En de lijst met uitzonderingen is nog groter... ik heb alleen de acteurs die het in Hollywood hebben gemaakt genoemd. Maar ook in Engeland, Duitsland etc. hebben onze acteurs mooie dingen gedaan om bijvoorbeeld een Barry Atsma maar te noemen.quote:Op maandag 22 februari 2021 16:06 schreef Fargo het volgende:
[..]
Absoluut eens. Maar dan heb je de kwaliteitsacteurs en -actrices wel zowat allemaal opgenoemd. Het blijft behelpen, vind ik. Zelf vind ik dat we niet kunnen tippen aan de Belgen wat acteren betreft, laat staan hun producties. Maar het klopt, uitzonderingen hebben we zeker.
ja maar hoevaak worden ze herhaald?quote:Op maandag 22 februari 2021 23:48 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Het merendeel is gewoon uitgezonden op de publieke omroepen, sommige van die series hebben nog een aantal vervolg reeksen gekregen. Zoals vuurzee, A'dam E.v.a. Penoza al helemaal... etc.
Maar inderdaad van de SBS groep moeten we het zeker niet hebben.
En RTL... dat zijn meestal ook niet de sterkste series (naar mijn smaak).
Nee echt vaak zul je ze niet zien in de herhaling. Dat doet de NPO sowieso niet vaak series herhalen. Ja nu in coronatijd wel wat oubollige series voor de oudere doelgroepen.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 04:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar hoevaak worden ze herhaald?
hoe zichtbaar is het allemaal?
het is niet dat ik als 'nationalist' niet naar Nederlandse films en series wil kijken, men maakt het me alleen zo enorm moeilijk tenzij ik van romantische komedies begin te houden en dat zie ik niet gebeuren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |