abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197904614
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat doen ze in heel Azië.

Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld. Dat punt probeer ik hier ook steeds te maken, maar nee, vrij land dus mijn recht om te feesten is belangrijker dan de volksgezondheid :')
Minder individualistisch? In landen als China (en zelfs Japan) hebben ze in veel gevallen niet eens steunpakketten. Als je daar dicht bent heb je pech.

Natuurlijk gaan mensen op dat moment mee in de maatregelen, het gaat letterlijk over hun eigen boterham. Met die argumentatie kun je zeggen dat we hier juist minder individualistisch zijn, want er is geen voordeel voor onszelf aan.

Dat valse frame over feesten mag ook wel 's stoppen, ontzettende dooddoener in een discussie om het constant maar naar feesten te trekken als iemand het ergens niet mee eens is.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:21:13 #202
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197904615
quote:
Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld.
dat geloof ik niet zo, als er een asociaal volk in de wereld is dan zijn het wel Chinezen
pi_197904619
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:17 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Scheit
1) Holhoornig dier 2) Kruising tussen een schaap en een geit.

Wat heeft een boerderijdier hiermee te maken?
Weer eens wat anders dan schapen :P
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:24 #204
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904632
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:15 schreef Vasilevski het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter

[ twitter ]

Over bewust paniekzaaien gesproken, dit stond afgelopen weekend in Die Welt. In Duitsland tijdens de 1e lockdown: topgeheime gesprekken over psychologische oorlogsvoering tegen de eigen bevolking, om de mensen warm te houden voor maatregelen na de piek. Wetenschappers lieten zich voor politieke doeleinden gebruiken.
[..]

https://docs.google.com/d(...)SB430OybYz2vqXU/edit
Mooi. Eindelijk dat het naar buiten komt.

Zal zeker ook hier gebeurd zijn. DE en NL volgen elkaar immers altijd en de paniekzaaiing toen was ook niet van de lucht.

Eerste nagel voor de strafrechtelijke vervolging na de parlementaire enquête corona bestrijding.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:30 #205
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197904635
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:19 schreef THEFXR het volgende:

[..]

is het bij de Aziaat niet smog gemotiveerd?
Nee, dat denken we hier in het Westen vaak, maar dat is helemaal niet zo. De persoon zet een mondkapje op omdat hij/zij wat verkouden is en hij/zij zo minder mensen zal besmetten.
pi_197904638
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Beetje lastig als dit nooit in de praktijk is gebracht om het opruiing te noemen. En opruiing van wat dan? Het is eerder het tegenovergestelde wat men wilde bereiken.

Het waren gesprekken, geen praktijk.
Het was gewoon een vraag hè. Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden. Als iemand de straat op gaat en anderen oproept om zich niet aan de maatregelen te houden is diegene schuldig aan opruiing e.d., dus leek het mij hier ook wel op zijn plaats?
pi_197904644
quote:

[..]

Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld. Dat punt probeer ik hier ook steeds te maken, maar nee, vrij land dus mijn recht om te feesten is belangrijker dan de volksgezondheid :')

Met als tragisch gevolg dat wij hier nu méér beperkingen nodig hebben dan de meeste Aziatische landen.
Klopt onze steden zijn al langer dan 3 maanden dicht en helemaal afgesloten van de buitenwereld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 9 februari 2021 @ 12:23:43 #208
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197904649
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)onderzoek-nodig.html

Waarom zitten Koopmans en die andere gast strak naast elkaar op de foto? En wij maar 1,5 meter afstand houden... Natuurlijk snap ik "het zijn net mensen", maar je hebt een voorbeeldfunctie. Als hier 3 mensen samen over straat lopen krijgen ze een boete als ze een beetje pech hebben.
Waren in quarantaine geweest natuurlijk :)
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:23:54 #209
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904655
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:19 schreef THEFXR het volgende:

[..]

is het bij de Aziaat niet smog gemotiveerd?
Niet in de luchtvaart. Daar is het echt besmetting voorkomen van 'iets'.
Op straat in de grote steden is dat anders inderdaad.
1947-2016
pi_197904663
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:21 schreef Tarado het volgende:

[..]

dat geloof ik niet zo, als er een asociaal volk in de wereld is dan zijn het wel Chinezen
Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen ja :') Staat verder ook totaal los van individualisme overigens.

Dat bedoel ik echter niet. Ik bedoel dat als er in China wordt gezegd dat dit even nodig is, dan is dat zo. China is overigens geen goed voorbeeld want het is een totalitaire staat.

Andere zuid-oost Aziatische landen zijn wat dat betreft meer representatief. Je zult in grote delen van Vietnam, Thailand, Maleisie, Indonesië, India etcetera niet snel zien dat men fuck corona feestjes (edit: of andere onverstandige bezigheden, voor de lieden die het concept metafoor niet begrijpen) gaat houden. De geldende norm is daar vooral dat je anderen niet tot last bent of in gevaar brengt. Dus ziek zijn = mondkapje ter bescherming van de rest.

Ik hanteer overigens even de definitie van individualisme die o.a. Hofstede erop nahoudt :)
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197904666
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Nee, dat denken we hier in het Westen vaak, maar dat is helemaal niet zo. De persoon zet een mondkapje op omdat hij/zij wat verkouden is en hij/zij zo minder mensen zal besmetten.
Die verkoudheid kan de wereld wel hebben. Beter kappen ze met die barbaarse markten van ze.
Maar ja, wel een mondkapje want zo beschaafd zijn ze wel. Poppenkast
Go hard or go home
pi_197904668
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt onze steden zijn al langer dan 3 maanden dicht en helemaal afgesloten van de buitenwereld
Ik heb het land China niet genoemd he.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:25:02 #213
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197904672
Doen we het binnenkort ook zo in Vlaanderen? In Australië doen ze nu al aan ‘hokjesdansen’

https://www.hln.be/festiv(...)fdJ3k5TUU4nbafctjNcY

:')
pi_197904674
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:23 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Waren in quarantaine geweest natuurlijk :)
Van te voren ja, niet naderhand toen ze het onderzoek deden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197904683
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Minder individualistisch? In landen als China (en zelfs Japan) hebben ze in veel gevallen niet eens steunpakketten. Als je daar dicht bent heb je pech.
Het individu wordt dus niet beschermd.

quote:
Natuurlijk gaan mensen op dat moment mee in de maatregelen, het gaat letterlijk over hun eigen boterham. Met die argumentatie kun je zeggen dat we hier juist minder individualistisch zijn, want er is geen voordeel voor onszelf aan.
Mja, als ik al dat gejammer hoor over Mondkapjes, vaccinaties, avondklok, testen op scholen...
Dan zijn we aardig individualistisch.

quote:
Dat valse frame over feesten mag ook wel 's stoppen, ontzettende dooddoener in een discussie om het constant maar naar feesten te trekken als iemand het ergens niet mee eens is.
Het is een metafoor hè ;)
pi_197904689
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef leolinedance het volgende:
Doen we het binnenkort ook zo in Vlaanderen? In Australië doen ze nu al aan ‘hokjesdansen’

Tering, wat triest _O- :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:26:28 #217
5428 crew  miss_sly
pi_197904692
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)onderzoek-nodig.html

Waarom zitten Koopmans en die andere gast strak naast elkaar op de foto? En wij maar 1,5 meter afstand houden... Natuurlijk snap ik "het zijn net mensen", maar je hebt een voorbeeldfunctie. Als hier 3 mensen samen over straat lopen krijgen ze een boete als ze een beetje pech hebben.
Onder de foto staat "ze zaten samen in isolatie", dus worden ze nu gezien als huishouden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:26:33 #218
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904695
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het was gewoon een vraag hè. Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden. Als iemand de straat op gaat en anderen oproept om zich niet aan de maatregelen te houden is diegene schuldig aan opruiing e.d., dus leek het mij hier ook wel op zijn plaats?
Exact. De ene kant is opruiing, maar dit is de moeder alle. Het is staats geïnitieerd om de bevolking er vooral onder te houden.

De bevolking beschermen en paniek voorkomen is het eerste doel van een overheid. Dit is paniek veroorzaken met een duidelijk doel: implementeren van maatregelen en de bevolking laten luisteren naar wat de overheid wil.

Dit is heel duidelijk staatscrimineel gedrag.
1947-2016
pi_197904697
quote:

Niks voor jou. :N
Jij hebt nooit genoeg aan één hokje. -O- ;)
pi_197904701
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mooi. Eindelijk dat het naar buiten komt.

Zal zeker ook hier gebeurd zijn. DE en NL volgen elkaar immers altijd en de paniekzaaiing toen was ook niet van de lucht.

Eerste nagel voor de strafrechtelijke vervolging na de parlementaire enquête corona bestrijding.
Strafrechterlijke vervolging omdat je hypothetische opties bespreekt die sowieso niet onwetting zijn? _O-
pi_197904723
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef Noek het volgende:

[..]

Die verkoudheid kan de wereld wel hebben. Beter kappen ze met die barbaarse markten van ze.
Maar ja, wel een mondkapje want zo beschaafd zijn ze wel. Poppenkast
Hangt van de verkoudheid af..
SARS was bijvoorbeeld best een ingrijpende verkoudheid.
Verder betekent ziek zijn vaak thuisblijven en in veel landen dus ook: geen inkomen.
Snap wel dat je dan liever niet een infectieziekte oploopt...
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:20 #222
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197904727
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is een zielige frame, de GGD heeft helemaal niks verkocht, medewerkers van de GGD hebben illegaal, en zijn daarvoor gearresteerd, gegevens verkocht
De GGD heeft het mogelijk gemaakt door slechte infrastructuur.

Maar los daarvan: het maakt in dit soort gevallen niet zo veel uit hoe het nu precies in elkaar zit of wie er de schuldige is, maar wat mensen denken dat er gebeurd is. De betrouwbaarheid van de GGD is nu niet bepaald onomstreden, en dat zal gegarandeerd meespelen bij de testbereidheid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:22 #223
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904728
quote:

Leuk als blijvertje voor je VIP space.
Niet voor lange termijn voor iedereen, want naar een feesie ga je ook om vreemden te ontmoeten voor je one-night-stands. Dat is bij deze godsonmogelijk.
1947-2016
pi_197904734
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Strafrechterlijke vervolging omdat je hypothetische opties bespreekt die sowieso niet onwetting zijn? _O-
Nogmaals. Ik stelde een vraag, of dit strafbaar zou zijn. Misschien had ik er woord voor woord bij moeten zetten dat het ging om de hypothetische situatie dat ze dit echt gebruikt zouden hebben.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:29:27 #225
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197904746
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen ja :')

Dat bedoel ik echter niet. Ik bedoel dat als er in China wordt gezegd dat dit even nodig is, dan is dat zo.

China is overigens geen goed voorbeeld want het is een totalitaire staat. Andere zuid-oost Aziatische landen zijn wat dat betreft meer representatief. Je zult in grote delen van Vietnam, Thailand, Maleisie, Indonesië, India etcetera niet snel zien dat men fuck corona feestjes gaat houden. De geldende norm is daar vooral dat je anderen niet tot last bent of in gevaar brengt.

Ik hanteer overigens even de definitie van individualisme die o.a. Hofstede erop nahoudt :)
Ook in HongKong zijn ze asociaal, deuren worden nooit open gehouden, ze hebben een "systeem" dat als er een bekende in de rij staat je er dan bij hoort wanneer het uitkomt, ze maken hun huis schoon en flikkeren alles het raam uit want het gaat maar tot de drempel en niet verder.

En wat bedoel je met in grote delen geen feestjes, dat is hier toch hetzelfde?
pi_197904749
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja, maar dat is geen opruiing. Dit is precies het tegenovergestelde, men roept op om zich aan de maatregelen te houden alleen in dit geval maakt men gebruik van argumentatie die geen wetenschappelijke basis hebben (in theorie want het is nooit in de praktijk gebracht).

Ik denk niet dat hier ook maar iets illegaals of strafbaars aan is, sowieso al niet omdat het puur hypothetisch was, je zou hooguit kunnen stellen dat het politieke gevolgen kan hebben.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:30:00 #227
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904759
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Als staat paniek creëren om het volk naar je te laten luisteren.
Ook al is het een hypothese. Dit kan je niet maken als staat naar je bevolking. Nr 1 prio is beschermen.
1947-2016
pi_197904776
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het individu wordt dus niet beschermd.
En dus moeten mensen voor hun eigen bescherming zorgen, ergo: individualistisch.

quote:
Mja, als ik al dat gejammer hoor over Mondkapjes, vaccinaties, avondklok, testen op scholen...
Dan zijn we aardig individualistisch.
Er is discussie over, maar mensen doen het toch? In een land als Nederland mag je de discussie hebben, maar vrijwel iedereen volgt de maatregelen daarna gewoon op.

quote:
Het is een metafoor hè ;)
Het is geen metafoor, het is een vervelende en minachtende manier om de ander in een discussie ervan te betichten dat hij zeurt over het niet mogen hebben van een feestje terwijl er mensen dood gaan.
pi_197904788
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nogmaals. Ik stelde een vraag, of dit strafbaar zou zijn. Misschien had ik er woord voor woord bij moeten zetten dat het ging om de hypothetische situatie dat ze dit echt gebruikt zouden hebben.
Nee, het is niet strafbaar om oneigenlijke argumenten te gebruiken (zou wel leuk zijn als het wel zo was) om draagvlak te krijgen voor maatregelen. Het is wel politiek problematisch omdat je dat niet kan volhouden zonder ook in een Parlement of volksvertegenwoordiging de leugen vol te houden.
pi_197904795
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tarado het volgende:

[..]

Ook in HongKong zijn ze asociaal, deuren worden nooit open gehouden, ze hebben een "systeem" dat als er een bekende in de rij staat je er dan bij hoort wanneer het uitkomt, ze maken hun huis schoon en flikkeren alles het raam uit want het gaat maar tot de drempel en niet verder.

En wat bedoel je met in grote delen geen feestjes, dat is hier toch hetzelfde?
Jij hebt het over normen en waarden. Ik heb het over individualisme zoals dat wordt gebruikt in de sociologie. Twee totaal verschillende zaken.

Individualisme is het tegenovergestelde van collectivisme, wellicht helpt dat om de definitie wat te begrijpen.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:32:12 #231
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904797
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tijger_m het volgende:
Ja, maar dat is geen opruiing. Dit is precies het tegenovergestelde, men roept op om zich aan de maatregelen te houden alleen in dit geval maakt men gebruik van argumentatie die geen wetenschappelijke basis hebben (in theorie want het is nooit in de praktijk gebracht).

Ik denk niet dat hier ook maar iets illegaals of strafbaars aan is, sowieso al niet omdat het puur hypothetisch was, je zou hooguit kunnen stellen dat het politieke gevolgen kan hebben.
Tijger, dit is de kern:

quote:
Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden.
Dan ben je als overheid af.
1947-2016
pi_197904800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:16 schreef Wantie het volgende:

[..]

In Japan kijken ze je aan alsof je een misdaad hebt begaan als je hoest in de metro :o
Mijn Chinese vriendin wordt al gek als ik mijn tas op de vloer neerzet. Niet hygiënisch.

quote:

[..]

Met als tragisch gevolg dat wij hier nu méér beperkingen nodig hebben dan de meeste Aziatische landen.
Oost-Aziatische samenlevingen zijn zeker een stuk georganiseerder en efficiënter en dat heeft vast ook met dat soort oog voor detail en collectief denken te maken. Ik kan niet voor alle landen spreken maar bijvoorbeeld China is ook echt een 'low-trust society'. Ouders verliezen hun kinderen geen moment uit het oog omdat er een reële dreiging is dat ze ontvoerd kunnen worden. Mensen durven nog steeds geen babymelk uit eigen land te kopen vanwege schandalen in het verleden. Mensen helpen elkaar niet in geval van nood, want dat kan voor jezelf problemen opleveren. De regering heeft mensen succesvol gehersenspoeld dat ze elkaar niet kunnen vertrouwen, maar alleen de Partij.

Er is meer in het leven dan perfecte organisatie en hygiëne. Als dat in het westen de norm zou worden, zouden velen daar diep ongelukkig worden. Als we het normaal gaan vinden dat vrijheid geen grondrecht is, maar iets wat je alleen met toestemming van de overheid mag uitoefenen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen ja :')

Dat bedoel ik echter niet. Ik bedoel dat als er in China wordt gezegd dat dit even nodig is, dan is dat zo.

China is overigens geen goed voorbeeld want het is een totalitaire staat. Andere zuid-oost Aziatische landen zijn wat dat betreft meer representatief. Je zult in grote delen van Vietnam, Thailand, Maleisie, Indonesië, India etcetera niet snel zien dat men fuck corona feestjes gaat houden. De geldende norm is daar vooral dat je anderen niet tot last bent of in gevaar brengt.

Ga eens praten met mensen die nu in Thailand, Vietnam of Indonesië verkeren. Dit is echt totale quatsch. In Indonesië kopen ze gewoon de politie om. Totaal niet vergelijkbaar met Nederland.

En India is natuurlijk niet Zuid-Oost Azië.
pi_197904813
Mensen die euforisch zijn over hoe het er in Azië aan toe gaat en hoe geweldig de mentaliteit van de mensen daar zou zijn neem ik bij voorbaat al niet serieus.
pi_197904816
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook al is het een hypothese. Dit kan je niet maken als staat naar je bevolking. Nr 1 prio is beschermen.
DAT is een ander verhaal maar er is niet strafbaars aan. Je kan vanuit een pragmatische insteek zelfs beredeneren dat het een uitstekende motivatie is om er voor te zorgen dat mensen zich aan maatregelen houden en dat je daarmee je eerste prioriteit dus nakomt.
pi_197904818
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe de cijfers in Duitsland zijn, maar in Nederland staat een paniekaanval in de top 3 van ziekenhuisopnames ieder jaar. In de situatie dat ze dit echt ingezet zouden hebben en de bevolking massaal bang hebben gehouden, hebben ze daarmee bijgedragen aan de (te) hoge druk op de ziekenhuizen en hebben ze daarmee doden op hun geweten.

Nogmaals, als het daadwerkelijk gebruikt zou zijn. Dat is wat ik probeer te begrijpen.
pi_197904821
quote:

Zo dit spant de kroon weer voor vandaag.

:') :')
I'll give you something to do
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:44 #237
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_197904826
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Verder betekent ziek zijn vaak thuisblijven en in veel landen dus ook: geen inkomen.
ik bestrijd dat SARS een verkoudheid is.
pi_197904828
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:32 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Mijn Chinese vriendin wordt al gek als ik mijn tas op de vloer neerzet. Niet hygiënisch.
[..]

Oost-Aziatische samenlevingen zijn zeker een stuk georganiseerder en efficiënter en dat heeft vast ook met dat soort oog voor detail en collectief denken te maken. Ik kan niet voor alle landen spreken maar bijvoorbeeld China is ook echt een 'low-trust society'. Ouders verliezen hun kinderen geen moment uit het oog omdat er een reële dreiging is dat ze ontvoerd kunnen worden. Mensen durven nog steeds geen babymelk uit eigen land te kopen vanwege schandalen in het verleden. Mensen helpen elkaar niet in geval van nood, want dat kan voor jezelf problemen opleveren. De regering heeft mensen succesvol gehersenspoeld dat ze elkaar niet kunnen vertrouwen, maar alleen de Partij.

Er is meer in het leven dan perfecte organisatie en hygiëne. Als dat in het westen de norm zou worden, zouden velen daar diep ongelukkig worden. Als we het normaal gaan vinden dat vrijheid geen grondrecht is, maar iets wat je alleen met toestemming van de overheid mag uitoefenen.
[..]

Ga eens praten met mensen die nu in Thailand, Vietnam of Indonesië verkeren. Dit is echt totale quatsch. In Indonesië kopen ze gewoon de politie om. Totaal niet vergelijkbaar met Nederland.

En India is natuurlijk niet Zuid-Oost Azië.
Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (al dan niet naleven van) beleid.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:55 #239
236264 crew  capricia
pi_197904829
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Volgens mij liggen alle scenario's en alle opties op tafel.
Lijkt me vreemd om te denken dat dit niet besproken zou mogen worden.

Welke wet zou er overtreden zijn dan, in jouw ogen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197904841
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tijger, dit is de kern:
[..]

Dan ben je als overheid af.
Ja, dat mag je vinden. Zoals ik net al zeg, daar is ook een rechtvaardiging voor te bedenken.
pi_197904859
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik bestrijd dat SARS een verkoudheid is.
Maar aan de buitenkant zie je het verschil aanvankelijk niet hè ;)
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:35:50 #242
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904864
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

DAT is een ander verhaal maar er is niet strafbaars aan. Je kan vanuit een pragmatische insteek zelfs beredeneren dat het een uitstekende motivatie is om er voor te zorgen dat mensen zich aan maatregelen houden en dat je daarmee je eerste prioriteit dus nakomt.
Door angst en paniek te veroorzaken?

Nee. Dat dien je in eerste plaats te voorkomen. Per definitie.
1947-2016
pi_197904875
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (naleven van) het beleid.
Jij lult gewoon zwaar uit je nek, je doet grote algemene uitspraken over landen waar je helemaal niks van weet.
pi_197904889
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoe kan het dat we het oké vinden dat er een scenario op tafel ligt om ervoor te zorgen dat mensen in paniek zijn om zich aan de maatregelen te houden? Dat mensen de angst hebben dat hun familie een pijnlijke dood sterft en moet wachten op een ziekenhuisbed als ze zich niet aan alle maatregelen houden die de regering oplegt?

Kom op, dat past toch niet in een democratie waar de regering voor zijn bevolking moet zorgen? Even los van of er een wet overtreden is, het uitwerken van een scenario als dit is (naar mijn mening) een doodzonde.
pi_197904904
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:36 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Jij lult gewoon zwaar uit je nek, je doet grote algemene uitspraken over landen waar je helemaal niks van weet.
Ik doe geen uitspraken over specifieke landen maar over cultuurgebieden en ik ga al helemaal geen anekdotische kwats aanhalen uit die landen :D

Bovendien, dat jij niet begrijpt wat ik zeg betekent dat niet dat ik zomaar wat in het luchtledige lul he. ;)
pi_197904906
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (al dan niet naleven van) beleid.
Volgens mij ben ik in gegaan op je punten maar negeer jij die nu ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2021 12:38:37 ]
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:38:34 #247
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904911
quote:

[..]

Ik ben geen advocaat. Maar een overheid die paniek creëert om zijn wil aan het volk op te leggen, is een criminele overheid. Immers is het DE taak van de overheid het volk te beschermen en paniek buiten de boot te houden in crisis situaties.

Kan je niet maken.
1947-2016
pi_197904929
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Volgens mij ben ik in gegaan op je punten maar negeer jij die nu ;)
Op quote drukken en een hoop onzin typen is iets anders dan ergens op ingaan.

Bovendien quotte ik jou niet. Nu terug in je hok. :R
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:39:27 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904930
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat mag je vinden. Zoals ik net al zeg, daar is ook een rechtvaardiging voor te bedenken.
Paniek creëren als overheid om mensen naar je te laten luisteren?

Nee. Geen enkele.
1947-2016
pi_197904934
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik ben geen advocaat. Maar een overheid die paniek creëert om zijn wil aan het volk op te leggen, is een criminele overheid. Immers is het DE taak van de overheid het volk te beschermen en paniek buiten de boot te houden in crisis situaties.

Kan je niet maken.
Precies. Dat soort onzin halen ze uit in totalitaire staten of politiestaten. Je weet wel, het soort staten waar wij als EU constant onze afkeur over uitspreken.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:40:09 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904939
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

Precies. Dat soort onzin halen ze uit in totalitaire staten of politiestaten. Je weet wel, het soort staten waar wij als EU constant onze afkeur over uitspreken.
Exact.
1947-2016
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:40:24 #252
236264 crew  capricia
pi_197904944
quote:

[..]

Kan je niet maken.
Het is toch ook niet uitgevoerd?
Ik denk alleen wel dat zeker eerste helft vorig jaar, echt alle opties op tafel lagen om besproken te worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197904954
quote:

[..]

Ach ja, als we bedrog en vals voorlichten al als gangbaar gereedschap gaan beschouwen. Dat schept een prachtig precedent.
pi_197904960
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:38 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik doe geen uitspraken over specifieke landen maar over cultuurgebieden en ik ga al helemaal geen anekdotische kwats aanhalen uit die landen :D

Bovendien, dat jij niet begrijpt wat ik zeg betekent dat niet dat ik zomaar wat in het luchtledige lul he. ;)
Je hebt 0,0 kennis van de zaken waar je over spreekt. Jouw kennis over deze 'cultuurgebieden' komt waarschijnlijk van de ingrediëntenlijst van een pakje van Conimex. "In Azië zijn ze gek op boontjes met pepertjes en kroepoek." :')
pi_197904969
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Op quote drukken en een hoop onzin typen is iets anders dan ergens op ingaan.

Bovendien quotte ik jou niet. Nu terug in je hok. :R
Dat je het er inhoudelijk niet mee eens bent maakt het geen onzin.

Ik quotte jou omdat je tegen een ander zei dat hij niet op je punten in ging, terwijl jij daarvoor hetzelfde deed bij mij.

Maar hey, je punt is duidelijk. Op het moment dat een discussie niet de kant die je wilt op gaat maak je 't persoonlijk, dus ik vind 't best: jij wint.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:42:41 #256
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904984
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:40 schreef capricia het volgende:
Het is toch ook niet uitgevoerd?
De wet van Snowden en Assange:
'Als de mogelijkheid geschapen is, zal deze worden ingezet'.

Misschien niet in zijn geheel, maar elementen zijn denk ik wel zichtbaar geweest als je terug denkt.
1947-2016
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:42:46 #257
346939 Janneke141
pi_197904985
Op zich een interessante discussie wel op deze manier. De mensen voor wie het doel de middelen heiligt haal je er makkelijk uit zo.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:42:50 #258
236264 crew  capricia
pi_197904988
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hoe kan het dat we het oké vinden dat er een scenario op tafel ligt om ervoor te zorgen dat mensen in paniek zijn om zich aan de maatregelen te houden? Dat mensen de angst hebben dat hun familie een pijnlijke dood sterft en moet wachten op een ziekenhuisbed als ze zich niet aan alle maatregelen houden die de regering oplegt?

Kom op, dat past toch niet in een democratie waar de regering voor zijn bevolking moet zorgen? Even los van of er een wet overtreden is, het uitwerken van een scenario als dit is (naar mijn mening) een doodzonde.
Je moet het zeker bespreken. Neem aan dat we hier ook wel 'niet zo nette' scenario's hebben voor bepaalde dreigingen en rampen.

Het niet bespreken van ongewenste scenario's, lijkt mij eerder een falen van een regering in crisistijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197904995
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:41 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Je hebt 0,0 kennis van de zaken waar je over spreekt. Jouw kennis over deze 'cultuurgebieden' komt waarschijnlijk van de ingrediëntenlijst van een pakje van Conimex. "In Azië zijn ze gek op boontjes met pepertjes en kroepoek." :')
Zoals ik hierboven al schreef doel ik op de culturele tegenstelling individualisme vs collectivisme zoals die onder ander wordt gebruikt door G. Hofstede (2011). University of Tilburg and Maastricht als ik me de referentie zo goed herinner.

Maar goed, ik heb me als geograaf aanvankelijk gespecialiseerd in fysieke geografie ofwel geologie. Interesse en studie naar de sociale geografie is pas gekomen na mijn studietijd. Betekent natuurlijk niet dat ik me er niet in verdiept heb he.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:43:43 #260
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197904996
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:42 schreef Janneke141 het volgende:
Op zich een interessante discussie wel op deze manier. De mensen voor wie het doel de middelen heiligt haal je er makkelijk uit zo.
Sterke observatie.
Nog niet over nagedacht zo.
1947-2016
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:43:59 #261
236264 crew  capricia
pi_197905005
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:40 schreef galantis het volgende:

[..]

Ach ja, als we bedrog en vals voorlichten al als gangbaar gereedschap gaan beschouwen. Dat schept een prachtig precedent.
Ik kan niet inschatten hoeveel we bedrogen worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197905015
quote:

[..]

Kan je niet maken.
Ik zie nergens dat het de bedoeling was om paniek te veroorzaken, ik geloof dat je dat erbij verzint.
pi_197905025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat je het er inhoudelijk niet mee eens bent maakt het geen onzin.

Ik quotte jou omdat je tegen een ander zei dat hij niet op je punten in ging, terwijl jij daarvoor hetzelfde deed bij mij.

Maar hey, je punt is duidelijk. Op het moment dat een discussie niet de kant die je wilt op gaat maak je 't persoonlijk, dus ik vind 't best: jij wint.
Thanks! Dat is inderdaad wat ik alle wappies hier zie proberen steeds. Ik dacht, ik waag ook eens een poging. En waarempel.

Verder: ik schrijf hier iets op wat een basis heeft in de sociologie en een verklaring kan zijn voor de effectiviteit van maatregelen in verschillende delen van de wereld. Als daar dan als reactie op komt dat nee da's onzin want Chinezen rochelen in de lift, tja :')
pi_197905039
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Je moet het zeker bespreken. Neem aan dat we hier ook wel 'niet zo nette' scenario's hebben voor bepaalde dreigingen en rampen.

Het niet bespreken van ongewenste scenario's, lijkt mij eerder een falen van een regering in crisistijd.
Nee, dat vind ik niet. Er zijn fundamentele grenzen waar je niet overheen gaat, in welk scenario dan ook. Dit is het bestrijden van een virus, geen oorlog waarin het bestaan van je land als soevereine staat onzeker is.

Er zijn ongewenste scenario's, dat zijn scenario's als degene met een avondklok. Er zijn ook scenario's die het fundament onder je democratie onderuit trappen, dat is dit.

Dit soort dingen is exact hetgene waarover we afschuw uitspreken over Erdogan en Kim Jong Un.
pi_197905040
quote:
Oh ja, joh? Hoe dan, vertel, is dat op dezelfde manier als zeggen "De GGD verkoopt onze gegevens"?
pi_197905054
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Sars vergelijken met een verkoudheid, is dat hetzelfde als Corona vergelijken met een griep?
Go hard or go home
pi_197905057
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef galantis het volgende:

[..]

Zo dit spant de kroon weer voor vandaag.

:') :')
Wat vind ik dit soort initiatieven toch enorm kut zeg :')
pi_197905061
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:40 schreef galantis het volgende:

[..]

Uhhhhh....volgens mij zijn die precenten er al een paar eeuwen. Sterker nog, bij mijn leven zijn die nog grootscheeps ingezet. Zie de Koude Oorlog ter illustratie.
pi_197905066
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:45 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Thanks! Dat is inderdaad wat ik alle wappies hier zie proberen steeds. Ik dacht, ik waag ook eens een poging. En waarempel.

Verder: ik schrijf hier iets op wat een basis heeft in de sociologie en een verklaring kan zijn voor de effectiviteit van maatregelen in verschillende delen van de wereld. Als daar dan als reactie op komt dat nee da's onzin want Chinezen rochelen in de lift, tja :')
Je zei dat Aziatische landen minder individualistisch zijn en denken aan het collectieve en er wordt door meerdere mensen aangegeven dat zij niet minder individualistisch zijn, maar dat zij meer te verliezen hebben als ze het niet doen.

Dat doortrekken naar 'Chinezen rochelen in de lift' is een beetje flauw.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:47:21 #270
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197905069
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik kan niet inschatten hoeveel we bedrogen worden.
Ik ook niet hoor. Maar ik denk dat we niet eens het topje van de ijsberg van deze man kennen:

Terwijl hij al een best trackrecord heeft.

En dat is alleen al in NL zo. Blijkbaar in DE dus ook door dat artikel.
1947-2016
pi_197905071
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:43 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Zoals ik hierboven al schreef doel ik op de culturele tegenstelling individualisme vs collectivisme zoals die onder ander wordt gebruikt door G. Hofstede (2011). University of Tilburg and Maastricht als ik me de referentie zo goed herinner.
Als je een zolderkamergeleerde was met geen kennis van de echte wereld, dan zou ik het je niet kwalijk nemen. Zulke mensen zijn er nu eenmaal ook in deze wereld. Maar dan kun je op z'n minst proberen een fatsoenlijke referentie te geven. University of Tilburg and Maastricht, interessante titel voor een boek. :')
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:48:17 #272
236264 crew  capricia
pi_197905080
quote:
Lijkt me dat er geen ban op het bespreken van scenario's moet zijn, als er zich zoiets voltrekt als de ramp van begin vorig jaar.

Welke instrumenten je in gaat zetten is vers 2.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:48:45 #273
168739 Red_85
'echt wel'
pi_197905087
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:46 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Voor de tussentijd maakt het wel mogelijk om toch een feesie te hebben. Liever dat een jaartje dan niks.

En eals safe space voor je VIP toeschouwers is dat ook wel geinig. Soort skybox idee.
1947-2016
pi_197905097
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik ook niet hoor. Maar ik denk dat we niet eens het topje van de ijsberg van deze man kennen:
[ afbeelding ]

Terwijl hij al een best trackrecord heeft.

En dat is alleen al in NL zo. Blijkbaar in DE dus ook door dat artikel.
Je doet net alsof dit ook gebruikt is in Duitsland terwijl dat niet het geval was. Ik denk niet dat dit een goed of verstandig plan was, overigens, ik snap wel hoe ze er aan gekomen zijn en ik kan mij ook herinneren dat dit vorig jaar (toen dit speelde, dit gaat over de eerste golf in maart 2020) al gepubliceerd was en dat er toen ook al een discussie over was hier.
pi_197905107
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:46 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Erg onbehaaglijk gevoel krijg ik erbij. Doe dan maar geen feest, ofzo.
pi_197905117
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Uhhhhh....volgens mij zijn die precenten er al een paar eeuwen. Sterker nog, bij mijn leven zijn die nog grootscheeps ingezet. Zie de Koude Oorlog ter illustratie.
Na de Tweede Wereldoorlog is er gezegd: "Dit nooit weer" en zijn er afspraken gemaakt en is er heel veel in gang gezet om te voorkomen dat er ooit weer zoiets zou gebeuren.

De vergelijking met WO2 gaat meestal mank, maar een bevolking bang maken voor een onzichtbare vijand, die vijand later zichtbaar maken (in dit geval mensen die dan niet gevaccineerd zijn) heeft daar best een parallel mee, vind je ook niet?
pi_197905118
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:49 schreef galantis het volgende:

[..]

Erg onbehaaglijk gevoel krijg ik erbij. Doe dan maar geen feest, ofzo.
Ik zie het feest deel niet zo erg :D
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:51:19 #278
236264 crew  capricia
pi_197905131
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nee, dat vind ik niet. Er zijn fundamentele grenzen waar je niet overheen gaat, in welk scenario dan ook. Dit is het bestrijden van een virus, geen oorlog waarin het bestaan van je land als soevereine staat onzeker is.

Er zijn ongewenste scenario's, dat zijn scenario's als degene met een avondklok. Er zijn ook scenario's die het fundament onder je democratie onderuit trappen, dat is dit.

Dit soort dingen is exact hetgene waarover we afschuw uitspreken over Erdogan en Kim Jong Un.
Dat begrijp ik hoor.
Alleen denk ik dat dat naïef is. No pun intended.
Er worden hier in NL ook echt wel meer scenario's besproken dan die gedeeld worden met ons.
Het is niet voor niets dat ook NCTV erbij betrokken is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:52:04 #279
346939 Janneke141
pi_197905140
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt me dat er geen ban op het bespreken van scenario's moet zijn, als er zich zoiets voltrekt als de ramp van begin vorig jaar.

Welke instrumenten je in gaat zetten is vers 2.
Niet op het bespreken van scenario's, nee. Maar beleid is geen scenario, dat is iets wat je zelf inzet. En dat is wel degelijk aan grenzen gebonden.

Nou ja, tenzij het doel de middelen heiligt dus. Dan kun je overal over praten.
pi_197905141
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:50 schreef chratnox het volgende:

[..]

Na de Tweede Wereldoorlog is er gezegd: "Dit nooit weer" en zijn er afspraken gemaakt en is er heel veel in gang gezet om te voorkomen dat er ooit weer zoiets zou gebeuren.

De vergelijking met WO2 gaat meestal mank, maar een bevolking bang maken voor een onzichtbare vijand, die vijand later zichtbaar maken (in dit geval mensen die dan niet gevaccineerd zijn) heeft daar best een parallel mee, vind je ook niet?
Koude Oorlog. Ik maakte geen vergelijking met WO2. En om hele goede redenen maar het punt was en is dat overheids propaganda niet nieuw is en vrijwel nooit weggeweest is, en dat dit een Godwin maken compleet overdreven is.
pi_197905155
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet op het bespreken van scenario's, nee. Maar beleid is geen scenario, dat is iets wat je zelf inzet. En dat is wel degelijk aan grenzen gebonden.

En dit was geen beleid. Dus stop nu maar met je insinuaties, ok? Niemand hier zegt dat dit een goed idee was of dat het doel alle middelen heiligt.
pi_197905162
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:47 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Als je een zolderkamergeleerde was met geen kennis van de echte wereld, dan zou ik het je niet kwalijk nemen. Zulke mensen zijn er nu eenmaal ook in deze wereld. Maar dan kun je op z'n minst proberen een fatsoenlijke referentie te geven. University of Tilburg and Maastricht, interessante titel voor een boek. :')
Ah ja :O Ik wist dat ik eerst de goede referentie had moeten opzoeken he. Is natuurlijk veel makkelijker om daarover te vallen dan over de inhoud. Laatste keer dat ik iets in APA op had geschreven is ook alweer een tijd terug. Stond me bij dat de schuingedrukte tekst de uitgevende partij aanduidt en bovendien is veel van dit materiaal niet uitgebracht in boekvorm maar in artiekelen. Maar daar vergis ik me schijnbaar in, dat klopt.

Moet ik zo thuis even een echte literatuurlijst voor je opstellen met correct APA format? Zou ik wel zonde van m'n tijd vinden overigens want volgens mij zou ik, samen met misschien nog een handvol verstandige mensen hier op FOK de enige zijn.

Overigens wil ik niet beweren dat Hofstede de enige is die hierover iets zinngis heeft gezegd, maar het is zeer zeker het meest toegankelijke materiaal. Individualisme vs collectivisme, masculiniteit vs feminiteit, machtsafstand, onzekerheidsvermeiding etcetera. Erg interessant bij het vergelijken van culturen :Y
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:53:21 #283
346939 Janneke141
pi_197905166
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh ja, joh? Hoe dan, vertel, is dat op dezelfde manier als zeggen "De GGD verkoopt onze gegevens"?
Het is een ingewikkeld concept, ik weet het, maar het gaat dus niet om wat de GGD gedaan heeft, maar om wat men denkt dat de GGD gedaan heeft. De affaire heeft gezorgd dat het vertrouwen in de GGD gedaald is en dat doet iets met de testbereidheid. Of jij, ik en de GGD dat terecht vinden is niet zo heel relevant.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 12:54:34 #284
236264 crew  capricia
pi_197905189
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja. En ze hebben een ander scenario in het beleid geïncorporeerd.

Maar dat het niet besproken zou mogen worden, vind ik kul. Sterker nog, een zwakte van een bestuur.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197905203
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Koude Oorlog. Ik maakte geen vergelijking met WO2. En om hele goede redenen maar het punt was en is dat overheids propaganda niet nieuw is en vrijwel nooit weggeweest is, en dat dit een Godwin maken compleet overdreven is.
Ja, ik weet dat je de koude oorlog bedoelde. Ik maakte de vergelijking met WO2 omdat er na WO2 afspraken gemaakt zijn dat bepaalde dingen nooit meer acceptabel waren.

Ik bedoel er niet mee aan te geven dat dit een vergelijkbaar scenario is oid, ik bedoel ermee te zeggen dat (met goede reden) er afspraken gemaakt zijn zodat dit niet meer gedaan zou worden.

Oftewel, we hebben geleerd van WO2 dat je je bevolking niet zo bang moet maken, dat is wat ik bedoelde te zeggen. Dat kun jij een Godwin noemen, dat vind ik niet.
pi_197905223
quote:

Maar daar hebben ze het virus onder controle en hebben ze hun normale leven weer terug zonder afstand en mondkapjes, en weer festivals... Ja met 6 man in een kooitje, subtiel verschil.

Die hebben zeker ook een OMT vol met vee-artsen. Ophokken, ruimen...
pi_197905231
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:53 schreef BlackLining het volgende:

[ volgens mij zou ik, samen met misschien nog een handvol verstandige mensen hier op FOK de enige zijn.

Nu heb je al tegen iemand gezegd dat die terug zn hok in moet en zien builen over de rest vd wappies hier en dan ga je janken over dat anderen het niet over de inhoud hebben.
Deze zin is helemaal om te janken vh lachen. Kom maar van je hoge paard af want het is een afgekeurde ponypark Slagharen shetlander.
Go hard or go home
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:59:02 #288
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_197905257
Wat een storm in een glas water. In een tijd waarin de gevolgen nog volledig onbekend waren was een scenario van miljoenen doden niet uitgesloten. En dan wil je dat mensen de ernst van de situatie begrijpen om noodzakelijke maatregelen na te volgen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_197905260
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:57 schreef Noek het volgende:

[..]

Nu heb je al tegen iemand gezegd dat die terug zn hok in moet en zien builen over de rest vd wappies hier en dan ga je janken over dat anderen het niet over de inhoud hebben.
Deze zin is helemaal om te janken vh lachen. Kom maar van je hoge paard af want het is een afgekeurde ponypark Slagharen shetlander.
Denken dat FOK een serieus discussieplatform is :')

Mag ik ook een keer? Ik zit hier met enige regelmaat wetenschappelijk onderbouwde posts te schrijven vol met nuance en verschillende invalshoeken. Men maakt zich er dan graag vanaf met "nee je lult". Da's een stuk efficienter qua tijd en ik heb nog meer te doen vandaag, dus ik dacht laat ik dat ook eens proberen.

cthathrox ofzo heeft me al gelijk gegeven *O*
pi_197905266
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar dat het niet besproken zou mogen worden, vind ik kul. Sterker nog, een zwakte van een bestuur.
Waarom vind je het een zwakte van een bestuur? Er zijn grenzen die je als regering niet over zou moeten willen gaan, dus waarom zou je dan beleid maken die over die grenzen heen gaat?

Als je het toch niet gaat gebruiken, waarom zou je dan tijd spenderen aan het onderzoeken van dat scenario en er beleid op schrijven? In het geval van Duitsland zijn er duizenden mails aan gewijd, dus ze zijn er veel mee bezig geweest. Als het scenario toch niet gaat komen, waarom zou je er dan tijd aan willen spenderen wat ergens anders zinvoller is?

In het geval van een crisis kader je je respons af, en daarbinnen kan gedaan worden wat nodig is. Als er een termietenplaag in een gebouw is is een mogelijk scenario ook om het gebouw in brand te steken en daarna de bulldozer er overheen te trekken, maar dat scenario is in de meeste gevallen niet wenselijk, dus heeft het geen zin het uit te werken.
pi_197905269
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:53 schreef BlackLining het volgende:
Overigens wil ik niet beweren dat Hofstede de enige is die hierover iets zinngis heeft gezegd, maar het is zeer zeker het meest toegankelijke materiaal. Individualisme vs collectivisme, masculiniteit vs feminiteit, machtsafstand, onzekerheidsvermeiding etcetera. Erg interessant bij het vergelijken van culturen :Y
Geen idee hoe relevant heden ten dage nog is maar ik heb ook Hofstede gehad als onderdeel van mijn opleiding.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:01:44 #292
346939 Janneke141
pi_197905301
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Vooruit, laten we de twee zaken dan scheiden. Ik begrijp het als je vindt dat hierover gesproken moet kunnen worden, waarschijnlijk is dat ook wel zo.

Maar dat de besproken optie, waar dus niet voor gekozen is, voor een aantal users een prima acceptabele strategie was (en eigenlijk ook voor een aantal beleidsmakers die hierover gesproken hebben) dat baart me wel zorgen. En valt voor mij toch echt onder de categorie 'het doel heiligt de middelen'. Ook omdat het in een lange rij van dubieuze middelen valt, dit staat natuurlijk niet op zichzelf.
pi_197905302
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:59 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarom vind je het een zwakte van een bestuur? Er zijn grenzen die je als regering niet over zou moeten willen gaan, dus waarom zou je dan beleid maken die over die grenzen heen gaat?

Als je het toch niet gaat gebruiken, waarom zou je dan tijd spenderen aan het onderzoeken van dat scenario en er beleid op schrijven? In het geval van Duitsland zijn er duizenden mails aan gewijd, dus ze zijn er veel mee bezig geweest. Als het scenario toch niet gaat komen, waarom zou je er dan tijd aan willen spenderen wat ergens anders zinvoller is?

In het geval van een crisis kader je je respons af, en daarbinnen kan gedaan worden wat nodig is. Als er een termietenplaag in een gebouw is is een mogelijk scenario ook om het gebouw in brand te steken en daarna de bulldozer er overheen te trekken, maar dat scenario is in de meeste gevallen niet wenselijk, dus heeft het geen zin het uit te werken.
Als er ineens in de kelder een nieuw bloeddorstig beest gemuteerd blijkt te zijn zou ik zoiets weldegelijk verder uitwerken ja, voor het geval dat :D
pi_197905308
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat je de koude oorlog bedoelde. Ik maakte de vergelijking met WO2 omdat er na WO2 afspraken gemaakt zijn dat bepaalde dingen nooit meer acceptabel waren.

Ik bedoel er niet mee aan te geven dat dit een vergelijkbaar scenario is oid, ik bedoel ermee te zeggen dat (met goede reden) er afspraken gemaakt zijn zodat dit niet meer gedaan zou worden.

Oftewel, we hebben geleerd van WO2 dat je je bevolking niet zo bang moet maken, dat is wat ik bedoelde te zeggen. Dat kun jij een Godwin noemen, dat vind ik niet.
Maar dat hebben we helemaal niet geleerd. Dat is nu juist mijn punt, als je naar de Koude Oorlog kijkt en sterker nog, naar de Nederlandse politiek van 2021 dan zie je dat we daar helemaal niets van geleerd hebben.

Maar wat hier vergeten word is context. Dit gaat om maart 2020, in Duitsland rekent men op een dodental van 1 miljoen doden door covid en met die context is dit aangevlogen. Dat is achteraf een hele overdreven schatting geweest maar op dat moment was dat anders.

Dat maakt het nog geen goed idee, overigens.
pi_197905329
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vooruit, laten we de twee zaken dan scheiden. Ik begrijp het als je vindt dat hierover gesproken moet kunnen worden, waarschijnlijk is dat ook wel zo.

Maar dat de besproken optie, waar dus niet voor gekozen is, voor een aantal users een prima acceptabele strategie was (en eigenlijk ook voor een aantal beleidsmakers die hierover gesproken hebben) dat baart me wel zorgen. En valt voor mij toch echt onder de categorie 'het doel heiligt de middelen'. Ook omdat het in een lange rij van dubieuze middelen valt, dit staat natuurlijk niet op zichzelf.
Waar haal je dat uit want volgens mij heeft geen enkele user hier gezegd dat dit acceptabel is als strategie. Volgens mij verzin je dat om mensen weg te kunnen zetten hier.
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 13:04:05 #296
236264 crew  capricia
pi_197905337
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:59 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je de omvang van de ramp die op je af komt niet kunt overzien, zul je ook buiten de lijntjes moeten denken. Ook al is dat in uitvoer ongewenst.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197905349
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:59 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Denken dat FOK een serieus discussieplatform is :')

Mag ik ook een keer? Ik zit hier met enige regelmaat wetenschappelijk onderbouwde posts te schrijven vol met nuance en verschillende invalshoeken. Men maakt zich er dan graag vanaf met "nee je lult". Da's een stuk efficienter qua tijd en ik heb nog meer te doen vandaag, dus ik dacht laat ik dat ook eens proberen.

cthathnox ofzo heeft me al gelijk gegeven *O*
Als je hier met regelmaat wetenschappelijk onderbouwde posts zit te schrijven terwijl je weet dat het geen serieus discussieplatform is verdoe je je eigen tijd hè, dat is je eigen keuze.

Ik probeer over 't algemeen te begrijpen waarom iemand het op een bepaalde manier ziet, en daar vind ik dit forum een fijne plek voor. Deze plek is echter wel fijner zonder pseudo-wetenschappers die uit de hoogte doen en iedereen die het niet met ze eens is als minderwaardig ziet. Het zou je sieren daarmee te stoppen.

Ik weet dat ik de waarheid niet in pacht heb en probeer -door middel van een open discussie- mijn zienswijze daarop aan te passen. Net als iedereen hier ben ik eigenwijs en niet snel overtuigd, maar als je me om hebt zal ik dat direct toegeven.

Je hebt van verschillende mensen reacties gekregen die inhoudelijk waren. Elk van die inhoudelijke reacties heb je (geprobeerd) te pareren met een hoop bombarie over literatuur over sociologie, maar echt ingaan op die posts heb je niet gedaan.

De enige persoon die hier een post afdoet met "nee, je lult" ben jij op dit moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2021 13:05:59 ]
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:19:07 #298
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197905580
quote:
NCTV: Coronamaatregel één bezoeker thuis impopulair, kijk naar alternatieven

De kabinetsmaatregel dat een huishouden nog maar één bezoeker thuis mag ontvangen, heeft erg weinig draagvlak en is niet te handhaven. Daarom moeten alternatieven worden overwogen. Dat vindt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, blijkt uit een presentatie voor de laatste ‘Catshuissessie’.

NCTV over coronamaatregel één persoon thuis ontvangen
In het stuk, dat gisteren ter sprake is gekomen tijdens kabinetsoverleg over de coronacrisis (zondag was er geen gebruikelijke Catshuissessie vanwege het slechte weer), zegt de NCTV: ,,De maatregel van het thuisbezoek is zwaarder gevallen dan de avondklok. Uitlegbaarheid en draagvlak is daarbij erg laag gebleken.”

Uit onderzoek blijkt dat maar 52 procent van de Nederlanders de maatregel van één bezoeker thuis steunt. Eerder, bij twee bezoekers thuis, was dat nog 71 procent. Ook de naleving is gedaald, van 91 procent naar 80 procent, tonen RIVM-gedragscijfers aan.

De maatregel is niet te handhaven omdat het slechts een dringend advies betreft, betoogt de coördinator verder. ,,En vooral omdat achter de voordeur niet gehandhaafd wordt.” De politie of handhavers mogen alleen een bijeenkomst opbreken en boetes uitdelen als er groot gevaar is voor de volksgezondheid. Dat kan niet worden gezegd van een coronafeestje thuis met bijvoorbeeld acht jongeren.

De NCTV stelt zelfs aan het kabinet voor om te overwegen de maatregel aan te passen. ‘Overweeg alternatieven indien veilig en uitvoerbaar/simpel’, staat er. Bijvoorbeeld contact met maar één huishouden per dag. Dat is ook strenger: onder de huidige regel mag je dagelijks alleen ergens heen en één persoon ontvangen.
Met andere woorden: maak het nóg strenger en zorg ervoor dat je wél kan handhaven.

Knettergek.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197905596
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je hier met regelmaat wetenschappelijk onderbouwde posts zit te schrijven terwijl je weet dat het geen serieus discussieplatform is verdoe je je eigen tijd hè, dat is je eigen keuze.

Ik probeer over 't algemeen te begrijpen waarom iemand het op een bepaalde manier ziet, en daar vind ik dit forum een fijne plek voor. Deze plek is echter wel fijner zonder pseudo-wetenschappers die uit de hoogte doen en iedereen die het niet met ze eens is als minderwaardig ziet. Het zou je sieren daarmee te stoppen.

Ik weet dat ik de waarheid niet in pacht heb en probeer -door middel van een open discussie- mijn zienswijze daarop aan te passen. Net als iedereen hier ben ik eigenwijs en niet snel overtuigd, maar als je me om hebt zal ik dat direct toegeven.

Je hebt van verschillende mensen reacties gekregen die inhoudelijk waren. Elk van die inhoudelijke reacties heb je (geprobeerd) te pareren met een hoop bombarie over literatuur over sociologie, maar echt ingaan op die posts heb je niet gedaan.

De enige persoon die hier een post afdoet met "nee, je lult" ben jij op dit moment.
Maar dat ik me ook niet van m'n beste kant laat zien dat weet ik hoor. Dat heb ik in deze discussie hier vandaag ook al meerdere keren toegegeven.

Punt is: ik stel individualisme vs collectivisme voor als reden waarom maatregelen in andere delen van de wereld soms beter worden nageleefd en als voorbeeld noem ik oost Azië. Ik heb ook specifiek gezegd niet de vergelijking met China te willen maken, want da's een totalitaire staat. Zo kan ik het ook. Dit alles heeft als tragisch gevolg dat we hier juist weer strengere maatregelen nodig hebben. Dat had niet gehoeven, denk ik.

Vervolgens komen er drie soorten reacties:
- Ja maar Chinezen zijn asociaal en ze maken er een bende van.
Ik heb ten eerste specifiek aangegeven dat mijn vergelijking niet op China gericht is. Bovendien gaat dit om fatsoensnormen (die verschillen van gebied tot gebied en daar kun je een mening over hebben ja) en niet over individualisme zoals ik bedoel in mijn punt. Deze categorie reactie gaat over iets heel anders dan het punt wat ik probeer te maken, namelijk de verschillende afwegingen die mensen maken tussen individueel en collectief belang.

- Daar is het een corrupte bende dus het lijkt alleen maar zo
Mogelijk, ik ontken dat ook niet. Als we echter zaken bekijken of de schaal van cultuurgebieden (dat was ik aan het doen namelijk in mijn post) dan zijn uitzonderingen niet zo relevant. Je hebt in Nederland ook mensen die om een punt te maken zo dicht mogelijk bij je komen staan en je hebt mensen die bij wijze van spreke al een jaar de deur niet uit zijn geweest, de post ritueel verbranden en een moestuintje op zolder onderhouden. Zo is dat in andere landen ook. Cultuurindicatoren gaan niet over uitzonderingen maar over het collectief gedrag van de samenleving en de afweging van prioriteiten.

- Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt en haalt je informatie van een pakje Conimex
Nou ja, dat heb ik weldegelijk. Ik zeg ook geen expert te zijn en ik claim nergens de absolute waarheid in handen te hebben. Ik heb me echter wél verdiept in die materie. Ik ben geograaf en in die zin valt het zelfs in mijn vakgebied, al heb ik een andere specilisatie. Ik ben echter niet zomaar wat met termen aan het strooien en heb meermaals aangegeven welke definitie ik hanteer in mijn beargumentatie. Die wordt dan vervolgens weggezet als 'zijn sociooolgie boekje' als ik me de spelling juist herinner. En dan had ik nog zo gewezen op het feit dat dat maar één van de vele zienswijzen is.

Het is nogal lastig daar serieus op in te gaan he. Dat ik dat netter had kunnen verwoorden dan ik heb gedaan, akkoord. Maar zo gaat dat nou eenmaal op online discussieplatforms tegenwoordig. Je zou voor de grap ook eens op moeten zoeken hoe mensen reageren als je hier iets post waar wetenschap en nuance in zit. Als je zelf maar bezig blijft met onderbouwen wordt dat vermoeiend, zoals je zelf al zegt. Dan wil ik me wel eens verlagen tot het niveau van mensen die het er zich met een oneliner als tegenargumentatie vanaf maken ja :')
pi_197905678
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Maar dat ik me ook niet van m'n beste kant laat zien dat weet ik hoor. Dat heb ik in deze discussie hier vandaag ook al meerdere keren toegegeven.

Punt is: ik stel individualisme vs collectivisme voor als reden waarom maatregelen in andere delen van de wereld soms beter worden nageleefd en als voorbeeld noem ik oost Azië. Ik heb ook specifiek gezegd niet de vergelijking met China te willen maken, want da's een totalitaire staat. Zo kan ik het ook. Dit alles heeft als tragisch gevolg dat we hier juist weer strengere maatregelen nodig hebben. Dat had niet gevoegen.

Vervolgens komen er verschillende soorten reacties:
- Ja maar Chinezen zijn asociaal en ze maken er een bende van.
Ik heb ten eerste specifiek aangegeven dat mijn vergelijking niet op China gericht is. Bovendien gaat dit om fatsoensnormen (die verschillen van gebied tot gebied en daar kun je een mening over hebben ja) en niet over individualisme zoals ik bedoel in mijn punt. Deze categorie reactie gaat over iets heel anders dan het punt wat ik probeer te maken, namelijk de verschillende afwegingen die mensen maken tussen individueel en collectief belang.

- Daar is het een corrupte bende dus het lijkt alleen maar zo
Mogelijk, ik ontken dat ook niet. Als we echter zaken bekijken of de schaal van cultuurgebieden (dat was ik aan het doen namelijk in mijn post) dan zijn uitzonderingen niet zo relevant. Je hebt in Nederland ook mensen die om een punt te maken zo dicht mogelijk bij je komen staan en je hebt mensen die bij wijze van spreke al een jaar de deur niet uit zijn geweest, de post ritueel verbranden en een moestuintje op zolder onderhouden. Zo is dat in andere landen ook. Cultuurindicatoren gaan niet over uitzonderingen maar over het collectief gedrag van de samenleving en de afweging van prioriteiten.

- Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt en haalt je informatie van een pakje Conimex
Nou ja, dat heb ik weldegelijk. Ik zeg ook geen expert te zijn en ik claim nergens de absolute waarheid in handen te hebben. Ik heb me echter wél verdiept in die materie. Ik ben geograaf en in die zin valt het zelfs in mijn vakgebied, al heb ik een andere specilisatie. Ik ben echter niet zomaar wat met termen aan het strooien en heb meermaals aangegeven welke definitie ik hanteer in mijn beargumentatie.

Het is nogal lastig daar serieus op in te gaan he. Dat ik dat netter had kunnen verwoorden dan ik heb gedaan, akkoord. Maar zo gaat dat nou eenmaal op online discussieplatforms tegenwoordig. Je zou voor de grap ook eens op moeten zoeken hoe mensen reageren als je hier iets post waar wetenschap en nuance in zit :')
Bedankt voor je uitleg en nuance, nu herken ik je posts weer ;)

Oké fair, daar heb je een goed punt. Ik kan me inderdaad een aantal van die weloverwogen posts van je herinneren, dus misschien dat ik het daarom zo 'raar' (ik heb geen idee hoe ik het moet noemen) vond. Ik merk aan mezelf ook dat ik een korter lontje heb dan een paar maanden terug, dus ik kan het best begrijpen. Ik probeer (en soms faal ik daarin :P) om dan ook even een stapje terug te nemen en het te laten voor waar het is.

Ik twijfel er niet aan dat je er meer kennis van hebt dan ik, ik baseer mijn ervaringen puur op collega's die me vertellen hoe het er daar aan toe gaat. Vandaar dat ik je wel een serieuze vraag stelde over wat ik daar hoorde :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')