Minder individualistisch? In landen als China (en zelfs Japan) hebben ze in veel gevallen niet eens steunpakketten. Als je daar dicht bent heb je pech.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat doen ze in heel Azië.
Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld. Dat punt probeer ik hier ook steeds te maken, maar nee, vrij land dus mijn recht om te feesten is belangrijker dan de volksgezondheid
dat geloof ik niet zo, als er een asociaal volk in de wereld is dan zijn het wel Chinezenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:18 schreef BlackLining het volgende:
Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld.
Weer eens wat anders dan schapenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Scheit
1) Holhoornig dier 2) Kruising tussen een schaap en een geit.
Wat heeft een boerderijdier hiermee te maken?
Mooi. Eindelijk dat het naar buiten komt.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:15 schreef Vasilevski het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
[ twitter ]
Over bewust paniekzaaien gesproken, dit stond afgelopen weekend in Die Welt. In Duitsland tijdens de 1e lockdown: topgeheime gesprekken over psychologische oorlogsvoering tegen de eigen bevolking, om de mensen warm te houden voor maatregelen na de piek. Wetenschappers lieten zich voor politieke doeleinden gebruiken.
[..]
https://docs.google.com/d(...)SB430OybYz2vqXU/edit
Nee, dat denken we hier in het Westen vaak, maar dat is helemaal niet zo. De persoon zet een mondkapje op omdat hij/zij wat verkouden is en hij/zij zo minder mensen zal besmetten.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
is het bij de Aziaat niet smog gemotiveerd?
Het was gewoon een vraag hè. Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden. Als iemand de straat op gaat en anderen oproept om zich niet aan de maatregelen te houden is diegene schuldig aan opruiing e.d., dus leek het mij hier ook wel op zijn plaats?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Beetje lastig als dit nooit in de praktijk is gebracht om het opruiing te noemen. En opruiing van wat dan? Het is eerder het tegenovergestelde wat men wilde bereiken.
Het waren gesprekken, geen praktijk.
Klopt onze steden zijn al langer dan 3 maanden dicht en helemaal afgesloten van de buitenwereldquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Men is daar dan ook wat minder individualistisch ingesteld. Dat punt probeer ik hier ook steeds te maken, maar nee, vrij land dus mijn recht om te feesten is belangrijker dan de volksgezondheid
Met als tragisch gevolg dat wij hier nu méér beperkingen nodig hebben dan de meeste Aziatische landen.
Waren in quarantaine geweest natuurlijkquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)onderzoek-nodig.html
Waarom zitten Koopmans en die andere gast strak naast elkaar op de foto? En wij maar 1,5 meter afstand houden... Natuurlijk snap ik "het zijn net mensen", maar je hebt een voorbeeldfunctie. Als hier 3 mensen samen over straat lopen krijgen ze een boete als ze een beetje pech hebben.
Niet in de luchtvaart. Daar is het echt besmetting voorkomen van 'iets'.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
is het bij de Aziaat niet smog gemotiveerd?
Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen jaquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat geloof ik niet zo, als er een asociaal volk in de wereld is dan zijn het wel Chinezen
Die verkoudheid kan de wereld wel hebben. Beter kappen ze met die barbaarse markten van ze.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Nee, dat denken we hier in het Westen vaak, maar dat is helemaal niet zo. De persoon zet een mondkapje op omdat hij/zij wat verkouden is en hij/zij zo minder mensen zal besmetten.
Ik heb het land China niet genoemd he.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt onze steden zijn al langer dan 3 maanden dicht en helemaal afgesloten van de buitenwereld
Van te voren ja, niet naderhand toen ze het onderzoek deden.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:23 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Waren in quarantaine geweest natuurlijk
Het individu wordt dus niet beschermd.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Minder individualistisch? In landen als China (en zelfs Japan) hebben ze in veel gevallen niet eens steunpakketten. Als je daar dicht bent heb je pech.
Mja, als ik al dat gejammer hoor over Mondkapjes, vaccinaties, avondklok, testen op scholen...quote:Natuurlijk gaan mensen op dat moment mee in de maatregelen, het gaat letterlijk over hun eigen boterham. Met die argumentatie kun je zeggen dat we hier juist minder individualistisch zijn, want er is geen voordeel voor onszelf aan.
Het is een metafoor hèquote:Dat valse frame over feesten mag ook wel 's stoppen, ontzettende dooddoener in een discussie om het constant maar naar feesten te trekken als iemand het ergens niet mee eens is.
Tering, wat triestquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef leolinedance het volgende:
Doen we het binnenkort ook zo in Vlaanderen? In Australië doen ze nu al aan ‘hokjesdansen’
https://www.hln.be/festiv(...)fdJ3k5TUU4nbafctjNcY
Onder de foto staat "ze zaten samen in isolatie", dus worden ze nu gezien als huishouden?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)onderzoek-nodig.html
Waarom zitten Koopmans en die andere gast strak naast elkaar op de foto? En wij maar 1,5 meter afstand houden... Natuurlijk snap ik "het zijn net mensen", maar je hebt een voorbeeldfunctie. Als hier 3 mensen samen over straat lopen krijgen ze een boete als ze een beetje pech hebben.
Exact. De ene kant is opruiing, maar dit is de moeder alle. Het is staats geïnitieerd om de bevolking er vooral onder te houden.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het was gewoon een vraag hè. Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden. Als iemand de straat op gaat en anderen oproept om zich niet aan de maatregelen te houden is diegene schuldig aan opruiing e.d., dus leek het mij hier ook wel op zijn plaats?
Niks voor jou.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef leolinedance het volgende:
Doen we het binnenkort ook zo in Vlaanderen? In Australië doen ze nu al aan ‘hokjesdansen’
Strafrechterlijke vervolging omdat je hypothetische opties bespreekt die sowieso niet onwetting zijn?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mooi. Eindelijk dat het naar buiten komt.
Zal zeker ook hier gebeurd zijn. DE en NL volgen elkaar immers altijd en de paniekzaaiing toen was ook niet van de lucht.
Eerste nagel voor de strafrechtelijke vervolging na de parlementaire enquête corona bestrijding.
Hangt van de verkoudheid af..quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef Noek het volgende:
[..]
Die verkoudheid kan de wereld wel hebben. Beter kappen ze met die barbaarse markten van ze.
Maar ja, wel een mondkapje want zo beschaafd zijn ze wel. Poppenkast
De GGD heeft het mogelijk gemaakt door slechte infrastructuur.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een zielige frame, de GGD heeft helemaal niks verkocht, medewerkers van de GGD hebben illegaal, en zijn daarvoor gearresteerd, gegevens verkocht
Leuk als blijvertje voor je VIP space.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef leolinedance het volgende:
Nogmaals. Ik stelde een vraag, of dit strafbaar zou zijn. Misschien had ik er woord voor woord bij moeten zetten dat het ging om de hypothetische situatie dat ze dit echt gebruikt zouden hebben.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Strafrechterlijke vervolging omdat je hypothetische opties bespreekt die sowieso niet onwetting zijn?
Ook in HongKong zijn ze asociaal, deuren worden nooit open gehouden, ze hebben een "systeem" dat als er een bekende in de rij staat je er dan bij hoort wanneer het uitkomt, ze maken hun huis schoon en flikkeren alles het raam uit want het gaat maar tot de drempel en niet verder.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen ja
Dat bedoel ik echter niet. Ik bedoel dat als er in China wordt gezegd dat dit even nodig is, dan is dat zo.
China is overigens geen goed voorbeeld want het is een totalitaire staat. Andere zuid-oost Aziatische landen zijn wat dat betreft meer representatief. Je zult in grote delen van Vietnam, Thailand, Maleisie, Indonesië, India etcetera niet snel zien dat men fuck corona feestjes gaat houden. De geldende norm is daar vooral dat je anderen niet tot last bent of in gevaar brengt.
Ik hanteer overigens even de definitie van individualisme die o.a. Hofstede erop nahoudt
Ja, maar dat is geen opruiing. Dit is precies het tegenovergestelde, men roept op om zich aan de maatregelen te houden alleen in dit geval maakt men gebruik van argumentatie die geen wetenschappelijke basis hebben (in theorie want het is nooit in de praktijk gebracht).quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het was gewoon een vraag hè. Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden. Als iemand de straat op gaat en anderen oproept om zich niet aan de maatregelen te houden is diegene schuldig aan opruiing e.d., dus leek het mij hier ook wel op zijn plaats?
Als staat paniek creëren om het volk naar je te laten luisteren.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Strafrechterlijke vervolging omdat je hypothetische opties bespreekt die sowieso niet onwetting zijn?
En dus moeten mensen voor hun eigen bescherming zorgen, ergo: individualistisch.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het individu wordt dus niet beschermd.
Er is discussie over, maar mensen doen het toch? In een land als Nederland mag je de discussie hebben, maar vrijwel iedereen volgt de maatregelen daarna gewoon op.quote:Mja, als ik al dat gejammer hoor over Mondkapjes, vaccinaties, avondklok, testen op scholen...
Dan zijn we aardig individualistisch.
Het is geen metafoor, het is een vervelende en minachtende manier om de ander in een discussie ervan te betichten dat hij zeurt over het niet mogen hebben van een feestje terwijl er mensen dood gaan.quote:Het is een metafoor hè
Nee, het is niet strafbaar om oneigenlijke argumenten te gebruiken (zou wel leuk zijn als het wel zo was) om draagvlak te krijgen voor maatregelen. Het is wel politiek problematisch omdat je dat niet kan volhouden zonder ook in een Parlement of volksvertegenwoordiging de leugen vol te houden.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nogmaals. Ik stelde een vraag, of dit strafbaar zou zijn. Misschien had ik er woord voor woord bij moeten zetten dat het ging om de hypothetische situatie dat ze dit echt gebruikt zouden hebben.
Jij hebt het over normen en waarden. Ik heb het over individualisme zoals dat wordt gebruikt in de sociologie. Twee totaal verschillende zaken.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook in HongKong zijn ze asociaal, deuren worden nooit open gehouden, ze hebben een "systeem" dat als er een bekende in de rij staat je er dan bij hoort wanneer het uitkomt, ze maken hun huis schoon en flikkeren alles het raam uit want het gaat maar tot de drempel en niet verder.
En wat bedoel je met in grote delen geen feestjes, dat is hier toch hetzelfde?
Tijger, dit is de kern:quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tijger_m het volgende:
Ja, maar dat is geen opruiing. Dit is precies het tegenovergestelde, men roept op om zich aan de maatregelen te houden alleen in dit geval maakt men gebruik van argumentatie die geen wetenschappelijke basis hebben (in theorie want het is nooit in de praktijk gebracht).
Ik denk niet dat hier ook maar iets illegaals of strafbaars aan is, sowieso al niet omdat het puur hypothetisch was, je zou hooguit kunnen stellen dat het politieke gevolgen kan hebben.
Dan ben je als overheid af.quote:Effectief heeft de Duitse overheid scenarios uitgewerkt om zijn bevolking bang te houden en ervoor te zorgen dat ze zich op die manier aan de maatregelen houden.
Mijn Chinese vriendin wordt al gek als ik mijn tas op de vloer neerzet. Niet hygiënisch.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
In Japan kijken ze je aan alsof je een misdaad hebt begaan als je hoest in de metro
Oost-Aziatische samenlevingen zijn zeker een stuk georganiseerder en efficiënter en dat heeft vast ook met dat soort oog voor detail en collectief denken te maken. Ik kan niet voor alle landen spreken maar bijvoorbeeld China is ook echt een 'low-trust society'. Ouders verliezen hun kinderen geen moment uit het oog omdat er een reële dreiging is dat ze ontvoerd kunnen worden. Mensen durven nog steeds geen babymelk uit eigen land te kopen vanwege schandalen in het verleden. Mensen helpen elkaar niet in geval van nood, want dat kan voor jezelf problemen opleveren. De regering heeft mensen succesvol gehersenspoeld dat ze elkaar niet kunnen vertrouwen, maar alleen de Partij.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Met als tragisch gevolg dat wij hier nu méér beperkingen nodig hebben dan de meeste Aziatische landen.
Ga eens praten met mensen die nu in Thailand, Vietnam of Indonesië verkeren. Dit is echt totale quatsch. In Indonesië kopen ze gewoon de politie om. Totaal niet vergelijkbaar met Nederland.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou ja, Chinezen hebben andere fatsoensnormen ja
Dat bedoel ik echter niet. Ik bedoel dat als er in China wordt gezegd dat dit even nodig is, dan is dat zo.
China is overigens geen goed voorbeeld want het is een totalitaire staat. Andere zuid-oost Aziatische landen zijn wat dat betreft meer representatief. Je zult in grote delen van Vietnam, Thailand, Maleisie, Indonesië, India etcetera niet snel zien dat men fuck corona feestjes gaat houden. De geldende norm is daar vooral dat je anderen niet tot last bent of in gevaar brengt.
Ik hanteer overigens even de definitie van individualisme die o.a. Hofstede erop nahoudt
DAT is een ander verhaal maar er is niet strafbaars aan. Je kan vanuit een pragmatische insteek zelfs beredeneren dat het een uitstekende motivatie is om er voor te zorgen dat mensen zich aan maatregelen houden en dat je daarmee je eerste prioriteit dus nakomt.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als staat paniek creëren om het volk naar je te laten luisteren.
Ook al is het een hypothese. Dit kan je niet maken als staat naar je bevolking. Nr 1 prio is beschermen.
Ik heb geen idee hoe de cijfers in Duitsland zijn, maar in Nederland staat een paniekaanval in de top 3 van ziekenhuisopnames ieder jaar. In de situatie dat ze dit echt ingezet zouden hebben en de bevolking massaal bang hebben gehouden, hebben ze daarmee bijgedragen aan de (te) hoge druk op de ziekenhuizen en hebben ze daarmee doden op hun geweten.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen opruiing. Dit is precies het tegenovergestelde, men roept op om zich aan de maatregelen te houden alleen in dit geval maakt men gebruik van argumentatie die geen wetenschappelijke basis hebben (in theorie want het is nooit in de praktijk gebracht).
Ik denk niet dat hier ook maar iets illegaals of strafbaars aan is, sowieso al niet omdat het puur hypothetisch was, je zou hooguit kunnen stellen dat het politieke gevolgen kan hebben.
Zo dit spant de kroon weer voor vandaag.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:25 schreef leolinedance het volgende:
ik bestrijd dat SARS een verkoudheid is.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hangt van de verkoudheid af..
SARS was bijvoorbeeld best een ingrijpende verkoudheid.
Verder betekent ziek zijn vaak thuisblijven en in veel landen dus ook: geen inkomen.
Snap wel dat je dan liever niet een infectieziekte oploopt...
Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (al dan niet naleven van) beleid.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:32 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Mijn Chinese vriendin wordt al gek als ik mijn tas op de vloer neerzet. Niet hygiënisch.
[..]
Oost-Aziatische samenlevingen zijn zeker een stuk georganiseerder en efficiënter en dat heeft vast ook met dat soort oog voor detail en collectief denken te maken. Ik kan niet voor alle landen spreken maar bijvoorbeeld China is ook echt een 'low-trust society'. Ouders verliezen hun kinderen geen moment uit het oog omdat er een reële dreiging is dat ze ontvoerd kunnen worden. Mensen durven nog steeds geen babymelk uit eigen land te kopen vanwege schandalen in het verleden. Mensen helpen elkaar niet in geval van nood, want dat kan voor jezelf problemen opleveren. De regering heeft mensen succesvol gehersenspoeld dat ze elkaar niet kunnen vertrouwen, maar alleen de Partij.
Er is meer in het leven dan perfecte organisatie en hygiëne. Als dat in het westen de norm zou worden, zouden velen daar diep ongelukkig worden. Als we het normaal gaan vinden dat vrijheid geen grondrecht is, maar iets wat je alleen met toestemming van de overheid mag uitoefenen.
[..]
Ga eens praten met mensen die nu in Thailand, Vietnam of Indonesië verkeren. Dit is echt totale quatsch. In Indonesië kopen ze gewoon de politie om. Totaal niet vergelijkbaar met Nederland.
En India is natuurlijk niet Zuid-Oost Azië.
Volgens mij liggen alle scenario's en alle opties op tafel.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als staat paniek creëren om het volk naar je te laten luisteren.
Ook al is het een hypothese. Dit kan je niet maken als staat naar je bevolking. Nr 1 prio is beschermen.
Ja, dat mag je vinden. Zoals ik net al zeg, daar is ook een rechtvaardiging voor te bedenken.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tijger, dit is de kern:
[..]
Dan ben je als overheid af.
Maar aan de buitenkant zie je het verschil aanvankelijk niet hèquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik bestrijd dat SARS een verkoudheid is.
Door angst en paniek te veroorzaken?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
DAT is een ander verhaal maar er is niet strafbaars aan. Je kan vanuit een pragmatische insteek zelfs beredeneren dat het een uitstekende motivatie is om er voor te zorgen dat mensen zich aan maatregelen houden en dat je daarmee je eerste prioriteit dus nakomt.
Jij lult gewoon zwaar uit je nek, je doet grote algemene uitspraken over landen waar je helemaal niks van weet.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (naleven van) het beleid.
Hoe kan het dat we het oké vinden dat er een scenario op tafel ligt om ervoor te zorgen dat mensen in paniek zijn om zich aan de maatregelen te houden? Dat mensen de angst hebben dat hun familie een pijnlijke dood sterft en moet wachten op een ziekenhuisbed als ze zich niet aan alle maatregelen houden die de regering oplegt?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij liggen alle scenario's en alle opties op tafel.
Lijkt me vreemd om te denken dat dit niet besproken zou mogen worden.
Welke wet zou er overtreden zijn dan, in jouw ogen?
Ik doe geen uitspraken over specifieke landen maar over cultuurgebieden en ik ga al helemaal geen anekdotische kwats aanhalen uit die landenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:36 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Jij lult gewoon zwaar uit je nek, je doet grote algemene uitspraken over landen waar je helemaal niks van weet.
Volgens mij ben ik in gegaan op je punten maar negeer jij die nuquote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wederom een hoop gelul wat niet ingaat op mijn punt omtrent individualisme vs collectivisme en de gevolgen daarvan op het (al dan niet naleven van) beleid.
Ik ben geen advocaat. Maar een overheid die paniek creëert om zijn wil aan het volk op te leggen, is een criminele overheid. Immers is het DE taak van de overheid het volk te beschermen en paniek buiten de boot te houden in crisis situaties.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij liggen alle scenario's en alle opties op tafel.
Lijkt me vreemd om te denken dat dit niet besproken zou mogen worden.
Welke wet zou er overtreden zijn dan, in jouw ogen?
Op quote drukken en een hoop onzin typen is iets anders dan ergens op ingaan.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik in gegaan op je punten maar negeer jij die nu
Paniek creëren als overheid om mensen naar je te laten luisteren?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat mag je vinden. Zoals ik net al zeg, daar is ook een rechtvaardiging voor te bedenken.
Precies. Dat soort onzin halen ze uit in totalitaire staten of politiestaten. Je weet wel, het soort staten waar wij als EU constant onze afkeur over uitspreken.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ben geen advocaat. Maar een overheid die paniek creëert om zijn wil aan het volk op te leggen, is een criminele overheid. Immers is het DE taak van de overheid het volk te beschermen en paniek buiten de boot te houden in crisis situaties.
Kan je niet maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |