SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Daar worden matten voor aangelegd. Ook wordt er een soort schans gemaakt om het ijs af en het ijs op te gaan.quote:Op maandag 8 februari 2021 16:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ook wanneer het niet vriest, springt de Friesche IJsbond op de bres voor de schaatssport. Zo wordt er bijvoorbeeld bij de aanleg van nieuwe bruggen gewezen op mogelijke klúnvoorzieningen en wordt er samen met de Veiligheidsregio gekeken hoe tijdens ijsperiodes om te gaan met de veiligheid. Daarnaast stimuleert de Friesche IJsbond de kennisuitwisseling tussen de ijswegencentrales en biedt zij de cursus ijsmeester aan.
Hoe zien kluunvoorzieningen eruit?
Ooh dus gaat gewoon ruimte bij de brug waar ze matten kunnen leggen?quote:Op maandag 8 februari 2021 16:54 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Daar worden matten voor aangelegd. Ook wordt er een soort schans gemaakt om het ijs af en het ijs op te gaan.
Dat je makkelijk op de kant kunt komen. Dat de bodem zacht genoeg is om kluunmatten in vast te prikken en toch hard genoeg zodat het geen modderfeest wordt.quote:Op maandag 8 februari 2021 16:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ook wanneer het niet vriest, springt de Friesche IJsbond op de bres voor de schaatssport. Zo wordt er bijvoorbeeld bij de aanleg van nieuwe bruggen gewezen op mogelijke klúnvoorzieningen en wordt er samen met de Veiligheidsregio gekeken hoe tijdens ijsperiodes om te gaan met de veiligheid. Daarnaast stimuleert de Friesche IJsbond de kennisuitwisseling tussen de ijswegencentrales en biedt zij de cursus ijsmeester aan.
Hoe zien kluunvoorzieningen eruit?
En niet al te hoge waterkanten.quote:Op maandag 8 februari 2021 16:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dus gaat gewoon ruimte bij de brug waar ze matten kunnen leggen?
quote:Op maandag 8 februari 2021 17:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat je makkelijk op de kant kunt komen. Dat de bodem zacht genoeg is om kluunmatten in vast te prikken en toch hard genoeg zodat het geen modderfeest wordt.
Thnxquote:
Open daarvoor lekker je eigen topic in ELF oidquote:
43º NB, dat is dezelfde hoogte als Marseillequote:Op maandag 8 februari 2021 17:44 schreef Snowsquall het volgende:
[..]Canada, HIER om precies te zijn.
Degene die dit in de OP heeft gestopt is geniaal.quote:
Ja, genoeg. Ik werk bij een zeer grote toeleverancier voor de bouw, hartstikke druk manquote:Op maandag 8 februari 2021 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gebeurt er momenteel in de bouw nog wat dan?Stikstofcrisis, corona, vorstverlet....
Grondstoffen worden nog altijd vervoerd. Post, waaronder rouwpost, ook. Dat ligt nu op z'n gat en dan heb je hier ook nog pipos die zich er om zitten te verkneukelenquote:Op maandag 8 februari 2021 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Gebeurt er momenteel in de bouw nog wat dan?Stikstofcrisis, corona, vorstverlet....
Veel mennonieten in de buurt?quote:Op maandag 8 februari 2021 17:44 schreef Snowsquall het volgende:
[..]Canada, HIER om precies te zijn.
Oh, okeequote:Op maandag 8 februari 2021 18:18 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ja, genoeg. Ik werk bij een zeer grote toeleverancier voor de bouw, hartstikke druk man
Droge kou zit ik niet op te wachten. Vanaf morgen geen sneeuw meer dus dan hopelijk snel weer 10+quote:Op maandag 8 februari 2021 17:41 schreef Starhopper het volgende:
Hogedruk gaat het niet winnen bij deze run van het GFS
Sta hier niet van te kijken. Als ik hier in de omgeving kijk is er amper gestrooid of geschoven. Het aangereden spul is spekglad. Auto's rijden zich continu vastquote:Op maandag 8 februari 2021 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Totale chaos op de wegen, ritten worden niet gereden. Dat worden dus lege schappen op bepaalde plekken en vertraagde of zelfs geannuleerde leveringen van (bouw)materialen.
Leuk man!
Droge kou is onderweg, tevens de reden voor het wegvallen van sneeuwquote:Op maandag 8 februari 2021 18:30 schreef JuhBoii het volgende:
[..]
Droge kou zit ik niet op te wachten. Vanaf morgen geen sneeuw meer dus dan hopelijk snel weer 10+
Bij mijn bedrijf in ieder geval niet. Vorstverlet.quote:Op maandag 8 februari 2021 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Of er liep een neushoorn over het dak. Je weet het niet he.quote:Op maandag 8 februari 2021 19:48 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Zal wel door de sneeuw komen.
Volgens Weeronline is het aan het einde van deze pluim +4 en twee dagen later +8.quote:
Heerlijk sfeervol.quote:Op maandag 8 februari 2021 20:01 schreef INViCTuS het volgende:
Het was echt wel ploeteren met de auto. Met de fiets trouwens ook. Wel een gedoe die sneeuw. op het werk in beekbergen wel een paar mooie kiekjes gemaakt. Er ligt hier zeker 20 cm. Als het niet meer is
Yep, over een weekje wordt het weer normaalquote:Op maandag 8 februari 2021 20:43 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Als je verschillende modellen naast elkaar legt voor de komende 10 dagen dan gaan toch een aantal modellen boven de 0 over ongeveer een week.
Wordt langzaam aan tot ijs.quote:Op maandag 8 februari 2021 20:46 schreef Pvt.Webster het volgende:
Even een leek-vraag, misschien wel een domme maar ik stel ‘m toch![]()
De komende dagen wordt het zonnig, maar het is wel onder 0. Wat doet dat met de sneeuw?
(Ja ik weet dat het niet in 3 dagen wegsmelt)
Het zet/klinkt eigenlijk vooral in. Dauwpunten liggen diep onder nul, dus smelten doet de sneeuw zeker niet. Althans, op goed zonnige plekken is het na een paar dagen wel minder. Zelfs bij bijvoorbeeld +4 hoeft sneeuw niet te smelten als de dauwpunten onder nul zijnquote:Op maandag 8 februari 2021 20:46 schreef Pvt.Webster het volgende:
Even een leek-vraag, misschien wel een domme maar ik stel ‘m toch![]()
De komende dagen wordt het zonnig, maar het is wel onder 0. Wat doet dat met de sneeuw?
(Ja ik weet dat het niet in 3 dagen wegsmelt)
quote:Op maandag 8 februari 2021 20:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het zet/klinkt eigenlijk vooral in. Dauwpunten liggen diep onder nul, dus smelten doet de sneeuw zeker niet. Althans, op goed zonnige plekken is het na een paar dagen wel minder. Zelfs bij bijvoorbeeld +4 hoeft sneeuw niet te smelten als de dauwpunten onder nul zijn
quote:Sublimatie
`Sublimatie` is de directe overgang van een stof uit de vaste fase naar een gasvormige fase. Zo kan bijvoorbeeld ijs in strenge winters, bij erg droog weer ( laag dauwpunt) , direct sublimeren naar de gasvormige fase. Daarbij wordt de vloeibare fase dus overgeslagen. Dit verschijnsel wordt ook wel `vervluchtigen` genoemd.
Sublimatie sneeuw
Bij lage dauwpunten gaat sneeuw direkt over in waterdamp welke aan de atmosfeer wordt afgegeven zonder eerst te smelten. Aangezien bij dit proces , net als verdamping, warmteenergie verbruikt wordt ( er komt koude vrij ) smelt de sneeuw niet. Tevens ontstaat door bovengenoemde proces boven de sneeuwlaag een soort koudelaag wat ook weer evt verder smelten tegengaat. Zelfs bij 5 °C tot 10 °C smelt de sneeuw niet.
https://www.alpenweerman.nl/sublimatie/
Nou okee, dan koop ik diequote:Op maandag 8 februari 2021 21:02 schreef Starhopper het volgende:
ECMWF is weer prachtig en ijskoud!!! Op het eind maakt het scandihoog verbinding met groenland en maakt de depressie op de oceaan geen schijn van kans
quote:
Is dat de oper? Benieuwd hoe die in de pluim ligt.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:02 schreef Starhopper het volgende:
ECMWF is weer prachtig en ijskoud!!! Op het eind maakt het scandihoog verbinding met groenland en maakt de depressie op de oceaan geen schijn van kans
quote:Op maandag 8 februari 2021 21:06 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Is dat de oper? Benieuwd hoe die in de pluim ligt.
Superleuk man! Heeft me nu al een dikke 2000 euro gekost.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:20 schreef aloa het volgende:
Die sneeuw blijft voorlopig nog wel even liggen
Hoe dan?quote:Op maandag 8 februari 2021 21:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Superleuk man! Heeft me nu al een dikke 2000 euro gekost.
Trekker met oplegger die vast zat op een oprijlaan, dus direct actie moeten ondernemen.quote:
Dat zijn geen misselijke rekeningen om een (vracht)wagen weer op de weg te trekkenquote:Op maandag 8 februari 2021 21:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Trekker met oplegger die vast zat op een oprijlaan, dus direct actie moeten ondernemen.
Das een duur grapje jaquote:Op maandag 8 februari 2021 21:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Trekker met oplegger die vast zat op een oprijlaan, dus direct actie moeten ondernemen.
Nee, maar dat krijg je als je ala carte een afsleepdienst regelt die dat kan.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:29 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat zijn geen misselijke rekeningen om een (vracht)wagen weer op de weg te trekken
De boer is goedkoper!quote:Op maandag 8 februari 2021 21:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, maar dat krijg je als je ala carte een afsleepdienst regelt die dat kan.
Verhalen zou mogelijk moeten zijn, maar ja.. Dat kennen we.
De boer krijgt dat niet op de weg hoorquote:
Het is dan ook een historische gebeurtenis en ook heel mooi om te zien, zeker als straks de lucht mooi blauw wordt. Skyrim vibes, maar professioneel gezien kan dit weer me echt gestolen worden.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
Wellicht toch maar eens een carrière switch overwegen. Jammer dat het zo weinig sneeuwt![]()
Maar met al m'n oproepdiensten voor het ziekenhuis zit ik ook niet echt op sneeuw op de weg te wachten. Betekent dat ik in het ziekenhuis kan gaan slapen om te voorkomen dat ik met 100 km/h over een besneeuwde/bevroren N-weg moet vliegen.
Daarentegen vind ik het voor de kinderen geweldig, die zijn al 2 dagen door het dolle. Wat dat betreft mag het nog dagen blijven liggen van me.
Ja, mee eens. Als het donderdag nog glad op de weg is ben ik ook een stuk minder blij, maar ik blijf goede hoop houden dat het dan een heel eind beter is op de weg.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is dan ook een historische gebeurtenis en ook heel mooi om te zien, zeker als straks de lucht mooi blauw wordt. Skyrim vibes, maar professioneel gezien kan dit weer me echt gestolen worden.
Komt weinig meer bij, dat dan wel weer.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mimimiquote:Op maandag 8 februari 2021 21:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ookquote:Op maandag 8 februari 2021 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik hoop stiekem wel op een elfstedentocht
Al dat publiek kan natuurlijk niet. Maar idd voetbal mag ook doorgaan, dus waarom dit dan niet. Doe dan alleen de wedstrijd ofzo.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:49 schreef INViCTuS het volgende:
Ik zou ook niet weten waarom het niet zo kunnen als het mogelijk is. Ze verbieden al onnodig veel en ze weten vaak niet eens waarom, dus dit moet toch gewoon kunnen. Maar dat zullen die leugenaars wel niet toestaan
Volgens mij is er al toestemming vanuit de tweede kamer. Het is dus puur afhankelijk van de weergoden.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:49 schreef INViCTuS het volgende:
Ik zou ook niet weten waarom het niet zo kunnen als het mogelijk is. Ze verbieden al onnodig veel en ze weten vaak niet eens waarom, dus dit moet toch gewoon kunnen. Maar dat zullen die leugenaars wel niet toestaan
Rutte legt het voor aan de experts.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij is er al toestemming vanuit de tweede kamer. Het is dus puur afhankelijk van de weergoden.
Het is te hopen dat het advies er op tijd is. En niet pas als de dooi inmiddels weer is ingevallenquote:
Anders vallen er dooienquote:Op maandag 8 februari 2021 21:56 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is te hopen dat het advies er op tijd is. En niet pas als de dooi inmiddels weer is ingevallen
Gewoon organiseren als vanouds...miljoen mensen langs de kant. Kijken wat er daarna gebeurt.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:56 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Elfstedentocht zou toch een mooi experiment zijn. Eens kijken of een buitenevenement nou echt een superspreader event kan zijn.
Ik denk oprecht echt weinig in verhouding.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Gewoon organiseren als vanouds...miljoen mensen langs de kant. Kijken wat er daarna gebeurt.
Mijn regio zondag al (+2).. Maar volgens mij kan het voor sommige gebieden nog een week of 2 duren.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:57 schreef heygappie het volgende:
Geen sneeuw meer. Kom maar op met die zachte lucht.
Zo sta ik er ook wel in. Prima experiment, en het kan misschien als gevolg hebben dat iedereen weer even wat beter de regels volgt.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Gewoon organiseren als vanouds...miljoen mensen langs de kant. Kijken wat er daarna gebeurt.
Daarna duiken we meteen de derde golf in.quote:Op maandag 8 februari 2021 22:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo sta ik er ook wel in. Prima experiment, en het kan misschien als gevolg hebben dat iedereen weer even wat beter de regels volgt.
We hebben een buffertje.quote:Op maandag 8 februari 2021 22:10 schreef aloa het volgende:
[..]
Daarna duiken we meteen de derde golf in.
Of niet
In het noorden valt het nog mee met de kou nu. Waait ook nog redelijk hard hier.quote:Het KNMI waarschuwt dat het in de zuidoostelijke helft van het land aan het einde van de nacht zo koud kan worden dat het strooizout niet meer werkt. Het gevolg is dat natte weggedeelten opvriezen en het in de laatste uren van de nacht en in de ochtend lokaal verraderlijk glad kan worden.
https://nos.nl/artikel/23(...)voor-strooizout.html
Ik zie alleen nergens hoe koud dan "te koud voor strooizout" is? Is dat -10? -15?quote:Op maandag 8 februari 2021 22:14 schreef aloa het volgende:
[..]
In het noorden valt het nog mee met de kou nu. Waait ook nog redelijk hard hier.
Vanaf -5 volgens mij.quote:Op maandag 8 februari 2021 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik zie alleen nergens hoe koud dan "te koud voor strooizout" is? Is dat -10? -15?
Vanaf 8:26quote:Op maandag 8 februari 2021 21:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De boer krijgt dat niet op de weg hooren onder aan de streep is dit gewoon ondernemersrisico waar je jezelf ook enigszins voor indekt maar boy oh boy.
Google leert dat ook, dus zal wel kloppen. Is dat niet juist gevaarlijker om dan wel te strooien?!quote:
Op de wegen waar minder auto's rijden is het probleem vaak het grootst. Daarom zijn vaak de snelwegen goed begaanbaar.quote:Op maandag 8 februari 2021 22:23 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Google leert dat ook, dus zal wel kloppen. Is dat niet juist gevaarlijker om dan wel te strooien?!
Graadje of -10 omgevingstemperatuur van het zout. Daarom wordt in de landen waar het kouder wordt over het algemeen geen zout gebruikt maar enkel zand. Daar zit niet enkel zout in zodat er het e.e.a. weggesmolten wordt maar zorgt het vooral voor voldoende grip (ook de reden dat alle wintersporters in de alpen er momenteel de pest aan hebben).quote:
Nee, eerst nog 3 maanden herfst.quote:Op maandag 8 februari 2021 22:33 schreef Dagoduck het volgende:
De kou is vanaf volgende week de kaart weer uit jongens. Bijna zomer.
Weekvoorspelling oke manquote:Op maandag 8 februari 2021 22:33 schreef Dagoduck het volgende:
Weet je het zeker?quote:Op maandag 8 februari 2021 22:33 schreef Dagoduck het volgende:
Waar baseer je dat op?quote:Op maandag 8 februari 2021 22:33 schreef Dagoduck het volgende:
Wat vind je DAAR nou leuk aan?quote:Op maandag 8 februari 2021 22:35 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nee, eerst nog 3 maanden herfst.![]()
Kom er maar in regen en druilerigheid!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |