abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197851942

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:42:48 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_197851988
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Je kan je afvragen of de extra maatregelen (avondklok, bezoekbeperking, winkels dicht etc.) wel zoveel invloed hebben op de cijfers. Want daar wordt altijd maar vanuit gegaan. Misschien moeten we inmiddels accepteren dat we niet 100% invloed op de cijfers hebben.
En dat we met een aantal basis-maatregelen 90% van de invloed op de cijfers 'opgebruikt' hebben, en dat dat het is.
Ik denk dat je gelijk hebt dat die extra maatregelen niet zoveel bijdragen aan het terugdringen van de epidemie. Maar ik denk ook niet dat de conclusie dan moet zijn "misschien is het gewoon onmogelijk om de cijfers terug te dringen". Ik denk dat dat best kan, maar dan moet er gehandhaafd worden op dingen die daadwerkelijk zin hebben.

Wat mij betreft wordt er veel stricter omgegaan met de regels die er al waren. Waarom worden bedrijven niet beboet die hun mensen nodeloos laten thuiswerken? Waarom worden mensen zonder geldige reden om te reizen niet uit de trein gezet? Waarom wordt het houden van afstand nauwelijks gehandhaafd?

Ik ben ervan overtuigd dat er winst te behalen valt als de basisregels beter zouden worden nageleefd. Lijkt me een beter idee dan er steeds weer dingen bovenop stapelen die nauwelijks zin hebben en ook weer moeilijk te handhaven zijn.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:43:50 #3
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_197852020
Wanneer grijpen de vrouwen nou eens in? Ze pakken nu de kinderen. Sneeuwplezier afgepakt, verplicht klas overdoen, enge testen afdwingen. Red je kinderen toch.
pi_197852026
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat zou helemaal mooi zijn, als de maatregelen niet zeer beperkend en schadelijk zijn .

Dat zijn ze echter wél.

Dan is “voorzichtig aan doen” een uitermate domme keuze. En al helemaal wat betreft maatregelen die zeer ingrijpend zijn en een twijfelachtig of zeer beperkt effect hebben zoals de avondklok.

Mag hopen dat die komende week weg is.
Voorzichtig aan doen is op zich wel slim, maar voorzichtigheid werkt niet alleen maar één kant op. Tijd om dat een beetje op te rekken.
I'll give you something to do
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 februari 2021 @ 14:44:43 #5
426493 crew  PippenScottie
pi_197852049
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:43 schreef Draak31 het volgende:
Wanneer grijpen de vrouwen nou eens in? Ze pakken nu de kinderen. Sneeuwplezier afgepakt, verplicht klas overdoen, enge testen afdwingen. Red je kinderen toch.
Stel je niet aan man
My friends all drive horses
pi_197852066
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:44 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Stel je niet aan man
Don't feed the troll.
pi_197852074
quote:
4s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:43 schreef Draak31 het volgende:
Die willen niets liever dan de kinderen weer naar school. Al zouden ze iedere dag getest moeten worden :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_197852093
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:42 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt dat die extra maatregelen niet zoveel bijdragen aan het terugdringen van de epidemie. Maar ik denk ook niet dat de conclusie dan moet zijn "misschien is het gewoon onmogelijk om de cijfers terug te dringen". Ik denk dat dat best kan, maar dan moet er gehandhaafd worden op dingen die daadwerkelijk zin hebben.
Dan zijn we het toch aardig eens ^O^

De 'lichte' maatregelen als thuiswerken ,afstand houden en niet zomaar met OV hebben daarbij ook veeeel minder impact op welzijn van mensen en economie :Y
Laat mensen alsjeblieft juist buiten afspreken bijvoorbeeld. In plaats van dát verboden maken en handhaven, zodat iedereen binnen afspreekt...

Maar daarbij denk ik ook dat we de seizoensinvloed niet moeten vergeten. En dat we daar gewoon weinig/minder invloed op hebben.
pi_197852127
Ik denk ook dat we maar moeten accepteren dat we niet veel lager kunnen gaan, dat we een treshold bereiken. Tja, of je moet radicaal handhaven achter de voordeur, maar dat is niet realistisch.

Denk dat we het vooral moeten hebben we het seizoenseffect straks.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197852137
quote:

[..]

Wat mij betreft wordt er veel stricter omgegaan met de regels die er al waren. Waarom worden bedrijven niet beboet die hun mensen nodeloos laten thuiswerken? Waarom worden mensen zonder geldige reden om te reizen niet uit de trein gezet? Waarom wordt het houden van afstand nauwelijks gehandhaafd?

Ik ben ervan overtuigd dat er winst te behalen valt als de basisregels beter zouden worden nageleefd. Lijkt me een beter idee dan er steeds weer dingen bovenop stapelen die nauwelijks zin hebben en ook weer moeilijk te handhaven zijn.
Goed, beginnen wij in de 2e kamer waar ze dagelijks vergaderen terwijl dat ook via een beeldscherm kan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197852170
Ik lees in de NRC dat er binnen het kabinet gesproken wordt over de “witte jassen maffia”. :D
zie email 27 oktober
pi_197852174
Talitha Muusse, wat is zij mooi. :D

Ook echt top van haar dat ze zich uitspreekt. Hoop dat er meerdere komen zoals zij en Sander Schimmelpeninck.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197852215
quote:

[..]

Als je maatregelen invoert in er direct een hoop uitzonderingen op maakt kun je met dit virus niet verwachten dat de besmettingen blijven dalen. Het halve land is aan het werk. We zitten al een tijdje in de winter.

Ik ben geen voorstander van een Chinese lockdown maar het laat zien dat het kan. Echter willen wij onze economie draaiende houden en heeft dat een prijs. En zolang de virologen dagelijks aanschuiven in de talkshows zie ik onder hen ook weinig draagvlak om thuis te blijven. Met de huidige vormgeving van maatregelen verwachten dat cijfers substantieel blijven dalen is echt een utopie.
pi_197852227
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:47 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk ook dat we maar moeten accepteren dat we niet veel lager kunnen gaan, dat we een treshold bereiken. Tja, of je moet radicaal handhaven achter de voordeur, maar dat is niet realistisch.

Denk dat we het vooral moeten hebben we het seizoenseffect straks.
Er gaat zoveel buiten ons om.
Neem bijvoorbeeld de Britse variant. Stel dat die 30% besmettelijker is en dat we met die variant een R van 1.1 hebben. Dan is het moord en brand en houden we ons niet goed genoeg aan de regels.
Terwijl als we die niet hadden we in dezelfde situatie een R van 0.85 gehad. En dan doen we het opeens zo goed, terwijl het gedrag exact hetzelfde is.
I'll give you something to do
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:53:11 #15
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197852283
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:48 schreef halfway het volgende:

[..]

Goed, beginnen wij in de 2e kamer waar ze dagelijks vergaderen terwijl dat ook via een beeldscherm kan.
Dat is ook zoiets hypocriets.

Zeker de politici die daar aan de interruptiemicrofoon staan te schreeuwen dat werkgevers hun verantwoordelijkheid niet nemen en mensen best vanuit huis kunnen werken / vergaderen / etc.

_O-
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:55:23 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197852343
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:49 schreef trein2000 het volgende:
Ik lees in de NRC dat er binnen het kabinet gesproken wordt over de “witte jassen maffia”. :D
Uit hetzelfde stuk:
quote:
SGP-leider Kees van der Staaij stelde donderdag in de Kamer vast dat het kabinet het OMT sturende adviesvragen voorlegt. „Het wordt (-) voorgekookt.” Ook signaleerde hij dat de „Catshuissessies afbreuk doen aan de scheiding tussen politiek en wetenschap”. Toen hij er later op terugkwam, vroeg hij de premier naar „de wisselwerking” tussen kabinet en OMT. Verander de vraag aan het OMT, zei hij, „en je zou een heel ander antwoord krijgen.”

Rutte had een openhartig moment: „Natuurlijk. Eens. Daar heeft de heer Van der Staaij gewoon gelijk in. Daar zit altijd een wisselwerking; maar dat komt omdat wij politici zijn; het OMT niet.”

Het leek me, bij alle discussies over soepeler of strenger optreden, een nuttig inzicht: bekijk in een OMT-advies eerst de adviesaanvraag; dan weten we op welk oordeel het kabinet uit was, en op welk niet.

Ook handig voor de communicatie.
De beslissingen zijn niet evenwichtig - maar de manier waarop ze tot stand komen ook niet. Maar zoals ook terecht in het stuk wordt opgemerkt - tegen het beeld van overstromende ziekenhuizen win je het nooit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197852351
twitter

Jaaaaaaaaaaaa *O* G E N O T

AH en Jumbo die niet meer thuisbezorgen en het komende winterweer, ideale ingrediënten voor hamstergedrag _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_197852370
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:55 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

AH en Jumbo die niet meer thuisbezorgen en het komende winterweer, ideale ingrediënten voor hamstergedrag _O_
Mensen zijn echt een stelletje idioten.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:56:38 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197852378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:55 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

En maar weer eens een foto uit de archieven trekken van een supermarkt die gaat verbouwen :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197852422
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:56 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Nee mensen gaan gewoon vandaag boodschappen inkopen in plaats van zondag, maandag of dinsdag. Als dat veel mensen doen dan zijn de supermarkten daar niet op voorbereid en dan raken schappen leeg.
pi_197852474
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:58 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee mensen doen gewoon vandaag inkopen in plaats van zondag, maandag of dinsdag. Als dat veel mensen doen dan zijn de supermarkten daar niet op voorbereid en dan raken schappen leeg.
Het helpt natuurlijk ook niet mee dat de mensen die online hun boodschappen doen deze morgen niet netjes bezorgd krijgen. Dus die trekken er vandaag ook even op uit.
Zonder wrijving geen glans
pi_197852489
quote:

[..]

Nee mensen doen gewoon vandaag inkopen in plaats van zondag, maandag of dinsdag. Als dat veel mensen doen dan zijn de supermarkten daar niet op voorbereid en dan raken schappen leeg.
Inmiddels zitten we in Nederland in de tunnel: "Alles wat niet 100% perfect gaat komt door ons gedrag."

Er wordt opgeroepen dat er een code rood komt en niet de straat op te gaan. Dat mensen alleen in kleine groepjes sneeuwballen mogen gooien omdat het virus zich makkelijker verspreidt door de sneeuw.

Ja, nogal wiedes dat mensen dan angstig raken en voor extra dagen inkopen doen.
pi_197852501
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:56 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Mensen zijn ontzettend verstandig. Want:
quote:

[..]

Nee mensen gaan gewoon vandaag boodschappen inkopen in plaats van zondag, maandag of dinsdag. Als dat veel mensen doen dan zijn de supermarkten daar niet op voorbereid en dan raken schappen leeg.
Want van Rutte moeten we niet vallen, om overbelasting van de ziekenhuis te voorkomen. Dus komende week allemaal binnenblijven *O*
pi_197852511
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 14:49 schreef trein2000 het volgende:
Aah, van Tom-Jan Meeus zie ik.
Leuk stuk.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-bekentenis-a4030769
  zaterdag 6 februari 2021 @ 15:05:17 #25
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197852555
quote:

[..]

Omdat dat op de lange termijn niet goed is voor de NS. De NS heeft er zelf dus helemaal geen belang bij om dat te doen. De overheid heeft er dan weer geen belang bij om de NS te dwingen mensen uit de trein te zetten omdat dat op lange termijn miljarden kost. Meer dan het nu al kost.

https://www.spoorpro.nl/p(...)0-banen/?gdpr=accept

Mensen gaan hun reizen niet 1,5 jaar uitstellen dus dan zoeken ze wel een alternatief.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')