abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:10:10 #1
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197792278
Voorafgaande delen:

Topicreeks: BMW fantopic

Modellen:

1-serie:
• Oksel, E87 118d
• Scorpie, E87 118i
Impry, E87 130i
• Maart78, F20 118i
• Hojdhopper, E87 116i
• YoshiBignose, F21 M135i

2-serie:
mitchelll0181, F46 216i Gran Tourer

3-serie:
• metallicattim, E30 318iA, E30 325i
• rival, E46 316i
• jitzzzze, E36 318tds touring
• pvdplanet, E36 325i Coupe
• YoshiBignose, E36 318i cabrio
• LethalNinja E46 318i sedan
Boegschroef, E30 m52b28
• Moody, F30 320i
daNpy, 2006 E91 325i Touring
• Sie_Scheitern_Epos, E46 323Ci
• NoComment, E91 335d
• Pap89, F31 328i

5-serie:
Boegschroef, F11 530d
• tong_poh, E60 535d
• Catch22-, E39 523iAT
LoveAtFirstDrive, E34 540iA Touring '94
Hyperdude, 2011 F11 523iA Touring
OxygeneFRL, E61 530D
• Shoarmapatatje, E39 520i

6-serie:

7-serie:
Tarado, E38 740iL

8-serie:

X:
Voszje, E70 X5 xDrive 30d

Z:
• bluemoon23, E85 Z4 3.0si

M:

Motoren:
• Catch22-, K75 RT
Hyperdude, F800GS

Onderdelen
http://bmwfans.info
Nog een BMW ETK (NL-onderdelencatalogus): http://nl.bmwfans.info/parts-catalog
http://www.offenga.nl
https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

Handige links
Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/
Nog een online TIS, ook nieuwere modellen: https://www.newtis.info (incl. WDS/schema's)
Online WDS: http://www.bmw-planet.net/diagram/ (doet het niet meer!?)

Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast.



Hoi :)

OldBies/afvoeren?:

3-serie:
• dnzl, E30 316
• piekartz87, e36 323i
• Gkhn, E30 320i
• Jaapie1993, E30 320i
• Youp, E30 320i
• Fransbreda, E36 316i
justmattie, E36 316i
RPG, E36 316i
• Teamlead, E36 318tds
Turquaz52, E36 318i, E36 323i
• Gokhan03, E36 323ti compact
• MrTorture, E36 325i
• Mikkie, E46 320d
Twista101, E36 316i
Mavi86, E36 316i
• Peewee, E46 320d
• xaban06, E46 318d Touring
• Vuurmuis, E46 325ci
Driftkikkerrrrr e30 318i.
Xtr3mE, E46 318ci
Maharbal, E46 325ci
SingleCoil E46 325ic
• Leolinedance, F30 BMW 320d

5-serie:
Rizzeau, E28 525i
• mighty_myte, E34 520i
• disyn, E39 520i
• lezzer, E39 525i
eevebe, E39 528i
Rizkant, E39 528i
• M.O.D, E39 540i

6-serie:
• HFdude, E64 (645i CI S)

7-serie:
• Chooselife, E32 735i
• Alicey & SingleCoil, E38 740iL

X:
• lezzer, E83 X3 2.0d
• Andyy, E84 X1 sDrive 20i
Z:
• minispilie, E36/7 Z3 1.9
• lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio
oYo, E89 Z4 35i

M
• Okeuj, E92 M3
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:15:33 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197792312
laatste post vorig topic:

quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:55 schreef pvdplanet het volgende:
Eerste serie is met single Vanos, minder wat stuk kan. Motor past ook beter bij karakter auto (moet wat hoger in de toeren gereden worden)

Daarnaast is het dashboard oudbolliger, wat ook bijdraagt aan het jaren 60 gevoel in de auto.

oud
[ afbeelding ]

facelift
[ [url=https://cdn.prod.www.spiegel.de/images/81f(...)44.99.jpg]afbeelding[/url] ]
Lijkt wel een W126 met dat "hout". ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:17:18 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197792320
En verder...

N55 of B58?
Asking for a friend. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:30:24 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197792409
Voor de liefhebber:


45K op de site van Alpina. Met 192 PK M50!?
https://fahrzeugboerse.al(...)ending%22&position=2
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197793780
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 08:30 schreef Hyperdude het volgende:
Voor de liefhebber:
[ afbeelding ]

45K op de site van Alpina. Met 192 PK M50!?
https://fahrzeugboerse.al(...)ending%22&position=2
M50 klopt wel, maar hoort wel opgeboord te zijn naar 3 liter en 231pk. Gaaf ding verder, al zou ik al die Alpina badges wel er af halen. Voor het geld zelf zou ik eerder voor een M5 Touring gaan, of veel geld besparen en een 540i Touring nemen 😂

https://www.alpina-automo(...)es/bmw-5-series-e34/
pi_197793855
Ik heb bij het hoofdkantoor in Buchloe een gloednieuwe midden- en einddemper opgehaald december 2019 😋 De Alpina had natuurlijk een sportauspuff gekregen.

  woensdag 3 februari 2021 @ 10:36:28 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197793884
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb bij het hoofdkantoor in Buchloe een gloednieuwe midden- en einddemper opgehaald december 2019 😋 De Alpina had natuurlijk een sportauspuff gekregen.

[ afbeelding ]
In mijn 330 periode kon je daar voor 3,5K nieuwe M54 blokken krijgen.
Achteraf viel de auto gelukkig eerder uit elkaar dan het blok. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197793955
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:36 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

In mijn 330 periode kon je daar voor 3,5K nieuwe M54 blokken krijgen.
Achteraf viel de auto gelukkig eerder uit elkaar dan het blok. :P
Eigenlijk niet echt duur voor een nieuw blok 😋
  woensdag 3 februari 2021 @ 10:55:56 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197794145
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Eigenlijk niet echt duur voor een nieuw blok 😋
Kaal, zonder aanbouwdelen is gebruikelijk ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197794222
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

Kaal, zonder aanbouwdelen is gebruikelijk ;)
Ja dan tikt het inderdaad nog wel aan. Het zijn nog steeds gewilde blokken en best prijzig.
  donderdag 4 februari 2021 @ 09:39:43 #11
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_197809116


Nu een paar weken met de nieuwe winterbanden onderweg, Pirelli Sottozero 3. Niet heel veel gereden in die tijd, maar wel aardig een indruk gekregen van de grip op nat wegdek. En die grip, die is er! Damn, het is echt 100x beter dan die 'officele BMW winterbanden' (Continentals geloof ik) die ik er eerst onder had. Met die banden was het continue vechten om grip, deze bijten zich gewoon vast waarna je er vandoor gaat. Aan de maat ligt het niet, beide sets zijn 225/45r17 rondom. Nog even afwachten wat ze met sneeuw doen, komen we wellicht komende week achter..
Life's like music, get the rhythm..
pi_197809350
Waren de Continental banden in vergelijkbare staat? Winterbanden vergaan vlot, vooral als de omstandigheden niet winters genoeg zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 4 februari 2021 @ 10:07:54 #13
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_197809468
Ik heb eerder ook wel nieuwe Continentals op de achteras gehad, maar viel me toen echt tegen hoe weinig verbetering dat gaf ten opzichte van de oude die eraf kwamen.
Life's like music, get the rhythm..
  vrijdag 5 februari 2021 @ 09:38:34 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197828429
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 5 februari 2021 @ 10:18:25 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197828968
Bij het stationair draaien met warme motor is er op onregelmatige momenten een kleine "bonk" van de motor waar te nemen. De toerenteller zakt ietsje en je voelt/hoort het in de auto. Zoals gezegd komt het onregelmatig voor, soms een paar keer per minuut, dan weer minuten niet etc. Tijdens het rijden is er niks afwijkends waarneembaar, geen vermogensverlies oid.
Met koude motor draait hij natuurlijk veel meer toeren, dan is het niet merkbaar. Wel valt me op dat hij soms heel kort inhoud bij wegrijden, dan denk ik "Ben ik nou zo'n josti met de koppeling, of houd ie echt in?". Dat lijkt met warme motor weer minder te zijn.

2006 BMW E91 325i, N52. Laatste maand is de carterpakking vervangen, olie ververst, kvs sensor afdichtring vervangen en kvs weer b(bij)gevuld. Luchtfilter gecontroleerd; is schoon.
De bougies moeten nog vervangen worden.
Ook hebben we de injectoren apart aangestuurd om de "tik" van de injector te horen, maar ik hoorde weinig verschil (sowieso veel te lange tijd tussen de tikken, dus ja). Blijkbaar kun je daarmee een (half) defecte injector detecteren.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 11:34:28 #16
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_197830408
quote:
Ik zie net dat het geen Continentals waren maar Dunlops. Volgens het label hadden die een C voor grip op nat wegdek, waar de Pirelli's een B hebben. Echt een heel groot verschil iig.
Life's like music, get the rhythm..
pi_197830694
Eindelijk sneeuw binnenkort, dan kunnen we spelen >:) zonder dat de banden slijten O-)

Facts don't care about your feelings
  vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:26 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197830794
Ja moet eens kijken of ik hier ook een plakkie asfalt kan vinden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197831250
Zoek wel een parkeerplaats ZONDER lantarenpalen of stoepjes :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_197831425
Goede herinneringen aan.
Een groot leeg parkeerterrein op komen rijden, tractiecontrole uit, erg vermakelijk. Vervolgens een poosje later merken dat steeds meer mensen dat voorbeeld volgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 5 februari 2021 @ 12:31:09 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197831539
Sneeuwsetje staat al klaar.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197832014
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 10:18 schreef daNpy het volgende:
Bij het stationair draaien met warme motor is er op onregelmatige momenten een kleine "bonk" van de motor waar te nemen. De toerenteller zakt ietsje en je voelt/hoort het in de auto. Zoals gezegd komt het onregelmatig voor, soms een paar keer per minuut, dan weer minuten niet etc. Tijdens het rijden is er niks afwijkends waarneembaar, geen vermogensverlies oid.
Met koude motor draait hij natuurlijk veel meer toeren, dan is het niet merkbaar. Wel valt me op dat hij soms heel kort inhoud bij wegrijden, dan denk ik "Ben ik nou zo'n josti met de koppeling, of houd ie echt in?". Dat lijkt met warme motor weer minder te zijn.


Vanos solenoids schoonmaken en omwisselen
  vrijdag 5 februari 2021 @ 13:39:24 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197832852
Die zijn recent ook vervangen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 20:43:21 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_197840714
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 13:39 schreef daNpy het volgende:
Die zijn recent ook vervangen.
Wel originele? Ik heb vernomen dat de solenoids vrij gevoelige instrumenten zijn in de vanos regeling.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 21:18:16 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197841709
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 20:43 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Wel originele? Ik heb vernomen dat de solenoids vrij gevoelige instrumenten zijn in de vanos regeling.
Neen, Aliexpress ;)

Een collega had ze ook vervangen, en die merkte meteen een beter oppikkende motor, meer vermogen etc. Ik heb geen verschil gemerkt. Bij wijze van test kan ik de oude weer eens terug zetten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197841961
Het reinigen van de solenoids schijnt al voldoende te zijn. Draadjes op de connector zetten en het gedeelte wat in de motor steekt in benzine dompelen om het vuil los te krijgen. Een aantal keer stroom geven zodat het vuil los komt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 5 februari 2021 @ 21:35:31 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197842202
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 21:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het reinigen van de solenoids schijnt al voldoende te zijn. Draadjes op de connector zetten en het gedeelte wat in de motor steekt in benzine dompelen om het vuil los te krijgen. Een aantal keer stroom geven zodat het vuil los komt.
Ergens in oktober 2019, minder dan 23dkm geleden, zijn ze vervangen... of bedoel je de originele solenoids?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197871388
Leuk hoor dat sneeuw :P M'n 13 jaar oude winterbanden van 75 piek doen het goed, hou genoeg grip als het nodig is. Jammer dat ze lopen te strooien... dorpels begonnen alweer meer te roesten en dit helpt zeker niet mee :(

Facts don't care about your feelings
pi_197871523
Sneeuwbeemer gemaakt

pi_197871562
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 13:25 schreef pvdplanet het volgende:
Sneeuwbeemer gemaakt

[ afbeelding ]
Lijkt niet op de Z3 :P
Facts don't care about your feelings
pi_197871747
Vrije interpretatie van een coupe op basis van de E32
  zondag 7 februari 2021 @ 14:06:59 #32
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197872133
Je mag wel nieuwe neus-designer in München worden. :+
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197893672
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:43 schreef xaban06 het volgende:
Sindskort heb ik dat de DSC/ABS/Rem lampjes alle 3 tegelijk branden op mijn E92 (niet altijd trouwens, maar 9 van de 10 keer wel). Als ik er op zoek kom ik tegen dat de ABS/DSC pomp defect is.

Iemand bekend met dit probleem?
Iemand nog tips, adviezen?

Met het uitlezen kom ik tegen:
5DF0 - Pump motor defective.
5DF1 - Pump motor plug defective.
pi_197893943
E90 abs units gaan wel regelmatig kapot. Effe een tweedehands pomp kopen op dparts.com en het brein overzetten.
pi_197895783
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:34 schreef pvdplanet het volgende:
E90 abs units gaan wel regelmatig kapot. Effe een tweedehands pomp kopen op dparts.com en het brein overzetten.
Ik heb een DIY gevonden (https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=600491), ziet er redelijk makkelijk uit. Behalve het ontluchten van de remmerij (nooit gedaan, kan ik ook niet) begrijp ik niet helemaal.

quote:
The part that I was most worried about was bleeding the ABS pump which requires special software at the dealer to cycle the pump as part of the bleeding process. However I did some research and saw where you can cycle the pump using the old school method of stomping on the bakes on a slippery surface while driving at a slow speed. Well, I had such a surface on my nearly 100ft long gravel driveway which would affect nobody but myself if I somehow screwed up on bleeding the brakes correctly.

The hardest part was bleeding the four wheels until the brakes were firm then activating the ABS using the method described above and then bleeding all four wheels again until the entire brake system was flushed with new fluid.
Lijkt alsof er 2x ontlucht moet worden? Is 1x de remolie volledig vervangen niet voldoende?
pi_197899109
Je kan de ABS pas ontluchten als er druk op het systeem gezet kan worden. Hiervoor moet je dus eerst op de oude manier ontluchten en daarna nog een keer met ABS. Dus ja, eigenlijk 2 keer.

Dit kan nog best lastig zijn voor een hobbyist en het zijn toch je remmen. ABS activeren kan bij de e90 alleen nog maar met diagnose kabeltje en software zo ver ik weet. Geen truukje meer in het 'geheime' menu.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197904601
ABS ontluchten met INPA is het makkelijkst maar de ervaring leert dat het ouderwets met vacuum via de nippels ook gaat. Kwestie van vol in de ankers gaan op glad beton en dan opnieuw ontluchten.

De remmen via overdruk (via het tankje) ontluchten vind ik een ramp. De koppeling daarentegen lukt meestal alleen goed met overdruk (vanwege het kleine reservoir)
pi_197904784
@boegschroef @pvdplanet
Dank voor de reacties. Mij te veel werk, dat ga ik niet (goed) kunnen doen ...en het zijn wel mijn remmen :)

Een BMW specialist aangeschreven, een revisie zou +/- 600 kosten. Even afwachten wat het precies gaat kosten, maar waarschijnlijk breng ik 'm binnenkort naar 'm toe :)
pi_197905957
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef pvdplanet het volgende:
ABS ontluchten met INPA is het makkelijkst maar de ervaring leert dat het ouderwets met vacuum via de nippels ook gaat. Kwestie van vol in de ankers gaan op glad beton en dan opnieuw ontluchten.

Op zich kan dit ook inderdaad :)
Het risico wat je loopt is dat er zoveel lucht in de ABS zit dat je na deze actie zoveel lucht in de leidingen hebt zitten (gepompt uit de ABS) dat je hierna niet meer goed kan remmen. En dan is het lastig thuiskomen voor de 2e ontlucht actie ;) Dus met z'n 2e, krikje mee en ter plekke even ontluchten :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_198007081
Van de week heeft helaas de automaat van mijn E34 540i het begeven, hij gaat niet meer in z’n achteruit. Bij de 5HP30 gebeurt het weleens dat een kogeltje in het brein versleten is en een kanaal inschiet waardoor de R niet meer werkt. Contact gehad met ZF want in 2016 daar een beurt laten uitvoeren. Zij zeggen dat ze de kogeltjes toen hebben vervangen en dus verwachten dat het iets ernstigers is. Dus ik laat nu niet dat kogeltje vangen (denk al gauw paar 100 euro en nog wat ATF olie), want dan is de kans dat ‘ie het daarna alsnog niet doet. Dus ik koop een gebruikte bak van iemand die ‘m nog moet demonteren. Altijd een risico, maar nu werkt ‘ie prima dus gok het er op. Revisie is vele malen duurder.
Voor nu een E39 525d Touring met handbak gekocht. Met wat roest en een trilling bij remmen. Verder heeft de vorige eigenaar er vooral lange afstanden mee gereden en elke 15k km de olie vervangen. Fijne bak eigenlijk! Denk dat ik er van de zomer ook mee op vakantie ga (als dat mag tegen die tijd). 185 euro mrb per maand is wel weer een nadeel.
pi_198007248
Ombouwen naar handbak een optie?

Alhoewel, vind er (gebruikt) maar eens eentje...

BMW 540i Touring Handschaltung: 561 (gebaut 12/1993-6/1996)

Andere optie 740i en 850i maar daar zijn er vast nog minder van met 6-bak.

Wel nog nieuw te bestellen voor 5800 Euro :o
pi_198007710
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:06 schreef pvdplanet het volgende:
Ombouwen naar handbak een optie?

Alhoewel, vind er (gebruikt) maar eens eentje...

BMW 540i Touring Handschaltung: 561 (gebaut 12/1993-6/1996)

Andere optie 740i en 850i maar daar zijn er vast nog minder van met 6-bak.

Wel nog nieuw te bestellen voor 5800 Euro :o
Ja heel graag hoor! Zou ik eerder doen dan revisie. Maar buiten dat je inderdaad al geen originele 6-bak kunt vinden is het een flinke klus. Alle onderdelen zijn duur en zeldzaam. Oplossing kan zijn om een compleet andere handbak te pakken en dan een adapterplaat er tussen. Maar is voor mij om zelf te doen al een brug te ver, dus denk incl. het laten doen dat je al gauw 5k kwijt bent. Pak ik liever voor paar 100 euro een andere automaat, nieuwe olie, filtertje en wat uurloon en hopelijk kan ‘ie dan weer een tijd voort.
  zondag 14 februari 2021 @ 21:08:55 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198008430
Gedoe.
Was je vorige, motor, probleem al opgelost?
Iets met LPG oid, als ik mij goed herinner.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_198009743
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 21:08 schreef Hyperdude het volgende:
Gedoe.
Was je vorige, motor, probleem al opgelost?
Iets met LPG oid, als ik mij goed herinner.
Helaas. Ik dacht het te hebben gevonden maar kan alsnog geen patroon ontdekken. Ene keer rijdt ‘ie er prima op, andere keer gaat ‘ie haperen. Misschien heeft het te maken met een after market ‘kaltlaufreglung’, daarmee gingen ze in Duitsland ban Euro 1 naar 2 met wat financieel voordeel. Misschien laat ik het wel een keer uitbouwen. Maar met een kleine op komst wil ik voor nu gewoon vervoer hebben 😋
  maandag 15 februari 2021 @ 12:13:20 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198015503
Jammer, maar van A naar B blijft prioriteit 1.
Zeker als Pampersbomber :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 15-02-2021 18:14:47 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:31 #46
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_198075084
Hallo,

ik heb een vraag over bandenspanningsensoren. Op dit moment heb ik een 2006 E90 met 313m 19" velgen. Op korte termijn ga ik hem inruilen voor een F36 uit 2016, en ik wil mijn huidige velgen graag op de 4 serie zetten.
Waar moet ik rekening mee houden met betrekking tot bijvoorbeeld TPMS?

- Kan het uitgeschakeld worden?
- Moet ik nu sensoren in mijn velgen laten plaatsen?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_198075503
Vraagje: ik rijd momenyteel een 318i uit 2011 (vergeet de E-nummers altijd). KM-stand nu ongeveer 103k. Ik had laatst last van een cilinderoverslag. Naar aanleiding daarvan zijn bobines vervangen.

Nu lees ik hier en daar dat de distributiekettingen van dit model een zwakke plek (kunnen) zijn. Is het de moeite waard om die preventief te vervangen? Aangezien je een kanppende ketting niet echt aan kunt zien komen? Wel een flinke ingreep (eu of 1100 wel kwijt aldus mijn garage), maar dat liever dan een motor in de soep.

Iemand tips?
pi_198075603
quote:
10s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:02 schreef Grielen het volgende:
Hallo,

ik heb een vraag over bandenspanningsensoren. Op dit moment heb ik een 2006 E90 met 313m 19" velgen. Op korte termijn ga ik hem inruilen voor een F36 uit 2016, en ik wil mijn huidige velgen graag op de 4 serie zetten.
Waar moet ik rekening mee houden met betrekking tot bijvoorbeeld TPMS?

- Kan het uitgeschakeld worden?
- Moet ik nu sensoren in mijn velgen laten plaatsen?
Ja, je kan het uitschakelen. Ik zou het niet doen. Ze meten temperatuur en druk. Best handig om te weten of een band druk verliest.
De APK norm is simpel. Er mag geen TPMS lampje branden op het dashboard.

Als je ervoor kiest om de boel uit te schakelen dan kun je de sensoren er uit laten. echter moet de band dan wel goed uitgebalanceerd worden.

Het inleren van de tpms-sensoren is niet heel ingewikkeld, dat zal het punt niet zijn.
Men moet slechts wat voorzichtiger zijn bij het bandenapparaat omdat de sensor nogal kwetsbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198075828
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:23 schreef Bugno3 het volgende:
Vraagje: ik rijd momenyteel een 318i uit 2011 (vergeet de E-nummers altijd). KM-stand nu ongeveer 103k. Ik had laatst last van een cilinderoverslag. Naar aanleiding daarvan zijn bobines vervangen.

Nu lees ik hier en daar dat de distributiekettingen van dit model een zwakke plek (kunnen) zijn. Is het de moeite waard om die preventief te vervangen? Aangezien je een kanppende ketting niet echt aan kunt zien komen? Wel een flinke ingreep (eu of 1100 wel kwijt aldus mijn garage), maar dat liever dan een motor in de soep.

Iemand tips?
Ketting is een bekend issue bij de N43, als ie knapt heb je wel een serieus probleem dus preventief aanpakken is natuurlijk altijd aan te raden. Nu zijn er bij dit blok wel meer bijzondere kwaaltjes die af toe de kop opsteken of aanhoudende problemen geven. Op verschillende BMW fora vind je er genoeg, maar ik raad je niet aan het allemaal te lezen wat dat zet je gelijk je auto te koop ;)
pi_198080929
1100? dat is flink aan de prijs. Voor de E90 met N43 motor zijn er garagebedrijven die het aanbieden voor ¤649,00 incl. BTW

De speling van de distributieketting kun je vrij eenvoudig (laten) nakijken.
Als de ketting te ver is uitgerekt dan zul je dit op 1 of meerdere van deze punten merken:

• Ratelend geluid
• Verhoogd brandstofverbruik
• Verminderd vermogen

Soms een opgeslagen foutcode, heel soms een storingslampje/olielampje.
De ketting breekt niet zomaar. Valt of staat bij goed onderhoud.
Olie netjes binnen de voorgeschreven interval verversen met de juiste olie helpt.

Wat niet eeuwig meegaat is de kunststof kettinggeleider. Dit materiaal kan breken en komt dan onderin de motor terecht, met een mogelijke verstopping tot gevolg van het smeersysteem.

Ter info: Het zijn de kettingspanner en kettinggeleider die de ketting op spanning moeten houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198090219
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
De APK norm is simpel. Er mag geen TPMS lampje branden op het dashboard.
Nee, de norm is iets minder simpel. Afkeuring wanneer het TPMS lampje brandt, gebeurt pas bij auto's met een datum 1e in gebruikname van 2018 of later. Voor dit voertuig (2016) dus geen enkel probleem bij de APK.
pi_198096752
Ik breng volgende week de E92 325i weg vanwege DSC/ABS issues, dus kan ik hier ook gelijk naar laten kijken, maar ik dacht wellicht dat jullie mogelijk weten wat dit zou kunnen zijn:



Lekkage aan oliefilterhuis?
  vrijdag 19 februari 2021 @ 16:01:42 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198096788
Pakking tussen filterhuis en warmtewisselaar en/of aan de kop, ik heb ze allemaal al vervangen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198100871
Prima te doen, wel de bouten vervangen (aluminium, blauwe kop)
pi_198110902
Kreeg zojuist een rode melding "Oliedruk te laag, stop voorzichtig." (E90 316i N43)
Ik was op de plaats van bestemming aangekomen en ben direct gestopt. Na een uurtje wandelen even gekeken onder de auto en onder de motorkap, geen lekkages of afwijkingen gevonden. De motor startte gewoon zonder meldingen en heb de rit naar huis probleemloos kunnen rijden. Motoroliepeil is niet gedaald.

Ik lees dat de oliepomp van de N43 motor met kleppen werkt die soms problemen kunnen geven. Ook kan de oliedruksensor zelf een foute melding geven. Ik hoor geen ratelende geluiden, ookal vind ik wel dat bij de hele lage toeren er een vreemde brom te horen is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198130538
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
pi_198137750
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Facts don't care about your feelings
pi_198140349
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 22 februari 2021 @ 08:41:42 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198141942
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:54 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Vanos solenoids schoonmaken en omwisselen
Terug gewisseld voor de originele, geen verschil. Wellicht de carterontluchting of olie afscheider?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 22 februari 2021 @ 09:01:52 #60
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_198142117
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Heb een tijd terug eens een half uurtje kunnen rijden in een M3, maar helaas kan ik niet persoonlijk vergelijken met bijvoorbeeld een M135. Wat ik van de M3 wel heel vet vond was de versnellingsbak, zo'n DCT in standje 'attack' ramt wel lekker door de versnellingen :D

Verder vond ik em niet eens heel erg spectaculair snel aanvoelen en eigenlijk best wel oncomfortabel. Had de dempers in de zachtste stand staan en ook dan waren ze nog aan de te harde kant eigenlijk, waarschijnlijk niet geholpen door het belabberde Amerikaanse wegdek. Dempers in sport was echt stuiteren. M3 lijkt me desondanks toch wel wat hoor, maar dan graag met een KW DCC set eronder en een beetje extra pit in het vooronder >:)
Life's like music, get the rhythm..
pi_198142250
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Ik zou hem nooit nieuw kopen, zou dan eentje worden uit 2017/2018. Dan zijn ze nog wel redelijk betaalbaar. Wil wel een echte M hebben, jongensdroom. :D
pi_198142291
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:37 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
pi_198142436
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:18 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
Maar stel dat je dit jaar niet kan vliegen door Corona, is het dan niet 100x fijner om te gaan touren met de cabrio (duitsland/frankrijk) ipv helemaal niks te doen?
En je kan de achterbank omlaag klappen natuurlijk zodat het leer mooi blijft, en dan de koffers onder het windscherm, daar is het voor gemaakt ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_198142475
Als een week vakantie in Engeland in een MX-5 past dan moet een BMW geen problemen geven :)
pi_198147612
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:13 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Ik zou hem nooit nieuw kopen, zou dan eentje worden uit 2017/2018. Dan zijn ze nog wel redelijk betaalbaar. Wil wel een echte M hebben, jongensdroom. :D
Ik zat eerder een beetje te twijfelen om een i8. Snelle en unieke auto, maar maandelijks kun je heel goedkoop rijden. Natuurlijk is het allemaal een beetje nep, maar ik heb Tesla's gereden dus dit is een mooie middenweg.

Benzine wordt alleen maar duurder en vooral als je 98 wil tanken (wat ik in m'n M135i meestal wel deed) is 1 op 9 rijden echt niet leuk meer. Met een i8 kan ik doordeweeks woon-werk gewoon stekkeren en als ik echt wil racen dan is dat te alle tijde mogelijk. Zelfs dan is zo'n 3 cilinder nog best zuinig... alhoewel je ook makkelijk op 1 op 9 kan uitkomen vertel ik uit ervaring. Maar heb zo'n i8 een paar keer weekje kunnen rijden en dan rij je natuurlijk wel wat extremer. En ik merkte van mezelf dat bij een M135i het me uiteindelijk ook wel begon te vervelen (in de meeste gevallen reed ik gewoon rustig). Misschien koop ik ook wel helemaal geen dure auto meer :') geldverspilling #1, vooral in Nederland veel te duur voor wat je krijgt.
Facts don't care about your feelings
pi_198149046
Oh cabrio dak van m'n E36 doet weer eens raar :( Dit keer brandt het lampje ook niet eens van de schakelaar... er gebeurt dus echt helemaal niets.

1. Zekeringen gecheckt, zijn goed
2. Cabrio dak gereset (motors losgekoppeld etc. al 100x gedaan dus die procedure ken ik nu wel)
3. Schakelaar knop losgehaald.... kon deze wel uitmeten en knopje leek gewoon te werken.

Wat blijft er nu over? Of wat ben ik vergeten? Ja de kabel naar het knopje toe zou iets mee kunnen zijn maar dat is kut :')

Ik heb dit nog niet eerder gehad en had laatste iemand geholpen met startkabels en nu hoorde ik dat je dan weleens elektronica problemen daarvan kan krijgen?
Facts don't care about your feelings
  maandag 22 februari 2021 @ 17:14:04 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198149076
Staat er 12V op een van de kabels naar de schakelaar?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198149123
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:14 schreef daNpy het volgende:
Staat er 12V op een van de kabels naar de schakelaar?
Dat is zo'n klein kut dingetje, waar m'n multimeter niet in past :') ;(
Facts don't care about your feelings
pi_198149770
accu-spanning wel voldoende? zodra de accu-spanning onder de 10,45 volt komt dan schakelt er een beveiliging in.
en is de relay nog goed?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198151313
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
accu-spanning wel voldoende? zodra de accu-spanning onder de 10,45 volt komt dan schakelt er een beveiliging in.
en is de relay nog goed?
Accu moet goed zijn, heb ik vorig jaar vervangen en start prima na tijdje stil staan en ik had ook net lang stuk gereden voordat ik het dak wilde openen. Wat en waar vind ik de relay? :P
Facts don't care about your feelings
pi_198151672
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Accu moet goed zijn, heb ik vorig jaar vervangen en start prima na tijdje stil staan en ik had ook net lang stuk gereden voordat ik het dak wilde openen. Wat en waar vind ik de relay? :P
Van wat ik begrepen heb is er een beveiliging die zal worden ingeschakeld als het voltage onder de 10,45 volt zakt. dat kan dus gebeuren als je starthulp geeft.

weet niet precies waar de relais zit bij een E36. Bij een Z3 zit ie linksachter in de kofferbak.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198151956
Moet zeggen, die standaard BMW AGM accu's zijn wel top!
Mijn auto is van 2012, heeft een 90Ah accu.
2 maanden geleden tijdens iets coderen werd de accu gelijk gecheckt en stond hij op 11,9v na een rit van een uur, dus dat zou niet goed zijn en de accu zou spoedig vervangen moeten worden.
Ik heb hem nu een maand stil laten staan, door de sneeuw enz, wilde het niet riskeren (zomerbanden), en dacht nouja desnoods maar met startkabels, het is niet anders.

Zet hem aan vanochtend, dus na een maand stilstaan, hop, in 1x, perfect starten en lopen, geen foutmelding niks.
Hij was wel in een slaapstand gegaan zag ik, de deurklink comfort opening werkte pas na trekken aan de klink ipv aanraken, maar dat is natuurlijk prima!

Mooie techniek die AGM accu's / BMW software!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 22 februari 2021 @ 22:26:18 #73
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198154801
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Kreeg zojuist een rode melding "Oliedruk te laag, stop voorzichtig." (E90 316i N43)
Ik was op de plaats van bestemming aangekomen en ben direct gestopt. Na een uurtje wandelen even gekeken onder de auto en onder de motorkap, geen lekkages of afwijkingen gevonden. De motor startte gewoon zonder meldingen en heb de rit naar huis probleemloos kunnen rijden. Motoroliepeil is niet gedaald.

Ik lees dat de oliepomp van de N43 motor met kleppen werkt die soms problemen kunnen geven. Ook kan de oliedruksensor zelf een foute melding geven. Ik hoor geen ratelende geluiden, ookal vind ik wel dat bij de hele lage toeren er een vreemde brom te horen is.
Kan een verstopping zijn door afbrekende ketting geleiders.(zuig filter van de oliepomp raakt dan geblokkeerd met kunststof brokstukken)
Kan ook een verrote sensor zijn, de elektronica in de sensor die het signaal voorbereid op de DME kan falen.
Het kan ook het oliedruk regel ventiel zijn.

Zelf ervaring met het regel ventiel, ultrasoon gereinigd en was nieuwwaardig. Toch nog storing, bleek de sensor gewoon gaar te zijn. Oliedruk is op basis van toerental en belasting in afgesteld. Adaptief zo te zeggen.



[ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 22-02-2021 22:35:01 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198157306
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:26 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Kan een verstopping zijn door afbrekende ketting geleiders.(zuig filter van de oliepomp raakt dan geblokkeerd met kunststof brokstukken)
Kan ook een verrote sensor zijn, de elektronica in de sensor die het signaal voorbereid op de DME kan falen.
Het kan ook het oliedruk regel ventiel zijn.

Zelf ervaring met het regel ventiel, ultrasoon gereinigd en was nieuwwaardig. Toch nog storing, bleek de sensor gewoon gaar te zijn. Oliedruk is op basis van toerental en belasting in afgesteld. Adaptief zo te zeggen.

[ afbeelding ]
Nieuwe olieschakelaar heb ik al liggen, die zal ik vervangen.
Veel dank voor de info. Ik ga voor de zekerheid kijken naar de kettinggeleiders.
kleppendeksel zal los moeten. ik denk niet dat ik het kan zien met m'n endoscopecamera.

de olie is 1000 km oud. Ik lees ergens dat een probleem in het oliefilterhuis ook een verstopping kan geven.
als de kettinggeleiders nog heel zijn dan ga ik de olie verversen. De motor 10 minuten met Liqui Moly toevoegsel laten draaien en dan verversen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:14:41 #75
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198171058
Geen dank, vanzelfsprekend.
Of je dat kan zien met de endoscoop weet ik niet, maar het zou mooi zijn als je een idee kunt krijgen.
Heb je een bron van die verstopping waar ze over praten?

Ik heb wel gehad dat het oliefilter steun-raster los kwam van de filterdop. Dat zijn twee in elkaar geklikte delen.
Bij een vriend is precies hetzelfde gebeurd en ook hetzelfde piepende/gierende geluid.
Ik heb hem toen losgehaald en omdat het middelste deel van de samenstelling in de motor blijft hangen (is immers los geklikt) gaat het olie-aflaat kanaal niet open. Wat voor een olie-zooi dat het geeft zal ik maar niet beschrijven :')
Het filter leek geïmplodeerd, gedeelten waren plat gedrukt. Of het filter daadwerkelijk een hoog drukverschil had is niet duidelijk.
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')