abonnement Unibet Coolblue
pi_197893672
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:43 schreef xaban06 het volgende:
Sindskort heb ik dat de DSC/ABS/Rem lampjes alle 3 tegelijk branden op mijn E92 (niet altijd trouwens, maar 9 van de 10 keer wel). Als ik er op zoek kom ik tegen dat de ABS/DSC pomp defect is.

Iemand bekend met dit probleem?
Iemand nog tips, adviezen?

Met het uitlezen kom ik tegen:
5DF0 - Pump motor defective.
5DF1 - Pump motor plug defective.
pi_197893943
E90 abs units gaan wel regelmatig kapot. Effe een tweedehands pomp kopen op dparts.com en het brein overzetten.
pi_197895783
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:34 schreef pvdplanet het volgende:
E90 abs units gaan wel regelmatig kapot. Effe een tweedehands pomp kopen op dparts.com en het brein overzetten.
Ik heb een DIY gevonden (https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=600491), ziet er redelijk makkelijk uit. Behalve het ontluchten van de remmerij (nooit gedaan, kan ik ook niet) begrijp ik niet helemaal.

quote:
The part that I was most worried about was bleeding the ABS pump which requires special software at the dealer to cycle the pump as part of the bleeding process. However I did some research and saw where you can cycle the pump using the old school method of stomping on the bakes on a slippery surface while driving at a slow speed. Well, I had such a surface on my nearly 100ft long gravel driveway which would affect nobody but myself if I somehow screwed up on bleeding the brakes correctly.

The hardest part was bleeding the four wheels until the brakes were firm then activating the ABS using the method described above and then bleeding all four wheels again until the entire brake system was flushed with new fluid.
Lijkt alsof er 2x ontlucht moet worden? Is 1x de remolie volledig vervangen niet voldoende?
pi_197899109
Je kan de ABS pas ontluchten als er druk op het systeem gezet kan worden. Hiervoor moet je dus eerst op de oude manier ontluchten en daarna nog een keer met ABS. Dus ja, eigenlijk 2 keer.

Dit kan nog best lastig zijn voor een hobbyist en het zijn toch je remmen. ABS activeren kan bij de e90 alleen nog maar met diagnose kabeltje en software zo ver ik weet. Geen truukje meer in het 'geheime' menu.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197904601
ABS ontluchten met INPA is het makkelijkst maar de ervaring leert dat het ouderwets met vacuum via de nippels ook gaat. Kwestie van vol in de ankers gaan op glad beton en dan opnieuw ontluchten.

De remmen via overdruk (via het tankje) ontluchten vind ik een ramp. De koppeling daarentegen lukt meestal alleen goed met overdruk (vanwege het kleine reservoir)
pi_197904784
@boegschroef @pvdplanet
Dank voor de reacties. Mij te veel werk, dat ga ik niet (goed) kunnen doen ...en het zijn wel mijn remmen :)

Een BMW specialist aangeschreven, een revisie zou +/- 600 kosten. Even afwachten wat het precies gaat kosten, maar waarschijnlijk breng ik 'm binnenkort naar 'm toe :)
pi_197905957
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:20 schreef pvdplanet het volgende:
ABS ontluchten met INPA is het makkelijkst maar de ervaring leert dat het ouderwets met vacuum via de nippels ook gaat. Kwestie van vol in de ankers gaan op glad beton en dan opnieuw ontluchten.

Op zich kan dit ook inderdaad :)
Het risico wat je loopt is dat er zoveel lucht in de ABS zit dat je na deze actie zoveel lucht in de leidingen hebt zitten (gepompt uit de ABS) dat je hierna niet meer goed kan remmen. En dan is het lastig thuiskomen voor de 2e ontlucht actie ;) Dus met z'n 2e, krikje mee en ter plekke even ontluchten :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_198007081
Van de week heeft helaas de automaat van mijn E34 540i het begeven, hij gaat niet meer in z’n achteruit. Bij de 5HP30 gebeurt het weleens dat een kogeltje in het brein versleten is en een kanaal inschiet waardoor de R niet meer werkt. Contact gehad met ZF want in 2016 daar een beurt laten uitvoeren. Zij zeggen dat ze de kogeltjes toen hebben vervangen en dus verwachten dat het iets ernstigers is. Dus ik laat nu niet dat kogeltje vangen (denk al gauw paar 100 euro en nog wat ATF olie), want dan is de kans dat ‘ie het daarna alsnog niet doet. Dus ik koop een gebruikte bak van iemand die ‘m nog moet demonteren. Altijd een risico, maar nu werkt ‘ie prima dus gok het er op. Revisie is vele malen duurder.
Voor nu een E39 525d Touring met handbak gekocht. Met wat roest en een trilling bij remmen. Verder heeft de vorige eigenaar er vooral lange afstanden mee gereden en elke 15k km de olie vervangen. Fijne bak eigenlijk! Denk dat ik er van de zomer ook mee op vakantie ga (als dat mag tegen die tijd). 185 euro mrb per maand is wel weer een nadeel.
pi_198007248
Ombouwen naar handbak een optie?

Alhoewel, vind er (gebruikt) maar eens eentje...

BMW 540i Touring Handschaltung: 561 (gebaut 12/1993-6/1996)

Andere optie 740i en 850i maar daar zijn er vast nog minder van met 6-bak.

Wel nog nieuw te bestellen voor 5800 Euro :o
pi_198007710
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:06 schreef pvdplanet het volgende:
Ombouwen naar handbak een optie?

Alhoewel, vind er (gebruikt) maar eens eentje...

BMW 540i Touring Handschaltung: 561 (gebaut 12/1993-6/1996)

Andere optie 740i en 850i maar daar zijn er vast nog minder van met 6-bak.

Wel nog nieuw te bestellen voor 5800 Euro :o
Ja heel graag hoor! Zou ik eerder doen dan revisie. Maar buiten dat je inderdaad al geen originele 6-bak kunt vinden is het een flinke klus. Alle onderdelen zijn duur en zeldzaam. Oplossing kan zijn om een compleet andere handbak te pakken en dan een adapterplaat er tussen. Maar is voor mij om zelf te doen al een brug te ver, dus denk incl. het laten doen dat je al gauw 5k kwijt bent. Pak ik liever voor paar 100 euro een andere automaat, nieuwe olie, filtertje en wat uurloon en hopelijk kan ‘ie dan weer een tijd voort.
  zondag 14 februari 2021 @ 21:08:55 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198008430
Gedoe.
Was je vorige, motor, probleem al opgelost?
Iets met LPG oid, als ik mij goed herinner.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_198009743
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 21:08 schreef Hyperdude het volgende:
Gedoe.
Was je vorige, motor, probleem al opgelost?
Iets met LPG oid, als ik mij goed herinner.
Helaas. Ik dacht het te hebben gevonden maar kan alsnog geen patroon ontdekken. Ene keer rijdt ‘ie er prima op, andere keer gaat ‘ie haperen. Misschien heeft het te maken met een after market ‘kaltlaufreglung’, daarmee gingen ze in Duitsland ban Euro 1 naar 2 met wat financieel voordeel. Misschien laat ik het wel een keer uitbouwen. Maar met een kleine op komst wil ik voor nu gewoon vervoer hebben 😋
  maandag 15 februari 2021 @ 12:13:20 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198015503
Jammer, maar van A naar B blijft prioriteit 1.
Zeker als Pampersbomber :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 15-02-2021 18:14:47 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:31 #46
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_198075084
Hallo,

ik heb een vraag over bandenspanningsensoren. Op dit moment heb ik een 2006 E90 met 313m 19" velgen. Op korte termijn ga ik hem inruilen voor een F36 uit 2016, en ik wil mijn huidige velgen graag op de 4 serie zetten.
Waar moet ik rekening mee houden met betrekking tot bijvoorbeeld TPMS?

- Kan het uitgeschakeld worden?
- Moet ik nu sensoren in mijn velgen laten plaatsen?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_198075503
Vraagje: ik rijd momenyteel een 318i uit 2011 (vergeet de E-nummers altijd). KM-stand nu ongeveer 103k. Ik had laatst last van een cilinderoverslag. Naar aanleiding daarvan zijn bobines vervangen.

Nu lees ik hier en daar dat de distributiekettingen van dit model een zwakke plek (kunnen) zijn. Is het de moeite waard om die preventief te vervangen? Aangezien je een kanppende ketting niet echt aan kunt zien komen? Wel een flinke ingreep (eu of 1100 wel kwijt aldus mijn garage), maar dat liever dan een motor in de soep.

Iemand tips?
pi_198075603
quote:
10s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:02 schreef Grielen het volgende:
Hallo,

ik heb een vraag over bandenspanningsensoren. Op dit moment heb ik een 2006 E90 met 313m 19" velgen. Op korte termijn ga ik hem inruilen voor een F36 uit 2016, en ik wil mijn huidige velgen graag op de 4 serie zetten.
Waar moet ik rekening mee houden met betrekking tot bijvoorbeeld TPMS?

- Kan het uitgeschakeld worden?
- Moet ik nu sensoren in mijn velgen laten plaatsen?
Ja, je kan het uitschakelen. Ik zou het niet doen. Ze meten temperatuur en druk. Best handig om te weten of een band druk verliest.
De APK norm is simpel. Er mag geen TPMS lampje branden op het dashboard.

Als je ervoor kiest om de boel uit te schakelen dan kun je de sensoren er uit laten. echter moet de band dan wel goed uitgebalanceerd worden.

Het inleren van de tpms-sensoren is niet heel ingewikkeld, dat zal het punt niet zijn.
Men moet slechts wat voorzichtiger zijn bij het bandenapparaat omdat de sensor nogal kwetsbaar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198075828
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:23 schreef Bugno3 het volgende:
Vraagje: ik rijd momenyteel een 318i uit 2011 (vergeet de E-nummers altijd). KM-stand nu ongeveer 103k. Ik had laatst last van een cilinderoverslag. Naar aanleiding daarvan zijn bobines vervangen.

Nu lees ik hier en daar dat de distributiekettingen van dit model een zwakke plek (kunnen) zijn. Is het de moeite waard om die preventief te vervangen? Aangezien je een kanppende ketting niet echt aan kunt zien komen? Wel een flinke ingreep (eu of 1100 wel kwijt aldus mijn garage), maar dat liever dan een motor in de soep.

Iemand tips?
Ketting is een bekend issue bij de N43, als ie knapt heb je wel een serieus probleem dus preventief aanpakken is natuurlijk altijd aan te raden. Nu zijn er bij dit blok wel meer bijzondere kwaaltjes die af toe de kop opsteken of aanhoudende problemen geven. Op verschillende BMW fora vind je er genoeg, maar ik raad je niet aan het allemaal te lezen wat dat zet je gelijk je auto te koop ;)
pi_198080929
1100? dat is flink aan de prijs. Voor de E90 met N43 motor zijn er garagebedrijven die het aanbieden voor ¤649,00 incl. BTW

De speling van de distributieketting kun je vrij eenvoudig (laten) nakijken.
Als de ketting te ver is uitgerekt dan zul je dit op 1 of meerdere van deze punten merken:

• Ratelend geluid
• Verhoogd brandstofverbruik
• Verminderd vermogen

Soms een opgeslagen foutcode, heel soms een storingslampje/olielampje.
De ketting breekt niet zomaar. Valt of staat bij goed onderhoud.
Olie netjes binnen de voorgeschreven interval verversen met de juiste olie helpt.

Wat niet eeuwig meegaat is de kunststof kettinggeleider. Dit materiaal kan breken en komt dan onderin de motor terecht, met een mogelijke verstopping tot gevolg van het smeersysteem.

Ter info: Het zijn de kettingspanner en kettinggeleider die de ketting op spanning moeten houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198090219
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
De APK norm is simpel. Er mag geen TPMS lampje branden op het dashboard.
Nee, de norm is iets minder simpel. Afkeuring wanneer het TPMS lampje brandt, gebeurt pas bij auto's met een datum 1e in gebruikname van 2018 of later. Voor dit voertuig (2016) dus geen enkel probleem bij de APK.
pi_198096752
Ik breng volgende week de E92 325i weg vanwege DSC/ABS issues, dus kan ik hier ook gelijk naar laten kijken, maar ik dacht wellicht dat jullie mogelijk weten wat dit zou kunnen zijn:



Lekkage aan oliefilterhuis?
  vrijdag 19 februari 2021 @ 16:01:42 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198096788
Pakking tussen filterhuis en warmtewisselaar en/of aan de kop, ik heb ze allemaal al vervangen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198100871
Prima te doen, wel de bouten vervangen (aluminium, blauwe kop)
pi_198110902
Kreeg zojuist een rode melding "Oliedruk te laag, stop voorzichtig." (E90 316i N43)
Ik was op de plaats van bestemming aangekomen en ben direct gestopt. Na een uurtje wandelen even gekeken onder de auto en onder de motorkap, geen lekkages of afwijkingen gevonden. De motor startte gewoon zonder meldingen en heb de rit naar huis probleemloos kunnen rijden. Motoroliepeil is niet gedaald.

Ik lees dat de oliepomp van de N43 motor met kleppen werkt die soms problemen kunnen geven. Ook kan de oliedruksensor zelf een foute melding geven. Ik hoor geen ratelende geluiden, ookal vind ik wel dat bij de hele lage toeren er een vreemde brom te horen is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198130538
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
pi_198137750
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Facts don't care about your feelings
pi_198140349
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 22 februari 2021 @ 08:41:42 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198141942
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:54 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Vanos solenoids schoonmaken en omwisselen
Terug gewisseld voor de originele, geen verschil. Wellicht de carterontluchting of olie afscheider?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 22 februari 2021 @ 09:01:52 #60
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_198142117
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Heb een tijd terug eens een half uurtje kunnen rijden in een M3, maar helaas kan ik niet persoonlijk vergelijken met bijvoorbeeld een M135. Wat ik van de M3 wel heel vet vond was de versnellingsbak, zo'n DCT in standje 'attack' ramt wel lekker door de versnellingen :D

Verder vond ik em niet eens heel erg spectaculair snel aanvoelen en eigenlijk best wel oncomfortabel. Had de dempers in de zachtste stand staan en ook dan waren ze nog aan de te harde kant eigenlijk, waarschijnlijk niet geholpen door het belabberde Amerikaanse wegdek. Dempers in sport was echt stuiteren. M3 lijkt me desondanks toch wel wat hoor, maar dan graag met een KW DCC set eronder en een beetje extra pit in het vooronder >:)
Life's like music, get the rhythm..
pi_198142250
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Ik zou hem nooit nieuw kopen, zou dan eentje worden uit 2017/2018. Dan zijn ze nog wel redelijk betaalbaar. Wil wel een echte M hebben, jongensdroom. :D
pi_198142291
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:37 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
pi_198142436
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:18 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
Maar stel dat je dit jaar niet kan vliegen door Corona, is het dan niet 100x fijner om te gaan touren met de cabrio (duitsland/frankrijk) ipv helemaal niks te doen?
En je kan de achterbank omlaag klappen natuurlijk zodat het leer mooi blijft, en dan de koffers onder het windscherm, daar is het voor gemaakt ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_198142475
Als een week vakantie in Engeland in een MX-5 past dan moet een BMW geen problemen geven :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')