Dat is wel bizar goedkoop op deze markt. Voor een huis waarin je jezelf nog jaren ziet wonen dan. Geen evidentie voor mensen die in de randstad moeten blijven wonen (al hebben we daar dan wel weer het salaris naar)quote:
In al die jaren is er gelukkig nooit iets kapot gegaan. Verhuurder had 0 kosten.quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat niet alleen, van die 800 euro is ook nog een stuk aflossing, dus iedere maand wordt dat huis een klein beetje meer van jou en op de lange termijn (30 jaar) vallen de lasten helemaal weg.
Wel even met dien verstande dat dit een erg simplistisch voorbeeld is. Bij een huis van 250k mag je ook 1% per jaar aan kosten rekenen voor onderhoud, dat heeft een huurder niet.
Wij zijn er ook 10 stappen op vooruit gegaan. Lagere kosten, geen overdrachtsbelasting etc etc.quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:48 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Dat is wel bizar goedkoop op deze markt. Voor een huis waarin je jezelf nog jaren ziet wonen dan. Geen evidentie voor mensen die in de randstad moeten blijven wonen (al hebben we daar dan wel weer het salaris naar)
Snap ik, maar jij als huiseigenaar hebt wel met die kosten te maken. Misschien niet in jaar 1-9, maar misschien wel opeens een hoge kostenpost in jaar 10. De huurder kijkt dan naar zijn huisbaas voor die kosten.quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:49 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
In al die jaren is er gelukkig nooit iets kapot gegaan. Verhuurder had 0 kosten.
Het verschil wat we nu overhouden huur vs hypotheek kan je dan daarvoor sparen. Bij een huurhuis heb je ook maandelijks kosten aan afvalheffing etc. Kost ook wat geld!quote:Op woensdag 3 februari 2021 12:22 schreef Blik het volgende:
[..]
Snap ik, maar jij als huiseigenaar hebt wel met die kosten te maken. Misschien niet in jaar 1-9, maar misschien wel opeens een hoge kostenpost in jaar 10. De huurder kijkt dan naar zijn huisbaas voor die kosten.
Paar kostenposten die ik de afgelopen maanden heb gehad, die een huurder niet heeft maar ik wel:
- Badkamer verbouwing (in combi met de toiletverbouwing rond de 11k aan kwijt geweest)
- Toiletverbouwing
- Kapotte oven (500 euro)
- Onderhoud aan fornuis (200 euro)
- Velux rolgordijn kapot (80 euro)
- Nieuw zeil op zolderverdieping (450 euro)
Kortom, alleen huur vergelijken met jouw hypotheeklasten is erg simplistisch. Los van dit soort kosten heb je ook nog gemeentelijke lasten en in sommige gevallen ook nog de nutsvoorzieningen die wel/niet onderdeel zijn van de huurkosten.
Lol op de badkamer verbouwing na zijn dat kosten die de meeste huurders ook hebben. De gemeentelijke belasting per maand is nog steeds goedkoper dan vrije sector huur in verre weg de meeste gevallen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 12:22 schreef Blik het volgende:
[..]
Snap ik, maar jij als huiseigenaar hebt wel met die kosten te maken. Misschien niet in jaar 1-9, maar misschien wel opeens een hoge kostenpost in jaar 10. De huurder kijkt dan naar zijn huisbaas voor die kosten.
Paar kostenposten die ik de afgelopen maanden heb gehad, die een huurder niet heeft maar ik wel:
- Badkamer verbouwing (in combi met de toiletverbouwing rond de 11k aan kwijt geweest)
- Toiletverbouwing
Kortom, alleen huur vergelijken met jouw hypotheeklasten is erg simplistisch. Los van dit soort kosten heb je ook nog gemeentelijke lasten en in sommige gevallen ook nog de nutsvoorzieningen die wel/niet onderdeel zijn van de huurkosten.
Jep en wat denk je van servicekosten maandelijks a 100¤quote:Op woensdag 3 februari 2021 12:35 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Lol op de badkamer verbouwing na zijn dat kosten die de meeste huurders ook hebben. De gemeentelijke belasting per maand is nog steeds goedkoper dan vrije sector huur in verre weg de meeste gevallen.
Als eigenaar heb je enig zeggenschap over verbouwingskosten. Het hoeft niet. Laten we nou niet doen alsof je als huiseigenaar ieder jaar 20k kwijt zijn aan extra kosten. Zat huizen gezien met achterstallig onderhoud. Zowel kleine klussen als grote klussen.
Laat ik beginnen met dat ik het 100% eens ben met de stelling dat huren duurder is als kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 12:35 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Lol op de badkamer verbouwing na zijn dat kosten die de meeste huurders ook hebben. De gemeentelijke belasting per maand is nog steeds goedkoper dan vrije sector huur in verre weg de meeste gevallen.
Als eigenaar heb je enig zeggenschap over verbouwingskosten. Het hoeft niet. Laten we nou niet doen alsof je als huiseigenaar ieder jaar 20k kwijt zijn aan extra kosten. Zat huizen gezien met achterstallig onderhoud. Zowel kleine klussen als grote klussen.
Maar dan niet qua locatie lijkt mij. Wij gaan zelf van een huurappartement van 1500,- in de stad, naar een (grote mensen-) huis met min of meer dezelfde hypotheeklasten (deel van het huis is met eigen geld aangekocht). Het verschil waar jij qua maandlasten op zit, vind ik echt enorm. Of je huurwoning was overpriced, dat kan ook...quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:52 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Wij zijn er ook 10 stappen op vooruit gegaan. Lagere kosten, geen overdrachtsbelasting etc etc.
Verkoper blij dat die zijn huis met ‘winst’ heeft verkocht en wij als kopers zijn blij dat het zo ‘goedkoop’ is qua maandlasten nu.
Qua locatie voor woon-werkverkeer is het 1 stap achteruit. Ipv 15min is het nu 1uur en 10min. Door corona is het 1 a 2 keer per week sinds vorig jaar.quote:Op woensdag 3 februari 2021 12:50 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Maar dan niet qua locatie lijkt mij. Wij gaan zelf van een huurappartement van 1500,- in de stad, naar een (grote mensen-) huis met min of meer dezelfde hypotheeklasten (deel van het huis is met eigen geld aangekocht). Het verschil waar jij qua maandlasten op zit, vind ik echt enorm. Of je huurwoning was overpriced, dat kan ook...
Als dat betekent dat je daardoor een extra auto moet kopen, rijden en onderhouden gaat een gedeelte van je besparing ook daarnaartoe. Het verschil in maandlasten wordt daarmee steeds beperkterquote:Op woensdag 3 februari 2021 13:22 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Qua locatie voor woon-werkverkeer is het 1 stap achteruit. Ipv 15min is het nu 1uur en 10min. Door corona is het 1 a 2 keer per week sinds vorig jaar.
Waar kies je voor?
Vrije tijd en hoge maandlasten of minder vrije tijd en lage maandlasten.
Het is niet perse het geld maar meer wat krijg je ervoor terug?
Rust vriendelijke mensen etc etc.
Huisje waar we nu inzitten heeft een grote tuin, in de randstad was dit gewoon onmogelijk.
Huis was instapklaar en geen gekke dingen aan het huis aangezien het er net 15 jaar staat.
Onze huurappartement was in verhouding met de prijs prima.
Nou ja, maar de vraag is of die badkamer + toilet per sé moesten? Kijk een oven die kapot is, ja, die moet je vervangen (tenzij je de oven nooit gebruikt, dat kanquote:Op woensdag 3 februari 2021 12:22 schreef Blik het volgende:
[..]
- Toiletverbouwing
Klopt, het had sowieso goedkoper gekunt, dus je moet het ook niet 1op1 tegen elkaar wegschrijven. De oven a 500 euro had ook een oven van 300 kunnen zijn als voorbeeld nemende. Maar er zijn gewoon wel kostenposten die je als huurder niet hebt en die je als huiseigenaar wel hebt. Een klusje in huis laten uitvoeren kost goed geld in deze tijden. Die 1% per jaar gemiddeld over 30 jaar voor onderhoud aan je huis is helemaal niet gek. Want in 30 jaar tijd moet je de keuken, badkamer, toiletten, muren en vloer allemaal wel minimaal 1x volledig vernieuwd hebben, en dat zijn aardige kostenpostenquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, maar de vraag is of die badkamer + toilet per sé moesten? Kijk een oven die kapot is, ja, die moet je vervangen (tenzij je de oven nooit gebruikt, dat kan) maar een badkamer die je niet mooi vindt maar wel functioneel is, die moét je niet vervangen, die wíl je vervangen, denk ik?
Ik ben ook huiseigenaar, van dit huis sinds 2017. Ik kwam van een huis dat gebouwd is in 2003, waar in de jaren dat ik er gewoon heb (vanaf 2008) nauwelijks iets aan moest gebeuren, eigenlijk niks, los van de nieuwe keuken toen ik het huis kocht en zelfs dat moést niet maar wilde ik, naar een huis dat gebouwd is in 1934.
Aan dit huis heb ik al heel veel kosten gehad, maar, grootste deel waren alsnog dingen die ik wílde. Nieuwe badkamer a 11k, de asbest die we tijdens die verbouwing tegen kwamen en gesaneerd moest worden van 2300 euro (kijk dat moést toen wel) in 2018. De tuin vorig jaar, a 12k (moest niet), dan nog een reparatie van de rioolleiding (moest wel), nieuwe oven hier ook inderdaad, want die was kapot, dat was in 2019, nieuwe koelvriescombinatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dat is dan los van de duizenden euro's die ik er in het begin al in heb gestoken toen ik het had gekocht om het naar mijn zin te krijgen. Maar dat is het nadeel van een oud(er) huis kopen. Ik wist toen ik dit huis kocht al direct dat ik de badkamer + tuin aan wilde pakken, dus dat was ingecalculeerd. Dan doe ik dit nog steeds liever dan huren trouwens,
Maar, huren heeft natuurlijk ook wel voordelen, in die zin dat dat soort kosten (niet allemaal) wat vaker voor de verhuurder zijn, maar ja, dan kun je weer niet alles zelf bepalen, etc etc. Ik koop toch uiteindelijk liever dan huren, al heb ik nooit gehuurd.
Dat kan ik gelukkig een deel sparen van de reiskosten vergoeding. Zoveel zuipt de auto niet en remmen worden nauwelijks gebruikt doordat er geen file is. Er spelen zoveel factoren mee qua onderhoud. Als je bepaalde dingen heb vervangen gaat het ook ff mee.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Als dat betekent dat je daardoor een extra auto moet kopen, rijden en onderhouden gaat een gedeelte van je besparing ook daarnaartoe. Het verschil in maandlasten wordt daarmee steeds beperkter
Nou ja, nee kijk ik snap wel dat je het zo gek kunt maken als je zelf wil inderdaad, qua dingen die je dan koopt. De badkamer die hier in zat was uit de jaren '80 en die vond ik spuuglelijk, dus wilde ik anders hebben. Maar hij werkte helemaal, was niks mis mee, anders dan dat ik 'm niet mooi vond. Maar dat is een keuze.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Klopt, het had sowieso goedkoper gekunt, dus je moet het ook niet 1op1 tegen elkaar wegschrijven. De oven a 500 euro had ook een oven van 300 kunnen zijn als voorbeeld nemende. Maar er zijn gewoon wel kostenposten die je als huurder niet hebt en die je als huiseigenaar wel hebt. Een klusje in huis laten uitvoeren kost goed geld in deze tijden. Die 1% per jaar gemiddeld over 30 jaar voor onderhoud aan je huis is helemaal niet gek. Want in 30 jaar tijd moet je de keuken, badkamer, toiletten, muren en vloer allemaal wel minimaal 1x volledig vernieuwd hebben, en dat zijn aardige kostenposten
Helaas duurt het bij mij wel veel langer.quote:Op woensdag 3 februari 2021 18:10 schreef Basp1 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)hijnsel-is~b956727b/
Een leuk opinie stukje over prefab bouw dat men in 2 dagen het huis heeft staan en dan nog 2 weken nodig heeft om het af te werken.![]()
Maar ook de opmerking dat de projectontwikkelaars dit vaak niet willen terwijl het nog goedkoper is ook.
Hoe bedoel je de 1 procent? De waarde van je woning en dat elk jaar?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Klopt, het had sowieso goedkoper gekunt, dus je moet het ook niet 1op1 tegen elkaar wegschrijven. De oven a 500 euro had ook een oven van 300 kunnen zijn als voorbeeld nemende. Maar er zijn gewoon wel kostenposten die je als huurder niet hebt en die je als huiseigenaar wel hebt. Een klusje in huis laten uitvoeren kost goed geld in deze tijden. Die 1% per jaar gemiddeld over 30 jaar voor onderhoud aan je huis is helemaal niet gek. Want in 30 jaar tijd moet je de keuken, badkamer, toiletten, muren en vloer allemaal wel minimaal 1x volledig vernieuwd hebben, en dat zijn aardige kostenposten
Dat is ongeveer de vuistregel ja.quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe bedoel je de 1 procent? De waarde van je woning en dat elk jaar?
Dus bij een woning van 6 ton 6.000 per jaar opzij zetten?
Ja, 1% van je woningwaarde opzij zetten is een hele normale gemiddelde reservering qua onderhoudskosten. En uiteraard is het de meeste jaren minder. Tot je een keer die tuin anders gaat inrichten of de keuken/badkamer gaat vernieuwen. Dan ga je er boven zittenquote:Op donderdag 4 februari 2021 08:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe bedoel je de 1 procent? De waarde van je woning en dat elk jaar?
Dus bij een woning van 6 ton 6.000 per jaar opzij zetten?
En is dat de waarde waar je het 20 jaar geleden voor gekocht hebt of de huidige waarde?quote:Op donderdag 4 februari 2021 09:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja, 1% van je woningwaarde opzij zetten is een hele normale gemiddelde reservering qua onderhoudskosten. En uiteraard is het de meeste jaren minder. Tot je een keer die tuin anders gaat inrichten of de keuken/badkamer gaat vernieuwen. Dan ga je er boven zitten
Ik denk dat een keuken in die 20 jaar redelijk is meegegroeid qua kosten. Dus ik zou de huidige waarde kiezenquote:Op donderdag 4 februari 2021 10:03 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
En is dat de waarde waar je het 20 jaar geleden voor gekocht hebt of de huidige waarde?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |